Jump to content

Tofot, utvalg/bruksområde?


vingemutteren

Hvilken Tofot, synes du er best til jakt og bane?  

147 members have voted

  1. 1. Hvilken Tofot, synes du er best til jakt og bane?

    • Harris.
      63
    • Shooters Ridge.
      2
    • Versapod.
      44
    • B square.
      1
    • Caldwell.
      23
    • Sako TRG.
      10
    • SnipePod
      5


Recommended Posts

Har nå søkt litt på her på forumet, men noen ren Tofot tråd har jeg ikke sett.

 

Jeg har selv brukt tofot en stund, og det er ikke bare fordeler med den. Men der finnes jo mange fabrikanter, typer og modeller ute på markede. Så kansje noen kan komme med noe som passer for meg også?

 

1: Hvilke anbefales kjøpt?

 

2: Hva er fordelene og bakdelene med de enkelte?

 

3: Bruksområde?

 

Jeg har sålangt sett:

 

Harris, og alle kopiene av den.

 

Versapod, med kopier.

 

B square?

 

Caldwell.

 

Sako TRG (se posten under).

 

SnipePod

 

 

Selv bruker jeg en Shoters Ridge (Harris kopi) med vugge i medium høyde, laget i stål, trinnløst justerbare bein med fjær inntrekk av beina, og med gummi knotter under beina. Festes i reimbøyle feste, som er beregnet på avtagbare standard reimbøyler.

 

1: Vil vel egentlig ikke anbefale den, men den duger for den som trenger en rimlig og solid tofot til bane bruk.

 

2:

Fordel: Den er rimlig, stødig, og har trinnløst justerbar fotlengde.

 

Bakdel: Fjærene innvendigt i beina klirrer, den føles tung, vansklig å låse/bremse vuggen på, og er vond for ryggen når en bærer rifla på skuldren.

 

Bruksområde: Passer best på bane, stasjonær skyting.

 

P.s Kan legge til i avstemningen om der mangler noen.

 

Edit: Lagt til sako TRG

Edit: Lagt til SnipePod

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du mangler et alternativ.. Tofoten til TRG.. 8)

 

Fordelene er at den er meget rask å montere og ta av rifla.

Vippepunktet ligger helt oppunder pipa og kombinert med god vinkel mellom beina gjør det til at rifla ligger støtt og godt.

Den har vugge som låser om man legger press fremover. Den er 100% stål, og har god finish som tåler juling.

Ulempen med denne er utvilsomt prisen som ikke engang egner seg på trykk.

Samt at beina kan være litt kilne å justere i høyden når en ligger i stilling.

Andre ulemper... den passer i utgangspunktet bare på Sako TRG.. Meeeen, om en har en stokk som tillater litt fresing under pipa kan man jo lage en slik...

Arbeidstegning fåes på forespørsel...

 

Av de nevnte har jeg kun erfaring med Harris og synes den er grei nok, men liker ikke å gå med den montert på rifla

med mindre det er snakk om seljakt eller annen jakt hvor det ikke er snakk om mye forflytning.

Alternativt så går det an å ha med i sekken og kneppe den på ved behov. Stort sett enig med deg i det du sier om denne varianten.

 

Har prøvd et par rifler med Versapod (og/eller kopier?) og synes den virker noe skranglete om man haster litt.

Mulig jeg tar feil og at det finnes flere typer, men jeg måtte rigge til tofoten før skyting for å få den til å stå støtt pga "kuleleddet" beina henger i.

Det funker fint på bane, men om den primært skal brukes til jakt hadde jeg valgt noe annet som er raskere i bruk.

 

 

Leste en test av Caldwellen i Jeger for noen år tilbake og den kom greit nok ut, men ankepunktet var at innfestingen til

reimfestet(en krok) var et svakt punkt. Fordelen var at den var rimelig.

 

Selv hadde jeg nok kjøpt en Harris 6-9" med vugge om jeg skulle kjøpt en ny i dag.

Link to comment
Share on other sites

Liker selv sako TRG, men den er nokså lav for en med min korpulente form. En kompis har laget feste på kongsberg mauseren sin for denne (er vel 2500kr for en slik).

 

Caldwell Tofoten har jeg prøvd (prøver å skaffe en som er høy), den er rimlig (ca 650kr), lett (spesielt vekten er intresang der. Men fikklete å få festet (værre enn Harris og den typen tilkobling). Den er heller ikke så trygg på høyden (man må være bestemt når en justerer høyden). Men den er lett, og derfor på bestillingslisten.

 

Den B-square (eller hva den nå heter), så jeg på hos en lokal pusher, den også virket lett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Versa-Pod i noen år som jeg har brukt på gåsjakta, men den ble borte for meg under årets jakt.

 

Pro: Vogge. Uttrekksmekanismen og låsingen på beina funker. Fungerer godt for liggende skyting, unntatt i bratt nedoverbakke eller med høye tuer/høyt gress. Meget godt hjelpemiddel når puls og pust er litt for høyt etter et smyg, og holdet fremdeles er 150+m. Veldig grei som "dofot", slipper å legge børsa ned på grovt berg når jeg skal pisse eller noe slikt.

Con: Liker ikke det klumpete festet. Børsa blir direkte vond å bære på ryggen med tofoten montert, noe bedre med bare festet. Børsa blir litt "kilen" på riktig vinkel på tofoten, kan gi treffpunktforandringer. Tofoten er akkurat litt for stor til å putte helt ned i lårlomma, det var slik jeg mistet den jeg hadde.

 

Nå har jeg kjøpt meg en SnipePod og er litt spent på hvordan den vil være. Den settes sammen på samme måte som ei teltstang, er laget av hule rør med strikk inni. Jeg har bare prøvd den på stuegølvet, men inntrykk så langt er:

 

Pro: Lett. Går ned i ei lårlomme. Sittende-versjonen kan brettes sammen til liggende-versjon. Festet i reimbøylen er lite og lett. Virker som børsa er bedre å bære med SnipePod montert enn med Versa-Pod montert.

Con: Går i spagat på glatt underlag (eks gulv). Vil antakeligvis ikke fungere som dofot. Mindre stabil enn Versa-Pod.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe kjempe erfaring med forskjellige tofoter. Men er uforbeholden fan av harris. Selv om prisen kan være litt stiv i Norge.

 

Det jeg liker med Harris er:

- Enkel og ta av og på. Trenger ikke noe værktøy eller ekstra fester.

- Tight og fin. Lite skrangling og løse deler.

- Enkel justering av beina. Selv når du ligger bak børsa.

- Solid. Tåler mye regn og dritt vær.

 

Det jeg ikke liker:

- Tung.

- Lager lyd når du tar ut og inn beina. Spesielt hvis du ikke holder igjen når du løser ut beina etter bruk.

- Mulighet for å klemme fingra hvis du er litt klumsete :mrgreen:

 

Startet med en uten vugge. Den kvitta jeg med rimelig fort. Vugge er et must hvis det skal funke greit.

 

Men jeg har for øyeblikket to stk harris. En kort liten en som kun kan brukes til liggende skyting. Sitter til vanlig på salongen. Og en lang en. Som egner seg godt til liggende skyting i felten, men ikke på banen. Og er god og sitte og skyte med.

 

Skal man ha en tofot til praktisk jakt i norge burde det være muligheter til å sitte og skyte. P.g.a mye kratt, underskog og vegitasjon.

 

Har skutt en del vilt med det i skotland, er suverent hvis man får tid til å bruke det. Her i norge bruker jeg den til bever, rev og bukkejakt. Men har den stort sett alltid montert på en tikka t-3 synt. Synes ikk det er noe stress og bære på den ekstra vekta

 

Greier man og bestille de fra statene kan du slippe unna med halve prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Caldwell på .22 riflene, synes denne er lett, enkel å bruke og solid nok i forhold til våpnet. Denne har jeg forøvrig påmontert motsatt vei, noe jeg stadig blir minnet om på skytebanen.

 

På alt av grovere skyts, bruker jeg Harris. Tung og litt 'skranglete' gjør at denne ikke har blitt med på jakt enda. Men liker justeringsmulighetene for høyde.

 

 

Hver til sitt bruk altså.. klarte derfor ikke å stemme fram en favoritt av de to.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er storfornøyd med Harris 9-13", og bruker den egentlig til alt av skyting som foregår liggende, og det blir mest liggende med 22-250´en, på grunn av den høye vekten og den elendige balansen rifla har. Den gjør at jeg føler jeg kan skyte mye tryggere, og jeg blir mer selvsikker, noe som gjør at jeg presterer bedre. Mange eldre jegere her rundt om kring påstår at to-fot er for jegere som skyter elg på 390-700 meter, og derfor er det desverre en del rare blikk på banen og hvisking bak rygger om manglende skyteferdigheter. Alle holder de kjeft når ingen skudd går utafor tieren på 200 meter. Alle.

 

Hadde tidligere en tofot uten vugge til luftgeværet, og vil som alle andre kalle dette totalt bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

Liten interesse for tofot?

Tankegangen min er at den skal passe til bane bruk, samtidigt som den ikke gjør rifla vond å bære på jakt (normalbruk kan være gåsejakt, Kråkejakt, revejakt, ja kort sagt i hovedsak varminting).

 

Trenger så mange tilbakemeldinger som råd er, om erfaring ved bruk av de forskjellige tofotene.

Link to comment
Share on other sites

Antar du skal bruke tofoten på .223`en?

 

Jeg liker overhodet ikke tofot i det hele tatt.

 

Er det noe som skal være støtt nok - er det noe på tre bein.

 

Gud vet hvor mye kronasje jeg har brukt på populistiske tofoter iløpet av "hva-er-best-perioden".

Og hva har jeg endt opp med?

Det samme som for x antall år siden.

 

Bambuspinner!!!

 

Før Plantasjen ble et medium - var nok brøytestikkene utsatt :oops: .

I fjor kjøpte jeg en bunt med bambuspinner på Plantasjen - og det var ikke mange kronene jeg betalte for disse.

 

Jeg bruker et gummistrikk el. l., samt at jeg har en gjennomgangsskrue på tredje pinne.

Den er kappet 10 cm kortere.

 

Når jeg da slår opp denne tripoden - er det som å skyte fra hvilken som helst benk.

Og jeg bruker denne til baneskyting/samt oppskyting og treningsskudd.

Nede i Afrika - har jeg div. størrelser stående klar av denne type.

De fleste som er med - bruker rifler, mens noen bruker håndvåpen - og da har jeg noen "specialmade" for disse.

 

Av alle fotene som jeg har hatt - er fellesnevneren: metalliske lyder :(

Som jeg misliker noe forferdelig :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Både og, til 22lr og opp (spesielt mye på 22lr). Jeg bruker tofot til spesielt kråkejakt og gåsejakt (høy puls og små mål er ingen høydere der en sniker seg over tuene).

 

Ellers bruker jeg de fra sittende i benk og liggende på standplass. Spesielt morro på lengre hold.

 

Men er man en dårlig skytter, så må man bruke alt en kan for å sikkre gode skudd (om jeg kunne, hadde jeg brukt gyrostabiliserte våpenholdere med laserstyrt målsøking). :wink:

Jeg bruker tofoten på alle riflene, og det er noe herk å flytte den rundt om (derfor virker verspod med innstøpt pinne fristende).

 

Som en digresjon, kan jeg nevne at jeg i år "oppdaget" skytereima. Eller rettere sagt fikk dreis på den (Pan reim), på den lette Parker Halen i 308w m/demper, var det som dag og natt med og uten skytereim. Og en slik som en kan ha hengende på armen / ha innsydd i jakka, kommer nok i hus i løpet av neste år.

Link to comment
Share on other sites

"Vanlig" tofot for liggendeskyting har absolutt sine begrensninger.

 

Mange opplever treffpunktforandring med og uten tofot, og det er viktig å sjekke på forhånd på banen for å slippe ubehagelige opplevelser. Stillingen på tofoten kan være noe å utforske i slik sammenheng. Med Versa-pod på T3'en har jeg best erfaring når beina peker en smule framover, men uten press på beina. Jeg finner balansepunktet/topp-punktet, og så trekker jeg meg et par cm tilbake (men ikke til det stopper!), presto, samme treffpunkt som med reim eller med anlegg.

 

Hvis det er høyt gress, får man ikke pipa høyt nok til å få reint skudd. Den egner seg derfor bare på jakt der man skyter liggende fra posisjoner der det er lite vegetasjon. Jeg har brukt tofoten til én type jakt, nemlig gåsjakt ved kysten. Etter et litt langt og spennende smyg er det greit å kunne roe ned børsa med tofoten, for selv med reim vingler jeg pipa når pulsen kjennes i ørene. Der er det også ofte svaberg eller mosedekket grunn å legge an på, og problemet med høyt gress er relativt lite.

 

Jeg har av og til følelsen av at holdningen til tofot er enten-eller. Enten er man veldig for (og har antakeligvis begrenset jakterfaring ;) ), eller så er man mot (og driver med jakt der tofot er lite egnet som hjelpemiddel). Men tofoten er et nyttig hjelpemiddel på slik jakt der tofot egner seg brukt og når jegeren kjenner både fordeler og begrensninger ved verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

sako 30-06 er inne på noe vesentlig. Er ikke bare å bruke tofoten som støtte, og regne med at man treffer på samme sted. Vinkelen er helt essensiell. Det vet alle som har drevet med innskyting med mg-3, ett og ett skudd. "soldaten i felt" eller tilsvarende står det sikkert beskrevet nærmere i. Er fint mulig å få 30 cm eller mer treffpunktforskjell i høyde på 200 m bare ved 10 grader forskjell i helling forover eller bakover... Hvis tofoten står i 90 grader fra bakken og du flytter deg 5 cm bakover skal skuddet gå over... i teorien... Vel dette ble noe rotete, men for å forvirre ytterligere, så kan jeg si at jeg lener meg fremover fra at tofoten står i 90 gr fra bakken... mellom 45-90 grader... og det funker utmerket for meg... nesten like godt som en genser-pakket stridssekk, som er mitt første-valg i liggende stilling.

 

Men sako 30-06? du lener deg altså bakover, der jeg lener meg fremover, og får samme treffpunkt som ved bruk av reim , sandsekk e.l? Artigt.... :lol: Da er det jeg skrev bare tull, jo :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har av og til følelsen av at holdningen til tofot er enten-eller. Enten er man veldig for (og har antakeligvis begrenset jakterfaring ;) ), eller så er man mot (og driver med jakt der tofot er lite egnet som hjelpemiddel).

 

Sako 30-06,

den er god, den jeg streker under... nå skal jeg ikke skryte på meg ubegrenset jakterfaring (det motsatte av begrenset :wink: ), men egentlig er den vel nokså begrenset i forhold til mange her. Dette er ikke jakt, det er skyting, og det fungerer på jakt.

 

Her er min versjon :mrgreen:

Enten har man ved hjelp av instruksjon og trening lært seg å bruke tofot, og gjør det riktig - og er veldig for,

Eller så vet man ikke hvordan en tofot skal brukes, og er sterkt i mot

 

Det er så lett når en har trent litt, og det er så effektivt, at jeg nesten har lyst til å la dere sveve i uvitenhet. Men samtidig blir jeg frustrert over at du uttaler deg såpass om noe du så åpenbart ikke vet noe som helst om - Folk skyter samlinger som lett kan dekkes av ei håndflate på 5-600m hold fra hvilken som helst billig tofot - det NYTTER bare ikke å si at det ikke funker :roll:

Jeg har pleid å overlate denne til andre for jeg er ingen ekspert, men litt har jeg skjønt.

 

Det er tre punkter på sjekklista + de vanlige pre-avtrekk sjekkpunkter

- tofoten må stå støtt, og med beina plassert noenlunde vinkelrett på siktelinjen

- man må laste tofoten framover, mye, så mye at den nesten sklir framover, det er her en oppdager at en må kunne sette beina fast så de ikke roterer, at "PodClaws" er en fin ting på gress og snø, seig gummi er fint på stein og betong, osv. OG du må laste den like mye framover - passe er hele vekta di når du slapper helt av, og puster HELT ut - om du dør, så skal rifla peke midt i blinken til de kommer å henter deg...

- du må (sa jeg MÅ!!), ligge RETT bak rifla, rekylerer den til siden ligger du skjevt, når siktet hopper litt opp og faller ned midt i gjør du det riktig. Kryp inn bak fra den ellers så effektive DFS stillinga, og kryp ut igjen når du skyter DFS om du vil. Men rekyl rett (rettere) bak gir også en reim-skytter bedre resultater.

 

Så går du på Youtube, og ser på videoene til "SHLowlight", særlig denne

 

K

Link to comment
Share on other sites

samtidig blir jeg frustrert over at du uttaler deg såpass om noe du så åpenbart ikke vet noe som helst om
Den var vel lovlig drøy, synes du ikke? Og muligens basert på manglende kunnskap om hva jeg vet og har personlig erfaring med? :?

 

Jeg benekter overhodet ikke at en tofot kan være et glimrende hjelpemiddel ved skyting, hvis man har lært seg å bruke den. Men til noen typer jakt egner tofot seg overhodet ikke. For eksempel en liggendetofot i høyt gress. Eller når den ekstra vekta og det ekstra prakket gir liten (om noen praktisk) "ekstragevinst" i forhold til annen type anlegg, for eksempel en passe stor og passe myk ryggsekk som legges på bakken foran jegeren. Det var denne typen eksempler jeg tenkte på da jeg skrev

Enten er man veldig for (og har antakeligvis begrenset jakterfaring :wink: )

 

Samtidig er det helt klart at for noen typer jakt er tofot et verdifullt hjelpemiddel, noe jeg eksemplifiserte ved min egen bruk av tofot i skjærgården etter gåsa. Og hvis man stort sett driver drevjakt etter storvilt, havner man lett i den andre ekstremgruppen jeg nevnte:

eller så er man mot (og driver med jakt der tofot er lite egnet som hjelpemiddel)

 

Til slutt vil jeg bare minne om den siste setningen i innlegget mitt (som jeg lurer litt på om du har lest skikkelig ;) ):

tofoten er et nyttig hjelpemiddel på slik jakt der tofot egner seg brukt og når jegeren kjenner både fordeler og begrensninger ved verktøyet

 

Så: Er vi egentlig uenige? Eller leser du meg litt i kjappeste laget?

 

Men sako 30-06? du lener deg altså bakover, der jeg lener meg fremover, og får samme treffpunkt som ved bruk av reim , sandsekk e.l? Artigt.... :lol: Da er det jeg skrev bare tull, jo :shock:

Eller: Ikke alle skyttere, børser og toføtter oppfører seg identisk. Sjokkerende, ikke sant? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 5-15 rådyr i året- stort sett bøjakt og jeg skyter 90% med Harris tofot med vugge og det fungerer utrolig bra. Med mine middelmådige skyteegenskaper Kan jeg skyte tryggere på lengre hold enn jeg ellers ville gjort. Presisjonen blir bare super. Å hevde at de som liker to-fot er de som jakter lite, faller på sin egen urimelighet. Min to-fot er for liggende og jeg har også en for sittende uten vugge og det fungerer ikke så bra. Kjøpte en bi-pod for dette formålet i fjor men den synes jeg ble for vinglete+ at den trenger et eget adapter på reimbøyla og jeg har flere rifler så her er det bi-pod til salgs til halv pris!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøpte nett ein Norma tofot med vogge på xxl til kr 985. Har ikkje prøvd den enno, men rifla vart utruleg stabil på kjøkkenbordet! :) . Nokon som har prøvd denne?

 

I tillegg til den supre støtta dette gjve på liggjande/sitjande skyting (sitjande bak ei tuve, med anlegg på ryggsekk eler liknande, beina er for korte til sitjande skyting utan ekstra underlag), fekk eg nett den ekstra tyngda på ein snau halvkilo som gjer børsa meir roleg å halda på ståande skyting.

 

Trur dette blir bra- lettare å plassera gode jaktskot med høg puls på vanlege jakthald med denne.

 

Skal testa treffpunkt med og utan tofot, men innbiller meg at dette ikje blir noko stort problem. Tofoten endrar ikkje press mot løpet på noko vis slik eg kan sjå. Men skal sjølvsagt sjekka i praksis og.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Eg syns tofot ser både fascinerande, praktisk og nyttig ut. Derfor kjøpte eg meg ein VersaPod i sommar, mest for å prøve.

Det er vel med tofoten som med dei fleste andre hjelpemiddel:

Den reddar ikkje verden på eiga hand, men kan vere eit fint hjelpemiddel på ein del bruksområder om ein kan bruke den og kjenner begrensingane. Ein må uansett trene ein del med den for å få utnytta den.

 

Er bra fornøgd med VersaPoden so langt. Bevegeleg i dei fleste retningar, noko som eg trur er bra. Når det gjelder skytestilling so fekk eg tips om å løfte rifla, slik at tofoten fekk henge fritt, før ein senker rifla ned att og lar den kvile på tofoten.

 

Satsar på ein lang og god sommar med testing og skyting med tofot slik at eg får "perfeksjonert" teknikken :)

Link to comment
Share on other sites

"Vanlig" tofot for liggendeskyting har absolutt sine begrensninger.

 

Mange opplever treffpunktforandring med og uten tofot, og det er viktig å sjekke på forhånd på banen for å slippe ubehagelige opplevelser. Stillingen på tofoten kan være noe å utforske i slik sammenheng. Med Versa-pod på T3'en har jeg best erfaring når beina peker en smule framover, men uten press på beina. Jeg finner balansepunktet/topp-punktet, og så trekker jeg meg et par cm tilbake (men ikke til det stopper!), presto, samme treffpunkt som med reim eller med anlegg.

 

Hvis det er høyt gress, får man ikke pipa høyt nok til å få reint skudd. Den egner seg derfor bare på jakt der man skyter liggende fra posisjoner der det er lite vegetasjon. Jeg har brukt tofoten til én type jakt, nemlig gåsjakt ved kysten. Etter et litt langt og spennende smyg er det greit å kunne roe ned børsa med tofoten, for selv med reim vingler jeg pipa når pulsen kjennes i ørene. Der er det også ofte svaberg eller mosedekket grunn å legge an på, og problemet med høyt gress er relativt lite.

 

Jeg har av og til følelsen av at holdningen til tofot er enten-eller. Enten er man veldig for (og har antakeligvis begrenset jakterfaring ;) ), eller så er man mot (og driver med jakt der tofot er lite egnet som hjelpemiddel). Men tofoten er et nyttig hjelpemiddel på slik jakt der tofot egner seg brukt og når jegeren kjenner både fordeler og begrensninger ved verktøyet.

 

 

Veldig enige dine vurderinger her Sako 30-06

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg prøver så godt jeg kan, men makter ikke å forstå helt hva dere snakker om.

Såvidt jeg kan skjønne, er tofoten festet i remfestet, mens rifla forøvrig ikke er i kontakt med tofoten. Og ikke nok med det, men rifla kan svinge fritt til sidene i og med at den er festet i en slags vugge.

Hvordan kan det da ha noe å si om beina står bakover eller forover?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan skytestokk vere eit alternativ? Hadde trudd desse ville vere ganske bra i kupert tereng der ein treng å "snike" litt.. (Elg / hjort ect)

Det vil vel også vere mogleg å lage seg ein slik, dersom ein leitar litt i skog og mark vil ein heilt sikkert finne eit lite tre med rette greinen i rett høgd..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...