Jump to content

Recommended Posts

Winter is coming!

 

Mine forberedelser for mørketid og vinter😉

 

1572103156_received_27151182520935313.jpeg.b81d74388a96ac286c911797f8f5eab9.jpeg

 

Da har jeg satt igang med den givende oppgaven å smelte diverse bly skrap til barrer/"ingots" så jeg kan nyte arbeidet med kulestøping når mørke høsten og vinteren kommer😊

Jeg hadde en helaften med smelting av "rangescrap"/brukte kuler,lodd for fiskegarn, taktekkerbly og blyrammer fra gamle blyglassvinduer.

Jeg vil gjøre det jeg kan klart og legge til rette for å kunne kose meg med kulestøping når mørke kvelder og etterhvert snøen kommer.

Jeg har ikke kontroll veid disse barrene og klumpene ennå denne gangen,men det er 1 pund barrer og 1/2 pund barrer + "klumper" jeg har produsert med ett jern til å lage noen kaker kalt "munker"..

Dette jernet lager 7 "bly-munker" i slengen og har en perfekt form og størrelse til min "Lee Production pot IV" som tar 10 pund bly..

Da er det viktig med passe store ingot's (som disse "munkene") som ikke er for store til å smeltes effektivt eller påvirker temperatur og tid for mye ved påfyll under kulestøpingen.

 

 

940321452_received_7677536404340393.jpeg.c4048228c80c0dd0881f41d774c6a6c8.jpeg

("Bly-munker" ca 1 pund)

 

Det endte opp med å bli en helaftens oppgave siden jeg valgte å bruke en gammel komfyr som jeg har i garasjen som også skal få gjøre jobben med å "bake" kuler med pulverlakk i vinter når det prosjektet starter opp.

Men det fungerte bra,når jerngryta fikk opp temperaturen gikk det slag i slag utover ettermiddagen og kvelden.

Jeg "fluxet" i gryts med både voks bra ett kubbelys av bivoks og sagflis,så jeg føler de verste urenhetene ble borte.

All kobbermanter,all sand,jord og annet rusk fra kulene ble fisket ut og på forhånd og borte og alle de andre ekle tingene fra blyglassvinduene som lim ect ble fjernet på forhånd og etter fluxingen fikk jeg tappet en ren og fin blanding i formene 🙂

 

 

received_2881080781993460.jpeg.9d4cc26fab461838714aa79eb80b47ac.jpeg

(Det blir mye avfall av gamle kuler,men under all mantel og rusk ligger det noen kilo fint bly..Til slutt etter flere slike gryter fulle ble det en del av det og det er vel verdt innsatsen mener nå jeg)

 

received_307791117177479.jpeg.e70e759d61f6d37a4806970c24f8eb18.jpeg

(Bly fra vinduene er veldig mykt og fremstår som nesten helt rent,kun noe tinn fra lodding)

 

 

De inneholder nok mer tinn enn taktekkerbly siden det er loddet i skjøtene mellom glassene men er omtrentlig like mykt etter min beregning og målte ca 8 bhn med blyant testen.

Det blir forbeholdt myke wadcutters eller tilsvarende kuler.. (evt slugs el buckshot for hagle,noe jeg også vil begynne å lukte på å fremstille etterhvert)

Rangescrapet hadde en hardhet mellom 12-14 bhn en plass og ved å droppe kulene i vann rett fra tanga gjør de fine for medium/standard 38 special ladninger og kuler til 45 auto etter min erfaring..

Når jeg får begynt med pulverlakkering er det jo ikke lenger like viktig med hardhet ettersom jeg har forstått😉

Neste steg er merking av blyet med en tusj og legges til side sammen med de andre "blyreservene" mine for senere bruk.

Nå og fremover er det fremstilling av ingots som står på dagsorden,så det skal bli en fin høst og vinter 😊

 

 

Har dere noen forslag eller erfaringer dere vil dele og hvordan ser deres kulestøper-planer ut for mørketiden? 😊

 

 

received_767753640434039~2.jpeg

received_3624653627545819.jpeg

received_2715118252093531.jpeg

received_322858138800521~4.jpeg

received_322858138800521~5.jpeg

received_3624653627545819~4.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

De, der har du litt å skyte med!

Jeg har laget drøyt 20kg barrer av kulefangerbly (BHN12), og ca 30 kg av en legering rundt BHN15. 

Jeg skyter mest .30- kaliber riflekuler, så jeg har bly for en stund 🙂

 

Jeg har snart to nye (for meg) rifler i hende. En aldrende banekrag, og en CZ527 i .222 rem. Gleder meg til å pusle med de utover høsten og vinteren!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Smith&Wesson said:

Det blir forbeholdt myke wadcutters eller tilsvarende kuler.. (evt slugs el buckshot for hagle,noe jeg også vil begynne å lukte på å fremstille etterhvert)

En bekjent av meg var ivrig med selvstøpte slugs. Han har tenger til disse to, "tror" det er Lee. Disse fungerte helt topp i en Winchester Defender. Vekten på disse fra venstre: 433 grain og 529 grain. 

Slugs.JPG

 

DSC03858.JPG

Nå har jeg aldri kronografert hagleammo, det kommer mye grums i en klase som kan missvise? Wads og forladninger m.m. kan vel også treffe og skade kronografen. Jeg mener å huske at min bekjente hadde kronografert sine slugs til ca. hastigheter som var oppgitt i ladetabeller. Respektabel fart. Rekylen er heller ikke ille.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også startet produksjon av mer håndterlige blybarrer, men heldigvis er det blyet jeg har nå så rent at det blir minimalt med slagg. Bruker ett gammelt propanapparat å smelte på, ca 8 kg i slengen, og så over i ingot-forma med 1 pund og 1/2 pund former. Men det munkejernet så bra ut, tror jeg får skaffe meg 1 eller 2 av de.

Mesteparten av de kulene jeg støper er til svartkrutt i .32, .38, og .44, men også noe .38 WC til moderne våpen. Til svartkrutt prøver jeg å holde meg på 8 - 9 bhn, det virker som det blir minst blying i løpet da. .38 WC ligger på ca 15 bhn, de støper jeg til en kompis som jeg driver byttehandel med.

Klarer en vanlig kokeplate å få høy nok temp ? I såfall skal jeg kutte ut propanen, boksene koster ca 70,- pr stk, det blir mange kwh med strøm pr boks.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Nagant 762 said:

 

Klarer en vanlig kokeplate å få høy nok temp ? I såfall skal jeg kutte ut propanen, boksene koster ca 70,- pr stk, det blir mange kwh med strøm pr boks.

 

Jeg bruker en vanlig kokeplate. Nye har et vern som kobler ut om det blir for varmt, disse duger ikke. Finn en brukt en. Smelter greit med en 4 liters jerngryte.

 

Link to comment
Share on other sites

Eller for å få litt fortgang i det, kjøp en krabbekoker! Jeg bruker målebeger i rustfritt stål, kjøpt på Biltema. Litt over halvfull, er ca en halvkilo. Passer fint i gryta. Jeg har borret hull i en treplanke, som jeg plasserer koppene i. Når det gjelder gryte, er rustfritt stål best, støpejern funker, men ikke bank på gryta. IKKE bruk aluminiumsgryte!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener (tror) at ei støpejerngryte med tykk bunn holder bedre på varmen enn rustfritt stål, mulig jeg tar feil.

Aluminium har jeg aldri overveid engang, jeg bruker en mapp-brenner for å smelte blyet fortere og aluminium smelter alt på 660 grader, så tror det kunne blitt en ubehagelig opplevelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har smeltet om bly og lagd "barrer" i passe størrelse til å ha i smeltegryta når jeg skal støpe kuler.

Har rett og slett da brukt eggkartonger å helle det smeltede blyet i. Da får en passe størrelse på blyklumpene til å etterfylle smeltegrya med.

Nei, kartongene brenner ikke opp og blyet flyter ikke ut. Iallefall har det ikke gjordt det for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støpte noen kuler ikveld, av kulefangerbly (22lr) med 1%tinn. Til venstre Lee ctl312-160, som er en riktig god kule til 308/30-06. I midten MP360-200, som går veldig godt i min 35 Helen. Til høyre MP-BLK i gas check/hullspissutgave, den er ca 215grs. I 1:10 riflestigning gir den fine grupper (5 skudd/30mm/100m) i underlydsfart, men hullene blir litt ovale. I høyere hastighet stabiliserer den fullt. Alle disse skal pulverlakkeres, tenker jeg.

IMG_20200919_212406469.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hardhet er langt mindre kritisk med pulverlakkerte kuler. Jeg skyter kulefangerbly i 600ms uten problem. Skal du ha mer fart må du kanskje ha i en dasj typebly i gryta og kanskje også gas check. 

Presisjonskravet ditt avgjør om du må teste hardheten mer presist enn hva du klarer med å hamre en kule på ambolten... 

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, hardheten har veldig liten betydning med pulverlakk. 

 

Blyanttesten fungerer fint til hardhetsvurdering. Jeg brukte den i noen år før jeg kjøpte en Lee hardhetstester. De to metodene har vist seg å gi veldig sammenfallende målinger hos meg. 

 

Lykke til md kulestøpingen, @Ruger #1! Jeg tror du vil finne ut at det er en oppslukende og spennende utvidelse av skytehobbyen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for all respons 😊

 

Veldig hyggelig å lese alle innlegg og tilbakemeldinger😊

 

Det har vært hektisk her siden blysmeltingen og har dessverre ikke rukket å ha noen oppfølger ennå men har flere prosjekter på gang.

Ser frem til og håper å få høre deres meninger om saken og deres erfaringer😊

 

Lite er så tilfredsstillende som å lage blybarrer for så å støpe nye gode kuler av gammelt skrap bly😁

 

Nå er det prosjekt pulverlakkering som opptar meg og resultatet etter en ettermiddag var ikke imponerende..

Det var flere faktorer som spilte inn..

Kaldt,rått osv..

Fikk ikke god nok statisk elektrisitet med boksene mine (#5) 🤔

 

 

 

Edited by Smith&Wesson
Link to comment
Share on other sites

 

"Winter is coming 2.0"

 

Pulverlakkering av blykuler.

 

Jeg fikk en pakke i posten forleden dag med 1kg Eastwood Ford Blue😁

Ble ivrig og satte til garasjen for å sette i gang..

Selv etter flere timers studie på temaet fikk jeg ikke helt de resultatene jeg ønsket 🙄

Jeg fulgte den kjente "shake & bake" metoden.

Fikk veldig dårlig statisk elektrisitet i flere bokser (JA,returnummer #5)

De kulene som ble lett coatet ble fregnete i fargene..

Tydelig at det er noe lakk på hele kula men fargen fløt ikke skikkelig ut.. 🤔

 

Saken er:

Har komfyr i garasjen,i garasjen er det kaldt på denne årstiden og på denne dagen 1-3°.

Det regnet ute.

Pulveret var absolutt ikke romtemperert etter å ha vært på en runde i bilen etter noen remedier jeg manglet.

 

Nå har jeg gått til anskaffelse av flere bokser (#5)

Jeg har puttet en god porsjon pulver i en stor klippspose så jeg slipper å drasse på boksen med pulver ut i garasjen hver gang (med tanke på fukt) og kommer til å ha denne under jakka for at pulveret skal være temperert når jeg skal bruke det,jeg leste ett sted eller overhørt på en video at pulveret burde være "romtemperert".

Jeg er "as i speek" i jakt på ett billig lasertermometer for å måle temperaturen i komfyren under baking av kulene..

 

Har noen erfaringer med wet coating med feks aceton eller er det å fraråde?

 

(Så noen bilder av kuler som var utsatt for denne prosessen som så veldig bra ut)

 

Var det for kjølig og fuktig luft,for kjølig for pulver,for kald ovn osv? 🤔

 

 

 

Er det har noen som har noen forslag om hva jeg har gjort feil og tror at de har en løsning?

 

 

 

Er takknemlig for alle råd og innspill 👍😊

16037072185931512461567118955416.jpg

1603707274802555376843074853952.jpg

16037073343002085143065774228817.jpg

16037073681949137037833839847085.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 9/12/2020 at 9:05 PM, ladebenken said:

Flott innlegg, slikt bidrar til å gjøre kammeret.no verdt å lese! 

 

Selv har jeg aldri støpt en eneste kule, så jeg har ikke noe å bidra med, men fortsett med innleggene og belær oss (meg) gjerne.  😀

 

Takk for hyggelig tilbakemelding 😊

 

Det er fint at vi kan dele erfaringer her inne og lære av hverandre på kammeret.

Jeg synes det er interessant og lærerikt å lese andres innlegg og kommentarer om mange forskjellige temaer relatert skyting, lading og alt som hører til 😊

Jeg har hatt mye nytte av det oppimellom.

Link to comment
Share on other sites

On 9/19/2020 at 11:24 PM, spindrift said:

Støpte noen kuler ikveld, av kulefangerbly (22lr) med 1%tinn. Til venstre Lee ctl312-160, som er en riktig god kule til 308/30-06. I midten MP360-200, som går veldig godt i min 35 Helen. Til høyre MP-BLK i gas check/hullspissutgave, den er ca 215grs. I 1:10 riflestigning gir den fine grupper (5 skudd/30mm/100m) i underlydsfart, men hullene blir litt ovale. I høyere hastighet stabiliserer den fullt. Alle disse skal pulverlakkeres, tenker jeg.

IMG_20200919_212406469.jpg

Det er hva jeg kaller vakre kuler😁👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Smith&Wesson said:

 

"Winter is coming 2.0"

 

Pulverlakkering av blykuler.

 

Jeg fikk en pakke i posten forleden dag med 1kg Eastwood Ford Blue😁

Ble ivrig og satte til garasjen for å sette i gang..

Selv etter flere timers studie på temaet fikk jeg ikke helt de resultatene jeg ønsket 🙄

Jeg fulgte den kjente "shake & bake" metoden.

Fikk veldig dårlig statisk elektrisitet i flere bokser (JA,returnummer #5)

De kulene som ble lett coatet ble fregnete i fargene..

Tydelig at det er noe lakk på hele kula men fargen fløt ikke skikkelig ut.. 🤔

 

Saken er:

Har komfyr i garasjen,i garasjen er det kaldt på denne årstiden og på denne dagen 1-3°.

Det regnet ute.

Pulveret var absolutt ikke romtemperert etter å ha vært på en runde i bilen etter noen remedier jeg manglet.

 

Nå har jeg gått til anskaffelse av flere bokser (#5)

Jeg har puttet en god porsjon pulver i en stor klippspose så jeg slipper å drasse på boksen med pulver ut i garasjen hver gang (med tanke på fukt) og kommer til å ha denne under jakka for at pulveret skal være temperert når jeg skal bruke det,jeg leste ett sted eller overhørt på en video at pulveret burde være "romtemperert".

Jeg er "as i speek" i jakt på ett billig lasertermometer for å måle temperaturen i komfyren under baking av kulene..

 

Har noen erfaringer med wet coating med feks aceton eller er det å fraråde?

 

(Så noen bilder av kuler som var utsatt for denne prosessen som så veldig bra ut)

 

Var det for kjølig og fuktig luft,for kjølig for pulver,for kald ovn osv? 🤔

 

 

 

Er det har noen som har noen forslag om hva jeg har gjort feil og tror at de har en løsning?

 

 

 

Er takknemlig for alle råd og innspill 👍😊

 

 

 

 

 

Jeg har gitt opp 'shake & bake' metoden for lenge siden. Kjøpte en enkel pulverlakkpistol fra Nordic Pulver og bruker nå bare den, med perfekt resultat hver gang. Eneste problemet er at det er litt mer jobb forbundet med det, siden kulene må settes opp på basen, og plukkes opp pent med en spisstang for å ikke lage merker i dem, og plasseres på bakebrettet. Men det funker greit for 50-100 kuler om gangen. Jeg gjør heller den jobben og får perfekt coating i stedet for uforutsigbarheten som 's & b' metoden gir. Den funker sikkert greit i varme og tørre strøk, men ikke for meg her i våte Trøndelag.

 

powder-coating-gun-nordicpulver-np09-eu-1-500x500.jpg.ac5217cbb4d13b90e648a5e3200a5759.jpg

 

Nordic Pulver

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, mig16 said:

 

Jeg har gitt opp 'shake & bake' metoden for lenge siden. Kjøpte en enkel pulverlakkpistol fra Nordic Pulver og bruker nå bare den, med perfekt resultat hver gang. Eneste problemet er at det er litt mer jobb forbundet med det, siden kulene må settes opp på basen, og plukkes opp pent med en spisstang for å ikke lage merker i dem, og plasseres på bakebrettet. Men det funker greit for 50-100 kuler om gangen. Jeg gjør heller den jobben og får perfekt coating i stedet for uforutsigbarheten som 's & b' metoden gir. Den funker sikkert greit i varme og tørre strøk, men ikke for meg her i våte Trøndelag.

 

powder-coating-gun-nordicpulver-np09-eu-1-500x500.jpg.ac5217cbb4d13b90e648a5e3200a5759.jpg

 

Nordic Pulver

Hei🙂

Takk for du deler erfaringene med pulverlakkering.

Det er helt sikkert den lureste måten for perfekt resultat i vårt norske klima.

Jeg blir bare så innmari trassen med ting jeg vil få til 😆

Jeg skal nok få til etterhvert..men det blir jo alltid litt styr i starten..

Jeg kunne godt tenke meg en slik du har der,men da må jeg ha en ekstra liten kompressor til den siden den jeg har tilgjengelig ikke er der jeg jobber med kulene og har lest om alt fra at aceton og silikon spray hjelper til at jeg IKKE må bruke aceton el silikon spray..🙄

Litt av tanken var å gjøre dette prosjektet var å få det til på en budsjettsvennlig måte i starten..

Får prøve igjen etterpå,jeg må prøve varmluft å få opp varmen litt..

Måle temperaturen direkte på kulene med lasertermometer..

Gir ikke opp ennå😉

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Smith&Wesson said:

Hei🙂

Takk for du deler erfaringene med pulverlakkering.

Det er helt sikkert den lureste måten for perfekt resultat i vårt norske klima.

Jeg blir bare så innmari trassen med ting jeg vil få til 😆

Jeg skal nok få til etterhvert..men det blir jo alltid litt styr i starten..

Jeg kunne godt tenke meg en slik du har der,men da må jeg ha en ekstra liten kompressor til den siden den jeg har tilgjengelig ikke er der jeg jobber med kulene og har lest om alt fra at aceton og silikon spray hjelper til at jeg IKKE må bruke aceton el silikon spray..🙄

Litt av tanken var å gjøre dette prosjektet var å få det til på en budsjettsvennlig måte i starten..

Får prøve igjen etterpå,jeg må prøve varmluft å få opp varmen litt..

Måle temperaturen direkte på kulene med lasertermometer..

Gir ikke opp ennå😉

 

 

Det blir bra resultat med pulverpistol da 🙂. Man får nesten lyst til å spise dem 😄.

IMG_0392.JPG.2fc343aa079e78c213beb7a0bd088310.JPGIMG_0412.JPG.8bf72183c5231ffcaade1abd5e3fc053.JPG

IMG_0414.JPG.eec28282f3fffe37dbe0af16f977b36c.JPGIMG_1068.JPG.b9fb9dded1a25cf2802320d657032f12.JPG

Edited by mig16
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Løpet blir faktisk mer møkkete av mantlede kuler, er min litt overraskende observasjon.

 

De kulene er helt nydelige, @mig16! Det blir kanskje en sprøytepistol på meg og etterhvert.

 

Noen observasjoner og triks ift «shake and bake»

 

1) Luftfuktighet har betydning. Kalde, tørre vinterdager går det som en drøm. Lumre sommerdager og våte høstdager er det tildels helt håpløst. Jeg har nå en luftavfukter i hobbyrommet, det hjelper. Støp masse om sommeren, lakker masse om vinteren :)

 

2) Om bokser. Hvis boksen du bruker er vasket med såpe, kan det være såperester som virker antistatisk. Slike bokser tørker jeg utav med rødsprit. Generelt har jeg funnet at fargeløse platbokser (uavhengig av merking) fungerer mindre bra.

 

3) Forvarming. Det hjelper å forvarme kulene. De skal ikke være varmere enn at du kan holde dem i hendene uten ubehag

 

4) BB-kuler etc. Ikke alle er like. Svarte kuler fungerte bedre enn hvite. Det jeg bruker nå, er sånne plastperler til perlebrett (type barnehagekunst). Det er billige, velfungerende, lett tilgjengelig og mindre flaut å kjøpe enn BB-kuler (tenk om de tror du er sånn softgun-type!)

 

5) Pulver. Når du åpner boksen, skrap litt av «topplaget» til side, og ta litt pulver som har vært lenger ned i boksen.

 

6) Wet coat. Har prøvd med aceton mm. Vanvittig klin! Silikonspray gjør at pulveret tilsynelatende hefter lettere, men den ferdige lakken sitter dårlig (på de jeg har sett, som er fremstilt på denne måten).

 

7) Rist mere. Banalt, kanskje. Men det hjelper. Den første «batchen» krever ganske mye risting, deretter går det (mye) fortere. Jeg bruker derfor en ganske liten boks med nokså få kuler av gangen. Etterhvert holder det å riste i 8-10sek.

 

Ikke gi deg, dette får du til!

Ps noen ganger, når det ikke vil seg, baker jeg bare kulene med det lille pulveret de har, og gir de en ny runde. Runde to pleier å gå veldig greit!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2020 at 8:23 PM, spindrift said:

Løpet blir faktisk mer møkkete av mantlede kuler, er min litt overraskende observasjon.

 

De kulene er helt nydelige, @mig16! Det blir kanskje en sprøytepistol på meg og etterhvert.

 

Noen observasjoner og triks ift «shake and bake»

 

1) Luftfuktighet har betydning. Kalde, tørre vinterdager går det som en drøm. Lumre sommerdager og våte høstdager er det tildels helt håpløst. Jeg har nå en luftavfukter i hobbyrommet, det hjelper. Støp masse om sommeren, lakker masse om vinteren :)

 

2) Om bokser. Hvis boksen du bruker er vasket med såpe, kan det være såperester som virker antistatisk. Slike bokser tørker jeg utav med rødsprit. Generelt har jeg funnet at fargeløse platbokser (uavhengig av merking) fungerer mindre bra.

 

3) Forvarming. Det hjelper å forvarme kulene. De skal ikke være varmere enn at du kan holde dem i hendene uten ubehag

 

4) BB-kuler etc. Ikke alle er like. Svarte kuler fungerte bedre enn hvite. Det jeg bruker nå, er sånne plastperler til perlebrett (type barnehagekunst). Det er billige, velfungerende, lett tilgjengelig og mindre flaut å kjøpe enn BB-kuler (tenk om de tror du er sånn softgun-type!)

 

5) Pulver. Når du åpner boksen, skrap litt av «topplaget» til side, og ta litt pulver som har vært lenger ned i boksen.

 

6) Wet coat. Har prøvd med aceton mm. Vanvittig klin! Silikonspray gjør at pulveret tilsynelatende hefter lettere, men den ferdige lakken sitter dårlig (på de jeg har sett, som er fremstilt på denne måten).

 

7) Rist mere. Banalt, kanskje. Men det hjelper. Den første «batchen» krever ganske mye risting, deretter går det (mye) fortere. Jeg bruker derfor en ganske liten boks med nokså få kuler av gangen. Etterhvert holder det å riste i 8-10sek.

 

Ikke gi deg, dette får du til!

Ps noen ganger, når det ikke vil seg, baker jeg bare kulene med det lille pulveret de har, og gir de en ny runde. Runde to pleier å gå veldig greit!

Takk igjen Spindrift 😊👍

Flott innlegg!

Godt å få noe motiverende instruksjoner.

Jeg har hatt to kalde kvelder i garasjen min,det var vått ute og kun min aggresjon holdt meg varm..

Prøvd å ha pulveret i romtemperatur og varme kuler siden 

(Jeg er vant til å få til ting etterhvert og dette  har dominert mine tanker den siste uka)

Jeg håpet og antok klimaet hadde noe av skylden og ikke bare min manglende erfaring på pulver fronten..

Jeg har sett nok av "how to" videoer på nettet til å begynne å tenke på at de over dammen gjør dette i ett varmere og ikke minst tørrere klima😉

Som en kompis sa "Amerikanerne på YouTube får det jo til,så dette går nok bra" 😆

Men det gjorde det ikke.. 🙄

 

Jeg får vente til klimaet blir tørrere og følge oppskriften din👍

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2020 at 6:53 PM, Tjukkas said:

Blir ikke mye av den lakken liggende igjen i løpet når dere skyter?

 

Neida😊

Løpet er renere enn når man skyter fabrikk FMJ ammunisjon.

Det er nok av flere grunner..

Men jeg tenker (min teori):

Lakken er veldig tøff og hard,den går IKKE lett av og de pulverlakkerte kulene er oftest kalibrert som vanlige blykuler,de er "oversized" så ikke den mengden gass passerer forbi prosjektilet i løpet som med FMJ kuler.

Jeg tror også (min teori) at privatpersoner bruker ofte krutt av høyere kvalitet enn mange produsenter..

 

Jeg skjøt 380+ skudd pulverlakkerte 9mm kuler på en IPSC match og løpet var skinnende rent😁

Ingen lakk/bly i løpet og mindre sot enn noen fabrikk ammunisjon jeg har prøvd.

 

Har du ikke prøvd pulverlakkerte kuler,så er det å anbefale på det sterkeste 😊👍

Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2020 at 6:10 PM, mig16 said:

 

Det blir bra resultat med pulverpistol da 🙂. Man får nesten lyst til å spise dem 😄.

IMG_0392.JPG.2fc343aa079e78c213beb7a0bd088310.JPGIMG_0412.JPG.8bf72183c5231ffcaade1abd5e3fc053.JPG

IMG_0414.JPG.eec28282f3fffe37dbe0af16f977b36c.JPGIMG_1068.JPG.b9fb9dded1a25cf2802320d657032f12.JPG

Nydelige kuler mig16 😁👍

Det må jeg si.

Takk for du deler 😊

 

Jeg føler en pulverlakkerings pistol ligger på ønskelisten etterhvert ..

Jeg skal bare få det til på den "enkleste måten" og vite jeg får det til før jeg evt oppgraderer til sånt utstyr.

Men det gir flotte resultater ser jeg😊

Vi får se etterhvert😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, spindrift said:

En forskjell når det gjelder resultat, er at "shake'n'bake" gir lakkering også av kulebasen, mens sprøytelakkering med kulenesa i været etterlater rompa bar. Med GC-kuler spiller der jo ingen rolle. Med plains base.... jeg vet ikke. 

 

Hei igjen 😊

Jeg er sta og skal forsette med "shake'n bake" metoden,men nå etter dine anvisninger..

Jeg skal vaske beholderne med rødsprit,bruke sorte BB's for softgun (en annen som styrer med pulverlakkering kunne skaffe meg de)

Gjøre det hele på en TØRR dag😉

Har lyst til å prøve beholder av PVC..

Jeg så en video som inspirerer til å lage ett apparat med ett PVC rør som jeg kan sveive rundt..

Her: 

 

Det var genialt..men får fortsette å riste til å begynne med😆

Jeg skal gå til anskaffelse av ett elektronisk steketermometer så ovnen min har riktig varme..

De dårlig coatede kulene mine skjøt som bare det uten noe problem til tross for tynne laget selvom de ser fæle ut..

Jeg skjøt 50-60 skudd med 1911 pistolen og ikke noe griseri i løpet..😁

Men de skal bli bedre neste gang..

Laget var akkurat tykt nok selvom fargen ikke fløt skikkelig ut..

Var ladet til ca 850+ fps,som er standard for 230grs 45 auto.

Hadde ikke de største forventningene siden laget var så tynt..

Jeg må få til dette så jeg kan begynne å coate alle pistolkulene mine og senere støpe og coate .223 kuler for billig treningsammo for praktisk rifle..

Men de riflegreiene er ett annet kapittel som ligger frem i tid.

Fokus på pistol ammunisjon nå 😉

 

Blir moro når jeg får det til skikkelig.

Jeg skal holde dere oppdatert.

 

Takk for oppskriften din 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et lite apropos,

så noen skattejegere på TV for noen år siden som fant et skip fullt av blybarrer fra før atomalderen, såkalt lavalfa bly som aldri har vært flytende i en verden forurenset med bly fra radioaktive prosesser. Mener det gikk til 300kr/kg.

Gjelder det også i små kvanta tro?

Har noe gammalbly.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Stefflus said:

Et lite apropos,

så noen skattejegere på TV for noen år siden som fant et skip fullt av blybarrer fra før atomalderen, såkalt lavalfa bly som aldri har vært flytende i en verden forurenset med bly fra radioaktive prosesser. Mener det gikk til 300kr/kg.

Gjelder det også i små kvanta tro?

Har noe gammalbly

Da snakker vi skatter😁👍

Edited by Smith&Wesson
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Mr. Bumblebee said:


Hva er det som gjør at dette er så attraktivt? 

Det er attraktivt fordi det ikke er (like) radioaktivt. Bly brukes til å skjerme følsomme instrumenter mot radioaktiv stråling og kosmisk stråling. Men om blyet er "moderne" er det så radioaktivt i seg selv, at det ikke nytter.

Et eksempel er detektorkamrene hos Institutt for Radiologisk Datering i Trondheim. De er laget av glass, lager for lenge siden, og lukket og forseglet for like lenge siden. Over rommet hvor de ligger (selvsagt i en kjeller) ligger mange tonn med gammelt bly. Hadde dette blyet vært moderne ville blyet laget nok stråling til å flytte "0-punktet" altså det eldste man kan datere (med C14-metoden) mange titusener av år fram. To av kamrene der ble åpnet av en eller annen grunn, på 70-tallet, slik at "moderne" luft slapp inn, og de har en svært mye høyere bakgrunnsstråling enn de andre.

Jeg tror faktisk at om en person stiller seg inntil et kammer, så teller det fortere (det teller Bequerel) 

 

Og ja, jeg har jobbet der, men det må snart dateres radiologisk ;)

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2020 at 8:23 PM, spindrift said:

Løpet blir faktisk mer møkkete av mantlede kuler, er min litt overraskende observasjon.

 

De kulene er helt nydelige, @mig16! Det blir kanskje en sprøytepistol på meg og etterhvert.

 

Noen observasjoner og triks ift «shake and bake»

 

1) Luftfuktighet har betydning. Kalde, tørre vinterdager går det som en drøm. Lumre sommerdager og våte høstdager er det tildels helt håpløst. Jeg har nå en luftavfukter i hobbyrommet, det hjelper. Støp masse om sommeren, lakker masse om vinteren :)

 

2) Om bokser. Hvis boksen du bruker er vasket med såpe, kan det være såperester som virker antistatisk. Slike bokser tørker jeg utav med rødsprit. Generelt har jeg funnet at fargeløse platbokser (uavhengig av merking) fungerer mindre bra.

 

3) Forvarming. Det hjelper å forvarme kulene. De skal ikke være varmere enn at du kan holde dem i hendene uten ubehag

 

4) BB-kuler etc. Ikke alle er like. Svarte kuler fungerte bedre enn hvite. Det jeg bruker nå, er sånne plastperler til perlebrett (type barnehagekunst). Det er billige, velfungerende, lett tilgjengelig og mindre flaut å kjøpe enn BB-kuler (tenk om de tror du er sånn softgun-type!)

 

5) Pulver. Når du åpner boksen, skrap litt av «topplaget» til side, og ta litt pulver som har vært lenger ned i boksen.

 

6) Wet coat. Har prøvd med aceton mm. Vanvittig klin! Silikonspray gjør at pulveret tilsynelatende hefter lettere, men den ferdige lakken sitter dårlig (på de jeg har sett, som er fremstilt på denne måten).

 

7) Rist mere. Banalt, kanskje. Men det hjelper. Den første «batchen» krever ganske mye risting, deretter går det (mye) fortere. Jeg bruker derfor en ganske liten boks med nokså få kuler av gangen. Etterhvert holder det å riste i 8-10sek.

 

Ikke gi deg, dette får du til!

Ps noen ganger, når det ikke vil seg, baker jeg bare kulene med det lille pulveret de har, og gir de en ny runde. Runde to pleier å gå veldig greit!

 

Hei igjen 🙂

Når været blir litt tørrere blir det nye forsøk på pulverlakkering.

Diverse endringer i prosessen er planlagt etter tipsene som du kom med her og jeg skal nok få det til til slutt..

Jeg måtte teste de tynt coatede kulene  fra bildene og resultatet var bedre enn forventet.. 

Skjøt 60 skudd og de fungerte faktisk uten blying eller gris i løpet,men de var jo ikke som de skal være med det tynne ujevne laget..

Jeg vil ha tykkere lag og "penere"  penere kuler neste gang😉

 

 

Jeg begynte å gruble over en ting og tenkte jeg skulle spørre om hva du har noen formening om saken.

Bør jeg bruke/ikke bruke hansker og er det evt noen spesiell type hansker som hjelper?

 

Blir interessant å begynne så fort forholdene ligger bedre til rette enn de har gjort i det siste 😊

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve med "Nitril-hansker"

Maske er lurt ja..

Jeg hadde blåfarge i nesa i tre dager etter den første testen 🙄😆

Det er jo i praksis finkornet plast og jeg er også overbevist om at det ikke akkurat er helsebringende i lengden..

Men med litt forsiktighetsregler går det nok bra det også.

Bare det blir litt tørrere nå så er det ny omgang..og da får jeg håpe jeg får det til..

Er det ikke "alle gode ting er tre" man sier? 😉

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøv å legg pulveret i fryseren noen dager å test rett etter du tar det opp derifra. Får bedre dekning av kulene når jeg gjør det på den måten med shake & bake metoden.
Blir mye griseri å løst pulver med den metoden, så jeg wetcoater kulene og tar flere runder i ovnen isteden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Avfettes? Har du smurt kulene på noe vis?

Bare å støpe kuler, sørge for at de er tørre og gjerne varme opp til 40-50 grader, og så vil vanligvis pulveret feste seg.

Du kan bruke en tørr vinduspyleveske-kanne, fyll opp med 1-5 kilo kuler og drysse på en spise-skje med pulver. Rist tulling og tøm ut på en rist slik at overskytende pulver ikke blir med i ovnen. Så 10 min i ovnen på 200 grader og dump alt av kuler i ei bøtte vann. 

Endel kuler limer seg fast i hverandre når pulveret smelter, men mesteparten slipper taket når du dumper dem i kaldt vann (og blyet krymper litt).

Dette duger til masseproduksjon av pistolkuler hvor kravet til presisjon er begrenset. Du trenger ikke size kulene om du får til å lade dem, de blir sizet i forcing cone eller løp uansett...

Til jakt ville jeg stilt hver kule opp på et brett med silikon bakepapir slik at overflaten ble perfekt, og sizet til 0.002 over kaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...