Jump to content

Recommended Posts

Jeg har maaaaaaassevis av blykuler i kaliber .30, med gascheck og fett på seg, som kom inn i husholdningen for snart fire år siden som resultat av en byttehandel. Disse skal lakkeres, sizes igjen, og brukes til slappe treningsladninger i en 30-06. Hastigheten kan være så lav som trygt er egentlig, hvis rekylen er pinglete nok blir det mulighet for unga å skyte også.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Olesøn said:

Det dere egentlig sier er at jeg må begynne med støping sjøl så jeg får noe å lakke? 

Ja, sånn er det. Du må investere for å spare😎

 

De kulene du har gir du en runde med Liquid Alox, lader opp og skyter. Kan garantere at det ikke vil bli noen blying om du holder deg på den moderate siden av fartsgrensen.

Edited by Chiefen.v-2
Samsungs merkelige stavekontroll...
Link to comment
Share on other sites

Bakte litt idag!

Den til venstre er Lee c309-170. Den er ny for meg, men jeg har hatt fine resultater med lillebror på 150grs. Jeg har nå tenkt å lade den til 30/30- nivåer i min S&L 30-06.

Den til høyre er Arsenal molds 311-170, som er en veldig god kule- den har funket i alle mine .30-kaliber våpen. Men jeg har foreløpig ladet den til nokså moderate nivåer. Jeg tror den kan tåle ganske mye tyn; vi får se!

 

377363A5-8DB1-4D66-8EAF-1143E16B434D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoi. Tilbake til støping. Har kommet over noen kilo taktekker bly og annet tilovers-bly fra den bransjen. Planen er å gjøre de om til barrer.  Deler av dette har belegg på seg. Det er også en slags blyskjerm med noe som likner plasttbelegg. Noen som har vært borti regjøring av ting som dette?... , eller smelter jeg hele greia og fjerner grumset med fluxen?  råd og hint velkommen. 

Link to comment
Share on other sites

Nahh... vet ikke ennå. Var planlagt som ett romjulsprosjekt. kan være jeg dropper plastinfisert i første omgang .

Har planer om å støpe mine første kuler noensinne. 

Har bly, tinn, gryte, tang, pulverlakk, kalibreringsdie, og pågangsmot

+ diverse

 

Prøving, og feiling regner jeg med kommer allerede ved første fylling :wink:

 

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner moroa, @Ruger #1

Litt motstand må du også regne med. Men dette kommer du til å lære deg fort.

 

Min tilnærming til forurensninger i råblyet, er: smelt skiten, og skrap av det som flyter til topps. Men ikke stå bøyd over gryta, den røyken kan umulig være sunn.

 

Det mest urene råblyet jeg har smeltet, var to bøtter med .22lr- bly fra en innebane. Det inneholdt mye gummiaktig skivemateriell etc. Store mengder rusk og rask la seg oppå smelten, men under var det en flott kulelegering!

 

Når jeg smelter råbly, flukser jeg med sagflis og oppsop fra gulvet i vedkjelleren. Når jeg flukser smelten under kulestøping, bruker jeg tørket, brukt kaffe fra kaffefilteret. Dette oppbevarer jeg i en krydderboks det har vært pizzakrydder i, den har passe store hull. Det er et praktisk format, og meget effektivt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @spindrift her. Smelt blyet og skrap av slagget, som du samler i en egnet beholder/kjele etc. Når du har noen kilo slagg så smelter du det igjen, det er ofte kommet med en betydelig mengde rent bly når du skraper det av. Det slagget som blir igjen da, er som oftest som ett "tørt" pulver.

Jeg flukser med litt stearin. Ett gammelt stearinlys holder til mange støpegryter og koster nesten ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spekulert endel på kulefanger til både salong og kraftigere hjemmestøpt og vil helst unngå sand fordi jeg forestiller meg at det skaper mye finstøv bly.

I tråden om forbud mot stålmål i DFS var det en luring som nevnte bildekk rundt stålmål. Perfekt!

 

En oppsamler som ved luftgevær samler alt men må vel kanskje være 10mm plate?

Link to comment
Share on other sites

Sand lager mindre finstøv enn stålplater. De lagger definitivt mest. Det som lager minst støv er gummigranulat. Tømmer en disse ofte nok, så er kulene helt intakte, omtrent som om de kan gjenbrukes direkte. (men man tømmer dem ikke ofte nok...)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...