Jump to content

Erfaringer med Ghillies kamuflasje?


John H

Recommended Posts

Bril fort tungt og varmt (med tradisjonelle dresser i tøy)

Egentlig litt morsomt dette med ghillie...

Flere og flere sivile tar i bruk dette på jakt, mens militære skarpskyttere som skal gjemme seg for fiender med bra syn og optikk, bruker den mindre og mindre. De bruker istenden ofte en liten "ghillie-lignende" sak som dekker hodet pluss noe av skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med Ghillie kamuflasje, og eg er vel i grunn også ikkje så betatt av den. Snipers utstyr er både tøft og fasinerende, men har vel i grunn vokst av meg det der med å kamuflere seg mest mulig i skauen. Men hvis du skal ha det med tanke på jakt, så synst eg at du bør nok begynne i ein annen ende. Hvis du tenker meir på lukt, vindretning og bevegelse, så er du LANGT på veg i forhold til dyra.

Men for all del, skal ikkje nekte deg å kjøpe det, eller prøve det, men mine erfaringer tilseier at ein Ghillies treng du neppe til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en slik som jeg bestilte fra Cabelas. Fant etterhvert ut at for meg ble dette et kunstig behov. I jaktsituasjoner må man sitte stille. Klarer man ikke dette hjelper det ikke med ghillie, for hvis man rører seg med den så er den så stor og ruvende at det syns på lang avstand.

 

Mulig en som bare hadde dekket hodet og skulderene hadde funket bedre, det høres logisk ut.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Ghillies kamuflasje er todelt, den fungerer meget godt som kamuflasje, men er så varm at den ikke kan brukes på dager men mer en 15 +.

Jeg kan muligens gi denne dressen litt av æren for at jeg la ned en flott bukk i år.

 

Hvis du har sett advarselen på en sigarett pakke ” røyking dreper”, vel det stemte nesten, jeg skulle ta meg en blås etter 4 timer på post og vips, der sto jeg i fyr og flamme, dressen brenner som tørt gress.

Jeg kom meg ut av gressbrannen uten skader, men for en brann!

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du har sett advarselen på en sigarett pakke ” røyking dreper”, vel det stemte nesten, jeg skulle ta meg en blås etter 4 timer på post og vips, der sto jeg i fyr og flamme, dressen brenner som tørt gress.

Jeg kom meg ut av gressbrannen uten skader, men for en brann!

Mvh

Jan

 

Eg vet det er stygt og le av andres tragedier men eg må no få lov og sei at eg "såg for meg" din opplevelse og måtte smile ganske bredt.. :lol:

Må da ihvertfall kunne trekke en konklusjon her da, advarslene på røykpakka er ikke tull! :wink:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bukkebrøl skreiv :

Ser for meg at denne drakten må være en flottsamler utav en annen verden?

 

Kjempeflott !!! :mrgreen:

 

Ellers så skal eg ikkje verken knuse drømmer eller kritisere, men den fortellinga til Jan frå Winge, burde kanskje være ein tankevekker. Men for all del, Ghillies er ikkje akkurat det værste du kan ha på deg.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ghillie er også godt mulig å lage selv.

Man kan da bestemme vekt/ farge/ størrelse selv.

Man kan lett endre på designet dersom man etter en jakttur eller to ikke er fornøyd.

 

Å lage ghillie er tidkrevende, men veldig lærerikt og sosialt dersom dere er flere som lager hver sin sammen.

 

Posteringsjakt er nok den type jakt det passer best for denne drakten.

 

Det er ingen tvil om at man blir godt kamuflert, samtidig er det gøy at noe en selv har laget funker, på lik linje med selvbundet flue.

Link to comment
Share on other sites

har brukt en slags lettvektsgillie fra X3M1 som selges hos blandt annet www.jaktfall.no de siste årene. både på bukkejakt, duejakt og revjakt om sommeren. kamuflasjen er ikke like tung som vanlige gillies, og fungerer svært godt etter min mening. har en liten tendens til å hekte seg fast her og der, men ikke værre enn at det er overkommelig. har kommet fint innpå mange rådyr osv i denne, men det er helt klart ikke bare drakten som gjør det. vindretning osv spiller nok en større rolle. men et lite eksempel på hvor godt den kamuflerer: under smygjakt på rådyr kom det ei havørn flyvende rett imot mens jeg stod og speidet i kikkert helt åpent. ble stående helt i ro, og ørna kom like godt inn og satte seg ca 20 meter unna. jeg stod og så på den noen sekunder før jeg tok av hatten og hetta, så ansiktet syntes. ørna fikk det fort travelt med å komme seg unna!

 

under samme jakt kom en gåseflokk også flyvende over meg på 10 meters hold. gåsa i området jaktes hardt på fra starten av august og er temmelig nervøs av seg rundt den 10. august. likevel kom disse forbi på kort haglhold. dette har forsåvidt skjedd flere ganger. det er det samme med duene. så jeg er godt fornøyd med denne hvertfall. hvor avgjørende den er til bukkejakta kan vel diskuteres. har skutt en god del bukker i årene før jeg begynte å bruke den også, så det går det og:)

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110

Lagde meg en ghillie for et års tid siden. Jeg tok en grønn genser og strikka inn masse forskjellige farger.(fant ut at dette var den mest tungvinte løsningen, så jeg orket ikke lage bukse)

 

Når sant må sies så er nok ghillie den beste formen for kamuslasje. Man blir jo rett og slett en busk. Ulempen med den er at den veldig varm. våpenet har en tendens til og henge seg opp i det hvis du har for lange tråder.

 

Tenkte at jeg skulle få trena meg skikkelig i fjor sommer. Tok på meg ghillien og sprang opp på et fjell i nærheten av hytta. Det kom jo selfølgelig mange andre på stien, så jeg måtte jo bruke

stealth egenskapende mine. (kom overaskende nær noen turgåere, uten at de oppdaget meg) Ulempen var vel at det var 20 grader og jeg svettet sikkert to liter. Så da jeg nådde toppen og var på vei ned igjen, så kom det noen turister spaserende mot meg. Jeg klarte og krabbe meg ganske langt vekk fra dem, men da de snudde seg så fikk de øye på meg. Kan ikke tenke meg hva de trodde da jeg plutselig reiste meg og for av sted neddover skråningen.

 

Så jeg vil anbefale at du kjøper full drakt. Det er kanskje varmt, men hvis du ikke vil bli sett så er det nok den eneste måten og gjøre det på. Hvis du skal kjøpe deg det så vil jeg ikke anbefale kammuflasje fra skulderene og opp. Kjøp hele sulamitten. Kamufler gjerne geværet ditt også hvis du skal på jakt.

Link to comment
Share on other sites

He he, her var det mye rart å lese...

 

Noen tips:

 

En ghillie som er syntetisk er ikke varm i det hele tatt.

 

Det er kunn vits å ha en ghillie som dekker hode, skuldrer og rygg. Ned til der låra begynner.

 

En ghillie skal bestå av 30% kunstig kamuflasje og 70% naturlig vegetasjon.

Link to comment
Share on other sites

Alle vet at ghillie er utviklet i militære sammenheng, og at militært oppdrag med behov for slik kamuflasje mer eller mindre er å regne som en dødsdom for den som ikler seg denne habitten. Man må passere vaktposter, minefelter, snublebluss, hundepatruljer, gjerder, opp og ned fjellvegger, vann osv. H*n som har satset livet sitt på å ikke bli oppdaget vet at bevegelse, lukt og lyd er livsfarlig. Det er svidd av enorme beløp i diverse forsvarsbudsjetter for å kamuflere - og avsløre kamoflasje.

 

Sett i lys av dette blir en jeger som tror han er usynlig dersom han drar på seg ghilliesuiten litt komisk. Uansett så må bruk av ghillie kombineres med en gjennomtenkt taktikk og strategi.

 

Men det er ganske kjekt å ha en ghillie i skapet, fint på karneval. :D

Link to comment
Share on other sites

@Dr. Vinje

 

Historikken skal jeg ikke ha noen formening om annet enn at jeg har hørt at ghillie først ble brukt under Boerkrigen. Men det som jeg synes er interessant med avsløring av krypskyttere er at De utvikler ghillie for å lure mennesker - og ikke dyr. Ghillie er nemlig ekstremt effektivt kamuflasje for oss mennesker, mens dyrene har andre sanser som avslører oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale forsvarets gode gamle grønne ullgenser eller annet lignende plagg som er matt i fargene og løst strikket.Så er det bare å henge på kvist og grønt fra botanikken i nærheten av der man ligger..

 

Det ser tøft ut med sånn ghillie sak i kunstfiber, men den beste kamoen finner man i naturen, akkurat der man ligger.

 

Og ikke er det så dyrt heller, og med å benytte ferske blader, planter og mose så oppnår man også riktig farvesjatering i forhold til naturen rundt seg.

 

I tillegg innbiller jeg meg at det lukter mindre menneske, spesielt om man sprayer noe "luktelurium" under skosålene osv slik at man kamuflerer sporet sitt.

 

Men når det er sagt, så er det viktigere å kamuflere hender/og ansikt og ikke signalisere med disse hvite flekkene! Har hatt fornøyelsen å fly helikopter over "kamuflerte" soldater, og det er altid en eller annen som MÅ kikke opp på helikopteret og du verden det er lett å se fra lufta.

Og når jeg klarer å se dette fra lufta, hva da med de som lever hele livet sitt på vingene? For kråker, gås osv må det være rene barnematen å oppdage en jeger i buskene om han har slurvet med ansiktskamoen!

 

Silhuet er også viktig, og det er vel her ghillie kamoen kommer til sin rett, å bryte kjente konturer.

Link to comment
Share on other sites

I Boerkrigen har jeg ikke hørt om bruk av Ghillie suits, men i boken "Sniping in France" skrevet av Major H. Hesketh-Prichard, med basis i hans erfaringer som både som skarpskytter og som skarpskytter instruktør er det beskrevet hvordan Ghillie suitene dukket opp sammen med Lord Lovats høylandsregimet av viltvoktere (Ghillies) og hvordan deres bruk av drakten mer eller mindre utgjorde ett kvantesprang i skarpskytter teknologien.

 

Boken anbefales på det varmeste om du finnes ett snev av intressert i fagområdet. Den har også leksjonsanvisningen til skarpskytterskolen som H. Hesketh-Prichard drev som vedlegg, leksjonene er omtrent identiske med tilsvarende leksjoner som ble brukt på begynnelsen av 90 tallet når jeg ble kurset... :mrgreen:

 

Det er ikke mye nytt under kjolen som en kjenning utrykte det...

Link to comment
Share on other sites

Hele cluet med Ghillie er å bryte opp konturen av den menneskelige formen (hode / skuldre) som er hva man som militær ser etter, og tilsvarende for dyra.

 

Det du trenger er ikke mer enn en Ghillie hodepryd som tas på under ansmygning på f.eks skogsfugl.

Denne bryter opp konturen av overkroppen din, men røper deg like godt som alt annet dersom du beveger deg sidelengs.

Rett fram, og du kommer nærme.

 

Har selv tjenestegjort som jeger, og brukt Ghillie mye. Kan ikke akkurat fullrose den like mye som Knut Oddekalv, men bevares...skal du ligge i ro lenge på samme plassen, så fungerer den alldeles utmerket.

Lager du en selv, så pass på at du ikke kler framparten med frynser. Da har er helvete løs når du skal smyge :lol:

 

Viktig å huske på at ingen kamulasje gjør deg usynlig når du er i bevegelse. Ser du på snipera så beveger de seg sinnsykt sakte. Her er det snakk om decimeter pr time og ikke meter :wink:

 

Det finnes massevis på nettet om hvordan du skal lage en slik.

Link to comment
Share on other sites

Ghillie er nemlig ekstremt effektivt kamuflasje for oss mennesker, mens dyrene har andre sanser som avslører oss.

 

Tja, under gåsejakta smøg vi 2 stk i ghille 40 m fra 4 reinsdyr. De anset ikke oss, bortsett fra da vi småpratet om hvor vi skulle legge ruten mot gåsa. De strak litt hals, men roet seg veldig fort, og beitet videre da vi ikke sa mer en 6-7 ord totalt.

 

Har også bedre resultat i posteringsjakta etter at jeg laget meg ghillie :D

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig der, holder lenge med å dekke til ansiktet og hendene. Så lenge det gjelder jakt på vilt i hvertfall. Tjeneste gjorde i Afghanistan 07/08, vi brukte ghillie da. Litt andre behov der nede enn i skauen her i norge... Skal prøve å få tatt bilde av ghillien jeg brukte der nede, å få lagt den ut her...

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje kjøpt ghillie men løvkamo frå Nor Team Engros. Skal på smygjakt med boge etter bl.a. oryx. Han me skal jakta hos anbefalte å ta med Leaf suit til denne jakta. Reknar med at han har ein grunn. Brukte den under hjortejakta i haust og. Det fine med den er at den er laga av netting påsydd "løv" og er nokså luftig og elastisk. Den kan fint brukast i varmare strøk pluss at elastisiteten gjer at du bruka den utanpå tjukkare og varme klær under jakt her heime.Bryt godt konturane og har ein overkommeleg pris.

Link to comment
Share on other sites

Ghilli kamo er primært brukt for å skule menneskeformen. Dette er spesielt viktig for militæret da vi mennesker er veldig oppmerksomme på menneskelige former. Dyr er mest oppmerksomme på bevegelse og skarpe kontraster. Det er derfor mer en nok å bruke nøytrale klær som grønt og eventuelt kamuflere/skjule ansiktet ved jakt.

 

Ghilli kamo er i butikker overpriset. Det billigste og beste er å bruke et nett (eks fiskegarn) hvor du kan knyte fast noe garn i nøytrale farger for så å supplere med gress ol. som du finner naturlig ute hvor du befinner deg.

 

Om du virkelig vil gå inn i ghilli kamo for jakt så vil jeg anbefale å lage kamoen med en hette. Da kan du på post dra kamoen over hodet og du slipper å gå rundt å se ut som et troll :)

Link to comment
Share on other sites

I det skolde og noe lite tilgivende området hvor jeg har fått gleden i å jakte på gås i, er det en helt klar kjekt å ha litt ekstra hjelp. Om ikke en full ghuillie så i alle fall øvre halvdelen, om du skal ha en mulighet for å FLYTT DEG LITT for et bedre skudd. I dette området er det svært begrenset med skjul å hjemme seg bak. Gåsa reagerer på bevegelser og utildekkede annsikt så det holder, gåsa er rask til å stikke. Så til Gåsejakta er ghuillie en fin sak. På rypejakta, toppjakta er ghuillie ikke i sitt rette ellement. men folk er forskjellige og det samme er meningene. Jeg ser helt klart fordelen ved ghuillie til noen jakt former.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...