h4_epa Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Hei. Jeg har nettopp kjøpt ei ny rifle. Jeg ble litt i tvil, da jeg studerte sluttstykket. Det så nemlig slik ut: Er dette noe jeg bør klage på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Helt ny? Isåfall ville jeg klaga. Så ikke bra ut det der. Foruten de runde sporene ser det ut som hullet til tennnåla er skadet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Hmmm... ser ut som maskineringsmärken. Billig bössa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 14, 2008 Author Share Posted December 14, 2008 Det er ei Tikka T3 Super Varmint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammers Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 ser ut som en feil ved maskineringa at den har løsna el no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Lämna tillbaka den. Detta ser inte ut att vara någon höjdare precis... Få ett annat exemplar,skulle reklamera hela bössan om jag vore Dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 14, 2008 Author Share Posted December 14, 2008 Butikken har gjenget løpet og satt på en BR Reflex T8, så de har vel neppe lyst til å bytte den inn igjen. Jeg er fornøyd om jeg får bytta sluttstykket og rifla ellers er ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joar Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 begynner å lure på om det er ett bakgårdsfirma som lager disse våpna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Jepp, det heter SAKO. Seriøst, så sjekket jeg mitt sluttstykke i 223r (T3 sv), og der var det ikke ett merke (ja jeg ble litt nervøs). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fjompen Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Første tanken som slo meg når jeg så bildet var: S&L Har sett samme merke på s&l, men ikke så dypt. Minner om slurv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Ja det ser ut som ganske dårlig finish, og maskinerings spor i bunnen der, så eg ville iallefall krevd et nytt sluttstykke, før eg var fornøyd. Og at enkelte skal svartmale dette og påstå at det er et billig merke, eller bakgårdsfirma, så er det nok ikkje det. Alle firma og merker har et eller anna skjær sjøen, og dette er nok et av dei. Sjekk grundig resten av børsa, for å sjekke opp i andre feil. Er det ikkje andre feil, så iallefall legg et krav om et nytt sluttstykke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Litt off topic. begynner å lure på om det er ett bakgårdsfirma som lager disse våpna Jepp, det heter SAKO. Feil, det er Beretta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Har Tikka endret sluttstykket med hensyn til låseklakker? Dem har alltid hatt 2 godt synlige ala M98. Du bør foresten prøve å få byttet sluttstykket. De maskineningsringene tviler jeg på at du får noe reklamasjon. Men det hakket i kanten av tennstempelhullet ser ikke bra ut. Men tror ikke det vil være et problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SmåviltJeger Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 Litt off topic. begynner å lure på om det er ett bakgårdsfirma som lager disse våpna Jepp, det heter SAKO. Feil, det er Beretta. Sikker på det? Søkte litt på nettet: "Tikka (pronounced TEE-ka) is produced by Sako and imported to the United States by Beretta" "These wonderful Tikka rifles are made in Finnland by the Sako company" "MADE BY SAKO FOR BERETTA" "Tikka T3 is manufactured by Finnish rifle manufacturer Sako" "Sako PRODUCES Tikka rifles, Beretta is the sole IMPORTER of Sako and Tikka" Men nå eier vel Beretta både Sako og Tikka? Så jeg vet da søren. Sjekket forresten min T3 nå og så ingen merker som trådstarter har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John A Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 Dette vi kaller dårlig verkstedpraksis. En dårlig operatør eller operatør med en dårlig dag og en dårlig kvalitetskontroll (om det finnes noen...), men om funksjonen er nedsatt kan jeg ikke svare på. Klag å se hva resultatet blir. Hvis tegningen har krav til overflatefinhet bør det være reklamasjon. God Jul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreasli Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 Har Tikka endret sluttstykket med hensyn til låseklakker? Dem har alltid hatt 2 godt synlige ala M98. jeg har selv en tikka t3, der er det to godt synlige låsklakker så de har sikkert endret på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlstad Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 De har IKKE skiftet på det. Tikka T3 har 2 låseklakker, men ser ut som om den kan ha 4, på bildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 Ja, Berettakonsernet har kjøpt opp Sako/Tikka fabrikken. Dem eier bl.a. Benelli også. Samt flere uten at jeg husker merkene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 Har Tikka endret sluttstykket med hensyn til låseklakker? Dem har alltid hatt 2 godt synlige ala M98. jeg har selv en tikka t3, der er det to godt synlige låsklakker så de har sikkert endret på det. Dette må jeg se nermere på etterhvert. Den lokale våpensjappa hadde bare de med 2 digre klakker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 Bildet lyver litt, da klakkene ikke synes slik bildet er tatt, der der nok begge to. Her ett bilde jeg tok av mitt (upussede) sluttstykke (T3 223r). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clakz Posted December 24, 2008 Share Posted December 24, 2008 Svært så avansert ditt så ut da Vinge, mitt er minimalistisk utført og ser ut til å være i ètt stykke metall, må sjekke når jeg kommer hjem. @ TS Det der er ett mandags produkt, skift det, slikt skjer på enhver fabrikk, problemene oppstår bare når både produserende mann og produktsjekkende mann har mandag på samme tidspunkt Kjipt når det skjer tho :\ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 Neida, kun ett stykke metall som du sier. Kanten som ser ut som en sprekk på bildet her, er kun en skygge i den øvrekanten av den lille nedfresingen rundt hodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asterix Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 Er dette noe jeg bør klage på? Dette er kun kosmetisk (og vises ikke), og har ingen praktisk betydning for noe - annet enn irritasjon muligens... Jeg har sett det mye verre enn dette, men en får som regel det en betaler for Personlig hadde jeg nok ikke brydd meg om dette- på denne rifla.............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 25, 2008 Author Share Posted December 25, 2008 Hei igjen. Det er 2 låseklakker på sluttstykket, men disse vises ikke på bildet. Tok med sluttstykket til butikken der rifla ble kjøpt. Fikk nytt sluttstykke med en gang. Butikken skulle sende "mandagsproduktet" inn til fabrikken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 Da er låseklakk saken oppklart. Se hvordan bildet lurer. Takk Vingmuttern og h4_epa. Begynte å lure på om Tikka var blitt "avansert". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hipshot Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 Siden dette fikk et positivt utfall, kan du røpe butikken (så vet vi kanskje hvor vi skal gå neste gang!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mentor Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 Jeg håper børsemakeren i butikken sjekket med tolker og ikke bare tok et sluttstykke ut av ei annen rifle å gav deg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 25, 2008 Author Share Posted December 25, 2008 Hei. Nei, han sjekket ikke med noen tolk. Jeg fikk et nytt sluttstykke han hadde liggende i ei skuff. Han flytta innmaten (fjær&tennstempel) fra det opprinnelige sluttstykket over til det nye. Er det så store avvik/forskjeller på disse, at man må velge hver enkelt sluttstykke vha tolker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 Det skal ikke være så store forskjeller, men...... murphy vet du. Så for å være sikker, så slenger man inn en go og en no go tolk i kammeret, så en vet at headspace er innenfor standard. Bør slik jeg har forstått det, gjøres ved sluttstykke bytte og annen tukkling som kan endre headspace (lengde på kammeret). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 25, 2008 Author Share Posted December 25, 2008 Javel, da skal jeg ta med børsa til butikken og få dette sjekket. Takk for alle tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 25, 2008 Author Share Posted December 25, 2008 Er det bare headspace/patronspill som bør sjekkes ved bytte av sluttstykket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mentor Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 Ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 25, 2008 Author Share Posted December 25, 2008 Hva er toleransene for headspace i ei 308? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mentor Posted December 25, 2008 Share Posted December 25, 2008 I. h. h. til C.I.P. 0,10mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted December 25, 2008 Author Share Posted December 25, 2008 Hei igjen, og takk for svar. Da har jeg søkt litt på Wikipedia og funnet litt mer ut av hva headspace og C.I.P. står for (Commission Internationale Permanente pour l'Epreuve des Armes à Feu Portatives....) Når det gjelder headspace kunne jeg lese at: "If the headspace is too short, ammunition that is in specification may not chamber correctly. If headspace is too large, the cartridge case may rupture, possibly damaging the firearm and or possibly injuring the shooter." Er det andre forhold enn dette som påvirkes av varierende headspace, f.eks presisjon i våpenet? Vil lære mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted January 1, 2009 Author Share Posted January 1, 2009 Hei igjen Da har jeg vært i butikken for å få sjekket headspace. Det viste seg at de ikke hadde go/no-go tolker. Børsemannen forklarte at riflene var produsert med CNC-utstyr, og at dette helt sikkert var ok. Jeg er rimelig sikker på at det er greit jeg også, men så er det denne lille usikkerheten da... Hva mener dere som har erfaring? Skal jeg stå på krava for å få dette undersøkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted January 1, 2009 Share Posted January 1, 2009 Dette kan du kan enkelt finne ut selv uten kammertolker (i hvertfall få en god indikasjon) . Fjern boltmuffe med tenn-nål.. Finn frem en ny hylse/patron og litt nytt og rent skrivepapir.. Riv eller klipp et par runde lapper med samme diameter som hylsebunn’.. Begynn med en av papirbitene som du fukter lett med tungespissen for å få den til å sitte fast bakerst på hylsa .. Med papiret bak hylsa ved lukking av bolt, så skal bolten bli tyngre å lukke enn det er uten papir i mellom... Med to papirbiter mellom hylsa og støtbunnen, så skal det være ordentlig tungt å lukke bolten. Da er du innenfor toleransene. Er du hjemmelader, så har du sikkert mikrometer og finner ut at to lag papir er ca. 0,15 – 0,20mm alt ettersom hvilken papirkvalitet du har brukt. Har du ingen ny patron/hylse, men er hjemmelader, så helpress ei hylse og gå frem på samme måten. Det er ikke sikkert at du kan få brukt dine gamle hylser som du skøyt i børsa med den gamle bolten pga et mulig annerledes patronspill, men det er vel det minste problemet. .. Prøv gjerne samme fremgagsmåte med dine utskutte hylser for å sammenligne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-pro Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Hei igjen, og takk for svar. Da har jeg søkt litt på Wikipedia og funnet litt mer ut av hva headspace og C.I.P. står for (Commission Internationale Permanente pour l'Epreuve des Armes à Feu Portatives....) Når det gjelder headspace kunne jeg lese at: "If the headspace is too short, ammunition that is in specification may not chamber correctly. If headspace is too large, the cartridge case may rupture, possibly damaging the firearm and or possibly injuring the shooter." Er det andre forhold enn dette som påvirkes av varierende headspace, f.eks presisjon i våpenet? Vil lære mer Se under eller last ned fra linken vår: http://www.armalite.no/downloads/Tech%20Notes%20New/Tech%20Note_69.pdf BACKGROUND: Few topics inspire as much interest and confusion as headspace. It is one of the few technical small arms terms recognized, if not understood, by even beginning shooters. It is seldom firmly understood by even experienced shooters. FACTS: 1. In a narrow sense, headspace is the size of the cartridge chamber designed to accept a particular cartridge. Headspace is defined as minimum and maximum dimensions from the locked breech to either a contact surface or designated datum in the rifle chamber, or to the rear of the barrel. The points of measurement chosen depend on the type of cartridge case used (rimmed, rimless, semi-rimmed, or belted). 2. In a broader sense, headspace is a far more complex relationship between the cartridge, chamber, and firearm mechanism. The starting point for headspace is the cartridge case. The complex functions of the cartridge case include holding the cartridge components together, aligning the bullet in the bore, expanding to seal high pressure gasses, contracting in time for easy extraction, and removing heat from the chamber. Proper space for the cartridge allows it to function well. Improper space can cause dangerous pressure conditions at worst, or interfere with the function of the action. 3. Headspace ranges are established by industry advisory bodies, government bodies, or by individual manufacturers. In the U.S. the primary advisory body for commercial manufacturers is the Small Arms and Ammunition Manufacturers Institute (SAAMI). Issues of producibility, safety, and mechanism reliability with a particular cartridge must be considered. Firearm manufacturers must produce firearms with chamber headspace dimensions and tolerances that are producible, yet assure safe and reliable operation with all ammunition made to standard even after their firearms have been used extensively. This becomes an extremely difficult challenge when making self-loading firearms. EXAMPLE: A .308 Winchester rifle with a SAAMI chamber, and ammunition made to SAAMI standard cartridge dimensions and tolerances reveals acceptable headspace ranges of: Chamber dimensions: 1.630 minimum to 1.640 maximum Minus case dimensions: 1.634 maximum to 1.627 minimum Resulting headspace: .004 interference to .013 clearance In this example, the SAAMI maximum headspace/minimum cartridge allowance produces so much clearance, .013 inch, that it will reduce case life. This much headspace would probably be found only on a used rifle. The SAAMI minimum headspace/maximum case condition produces .004 inch of interference that could make semi-automatic operation unreliable. The challenge for a manufacturer is to find a headspace range large enough to allow reliable operation and small enough to assure accuracy by aligning the cartridge in the chamber uniformly. Dimensions for new firearms should be equal to or larger than the SAAMI minimum to assure safety, but smaller than the SAAMI maximum to allow safe operation even after long years of use and wear. 4. Different headspace dimensions are defined by different manufacturers and organizations. An excellent example is the 7.62mm/.308 cartridge: CARTRIDGE MIN / MAX SAAMI: 1.627 1.634 GOVERNMENT: 1.630 1.633 CHAMBER MIN / MAX SAAMI 1.630 1.640 GOVERNMENT M-14 1.6355 1.6385 GOVERNMENT M-14 Match 1.631 1.633 Note that the government ranges are for new guns, while the SAAMI range allows for wear. The government-accepted headspace range of a new M1 Garand is .004", the M60 machine-gun, .003", the M14, .003", and the M14 National Match, .002." 5. Gage manufacturers ordinarily produce headspace gages to the SAAMI specification defining "go" (minimum) as 1.630", "no go" (normal maximum) as 1.636", and "field reject" (the largest safe maximum) as 1.640”. It is important to note that technical issues define the headspace acceptable for each design, and that SAAMI’S standards are only a starting point. Customers often use SAAMI-based commercial gages to measure a firearm like an M-14 or an AR-10 and then declare its headspace wrong. That’s incorrect because SAAMI's .308 minimum is not appropriate for the M-14 or for AR-10s. In summary, firearms frequently require custom headspace gages suited to their specific design. MISCONCEPTIONS: There are a number of popular misconceptions concerning headspace, notably that: -- the tighter the headspace, the better; -- that loose headspace is dangerous; -- and that one particular dimension is best None of these common beliefs is totally true. Insufficient or excessively tight headspace tends to cause malfunctions such as failure to lock. It often makes extraction difficult and can cause dangerous stresses on the mechanism that shorten its life expectancy or lead to failure. Excessive headspace may lead to gas leakage around the case or head separation and the sudden release of high-pressure gas. Most shooters fear excessive headspace, but it is actually insufficient headspace that is more dangerous. A good firearm design can actually tolerate a great deal of excess headspace. While the SAAMI example above demonstrates that a fairly wide range of dimensions work, manufacturers narrow their tolerances to conservative ranges that allow a reasonable combination of safety, reliable function, accuracy, and useful life. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted January 2, 2009 Author Share Posted January 2, 2009 Takk for svar. Da har jeg prøvd metoden med papirlapper. Jeg brukte 80 grams ark fra laserskriveren. 500 av disse er ca 5 cm, så da er det ca 0,1 mm per ark En lapp: det ble litt tyngre å lukke bolten. To lapper: enda litt tyngre, men ikke det jeg oppfatter som "ordentlig tungt", men papirlappene var nå tydelig klemt og formet etter hylsa. Da er jeg vel i nærheten av rett headspace? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildot Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Da er jeg vel i nærheten av rett headspace? Virker helt greit, regner at dette var med uskutte hylser, med engangsskutte (skutt med den nye bolten) vil du nok merke motstand allerede ved ett ark. For min egen del: Når jeg merker at hylsene begynner å kamre trangt etter 7-8 omladninger settes skuldra tilbake 0,05-0,07mm med bodydien, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted January 2, 2009 Author Share Posted January 2, 2009 Ja, jeg brukte nye Norma Golden Target patroner til testen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildot Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Bare velstand, kom deg på banen å skyt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h4_epa Posted January 2, 2009 Author Share Posted January 2, 2009 Må nok kjøpe meg et kikkertsikte først. Men det skal bli moro å prøve rifla etterhvert. Har satt på en BR-Reflex lyddemper, og det har jeg aldri skutt med før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 @ h4_epa . Du ønsker å vite mer, så siden du nå først er i gang, . Hvis du soter hals/skulder på patronen din lett med et stearinlys eller liknende, (Bare sote - ikke varme ) så vil du også se hvor headspace'en sitter i forhold til kammer/patron. Du bruker samme fremgangsmåte med papirlappene. Sot også i samme slengen låsklakkene på sluttstykket ditt. Du trenger bare sote der hvor de går i inngrep mot låsingen i kassa. Da vil du finne ut om tilpassingen mot låsklakkene er like og se om de tar likt. Det har virkelig mye å si for presisjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aasum Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 min far hadde same problemet med sluttstykket han gikk tilbake og fikk nytt sluttstykke uten noe mere humbug. Sako og tikka samt flere er beretta eid men sako "eier" tikka så det er sako som produserer tikka i sine "tikka"fabrikker om derre skjøner hva jeg mener Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Sot også i samme slengen låsklakkene på sluttstykket ditt. Du trenger bare sote der hvor de går i inngrep mot låsingen i kassa. Da vil du finne ut om tilpassingen mot låsklakkene er like og se om de tar likt. Det har virkelig mye å si for presisjonen. Jepp. Jeg lappet klakkene på mævsern min (mest for å ha gjort det), og synes rifla både samler bedre og flytter treffpunkt mindre med forskjellig ammo. Skulle ønske jeg hadde gjort en skikkelig test før og etter, men magefølelsen min tilsier at den har blitt en del bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Bare ett kjapt spørsmål på siden. Er det noe vits/mulig å lappe sluttstykket på en sauer? Det låser jo i løpet, og har ikke akkurat to store låseklakker, men flere små. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Litt usikker på hvor lurt det er. Antall klakker er ikke problemet, men lapping kan i utgangspunktet bare tilpasse bolten til én pipe. Bytter du pipe må du bare ta det du får, akkurat som nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Bare ett kjapt spørsmål på siden.Er det noe vits/mulig å lappe sluttstykket på en sauer? Det låser jo i løpet, og har ikke akkurat to store låseklakker, men flere små. Jeg vil på det kraftigste fraråde at lappe klakkerne på en Sauer. Problemet er at efter vores erfaringer er mere end 99% af sluttstykkerne er korrekte, problemet er derimod Sauerproducerede piber, hvor modholdet mod klakkerne, har vandret under induktionshærdeprocessen. Da sluttstykket oftest er markant hårdere end pibedelen, vil en lapning ofte medføre at sluttstykket slides ud af korrekt facon. (årsag, slipekorn fastner oftest på den blødeste del, og herefter vil al slibeefekten overføres til den hårde del) Når du først har ændret på sluttstykket, vil du ved næste pibe få potentielt for stort låsafstand. Når Sauer fremstiller låsningsdelen i piberne, færdiggør de klakkerne, hvorefter de induktionshærder. Dette har vist sig ofte at medføre længdevis og vinkelmæssig vandring af klakkerne. Når Våpensmia fremstiller låsning i Sauerpiber, udføre de induktionshærdningen før låseklakkerne i piben færdiggøres, hvorfor der ikke forekommer længdevis vandring på låseklakkerne. Når S&L fremstiller låsning i Sauerpiber, andvender de i udgangspunktet en lidt hårdere ståltype, hvorfor der ikke udføres en extra induktionshærdning. Dette medføre en minimal tendens til en kompresion af overfladen af låseklakkerne (mellem ½ og 2 hundrededele mm) dette betyder en nær perfekt kontaktflade mellem pibe og sluttstykke. Hvis man så senere skifter piben, har man også udbyttet hele sliddelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.