Jump to content

Skal sluttstykket i ei ny rifle se slik ut?


h4_epa

Recommended Posts

Ja det ser ut som ganske dårlig finish, og maskinerings spor i bunnen der, så eg ville iallefall krevd et nytt sluttstykke, før eg var fornøyd. Og at enkelte skal svartmale dette og påstå at det er et billig merke, eller bakgårdsfirma, så er det nok ikkje det. Alle firma og merker har et eller anna skjær sjøen, og dette er nok et av dei.

Sjekk grundig resten av børsa, for å sjekke opp i andre feil. Er det ikkje andre feil, så iallefall legg et krav om et nytt sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

vnzhhc.jpg

 

Har Tikka endret sluttstykket med hensyn til låseklakker?

Dem har alltid hatt 2 godt synlige ala M98.

 

Du bør foresten prøve å få byttet sluttstykket. De maskineningsringene tviler jeg på at du får noe reklamasjon.

Men det hakket i kanten av tennstempelhullet ser ikke bra ut. Men tror ikke det vil være et problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Litt off topic.

 

begynner å lure på om det er ett bakgårdsfirma som lager disse våpna

 

Jepp, det heter SAKO.

 

Feil, det er Beretta.

Sikker på det?

Søkte litt på nettet:

 

"Tikka (pronounced TEE-ka) is produced by Sako and imported to the United States by Beretta"

"These wonderful Tikka rifles are made in Finnland by the Sako company"

"MADE BY SAKO FOR BERETTA"

"Tikka T3 is manufactured by Finnish rifle manufacturer Sako"

"Sako PRODUCES Tikka rifles, Beretta is the sole IMPORTER of Sako and Tikka"

 

Men nå eier vel Beretta både Sako og Tikka? Så jeg vet da søren. :roll:

Sjekket forresten min T3 nå og så ingen merker som trådstarter har.

Link to comment
Share on other sites

Dette vi kaller dårlig verkstedpraksis. En dårlig operatør eller operatør med en dårlig dag og en dårlig kvalitetskontroll (om det finnes noen...), men om funksjonen er nedsatt kan jeg ikke svare på. Klag å se hva resultatet blir. Hvis tegningen har krav til overflatefinhet bør det være reklamasjon.

 

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

vnzhhc.jpg

 

Har Tikka endret sluttstykket med hensyn til låseklakker?

Dem har alltid hatt 2 godt synlige ala M98.

 

jeg har selv en tikka t3, der er det to godt synlige låsklakker så de har sikkert endret på det.

 

Dette må jeg se nermere på etterhvert. Den lokale våpensjappa hadde bare de med 2 digre klakker.

Link to comment
Share on other sites

Svært så avansert ditt så ut da Vinge, mitt er minimalistisk utført og ser ut til å være i ètt stykke metall, må sjekke når jeg kommer hjem.

 

@ TS

Det der er ett mandags produkt, skift det, slikt skjer på enhver fabrikk, problemene oppstår bare når både produserende mann og produktsjekkende mann har mandag på samme tidspunkt :mrgreen:

 

Kjipt når det skjer tho :\

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe jeg bør klage på?

 

Dette er kun kosmetisk (og vises ikke), og har ingen praktisk betydning for noe - annet enn irritasjon muligens... Jeg har sett det mye verre enn dette, men en får som regel det en betaler for :wink: Personlig hadde jeg nok ikke brydd meg om dette- på denne rifla..............

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Nei, han sjekket ikke med noen tolk.

Jeg fikk et nytt sluttstykke han hadde liggende i ei skuff.

Han flytta innmaten (fjær&tennstempel) fra det opprinnelige sluttstykket over til det nye.

Er det så store avvik/forskjeller på disse, at man må velge hver enkelt sluttstykke vha tolker? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være så store forskjeller, men...... murphy vet du.

Så for å være sikker, så slenger man inn en go og en no go tolk i kammeret, så en vet at headspace er innenfor standard. Bør slik jeg har forstått det, gjøres ved sluttstykke bytte og annen tukkling som kan endre headspace (lengde på kammeret).

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, og takk for svar.

 

Da har jeg søkt litt på Wikipedia og funnet litt mer ut av hva headspace og C.I.P. står for (Commission Internationale Permanente pour l'Epreuve des Armes à Feu Portatives....)

 

Når det gjelder headspace kunne jeg lese at:

 

"If the headspace is too short, ammunition that is in specification may not chamber correctly. If headspace is too large, the cartridge case may rupture, possibly damaging the firearm and or possibly injuring the shooter."

 

Er det andre forhold enn dette som påvirkes av varierende headspace, f.eks presisjon i våpenet?

 

Vil lære mer :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

Da har jeg vært i butikken for å få sjekket headspace. Det viste seg at de ikke hadde go/no-go tolker. :?

Børsemannen forklarte at riflene var produsert med CNC-utstyr, og at dette helt sikkert var ok.

Jeg er rimelig sikker på at det er greit jeg også, men så er det denne lille usikkerheten da...

 

Hva mener dere som har erfaring?

Skal jeg stå på krava for å få dette undersøkt?

Link to comment
Share on other sites

Dette kan du kan enkelt finne ut selv uten kammertolker (i hvertfall få en god indikasjon) .

 

Fjern boltmuffe med tenn-nål.. Finn frem en ny hylse/patron og litt nytt og rent skrivepapir.. Riv eller klipp et par runde lapper med samme diameter som hylsebunn’..

Begynn med en av papirbitene som du fukter lett med tungespissen for å få den til å sitte fast bakerst på hylsa .. Med papiret bak hylsa ved lukking av bolt, så skal bolten bli tyngre å lukke enn det er uten papir i mellom...

Med to papirbiter mellom hylsa og støtbunnen, så skal det være ordentlig tungt å lukke bolten.

 

Da er du innenfor toleransene. Er du hjemmelader, så har du sikkert mikrometer og finner ut at to lag papir er ca. 0,15 – 0,20mm alt ettersom hvilken papirkvalitet du har brukt. Har du ingen ny patron/hylse, men er hjemmelader, så helpress ei hylse og gå frem på samme måten.

 

Det er ikke sikkert at du kan få brukt dine gamle hylser som du skøyt i børsa med den gamle bolten pga et mulig annerledes patronspill, men det er vel det minste problemet. ..

 

Prøv gjerne samme fremgagsmåte med dine utskutte hylser for å sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, og takk for svar.

 

Da har jeg søkt litt på Wikipedia og funnet litt mer ut av hva headspace og C.I.P. står for (Commission Internationale Permanente pour l'Epreuve des Armes à Feu Portatives....)

 

Når det gjelder headspace kunne jeg lese at:

 

"If the headspace is too short, ammunition that is in specification may not chamber correctly. If headspace is too large, the cartridge case may rupture, possibly damaging the firearm and or possibly injuring the shooter."

 

Er det andre forhold enn dette som påvirkes av varierende headspace, f.eks presisjon i våpenet?

 

Vil lære mer :D

 

Se under eller last ned fra linken vår:

http://www.armalite.no/downloads/Tech%20Notes%20New/Tech%20Note_69.pdf

 

 

BACKGROUND: Few topics inspire as much interest and confusion as headspace. It is one of the few

technical small arms terms recognized, if not understood, by even beginning shooters. It is seldom firmly

understood by even experienced shooters.

 

FACTS:

1. In a narrow sense, headspace is the size of the cartridge chamber designed to accept a particular

cartridge. Headspace is defined as minimum and maximum dimensions from the locked breech to either a

contact surface or designated datum in the rifle chamber, or to the rear of the barrel. The points of

measurement chosen depend on the type of cartridge case used (rimmed, rimless, semi-rimmed, or

belted).

 

2. In a broader sense, headspace is a far more complex relationship between the cartridge, chamber, and

firearm mechanism. The starting point for headspace is the cartridge case. The complex functions of the

cartridge case include holding the cartridge components together, aligning the bullet in the bore,

expanding to seal high pressure gasses, contracting in time for easy extraction, and removing heat from

the chamber. Proper space for the cartridge allows it to function well. Improper space can cause

dangerous pressure conditions at worst, or interfere with the function of the action.

 

3. Headspace ranges are established by industry advisory bodies, government bodies, or by individual

manufacturers. In the U.S. the primary advisory body for commercial manufacturers is the Small Arms

and Ammunition Manufacturers Institute (SAAMI). Issues of producibility, safety, and mechanism

reliability with a particular cartridge must be considered. Firearm manufacturers must produce firearms

with chamber headspace dimensions and tolerances that are producible, yet assure safe and reliable

operation with all ammunition made to standard even after their firearms have been used extensively.

This becomes an extremely difficult challenge when making self-loading firearms.

 

EXAMPLE:

A .308 Winchester rifle with a SAAMI chamber, and ammunition made to SAAMI

standard cartridge dimensions and tolerances reveals acceptable headspace ranges of:

 

Chamber dimensions: 1.630 minimum to 1.640 maximum

Minus case dimensions: 1.634 maximum to 1.627 minimum

Resulting headspace: .004 interference to .013 clearance

 

In this example, the SAAMI maximum headspace/minimum cartridge allowance produces so much

clearance, .013 inch, that it will reduce case life. This much headspace would probably be found only on

a used rifle. The SAAMI minimum headspace/maximum case condition produces .004 inch of

interference that could make semi-automatic operation unreliable. The challenge for a manufacturer is to

find a headspace range large enough to allow reliable operation and small enough to assure accuracy by

aligning the cartridge in the chamber uniformly. Dimensions for new firearms should be equal to or larger

than the SAAMI minimum to assure safety, but smaller than the SAAMI maximum to allow safe

operation even after long years of use and wear.

 

4. Different headspace dimensions are defined by different manufacturers and organizations. An

excellent example is the 7.62mm/.308 cartridge:

 

CARTRIDGE MIN / MAX

SAAMI: 1.627 1.634

GOVERNMENT: 1.630 1.633

 

CHAMBER MIN / MAX

SAAMI 1.630 1.640

GOVERNMENT M-14 1.6355 1.6385

GOVERNMENT M-14 Match 1.631 1.633

 

Note that the government ranges are for new guns, while the SAAMI range allows for wear.

The government-accepted headspace range of a new M1 Garand is .004", the M60 machine-gun, .003",

the M14, .003", and the M14 National Match, .002."

 

5. Gage manufacturers ordinarily produce headspace gages to the SAAMI specification defining "go"

(minimum) as 1.630", "no go" (normal maximum) as 1.636", and "field reject" (the largest safe

maximum) as 1.640”. It is important to note that technical issues define the headspace acceptable for

each design, and that SAAMI’S standards are only a starting point. Customers often use SAAMI-based

commercial gages to measure a firearm like an M-14 or an AR-10 and then declare its headspace wrong.

That’s incorrect because SAAMI's .308 minimum is not appropriate for the M-14 or for AR-10s. In

summary, firearms frequently require custom headspace gages suited to their specific design.

 

MISCONCEPTIONS:

There are a number of popular misconceptions concerning headspace, notably that:

-- the tighter the headspace, the better;

-- that loose headspace is dangerous;

-- and that one particular dimension is best

 

None of these common beliefs is totally true.

 

Insufficient or excessively tight headspace tends to cause malfunctions such as failure to lock. It often

makes extraction difficult and can cause dangerous stresses on the mechanism that shorten its life

expectancy or lead to failure. Excessive headspace may lead to gas leakage around the case or head

separation and the sudden release of high-pressure gas. Most shooters fear excessive headspace, but it is

actually insufficient headspace that is more dangerous. A good firearm design can actually tolerate a

great deal of excess headspace.

While the SAAMI example above demonstrates that a fairly wide range of dimensions work,

manufacturers narrow their tolerances to conservative ranges that allow a reasonable combination of

safety, reliable function, accuracy, and useful life.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Da har jeg prøvd metoden med papirlapper. Jeg brukte 80 grams ark fra laserskriveren.

500 av disse er ca 5 cm, så da er det ca 0,1 mm per ark

 

En lapp: det ble litt tyngre å lukke bolten.

To lapper: enda litt tyngre, men ikke det jeg oppfatter som "ordentlig tungt", men papirlappene var nå tydelig klemt og formet etter hylsa.

 

Da er jeg vel i nærheten av rett headspace?

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg vel i nærheten av rett headspace?

 

Virker helt greit, regner at dette var med uskutte hylser, med engangsskutte (skutt med den nye bolten) vil du nok merke motstand allerede ved ett ark.

 

For min egen del:

Når jeg merker at hylsene begynner å kamre trangt etter 7-8 omladninger settes skuldra tilbake 0,05-0,07mm med bodydien,

Link to comment
Share on other sites

@ h4_epa . Du ønsker å vite mer, så siden du nå først er i gang, .

 

Hvis du soter hals/skulder på patronen din lett med et stearinlys eller liknende, (Bare sote - ikke varme :mrgreen: ) så vil du også se hvor headspace'en sitter i forhold til kammer/patron. Du bruker samme fremgangsmåte med papirlappene.

 

Sot også i samme slengen låsklakkene på sluttstykket ditt. Du trenger bare sote der hvor de går i inngrep mot låsingen i kassa. Da vil du finne ut om tilpassingen mot låsklakkene er like og se om de tar likt.

Det har virkelig mye å si for presisjonen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

min far hadde same problemet med sluttstykket han gikk tilbake og fikk nytt sluttstykke uten noe mere humbug.

 

 

Sako og tikka samt flere er beretta eid men sako "eier" tikka så det er sako som produserer tikka i sine "tikka"fabrikker om derre skjøner hva jeg mener :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Sot også i samme slengen låsklakkene på sluttstykket ditt. Du trenger bare sote der hvor de går i inngrep mot låsingen i kassa. Da vil du finne ut om tilpassingen mot låsklakkene er like og se om de tar likt.

Det har virkelig mye å si for presisjonen. :wink:

 

Jepp. Jeg lappet klakkene på mævsern min (mest for å ha gjort det), og synes rifla både samler bedre og flytter treffpunkt mindre med forskjellig ammo. Skulle ønske jeg hadde gjort en skikkelig test før og etter, men magefølelsen min tilsier at den har blitt en del bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bare ett kjapt spørsmål på siden.

Er det noe vits/mulig å lappe sluttstykket på en sauer?

Det låser jo i løpet, og har ikke akkurat to store låseklakker, men flere små.

 

Jeg vil på det kraftigste fraråde at lappe klakkerne på en Sauer.

Problemet er at efter vores erfaringer er mere end 99% af sluttstykkerne er korrekte, problemet er derimod Sauerproducerede piber, hvor modholdet mod klakkerne, har vandret under induktionshærdeprocessen.

Da sluttstykket oftest er markant hårdere end pibedelen, vil en lapning ofte medføre at sluttstykket slides ud af korrekt facon. (årsag, slipekorn fastner oftest på den blødeste del, og herefter vil al slibeefekten overføres til den hårde del)

Når du først har ændret på sluttstykket, vil du ved næste pibe få potentielt for stort låsafstand.

 

Når Sauer fremstiller låsningsdelen i piberne, færdiggør de klakkerne, hvorefter de induktionshærder. Dette har vist sig ofte at medføre længdevis og vinkelmæssig vandring af klakkerne.

 

Når Våpensmia fremstiller låsning i Sauerpiber, udføre de induktionshærdningen før låseklakkerne i piben færdiggøres, hvorfor der ikke forekommer længdevis vandring på låseklakkerne.

 

Når S&L fremstiller låsning i Sauerpiber, andvender de i udgangspunktet en lidt hårdere ståltype, hvorfor der ikke udføres en extra induktionshærdning. Dette medføre en minimal tendens til en kompresion af overfladen af låseklakkerne (mellem ½ og 2 hundrededele mm) dette betyder en nær perfekt kontaktflade mellem pibe og sluttstykke. Hvis man så senere skifter piben, har man også udbyttet hele sliddelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...