Jump to content

Avslag på 9mm grovfelt


CC

Recommended Posts

G34 i mil, G19 enten i 9mm eller med vekselsett i 22lr i SP, holder greit følge med mengden, på stevner, være seg felt, hurtig eller norgesfelt, uten hverken å ligge i hardtrening og inneha de største ambisjonene, skytesport er for meg rekreasjon og glede... Medaljejaget får noen andre ta seg av... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det er litt diskusjon om hvorvidt en arrangør kan begrense kaliber i innbydelse til grovpistolstevne. Det henvises til regelverk som forteller om hva kaliber som er tillatt brukt. Vi må også huske at baneinstruksen går foran når det gjelder sikkerhet. Det foreligger også et reglement som heter Fellesreglementet, og i paragraf 3.1.1.2 finner vi litt om dette.

"Det er strengt forbudt å skyte med våpen og ammunisjon som banen ikke er godkjent for, eller som kan være farlig for andres eller egen sikkerhet, eller som er egnet til å skade banens innretninger"

Hvis man så vil fortsette diskusjonen om man skal arrangere stevner eller ikke, så kan jo den gå i det uendelige. Så lenge arrangør oppgir en begrensning i terminlisten så er det bare å forholde seg til dette. 

Urettferdig? Muligens, men du kan jo ta det opp med klubben din og via kretsen få forandret regelverket.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå har det dukket opp enda en artigere greie pga overskriving i dette hersens kompendiet. En i klubben fikk ikke godkjent 22lr + 32 vekselsett (GSP) pga følgende som står:

 

Sitat

Søkere som allerede har ervervet en grovpistol, kan erverve ombyggingssett i kaliber .22 LR, uten å fylle kravene for behov for komplett våpen til ett bruks-område for finpistol. Dette gjøres for at skyttere skal få anledning til å trene med rimeligere ammunisjonenn det grovpistolammunisjon koster.

 

Kan ikke snart denne idiotblekka settes fyr på?

 

Nå skal det sies at den aktuelle behandleren er ganske ny på det våpenkontoret og vedkommende søknaden gjelder fikk beskjed av meg om å ringe "noen voksne" på kontoret...

Link to comment
Share on other sites

Ring/Mail og be de pent om å lese og forstå resten av temaet om ombygningsett, (kompendiet side 20-21)
syntes de står ganske eksplisitt at det kan innvilges uten at det teller i "garderoben" implisitt bruksområdet.
Teksten om 22lr til grovpistol er en unødvendig spesifisering.
image.png.8ec46e35d69f3a90f4050482c9a12d22.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sivilombudsmannen er den man henvender seg til når man mener seg feilbehandlet av  forvaltningen. 

I dette tilfellet gjør saksbehandler/våpenkontor/POD vurderinger og avgjørelser som ikke er forankret i lov eller forskrift. 

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til våpenforvaltningen så går det jo på lov, forskrift og rundskriv. Kanskje litt feilaktig så har kompendiet effektivt blitt sidestilt med et rundskriv, uten at det nødvendigvis er helt dumt siden skytterorganisasjon(er?) har hatt en finger med i spillet. Når de er i ferd med å rette opp i den feilen som har blitt gjort ser jeg ingen voldsom grunn til å dra saken noe lenge opp i systemet. Vi klager på behandlingstider i det offentlige her i landet, rettmessig også forøvrig, men det hjelper ikke om folk skal unødig belaste systemet.

 

Legger jeg godviljen til så kan jeg skjønne hvorfor det har blitt tolket dithen at 9mm ikke skal godkjennes for grov, samtidig er det jo fint at de holder på å rette på saken.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det siste. Fint at de holder på å rette opp. Hvor lang  tid det tar må fuglene vite...

I mellomtiden er det mange, meg selv inklusiv, som sitter med et, i mine øyne, feilaktig avslag. Det koster tid, penger og irritasjon. 

Kompendiet er ment som en veileder for behandling. Selv ikke dette står over lov og forskrift.  Mange av de som sitter og  behandler søknader er ikke våpenkyndige, men byråkrater. 

Hvorfor vi da skal sitte stille og ikke klage på feilbehandling er uforståelig for meg. Derfor vi lever i en rettstat, vi  har mulighet til å prøve vår saker, om så i retten. Tar jeg  feil så er det greit, da hadde jeg feil. Derfor lurer jeg  på om noen har prøvd sivilombudsmannen. Selv venter jeg på søknaden min, igjen, da de har rota den bort. 

Link to comment
Share on other sites

POD har lagt føringer for erverv av pistoler til grov basert på hva NSF har kommunisert, så tviler på at sivilombudsmannen kunne gjort noe all den tid det strengt tatt ikke er snakk om forvaltningsfeil. Det er snakk om forvaltning basert på en misforståelse ja, men det er NSF som er kilden til misforståelsen, ikke POD. Jeg var selv i kontakt med folk som var villige til å gå videre med saken, men når vi for noen uker siden fant ut hva som faktisk var problemets kjerne og at det var en prosess med å rette det opp så ser jeg ikke poenget med å ta det til sivilombudsmannen heller.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, slemmo skrev:

POD har lagt føringer for erverv av pistoler til grov basert på hva NSF har kommunisert, så tviler på at sivilombudsmannen kunne gjort noe all den tid det strengt tatt ikke er snakk om forvaltningsfeil. Det er snakk om forvaltning basert på en misforståelse ja, men det er NSF som er kilden til misforståelsen, ikke POD.

Jeg har litt vanskelig for å se hvorfor det ikke er en forvaltningsfeil, når avgjørelsen er tatt på bakgrunn av en veileder, og en klage med henvisning til lovteksten blir avslått? Vil de søknadene som nå er avslått automatisk bli vurdert på ny hvis POD endrer sine føringer, eller må de dette gjelder søke på nytt, stille seg bakerst i køen og håpe på et annet resultat? Jeg vil vel mene at det er bedre at Sivilombudsmannen blir involvert og forteller POD at rekkefølgen er lov-forskrift-rundskriv-veileder, i tillegg til at feil, misforståelser og unøyaktigheter i veilederen selvfølgelig må rettes opp.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Hei, jeg heter Bubba McGlawk, jeg fikk avslag på 9mm tactipang til grovfelt på grunnlag av retningslinjene i kompendiet. Det viser seg nå at det ikke var NSF sin intensjon at det skulle være slik og det arbeides med en omformulering. Vil jeg få avslaget på søknaden omgjort når den reviderte versjonen er tilgjengelig, eventuelt før, siden arbeidet allerede er i gang?"

 

Man trenger ikke gjøre ting vanskeligere enn det er eller gjøre seg selv mer kranglete enn det som trengs..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Zenith said:

Seriøst?

Annet enn det lille forsøket på humor så er jeg veldig seriøs. Om du synes det er svært vanskelig så ser jeg på det som ditt problem. Det verste som kan skje er at du får et nei. Får du et ja så sparer du deg mye tid.

Link to comment
Share on other sites

 Da skal jeg  ta det sakte for deg, så jeg er sikker på at du forstår. Jeg har vært flere ganger i kontakt med våpenkontoret. Hyggelig folk som ikke gjør annet enn jobben de er satt til, ihvertfall de jeg har snakket med. Det er ikke deres feil at de har blitt satt til å gi avslag på feil grunnlag, de gjør som beordret av POD. De får ikke gjort noe, om de vil eller ikke, så noe mer informasjon derifra er det nok ikke mulig å få. 

For ordens skyld, før du prøver å tillegge meg noe mere som ikke stemmer, jeg  har aldri søkt om noen tactipang og har heller ikke intensjon om å hverken søke eller erverve det du kaller tactipang for bruk i grovfelt. Makan til nedlatende holdning overfor skytterkolleger...

 

Edited by Zenith
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Zenith said:

 Da skal jeg  ta det sakte for deg, så jeg er sikker på at du forstår. Jeg har vært flere ganger i kontakt med våpenkontoret. Hyggelig folk som ikke gjør annet enn jobben de er satt til, ihvertfall de jeg har snakket med. Det er ikke deres feil at de har blitt satt til å gi avslag på feil grunnlag, de gjør som beordret av POD. De får ikke gjort noe, om de vil eller ikke, så noe mer informasjon derifra er det nok ikke mulig å få. 

For ordens skyld, før du prøver å tillegge meg noe mere som ikke stemmer, jeg  har aldri søkt om noen tactipang og har heller ikke intensjon om å hverken søke eller erverve det du kaller tactipang for bruk i grovfelt. Makan til nedlatende holdning overfor skytterkolleger...

 

 

Herre fred mann, det var en morsomhet ikke noe annet. Jeg skyter det mest taktiske og militære året 1911 hadde å by på i grov selv, ikke noe rørtangmafia å se her i gården, sånn før jeg blir beskyldt for det. Jeg er også helt på din side av saken, men jeg liker å ha mest mulig informasjon, derfor:

 

Har du nylig vært i dialog med de, etter at NSF startet sitt arbeid med revidering av kompendiet? Vet de eventuelt at det er en prosess i sving for å endre prosedyrene tilbake? Det er litt vesentlig informasjon for å vurdere hvordan ditt våpenkontor håndterer saken. Om de ikke er klar over det mener jeg igjen at du skal atter en gang kontakte de og bruke de punktene jeg foreslo for å få et forhåpentligvis fornuftig svar. At du har vært i kontakt med de mange ganger sier meg dessverre ikke så mye om din dialog med våpenkontoret.
- Er de klar over NSF sitt pågående arbeid?
- Har de intensjoner om å gjøre om avslagene som er gitt på feilaktig grunnlag?

 

Jeg er veldig enig med deg i at det ikke er våpenkontorene sin feil, de sitter med arbeid til langt over pipa og jubler nok ikke akkurat over reformen. Jeg er også smertelig klar over at de ikke alltid er like lette å prate med ei heller er det moro å sitte i den sure enden av en feil gjort av saksbehandler. Likevel liker jeg å la tvilen komme folk til gode til det motsatte er bevist og man sitter med et svar med to strek under. Er det svaret nei så skal jeg være enig i at man kanskje kan trekke det videre, men så lenge feilen egentlig ligger hos NSF så tror jeg dessverre ikke at man oppnår noe med det. Prøve å få forståelse hos våpenkontoret for situasjonen er beste løsning etter min mening, så sant det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...