Jump to content

Avslag på 9mm grovfelt


CC

Recommended Posts

Ja, men jeg tviler på at grunnen er at de vil redusere antall våpen i samfunnet. De har godkjent flere divisjoner i dynamisk, med erverv de siste årene. Dette med grovfelt tipper jeg er en misforståelse av "føringer" fra nsf som gjør at de tror at 9mm ikke skal brukes i grov lenger, selv om det har vært det vanligste kalibere i flere år etter hva jeg har hørt. NSF kunne antakeligvis ha ryddet opp i dette veldig enkelt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, joska skrev:

 

Og det bør dei gjere, men då må dei som har fått avslag informere forbundet. Har det skjedd?

Ja. Også fått svar, hvor de har vært i dialog med POD, og POD skal se nærmere på saken. 

Ryddig svar. 

Edited by Zenith
Oppdatert
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

Hvis ikke forbundet har fått med seg dette så vet jeg ikke hvilken hule de bor i, har vært diskutert på facebook og diverse i flere mnd

Når du tenker etter hvordan enkelte i forbundet jobber og holdninger de innehar, er det et under at 9mm i det hele tatt kan erverves via NSF...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Føler at NSF må på banen her, dette begynner å skli ut. 

våpen er søkt for FELT, det norske programmet FELT, ikke ISSF. 

Når begynner de nekta glocks i prod? standard? 

Jeg har skutt meg til kl A i både finfelt og grovfelt med henholdsvis beretta 87 target, og 1911 / sig sauer i grov  med 9mm. 

Jeg er veldig for konkurransedyktige våpen, men jeg ser også at eliten er <5% og da kan de som er nybegynnere, mosjonsskyttere og rekreasjonsskyttere, få skyte litt hva de vil, bare det er lovlig. 

Jeg er for tiden uten finfelt og spesialfelt da jeg føler begge klassene har sklidd helt ut. 
 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, joska said:

Det er vel berre å ha nok *aktivitet* så får du godkjent det du måtte ønske. Er ikkje det omkvedet her inne?

 

Du får ikke 9mm til grovfelt uansett, da det i følge politiet ikke er "egnet", 9mm skal i mil.

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei, det er *aktivitet* som bestemmer dette. Avslag? Skyt meir, så ordner det seg. Har eg høyrt.

 

For å vere seriøs - ein kan begynne å lure på politiets kontakt med verkelegheita. Dei våpna dei no meiner er uegna er dei det er flest av i feltløypene, spesielt i grov. Eg kjenner ikkje til mange med "rørtang" til grovfelt, kjem vel i farten på berre ein når eg tenker meg om.

 

Kva NSF gjer med saken veit eg ikkje, men eg har tenkt å kontakte dei og høyre. For viss Oslopolitiets praksis får sette seg er det kroken på døra for pistolskyting som hobbyidrett på lavt nivå. Og der befinner 95% av pistolskyttarane seg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om det er en liten råtten kjerne innen NSF som ønsker KUN at folk skal skyte med rørtang, og aller helst 22lr.

Samme gruppe mennesker som er mest sannsynlig kommer til å ta livet av skytesporten, lenge før noen aktivister og våpenhatere gjør det.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

På 80-90tallet var et nå ikke noe problem for storskytterene som hadde investert i Walther med vedkubbegrep å også skyte med dårligste hånd... problemet var vel helst at de da var like dårlige som alle andre...og nesten ingen av dem brukte sine dyre .32 ombyggingsett til grovfelt, men investerte i CZ 75 som de til stadighet måtte skifte løp på "fordi de var utskutt"...

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, slemmo said:

Nå innvilger ikke våpenkontoret i Oslo normale 22pistoler i finfelt heller.

 

 

Betyr ikke dette at de ikke lenger kan innvilge åpne søknader på pistoler i kaliber 22 til bruksområde finpistol? Dette må vel være så upraktisk, særlig med tanke på nåværende saksbehandlingstider på våpensøknader i deler av landet, at det må gå an å få NSF på banen? Er det noen som har hatt noen kontakt med NSF og tatt dette opp med de?

Edited by E_Berg
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt tidligere i tråden, så mener jeg at man bør klage sakene inn til Sivilombudsmannen.

Når man blander inn ISSF, som ikke har noe med norsk feltskyting å gjøre, så kan jeg ikke forstå annet enn at dette må være saksbehandligsfeil.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Vidar1860 said:

Som jeg har sagt tidligere i tråden, så mener jeg at man bør klage sakene inn til Sivilombudsmannen.

Når man blander inn ISSF, som ikke har noe med norsk feltskyting å gjøre, så kan jeg ikke forstå annet enn at dette må være saksbehandligsfeil.

 

Jeg er litt enig i dette, men med tanke på saken ovenfor med avslag på S&W Victory til finfelt så må man vel nesten vente til et eventuelt avslag på klage til POD foreligger. Hvis ikke kommer ikke Sivilombudsmannen til å behandle saken da den ikke er endelig avgjort av forvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

I hvert fall én enkelt grunn grunn til dette: NSF sentralt støtter denne linjen. Åpenbart sentrale tillitsvalgte likeså. «NSF er en organisasjon for aktive sportsskyttere – med dedikerte våpen til bruk.» Pardini HP .22/32 og Smith & Wesson 686 i .357mag, Hammerli Excesse.... Kommer vel snart ei liste med hvilke våpen som tillates, slik at man skal "konkurrere på lik linje". Flere herinne som har sentrale verv i NSF – hvor er deres synspunkt? Taust, stille fra de fleste. Er vel fornøyde, kanskje for opptatte med å maile og hviske i ørene oppover i systemet, stramme inn. Åpenbart hva NSF sentralt mener - ellers hadde de respondert annerledes. Eller...?

 

En merkelig konsekvens nå: Blir man nektet å stille til start med 9mm? Situasjonen er helt absurd. Innen gitte rammer skal skytter selv velge egnet våpen og kaliber. Ingen andre. Regelverket er ganske tydelig, og 9mm er en allsidig patron kamra i mange meget gode våpen. Uheldig situasjon, men viser en underlig retning...

Kan synes som NSF svikter sine medlemmer, og dét kan (les: bør) oppleves alvorlig. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Enkelte syns å ha den innstilling at "om noe passer perfekt for meg det være fasiten for alle andre", også...  -og hvem har egentlig forsket seg fram til at for å treffe det man sikter på må ha  et våpen med "lav kjernelinje", "anatomiske skjefter med riktig skjeftevinkel (?) "bestemte sikter" osv... når det beviselig finnes folk som som treffer bedre med et våpen av egen preferanse? (som også føles rett og fungerer bedre for akkurat deg!)   Uttrykket "lav kjernelinje" virker å ha blitt degenerert til en ren floskel som  folk med noe begrenset kjennskap og erfaring med skyting og skytevåpen ofte  slår om seg med for å gi uttrykk for "stooor kompetanse på området" og tilsynelatende forventer at bruken av akkurat dette uttrykket skal trumfe alle motargumenter...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det betimelig med et spørsmål til dere med tillitsverv sentralt i NSF: Vil dere akseptere denne praksisen, og nå nekte folk å starte med 9mm i grovfelt? For det er konsekvensen av den praksis NSF åpenbart aksepterer. Og hva med de 9mm pistoler som er anskaffet for bruksområde grovfelt - er de pr dato "ulovlige" - da de ikke kan brukes til oppgitt bruksområde? Sjøl om de ihht reglement er ok? Dette henger ikke på greip...er veldig alvorlig...

 

Jeg drister meg til å undres over om noen "overivrige NSF-tillitsvalgte" kanskje har rådgitt POD? Med bakgrunn i egne helt spesielle interesser og preferanser. I så fall er nok POD villedet, og det er slettes ikke bra. Det er jo åpent tilgjengelig hvem som sitter i sentrale verv i NSF, regiontillitsvalgte også. Flere av dere er nok aktive brukere herinne, og har kanskje vært pålogga til og med. 

 

Deres synspunkter - toer dere hender...? Husk at dere er tillitsvalgte for mange medlemmer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Øystein skrev:

 

Jeg regner med at du har håndfast bevis for en så grov påstand? 

 

Å undres må være lov. Intet vil glede mer enn at NSF tar ansvar, kontakter POD og får ordnet opp i misforståelsen. Vil sikkert POD også sette pris på. Slikt forventer man av en seriøs organisasjon som tenker medlemmenes beste. I alle fall bør sentrale tillitsvalgte poste NSFs syn herinne om sakens videre gang. Blir man nektet start i grovfelt med 9mm? Om man ikke er i stand til å se den konsekvens, så er det faktisk utfordrende å debattere...Men intet svar er også et svar... 🧐

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde fra før bl.a. 9mm som opprinnelig ble innvilget og kjøpt inn med millitærfelt som bruksormåde.

Når jeg i år søkte på .45acp til millitærfelt ba jeg samtidig om å få 9mm overført til bruksområde grovfelt, da jeg argumenterte for at denne er et glimrende våpen til grovfelt, noe jeg absolutt mener den er. Fikk da innvilget .45acp til millitærfelt, og også .32s&w long til grovpistol(som reservevåpen)..

Jeg hadde ikke nok aktivitet til reservevåpen i millitær, så forutsetningen for å få innvilget .45acp til millitær var jo nettop at jeg fikk overført 9mm til grovfelt, Dette fikk jeg ingen innvendinger mot..

 

 

 

Edited by TheEdge
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, TheEdge skrev:

... Når jeg i år søkte på .45acp til millitærfelt ba jeg samtidig om å få 9mm overført til bruksområde grovfelt, da jeg argumenterte for at denne er et glimrende våpen til grovfelt, noe jeg absolutt mener den er. Fikk da innvilget .45acp til millitærfelt, og også .32s&w long til grovpistol(som reservevåpen)..

 

 

 

 

 

I år altså.

 

Så fornuften rår - noen steder. Dette var neppe Oslo?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hipshot skrev:

 

I år altså.

 

Så fornuften rår - noen steder. Dette var neppe Oslo?

 

Ja, i år. 

 

Om jeg vil dra det så langt som at fornuften råder vet jeg ikke, de var ekstremt firkantet på enkelte andre ting, men godtok altså 9mm til grovfelt.

Dette var i Vest politidistrikt.

Link to comment
Share on other sites

On 5/16/2020 at 8:12 PM, BC.Airn said:

Kan synes som NSF svikter sine medlemmer, og dét kan (les: bør) oppleves alvorlig. 

 

Som så ofte før vil det verte sagt at "det jobbes i kulissene". Dette er dessverre heilt vanleg i NSF, det vert "jobba i kulissene". Om det faktisk *blir* jobba i kulissene og kva det i så fall blir jobba med er det umulig å ettergå, for informasjonen til medlemmene når det gjeld politiske saker er stort sett fråverande.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke eneste måten å eie pistol, men det er eneste måten å eie "rørtangpistol". Ca alt annet kan en vel ha i DSSN, NMF, SWS, NSU, WTF... det er iallefall flere forbund enn NSF som driver pistolskyting - men det er ingen som driver med så kjedelig pistolskyting som NSF ;)

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Snoppy said:

Slutt å betal medlemsavgift, penger er verdt mer enn gull nå om dagen. 

 

Medlemskap i NSF er i praksis den einaste muligheita eg har til å bedrive pistolskyting, så utmelding er ikkje noko alternativ.

Link to comment
Share on other sites

At en nybegynner kan få råd fra sin pistolklubb om å velge .32 matchvåpen til grovfelt, se det er nå en sak. Og kanskje smart om man ønsker å bli poengjeger. Men det er nå opp til hver enkelt å velge egnet pistol, ihht oppgitt skyteprogram. Kanskje noen vil ha en 1911, Tanfoglio, Glock for å dyrke sin hobby som lykkelig amatør. Og det er noe helt annet, men innafor.

 

Det kan synes som NSF svikter sine medlemmer ved å ikke ta fatt i denne saken. Hva blir det neste? Må ha S&W sekstommer revolver med underlug fordi den er best egnet? Den enkeltes valgfrihet bør ikke begrenses, det er ikke i noens interesse. Om ikke sentrale skikkelser i NSF egentlig er helt enig da – og kanskje til og med sentrale premissleverandører for argumentasjon til omtalt praksis. Man må ikke glemme at i enhver organisasjon er det vanlige medlem den aller viktigste. Men fort gjort å oppheve seg sjøl til å vite best, dessverre. Om man i tillegg har skylapper, så…

Link to comment
Share on other sites

På 16.5.2020 den 23.36, BC.Airn skrev:

Blir man nektet start i grovfelt med 9mm?

Selvsagt blir man ikke det. Reglene tillater jo 9mm. Jeg har skutt utallige grovfeltstevner med 9mm. Ingen har noen gang så mye som ymtet om at det ikke skulle være ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...