Jump to content

Avslag på 9mm grovfelt


CC

Recommended Posts

  

2 minutes ago, nhd said:

Selvsagt blir man ikke det. Reglene tillater jo 9mm. Jeg har skutt utallige grovfeltstevner med 9mm. Ingen har noen gang så mye som ymtet om at det ikke skulle være ok.

 

Så hvorfor har har NSF latt denne praksisen om å ikke innvilge 9mm til grov i pågå i snart ett år?

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, slemmo skrev:

  Så hvorfor har har NSF latt denne praksisen om å ikke innvilge 9mm til grov i pågå i snart ett år?

Hvis en undres på hva noen gjør eller ikke gjør, er det best å spørre dem direkte.

nsf@skyting.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med NSF og fått følgende svar per epost:

 

Hei igjen,

Våpenloven er ingen rettighetslov, dvs. man KAN, forutsatt at kriteriene er oppfylt, få ervervstillatelse til våpen til ulike formål. Ulempen er da at det av og til blir en skjønnsmessig vurdering fra de ulike politidistrikt som avgjør om man får tillatelse eller ikke. Politiet vurdere bl.a. om det omsøkte våpenet er "egnet" til øvelsen som våpenet skal benyttes til. Politiet har videre, jf. våpenkompendiet s. 45 , lagt til grunn at skyttere som vil skyte grovpistoløvelsene, erverver matchvåpen i .32.

 

Svært mange baneskyttere bruker da også .32 til både grovpistol og grovfelt, men få feltskyttere har en pistol i dette kaliberet. Siden 9mm er tillatt brukt i grovfelt, mener vi at det bør kunne erverves 9mm til grovfelt.

 

Dette er en "kjent" problemstilling og vi har nettopp hatt en dialog med POD om saken. POD vil se nærmere på dette.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, nhd skrev:

@BC.Airn Du burde skaffe deg verv i NSF. Det gir innflytelse.

Ja, verv gir mulighet for innflytelse. Det er korrekt. Innflytelse som bør benyttes for å ivareta medlemmenes interesser. Ildsjeler som taler medlemmenes sak og ser medlemmenes behov, har man gjerne full respekt for. Som taler medlemmenes sak. Og i stedet for å sitere, er det på sin plass med konkrete svar.

 

Siden du åpenbart er en aktiv og sentral tillitsvalgt: Støtter du den praksis med avslag på 9mm pistol til grovfelt? Du har sikkert gjort konstruktive innspill i sakens anledning? Denne praksisen har vært kjent i over et år nå... Sikkert interessant å vite for flere herinne, enten du poster innlegg under ditt nick som  @nhd

eller @Skjøttarstuggun Du er jo tydelig i dine innlegg, så klart svar er forventet. 
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, nhd skrev:

Selvsagt blir man ikke det. Reglene tillater jo 9mm. Jeg har skutt utallige grovfeltstevner med 9mm. Ingen har noen gang så mye som ymtet om at det ikke skulle være ok.

Om man får avslag på pistol 9mm til bruk i grovfelt, med begrunnelse som nevnt over – så kan det oppfattes som en naturlig konsekvens at våpenet dermed er «ulovlig» til denne bruk. Har diskutert med folk som har «juridisk kompetanse», og fra det hold uttrykkes det støtte til en slik tanke. NSF burde sett denne «juridiske» spissfindigheten, og tatt opp dette med POD, slik at POD ikke blir villedet.

 

Om dette blir en etablert praksis, så er det meget uheldig. Men ikke gitt for alle å se sammenhenger, om man er opptatt av sitt eget

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, BC.Airn skrev:

NSF burde sett denne «juridiske» spissfindigheten, og tatt opp dette med POD, slik at POD ikke blir villedet.

Om du ser noen innlegg lengre opp av Vidar 1860, ser du at NSF allerede har tatt det opp.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Absolutt, det irriterer jo fettet av småsure tryhard-gubber at noen VÅÅÅÅGER å skyte noe "useriøst" i spesial.

Ikke alle. Jeg synes det er artig når noen stiller med våpen litt utenfor mainstream. Selv har jeg en BUL i 9mm. Har også skutt med en Walter P22, men den ble jeg aldri venn med.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Vidar1860 skrev:

"...Dette er en "kjent" problemstilling og vi har nettopp hatt en dialog med POD om saken. POD vil se nærmere på dette..."

Positivt, men lovlig seint. Nettopp hatt dialog, sies det her. Ikke vært spesielt ivrige i tjenesten for å få klarhet da, årsgammal "kjent" sak... Er ofte slik at når saker kommer i media, da reagerer politikere og andre kjapt. Når ting rører seg på Kammeret, se da skjer saker og ting... Alt kommer jo for en dag, som ein gammal slektning sa. Viktig at korrekte opplysninger tilflyter også POD, det være seg formelt eller uformelt.

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Spinnvillt skrev:

Så du anser IPSC og andre praktiske forbund (DSSN) som veldig små i konkurransesammenheng? 

 

Nå er jeg medlem av DSSN, og det er nå et utmerket forbund. Men ja. Nasjonalt er IPSC en bisetning, "veldig lite" om du vil kalle det det. Totalt antall aktive er (langt) mindre enn medlemssmassen i et gjennomsnittlig skytterlag i DFS. Vi har flere på et stevne, enn det er aktive medlemmer i DSSN.
Nyoppstartede PRS/VRS drar like mange på stevner, uten å engang ha et forbund, eller være ervervsgrunnlag

Hva det har med saken å gjøre er noe helt annet. Det må gå an å drive med noe som ikke alle andre driver med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Jeg er ny her og ny på håndvåpenbanen.

 

Jeg har lest gjennom denne tråden og sitter igjen med en forundring over kompleksiteten i det å erverve håndvåpen er. Som nybegynner trenger man naturlig nok å trene for å bli en bedre skytter enn det man er i startfasen. Man trenger ergo noe å skyte med og veldig mye ammunisjon så man har et grunnlag for å få trent seg opp til et bedre nivå. En bruker ikke mange minutter på nett for å finne ut at .22LR er desidert billigst å skyte på bane med håndvåpen. For grovkaliber er 9 mm neste alternativ og en stakkars nybegynner har jo, som regel ikke investert i ladeutstyr.

 

Etter å ha lest denne posten kan det jo virke som man må snirkle seg gjennom søknadssystemet med kløkt for å eksempelvis erverve en SW Victory 22 og/eller en Shadow 2. Det virker jo som begge er uegnet til NSF og derfor er vanskelig å erverve med dagens praksis. Det virker unaturlig å legge ned masse trening med en 22 target pistol med anatomisk grep hvis målet etter hvert er grov- milfelt eller en gren innenfor dynamisk. Sistnevnte er jo heller ikke det første man starter på. Ikke minst er jo nybegynneren ikke helt sikker på hvilken gren, som etter hvert passer en. Jeg har full forståelse for at POD skal være kritisk med tanke på ervervelse, men at man skal dikteres til gitte kaliber, som er godkjent for en skytterøvelse virker jo noe spesielt. Mer spesielt er at man skal dikteres til et passende grep for grenen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei det har du nok helt rett i og lar seg nok gjøre uten nevneverdige problemer. Hvis man senere ønsker å erverve en 1911 45 ACP til militærprogrammene har man jo låst seg litt da, så vidt jeg klarer å henge med i svingene her :-)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes omveier hvis man vil ha en 1911 og CZ som mosjonsskytter.

 

1911 i 10mm til mag1

CZ 9mm til milfelt

357 revolver til revolverfelt

44mag revolver til mag2

 

Kvalitetssett i 22lr sett til 1911 til fin

22lr sett til CZ til trening på 22lr-baner

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå mange måneder før jeg i det hele tatt kan søke på erverv av noe som helst. Nå er jeg avhengig av klubbvåpen for å trene.

 

Jeg ser det jo fordelaktig å anskaffe en 22lr, som gir et avslappet forhold til kostnad ved trening. Eksempelvis ser jeg på SW Victory, Buckmark eller Ruger, som mulige alternativer. Ingen av de er vel de «beste» eller «mest hensiktsmessige» alternativene for NSF øvelser. Tanken er kanskje ikke å konkurrere med så mye 22lr, men benytte et av alternativene for ren trening. Det er jo i seg selv ikke søknadsgrunnlag for ervervelse.

 

Ombygningssett er jo klart et alternativ, men jeg ser det mer hensiktsmessig å etter hvert ha et komplett ferdig våpen i 22lr uten ortopedisk grep og spesialtilpasset en spesifikk øvelse.

 

Så da er mitt spørsmål: Hvilken klasse kan man da søke om et av alternativene slik håndteringen er i dag?

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg bare snakke for meg sjøl, og at X-esse er brukt til å vinne mye rart kan ikke stikkes under stol, men jeg klarer knapt å treffe en sovepose fra innsiden med den. Og grunnen er ganske enkelt at grep og grepsvinkel er noe av det mest ukomfortable og tullete jeg har vært borti, ikke klarer jeg å holde den skikkelig og ikke klarer jeg å trekke av skikkelig. Det som er "best egnet" for de fleste er altså totalt uegnet for meg. Og akkurat den biten har jeg ikke tenkt å diskutere med noen, ikke her og ikke på kammeret og ikke med POD. Er det lovlig er det lovlig og ingen må finne seg i noe annet. 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Vidar1860 said:

Jeg har vært i kontakt med NSF og fått følgende svar per epost:

 

Eg fekk nøyaktig samme svar som deg. Lat oss håpe at POD etterkvart tek til fornuft i denne saken. Viss ikkje vil eg på det sterkaste anbefale dei som har fått avslag på si klage om å kontakte Sivilombudsmannen. Det er ingen i byråkratiet som likar å få dei på nakken, det brukar å koste tid og arbeid. Og i verste fall - prestisje.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kunne ikke POD bare følge "jaktgarderoben"?

 

Eks innenfor NSF:

Mosjonsskytter: 4 valgfrie våpen

Hobbykonkurranseskytter 6(8?) valgfrie våpen 

"Toppskytter: whatever.. 

 

Dette hadde spart alle for mye tull.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker veldig feil så ble det med garderobe for konkurransevåpen tatt opp i forbindelse med den nye våpenloven.
Blant annet NSF gikk i mot dette under høringen på stortinget 9. januar 2018 med begrunnelse i at behovet varierte veldig fra person til person og man ønsket derfor å beholde dagens ordning med behovsprøving. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hipshot skrev:

 

Jeg ser at fabrikantene blir tatt opp.

 

Har vi kommet dithen at man skal oppgi hvilket våpen man vil kjøpe?

 

Det har jeg aldri gjort, kun søkt på kaliber.

Om det skal kjøpes fra forhandler holder det med kaliber. 
Fra privatperson skal fabrikant og våpennummer på. Hukser ikkje om det står på søknadsskjemaet eller ein annen plass. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Rausheim skrev:

På tide (enda en gang) å børste støvet av "Norsk Feltskytterforbund" og innføre regel om at ortopedisk grep er grunnlag for eksludering?

Undrer veldigt på dette med bannlysing av våpen konstruert for sportsskyting. 
Først skal dere ha vekk våpen med anatomiske skjefter, så forsvinner vel Pardini GT9 og andre våpen som ikkje har sett strid. Etter det kommer vel klagene på at Les Baer(og tilsvarende) er altfor dyre og at det er konkurransevridende. 
 

Da er vi som DSF med bare ein våpentype som er godkjent per øvelse. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Gorbag skrev:

Om det skal kjøpes fra forhandler holder det med kaliber. 
Fra privatperson skal fabrikant og våpennummer på. Hukser ikkje om det står på søknadsskjemaet eller ein annen plass. 

 

Stemmer, det står i "bruksanvisningen" på baksiden av søknadsskjemaet.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Swift skrev:

 

Stemmer, det står i "bruksanvisningen" på baksiden av søknadsskjemaet.

 

Da forstår jeg ikke at politiet henger seg opp i søknaden fra TS - med den begrunnelse at en 9mm ikke har riktig skjefte.

 

Ihvertfall for 1911 så er skjefter aftermarket og altså er ikke dette noe argument.

 

Hva våpenet heter og hvilken type 9mm er uten betydning i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gorbag skrev:

Undrer veldigt på dette med bannlysing av våpen konstruert for sportsskyting. 
Først skal dere ha vekk våpen med anatomiske skjefter, så forsvinner vel Pardini GT9 og andre våpen som ikkje har sett strid. Etter det kommer vel klagene på at Les Baer(og tilsvarende) er altfor dyre og at det er konkurransevridende. 
 

Da er vi som DSF med bare ein våpentype som er godkjent per øvelse. 

Er jo i praksis det som har skjedd nå. Eneste som blir godkjent er .32 med anatomisk skjefte. 

Link to comment
Share on other sites

NSF begynner å herme de dårlige delene av DFS mtp utstyrsjag (ja, at du må ha ei børse til 15-16000, Kondomdress og annet utstyr som nok koster en arm og et ben, er utstyrsjag) i snart alle klasser.

 

For å hevde deg i spesialpistol må du nå kjøpe en liten plastpistol til nesten 13000 og nå får du ikke en gang lov til å kjøpe en billig 22 til fin, fordi den ikke er "matchpistol nok".

 

Vi har utrolig nok kommet så langt at den billigste klassen å starte i og kanskje få litt poeng i, er militær 🙄 En brukt CZ eller 1911 i 9mm får man for 5-10000 og en 22 type matchpistol ligger fra rett under 10 lapper brukt.

 

Jeg er riktignok en av de med konkurranse våpen til ganske mange lapper, men jeg blir i skikkelig "rante"-humør når dette også skal gjøres om til en elitesport.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...