Jump to content

Avslag på 9mm grovfelt


CC

Recommended Posts

Spørsmålet er egentlig enkelt: Står Våpenkompendiet, utarbeidet for å gi et minimum av kompetanse for folk som skal behandle våpensaker, over Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv (våpenforskriften) og NSF Pistolregler? ISSF har ikke satt som krav at det må være anatomisk skjefte på en pistol for grovfelt. Vi må lojalt følge de lover og regler som er fastsatt gjennom lov og forskrift, da kan vi vel kreve at "øvrigheta" gjør det samme.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja spørsmålet er enkelt.

 

Er svaret like enkelt?

 

Her er mitt svar: Når du skal ha nytt våpen og slenger 25 stevneresultater på disken så skal jeg like å se den purken som trekker frem noe som ligner på kompendium.

 

Aktivitet trumfer alt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, svaret er enkelt.

1: Lov.

2: Forskrift.

3: Tekniske krav vedtatt av ISSF/NSF.

99: En tilfelding tjenestemanns personlige oppfatning av hva som passer seg i å innvilge.

 

Hvis du ønsker å kjøpe ditt første våpen for grovfelt, som tilfredstiller klassens krav, skal du ikke behøve å dokumentere 10 stevner i militærfelt først.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 29.3.2020 den 17.20, hipshot skrev:

 

Nei, men det burde det være.

 

Hva skal du ellers med et våpen? 

Jeg går i klassen som Rekreasjonsskytteren/Mosjonsskytteren pga jeg ikke deltar på stevner. Det samme er også mange andre jeg kjenner i klubben, jeg ser ikke problemet. 

 

Bare fordi vi ikke passer inn i din "tolkning av hva en norsk skytter/entusiast er, så har vi  fortsatt livets rett.

Så hva er ditt problem med oss?

Link to comment
Share on other sites

Raskt spm @Federal86 på en vanlig lørdag på vår nsf klubb er det ganske bra med folk, har vi derimot en uhøytidlig intern klubbkonkurranse går vi fra de vanlige 30-40-50 personene ned til 10-15.... maks.

Til dere som ikke skyter konkurranser, hvordan kan man få dere også med? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå tatt opp igjen pistolskytinga etter ca 20 år i "dvale." Grunnen til at jeg mistet interessen sist, var at ledelsen i klubben jeg da var medlem av hadde den holdningen at om man ikke satset mot toppnivå, hadde man egentlig ingenting på banen eller i klubben å gjøre. Og siden jeg var (og er) en godt under middels dyktig skytter med håndvåpen, gjorde denne holdningen at jeg totalt mistet interessen.

Nå derimot er jeg blitt medlem av en klubb som vet å ta vare på også oss som, i beste fall, ligger på bånn av resultatlista. Der trives jeg forøvrig godt. Har faktisk skutt flere konkuranser i regi av klubben, og klarte faktisk å heve meg til midten av lista......... ingen var mer sjokkert over det enn jeg selv B| Og hadde det ikke vært for dette forbaska corona-viruset så skulle jeg ha skutt 3 stevner med en lånt .22 LR snub-nose revolver. Men får ta det igjen senere.

Men ALLER best liker jeg å være helt alene på skytebanen, da kan jeg kjøre alt i eget tempo, og testskyte og eksprimentere så mye jeg vil, uten forventninger om resultater.

 

Sitat

Til dere som ikke skyter konkurranser, hvordan kan man få dere også med?

La oss som koser oss med skytinga bare fordi vi liker at det smeller og at det blir noen spredte høl i pappen få lov til det, uten at det mumles om useriøse skyttere ( jepp, enkelte gjør det.) Selv om vi kanskje ikke legger så stor vekt på resultatene, eller har økonomi til å legge så mye penger i det, så betaler vi like mye i kontigent som de "dønn seriøse", ammunisjonen er minst like dyr for oss og fellesskapet med andre skyttere er ren mentalterapi (som oftest.) Jeg tror det kan bli dårlig med klubber rundt omkring om ikke alle tas vare på, hver på sitt nivå.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Nagant 762 skrev:

La oss som koser oss med skytinga bare fordi vi liker at det smeller og at det blir noen spredte høl i pappen få lov til det, uten at det mumles om useriøse skyttere ( jepp, enkelte gjør det.) Selv om vi kanskje ikke legger så stor vekt på resultatene, eller har økonomi til å legge så mye penger i det, så betaler vi like mye i kontigent som de "dønn seriøse", ammunisjonen er minst like dyr for oss og fellesskapet med andre skyttere er ren mentalterapi (som oftest.) Jeg tror det kan bli dårlig med klubber rundt omkring om ikke alle tas vare på, hver på sitt nivå.

 

Jepp, "seriøse skyttere" er en av de største truslene for skytesporten her i landet, fordi de ofte bidrar til å kvele blivende skyttere eller trivelige miljøer.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Er så enig med deg Nagant 762.

 

Forøvrig har ikke jeg sett en "dønn seriøs" ISSU pistolskytter i Norge på det jeg kan huske. Med "dønn seriøs" mener jeg 2-3 timer fysisk trening og 3-4 timer skytetrening hver dag, 5 dager i uka. I tillegg kommer konkurranser. Gamle Skanåker, som 70-åring, kjørte ca 200 tørrtreningsløft 7 dager i uka i tillegg til vanlig fysisk og skytetrening tilpasset alderen. I de andre ISSU-grenene i Norge er det "dønn seriøse" utøvere som oppnår internasjonale resultater.

 

Hvor mange kjenner en pistolskytter som løper en time før fokost om morgenen, som en del av et treningsprogram, for å bli en bedre pistolskytter 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg riktig. Jeg har ingenting imot de som satser veldig mye for å bli best, og jeg synes det er stas når noen i klubben kommer på toppen av pallen. Men alle kan ikke være på det nivået, faktisk er de færreste der. Og det hadde ikke blitt mange betalende medlemmer om kun de beste skulle tas vare på.
Nå går jeg i tanker om en 1911 A1 i .45 ACP, fordi dette er ett våpen jeg alltid har hatt sans for og drømt om å eie. Jeg skal skyte noen konkuranser med den så jeg oppfyller de kravene som måtte være, men først og fremst skal den være til koseskying :cool:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at det nesten ikke finnes topp pistolskyttere i Norge. 

 

Alle er rekreasjonsskyttere, med mer eller mindre aktivitet, så de såkalte "dønn seriøse" er ikke det og de trenger ikke komme med sure bemerkninger til de som bare skal hygge seg på banen.

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill Silhuett, men klagen har jeg allerede sendt og nå venter jeg spent på hva det blir til. Jeg presiserte det at milfelt kaliberet ikke er egnet til grovfelt pga avtrekket, og nevnte at det er NSF regler jeg holder til og at 9mm para er tillat i grovfelt.

Krysser fingrene og oppdater her hva det blir til!

(edit: ser nå at det kom flere kommentarer.)

Edited by CC
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

Poenget mitt er at det nesten ikke finnes topp pistolskyttere i Norge. 

 

Alle er rekreasjonsskyttere, med mer eller mindre aktivitet, så de såkalte "dønn seriøse" er ikke det og de trenger ikke komme med sure bemerkninger til de som bare skal hygge seg på banen.

Dette er VELDIG sant, problemet er vel også "topp skyttere" vs topp skyttere, de faktisk gode, pleier jo veldig sjelden tråkke på noen, er mer de halvgode og de som tror de er gode. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Torf skrev:

Hvor mange kjenner en pistolskytter som løper en time før fokost om morgenen, som en del av et treningsprogram, for å bli en bedre pistolskytter 8)

 

Kjenner utrolig nok flere av den sorten (selv om de kanskje ikke løper før frokost) og med internasjonale ambisjoner.

Det som kjennetegner alle er at de har høye ambisjoner og forstår at du trenger beveglighet når du må skyte i bevegelse og fra alle typer possisjoner.

Av de som står stille og skyter fra standplass har jeg ikke møtt noen på mange år med den type innstilling - men forhåpentligvis så finnes de.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
55 minutes ago, slemmo said:

Kunne vært interessant å se hva de har skrevet. 9mm i grovfelt er lov i følge skyteprogrammet, så her må de ha funnet på noe kreativt.

Noe av det de skrev:

Bruksområdet grovpistol gjenspeiler det internasjonale regelverket for 25 m grovpistol. For å ha våpen som er konkurransedyktig i disse øvelsen 25 m grovpistol er det avgjørende at kjernelinjen er lav, rekylen svak og grepet maksimalt tilpasset skytterens hånd. De fleste benytter banevåpen i kaliber .32 S&W long til disse øvelsene. 

 

En praksis hvor grovpistoløvelsene benyttes til erverv av våpen som egentlig hører hjemme i bruksområde for militærfelt ansees å være strid med gjeldende regelverk, da det ikke kan sies å foreligge reelt behov for et våpen som ikke er egnet til formålet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det der er svada.

 

Quote

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

POD har nok rett i at det for mange vil være et handicap mtp. resultat, men så lenge det ikke er forbudt, så skal det være lov.

Link to comment
Share on other sites

Dersom dette får stå så kan det bli interessant.

Søker på grokalibret rifle til storviltjakt.
Svaret blir da:
"kravet til storviltjakt er 2900J på 100m, omsøkte våpen gir 6000J, dette er unødvendig mye. De fleste benytter 6.5x55 til storviltjakt" Avslag.

 

K

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, slemmo said:

Det er jo helt på bærtur, de blander ISSF grovpistol og grovfelt, grovfelt er ikke noe internasjonal skytegren. Jeg hadde klaget på klagen.

Vedtaket er endelig og kan ikke påklages😅

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, CC skrev:

Da har jeg fått svar på klagen av POD. De har konkludert at det ikke er noe grunnlag å få godkjent 9mm i grovfelt program.

 

 

Jaja, nå åpner banene igjen så jeg antar at hvis du selv vil så har du våpenet ditt innen året er omme - som reservevåpen til milfelt. 

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig at POD ikke helt har fått med seg endringen fra og med 2019 hvor de nasjonale reglene ikke lenger var å anse som et supplement til ISSFs regler? Jeg slo opp i noen gamle regler og ser at det der står følgende:

8.25.7.1.2  Grovfelt: 

Pistol eller revolver iht. ISSFs bestemmelser for 25m Grovpistol. ref. ISSF 8.12 og 8.13

Kaliber 7,62 mm -9,65 mm (kal. 0.30” -kal. 0.38”)

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, E_Berg skrev:

Er det mulig at POD ikke helt har fått med seg endringen fra og med 2019 hvor de nasjonale reglene ikke lenger var å anse som et supplement til ISSFs regler? Jeg slo opp i noen gamle regler og ser at det der står følgende:

8.25.7.1.2  Grovfelt: 

Pistol eller revolver iht. ISSFs bestemmelser for 25m Grovpistol. ref. ISSF 8.12 og 8.13

Kaliber 7,62 mm -9,65 mm (kal. 0.30” -kal. 0.38”)

 

Hvem vet? Hvornår kom dette kompendiet ut?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hipshot skrev:

 

Jaja, nå åpner banene igjen så jeg antar at hvis du selv vil så har du våpenet ditt innen året er omme - som reservevåpen til milfelt. 

Er det virkelig det du mener er den beste fremgangsmåten? Når det etter alt å dømme er POD som har begått en saksbehandlingsfeil, og tolker lov og forskrift feil, så skal man bare tilpasse seg og søke om våpenet på et annet ervervsgrunnlag? Etter POD's syn er det altså bare "rørtenger" i .32 som kan innvilges for grovfelt heretter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Eldhannas skrev:

Er det virkelig det du mener er den beste fremgangsmåten? Når det etter alt å dømme er POD som har begått en saksbehandlingsfeil, og tolker lov og forskrift feil, så skal man bare tilpasse seg og søke om våpenet på et annet ervervsgrunnlag? Etter POD's syn er det altså bare "rørtenger" i .32 som kan innvilges for grovfelt heretter.

 

Ja vil DU ta initiativet til en sak mot Pod? 

 

Eller synes du at TS skal gjøre det?

 

Hjelp...

 

Men kjør på!

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Tenk litt over konsekvensene ved å la dette bli praksis, at du bare får innvilget det POD mener er "vanlig"...

 

K

 

Du har helt rett.

 

Men jeg tror faktisk at slike ting er på vei til å bli praksis.

 

Jeg er virkelig bekymret for hva vi vil se fremover.

 

Og jeg kan godt gi blaffen, jeg har det jeg trenger. Men jeg er sterkt opptatt av at vi skal ha skyttere i fremtiden også. Derfor kringkaster jeg min egen mening, som jeg tror er den rette å ha.

 

Har du noe forslag til hva som kan gjøres vs. Pod?

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Bäke skrev:

Kan man klage på dette hos Sivilombudsmannen? Det embetet skal jo påse at forvaltningen ikke begår urett mot den enkelte borger.

 

Kanskje noe slikt kan gå an. 

 

Men er det den enkelte skytte som skal gå til dette skrittet?

 

Jeg tror det blir litt av en oppgave, og det kommer til å ta lang tid.

 

Et samlet skytter-Norge kunne kanskje fått til noe hvis det hadde eksistert noe slikt men det gjør det jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hipshot said:

Men er det den enkelte skytte som skal gå til dette skrittet?

 

Jeg tror det blir litt av en oppgave, og det kommer til å ta lang tid.

Aldri prøvd dette mot POD, men i en annen sak mot forvaltningen så var dette ett meget effektivt hjelpemiddel. Meget hjelpsom og forståelsesfull, og gratis. Ikke ett stort skritt i det hele tatt og saken løste seg i vår favør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Eldhannas skrev:

I hine hårde dager satt onkel på lappen min ganske lenge uten å foreta et formelt vedtak om tap av førerrett. Jeg sendte et brev der jeg nevnte Sivilombudsmannen, og lappen lå i postkassen en drøy uke etterpå.

Stygt redd for at POD enten mener de har rett, ikke vil tape ansikt på å omgjøre et vedtak og ikke vil bakke tilbake bare av prinsipp, og derfor heller ville tatt den saken så langt de kan klare, dette da de ikke har de økonomiske bekymringene vi vanlige og våre støtteorganisasjoner må forholde oss til, dersom man prøver dette noen skritt videre...

 

Sivilombudsmannen ville nok være riktig sted å gå vil jeg tro, sakset fra deres side:

"Sivilombudsmannen er oppnevnt av Stortinget for å ivareta den enkeltes rettigheter i møte med forvaltningen"

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært flott om noen kunne klaget dette inn til Sivilombudsmannen. Det er jo flere som har fått dette avslaget etter av våpenkompendiet kom ut.

Jeg fikk innvilget 9mm til grovfelt, ganske kort tid før våpenkompendiet kom.

Burde ikke NSF ha sagt noe om denne nye praksisen også?

 

Hva POD mener er konkurransedyktig burde være helt irrelevant. Så lenge NSF sier at våpenet er tillatt, burde det være godt nok. 

Det er mange som ikke har som ambisjoner om å vinne NM og det er da heller ikke krav om å konkurrere i det hele tatt for å være rekreasjonsskytter.

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Er i akkurat samme situasjon selv. Muntlig avslag 9mm til grovfelt, da de hadde rota bort søknaden min som var satt på hold.

Veldig hyggelig dame jeg snakker med på våpenkontoret (Øst) men det hjelper lite. Øst Politidistrikt hadde bedt om en klargjøring fra POD ang 9mm til grovfelt. Dette hadde de fått, og hun leste det opp for meg, men ville ikke gi meg en kopi. Hovedlinjene var at ingen skulle få 9mm godkjent til grovfelt, da det ikke var egnet selv om det var lovlig. Skulle 9mm søkes måtte det søkes i militær. Selv er jeg i villrede hva jeg skal gjøre, da jeg allerede har en .45 i militær som jeg har lyst til å bruke nettopp til militær. 

Hun kunne godt godkjenne en .32 uten problemer, jeg måtte bare sende inn en ny søknad. Er rekreasjonskytter, og mine ambisjoner stopper ved klubbkonkurranse og de lokale stevner jeg evt kan delta i. Håpløs saksbehandling, og jeg kjenner litt på at det er en eller annen nisse som sitter og lager sine egne tolkninger etter hva h*n selv synser.

Link to comment
Share on other sites

Ikke egnet, men lovlig..... dette blir gøy 

Bare invilge 22LR exesse i spesial da? 

 

og hvilke 22LR skal være lov i fintfelt, mange er jo ikke konkurransedyktige fordi de har så mye feil, samme gjelder grovelt og 32.. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, aps skrev:

samme gjelder grovelt og 32.. 

 

Det samme gjelder vel egentlig alt vi driver med...? Skal retningslinjene heretter være tilsvarende det søkerne i innleggene over har fått som svar fra POD, så må vi rett og slett ha på plass en liste à la "halvauto-lista", slik at vi vet hva vi "har lov til" å søke på og kjøpe.

 

Hva slags våpen og ammunisjon er egentlig konkurransedyktig i f.eks. Mag 2? Dette kan bli spennende... 

 

Jeg blir matt. Breddeidrett? Nei, drit i dét. Alle må fra nå av ha toppkvalitet og maks konkurransedyktig utstyr for å delta, uansett hva det koster osv... 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men så er spm igjen, jeg banker jo en hel haug .32 folk i grov med 9mm fordi de har så mye feil, lage svarteliste med de med mye funk feil?

 

Også tar jo ikke mange 6 i magasin, folk slenger en plugg i kammer og dumper sleiden (og dreper utdragern enda mer) ... så forby alle .32 uten 6 skudd mag?

Litt lite imponert over argumentasjonen, hva er målet? nekte folk å ha en 9mm om de har en 45? nekte folk ha 2 9mm? er det bedre at de har en 32 og en 45? Ser liksom ikke helt hva mål/tanke er. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...