Jump to content

Avslag på 9mm grovfelt


CC

Recommended Posts

Hei, da jeg endelig fikk søke etter 6mnd fikk jeg avslag på 9mm grovfelt. Jeg sendte 4 søknader 32acp til spesial, finfelt og 45acp til militær. 

Alle de fikk jeg godkjent men ikke 9mm til grovfelt. Begrunnelsen dems var at grovfelt skal ha ortopedisk grep.

 

Da refererte jeg til punkt 5.2.5.3 GROVFELT at alle pistoler og revolvere kan brukes med nevnt kaliber. 

 

Hva kan jeg gjøre for å få 9mm??

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Dette er dessverre en rar ny tolkning som kom etter kompendie.

Jeg skyter selv 9mm i grovfelt, ALLTID skutt 9mm i grovfelt, vunnet approberte stevner i grovfelt, og skutt meg til kl A i grovfelt... alt med 9mm, klart... ikke akkuratt glock jeg skyter der da. 

 

Gleden av å slå rørtang .32 gutta med 9mm er ekstrem, og jeg kan faktisk da få en treningseffekt på andre våpen fra 9mm enhåndsskytinga. 
til
Ref grep får man masse bra grep for enhåndsskyting også på 9mm, selv velger jeg å stortsett ikke bruke det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har vært sånn lenge, standardsvar fra våpenkontor om du søker 9mm til grovfelt, uansett om man er førstegangssøker eller har 9mm pistol fra før.

Det du kan gjøre er å klage på avgjørelsen, så den blir behandlet av POD, tro neppe de kan nekte noe som etter alle regler og lover er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Mitt standard svar på det derre gjentakende problemet er: Skyt (og ikke syt).

 

Med nok skytinger så får du raskt reservevåpen - jeg tar forbehold om at du ikke bor helt i gokk, men hvis ikke så klarer du det på en god måned.

 

(..dvs, det er ikke helt tiden for dette nå, med all koroneringen..). - Men etterpå, da er det fritt frem, og gitt ka vi skal gjøre da, jo skyte til vi er blå i trynet! Og du er også invitert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk!

Jeg  bor i Oslo. Det er ikke så mye stevner nå nei, får bare glede meg til det kommer. Det blir vel 45acp jeg må skyte meg opp med. 

Men jeg skal klage på avslag . Håper de forstår det denne gangen.

Noe spesielt man skal referere til når man skal klage ? Har med klage skjema også.

Link to comment
Share on other sites

På skjema så spesifiserte jeg ikke merke og modell, noe jeg ble fortalt at jeg ikke trengte. Etter svar på søknad så sendte jeg svar på mail og da sa jeg at jeg sto mellom CZ og Canik. Så nå har jeg bestemt meg å gå for Canik Combat elite som er godt egnet til felt og dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, hipshot skrev:

Mitt standard svar på det derre gjentakende problemet er: Skyt (og ikke syt).

 

Med nok skytinger så får du raskt reservevåpen 

 

Og mitt standard svar på slike utsagn er at man ikke skal godta at forvaltningen lager sine egne regler og lar noens personlige meninger i NSF om hva som er egnet til bruk i hvilken gren få sette standarden på hva skyttere kan erverve og bruke av våpen.

 

Men la oss si at han har nok aktivitet til å kjøpe reservevåpen i 9mm som han bruker i Grov men som har blitt ervervet til Militær. Hva skal han gjøre når han skal ha seg reservevåpen i .45 til militær eller 9mm til grov?

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Anonymrifle skrev:

...Hva skal han gjøre når han skal ha seg reservevåpen i .45 til militær eller 9mm til grov?

 

Da skal han spørre seg selv om hvor mange våpen han skal ha.

 

Og trenger han flere så får han nok de også.

 

Det er ingen begrensning - så vidt jeg vet - på hvor mange reservevåpen man kan ha.

 

Husk også at verden er ikke som den burde være, men som den er 😜.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hipshot skrev:

 

Da skal han spørre seg selv om hvor mange våpen han skal ha.

 

Og trenger han flere så får han nok de også.

 

Det er ingen begrensning - så vidt jeg vet - på hvor mange reservevåpen man kan ha.

 

Husk også at verden er ikke som den burde være, men som den er 😜.

 

Hvorfor skal han spørre seg om det?

 

Det er ingen begrensninger i loven om hvor mange reservevåpen man kan ha, men når man først aksepterer at forvaltningen lager sine egne regler, så kan man fort få et svar når man søker på sin andre 9mm at de anser behovet som allerede oppfylt med det man allerede eier, men at de aller nådigst kan innvilge en GSP i kaliber .38 siden den skal brukes i Grov, 9mm kan jo tross alt ikke brukes.

 

Verden er som den er, men i disse tilfellene har man mulighet til å gjøre noe med det 🥳

Edited by Anonymrifle
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at som nybegynner kan det være litt vanskeligere å argumentere for behovet.

 

Når det er sagt, så står jeg ved det jeg skrev over: Skyt.

 

Når purken ser at du er aktiv så er det ingen spørsmål - du godtgjør behovet for 1, 2 eller fem 9millimetere - eller hva du nå vil ha.

 

Det er få som er like opptatt som meg av at godtfolket skal få ha de våpnene de vil.

 

Men så mener jeg også at de skal brukes. «Safe-Queens» er jeg helt imot.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, hipshot said:

«Safe-Queens» er jeg helt imot.

 

Då let du sjølv være å skaffe deg "Safe-queens", og lar andre få bestemme sjølv innan det regelverket som gjeld. Å utfordre byråkratiet på tolking av lovverket er ikkje berre innafor, men *påkrevd* i ein rettsstat.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

@hipshot Men det skal ikke være noe behov eller nødvendig for å argumentere om hvorfor han skal ha en 9mm og en 45acp. Vi har jo sett det et par ganger her at våpenkontorene ikke vil innvilge 9mm pistol til grov siden det står i kompediet, som NSF har vært med å lage, at 9mm ikke egner seg og det er kun pistoler i 32 og 38 med ortopedisk grep som egner seg, selv om man ikke har et våpen man kan bruke.

 

Kompendiet er kun et informasjonsskriv til de som jobber med dette og som aldri har tatt i et skytevåpen før, hvis man leser innledningen på våpenkompendiet så står det blått på hvitt hva hensikten med kompendiet er og hvilken regler som våpenkontorene skal forholde seg til.

 

Sitat fra innledningen med mine uthevinger

Sitat

Våpenforvaltningen skal sikre god samfunnssikkerhet gjennom kontroll av tilgangen til våpen og ammunisjon. Det skal være effektivitet og kvalitet i forvaltningen, samtidig som vi skal ha publikumstilfredshet.

 

Tillatelse til å eie skytevåpen kan gis til personer som er skikket og kan dokumentere behov. Privat eie av skytevåpen skaper behov for å sikre samfunnet mot misbruk. Våpenforvaltningen er virkemiddelet for å hindre misbruk. Samtidig som forvaltningen skal forebygge ulovlige handlinger med våpen, er den en publikumstjeneste. Samfunnet må derfor søke å finne en god balanse mellom den enkeltes rett til å erverve skytevåpen til aktverdige formål, mot andres rett til å være trygg for misbruk.

 

Reglene for våpenforvaltning er nedfelt i lov, forskrift og rundskriv. Våpentillatelser og tilbakekall av tillatelser er enkeltvedtak. Det er derfor viktig at ansatte i politiet har en felles forståelse av hva skytevåpen er, hvordan vi klassifiserer dem og hvilke våpen som lovlig kan innvilges på bakgrunn av ulike behov.

 

Hensikten med dette kompendiet er å gi økt fagkunnskap om ulike våpentyper og ammunisjon, samt en oversikt over skytterorganisasjonenes godkjente programmer og bruksområder. Med dette ønsker Politidirektoratet å legge til rette for ensartet praksis, som vil sikre likebehandling og gi økt forutsigbarhet for søkeren.

 

Ved å nekte noen en pistol i 9mm til grov når man ikke har noe våpen man kan bruke i klassen fra før, eller vil kun innvilge pistoler med ortopedisk grep i .32 eller .38 til grov, kan man vel trygt si at dem ikke følger lov, forskrift eller rundskriv, men finner på egne ting som står i et informasjonshefte for å gi økt fagkunnskap om ulike våpentyper og ammunisjon, samt en oversikt over skytterorganisasjonenes godkjente programmer og bruksområder.

 

Jeg er hjertens enig med deg i at det er viktig at man skyter og er aktiv når man først har gått til innkjøp av våpen, men det forvaltningen holder på med nå skal man overhode ikke godta og det viser hvor tafatte NSF er som ikke tar tak i dette. Jeg vet at det er skyttere som har tatt kontakt med forbundet om dette uten at det skjer noe.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke et avslag som det trådstarter har fått omtrent det samme som at Biltilsynet plutselig skulle nekte å registrere en Porsche 911, fordi den har for høyt fartspotensiale? Og derfor ikke egner seg på norske veier? 

 

9mm er i følge regelverket lovlig i grovfelt, uavhengig av om kaliberet er konkurransedyktig eller ei sammenliknet med .32 og .38. Vil man gå Birken med treski og vadmelsbukser, så gjør man det...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det må du ikke spørre meg om men POD. I rundskrivet så står det at du kan erverve tillegs-/ reservevåpen. Så lenge de ikke presiserer at det gjelder kun ett reservevåpen per bruksområde så er det en åpning for at man kan gjøre det. Intensjonen er vel at man bare skal få ett reservevåpen men likevel ha mulighet til at de mest aktive skyttere som har over gjennomsnittlig med aktivitet kan ha flere reservevåpen. Jeg er rimelig sikker på at det finnes noen som har såpass med aktivitet at de har flere en ett reservevåpen til en klasse.

Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2020 at 7:38 PM, Anonymrifle said:

Vi har jo sett det et par ganger her at våpenkontorene ikke vil innvilge 9mm pistol til grov siden det står i kompediet, som NSF har vært med å lage, at 9mm ikke egner seg og det er kun pistoler i 32 og 38 med ortopedisk grep som egner seg, selv om man ikke har et våpen man kan bruke.

 

Viss denne informasjonen kjem frå NSF er det nokon som ikkje har tenkt seg om. Ønsker NSF at folk skal skyte grov? Det er ein betydeleg kostnadsforskjell på å skyte med ein brukt 9mm kontra ein matchpistol i .32. Berre ammoprisen er jo det doble - minst. Grov er jo for dei fleste ein bi-aktivitet, og sjølv om eg veit at mange her kan skilte med seks-sifra hobbybudsjett så vil dei fleste måtte tenke seg om før dei pungar ut for nok ein matchpistol.

Edited by joska
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring gjennom mange år er at de som absolutt skal kjøpe .45 til mil og 9mm til grov, først og fremst er ute etter å skaffe seg flest mulige våpen. I feltløypa ser jeg dem ikke. Hvis økonomi og sportsskying skal prioriteres, anbefaler jeg en god 9mm til begge program. En sparer utgiftene til en .45, en sparer ammokostnader, og ikke minst får en langt mer treningstid per våpen som igjen gir bedre resultater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@joska Forbundene har samarbeidet med POD på kompendiet, til virken grad og om NSF fikk lese det ferdige resultatet og om de sa i fra at dette blir feil vet jeg ikke. Men når man ikke hører noe fra dem etter at de har blitt informert om den nye praksisen, så kan man jo fort tro at dette er ønsket fra forbundets side.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skjøttarstuggun said:

I feltløypa ser jeg dem ikke.

 

Spelar det nokon rolle? Konkurranse er ikkje noko forutsetning for å kjøpe handvåpen i dette landet, sjølv om enkelte ser på hygge/mosjonsskyting som moralsk forkasteleg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Min erfaring gjennom mange år er at de som absolutt skal kjøpe .45 til mil og 9mm til grov, først og fremst er ute etter å skaffe seg flest mulige våpen. I feltløypa ser jeg dem ikke. Hvis økonomi og sportsskying skal prioriteres, anbefaler jeg en god 9mm til begge program. En sparer utgiftene til en .45, en sparer ammokostnader, og ikke minst får en langt mer treningstid per våpen som igjen gir bedre resultater.

 

Det er vel fordi du antar de med 9mm pistol skyter noe annet 😛 

 

Jeg skyter også... 45 i milfelt, også på NM 

NSF felt er jo så få skutt på en runde at ammokost ikke blir så betydelig.

Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2020 at 7:27 PM, slemmo said:

Det du kan gjøre er å klage på avgjørelsen, så den blir behandlet av POD, tro neppe de kan nekte noe som etter alle regler og lover er lovlig.

hva burde jeg ha med i klagen?, er det noe spesielle regler jeg kan henvende meg til? 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, aps skrev:

NSF felt er jo så få skutt på en runde at ammokost ikke blir så betydelig

Du har helt rett som naturtalent. For oss vanlige som trenger å trene, blir det tross alt en del kroner i løpet av året.

Svaret mitt var til han som brakte økonomi inn i diskusjonen. Da er det fortsatt slik at det er billigere med en pistol i 9mm og trening kun med denne ammo enn med en pistol i 9mm, en pistol i .45 og trening med begge typer ammo.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Min erfaring gjennom mange år er at de som absolutt skal kjøpe .45 til mil og 9mm til grov, først og fremst er ute etter å skaffe seg flest mulige våpen. I feltløypa ser jeg dem ikke. Hvis økonomi og sportsskying skal prioriteres, anbefaler jeg en god 9mm til begge program. En sparer utgiftene til en .45, en sparer ammokostnader, og ikke minst får en langt mer treningstid per våpen som igjen gir bedre resultater.

 

I gamledager hadde jeg haugevis av håndvåpen innenfor flere forbund. De har jeg kvittet meg med underveis fordi de etterhvert støvet ned i skapet.

 

Nå skyter jeg mest konkurranse med rifle i noen grener. Med familie og jobb blir det derfor rekreasjonsklassifisering på meg. Er på pistolbanen og trener (drikker mest kaffe og juger) ca en gang annenhver uke. Noen ganger oftere. I tillegg skyter jeg noen klubbstevner i forskjellige klasser. Som rekreasjonsskytter har jeg nå 4 håndvåpen jeg rekreerer med:

45acp til milfelt med 1360g avtrekk.

9mm med 1000g avtrekk og 22lr konverteringssett til grov og fin.

357 til revolverfelt og mag1

44mag til mag2 og MS(når jeg får mulighet i tidsklemma)

 

Hva er det du har problemer med med et slikt oppsett for en rekreasjonsskytter? 32s&w er ikke alternativ da jeg ikke gidder eller har tid til å lade til håndvåpen. 32 er desidert minst mulig rekreasjon pr krone for en som skal rekreere.. 

 

 

Det er MANGE pistolskyttere i samme tidsklemme som meg som ikke har som mål å vinne noenting. Tidsklemma setter begrensning på treningsmuligheter. Da gjelder det å ha det gøy. 

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Underlige skruer som  lager disse reglene. Det er da ikke lenge siden man ble rådet til å kjøpe .32 til grov før man kjøpte 9mm til militærfelt siden 9mm lovlig kunne brukes til grovpistol, og derfor kunne gi avslag på søknad hvis det skjedde i motsatt rekkefølge. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

 

I gamledager hadde jeg haugevis av håndvåpen innenfor flere forbund. De har jeg kvittet meg med underveis fordi de etterhvert støvet ned i skapet.

 

Nå skyter jeg mest konkurranse med rifle i noen grener. Med familie og jobb blir det derfor rekreasjonsklassifisering på meg. Er på pistolbanen og trener (drikker mest kaffe og juger) ca en gang annenhver uke. Noen ganger oftere. I tillegg skyter jeg noen klubbstevner i forskjellige klasser. Som rekreasjonsskytter har jeg nå 4 håndvåpen jeg rekreerer med:

45acp til milfelt med 1360g avtrekk.

9mm med 1000g avtrekk og 22lr konverteringssett.

357 til revolverfelt og mag1

44mag til mag2 og MS(når jeg får mulighet i tidsklemma)

 

Hva er det du har problemer med med et slikt oppsett for en rekreasjonsskytter? 32s&w er ikke alternativ da jeg ikke gidder eller har tid til å lade til håndvåpen. 32 er desidert minst mulig rekreasjon pr krone for en som skal rekreere..

 

Det er MANGE pistolskyttere i samme tidsklemme som meg som ikke har som mål å vinne noenting. Tidsklemma setter begrensning på treningsmuligheter. Da gjelder det å ha det gøy. 

 

 

safen min er ganske tom vs det den en gang var i tiden.

men jeg storkoser meg med 45 i milfelt og 9 i grov,  357 magnum og 44 magnum

spesialpistol har jeg ikke lenger, xesse ødela all morroa der, sivilpistol er ca alt solgt unntatt 1, men har fortatt en spesialrevolver.... .

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hipshot said:

Nei, men det burde det være.

 

Dette er jo veldig enkelt. Du skyter konkurranse med dine våpen, så hyggeskyter eg med mine. Ingen av oss er til sjenanse eller fare for andre, og begge to har det moro. Iallfall viss vi klarer å late vere å ergre oss over korleis andre morer seg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, hipshot skrev:

 

Nei, men det burde det være.

 

Hva skal du ellers med et våpen? 

Jeg går i klassen som Rekreasjonsskytteren/Mosjonsskytteren pga jeg ikke deltar på stevner. Det samme er også mange andre jeg kjenner i klubben, jeg ser ikke problemet. 

Bare fordi vi ikke passer inn i din "tolkning av hva en norsk skytter/entusiast er, så har vi  fortsatt livets rett.

Så hva er DITT problem med oss?

 

Edited by Federal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Suggun og Hipshot glemmer at uten medlemskontigenten til og aktiviteten til rekreasjonsskytterne på pistol hadde det blitt tynt med skytebaner, andre fasiliteter og ikke minst  klubbadm. De aller fleste i styre og stell er som regel mosjonister.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var da svært hvor det tar av. En skrev noe om økonomi. Jeg svarte at det er billigere med en pistol enn med to, og at det er billigere med 9mm enn med .45.

For all del. Jeg synes .45 er et flott kaliber, og jeg kjenner gode og erfarne skyttere som behersker det utmerket. Men til nye skyttere anbefaler jeg .22, 9mm og .38. Så får .45 komme om noen år.

Link to comment
Share on other sites

Tenker det er litt individuelt, noen klarer aldri få til 9mm, andre har 0 problemer med 45. 

Feltladningene mine i milfelt holder vel tidvis lavere faktor enn fabrikks ammoen i 9mm også.... :D 

Konkurranse innstinkt er litt tveegget sverd, jeg blir for å være ærlig ganske skuffa om jeg får 2/3 plasser, alt unntatt nr 1 er tap.  Ser at de med litt mer "careless" tilnærming ofte har det veldig gøy, selv om de aldri er i nærheten av noe pall, eller bra resultater. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skjøttarstuggun said:

Men til nye skyttere anbefaler jeg .22, 9mm og .38. Så får .45 komme om noen år.

Sprøyt. Noen liker en type våpen og rekyl, noen noe annet. 9mm skyter jeg dårlig med, fordi rekylen er skarp og kjempeteit. 44mag skyter jeg overraskende bra med, fordi den er seig og tung. 22 går sånn noenlunde, 45 er stas. Folk er forskjellige, og en nybegynner kan fint være en bedre skytter med 45 enn med 9mm.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det var da svært hvor det tar av. En skrev noe om økonomi. Jeg svarte at det er billigere med en pistol enn med to, og at det er billigere med 9mm enn med .45.

For all del. Jeg synes .45 er et flott kaliber, og jeg kjenner gode og erfarne skyttere som behersker det utmerket. Men til nye skyttere anbefaler jeg .22, 9mm og .38. Så får .45 komme om noen år.

Absolutt, smaken er som baken, det samme kan sies om lommeboka, kona, huset, bilen og postkassa.  

Lader en ikke selv så er min erfaring at .45 fort koster dobbelt så mye som 9mm. 

 

Skulle jeg valgt fritt blant kaliber å pistoler uten og tenke på lommeboka, fornuft, tilgjengelighet på ammunisjon, skytebanes begrensning, så ville jeg gått for en STI 2011 i kaliber 10mm ❤️ 

 

 

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på trådstarters antall innlegg at han ikke har vært her lenge, og jeg er i samme båt. Nå har likevel jeg vær aktiv skytter på 90-tallet i Trondhjems pistolklubb over en lengre periode. Skutt for det meste fin, men også fin revolverfelt og grovfelt .38 special. Jeg har tatt opp gamle interesser og ønsket nå å kjøpe meg ett til våpen, og har ikke lest våpenloven, forskriften eller kompendiet før i den siste tiden. Det jeg ser er at våpenkompendiet er en direkte fornyelse av pod2009-009 for publikum, men ikke like utfyllende da denne også omtaler reservevåpen slik som diskutert tidligere i tråden. Pod 2009-009 framstår fortsatt som fortolkningen av forskriften (inntil denne blir endret selvsagt) Våpenkompendiet er nok ment slik som «anonymrifle» siterte:

«Hensikten med dette kompendiet er å gi økt fagkunnskap om ulike våpentyper og ammunisjon, samt en oversikt over skytterorganisasjonenes godkjente programmer og bruksområder. Med dette ønsker Politidirektoratet å legge til rette for ensartet praksis, som vil sikre likebehandling og gi økt forutsigbarhet for søkeren.»

Gi økt forutsigbarhet…. Jeg leser dette slik for min egen del, at følger jeg de retningslinjer som her er fortolket, kommer det hele til å gå bra.

Lov er lov og forskrift er forskrift. Det nevnes fram og tilbake i tråden hvilke våpen som er tillatt i de ulike foreningers skyteprogram. Dette setter likevel ikke våpenforskriften til side.

Forskriftens paragraf 13 sier:

«Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.»

Og i første ledd er det nevnt kravet til minimum 6mnd aktivitet.

Paragraf 13 sier videre:

«Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.»

Og her er vi rett tilbake til pod 2009-009, som definerer nybegynneren, rekreasjonsskytteren, mosjonsskytteren og konkurranseskytteren. Konkurranseskytteren kan altså søke om reservevåpen når det kan dokumenteres trening minst 2-3 ganger pr måned og minst 10 stevner pr år hvor minimum halvparten er approberte.

Akkurat der er vel hverken CC eller jeg på en god stund.

Og da er vi jo inne på det «hipshot» sier: skyt (ikke syt). Det tenker jeg for meg selv også, skyt mye, så får vi se hvor jeg havner etter hvert.

Men for å svare CC på det han opprinnelig spør om, hvordan klage, så tenker jeg glem det, tapt sak.

Jeg har selv inne søknad om 9mm og denne ligger under «militær» slik jeg har tolket lovverket og kompendiet. Vi får se hva svaret blir. Jeg er tilknyttet en pistolklubb, og denne ligger under Norges skytterforbund, da er det kun 12 bruksområder jeg kan søke ulike våpen for. Det betyr i praksis at jeg kan ha 12 ulike våpen etter kompendiets definisjon. Finpistol-fripistol-grovpistol-revolver-militær-magnum1-magnum2-spesialpistol-spesialrevolver-revolver 1500(ppc)-pistol 1500(ppc)-distinguised revolver 6``. Gjør slik de ber om så går det nok bra.

Jeg må jo berømme deg CC for å faktisk ha fått godkjent 3 søknader i en smell, det betyr jo at du er godkjent. Du henviser til 5.2.5.3 i Norges skytterforbunds pistolregler for skytterprogram mv. Dette er jo forskriften (loven) uvedkommende. Klart man kan bruke våpenet i flere programmer, men det er ikke dermed sagt at man kan eie like mange våpen som det finnes programmer. Eks. .22 lr som kan brukes under bruksområde «finpistol» som omfatter 5 programmer blant annet finfelt. Her får du inntil videre bare en pistol.

Hadde det vært meg som satt med disse søknadene hos politiet, ville jeg ha lagt meg flat og sagt at jeg har gjort feil på søknadene, fordi jeg hadde tolket feil mellom forbundets programmer og politiets retningslinjer (forskriften og loven).

Jeg ville dermed gjort om og sagt at:

(Slik jeg tolker hvilke våpen du har søkt om)

Finfelt (.22lr?) = Finpistol (sikkert dette du har fått innvilget)

32 acp = Grovpistol

9mm = militær

45acp = Spesialpistol eller pistol 1500ppc. Dette forutsetter jo selvsagt at 45, er innenfor kravene. Spesialpistol LxBxH= 185x125x35mm max 800gram.

Pistol 1500ppc max løpslengde 153mm (ca 6toms) avtrekk min 1360 gram.

Her må du selvsagt velge hva du skal gjøre, men jeg ville valgt å bruke .32 på grov og ikke på spesial.

Mulig det da kan være greit å beholde .45 på militær og bruke 9mm på spesialpistol.(hvis denne går i kassen og veier max 800gram uladet).

Hvis størrelsen og vekten på pistolene er slik at du ikke kan sjonglere på denne måten, må du nok sannsynligvis velge bort en av de du har sett for deg eller se etter en annen modell som kommer innenfor kravene.

Dette er slik jeg tolker det p.t.  Correct me if i am wrong.

Happy shooting!

Edited by Silhuett
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...