Jump to content

Anbefal kikkert for villsvinjakt


frankhovin

Recommended Posts

Jeg er ute etter et nytt kikkertsikte til min gamle traver, Tikka M690 30-06. Men jeg har ikke mulighet til å gå for kremløsningene til 10-20 eller 20-30.000,-

 

Så jeg trenger et OK kikkertsikte som har nok lysfølsomhet til å fungere i skumring. I denne omgangen er settingen spesifikt villsvinjakt i Sverige i juni. Pr. nå har jeg et Leupold 3-9x42, som jo blir ubrukelig i skumring. Jeg tenker kanskje 56? Forstørrelsen trenger neppe være veldig stor, da jeg ikke har noen planer om skyting på veldig langt hold med denne børsa.

 

Det finnes vel også løsninger man bruker på eksisterende kikkert, men der er jeg usikker på hva som er lovlig og hvor. Hadde jo også vært greit å kunne bruke det til f.eks. revejakt her hjemme også.

 

Tips?

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å kjøpe et nattsikte?
Skal du jakte i Sverige er det lov på grisen. Da er du ikke avhengig av åtelys eller fullmåne.
Jeg bruker en YUKON PHOTON RT 4.5x42 S.https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=167981074

Ikke noe å prikkskyte med, men på de åteholdene jeg har jaktet på er det helt ok. Om pris ikke betyr noe kan du jo kikke på en termisk sak.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, amatør skrev:

Jeg mener @ko-stens gjør noe dumt med å selge det siktet

Har akkurat trukket det fra Finn.no. Det ryktes nemlig nå fra min svenske jaktkompis at jeg kan bli bedt med på villsvinjakt. Om det skjer, er det jo greit med noe annet enn åpne sikter! Har nemlig ikke sikte på den gamle .308'en min, som har hengt på veggen i seks år. Kjekt å ha sånn i tilfelle... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Greppe said:

Har du vurdert å kjøpe et nattsikte?
Skal du jakte i Sverige er det lov på grisen. Da er du ikke avhengig av åtelys eller fullmåne.
Jeg bruker en YUKON PHOTON RT 4.5x42 S.https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=167981074

Ikke noe å prikkskyte med, men på de åteholdene jeg har jaktet på er det helt ok. Om pris ikke betyr noe kan du jo kikke på en termisk sak.

 

Ja, det er en mulighet det også. Da utgår det jo imidlertid til bruk på rev hjemme. Pris betyr definitivt noe, mne den YUKON-saken var jo slett ikke dyr.

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er åtebelysning så duger Yukon RT til åte. Kjøp gjerne ei ekstern lykt for å feste på siktet. Du bør komme unna med godt under 10 K med montasje og det hele. Kjedelig å dra til Sverige på jakt om det er mørkt som i en sekk når det skal posteres. Aberet med digital og IR lys er at det funker dårlig i tett nedbør og tåke, så om du skal være sikker er det termisk som gjelder, men så koster det deretter. En termisk håndspotter som er brukbar, koster ikke skjorta og er uansett greit å ha for å få oversikt. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo selvsagt ikke snakk om at det må være billigst mulig, da det må være bra nok til mitt bruk. Men jeg kom tilfeldigvis over dette:

 

https://www.kikkertsalg.no/produkt/konuspro-lz-30-3-12x56/

 

Omtalen (link til film) hinter om at det er nærmest sjokkerende godt til den prisen? Som et budsjettalternativ later det til å være veldig mye for pengene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært mye på villsvinjakt. Men nok til å konkludere hva jeg skal ha neste gang.

 

Skal en postere, der det er tillatt med lysforsterker/ termisk, så er termisk best, og lysforsterker minimum. En kan sikkert skyte masse svin uten - men med slipper en å irritere seg over de en ikke kan se. Svina er nattdyr, de går i klumper og en skal helst skyte en bestemt sort, og helst ikke en annen, så en bør se dem godt - og det er og blir mørkt...

 

Skal en jakte dem om dagen er det drivjakt, og da er det rødpunkt eller en 1-6 eller noe sånt. 1 er viktigere enn 6. De hater lys, og er det ikke mørkt, så har de ei "!#¤@£$ fart...

 

K

Link to comment
Share on other sites

For skumring/ lysfølsomhet trenger du ikke tenke på noe annet enn Tysk/ Østerriksk optikk. Vortexen har jeg sett i og den kan du iallefall bare glemme.

 

Topp, ultrakostbar europeisk optikk tar deg et stykke inn i natta, det fins ennå klassiske 7 eller 8x56 uten zoom, og de er nok ennå de som "virker" lengst. Ellers er det dyrt, men seff, de virker om dagen også.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169196217

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

For skumring/ lysfølsomhet trenger du ikke tenke på noe annet enn Tysk/ Østerriksk optikk. Vortexen har jeg sett i og den kan du iallefall bare glemme.

 

Topp, ultrakostbar europeisk optikk tar deg et stykke inn i natta, det fins ennå klassiske 7 eller 8x56 uten zoom, og de er nok ennå de som "virker" lengst. Ellers er det dyrt, men seff, de virker om dagen også.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169196217

 

K


Ok, så disse andre er rett og slett dårligere enn anmeldelsene sier? Hvilke merker snakker vi om av Tysk og Østeriksk?

 

Den nattkikkerten så forøvrig veldig interessant ut 👍

Link to comment
Share on other sites

Leupolden er bra, den. Men jeg merker problemer med én gang det begynner å bli litt dårlig lys. Men, det er klart - et større sikte som ikke er noe bedre er jo helt bortkastet.

 

Jeg skal jakte rev nå, men da får jeg låne ei .223-børse med x56 og rødpunkt, så det er jo egentlig villvinjakten til sommeren som haster. Så kan jeg kanskje heller bruke litt tid frem til neste sesong på å finne et sikte jeg kan bruke hjemme . Uansett litt overkill å skyte rev med en 30-06 😄

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvilke merker snakker vi om av Tysk og Østeriksk?

Alle

 

Sitat

så disse andre er rett og slett dårligere enn anmeldelsene sier?

Jeg har ikke sett noen anmeldelser av dem. Men jeg har sett i en Crossfire. Den er dårligere enn en Diamondback, som dårligere enn en Viper, som er dårligere enn en Razor HD - som fremdeles er helt håpløs (skumringsmessig) i forhold til en Swarovski - f.eks. De gode Leupoldene er vel omtrent som Razoren?

Jeg tipper at begge de du peker til er (mye) dårligere enn Leupolden din. Men det er gjetting.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Usikker, men jeg mener det er viktig at nattkikkerten er digital slik at du ikke ødelegger den ved å skru den på i dagslys, spesielt om du skal jakte i juni. Batteritid er sjelden ett problem da man egentlig ikke skrur på kikkerten med mindre man hører eller føler det er noe i nærheten. Jeg bruker nitesite, den har 8 timer batteritid og holder fint en uke, ulempen er at den lyser opp ansiktet, men usikker på hvorvidt det er ett problem, har klart å snike meg både til og fra så nære som 15m med den. 

Link to comment
Share on other sites

Greit prinsipp. Om det står "bekjempelse" av viltbestander som holder på å komme ut av kontroll på programmet, så lar det seg vel også greit forvare at et sikte koster rundt 50 K eller mer. Noe mer ugreit om en skal bruke det noen timer på post ei helg eller to ila året og det skal få plass i et ellers stramt budsjett.

Link to comment
Share on other sites

All ir skremmer grisen, de fleste grisene bryr seg ikke, største grisen jeg har sett har blitt skutt med yukon, men de med dyr termisk mener at de største hanngrisene blir skremt av ir. Det er relativt enkelt å ikke ødelegge ett analogt ir-sikte, men det er fort gjort å bli litt distre når man sitter våken hele natta gjerne flere netter på rad,  samt litt puls fordi man hører noe stort i skogen, kan medføre at linselokket ikke blir første pri. Min erfaring er at store råner(galter) kommer frem etter det har blitt lyst i juni, gjerne mellom 3 og 6 på morgningen. 

Link to comment
Share on other sites

@Dodraugen er dette bløff?

Alle Yukon Photon RT utgavene har infrarødt IR lys fastmontert, og modellene med betegnelsen "S" har IR diode med en bølgelengde på 850 nm, og modellene uten "S" har en bølgelengde på 940 nm som er helt usynlig (Black Led), og ved behov kan også ekstra IR lys kjøpes og festes til kikkertsikte. (Se tilbehør).

Det er sakset herftra: https://www.tenoastro.no/main.aspx?page=article&artno=26392

Jeg spør fordi jeg ikke kan nok om IR belysning.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Dodraugen skrev:

All ir skremmer grisen

Selvfølgelig ikke. IR går fra 700nm til 1mm bølgelengde. Det kan godt hende at de ser lengre bølgelengder enn mennesker, men de ser i hvert fall ikke lengre enn ett par mikrometer.

 

En IR detektor må kjøles ned for å ikke bli "blendet" av sin egen "svart-legeme stråling" og øynene til en gris har kroppstemperatur. Detektoren i gode IR-kikkerter er nedkjølt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel egentlig eldre typer "IR" lykter som har et nokså bredt spektralområde. Mange av disse lyser i grenseområdet mellom synlig lys og IR lys. Da ser grisen lyskasteren og det gjør også mennesker. Det kan du prøve med å rette lyskasteren mot et menneske i et mørkt rom.

Dette gir opphav til påstander om at dyr ser IR. En laserdiode som sender på en bølgelengde passe langt fra synlig lys vil ikke bli detektert av dyr. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også på påstanden om at griser kan se IR. Jeg finner ikke noe vitenskap eller forskning som dokumenterer dette, eller støtter påstanden? Så hva er greia med variasjoner i bølgelengde på moderne IR-utstyr, bortsett fra kvaliteten på det en ser?

 

Det er selvsagt mulig at jeg tar feil - dette er ikke mitt fagfelt - men jeg vil gjerne se noen god dokumentasjon på at IR-kikkert med bølgelengde mellom X og Y forstyrrer grisen, mens mellom W og Z gjør det det ikke.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, frankhovin skrev:

Det er selvsagt mulig at jeg tar feil - dette er ikke mitt fagfelt - men jeg vil gjerne se noen god dokumentasjon på at IR-kikkert med bølgelengde mellom X og Y forstyrrer grisen, mens mellom W og Z gjør det det ikke.

 

IR- kikkerter forstyrrer ikke grisen, det er bare om man har en IR-lykt som belyser som grisen kan se.

 

Alle dyrs øyne har en maks og minumum bølgelengde de kan detektere. Og selvsagt går følsomheten ned nær man kommer mot endene av spekteret. Så bølgelengder fra null til minimum bølgelengde detekteres ikke (UV, røntgen, gamma) eller de med lengre enn maks (IR, mikrobølger, radiobølger) detekteres ikke.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Spectral_sensitivity

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, beaker skrev:

Dyr oppdagar åpenbart at dei blir filma med viltkameraet mitt om natta.  Men om det er fordi lampane har feil bølgelengde kan eg ikkje noko om.

Har et SG 880 med sk black LED. Kan ikke si at jeg ser at hjortevilt reagerer synlig på det. Men rekkevidden blir gjerne dårlig med slike usynlige dioder. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, beaker skrev:

Dyr oppdagar åpenbart at dei blir filma med viltkameraet mitt om natta.  Men om det er fordi lampane har feil bølgelengde kan eg ikkje noko om.

Det er ikke termograferingskamera i viltkameraer, bare vanlige billige kamerabrikker. Slike kamerabrikker har følsomhet for litt lengre bølgelengder enn det vi kan se med våre øyne, og kanskje også llitt lengre bølgelengder enn det hjorten kan se, blitsen i slike viltkameraer, er LED'er med så lang bølgelengde som kameraet kan detektere, men det er ikke så langt unna det øyne kan se. (nær IR)

 

De kameraene som "ser" dyrene fordi de er varmere enn omgivelsene, opererer på mye lengre bølgelengder.  Kroppstemperatur har en peek på ca 9,5μm

 

https://www.spectralcalc.com/blackbody_calculator/blackbody.php

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg lurer også på påstanden om at griser kan se IR. Jeg finner ikke noe vitenskap eller forskning som dokumenterer dette, eller støtter påstanden? Så hva er greia med variasjoner i bølgelengde på moderne IR-utstyr, bortsett fra kvaliteten på det en ser?

Tilogmed jeg ser "billig-IR", da jeg satt på post og gutta skulle studere meg med PARD, kunne jeg avsløre dem nokså lett - på 300m hold. Jeg så lykta godt med øynene. Jeg har også skremt rev og grevling over alle hauger med gammeldagse IR-lykter. De er bredspektret i 800nm-området. og det glipper vel litt under 800 som jeg ser, ikke vet jeg.

"Spionene" mine lyste selvsagt som en stjerne i en digtale Pulsaren min - som jeg kunne ta av og kikke på dem med... Pulsaren har en 915nm laser-IR lykt, som jeg, og dyrene, og PARDen, ikke kan se. Hverken rådyr eller gris reagerer på denne - men de reagerer heller ikke på Pard-en, selv om de helt sikkert kan se lyset, nesten som sørlendinger ;)

 

Ulempen med de moderne lyktene, diode eller laser 915-940nm er at de gamle rør-lysforsterkerene er lite sensitive i 900nm -området, så lite at du trenger ei svært kraftig lykt. Det siste har jeg lest - det andre har jeg prøvd.

 

En kan dele lysforsterkere inn slik:

Billig:

Yukon/ATN 1. gen tube/rør, analog. grov oppløsning, lysforsterkning uten egen lyskilde god nok til litt etter at du ikke ser noe i en god kikkert, håndkikkert. Med lyskilde, IR-lykt, uansett mørke, og rekkevidden er begrenset av lykta.

 

"Midtpåtreet"

Pulsar og andre digitale, lysforsterkning uten egen lyskilde som Gen 1 rør omtrent, og samme med egen lyskilde. Mye bedre bilde, oppløsning og masse fancy tilleggsfunksjoner, wifi, BT, wtf... Kan brukes om dagen, kan ofte ta opptak

 

Gen 2 tube/rør, eks Yukon, ATN men også mange andre, Lysforsterkning nesten til det er helt mørkt, mye bedre oppløsning enn Gen 1, litt mer eller litt mindre enn digital

 

"Jalla" termisk - Termisk i dette prisområdet har som oftes svært lav oppløsning, typ under 320x280, og gjerne også "frame rate". All moderne termisk er digital

 

Dyr:

Gen 3 tube, disse gir svært god lysforsterkning og oftest god oppløsning, i klassen, "magi"

Termisk (som ikke er lysforsterker egentlig) med god oppløsning, typ 640x480 pixler eller mer. Noen har 1080x720, men da kan en krangle til seg rabatter i størrelsesorden prisen på de "rimelige" med 640x480...

 

Sitat

kameraet kan detektere, men det er ikke så langt unna det øyne kan se. (nær IR)

Markedsførerene kaller IR lenger unna synlig (900-ish nm) for "Black IR", det er langt færre dyr, om noen, som kan se denne. Vanlig gammeldags IR-blitz kan hvem som helst se, man ikke som en svær blitz du kan se at lampa "gløder", og det gjør at dyrene reagerer på enkelte viltkameraer.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er det jo du som bestemmer.

Noen er happy med å kunne jakte i 45 minutter mens det mørkner, noen vil jakte hele natta, noen har lys på åtet, noen kan skyte alt som kommer, andre kan kun skyte råner på x kg, noen klarer seg med å se at det er et svin, andre vil se det i full HD... 

Noen steder kommer de ALDRI fram når det er lyst, andre steder er de framme hele tida, noen steder er de redde for lys, andre ikke...

 

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha usynlig IR i i 900 nm området så selges det IR laser på 915 nm og IR LED på 940 nm. LED gir også et finere bilde enn laser. Laseren gir noen rare forstyrrende mønster når en ser gjennom kikkerten. Det finnes youtube videoer som viser dette. 

 

Som sagt over bør du da bruke digitale restlyseforsterkere om du også skal bruke usynlig IR siden de  er sensitive for disse bølgelengdene.

De digitale restlysforsterkerne har også som regel bedre oppløsning slik at de gir et klarere bilde, men det er ikke så lyssensitive som Gen 2 og 3 rørforsterkere. Det betyr at når det er skikkelig mørkt så er en avhengig av en IR lampe med digitale kikkertsikter, mens en kanskje kan greie seg uten med Gen 2 og 3 rørforsterkere. Men siden en god LED IR lykt med 940 nm og en grei digital kikkert er billigere enn Gen2 og 3 rørfosterkere så ser ikke jeg noen grunn til å velge rørforsterker. Skal du bruke mer penger ville jeg heller kjøpt termisk. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...