Jump to content

Hvilken kule/ammunisjon ekspanderer mest 308


keenhunter

Recommended Posts

Skal pursche rådyr (som danskene kaller det) på paddeflatt terreng til uken og tenker på å begrense energi etter gjennomskyting/rikosjett litt.

 

Bruker normalt Federal Trophy Copper 150 grs på 308'en til all jakt, skyter normalt rett bak bogen og til sammen gir dette ganske lite utgangshull.

 

Noen forslag til alternativ ammunisjon som kan passe terrenget bedre?  Jeg har et gammelt lager av Federal Fusion 180 grs som jeg brukte før, den kan kanskje være litt i riktig retning?

 

Jeg skyter ikke på dyr i silhuett men skikkelig sikker bakgrunn er det jo ikke, kulen kan forandre retning oppover. 

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha minst mulig gjennomskyting men dødt rådyr så kan vel V-Max være et alternativ ved slike omstendigheter? Må nok regne med at det går med litt mer kjøtt en normalt. Men ser ikke for meg at en V-max har særlig energi når den kommer ut, om den i det heletatt kommer ut. 

 

Det er sikkert noen her inne som har prøvd V-max på rådyr, som kan si litt om det funker eller om det er en jævlig dårlig ide. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Alt annet går gjennom ja, men skulle tro at noe er bedre enn kobber'n jeg skyter med normalt

Jeg skjøt en bukk på kloss hold engang der Berger 155gr ikke gikk gjennom. Det var noen små "pinholes" i skinne på "utgangssiden" bare. Kula blir til pulver og småbitene stopper. Men vanligvis går (mye av) en 155gr Berger gjennom. Og den, og Accubond LR gjør mye av det samme, som V-max - blir til pulver.
Forskjellen er at hele V-maxen blir til pulver, mens de andre har en rest som går videre. 

 

Sitat

varmint-ammo vil gjøre nytten men tror ikke jeg vil spise noe som er skutt med de

Det var ikke det du spurte om... Men det kommer an på skuddplassering.

 

Den beste løsningen på problemstillingen er igrunnen jakttårn, da sikrer en stort sett at kula går i bakken. Bildet er en 150gr TTSX

59142766354__D7711C7F-26C1-4FA3-8F5F-92FB1A1C020F.JPG.d32dcf58a28d76ec3c6e5fb490c734e3.JPG

 

K

Link to comment
Share on other sites

En kompis har vmax som favorittkaliber på rådyr. Fungerer veldig likt som amax som av noen defineres som det ultimate rådyrkaliberet. Kompisen lader moderat og får alltid gjennomskyting. Vil tro at du må lade temmelig hardt hvis du ikke vil ha gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Og den, og Accubond LR gjør mye av det samme, som V-max - blir til pulver.
Forskjellen er at hele V-maxen blir til pulver, mens de andre har en rest som går videre.

Inntrykket / erfaringen min er at Accubond LR holder greit sammen, og har restvekt på 80-90%. Skutt både rådyr, hjort og elg med den. (308 med kort pipe og v0 på  +-750 m/s) 

 

Men nå har jeg ikke skutt så mange dyr med den, og heller ikke funnet igjen mer enn 2-3 kuler. Så mitt statistiske grunnlag er ikke allverden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Det var ikke det du spurte om... Men det kommer an på skuddplassering.

 

 

Nei glemte å nevne det, tenkte at de fleste gjerne vil spise dyrene de skyter. Men trolig kan vel ytrefiletene og skinken spises uansett, jeg har altså ikke prøvd dette før.

 

Takker for mange gode svar. På google ble også Hornady SST nevnt som en hjortekule som ekspanderer kraftig - men jeg vet ikke om den splintrer helt opp eller deler seg i noen få deler. Hva tror ekspertene, er den en mellomting mellom varmintkulene og kobberkulene?

Link to comment
Share on other sites

Se etter kuler som er laget for jakt med håndvåpen. De ekspanderer lett men holder mer sammen enn varmintkuler. Kuler til 30-30win er i samme kategori.

Ellers har jeg god erfaring med Sierra 125gr GK. Den ekspanderer lett og jeg har funnet flere kuler i rådyr når de er ladet til ca 800ms. Dessuten pleier de å simulere matchammo presisjonsmessig.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, keenhunter skrev:

Takker for mange gode svar. På google ble også Hornady SST nevnt som en hjortekule som ekspanderer kraftig - men jeg vet ikke om den splintrer helt opp eller deler seg i noen få deler. Hva tror ekspertene, er den en mellomting mellom varmintkulene og kobberkulene?

Har skutt noen få rådyr og en reinsbukk med 165grs Hornady SST i .308 med ca v0 på 800 m/s. 

 

Aldri funnet igjen kule eller rester. Den virker å ekspandere ganske kjapt, men med nok restvekt til å fortsette et stykke. 

 

Reinsbukken gikk rett ned i smellen og var død før den traff bakken. Høyt lungeskudd rett bak bogen på 8-10 meter. Pent slakt, men er nok veldig avhengig av hvor man treffer ift. hvordan det blir seendes ut. Tror ikke SST takler særlig godt grove bein. 

Den ene rådyrbukken skøyt jeg midt i brystkassa fra midt i front på 20-25m, kula stoppa ett eller annet sted baki tarmregionen. Men fant ikke igjen rester. Jeg lette ikke fryktelig heller, for det var om å gjøre å bli kvitt all vomma fort som f. Ikke pent og ikke "etter boka", men den var død på 5 sek. 

 

Det andre rådyret så ikke så værst ut etter lungeskudd på 50-60 meter. 

 

Så SST kan være et alternativ. Men kula går gjennom, og den har nok igjen en del energi i det den kommer ut igjen vil jeg anta. Uten at jeg har særlig godt grunnlag for mine antagelser. 

 

Jeg har slutta bruke SST. Kommer nok ikke til å bruke det igjen heller, vertfall ikke på noe større en rådyr. 

Link to comment
Share on other sites

SST er en lettekspanderende kule, men den beholder stort sett 50-70% restvekt i en grei soppform.  

Accubond LR ligger stort sett på 40-50% restvekt, bakenden er solid og du vil alltid få gjennomskyting på rådyr. Vil også tro rikosjettfaren er større med denne enn en vanlig blyspiss siden boat tailen er hel kobber. 

 

Du trenger en kule som fragmenterer kraftig, uten noen form for bonding, eller bly lås.

 

V-max er nok  en av de beste valgene, du får nok gjennomskyting i rådyr, men det som kommer du på andre siden flyr ikke langt.  Skyter du bak bog vil det ikke være noe problem å spise rådyret. Jeg ville kassert bog på utgangssiden og sjekket godt i brysthulen om det har gått fragmenter opp i ytrefilet.   

 

Andre alternativ som vil fungere er eks; Nosler balltip 125gr, a-max, berger vld (tror target versjonen har enda tynnere mantel). 

 

Hvor langt er det evt til bebyggelse, eller utrygg bakgrunn? Du må jo ta høyde for at du kan bomme på rådyr, skyter du over - hva skjer da? Jakter dere permanent på terrenget er kanskje litt tilrettelegging/tårn slik M67 skrev på sin plass?

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, ladebenken skrev:

Accubond LR ligger stort sett på 40-50% restvekt,

Hvilket kaliber og hvilken hastighet har du den erfaringen fra? 

Jeg har lest alt fra 60%-80% i ymse forum, men da har det ofte vært snakk om langholdsjakt som vel egentlig er det den er lagd for. 

Er litt interessert, siden jeg bruker kula selv. Og de 2 jeg har funnet igjen har hatt ca 80% restvekt. (168grs ABLR) 

 

Nå skal det sies at jeg har ei .308 med 42cm pipe, og har ikke ladet veldig hardt. v0 på +-750 m/s. Litt av grunnen til kulevalget er at jeg har så kort pipe og får ganske lave hastigheter, og har brukt ABLR for å sikre ekspansjon om holdene bikker 150-200m.

Men om andre sin erfaring er 40-60% restvekt så vurderer jeg å bytte til vanlig accubond. 

 

Nå har jeg ladet litt hardere og med annet krutt, så nå har jeg vel +-800 m/s. Men har ikke skutt dyr med ny ladning enda. 

Link to comment
Share on other sites

 

Har brukt den i 7mmRM (168gr)og i 6,5 (142).  Har funnet igjen noen, den jeg fant igjen i en hjortebukk hadde anslagshastighet på ca 600m/s om jeg husker rett. Restvekt 47gr.  Har brukt 129gr versjonen i Grendel til rådyrjakt nå noen sesonger, det fungerer bra. I høst har jeg brukt 147eld-m til de riktig lange holdene i 6,5-284, god effekt, men den er i overkant eksplosiv. Kommer til å gå over til noe annet til høsten. Har lyst til å prøve cutting edge, men har bare 1:8 stigning.  Mulig det blir Interbond, eller denne : https://www.federalpremium.com/best-hunting-bullet.html Hvis den kan skaffes til sommeren. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, ladebenken skrev:

Andre alternativ som vil fungere er eks; Nosler balltip 125gr, a-max, berger vld (tror target versjonen har enda tynnere mantel). 

 

Ja kollegaen min bruker Nosler Ball.tip i sin 270, han kjøper fra hjemmelader som halve Danmark handler fra så det er sikkert vanlig der. Men tyngre kule mener jeg. Du vil altså ha full fart. Fant det ikke i farten som fabrikkammo i norske butikker. V-MAX, det byr meg litt mot å kjøre full blyspredning inn i noe som skal spises men jeg ser poenget, kunne jeg tatt effekten uten bly i kjøttet hadde det vært å foretrekke..

  

34 minutter siden, ladebenken skrev:

Hvor langt er det evt til bebyggelse, eller utrygg bakgrunn? Du må jo ta høyde for at du kan bomme på rådyr, skyter du over - hva skjer da? Jakter dere permanent på terrenget er kanskje litt tilrettelegging/tårn slik M67 skrev på sin plass?

 

Har ikke jaktet på det ene stedet før, en dansk kollega som har kjøpt noen dyr der i år. Blandet innmark med skogholt regner jeg med, som det er mye av i Danmark, kan sikkert være steder med bakgrunn og steder med hus i bakgrunn. Som noen sier skulle det nok helst bli jaktet fra tårn ja men her skal det smyges, sikkert litt mer moro enn å skyte beitende dyr fra tårn.. Ikke sikkert det er så farlig der heller, men fint å kjøpe seg noen % mer margin når jeg uansett må skyte inn ny kikkert, og synes det var interessant å forhøre meg uansett.

 

Det andre stedet, en stor gård eller lite gods, der varierer det en god del og er småkupert enkelte steder. De posterer blant annet mot en hovedvei, siden rådyrene ikke krysser den ene siden trenger man bare å ha poster på den andre, så trykker de gjennom buskaset med en hund eller to. Litt fremmed å skyte mot veien, med vinkel 15 grader under veien, selv om det er myk bakke. Der holdt jeg igjen skudd i fjor, samme med rett før en slak bakketopp med hus kanskje 1 km bak.

 

En løsning er selvsagt å ta med et mindre kaliber enn 308 i hvert fall på de to områdene hvor det ikke er dov :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

V-max sprer nå igrunnen ikke noe mer bly enn de andre "bløte" kulene.

 

Sitat

En løsning er selvsagt å ta med et mindre kaliber enn 308 i hvert fall på de to områdene hvor det ikke er dov

Her i Norge er løsningen hagle - og i Danmark er den igrunnen pil og bue ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mas-36, ca 800 m/s på din også? 

 

Veldig interessante svar. Siden jeg ikke finner 125gr i butikk og ikke lader selv så blir det vel å prøve dette neste gang.

 

Dette med hjemmeladere som selger det de lader er ikke like vanlig her hjemme som i Danmark eller foregår det bare mer uoffisielt?

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, M67 skrev:

Såvidt jeg vet er hagle tillatt på rådyr i Danmark. Jeg har iallefall sett det brukt på video.

 

K

Jeg var med i 2012 og da måtte det brukes "stål" hagl. Usikker på om de mente såkalt miljø hagl eller kun stål. Vi var i våtmarker, så mye rådyr på hagle hold men turte ikke å skyte på rådyr med #4 stål, mulig jeg er feig men sånn er det. Ble kaniner og sniper i sekken så var strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at "moderne" hagl, HeviShot, TSS, TPS - alle de "tungsten"/wolfram - haglene kan brukes også der bly er forbudt. De har jo også fordelen av å være tyngre enn bly - og de fleste av dem kan vel også brukes i hagler som ikke er godkjent for stål?

#4 med HS eller TSS burde være gode greier på rådyr. Holdet blir veldig begrenset da, det er den store ulempen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, M67 skrev:

#4 med HS eller TSS burde være gode greier på rådyr. Holdet blir veldig begrenset da, det er den store ulempen.

 

Njæ, hvis en bruker "ekte" tungsten med egenvekt 18.3g/cm3 kan en strengt tatt gå opp i hold, holder jo betydelig bedre på både fart og følgelig energioverføring. Men man må begynne å tenke på ballistikken. På 50-60 meter begynner de å ha droppa noen cm i forhold til siktelinja. Største utfordringa er vel strengt tatt prisen... 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet fugl der med Bismut men etter et par jakter med 50+ skudd med det gidder ikke de fleste kostnaden, ser det går mest i stålhagl nå.

 

For de jeg jakter med er i hvert fall ikke hagle noe å bruke på rådyr. Om det er ulovlig skal jeg ikke si, men de sier at det gikk veldig mange dyr med hagl i kroppen etter hvert. Terreng og jaktform tilsier rifle i dette tilfellet. Invitasjonen heter til og med "Riffeljagt i Januari" :) Men på dag tre som jeg ikke nevnte blir det ande/gåsejakt så hagla kommer med uansett.

 

Litt videre på første tema: En kule som har vært innom dyr eller bakken skulle man anta at får ganske dårlig BC slik at den mister energi og høyde ganske raskt vel? Men så skal det kanskje ikke så mange joulene til for å gjøre skade heller

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En kule som har vært innom dyr eller bakken skulle man anta at får ganske dårlig BC slik at den mister energi og høyde ganske raskt vel? Men så skal det kanskje ikke så mange joulene til for å gjøre skade heller

Se nå på grøfta (bilde lenger opp) TTSXen laga i åkeren 200m bak rådyrbukken...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, keenhunter skrev:

Mas-36, ca 800 m/s på din også? 

 

Veldig interessante svar. Siden jeg ikke finner 125gr i butikk og ikke lader selv så blir det vel å prøve dette neste gang.

 

Dette med hjemmeladere som selger det de lader er ikke like vanlig her hjemme som i Danmark eller foregår det bare mer uoffisielt?

Ja, 810m/s er topp presisjon i de våpen jeg har prøvd. Om du ikke lader selv så se etter ammunisjon ladet med lette kuler for kaliber. 110-130grs finnes det jo litt utvalg om ikke mye. Hjemmelading har den storefordelen annet enn at prisen pr skudd blir lavere at du kan skreddersy ammunisjonen til det du ønsker :D Lykke til med valget av ammunisjon og jakta.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja ingen tvil om at jeg ønsker å lade selv men prioriterer det ikke foran en ekstra jaktdag for eksempel. Og når man lader, må man vel noen runder på banen, jeg er sikkert en av de her som skyter minst (utenfor jakt), sikkert ingen overraskelse gitt spørsmålene mine. Og den turen på Løvenskiold midt i familiefar-tiden for å stå i kø får lav prioritet. Kjøre 35 min til jaktterrenget, gå 1 km utenfor allfarvei for å skyte noen skudd tar også litt tid. Når jeg får stor nok hage til å skyte i den skal jeg nok lade. Du kan se fra tiden jeg har brukt på å svare på pm at jeg ikke får klemt inn alt :)

 

Jeg kom på denne problemstillingen litt i siste liten ellers kanskje det hadde vært et spark i baken for å begynne. Eller bestille fra en som lader :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja derav tråden.. Gikk kulen videre derfra tror du, og i så fall hvor langt og med hvor mye energi? Kobber den der, men spiller kanskje ikke så stor rolle mot jord

Nei, den grov seg ned, pga vinkelen. Jeg skyter en del ovenfra her, et lavt tårn, gulvet er ca 1.5m over bakken, og nedover bakke, bukken stod på ca 200m, og 200m ( så krateret er ca 400m fra skytter) etter det begynner jordet å gå oppover igjen, så kula på vei ned treffer motbakken. Her er mye motbakke etterhvert så ingen fare for videre rikosjett uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, keenhunter skrev:

Og den turen på Løvenskiold midt i familiefar-tiden for å stå i kø får lav prioritet. 

 

Ja, for du er nødt til å oppsøke "Riksanlegget"? Jeg har bodd i samme kommune som Løvenskioldbanen hele livet og ikke vært der for å skyte på 25 år. Bortsett fra noen jaktfeltstevner. Rett og slett fordi jeg synes det var for mye kø og lav servicegrad til de som ikke var i "golden circle".

Med tanke på at jeg skyter (rimeligere) en eller flere ganger i uka fra mai til oktober finnes det altså hyggelige alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor vest i Bærum, skyter på Høgåsbanen til Sollihøgda jff. E16 over Sollihøgda og til høyre rett før avkjøringen til Lier/Drammen.

Vesentlig lavere skuldre og muligheter til å skyte så mye du vil for en og samme betaling pr kveld. Muligheter for kaffe, vafler og jegertrap/sporting/skeet mot egen betaling på leirduebanene.

Jeg mener at jeg har sett "oppslag" om skytetider på hjemmeside, men er usikker da jeg har det i hodet....

Send en pm hvis du vil ha mer info. Dette blir veldig OT i denne tråden.

 

Edited by Swift
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten oppsummering for de interesserte..

 

Tre rådyr falt for Fusion 180gr som jeg hadde et lite lager av fra før jeg gikk over til Trophy Copper i 2019, forslagene som kom her var ikke tilgjengelige å få tak i og/eller skyte inn på kort varsel så jeg får prøve noe nytt neste år. 

 

Knyttneve "pluss" utgang på to rådyr, retningsendring med mye ribbenskader og en tur gjennom vomma på et annet (liker å skylde på kulen for den selvsagt, det var bare sekunder igjen av jaktsesongen som ble avsluttet solnedgang så det er ikke umulig at det ble trukket av veldig resolutt). Det ene dyret hadde brukket leggen på et tidspunkt og grodd sammen 90 grader skjevt,  var litt lys i pelsen og litt prikkete på organene så hadde det trolig ikke helt bra.

 

Riflejakten foregikk som nevnt på to ulike steder, begge kulturlandskap med "remisser" (buskasklynger), lehegn (trerekke mellom jorder) og en liten skog på det ene stedet.

 

På det flateste terrenget (helt flatt) viste rådyrene tydelig at de var klar over typisk riflehold og behov for sikker bakgrunn, noe som gjorde at man kunne se mye dyr som var utilgjengelige for påskyting men sjelden dyr man kunne skyte på. En langholdsskytter kunne nok fått noen flere muligheter, kanskje det blir neste prosjekt.. Da er jo kulene mer på vei ned når de treffer også.

 

Kunne gjerne tenkt meg et kaliber med mindre energi enn 308'en (tok den pga mulig dåhjort), og gjerne noe med ganske krum kulebane også (mange vil vel si at 308 kvalifiserer her). Til nå har jeg alltid strebet etter flatest mulig.

 

Man forholder seg jo til kulturen der man er men jeg synes det er ubehagelig uten annet enn flatt jorde som kulefang, og litt uvant at den faktoren blir så dominerende for hvordan man må planlegge ansmygning.

 

Bilde av fylkesvei med et par biler i bakgrunnen på 180 meter, og rådyret med foten feilgrodd.

 

IMG_3555.JPG

IMG_3591.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høres ut som et idiotisk konsept for jakt.

Hensikten med å ha vekt i en kule er at vekten av kulen skal bidra til ekspansjon og penetrasjon i viltet. Fylle kulen med dødvekt som ikke bidrar til virkning i dyret og bare forurenser kjøttet er tull. Da kan en bruke en lettere kule som vil ha samme virkning i viltet, men uten forurensing. Det er også et spørsmål om en slik kule er ekspanderende slik norsk lov krever.

Politi og forsvar bruker et slikt konsept for å minske rikosjettfaren ved skyting på stålmål, og for å unngå penetrasjon i enkelte taktiske situasjoner. Da brukes et projektil av sintret kobberlegering.

Tidligere fantes en kulekonstruksjon for pistol med en mantel fylt med blyhagl. Den skulle slå ut din motstander uten gjennomskyting som satte andre i fare. Finnes ikke lengre på markedet, hvorfor? Funker ikke.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...