Jump to content

Luftgevær med fjør til innendørs skytetrening


magnum_mauser

Recommended Posts

Dei siste åra har eg blitt flinkare til å bruke salongen til vedlikeholdstrening utenom jaktsessongen. Men eg ser at eg skal klare å rigge meg til for å kunne trene innendørs med luftvåpen med 10 meters avstand. Eg har ingen erfaring med luftvåpen utover ymse skyting med eit gamo brekkvåpen då eg var guttunge.

 

Finnes det eit godt luftgevær med fjør, som er presist og bra nok til at eg kan trene med det innendørs - som ikkje koster skjorta? Eg har lest litt gamle tråder og finner anbefalinger til våpen som ikkje er i produksjon lenger, og som er vanskelige å oppdrive. Eg vil helst kunne kjøpe noko nytt, som er relativt rimelig men alikevell holder ein slik kvalitet at det er hensiktsmessig å trene med. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, magnum_mauser skrev:

"...Finnes det eit godt luftgevær med fjør, som er presist og bra nok til at eg kan trene med det innendørs - som ikkje koster skjorta?..."

Kjem an på skjorta...

Prøv ei Diana 460 Magnum. .177/4.5 børse, med underspennar, fast løp. Beveren sport for 4899, tilbod.

Kjøp ei god montasje og kikkert - du har børse for livet.

Skjefte for vaksen kar, litt kjensla  av ei skikkelig børse.

Har god erfaring med Diana, anbefales. Lykke til då 🤠

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Kjem an på skjorta...

Prøv ei Diana 460 Magnum. .177/4.5 børse, med underspennar, fast løp. Beveren sport for 4899, tilbod.

Kjøp ei god montasje og kikkert - du har børse for livet.

Skjefte for vaksen kar, litt kjensla  av ei skikkelig børse.

Har god erfaring med Diana, anbefales. Lykke til då 🤠

Grei pris, eit grovt skjefte er absolutt innafor! Men eg ser på hastighetene det leverer, at dette er relativt kraftig. På andre tråder eg har lest, blir det nevnt at presisjon og hastighet ikkje nødvendigvis henger sammen på luftvåpen. Og våpen som får mykje skryt for presisjon, leverer betydelig lavare kulehastigheter. Eg trenger ikkje matchpresisjon, då eg ikkje skal konkurrere. Men presisjonen må være god - vurderer du denne som presis nok til litt seriøs trening?

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig kraftige gevær blir vel aldri presise. Vanlig utgangshastighet på et match gevær er 150-160 m/s. I dag er fjærgevær helt ute i konkurranse sammenheng og det er ikke uten grunn. PCP våpen er enerådende der nå. Selv har jeg en haug med luftgevær da jeg antagelig har litt mani på disse. Og det er helt klart en stor forskjell og skyte med et PCP gevær sammenlignet med et fjærgevær. Presisjons fjær gevær er det vel lenge siden noen har laget. Men ikke alle PCP gevær er nødvendig vis presise det finnes jo Tyrkere og andre som samler helt ræva.

Har blant annet en slik: https://www.game-on.no/products/crosman-challenger-pcp-luftgevaer-4-5mm 

Til å være et billig luftgevær samler det utrolig bar. Og her på forumet vil det vel bli betegnet som hul i hul på 15m.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, magnum_mauser skrev:

Grei pris, eit grovt skjefte er absolutt innafor! Men eg ser på hastighetene det leverer, at dette er relativt kraftig. På andre tråder eg har lest, blir det nevnt at presisjon og hastighet ikkje nødvendigvis henger sammen på luftvåpen. Og våpen som får mykje skryt for presisjon, leverer betydelig lavare kulehastigheter. Eg trenger ikkje matchpresisjon, då eg ikkje skal konkurrere. Men presisjonen må være god - vurderer du denne som presis nok til litt seriøs trening?

Jeg er ingen "luftriflebaneskytter". Men synes skyting er skøy, og treffer jo "rett så bra". Og kvalitetsvåpen er hyggelig. Ikke alltid at dyrest er best, for du kan få mange gode og rimelige våpen. Har skutt litt med luftvåpen, men ikke i de mengder som mange herinne. Noen skyter jo hundretusener av skudd. Min erfaring med slike luftgevær er mer på hyggeplanet. Har noen Diana sjøl også. Presisjon tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Prøv med litt forskjellige kuler, du finner den som går best. Forvent 10-20 mmsamling på timeter´n.  Sikkert bedre. Skaff deg ei god montasje (Sportsmatch) og en god nok kikkert med parallaksejustering (BSA). Viktig med kikkert som tåler kreftene fra den kraftige fjøra. Ganske heftig påkjenning når fjøra utløses ved avtrekk. Om du bruker andre kikkerter kan trådkors ryke. Jeg vet. Men dette bare som et velment råd, basert på min erfaring. Ei så kraftig børse smeller litt, men gleden av å bruke noe "ordentlig" overdøyver glatt slikt. Bruk hørselvern. Skulle jeg kjøpt ei morrobørse no i dag, ville det blitt ei Diana 460 magnum. Løpet er fast, du lader med arm under pipa. Men slik fjørbørse er noe vanskeligere å skyte med enn ei matchbørse som går rekylfritt på trykkluft. Men det vet du nok.  Alltid artig med god presisjon, veldig rart om du ikke skulle bli strålende fornøyd. Men som sagt så er ikke jeg baneskytter, og heller ikke du såvidt jeg skjønner.  Lykke til🤠

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, bardp skrev:

"...Helt riktig kraftige gevær blir vel aldri presise..."

Du er jo en særs god baneskytter, og setter spesielt høge krav til våpen. Men det avhenger litt av hvilke krav man stiller. Jeg stiller forskjellig krav til min Feinwerkbau LP44 match luftpistol enn andre fjørluftpistoler. Men hovedutfordringen er bevegelsen i et fjørluftvåpen, sant. Litt vanskeligere å holde stødig, selv om den iboende presisjonen ofte er meget god. Litt vanskelig å hente ut maks pres, liksom. Men til hyggeskyting, får jeg "god nok" presisjon ut av eksempelvis ei Diana modell 48. Viktig å avklare bruksområde og forventa presisjon. Og hva man synes er skøy, viktig det også. Uansett, så er nok Diana luftvåpen av de bedre - om man tenker fjørbørse.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, BC.Airn skrev:

Og hva man synes er skøy, viktig det også

For meg blir ikke skyting skøy i det øyeblikket jeg føler at begrensningen ligger i geværet. 10-20 mm spredning på 10m er jo helt på tryne. Nærmest ingen vits i å sikte om våpenet er så upresist.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, magnum_mauser skrev:

Den har eg sett blitt anbefalt før, men den er håplaus å oppdrive. Ingen alternativ som er i salg i butikk?

 

Se til Tyskland, og følg med på egun.. Ikke så vanskelig, og skummelt å importere selv. 

https://www.egun.de/market/item.php?id=7749421

https://www.egun.de/market/item.php?id=7750283

https://www.egun.de/market/item.php?id=7732443

https://www.egun.de/market/item.php?id=7757557

 

Og tro meg, de er verdt det ;)

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, bardp skrev:

For meg blir ikke skyting skøy i det øyeblikket jeg føler at begrensningen ligger i geværet. 10-20 mm spredning på 10m er jo helt på tryne. Nærmest ingen vits i å sikte om våpenet er så upresist.

Njaaa, nei....er vel ikke akkurat slik, da. Når du samler i ei "kluse/hølihøl" på én cm så er ikke det så hakkende gærnt. Faktisk ganske bra med så kraftige børser. Har en Webley Tracker som samler like godt på tjuemeter.  Men det er noe vanskeligere å skyte jevnt presist med slike fjørbørser. Kraftig bevegelse når den komprimerte fjøra løses ut. Dét er saken.  Så situasjonen er noe nyansert, jeg vet - jeg har faktisk prøvd "en del".  

Link to comment
Share on other sites

På en 10m luftgeværskive er 10ern 0,5mm 9eren er 5,5mm og hele skiva 45,5mm. Så når våpenet i seg selv sprer med 10-20 mm sier det seg jo selv at det hele blir bare tull.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISSF_10_meter_air_rifle#/media/File:10_m_Air_Rifle_target.svg

 

Har for øvrig akkurat en slik stående i boden.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISSF_10_meter_air_rifle#/media/File:Walther_LG_300_AluTech.jpg

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Det blir vanskelig å skulle sette samme presisjonskrav for våpen til ulike behov. På samme måte som om man skulle definere hvilket våpen som skulle være best til elgjakt. Hver enkelt må sjøl bestemme hva som er «godt nok» til eget behov. Både når det gjelder presisjon, bruksområde og pris. Om man skal sammenlikne alt med det ypperste, så blir det noe underlig. Mange jakter med Star hagle, fuggern detter. Mange skyter elg med en Mauser, elgen detter. Brno´en feller mange kråker. Mange skyter på sjølanviser, blikkbokser, ei skive i kjeller´n med fjørluftvåpen. Og presisjonskravet er godt nok til formålet.

Derfor mange kjører Skoda. Til ei enkel hytte på fjellet. Fisker med bambusstang og mark. Blide og fornøyde med tingenes tilstand.

Jeg har lagt av ei Diana 460 magnum, som jeg henter når jeg kjører forbi butikken. Helt utmerket til morsom rekreasjonsskyting. Sammen med min gamle fjørluftpistol Feinwerkbau mod 65 som jeg har skutt 572 poeng med i konkurranse for ei god tid tilbake.  

Link to comment
Share on other sites

Jada, fint og bra og hyggelig og flott at du syns 10-20 mm på 10 meter er "bra" eller "innafor". Men slikt er fullstendig bortkasta tid og penger om en skal trene seg bedre. Med slik mangel på presisjon så er det våpenet som er og blir det som stopper deg fra å bli bedre, ikke dine egne evner. Det nytter ikke å bli bedre på avtrekk om en uansett stilling, avtrekksteknikk, pusteteknikk, osv skyter "at best" dritsamlinger.

 

Ingen tvil om at mange uten større problemer årlig feller elg med en haugammal Mauser som ikke har vært pussa eller justert på etter den ble mottatt som konfirmasjonsgave i 1983, men nå er det vel nettopp eiere av slike som ofte ikke har peiling på noe, holder "to-tre knepp til venstre og opp" i stedet for å justere, eller skyter "kort og lang NATO" om hverandre uten å tenke på hva han faktisk driver på med.


Faller vel mange tungt for brystene, men å faktisk *trene* for å bli bedre stiller et minstekrav til utstyr.

Og - som ultrakonservativt, dritfornuftig og smått arrogant ungdomsmedlem i GGG - luftgevær som først og fremst markedsføres som "KRAFTIG!" styrer man unna til noe seriøst bruk.

 

Ole

  • Like 6
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på bruken hva som er god nok presisjon. Nettopp derfor er dette en interessant diskusjon. Da kommer oppfølgingsspørsmålet: Hva slags presisjon kreves for forskjellig bruk? Millimeterpresisjon så høres det jo veldig bra ut, men det spørs jo hvor mange millimeter og hvilken avstand man skyter på. Dette tar milliradianer hånd om.

 

Milliradianer er et universielt mål som raskt kan gi en pekepinn når det kommer til sammenligning av presisjon. Skulle ønske dette ble brukt mer av hvermansen.

 

Nå bare slenger jeg ut litt tall her (korriger meg gjerne):

For meg virker 0.1 mrad som ganske god mekanisk presisjon ("10 mm på 100 meter", eller "1 klikk" (hvis du har rett type klikk, da) ). Mulig det er få våpen som er så presise som 0.1 mrad (?), men da er det jo bare enda finere å ha som en "nedre grense" for mekanisk presisjon. Ser forøvrig at innertier på ISSF 300 m rifle er ca. 0.167 mrad, innertier på ISSF 50 m rifle er 0.1 mrad, og tieren på ISSF 10 m rifle er 0.05 mrad.

 

Praktisk presisjon tar med skytteren i beregningen, og hva skytteren prøver å gjøre. Hvor stor er skiva, står den i ro, hvor godt ligger du, hvor lang tid har du på å skyte? Innertier på DFS 100 m er 0.3 mrad. På DFS 200/300 m er den 0.25 mrad. Jeg vil si 0.3 mrad er et litt "menneskelig" krav til presisjon, men det er gitt at utstyret kan ta deg dit. Feltskivene i DFS er omtrent 1 mrad, så tenker det bør være en grei pekepinn på et mål man bør kunne treffe under feltmessige forhold. Innertreff blir vel da omtrent 0.5 mrad?

 

Hvis du tar utgangspunkt et mål på 1 mrad, og våpenet mekanisk samler 0.1 mrad, har du da ca. 0.95 mrad å gå på med skytterfeil. Samler våpenet 1 mrad er det bare flaks om du treffer. Så det kommer jo helt an på målet.

 

Vet noen forresten om den mekaniske presisjonen på en topp luftrifle er sammenlignbar med kruttvåpen? F.eks. 200 STR (.22LR) på 15 meter? Eller 200 STR (6.5x55) på 100/200 meter?

Link to comment
Share on other sites

Amen til alt @Ei tohi varjata sa.

 

"Presisjon" på 10-20mm på 10m er fullstendig ubrukeleg til det formålet trådstarter skisserer. At ein kan ha mykje moro med ølboksjakt på hytta med eit slikt gevær er det ingen tvil om, men også til det formålet ville eg ha sett meg om etter noko som faktisk virker.

 

3 minutes ago, Midt-I said:

Vet noen forresten om den mekaniske presisjonen på en topp luftrifle er sammenlignbar med kruttvåpen?

 

Ut frå det eg har sett av "seriøs" skyting med slikt skal det godt gjerast å finne kruttvåpen med like god presisjon som eit match luftgevær. Under dei forholda luftgeværet er designa for å brukast vel å merke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir luftvåpen slitt ut?

 

Nå vet ikke jeg om hvordan trådstarter jakter, men mulig en mekanisk presisjon på 10 mm kunne vært helt greit til å trene raske skudd på frihånd. Klart det er ubrukelig hvis man skal skyte en fyrstikk eller dele et kort i to på langs. Uansett så skader det ikke å ha et presist våpen.

 

  

3 minutter siden, joska skrev:

Ut frå det eg har sett av "seriøs" skyting med slikt skal det godt gjerast å finne kruttvåpen med like god presisjon som eit match luftgevær.

 

Kan se slik ut når ISSF skiva for luftrifle er såpass mye mindre enn skivene for kruttvåpen. Utifra størrelsen på tieren er luftrifle 6 ganger mer presist enn grovrifle og 4 ganger mer presist en finrifle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk baneskyting, det finnes faktisk et liv uttenom også. Om du setter ti-femten skudd (og flere) innafor 10 millimeter (målt i ytterkant), så er det faktisk ganske bra med ei fjørluftbørse. Jeg har gjort det flere ganger, null stress. Disse børsene er åpenbart ikke ment for matchbruk. Noe langt flesteparten herinne nok er inneforstått med. Derfor blir debatten litt underlig: Man kjøper ikke ei slik børse for å plukke poeng på ei 10meter konkurranseskive. Men skyting på større skiver, plinking. Moro, trening. Noen børser går bedre, noen dårligere. De fleste bedre. 

 

Litt som å sammenlikne ei bøylebørse med et machvåpen, det blir like underlig: «Den samler ikke på sju-åtte millimeter på hundremeter´n, den er fullstendig ubrukelig». Nei, vi må være åpne på at behov er forskjellige. Langt de fleste med begge aua åpne ser dette. Og da er det fint at vi som skyttere kan respektere akkurat slike forskjeller, forskjellige behov, forskjellige våpen, forskjellig morro.

 

Det er viktig at kammeret er et sted hvor ulike meninger og forhold til skyting kan diskuteres åpent. Nå ser det ut til at det aller meste blir en «presisjonsdebatt». La oss ha forskjellige gleder, og dyrke disse. Uten å rakke ned på hverandre.  

Link to comment
Share on other sites

Eg siterer trådstarter:

 

On 12/14/2019 at 1:48 PM, magnum_mauser said:

Men eg ser at eg skal klare å rigge meg til for å kunne trene innendørs med luftvåpen med 10 meters avstand.

 

Du skal ikkje trene lenge på dette før ei egenspredning på 10-20mm på 10 meter gjer vidare trening verdilaus. Det er nok å sjå kva ungane på miniatyrbana får til med gamle .22-Kragar etter temmeleg kort tid.

 

Edit: bardp var kjappast.

Edited by joska
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite nyansert svar å bare si at noe er ubrukelig. Godt mulig det er rett konklusjon altså, men jeg vil gjerne vite mer.

 

For å stille spørsmålet mitt lenger oppe litt tydeligere: Hva koster et match-luftgevær? Er det stor forskjell på en Feinwerkbau FWB300 og Walther LG400? Hvilke slitedeler må byttes, og hvor lenge varer ting?

 

Det er ikke vits med en råflott børse til å skyte blikkbokser. Jeg har skutt en del på blikkbokser med knekkgevær til 399, og hatt mye moro med det. Til baneskyting derimot er nok Biltema-børse ubrukelig.

 

Har trådstarter tenkt å drive baneskyting i kjelleren eller frihånd på blikkbokser?

Link to comment
Share on other sites

Når trådstarter sier han skal trene for å bli en bedre skytter regner jeg med det ikke er blikkbokser han skal skyte på.

Feinwerkbau FWB300 og Walther LG400 er jo to helt forskjellige våpen og det eneste de har til felles er at de begge er egnet til å skyte på blink med.

Det som slites på et fjærgevær er fjær og tetninger men de tåler mange tusen skudd før det blir noe problem. På et PCP gevær er det kun snakk om å skifte noen oringer.

En trenger ikke å kjøpe noe kjempedyrt for å få noe som funker men kraftige fjærgevær funker aldri.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skriver: 

På 14.12.2019 den 22.19, magnum_mauser skrev:

Eg trenger ikkje matchpresisjon, då eg ikkje skal konkurrere. Men presisjonen må være god - vurderer du denne som presis nok til litt seriøs trening?

 

Trådstarter ønsker god presisjon til seriøs trening, men hva er god presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Det er et fint kvalitativt mål som jeg kan si meg enig i. Men går det an å tallfeste dette for luftgevær? For eksempel baneskyting 10 meter. Hvor bra skyter en begynner, en middels skytter, og norgesmester (praktisk presisjon)? Og hvor bra samler ulike børser (mekanisk presisjon)?

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Jada, fint og bra og hyggelig og flott at du syns 10-20 mm på 10 meter er "bra" eller "innafor". Men slikt er fullstendig bortkasta tid og penger om en skal trene seg bedre. Med slik mangel på presisjon så er det våpenet som er og blir det som stopper deg fra å bli bedre, ikke dine egne evner. Det nytter ikke å bli bedre på avtrekk om en uansett stilling, avtrekksteknikk, pusteteknikk, osv skyter "at best" dritsamlinger.

Hvordan blir samlingen når man "tørrtrener"?

Bare spør 🤔

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BC.Airn said:

[...]

Det er viktig at kammeret er et sted hvor ulike meninger og forhold til skyting kan diskuteres åpent. Nå ser det ut til at det aller meste blir en «presisjonsdebatt». La oss ha forskjellige gleder, og dyrke disse. Uten å rakke ned på hverandre.  

 

Om noe er det vel nettopp du som nå fjaser dette bort fra presisjon-/treningsmessig verdi. Hva med å la folk fokusere på egenpresisjon i våpen og treningsutbyttet, i stedet for å få det til å høres ut som at alle som faktisk liker å treffe er tørrpinner?

Helt fint at enkelte syns bøylerifla som leverer maks "snusboksen" på 100 meter er gøy, men noe presist er det ikke, og ikke særlig egna til trening med fokus på å bli en bedre skytter. Som påpekt 5-6 ganger allerede blir våpenet det som begrenser deg relativt tidlig og du må bytte plattform/verktøy for å videre utvikle deg noe særlig.

Det blir i overkant rart å forsøke å spore av alt som handler om noe annet enn "kos" og "glede" med lange innlegg om at "presisjon er ikke alt".

 

Ole

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Midt-I skrev:

Trådstarter skriver: 

 

Trådstarter ønsker god presisjon til seriøs trening, men hva er god presisjon?

Eg tenker at det må ikkje være våpenet som setter begrensinger. Er samlinga glissen, må det være fordi eg skyter dårlig - ikkje fordi børsa har for dårlig presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I og med trådstarter ønsker et fjærgevær til å trene skudd i kjelleren utenom jaktsesong anbefaler jeg helt klart et weihrauch hw 97k. Dette har et aldeles flott avtrekk, ikke for lett slik som matchavtrekk. Børsa er en underspenner, med presisjon i massevis hvis skytter gjør jobben. Den er tung, mener det veier 4,3 kilo uten kikkert. Vanvittig artig å skyte med, kvalitet i massevis, og mange muligheter for å modifisere etter eget ønske. Dette er min mening. Hilsen Thomas. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis utgangspunktet er å trene i kjelleren med tanke på skyteteknikk med jaktvåpen er det vel ikke så lurt å anbefale 10 m matchrifler? Avtrekket er jo helt annerledes enn på et jaktvåpen! Skal det være mer realistisk må avtrekksvekta være endel høyere. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, ThomasL skrev:

Hvis utgangspunktet er å trene i kjelleren med tanke på skyteteknikk med jaktvåpen er det vel ikke så lurt å anbefale 10 m matchrifler?

Enig i det men dessverre er det kun disse av fjærgevær som har bra nokk presisjon til at det er vert og trene ned de. Skal en ha noe som ligner på et vanlig grovkalibret matchavtrekk må en nokk se på PCP gevær om en ønsker brukbar presisjon.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Enig i det men dessverre er det kun disse av fjærgevær som har bra nokk presisjon til at det er vert og trene ned de. Skal en ha noe som ligner på et vanlig grovkalibret matchavtrekk må en nokk se på PCP gevær om en ønsker brukbar presisjon.

Jeg må nok si meg uenig. Et hw97k eller noe annet av Weihrauch har svært god presisjon. Under test av hw97k og et fx crown på 43 meters avstand i vindstille vær skiller det minimalt med tanke på samlingene. Begge skyter omtrent hull i hull med air arms diabolo field pellet. Ammunisjonen er svært viktig mtp presisjon. Andre typer luftrifler type hatsan og gamo har ikke like god presisjon. Diana har også modeller med god presisjon. Avtrekket til weihrauch, rekord, er et svært bra justerbart avtrekk. Jeg foretrekker rekordavtrekket kontra fx sitt. På hw97 er det kun skytter sin feil om man ikke treffer der man ønsker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et walther lgr som jeg skyter med. På 10 meter er det ikke mulig å skille mellom presisjon på hw97en og denne LGR. Det er lettere å skyte gode samlinger med lgr, men det har med konstruksjon og gjøre. Presisjonen er topp på begge våpen. Derfor: avtrekket på lgr er et svært bra matchavtrekk, men kan ikke sammenlignes med avtrekket på et jaktvåpen. Rekordavtrekket til Weihrauch kan sammenlignes med jaktvåpenavtrekk. Det er tyngre, men allikevel noe av det beste man får mtp luftgevær. Rekylen i hw97 er klart kraftigere enn på et matchvåpen pga fjæra, men det er svært god trening i å skyte bra med dette geværet. Det setter krav til skytter. Gjør skytter jobben med avtrekk og hold, treffer man hver gang. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, bardp skrev:

Enig i det men dessverre er det kun disse av fjærgevær som har bra nokk presisjon til at det er vert og trene ned de. Skal en ha noe som ligner på et vanlig grovkalibret matchavtrekk må en nokk se på PCP gevær om en ønsker brukbar presisjon.

Med min HW97K skyter jeg fint av løvetann stilker på 15m ... knoppene på bær og rosebusker, fluene som setter seg på blinken, humler i rosebuskene

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...