Jump to content

Luftgevær med fjør til innendørs skytetrening


magnum_mauser

Recommended Posts

Grunnen til at ingen konkurranseskyttere bruker den er at det er lettere å skyte samlinger med et moderne matchgevær. Grunnen til at pcp har tatt over konkurransearenaen er pga at man slipper det fysiske anstrengelsen med å dra i ladearmen hver gang. Det er 60 skudd i konkurranse. Det at man slipper fjærrekyl er selvsagt også en faktor. Alle vibrasjoner og bevegelser minimerer risikoen for bomskudd, i tillegg til det fysiske. Når musklene blir slitne øker risikoen for bomskudd. Matchriflene i dag har også et utall ergonomiske justeringsmuligheter. Det får du ikke med et standard hw97. Men, hw97 brukes mye i field target konkurranse, i fjærklasse. Du mistenker at presisjonen er dårlig basert på hva? Jeg anbefaler deg å undersøke litt på nett/YouTube hva et hw97 kan få til. Du kommer til å bli overrasket! Weihrauch, Diana, air arms er eksempler på kvalitetsrifler og kan ikke sammenlignes med svært mye annet fjærdrevet der ute. Når det kommer til et fwb 300 er presisjonen svært bra! Avtrekk og ergonomi kan derimot ikke sammenlignes med et jaktvåpen. Derfor mener jeg at et hw97k er bedre. Trådstarter spør også om fjærdreven rifle for å trene til jakt, derfor mener jeg at en matchrifle blir et steg i feil retning. Skal han derimot ha en morsom 10 meter rifle er fwb 300, walther LGR eller fwb 600 serie et godt alternativ som ikke koster skjorta. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slutt med dette endeløse pratet om konkurranseskyting i enhver sammenheng nå. Faktisk så foregår det mye skyting utenfor konkurransearenaer, og som er fokus også i denne tråden. La konkurranseskyting og dens spesialvåpen med dertilhørende mikromillimeter presisjon få kvile litt. Stadig vekk kommer argumenter om konkurransevåpen og super presisjon inn, og alt annet blir lett stemplet som litt, ja simpelt. Jeg synes dette er trist. Kan man ikke få diskutere våpen, skyting og annet uten å relatere til bane?

 

Har ei god, gammal Webley Tracker i .22. Skikkelig artig luftgevær (de brukes på duejakt i England, forresten). Bare på trass så rigga jeg meg forleden til på 8 meter her i huset: 15 skudd i ei samling på sju millimeter (målt i ytterkant). Det er «hølihøl», dét. Smalt gjorde det, men morro! Skitmorro! På lang arm er denne et funn.

 

Ellers er man jo ikke nødt om å mene noe om riktig alt herinne. For mange av oss som nå skyter for morro (mange av oss har kanskje vært bedre skyttere enn mange herinne også), er det givende både å lese gode kommentarer, erfaringer og bidra med det vi kan ha. Tenke litt over at vi må ta vare på disse forskjellene. Diskusjsonen om gode treningsluftevær for morrotrening er faktisk ganske interessant. Slik det nå er, så er et ikke så sikkert at mange «våger seg frampå» med erfaringer.

 

Diskutér konkurransemessige forhold i dertilhørende tråder. Start gjerne noen tråder sjøl, og kom med gode argumenter dér. Slik som flere har gjort; interessant lesning det også.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, BC.Airn said:

Ellers er man jo ikke nødt om å mene noe om riktig alt herinne.

 

Som jeg skrev på forrige side; det er det jo nettopp du som gjør når du ikke tillater at folk prøver å diskutere egenpresisjon i våpen, fordi du syns det er irrelevant og "tryhard" eller hva pokker. Hva er vitsen? Ignorer det om du ikke bryr deg, det finnes folk som ikke vil bruke tusenvis på rifler som skyter dårligere enn de selv gjør. Du vil jo fjerne disse forskjellene med å utrydde all teknisk diskusjon, fordi dette ikke gir "gledespoeng" eller hva du nå kaller det. Du skriver det skal være rom for at alle kan våge seg frampå, men jeg vet om flere som ikke gidder å skrive noe når de bare får et "like bra med jula ultramagnum spesialluffe for den er mer moro!" slengt etter seg..

 

Jeg sitter ikke her på min høye hest og ler av folk som "bare" har "vanlige" luftgevær, men at du skal fnyse av alle som har noe litt mer teknisk presist enn en billig "magnum"-luftrifle syns jeg blir i overkant sært, spesielt når du konstant maser om at alle skal slippe til. Tydeligvis går det kun én vei. Hvis du får det som du vil vil til slutt alle "herinne" (??) kun snakke om "håssn mævsser langnato skudd til æljen?" og snakke om hvor styggpresis den er som klarer å felle elg på 85 meter. Da tror jeg en solid andel av forumets brukere griper anledning til å hoppe over rekka og forlate skuta.

 

Ole

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata Foreslår at du slutter å dikte historier om hva andre mener. Du tillegger andre meninger, dikter, synser og lager egne konklusjoner. Slutt med dette, la tastene kvile litt. Jeg har aldri uttrykt de meninger du tillegger meg. Meningsutvekslinger er sunt, og helt vanlig.

 

Mitt poeng: Andre krav til treningsluftvåpen enn til konkurransevåpen. Og så diskuterer jeg på de premissene.  "Luftgevær med fjør til innendørs trening" var faktisk TS sitt utgangspunkt.  Flere jevngode forslag  til hyggelige stunder i kjeller´n, og hytteveggen med.  Spent på hva TS ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

Enig, hele familien skyter og har det gøy - men ingen syns det er gøy når de ikke treffer. Derfor må våpenet ha en viss presisjon.

Ja, hyggelig å ha det gøy sammen. Crosman 1022 i .177 og  noen blikkbokser er en fin rekrutteringsarena.  Til dette formål, har luftgeværet en viss presisjon - på fire-fem meter. Flere eksempler, men dette får duge. Forskjellige behov = forskjellige våpen 😉

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

Har jeg rett når jeg tipper at du ikke eier en lyddemper BC.Airn?

Hehe...den var egentlig god....og du har fullstendig rett i at jeg ikke har én lyddemper...jeg har opptil flere, rett så mange 😊

 

Men dine gode skriverier om langholdsskyting, se den har sådd en spire. Du skriver inspirerende, så om mulig har jeg lyst til å prøve. Heromkring er intet slikt miljø, men det er takksamt å kunne få prøvd under ferietur sørpå i sommer.  Slik er det når innlegg lages om noe en brenner for. Om mulig.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, BC.Airn skrev:

Ja, hyggelig å ha det gøy sammen. Crosman 1022 i .177 og  noen blikkbokser er en fin rekrutteringsarena.  Til dette formål, har luftgeværet en viss presisjon - på fire-fem meter. Flere eksempler, men dette får duge. Forskjellige behov = forskjellige våpen 😉

Alle i vår familie liker at det er skytteren som avgjør om det blir treff eller bom, ikke tilfeldigheter i rifla.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, M67 skrev:

Det er bare å komme. Vi skyter titt og ofte. 

Hyggelig, mange takk. Har tenkt på det lenge, har vel skutt 300 meters bane det lengste. Gikk da "rimelig" greitt med ei 7.62 Remington skarpskytterrifle toppa med ein Kahles. Men ei skikkelig rigga langholdsbørse har jeg aldri prøvd, dessverre. Vil ellers presisere (men som du nok har skjønt): Man skal ha dugandes utstyr til formålet. Kanskje derfor jeg også har flere luftgevær, av ymse merker, kvalitet og presisjonspotensiale...

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, bardp skrev:

Ja ja HW97K er sikkert superpresist rart ingen konkurranse skyttere benytter den. Personlig mistenker jeg at den er temmelig upresis.

 Som andre har svart deg, det kommer an på konkurranseform. Det finnes andre skyteformer for luftvåpen enn 10meter ISSF/NSF-øvelsene..

Link to comment
Share on other sites

ISSF/NSF spesifikke luftvåpen er ca null relevant ift jakttrening. FWB er også på grensen, da avtrekket er latterlig mye lettere enn på 99% av jaktvåpen. 

 

HW97 er trolig noe av det bedre til ren jakttrening uten å bruke enorme summer på dette. Det er en balansegang, og denne ligner en jaktrifle og har såpass presisjon at det gir treningsverdi, i motsetning til kinajallagevær. Å anbefale rene luft konkurransevåpen til jegertrening er som å anbefale en benkeskytterrifle til jakt...lite i kontakt med virkeligheten.

 

Eneste problemet ift innendørs bruk er at det er ganske kraftig og bråker en del mer enn feks FWB.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette er et eksempel på hva du kan forvente av et hw97, standard. Jeg er ikke en spesielt god skytter, variasjonen høyre/venstre kommer av meg, ikke rifla. (jeg må øve mer på avtrekk og pust!). Det er 10 skudd i dette hullet på ca 10 meters avstand. Gjør man jobben blir hullet enda mindre. 

DSC_0417.JPG

Edited by ThomasL
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...