Jump to content

Jaktrifle gikk av i XXL butikk


Larsae

Recommended Posts

Løft opp hevarm, sluttstykke bak, patron inn, sluttstykke frem, hevarm ned. Slik som man alltid ellers lader ei rifle. Avtrekket er klint inntil låsen rifla henger på, noen kommer borti rifla, avtrekkeren blir trykket inn og pang......

 

Edit: ja, ser her a gitt:

Quote

– En person som lente seg til riflen da den gikk av er utenfor mistanke. Vedkommende er avhørt. Teorien nå er at en eller annen har puttet patroner i kammeret mens riflen var fastlåst. Dette har skjedd på et eller annet tidspunkt, og vi går nå gjennom videomateriale for å finne ut hvem det kan være.


 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Vidar1860 skrev:

Området er kameraovervåket, så jeg vil tro at Politiet har gode muligheter til å finne ut nøyaktig hva som skjedde der.

Det forutsetter at noen har rørt rifla innenfor en uke, skjedde ladingen for 8 dager siden er opptaket slettet. Post og bank kan lagre opptak i 3 mnd. Hvor nøyaktig politiet kan finne ut av dette er avhengig av kvaliteten på opptakene, det er mye dårlig rundt om kring. Høyoppløste opptak ved inngangen kan kompensere svakere oppløsning andre steder i lokalet. Rifla kan ha bltt ladet for noen dager siden, hva som skjedde nå bør gå greit dersom stedet dekkes av et kamera. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

På et "offentlig sted" som ei våpen (sports- med våpen-) -forretning, burde man bruke kammerflagg, hvis sluttstykker ikke er fjernet (tilsvarende for andre våpentyper). Dette er "kommet for å bli" i DFS, og da er "smitteeffekten" stor til jegermiljøet.

 

https://www.kammeret.no/topic/86755-sommerutlufting-hva-er-det-med-jegerprøveinstruktørene/?do=findComment&comment=1282815

 

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger når jeg har stått og kikket på våpnene hos XXL og lurt på om en eller annen luring har prøvd å stappe i patroner. Slik som beskrevet over, er det jo kjempelett å få tatt avtrekk på dem slik de er festet.

 

På Cabelas har vi faktiske avtrekkslåser og det er kun noen få hagler (med litt fikling) du kan få tatt avtrekk på.

Link to comment
Share on other sites

Utlånt våpen og elendig kontroll med levering. Børsemaker har montert kikkertsikte og skutt inn våpenet og et skudd lå i kammer/magasinet. Børsemaker har montert lyddemper og det er et glemt skudd i kammer/magasin.

Våpenet er skutt med og det ligger skudd igjen i Våpenet.

Det er de ulykkene jeg kommer på i farten.

Så kammer flagg i våpenet og sluttstykke bak disk pluss våpen reglene sitter i ryggmargen for de ansatte så hadde det med stor sannsynlighet aldri skjedd.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, bbdg skrev:

Hvordan kan man ved ett uhell sette en patron i kammeret på en rifle i en butikk?😳 

Dette kan umulig være ubevisst!

Nå er det foreløpig bare en teori at det er slik det har forekommet. Så vidt jeg kan lese av artikler om dette så har verken Politi eller XXL kommet til en konklusjon i saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har politiet henlagt saken.

https://www.budstikka.no/nyheter/politiet-henlegger-saken-etter-at-vadeskudd-gikk-av-pa-xxl/547715!/

(Betalingsmur)

 

Det som står i saken er at ammunisjonen som var i våpenet ikke føres av XXL og politiet startet etterforskning.
Politiet har studert video fra overvåkningskameraene i butikken:

– Disse videobildene ga oss ingenting av informasjon om hvem som eventuelt kan ha puttet ammunisjonen i våpenet. Saken er besluttet ferdig etterforsket og er derfor henlagt med ukjent gjerningsperson som begrunnelse, sier  politioverbetjent Hilde Staver ved etterforskningsavdelingen på Bærum politistasjon.

Tomhylsen som ble sendt inn for DNA-analyse, vil heller ikke bli fulgt opp videre.

– Vi kommer ikke til å bruke mer tid på denne saken siden den nå er henlagt, men prioriterer heller andre saker, sier Staver.

Hun bekrefter at beslutningen om henleggelse er enklere å ta når det ikke er snakk personskader.

 

Link to comment
Share on other sites

Kammerflagg på det meste på Forus også. Ser ut til at de har tatt affære. Kunne vel egentlig skjedd hvor som helst.

Vi som har noen år på nakken, kan bare prise oss lykkelige for at vi fikk oppleve den tiden man bare kunne gå inn i ei våpensjappe, ta ned et våpen, peke i ufarlig retning, og prøve ladegrep, avtrekk osv.. I verste fall, måtte vi peke ut et våpen på hylla bak disken. Han bak disken var jo minst like engasjert som deg, om ikke mer. 

Wesnes i Stavanger som tenåring, er ubetalelig...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 25.10.2019 den 23.35, Ruger #1 skrev:

Wesnes i Stavanger som tenåring, er ubetalelig...

Jeg kjøpte mine første våpen der.

Første var en Luztnich (het den det ?) luftgevær. Hagle ble neste da jeg fyllte 16 år.

Så søkte jeg på 22lr, men det var umulig å få tillatelse på, men 222rem var greit av en eller annen grunn. 🤣 Men kjøp av ammo til rifle var ett kapittel for seg selv i den tiden.

Wesnes Våpen og Sport var en instutisjon i den tiden. Og gud hvor jeg savner det.

Så hadde en en dyktig børsemaker oppe i krysset smedgata/hospitalgata, tror det het Tvedt Sport. Innehaver var en sleiping, men børsemakeren var ett geni.

Edited by Mix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Mix skrev:

🤣 Men kjøp av ammo til rifle var ett kapittel for seg selv i den tiden.

 

Javisst! Dette var på begynnelsen av 1970-åra, jeg var bosatt i Bergen, og skulle oppover til Trøndelag på elgjakt. For å kjøpe jaktammunisjon, måtte man ha attest fra politiet, og jeg gikk til Bergen politikammer, for det jeg trodde var en rutinesak.

 

Men noen attest for ammunisjon kunne jeg ikke få, uten å framvise fellingstillatelse for elg! Jeg prøvde å fortelle dem (det var 2-3 personer til stede) at fellingstillatelsen for hele jaktlaget ble sendt til jaktlagssjefen, men det var til ingen nytte, hadde jeg ikke fått tildelt min egen elg fra kommunen, kunne jeg ikke få kjøpe ammunisjon!

 

Jaja, jaktlagssjef Tormod hadde også "lang-Mauser", så det ble råd om en blyspiss til førsteskuddet (det var vanlig å lade med heilmantel etter "blyspissen" i den tida).

Link to comment
Share on other sites

Her i Sør Vest , altså Stavanger , var det plett umulig å få innvilget en kjøpetillatelse til en 22lr. rifle på syttitallet. Storviltrifle , no problem. Men spurte du om en salongrifle var de vrange. Jeg prøvde med jakt på mink , men fikk avslag fordi hagle egnet seg bedre. Jeg endte opp med å melde meg inn i ett skytterlag , og kjøpte en billig miniatyr rifle som jeg fikk Børsemaker Svendson , han opp med Tvedt Våpen , til å kappe løp på og lodde på klakker for å kunne montere kikkert . På 80 tallet løsnet ting litt og jeg kjøpte min første 10/22...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 26.10.2019 den 21.13, Robinson skrev:

Du er ingen ungsau du heller skjønner jeg , som husker Wesnes. Var innom der rett som det var i ungdommen for å få hjelp og annet . Time is flying...

Returbukk jeg også ;) Husker best gamlingen sjøl, han med den blå lagerfrakken. Hentet frem, viste, forklarte, og lot oss få prøve, selv om han visste at vi ikke hadde råd. 

Alle de gamle westernvåpnene bla. de hadde utstilt (før de ble robbet), var obligatorisk å gå ned å glane på før, og etter Tarzanfilmene på kino :)

 

 

På 27.10.2019 den 16.25, Robinson skrev:

Børsemaker Svendson , han opp med Tvedt Våpen

Husker han ja. Trivelig hjelpsom fyr. Må vel være den siste Børsemakeren i byen? 

 

Dette ble litt OT, men la oss "gamle" mimre litt på en fredags kveld ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...