Jump to content

Starte med langhold for en nybegynner


PraktiskCTR

Recommended Posts

Da tenker jeg første pri blir innkjøp av en liten haug med disse:
https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=16658

 

Så fikse lyddemper (som jeg i grunn bare har ventet på en god grunn for å sette på).

Og så begynne å snuse på noe annen optikk.... spørsmålet er jo da, må man ut med 30+ lapper for kikkert, eller er det rimeligere (fra f.eks. Vortex) som duger for oss som ikke skal nå verdenseliten?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på opptikk, vil noe slikt som dette fungere, eller er jeg på bærtur?
https://www.jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-pst/viper-pst-gen-ii-3-15x44-ffp-ebr-2c-reticle-30mm-tube-tactical-turrets#

 

30mm tube så den passer i montasjen jeg allerede har ;) Måtte satt på en 45 graders rødpunkt for dynamisk, men det er et kompromiss jeg kan leve med.

 

Og, siden dette er blitt tråden for alle mine n00b spørsmål, hvilken avstand er det fornuftig å sikte inn rifla på?

Edited by PraktiskCTR
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, bardp skrev:

Sett på en DS så slipper du al den skruinga når du skifter hold🙂

https://www.jaktogfriluft.no/swarovski-ds-5-25x52-p

 

Å inn i helvete for en pris. Noen som har en pent brukt en de vil bli kvitt til halv pris?

 

10 minutter siden, M67 skrev:

https://www.jaktfall.no/butikk/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-diamondback-tactical

 

Men du kan liksom ikke ha en slik på en DT SRS ;)

 

K

 

Du sier noe, blir som å sette Biltema eksos på en Porsche.... 😅

 

Men fra spøk til revolver, er det 5-25 som gjelder på langhold, eller holder det fint med 3-15?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om flere som har kjøpt DS til langhold, og ingen som bruker dem til det. De fleste har solgt dem, og en bruker den til jakt. 

 

3-15 holder fint. Jeg brukte en 1-6 en del i høst, og har brukt en 2.5-10 mye. Det kommer litt an på hva du skyter på, hvor fort du prøver å gjøre det, og er også for en stor del en smakssak. Jeg skyter nå forøvrig en hel del "langhold" (DFS Felt) uten forstørrelse, med dioptersikte - og i HK416-klassen skyter man også felt (ut til 600m) med "den røde stjerne", altså Aimpointen som sitter på HK416. Det er ikke pila det kommer an på, det er indianeren.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, PraktiskCTR skrev:

Men fra spøk til revolver, er det 5-25 som gjelder på langhold, eller holder det fint med 3-15?

Det holder med 3-15, men det er ofte bedre å ha en 5-25. Det gir deg en helt annen mulighet for å spotte dine egen skudd om du ikke har noen som gjør det for deg.

 

23 minutter siden, PraktiskCTR skrev:

hvilken avstand er det fornuftig å sikte inn rifla på?

For langhold - alltid 100 meter uten å forklare det noe nærmere😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, aps skrev:

på 16" midgas AR med ukjent historie og presisjon og 223.. holder jo fort 1-6 eller 1-8x 😛

 

Det er et JP match løp som etter sigende skal være bra, men om den virkelig er det er jo en helt annen sak ;)

 

3 minutter siden, M67 skrev:

Det er ikke pila det kommer an på, det er indianeren.

 

K

 

Denne indianeren trenger alle fortrinn han kan kjøpe seg ;) Men takk for tips, er det ingen gullstandard som "alle" bruker så blir det nok til at jeg starter med 1-4 Vortex'en jeg har på fra før frem til jeg får testet/lånt litt annet og finner ut hva jeg liker

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen gullstandard. Vi ser alt fra 1-6 til 12-60 på banene. Blant de gode skytterene ser en mye 5-20, og 4.5-27, 3-18 er vanlig, og noen har 5-40. Før var 4-16 eller 6-24 greia, men nå får man altså mer enn 4x zoom så da går folk for det.

Som aps sier, så kan presisjonen i en tynnløpet std. AR være såsomså, og du kan risikere at den ikke går like bra med all ammo - jeg ville kjøpt ei eske av hver sort, så jeg kunne teste de mot hverandre. Latt kikkerten stå, og når jeg hadde funnet ut av det, sett på noen andre sitt utstyr, osv - sett etter en mer passende kikkert, eller om rifla ret og slett ikke holder mål. Det er også mulig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei,

 

Har et spørsmål til M67.

så du skrev om crash course i langhold.

 

Jeg vurderer sterkt å prøve meg på langhold skyting og jeg kunne veldig godt tenke meg å prøve et crash course i langholdskyting 😊 

 

Trenger tips til både skyting og våpen. Tenker vil ha en rifle jeg kan treffe på 800-1000m, kommer til å velge 6,5x55. Har lest meg frem til dette på forum og ballistiske data.
Så tenkte jeg å kjøpe en zeiss Victory V8 4,8-35x60. Passer det til formålet?

 

Er det noe sted eller kontakt info slik at jeg kan melde meg på?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (52 minutter siden):

Hei,

 

Har et spørsmål til M67.

så du skrev om crash course i langhold.

Vi har hatt noen små "workshops" og et egentlig kurs i disse to årene. Jeg personlig har ikke umiddelbare planer om å holde et all out "kurs" på denne siden av sommeren iallefall. Men det er jo skyting hele tida, og om noen vil vil være med kan det nok ordnes.
Jeg skal skyte selv, arrangere stevner, og jakte - og kjøre MC, osv... Skal man ha kurs oppi dette må man nesten ha betalt, men uansett ser jeg ikke tiden før sommeren.
PRS-kurset vi hadde i vinter følte jeg gikk bra, og et langholdskurs etter samme lest kunne vært interessant, men Hans Fredrik som var med meg der, er også totalt over the top opptatt framover.

 

Ravn83 skrev (52 minutter siden):

 

Jeg vurderer sterkt å prøve meg på langhold skyting og jeg kunne veldig godt tenke meg å prøve et crash course i langholdskyting 😊 

Dersom du "kan skyte", er ikke langholdsskyting noe egentlig problem. Det er en masse ressurser på nett, og det mest "lettfordøyelige" er filmene til Thomas Haugland, @Roe her på forumet.

 

Ravn83 skrev (52 minutter siden):

 

Trenger tips til både skyting og våpen. Tenker vil ha en rifle jeg kan treffe på 800-1000m, kommer til å velge 6,5x55. Har lest meg frem til dette på forum og ballistiske data.

6.5x55, og ei anerkjent rifle med tilgang til ettermarkedsdeler vil være et svært godt valg. Sauer 200STR og Tikka T3 peker seg ut som favorittene.

 

Ravn83 skrev (52 minutter siden):

 


Så tenkte jeg å kjøpe en zeiss Victory V8 4,8-35x60. Passer det til formålet?

Egentlig ikke. 

 

Ravn83 skrev (52 minutter siden):

 

Er det noe sted eller kontakt info slik at jeg kan melde meg på?

Hvor holder du til, er du mobil? er dere flere? Jeg tør ikke peke ut de andre som nok kunne eller burde holdt kurs, men kan nok peke deg i riktig retning om du sier hvor du er.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Overveldende å få så mange gode svar. Veldig imøtekommende gruppe her inne. Tusen takk for det. 😊


Det er ikke bare langholdskyting jeg vil holde på med. Jeg tenker å kjøpe en rifle jeg kan bruke til det meste. Derfor er ikke en typisk banerifle i vurdering enda. Kanskje hvis jeg får prøvd det, og at jeg liker det.

 

Har jo prøvd å skyte litt, men ikke veldig mye. Å gå på bane å skyte på 100m er ikke så veldig morro i lengden. Det er jo ikke veldig utfordrende. 

 

Jeg har fått et tilbud på en Tikka t3x lite med zeiss V8 2.8-20x56 optikk. Samt at jeg kan velge mellom Hausken å atech dempere.  Har fått et veldig godt tilbud med rabbat på alt av komponenter. Er veldig usikker på de fleste av komponentene her. Men sånn umiddelbart så virker det for meg som et godt tilbud, samt at det er en rifle pakke jeg kan bruke til det meste. Hadde håpet å kunne gå for den rifla. Har skjønt at en lettvektsrifle ikke er det beste utgangs punktet for langhold. Men den har andre fordeler å er ikke spesielt dyr. Blir uansett 6.5 som er kaliberet jeg går for.


Er det noen som har erfaring med denne eller lignende kombinasjoner??? Er spesielt nysgjerrig på Zeiss V8. Denne er jo rimelig dyr. Jeg trodde at zeiss V8 er noe av det beste på markedet???

 

Jeg bor på Sørlandet. I lister regionen. Det er en del skytebaner rundt. Har forstått at den nærmeste  langholdsbanen er i Sokndal for min del. Men jeg er mobil ikke noe problem å komme meg rundt. Jeg tror dette er en hobby jeg kan trives med. Har alltid hvert fascinert av skarpskyting. Kraften å presisjonen.

 

I utgangspunktet er det meg som har lyst til dette. Men mulig jeg får med meg brodern og en kompis, det er jo alltid morro å skyte 😊

 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (19 timer siden):

Jeg tenker å kjøpe en rifle jeg kan bruke til det meste

Det er ikke så lett å lage ei 100% allroundrifle. Du bør nok tenke på hva du skal bruke den mest til.

 

Ravn83 skrev (19 timer siden):

100m er ikke så veldig morro i lengden. Det er jo ikke veldig utfordrende. 

Jeg har skutt og trent skyting i over 40 år, men har ingen problemer med å finn utfordrende skyting på 100m ;) (måtte bare, det er mye morsommere å skyte ute, og på lengre hold, men utfordrende kan det jaggu være på 15m også)

 

Ravn83 skrev (19 timer siden):

Blir uansett 6.5 som er kaliberet jeg går for.

Det er lurt. Enklest, billigst, til allroundbruk, trolig også best...

 

Ravn83 skrev (19 timer siden):

Jeg trodde at zeiss V8 er noe av det beste på markedet???

Ja utvilsomt. Men ikke til langholdsskyting.

 

Ravn83 skrev (19 timer siden):

Har forstått at den nærmeste  langholdsbanen er i Sokndal for min del

Veldig fin gjeng som holder på der, og variert og utfordrende bane. @Elgjaeger er ikke du sentral der?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva man velger kommer jo an på hvilken ambisjoner en har. Ønsker du og skyte mye og bli god velger du en rifle med enkelt løpsbytte system og rimelige løp. Et 6,5x55 løp holder ikke mer en cs 3000 skudd og det skyter en utrolig fort om en er litt ivrig. Gå derfor for Sauer 200 STR eller S&L.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (41 minutter siden):

Gå derfor for Sauer 200 STR eller S&L.

Er det EGENTLIG så lett å bytte løp på S&L? Min oppfatning er at det er temmelig vanskelig, og tar svært lang tid - å få levert piper til S&L?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har nå kjøpt noen løp til S&L og de har da ikke tatt så lang tid å få de. Og selve byttet tar mg nå ikke mer en et par min. Har vel vært større vanskeligheter med andre deler som sluttstykke som jeg har ventet på i snart 6 måneder. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Det er ikke så lett å lage ei 100% allroundrifle. Du bør nok tenke på hva du skal bruke den mest til.

 

Jeg har skutt og trent skyting i over 40 år, men har ingen problemer med å finn utfordrende skyting på 100m ;) (måtte bare, det er mye morsommere å skyte ute, og på lengre hold, men utfordrende kan det jaggu være på 15m også)

 

Det er lurt. Enklest, billigst, til allroundbruk, trolig også best...

 

Ja utvilsomt. Men ikke til langholdsskyting.

 

Veldig fin gjeng som holder på der, og variert og utfordrende bane. @Elgjaeger er ikke du sentral der?

 

K

Men jeg skjønner ikke helt dette med Zeiss kikkerten? Hvilke svakheter har den i forhold til langhold optikk. Du skriver at den er utvilsomt noe av det beste på markedet. Vil det si at den er god nok til at du hadde tatt den med deg i striden dersom det skulle bli nødvendig??? 
 

Åpen for andre alternativ. Har dere andre alternativer som dere kan anbefale? Det er jo greit at den har flere fordeler en barepå langholdsbanen.

Zeiss V8 er jo såpass dyr at jeg ikke bryr meg så mye lengre om hva det koster. Vil dette skal være en børse jeg kan ha resten av livet.

 

 

630326F9-2F6B-49C9-B6E9-52018AF0CE54.png

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (Akkurat nå):

Men jeg skjønner ikke helt dette med Zeiss kikkerten? Hvilke svakheter har den i forhold til langhold optikk. Du skriver at den er utvilsomt noe av det beste på markedet. Vil det si at den er god nok til at du hadde tatt den med deg i striden dersom det skulle bli nødvendig??? 
 

Åpen for andre alternativ. Har dere andre alternativer som dere kan anbefale? Det er jo greit at den har flere fordeler en barepå langholdsbanen.

Zeiss V8 er jo såpass dyr at jeg ikke bryr meg så mye lengre om hva det koster. Vil dette skal være en børse jeg kan ha resten av livet.

 

 

630326F9-2F6B-49C9-B6E9-52018AF0CE54.png

Har lyst på denne med en skikkelig demper og en god kikkert. Ser ut som en voksen rifle jeg kunne hvert stolt av 😊

Link to comment
Share on other sites

Sikkert god og skyta med men var temmeleg stygg rett ut sagt. Trur dei må ha gjort noko med supervarmint, meinar dei var rustfrie med svart stokk. Eg likte det betre. Jaja no skal ein jo fyrst og fremst bruka rifla til og skyta med då. Tenk litt på dette med vekt og. Tung rifle er veldig positivt til enkelte ting men ein kan bli litt lei avogtil, iverfall dersom du har tenkt og ha ho resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (29 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke helt dette med Zeiss kikkerten? Hvilke svakheter har den i forhold til langhold optikk.


Den har SFP i stedet for FFP retikkel.. den har ikke nok klikk til å kunne klikket ut på de typiske avstandene som defineres som Langhold..

 

Foreslår at du i påvente av ei eventuell rifle kjøper deg noen bøker om skyting..Ballistikk.. mm.. så har du fått litt kunnskap før du bestemmer deg for hvilken rifle/kaliber/optikk plattform du skal velge.. det er veldig lett å si at 6,5x55 er et godt kaliber.. men det er en fordel å faktisk skjønne hvorfor det er et godt langholds kaliber..

 

Ravn83 skrev (38 minutter siden):

Ser ut som en voksen rifle jeg kunne hvert stolt av


kjøp deg en rifle som du kan bruke til tiltenkt formål, slik den blir brukt.. det er alt for mange "stolte" rifler som blir lagt ut for salg med eneste CV at de har vær «peishylle pryd» eller  «clickbait» på Facebook og Instagram.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Sikkert god og skyta med men var temmeleg stygg rett ut sagt. Trur dei må ha gjort noko med supervarmint, meinar dei var rustfrie med svart stokk. Eg likte det betre. Jaja no skal ein jo fyrst og fremst bruka rifla til og skyta med då. Tenk litt på dette med vekt og. Tung rifle er veldig positivt til enkelte ting men ein kan bli litt lei avogtil, iverfall dersom du har tenkt og ha ho resten av livet.

Jeg synes den er finere en den eldre versjonen 😊 Liker svart stål mye bedre en rustfritt rent estetisk. Så er den nok ikke like lett å få øye på. Kommer sikkert til å pusse å gnikke nok på den så tror ikke rust blir noe problem. Jeg har sett flere steder at folk heller ville gått for Lite versjonen over supervarmint grunnet vekt. 900 gram er forskjellen.

 

Tenker at vekt messing så får jeg kikkerten med på kjøpet med Lite. Men vet ikke om det veier opp for at jeg tror at varmint er en bedre skarpskytter rifle.
Et alternativ jeg har vurdert en del er Tx3 Lite med GRS Bifrost stock. Synes det ser ut som en smart løsning.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):


Den har SFP i stedet for FFP retikkel.. den har ikke nok klikk til å kunne klikket ut på de typiske avstandene som defineres som Langhold..

 

Foreslår at du i påvente av ei eventuell rifle kjøper deg noen bøker om skyting..Ballistikk.. mm.. så har du fått litt kunnskap før du bestemmer deg for hvilken rifle/kaliber/optikk plattform du skal velge.. det er veldig lett å si at 6,5x55 er et godt kaliber.. men det er en fordel å faktisk skjønne hvorfor det er et godt langholds kaliber..

 


kjøp deg en rifle som du kan bruke til tiltenkt formål, slik den blir brukt.. det er alt for mange "stolte" rifler som blir lagt ut for salg med eneste CV at de har vær «peishylle pryd» eller  «clickbait» på Facebook og Instagram.. 

hmm, har sett at den ikke har noe spesielt avansert retikkel. Har begynt å prøve å sette meg noe mere inn i det.

 

Men fint med noen forslag. Er det bedre med Swarovski? Sett at disse er lettere. Ikke fullt like stor spen på zoom avstandene. Men ikke langt unna. Sikkert bedre utvalg av retikkel. I hvertfall bedre utvalg av kikkerter. Har funnet en overflod av disse. Ikke så mange Zeiss.

 

Har sett at det finnes andre tråder om optikk her på dette forumet. Der nevnes jo det en del om Night Force, Vortex, det er vel en tråd med Leica samt mange andre jeg har glemt mens jeg har googlet å googlet. Mulig jeg får skrive en melding i den tråden også 😊
 

Jeg har ikke lest noen bøker. Men har snakket med en del folk. Å googlet ganske mye for å komme frem til 6,5x55.

 

Jeg er vel kanskje litt for utolmodig til at jeg gidder å lese i måneders vis. Men kan si at etter at jeg bestemte meg for å kjøpe en rifle, har jeg i hvertfall har brukt 30 timer dagene på å lese på nettet om komponenter. 
 

Så har jeg lest utallige tråder her på kammeret. Som jeg må si virkelig er et forum jeg har fått sansen for. Synes det er hyggelig at alle virker veldig engasjerte med det de driver med her inne. Det vel derfor jeg valgte å lage meg en konto her.

 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (10 minutter siden):

Men fint med noen forslag. Er det bedre med Swarovski?


Både Swarovski og Zeiss er typiske jaktsikter.. de har rett og slett ikke nok klikk i tårnet til at en kan skru seg ut på de avstander som defineres som langhold..

 

Ravn83 skrev (12 minutter siden):

Jeg er vel kanskje litt for utolmodig til at jeg gidder å lese i måneders vis


Bevares.. en står selvfølgelig fritt til selv avgjøre hvordan en vil tilegne seg kunnskap og informasjon.. men det er en fordel å vite litt om de faktorer som påvirker kulen fra kammer til mål.. skal en bli flink på litt hold er det en fordel å vite litt om ballistiske forutsetninger.. skyte teknikk.. mm.

 

Ravn83 skrev (17 minutter siden):

Å googlet ganske mye for å komme frem til 6,5x55


Du trår ikke feil med å velge 6.5x55.. men det er også viktig at en er klar over at pipe levetiden på nevnte kaliber er 2-3000 skudd.. mens du fra en 308w feks får 8-10 000 skudd ut av samme pipen..

en av grunnene til at en hele tiden ser at andre anbefaler Sauer STR 200 er i tillegg til at det er mye våpen for pengene.. er at pipene er "hyllevare" og en selv kan bytte pipe.. på en tikka og de fleste andre tradisjonelle bolt rifle så må riflen sendes til børsemaker som gjerne bruker noen måneder på å bytte løp.. og så følger det en regning på 10-15 000 kr.. har en ikke flere rifler da.. så står en uten rifle når din er på "spa" for å få nytt løp..

 

Ravn83 skrev (25 minutter siden):

har jeg i hvertfall har brukt 30 timer dagene på å lese på nettet om komponenter.


Hehe.. du er heldig.. jeg har bare 24 timer i døgnet..  og har ikke den luksusen at jeg kan dedikere alle de timene til mine hobbyer..

Ravn83 skrev (27 minutter siden):

Så har jeg lest utallige tråder her på kammeret. Som jeg må si virkelig er et forum jeg har fått sansen for. Synes det er hyggelig at alle virker veldig engasjerte med det de driver med her inne. Det vel derfor jeg valgte å lage meg en konto her.


velkommen skal du være..mye godt lesestoff og kunnskap.. blant tråder og medlemmer.. men husk på at det meste av informasjon er basert på subjektive opplevelser og meninger.. så det er i min bok viktig å kunne inneha en viss form for basis kunnskap når en skal investere i våpen og optikk for noen en anselig sum..

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sunnmøring said:

Foreslår at du i påvente av ei eventuell rifle kjøper deg noen bøker om skyting..Ballistikk.. mm.. så har du fått litt kunnskap før du bestemmer deg for hvilken rifle/kaliber/optikk plattform du skal velge.. det er veldig lett å si at 6,5x55 er et godt kaliber.. men det er en fordel å faktisk skjønne hvorfor det er et godt langholds kaliber..


Hvorfor er det en fordel? 

Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er det en fordel?


tja.. det er en fordel å skjønne litt om ballistikk når en skal skyte langt.. Og hvordan valg av kaliber..kule..samt ytre påvirkninger påvirker kulen fra kammer til mål.. hva vind fra Venstre gjør..vs vind fra Høyre?..(vinden flytter ikke bare kulen til en av sidene).. og hva BC er..  og at valg av kule har påvirkning på resultatet.. ulik BC gir ulikt treffpunkt..vindpåvirkning .. at feil valg av kule i 6,5 fort kan gjøre at en 308w plutselig er bedre ballistisk.. 

Link to comment
Share on other sites

For dei skikkelig inntereserte er det ein ide ja og Vita kvifor det er slik, ikkje berre at det er slik, som eg nøyer meg med. Men er det verkeleg så stor forskjell på antall skot ? 2-3 tusen på 6,5x55 og 8-10 tusen på .308 Må nå vore skote mange knallharde ladninger med 6,5x55 då vel.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 minutter siden):

Men er det verkeleg så stor forskjell på antall skot ? 2-3 tusen på 6,5x55 og 8-10 tusen på .308 Må nå vore skote mange knallharde ladninger med 6,5x55 då vel.


hehe.. det er poster opp og ned i mente her på forumet med tanke på pipe levetid på 6,5x55 .. og i noen tilfeller så har vel løp som har levd et liv med felt ladninger 900ms pluss tatt kvelden på 17-1800 skudd.. mens en pipe som har sendt ut kuler i rekrutt fart kanskje har klart 3-4 tusen skudd.. en 6,5x68s jeg hadde ..hadde 800skudd i seg.. slik jeg også har hatt original SAKO kaldhamret pipe i 308w som holdt ut over 12 tusen skudd.. men 8-10 tusen skudd ut av en 308w pipe er bankers..

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Sunnmøring said:

det er en fordel å skjønne litt om ballistikk når en skal skyte langt..


Men er det ikke en fordel å se på hvem man henvender seg til?

Jeg skjønner at du skriver i beste hensikt, men vi snakker her om en person som er gira på å prøve litt langholdsskyting. 

Hvis @Ravn83 kjøper en T3 SV i 6,5x55, utstyrer den med okey optikk med ffp/mrad, røsker med seg en kasse Norma DL og møter opp på banen sammen med @Elgjaeger så er da vel det en grei tilnærming?


Det er absolutt ikke noe galt med det du foreslår altså, men enkelte må erfare i praksis det andre lærer gjennom bøker.

Også er det mye morsommere å skyte enn å lese. 😉

 

Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (12 minutter siden):

Det er absolutt ikke noe galt med det du foreslår altså, men enkelte må erfare i praksis det andre lærer gjennom bøker.

Også er det mye morsommere å skyte enn å lese. 😉


Helt klart.. men det er jo en viss "død tid" fram til rifle/optikk er på plass.. og det kan jo brukes til visse "forberedelser" kanskje lærer en noe på veien også.. 

 

har en noen en kan dra veksler på med tanke på kompetanse og kan få hjelp til å komme i gang/på banen..så er jo det helt supert.. 

veien til kunnskap er ikke bare via YouTube.. som er en plass det florerer av desinformasjon og ikke verifiserte innlegg.. 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (5 timer siden):

Et alternativ jeg har vurdert en del er Tx3 Lite med GRS Bifrost stock. Synes det ser ut som en smart løsning.

Det høres ikke ut som en dum ide dersom du vil bruke rifla til jakt også. Personlig ville jeg valgt KKC over GRS. Den er bedre å holde i, mindre klumpete og.. om det betyr noe.. penere. 
 

Hiv på en ok kikkert på dette med FFP/MRAD.. meopta optika 6 serien er ett godt valg her til rundt 10k. 
 

T3 light, KKC stokk, optika 6 3-18x50/56 FFP/MRAD og en demper. Da ender du på rundt 30k? Det er litt under kikkerten du vurderte. Mao masse penger til ammo og nye løp. 
 

Med den pakka skyter du jo helt ok ut til 1000m, samtidig som du nå har ei fin jaktrifle som kan bæres med på heia. Det er jo ikke noe dedikert LH rifle, men trenger du nå det i begynnelsen? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg ville jo helst hatt 6,5x55 og dei fleste som skyt mykje har jo det men kanskje lurt og tenka litt på .308 og dersom det er så stor forskjell på livstid på løpet. Dersom ein ikkje skal skyta på kjempelangt hald så går det vel med .308 og. Hmm men så var det dette med pris på kuler då kanskje der er ein fordel for fyrstnevnte. 

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Nå bor trådstarter midt mellom meg og @elgjaeger. Og midt mellom banen hans og de 3-4 langholdsbanene som PRS-gjengene Agder bruker.
Mitt forslag er å dra på skyting, dra på banen, se på rifler, spørre om å få se i kikkerter, prøve rifler, osv. Spørre DE SOM FAKTISK SKYTER LANGHOLD, på langholdsbanen. Der får du ikke masse ulne spekuleringssvar, eller skråsikre svar fra folk som knapt har slutt langhold, osv...
Jeg tror du fort kan bli fornøyd med den Tikkaen, men at du like fort vil bytte ut Zeissen. Bli med meg på banen, så skal jeg sørge for at du skjønner hvorfor i løpet av 15 minutter... Det samme gjelder nok på Bøstøl også. Trolig vil du fort nok bytte ut stokken på Tikkaen nokså fort om du blir hekta også. Ikke kjøp for mye, eller noe... uten å ha vært på banen en gang eller to.

Skal du først bruke så mye penger som det høres ut, så vil mitt råd være en 200STR, En Mcmillan stokk, eller Vision chassi, og for å pine ned prisen litt igjen, en brukt SuB, Kahles eller noe sånt, i 20k-klassen. I en Spuhrmontasje. Sørg uansett for at kikkerten har FFP retikkel, moderne mil-hash retikkel (trådkors med streker på tvers for å markere antall mrad fra midten) mil-klikk, CCW (medurs justering) , og 100 klikk per runde. Søk gjerne opp tråder her inne der det spørres etter langholdskikkert, så slipper vi å gjenta oss selv så innihelvete mange ganger ;)
Men kikkertsikter og rifler er så mye smak og følelser, at man bare må finne det selv. Rådene kan bare være veiledende, og peke på egenskaper som er en fordel å ha. Men kombinasjonen jeg lister opp fungerer, og det er litt megetsigende at bildene under et tatt med over ti års mellomrom. Rifla er den samme (det er ti år siden, så det er nok nesten ti piper også, og kikkerten er ikke like, men de har de egenskapene jeg listet opp. 

 

IMG_6405.jpg.d24ce7924d406f87bd3d9e191924e2fa.jpg

 

IMG_4326.jpeg.58cece5894f2a81e033e4fed5131b3a7.jpeg

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Skal du først bruke så mye penger som det høres ut, så vil mitt råd være en 200STR, En Mcmillan stokk, eller Vision chassi, og for å pine ned prisen litt igjen, en brukt SuB, Kahles eller noe sånt, i 20k-klassen. I en Spuhrmontasje.

Gode råd som jeg ville kastet meg rundt på umiddelbart. Men tråstarter ønsker jo å jakte med rifla. En 200STR er relativt tung- med tilbehøret her blir den jo i tyngste laget å dra rundt på i skog og mark. 

 

Ospa skrev (5 timer siden):

T3 light, KKC stokk, optika 6 3-18x50/56 FFP/MRAD og en demper.

Dersom mesteparten av "langholdsskytinga" foregår på 5-800m holder jo dette fint til å begynne med. 1000m bør jo være innenfor rekkevidde også?

Dette blir ei jaktrifle som man kan skyte langt med, ikke ei langholdsrifle man kan gå på jakt med.

Den koster 30k med hele sulamitten.. da har man veldig mye penger igjen å bruke på ammo, løp osv.. og rifla kan med letthet bæres langt innpå heia.  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil veldig gjerne at det skal bli flere skyttere og gjerne langholdsskyttere.. jeg har ikke tall på all bane tiden jeg har brukt på å hjelpe med-skyttere til å treffe ut på litt hold.. 

 

Stille kronograf til disposisjon.. hjelpe til med "klikktabeller" forklare litt om det bakenforliggende.. gi råd til bedre kuler/ammunisjon (få de til å kjøpe noe annet en JaktMatch).. hjelpe de til å treffe repeterbart ut til 500 meter ish..eller så langt de kan skru seg ut med tilgjengelig sikte.. noen blir "bitt av basillen" men de fleste faller av og fortsetter med trenings skudd til jakta når de skjønner at for å oppnå forventet progresjon så krever det litt innsats..(trening..trening og atter trening)

 

Noen "oppdager" at tiden mellom arbeid..frue..barn..hus og hjem.. ikke gir rom for økt aktivitet på banen.. og er fornøyd med den gode gamle helga/uken med hjortejakt.. og noen trenings skudd i forkant..

Om ikke annet så oppdager de dette før en har "blåst" en månedslønn eller to på utstyr som ikke blir brukt..

 

Så har vi de som sender PM og spør om råd.. hva er best..hva trenger en for å starte opp med langholdskyting.. beste kaliber..beste optikk..beste riflen???.. (jeg bruker garantert mange flere timer i måneden på å svare ut slike spørsmål enn jeg liker å tenke på) de sender linker til rifler..optikk..ladesett..tofoter..osv.. med spørsmål om "- er dette bra..er dette en god pris..er dette???) de som bor i nærheten inviterer jeg en tur på banen.. men de færreste dukker opp.. dessverre så dabber interessen fort av når "planleggings fasen/drømme fasen" av utstyr er ferdig..(alt det fete utstyret skal betales også).. 

 

Andre oppdager at riflen de har er god nok.. at utstyret de har er godt nok.. at litt mere omstendig lade rutiner hever presisjonen og muligheten til å treffe lenger ut enn de hadde trodd..  de oppdager at det eneste de trenger å investere i er ny optikk som har litt bedre forutsetninger med tanke på lenger hold.. og gjennom litt titting på banen gjennom ymse optikk finner ut hva som er godt nok..uten å sprenge banken..

 

Jeg er generelt en "smule" skeptisk til de førstegangs skytterne som kommer på banen fullrigget fra topp til tå.. gjerne med et magnum kaliber..som er "hot" over dammen.. ferdig utlært langhold skytter fra "YouTube akademiet".. de bruker å få en brutal realitet sjekk.. nå hullene i pappen ikke samsvarte med forventningene.. gjerne blir det med en eller to turer på banen.. etter dette så blir riflen brukt til å ta kule bilder på Facebook og Instagram.. og når den værste "wow faktoren" har gått over så havner børsa på Finn.no med under 100 skudd på CV..

 

Jeg håper flere følger rådet til @M67 om ikke kjøpe eller planlegge for mye før de har fått vært på banen med noen som har litt erfaring ..og en får tittet i/på litt forskjellig utstyr for å se hvor en skal legge lista…

Edited by Sunnmøring
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (På 28.3.2022 den 0.00):

Jeg vil veldig gjerne at det skal bli flere skyttere og gjerne langholdsskyttere.. jeg har ikke tall på all bane tiden jeg har brukt på å hjelpe med-skyttere til å treffe ut på litt hold.. 

 

Stille kronograf til disposisjon.. hjelpe til med "klikktabeller" forklare litt om det bakenforliggende.. gi råd til bedre kuler/ammunisjon (få de til å kjøpe noe annet en JaktMatch).. hjelpe de til å treffe repeterbart ut til 500 meter ish..eller så langt de kan skru seg ut med tilgjengelig sikte.. noen blir "bitt av basillen" men de fleste faller av og fortsetter med trenings skudd til jakta når de skjønner at for å oppnå forventet progresjon så krever det litt innsats..(trening..trening og atter trening)

 

Noen "oppdager" at tiden mellom arbeid..frue..barn..hus og hjem.. ikke gir rom for økt aktivitet på banen.. og er fornøyd med den gode gamle helga/uken med hjortejakt.. og noen trenings skudd i forkant..

Om ikke annet så oppdager de dette før en har "blåst" en månedslønn eller to på utstyr som ikke blir brukt..

 

Så har vi de som sender PM og spør om råd.. hva er best..hva trenger en for å starte opp med langholdskyting.. beste kaliber..beste optikk..beste riflen???.. (jeg bruker garantert mange flere timer i måneden på å svare ut slike spørsmål enn jeg liker å tenke på) de sender linker til rifler..optikk..ladesett..tofoter..osv.. med spørsmål om "- er dette bra..er dette en god pris..er dette???) de som bor i nærheten inviterer jeg en tur på banen.. men de færreste dukker opp.. dessverre så dabber interessen fort av når "planleggings fasen/drømme fasen" av utstyr er ferdig..(alt det fete utstyret skal betales også).. 

 

Andre oppdager at riflen de har er god nok.. at utstyret de har er godt nok.. at litt mere omstendig lade rutiner hever presisjonen og muligheten til å treffe lenger ut enn de hadde trodd..  de oppdager at det eneste de trenger å investere i er ny optikk som har litt bedre forutsetninger med tanke på lenger hold.. og gjennom litt titting på banen gjennom ymse optikk finner ut hva som er godt nok..uten å sprenge banken..

 

Jeg er generelt en "smule" skeptisk til de førstegangs skytterne som kommer på banen fullrigget fra topp til tå.. gjerne med et magnum kaliber..som er "hot" over dammen.. ferdig utlært langhold skytter fra "YouTube akademiet".. de bruker å få en brutal realitet sjekk.. nå hullene i pappen ikke samsvarte med forventningene.. gjerne blir det med en eller to turer på banen.. etter dette så blir riflen brukt til å ta kule bilder på Facebook og Instagram.. og når den værste "wow faktoren" har gått over så havner børsa på Finn.no med under 100 skudd på CV..

 

Jeg håper flere følger rådet til @M67 om ikke kjøpe eller planlegge for mye før de har fått vært på banen med noen som har litt erfaring ..og en får tittet i/på litt forskjellig utstyr for å se hvor en skal legge lista…

Du skrev tidligere at du anbefalte meg å lese litt om ballistikk. Har du forslag til noen bøker om ballistikk eventuelt også om skyting på langt hold? 

Link to comment
Share on other sites

Denne synes jeg gir en grei innføring, uansett hvor langt man har tanker om å skyte.

https://www.amazon.com/Applied-Ballistics-Long-Range-Shooting/dp/0990920615

Ellers har Haugland laget videoer om emnet, der en kan få noen tips. Denne blant annet;

https://storfangst.no/produkt/jaktfilmer/ulf-lindroth-og-andreas-norin/langholdsskyting-fra-grunnen-av.-med-thomas-haugland-og-ulf-lindroth

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (2 timer siden):

Du skrev tidligere at du anbefalte meg å lese litt om ballistikk. Har du forslag til noen bøker om ballistikk eventuelt også om skyting på langt hold


boken som @vavlo linker til burde alle lese.. det meste står i klartekst her.. om du leser og forstår litt av den boken så vil du være et langt "hestehode" foran alle de som ikke har lest den.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (8 timer siden):

Denne synes jeg gir en grei innføring, uansett hvor langt man har tanker om å skyte.

https://www.amazon.com/Applied-Ballistics-Long-Range-Shooting/dp/0990920615

Ellers har Haugland laget videoer om emnet, der en kan få noen tips. Denne blant annet;

https://storfangst.no/produkt/jaktfilmer/ulf-lindroth-og-andreas-norin/langholdsskyting-fra-grunnen-av.-med-thomas-haugland-og-ulf-lindroth

Takk for det 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...