Jump to content

Starte med langhold for en nybegynner


PraktiskCTR

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg går med en liten drøm om å begynne med langholdsskyting - mest for gøy, men på sikt gira på noen konkurranser og liknende. Hvordan starter man med slikt, og er det noen klubber i området Drammen/Asker/Oslo som er på jakt etter nye medlemmer?

 

Med tanke på egnet våpen så har jeg en JP AR-15 i .223. På ingen måte ideellt for langhold, men sikkert greit nok til å ha med seg den første tiden for å se om jeg liker skytegrenen :) 

 

Alle tips om hvordan å få startet med dette her mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Meld deg inn i Oslo og Akershus Langholdsklubb, de har treninger og konkurranser.. Det meste som smeller duger i starten👍 Sett en 2fot på ar’n og lad opp noen tunge match kuler så er du good to go ut til 5-600m 

 

En kikkert med åpene tårn er vel det 1. Jeg ville investert i om du ikke har..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut, da starter jeg der :) Har en Vortex Viper 1-4x med åpne tårn på den, får duge i starten. Får garantert dilla etterhvert og handler inn noe mer egnet bolt-action våpen. Hvordan er det med søknader, er langhold godkjent som erhvervsgrunnlag eller driver de fleste med jakt-felt eller liknende i tillegg?

 

Edit: Ser at OALH skyter på Haga skytebanen, som er et godt stykke unna der vi bor (Lier). Ikke uoverkommelig, men er det noen baner/klubber nærmere her?

Edited by PraktiskCTR
Link to comment
Share on other sites

Tenkte først .308, rett og slett på grunn av ammo pris, men jeg antar at man er pent nødt til å lade selv etterhvert om man skal prøve å gjøre det nogenlunde greit i noen konkurranser? Jeg jakter ikke, så ingen bekymring rundt å fylle opp jaktgarderoben heldigvis. Jeg driver dog med dynamisk, så et alternativ er en HK MR308 etterhvert, uten at jeg vet om disse heller kan kalles egnet for langholdsskyting? Det er dyre rifler så ikke dumt om samme våpen kan brukes til et par forskjellige grener.

 

Uansett takk for tips, har gått og tenkt på langholdsskyting en god stund men aldri fått rotet meg rundt til å starte. Innmelding i en klubb virker som et bra sted å starte :)

Link to comment
Share on other sites

Med 308 så starter du med et ganske heftig handikap.

223 med tunge kuler er like bra/begrenset, men da slipper du rekylen om ikke annet.

 

Du får kjøpt meget bra langholdsammo i 6,5x55 til 10kr/skuddet.

Til 308 så synes jeg ikke det eksisterer noe godt alternativ, uansett om du lader selv faktisk.

 

Jeg skyter både 6,5 og 308, men bare på "korte" hold ut til 500m. Ut dit er 308 grei og den er veldig tilgivende på hva den mates med.

 

Min mening er at hvis skal skyte på kilometeren eller der omkring og ikke har børse eller 10000 skudd i et gitt kaliber fra før så er det ikke noe å tenke på. 6,5x55 er knallgod.

 

Og husk at selv om det er fint mulig å treffe på 1000m+ med 308 så tipper jeg frustrasjonen raskt kan drepe motivasjonen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding, jeg har ikke skutt på lengre hold enn 200m med AR'en så dette er jeg hundre prosent fersk på, da lønner det seg å høre på de som kan det :) Ser også at forskjellen i pris på .308 og 6.5x55 ikke var så stor som først fryktet. Er det folk som benytter seg av 6.5 Creedmoor i Norge eller er dette utelukkende et amerikansk fenomen?

Link to comment
Share on other sites

6,5 Creedmoor er en kort sak beregnet for AR.

Etter min mening en tullete motesak som bare er en begrenset 6,5x55.

Hvis du ser på ladedata for de to så ser Creedmoor bra ut, men x55 er ladet til 380mpa trykk og Creedmoor til 430-435mpa.

Lader du x55 til samme trykk så er den atter en gang overlegen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser også at det er omtrent dobbelt så dyrt med fabrikkammo... er noen artige rifler i 6.5 CM, blandt annet Desert Tech sin bullpup SRS, men latterlig dyr rifle + tilsvarende dyr ammo er nok ikke veien å gå for en nybegynner ;)

 

Tar forresten fortsatt i mot tips på klubber vest for Oslo, men finnes det ikke så overlever halvannen times kjøring til banen en gang i blandt :)

Link to comment
Share on other sites

Kom i gang å skyt med det utstyret du har.. melder du deg inn i klubb så får du muligheter til å prøve forskjellige rifler..kaliber og optikk om du er en likandes kar.. du vil selv se hvilke kuler..kaliber og rifler som presterer best.. og dermed så er du i gang.. det viktigste er uansett å komme igang.. ingen blir en god skytter av å sitte på nett å lete etter "hårete" rifler og optikk.. en blir god skytter av å skyte.. se vindens påvirkning på kuler og kaliber.. terpe liggestilling..pust..og avtrekk.. "muskel hukommelse"

Hva som er langhold er litt avhengig av kaliber.. 200m kan være krevende nok med 22LR og enkelt med andre kaliber.. 

Bruker du mørketiden til skyte 3-6000 skudd på 15m med 22LR i stedet for å sitte foran PC.. med fokus på liggestilling..pust..avtrekk..så har du et svært godt utgangspunkt, når snøen forsvinner og det blir lysere tider..22LR er nådeløs når det kommer til å avdekke dårlige avtrekk.. 

 

Alle kaliber har både sine fordeler og ulemper.. der 6.5x55 har sine fordeler framfor 308w i BC og mindre påvirkning av vind på litt hold..så har 308w store fordeler i forhold til levetid på løpet.. der 6.5x55 løpet lever 2500 skudd pluss minus (alt etter hvor hardt den blir ladet) så kan en presse gjennom 8-10 000 skudd i 308W.. 6.5x55 er ikke mere presist enn 308w.. men den har fordel av at det er tilgjengelig en god del kuler med bedre BC enn i 30 cal.. historisk har det vært slik..men det skjer mye på 30 cal fronten og det dukker stadig opp nye kuler med svært god BC som igjen gjør at 308w får en ny vår på langhold..

 

Lykke til.. skyting og spesielt skyting på litt avstand er svært underholdende.. lære seg å lese vind er en forutsetning for å bli virkelig god..

 

Bruk kikkerten..se på vegetasjon.. mirage..føl vinden på kroppen og tipp verdiene..har du en vindmåler i lommen når en er ute på tur..så kan en verifisere og se om en var i nærheten.. langhold kan trenes uten børe også..ved å trene på å lese vind..

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som jeg har mye moro foran meg med læring, ballistikk, vind+++ 😎 Ser forøvrig at jaktdepotet har 75gr American Eagle .223 til en grei penge, sikkert et bra sted å starte - antar det er å foretrekke over 55gr? Min rifle har twist på 1:8, satser på at det er nok til å stabilisere disse tynge kulene.

 

Blir gøy å få brukt rifla til mer presisjonsbasert skyting uten fokus på hurtighet :) 

Link to comment
Share on other sites

Ballistikk og vind er greit å lære seg. Men det de gode kan bedre enn resten er å holde rifla i ro og trekke av rent. Det er der treninga gir utslag fort.

Mitt råd er å troppe opp på trening i OALH og ta det derfra. Der finner du en haug folk som vet hva de holder på med. Og du kan se hvem som treffer og med hva.

Ellers er det en million tråder om dette temaet her på Kammeret, og jeg føler ikke for å gjenta meg selv her og nå....

Om du vil ha et krasjkurs, fra 0 til 1000m på en halv dag så kan du komme til Kristiansand neste lørdag - det er visst flere ferske som kommer på treninga vår da. Jeg kommer til å ha med flere rifler så da kan vi sammenligne 308 og 6.5 på 1km også... og 223en for den del - men du vil nok dessverre finne at den er nokså meningsløs på egentlig langhold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 STR eller SSG 3000 (samme rifle, bare annerledes kikkertmontasje)

Kjøp et ombyggingssett i 22lr.

Kvalitets sikte.. S&B, Kahles, March, Nightforce i Mil/Mil klikk

Oppgrader stokken ved behov.

 

På vinteren bytter du til 22lr og skyter et par tusen skudd inne eller på 1-200m.

Tren pust, avtrekk og holde rifla i ro når skuddet går.

 

6,5 holder 3000 skudd

308 holder 9000 skudd (ca tall)

Så 308 tåler 3x mer skudd. Lader du selv, så blir ammunisjons prisen nesten lik. Kjøper du, så er 6,5 billigere.

308 ut til 600

6,5 forbi det.

 

6.5 Creedmore er kun noe Yankeene tuller med.

De har vist endelig sett lyset og funnet den hellige gral... om du leser på USA forum.

Vi har brukt 6,5x55 med nesten identisk Ballistikk i 130 år.......

 

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6mmXC og 6mmCM er vel omtrent bare akademisk forskjellige. Man har jo også 6-6.5x47L

6XC vs 6BR er som ei feltladning vs ei baneladning, og er den presis, og du vet hvor langt det er, så er ikke treffprosenten veldig forskjellig. Men blir det veldig langt, så skal jo den langsomme kula henge lenge i lufta... Det samme gjelder jo for CM vs x55.

308 er belemret med kuler med mye lavere BC, så her får du mye større vindavdrift på kjøpet - sammen med mye rekyl.

Alle som nå skal si at 308 ikke har mye rekyl kan skyte 1000 skudd med 308 og 6BR først, og SÅ fortelle meg at rekyl ikke betyr noe ;)

Holder du på halvauto, så får du også mindre fart, mindre presisjon, dårligere avtrekk, og lang slagtid. Ingen av delene bidrar til at du treffer, særlig om du ikke ligger på magen med støtte i haue og ræva.

Uansett, trådstarter kommer til å kjøpe det han har lyst på, ikke det vi anbefaler, kanskje litt modifisert av hvem han treffer på første trening. Men en amerikansk, kort, customlåskasse i et chassi må det være lov å gjette at det blir ;) og det er ikke feil. 

I det hele tatt er det lite som er feil - halvauto er et handikap, men gøy, 308 er et handikap, men lettvint. CM er litt  ( ;) ) men virker bra så lenge man ikke prøver å lade den til å bli 6.5x55 - og 223 er vel det eneste som bare er håpløst. Iallfall fra en halvauto. Men på Østlandet er det vanskelig å komme seg utover 4-500m, og der virker vel strengt tatt 223en også. 

Så egentlig er det bare å si skyt, skyt mer, og samle erfaring - ikke bli for skuffet når fu ikke skjønner vinden.

Det gjør ingen andre heller, men man får mer flaks etter noen år og noen tusen skudd. Spesielt syns jeg man lærer mye mer i konkurranse, så delta, for å lære, om vind og våpen, og for å møte nye folk.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, M67 skrev:

Uansett, trådstarter kommer til å kjøpe det han har lyst på, ikke det vi anbefaler, kanskje litt modifisert av hvem han treffer på første trening. 

Hehe, skulle likt å si at jeg ikke lar meg styre av følelser, men min første pistol, innkjøpt for 15 år siden, ble en Glock 21, 45 ACP, god til ingenting men kul som F i mine øyne 😅 Får satse på at jeg finner noe litt mer egnet denne gangen, om AR'en ikke duger spesielt lenge 👍

 

Takk for alle innspill, tenker vi (dama skal med som spotter og medskytter) tar et besøk til OALH så snart det lar seg gjøre! 

Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg tenkt å teste Nosler 30 Cal 220gr Custom Competition HPBT s i 30 06 med en god feltladning bak. Blir nå ikke noen 338LM men langt billigere. Jeg er så heldig at jeg stort sett kan få til akkurat så lange hold jeg bare måtte ønske. Har tidligere testet 190gr varianten og fant vel ut at den gikk marginalt bedre en 6,5x55 på 1200m. Nå konkurrerer ikke jeg i langhold da DFS skyting stort sett tar all tid. Men leker meg litt med slik skyting på hytta og det er jo moro å se hvor bra en kan klare å treffe på lange hold.

Selv er jeg vel på spranget til å kjøpe meg en slik:

https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-tactical-m-kkc-target

Her kan en jo enkelt skifte mellom 6,5x55 og 30 06 eller hva en nå måtte ønske.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det at 338LM er dyrt å skyte med som gjør at det er dumt. Og en SRS A2 er ei kul rifle, og av topp kvalitet såvidt jeg forstår.

 

Jeg solgte min 338LM fordi den ble for lite brukt, jeg skjøt knappe 500 skudd i året med den. Etterhvert som jeg fikk dreis på den (det gikk igrunnen fort) ble det bare for dumt å henrette gonger på 500m, og selv på 1000m fant jeg ut at jeg skjøt like bra med 6.5x55. Kanskje ikke på førsteskudd, men ikke langt fra. Og det å ha med to rifler alltid, ei (eller to) til "kortholdene" ut til 7-800m, og så 338en som egen til 1000m, som attpå er litt tungvint å få skutt på, det ble bare ikke. 

Jeg har ikke jaktterreng som forsvarer den, og det fins ingen konkurranseformer der den ikke er en ulempe. Jeg har skutt godt med 338 i UNL, men det er mer på tross av enn på grunn av. Du skyter mye bedre med en 6mm.

 

Så en står igjen med at rifla er kul - er det verdt 100k?

 

I tillegg har jeg aldri sett (jeg ser en del skyttere..) noen skyte bra med kjøpeammo i 338LM, iallefall ikke konsistent. Det kommer alltid nye til oss og ofte har de 338LM, du vet sikkert grunnen til det.., men de treffer ikke. Og treffer de, noen har faktisk gjort det, så faller gongene ned, og da er det jo ikke så gøy lenger.

Da jeg hadde 338 skjøt jeg ned gonger hele tida, men det er jo jeg som henger dem opp, så null stress - enter folk som kommer etter de andre, og drar før, OG skyter ned gongene så de andre må henge dem opp (hos oss er det 1km å gå uten annen sti enn den vi har tråkka opp, til 1000meteren f.eks., så 2km å gå...)

 

Har man egen "bane", god plass og alt det der, sånn som vestlendingene, så blir en 338 brukt. For det er gøy med svinlange hold. Men å banke med 338 på 500m blir du fort lei av, og rifla blir stående.

 

Slutt å surf, ta med deg ARen (som jeg tipper har stått mye i skapet, siden du har en 1-4 på den - "ingen" har det idag ;) ) på banen til OALH, og skyt, prat, se hva de har, hva de gjør, hva du får lyst til. Eller hiv deg i bilen og kom hit, rifle skal du få låne.

 

@bardp Før du kjøper S&L, spør folk som har, hva de synes om magasinene. Jeg vet bare om en langholdsskytter/ PRS skytter som ikke bytta ut S&L sin så fort som mulig, og han er børsemaker hos de som selger dem, og vet hvordan han skal få dem til å virke. En kan også enkelt skifte pipe, men jeg vet dessverre om mange som har måttet vente både vinter og vår på de pipene. Og de er dyre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Etterhvert som jeg fikk dreis på den (det gikk igrunnen fort) ble det bare for dumt å henrette gonger på 500m, og selv på 1000m fant jeg ut at jeg skjøt like bra med 6.5x55.

 

Kan levende forestille meg at det er usedvanlig lite populært ja! Må presisere at både rifla og valget av 338 LM på ingen måte er seriøst ment - vet med meg selv at ammo-kostnadene ville vært hinnsides og begrensende, og samboeren ville skutt 2 skudd og aldri rørt saken igjen.

 

Gjør som dere foreslår, tar med meg det jeg har og tar det derifra. Får jeg dreisen på de halv-lange holdene med AR'en, og føler at rifla begrenser videre moro, så blir det kjøpt noe nytt om et års tid. Realistisk så blir det enten noe mainstream i 6.5x55, kanskje en AR i 308, eller om pengene flyter godt neste år, en SRS A2 i et mer spiselig kaliber som 6.5 CM eller .308 (eller begge?). Kommer ikke unna at rifla i seg selv er meget kul, og man gjør jo tross alt dette for moro skyld :)

 

Godt observert med 1-4'en forøvrig, rifla har jeg hatt lenge, og 1-4'en står på enda fordi jeg rett og slett ikke konkurrerer nok til å forsvare å bytte den ut med noe grommere. Den er for å si det forsiktig ikke en begrensende faktor foreløpig :) Litt selvinnsikt har jeg heldigvis fått i løpet av de 15 årene det er gått siden Glock'en ble innkjøpt ;) 

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, M67 skrev:

@bardp Før du kjøper S&L, spør folk som har, hva de synes om magasinene. Jeg vet bare om en langholdsskytter/ PRS skytter som ikke bytta ut S&L sin så fort som mulig, og han er børsemaker hos de som selger dem, og vet hvordan han skal få dem til å virke. En kan også enkelt skifte pipe, men jeg vet dessverre om mange som har måttet vente både vinter og vår på de pipene. Og de er dyre.

Takk for tipset. Da det står 7 stykk Sauer 200 STR i våpenskapet hjemme har jeg lyst på noe annet men da er kanskje ikke S&L noe å satse på.

Link to comment
Share on other sites

7 ja, jeg har bare 4 ennå... 

 

Sitat

Jeg er så heldig at jeg stort sett kan få til akkurat så lange hold jeg bare måtte ønske

Du må jo ha en 338LM ;) Strengt tatt er det ikke SÅ mye dyrere å skyte med om en lader selv. Og det ER gøy å skyte på blink og treffe på 1500-2000m, der det går an. En TRG42 er ikke så kul lenger at folk kjøper dem for å runke til, så de får en brukt rimelige, 25k, så har du topp rifle i 338LM. Jeg hadde kjøpt en tvert om jeg hadde et sted å skyte med den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

300 winmag med nye Hornady A-tip da tro?

230gr - bc .823 eller 250gr - bc .878.

 

Da kan en kjøpe en brukt Tikka T3 supervarmint for 6-10 tusen som egentlig er brukende til det meste rett ut av eska. Mellomlegget opp til noe hårete dekker ladeutstyr og deler av en langholdskikkert.

Når en skal bytte børse så taper man maks en tusing eller to, hvis noe i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Rent bellistisk sett, Ganske mye! 

Kostnadsmessig, tilgjengelighet og rekylmessig går man nok ganske solid i minus sammenlignet med en 3006

 

 

Jeg personelig hadde ikke vurdert noe annet enn 6.5x55 uansett om man ikke har en allerede!

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål, hvor mye ser du for deg å skyte på et år?

En annen ting er om du liker å skyte, uavhengig av pris, så er kurante kaliberet enklere å skyte mye med.

»fint at det er skyting, men jeg kan ikke for jeg har ikke fått ammunisjonen ennå»

Nokså std noob-svar når det annonseres trening. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette blir i tillegg til dynamisk skyting og andre aktiviteter, så jeg kan ikke se for meg at det blir mange tusen skudd i året. Men allikevel greit å ikke slenge 40 kr skuddet nedover banen heller :) 

 

Når jeg kommer så langt at jeg skal ha nytt våpen, så blir det prioritert:

1. Noe jeg liker å skyte med, og som gir godfølelsen utseendemessig. Blir som med pistolskytingen, jeg vet at en Pardini er bedre til felt enn min Tanfoglio Limited Custom, men tanfo'n er vakker, og mer enn god nok for meg. Da blir det til at jeg liker å skyte med den :)

2. Kurant kaliber som er lett å få tak i rimelig ammo til. Jeg ønsker så langt det lar seg gjøre å unngå å lade selv, og Jaktdepotet holder til 20 minutter unna der jeg bor, så sånn sett er jeg heldig :) 308 og 6.5x55 peker seg jo ut som favoritter i så måte, men 6.5x55 gir et noe snevrere utvalg av rifler som passer kriterie 1 enn 308 gjør. Skal også nevnes at jeg antakelig må melde meg inn i et nytt forbund for å kjøpe noe annet enn en ny AR, da jeg per i dag kun er medlem i Dynamisk forbundet og pistolklubben. Men det er jo heller ingen uoverkommelig hindring :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

308 og 6.5x55 

1. Hvis du ikke vil lade, så er det (og 6.5CM) de eneste realistiske valgene - Og så kommer at det ikke fins egentlig langholdsammo i salg i 308 til mindre enn 20-30,- per skudd. Da får du ammo som bare er 20-30% bak 6.5x55 i ytelse. Går du for 308-ammo til <10,- så vil du få ammo som har 50% mer vindavdrift, eller mer, enn 6.5x55, i tillegg til en vesentlig krummere kulebane. Presisjonen kan være bra, men det skjærer seg "der ute et sted"...

6.5x55 ammo som er så bra som de fleste kan lade selv, og svært nær ca alt i ytelser i vinden får du for 9,-. Norma DL Felt.

2. kurant patron eller kul rifle - skal du skyte eller kose deg med å se på rifla? Kjøp en SRS i 338 og gi faen i å skyte, den er jo !"#"£@ kul ;) Om du ikke kan overleve med ei så usexy eller utaktisk rifle som de en får i 6.5x55 (det er nokså vanlig, så ikke gråt) så anbefaler jeg 6.5 Creedmoor, det er en MYE bedre langholdspatron enn 308 - og realistisk sett så koster ammoen det samme, 17-18 kroner smellen - det dobbelte av 6.5x55 forresten - og mer enn jeg kan lade 338LM for.

 

 

Sitat

nytt forbund

egentlig ikke, det fins jo manual action standard/open?

 

Sitat

løpslengde med .308 eller 6.5x55

Lengst mulig. Til langholdsskyting er det kort fortalt bedre jo lengre. Jeg bruker nesten utelukkende 74cm piper i Sauerene, men har noen som er 70, TRGen er 66 og hva de andre riflene er husker jeg ikke, det skal jo flyttes også - men de riflene som er dedikert til LH - 70-75cm. + lyddemper.

 

Sitat

 Jaktdepotet

Idar har vel noe av det største utvalget som er av kurant ammo, og til 6-700m har han noen 308-patroner som vil fungere veldig bra. 

 

K

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja nå sier du noe, jeg har jo tenkt at billig ammoen i .308 kan være grei treningsammo, men om det er såpass forskjell opp til ting som faktisk fungerer skikkelig, så blir det fort et annet regnestykke kontra 6.5x55 eller til og med 6.5 CM om jeg forelsker meg fullstendig i SRS'en (og finner et sted å kjøpe den i Norge??).

 

Manual Action Rifle er jo så klart en greie, sant det!

Link to comment
Share on other sites

Har du sett @M67 sin 200 STR i Vision chassis?

Den ser ganske bøs ut samtidig som den kommer i det eneste fornuftige kaliberet til ditt bruk. Når du i tillegg får kjøpt piper på REMA 1000 til ca 4000kr så kommer du ikke utenom.

Gjør deg selv den tjenesten at du ikke går i runke-fella ved å kjøpe noe "kult" til 70 tusen som bare blir stående fordi den er i feil kaliber eller noe.

Hvis du finner ut at dette ikke var noe for deg så får du igjen stort sett alle pengene dine for en standard 200 STR og taper bare litt på det du evt. har kostet på.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Min Vision-200STR er i 6mmXC for tida, Det går litt att og fram her. Bestilte akkurat 500 ELD Match i 6.5 og har et 1:8 toms S&L-løp stående som har gått omtrent 800 skudd som jeg skal prøve dem i.

Jeg er i utgangspunktet lei av å eksperimentere, men nå fikk jeg lydt til å prøve noe nytt. Blir 570 og 147gr-kula, kanskje det kan få ned SD og krympe samlingene noe på de lengste holdene. 

Men mest sannsynlig venter jeg til etter PRS-finalen, eller lenger.... XCen virker, og jeg har både TRG22 og en Sauer til (6.5x55 og McMillan just nå) til mengdeskyting. 

XCen løpene får man ikke på Rema

C67848E1-6B50-4E9F-992A-CC51BB4194E9.jpeg.d9ec85d5063a571001b27f4a7a2947ef.jpeg

E87310EA-6E8C-4575-8079-820234119F7B.jpeg.974b2d89711702534cfe304a0cd85895.jpegDF7381E1-F31D-465A-ADB8-2F194F504A92.jpeg.cb56fcddf78aaea98ef27dc379115c92.jpegFEDA8981-07A0-449A-87D9-FEEB903FFACA.jpeg.f9f98001007bae481b818e62117a8483.jpeg93EA900C-2978-477B-9C06-487E62C74623.jpeg.ff7b72f81fe78d87f6ad653e0f8aaef7.jpegA5FB52EB-4DBE-4623-867F-A16EAD14479F.png.7bf2973199d8781c6b384004367c6d81.png

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nope, jeg bruker den nesten bare i konkurranse - og ellers bare til finskyting...

Guttungen brukte den på UNL-stevne nå just, og han skjøt mindre grupper enn meg (som brukte et brenn nytt 6.5x55-løp) men I vinden er det ikke godt å si hva pipa er god for.

Passerte vel 1200 i helga.

Ikke lett å si noe om pipa fra ei gruppe skutt på 1000m heller - i 6-10m/s vind fra alle kanter var jeg igrunnen fornøyd med å få 10 høl i pappen.BEC96508-2306-4B4C-A6D1-4CF140F43FCA.jpeg.167a3425fad5e791edeb5b5f5300750f.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er mange "Bølle tøffe" rifler.. der en kan kombinere både 338LM og en hel bråte med andre kaliber i samme riflen.. et ekstra løp i 308w 6.5CM 

12BB2A6E-F1E1-42F0-8ACF-F23547325B3A.jpeg.db3e3509d5b2f39e18a2740188e79129.jpeg

Min Sako TRG M10 338LM/308w.. 

 

 

FD7C2A2E-A653-42E5-8719-96DE4A457A3C.jpeg.e25722a6ed296bb66124c9d81be0ae29.jpeg

Voere X3

 

72015E6C-BD20-4625-904A-7ABCE87EC0C9.jpeg.b89303fe025337a04d4b00798d96c048.jpeg

Victrix 

 

741D996D-C576-4C53-BCB8-CB1D3FCD8086.jpeg.5c2626f7315ee1a0e6e2cf5f477641cb.jpeg

AI AXMC 

 

kjøper du et system våpen så kan en bruke riflen mye.. 0-1000m 308w og 500-2000 meter pluss 338LM..  jeg digger 338LM og har du lyst har du lov.. jeg bruker den ofte fra 300m og ut.. det funker og det er presist.. 

received_455233908402054.jpeg.9a4f1f503f0d5f71e0a71c58adc8d28b.jpeg

94 poeng 1000m 

received_1829973687136415.jpeg.340219dbbb030bb9dc4848b299da1247.jpeg

3 skudd 252 meter..

 

Som M67 sier så betyr Eie glede også noe.. jeg er selvutnevnt æresmedlem i "UHK" (Utstyr hore klubben" og har brukt perverst mye penger på optikk /våpen/ ladeutstyr.. men de blir brukt..i snitt så skyter jeg 6-8 tusen skudd med center tente kaliber..pluss 4-6000 skudd med 22LR..pr år.. fordi det er sabla gøy..og lærerikt.. 

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

UHK sier du - usikker på om jeg har meldt meg inn men det burde jeg så absolutt 😂 Det er sjeldent jeg angrer på dyre ting jeg har kjøpt, men det er som M67 antydet ikke alltid det blir brukt så mye som jeg skulle ønske. Tidsklemma, jobbreising og en håndfull andre minst like dyre hobbier gjør at jeg ofte blir "ekspert i teorien" uten så mye praktisk trening. Men, man kan ha det gøy med det uansett ;)

 

Liker tanken på et systemvåpen. Liker også meget godt hvor kompakt (og overraskende lett) SRS riflen er, men hvorvidt den faktisk har performance som gjenspeiler prisen på 70k er jeg mindre sikker på. Legger man til at kosten på et konverteringssett til 338 er på 24k SEK eks moms, så blir det langt i fra noen billig sak det her.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags riflestigning har den ARen din? Er det 1:8 eller 7" så kan du jo mate den med 77-80gr kuler og få "langholdsegenskaper" som duger på det meste av østlandet. Det er sjelden en hører om skyting på mer enn 5-600m der. Er det 1:7" kan du lade 90gr kuler (men da blir det enkeltskudd, du må ha en egen tilbringer som fungerer med det) og faktisk ha rett så god ballistikk. Iallefall helt på 308Win-nivå.

Du må uansett ha en egent kikkert, og og det kan jo være en ende å starte i. 

;) https://www.jaktfall.no/butikk/optikk/vortex-kikkertsikter/zero-compromise-optic

 

K

Link to comment
Share on other sites

200STR boltrifle, billig, taper 0. 

 

 AR i 223 er ikke så gøy over 5-600 selv med tunge kuler. 

I IPSC skyter vi jevnlig ut til 400 meter med 223 på riflematcher, så de fleste som skyter har 6-8x optikk om dagen, siste 3-4 år kom det spesielt  med utvalg 8x. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

I IPSC skyter vi jevnlig ut til 400 meter med 223 på riflematcher

Jeg var på en match der vi konkurrerte ut til ca 500m med vanlige rifler mot ARer med whatever kuler, mye 69gr tror jeg, men også noe 55. Jeg hadde 200STR i 6.5x55, og det var nokså gøy :) Om man liker lett, på grensen til walk over...

Men om du lader lange patroner (altså gir opp magasinet) med >80gr kuler, så får du en hel del mer ytelse. Du kryper strengt tatt over vanlige 308-ladninger. Jeg har sett veldig fin skyting med 223 på 600m. Og jeg vant da vitterlig et UNL-stevne 😎 (500m) med 223 en gang for lenge siden. 10skuddssamlinger <100mm på 500m. Så det går an, med enkle midler.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg må komme meg ordentlig igang igjen med IPSC rifleskytingen, har bare pistol på lokalklubben så ikke så mange muligheter til å bruke rifla som jeg ønsker! 8x ja, da blir 4x'en på rifla mi i minste laget ser jeg...

 

Har 1:8 twist på løpet, men det er kort, 16", hvilket nok er langt fra ideellt. Tenker jeg starter med innkjøp av litt tyngre kuler til AR'en og ser hva jeg kan få ut av det! Kan fort tenkes det er bedre å bruke penger på opptikk enn ny rifle.

 

Mens vi enda er i gang med utstyrsdiskusjonen, ser de fleste langholdsriggene har lyddemper, er dette å anbefale for noen annen grunn enn komfort ved skyting? Har fundert på det lenge rett og slett for å kunne skyte med .22 kit'et uten å plage noen for å få mer avtrekkstrening.

Link to comment
Share on other sites

Komfort, komfort og komfort. Lydddemper gjør at du slipper pipinga i ørene når du kommer hjem, og lar deg konsentrere deg på helt annen måte. Du gir heller ikke kroppen noen grunn til å spenne seg eller reagere på skuddene. Og som du sier, "undercover" trening. Du plager jo også et langt mindre areal med grovkaliberskytinga.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...