Jump to content

Starte med langhold for en nybegynner


PraktiskCTR

Recommended Posts

M67 skrev (På 27.3.2022 den 21.11):

Nå bor trådstarter midt mellom meg og @elgjaeger. Og midt mellom banen hans og de 3-4 langholdsbanene som PRS-gjengene Agder bruker.
Mitt forslag er å dra på skyting, dra på banen, se på rifler, spørre om å få se i kikkerter, prøve rifler, osv. Spørre DE SOM FAKTISK SKYTER LANGHOLD, på langholdsbanen. Der får du ikke masse ulne spekuleringssvar, eller skråsikre svar fra folk som knapt har slutt langhold, osv...
Jeg tror du fort kan bli fornøyd med den Tikkaen, men at du like fort vil bytte ut Zeissen. Bli med meg på banen, så skal jeg sørge for at du skjønner hvorfor i løpet av 15 minutter... Det samme gjelder nok på Bøstøl også. Trolig vil du fort nok bytte ut stokken på Tikkaen nokså fort om du blir hekta også. Ikke kjøp for mye, eller noe... uten å ha vært på banen en gang eller to.

Skal du først bruke så mye penger som det høres ut, så vil mitt råd være en 200STR, En Mcmillan stokk, eller Vision chassi, og for å pine ned prisen litt igjen, en brukt SuB, Kahles eller noe sånt, i 20k-klassen. I en Spuhrmontasje. Sørg uansett for at kikkerten har FFP retikkel, moderne mil-hash retikkel (trådkors med streker på tvers for å markere antall mrad fra midten) mil-klikk, CCW (medurs justering) , og 100 klikk per runde. Søk gjerne opp tråder her inne der det spørres etter langholdskikkert, så slipper vi å gjenta oss selv så innihelvete mange ganger ;)
Men kikkertsikter og rifler er så mye smak og følelser, at man bare må finne det selv. Rådene kan bare være veiledende, og peke på egenskaper som er en fordel å ha. Men kombinasjonen jeg lister opp fungerer, og det er litt megetsigende at bildene under et tatt med over ti års mellomrom. Rifla er den samme (det er ti år siden, så det er nok nesten ti piper også, og kikkerten er ikke like, men de har de egenskapene jeg listet opp. 

 

IMG_6405.jpg.d24ce7924d406f87bd3d9e191924e2fa.jpg

 

IMG_4326.jpeg.58cece5894f2a81e033e4fed5131b3a7.jpeg

 

K

Jeg skal etter planen hjem i morra. Skal du på banen en dag i løpet av kommende uke eller noe sånn å har lyst på selskap så stiller jeg gjerne 😊 Jeg er tilgjengelig på 45510645. 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (1 time siden):

Jeg skal etter planen hjem i morra. Skal du på banen en dag i løpet av kommende uke eller noe sånn å har lyst på selskap så stiller jeg gjerne 😊 Jeg er tilgjengelig på 45510645. 

Jeg skal etter planen hjem på fredag... Akkurat nå ser jeg de melder skogbrannfare, så jeg må komme meg hjem før jeg kan si noe konkret. Skal på feltstevne på lørdag,  søndagen er semi ledig - likevel tror jeg egentlig det drøyer til neste helg eller iallefall ut i uka før det blir noe langholdsskyting på meg.
Om ei samling på 300m holder kan du sikkert få sett litt rifler og kikkerter ila. neste uke.

 

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Jeg skal etter planen hjem på fredag... Akkurat nå ser jeg de melder skogbrannfare, så jeg må komme meg hjem før jeg kan si noe konkret. Skal på feltstevne på lørdag,  søndagen er semi ledig - likevel tror jeg egentlig det drøyer til neste helg eller iallefall ut i uka før det blir noe langholdsskyting på meg.
Om ei samling på 300m holder kan du sikkert få sett litt rifler og kikkerter ila. neste uke.

 

 

K
 

Det høres bra ut 😊 Fint om du sender neg en melding på tlf når du kommer hjem. Så kan du jo bare gi meg en pling når det passer. Så hadde jeg satt stor pris på det 😊 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
M67 skrev (På 27.3.2022 den 21.11):

Nå bor trådstarter midt mellom meg og @elgjaeger. Og midt mellom banen hans og de 3-4 langholdsbanene som PRS-gjengene Agder bruker.
Mitt forslag er å dra på skyting, dra på banen, se på rifler, spørre om å få se i kikkerter, prøve rifler, osv. Spørre DE SOM FAKTISK SKYTER LANGHOLD, på langholdsbanen. Der får du ikke masse ulne spekuleringssvar, eller skråsikre svar fra folk som knapt har slutt langhold, osv...
Jeg tror du fort kan bli fornøyd med den Tikkaen, men at du like fort vil bytte ut Zeissen. Bli med meg på banen, så skal jeg sørge for at du skjønner hvorfor i løpet av 15 minutter... Det samme gjelder nok på Bøstøl også. Trolig vil du fort nok bytte ut stokken på Tikkaen nokså fort om du blir hekta også. Ikke kjøp for mye, eller noe... uten å ha vært på banen en gang eller to.

Skal du først bruke så mye penger som det høres ut, så vil mitt råd være en 200STR, En Mcmillan stokk, eller Vision chassi, og for å pine ned prisen litt igjen, en brukt SuB, Kahles eller noe sånt, i 20k-klassen. I en Spuhrmontasje. Sørg uansett for at kikkerten har FFP retikkel, moderne mil-hash retikkel (trådkors med streker på tvers for å markere antall mrad fra midten) mil-klikk, CCW (medurs justering) , og 100 klikk per runde. Søk gjerne opp tråder her inne der det spørres etter langholdskikkert, så slipper vi å gjenta oss selv så innihelvete mange ganger ;)
Men kikkertsikter og rifler er så mye smak og følelser, at man bare må finne det selv. Rådene kan bare være veiledende, og peke på egenskaper som er en fordel å ha. Men kombinasjonen jeg lister opp fungerer, og det er litt megetsigende at bildene under et tatt med over ti års mellomrom. Rifla er den samme (det er ti år siden, så det er nok nesten ti piper også, og kikkerten er ikke like, men de har de egenskapene jeg listet opp. 

 

IMG_6405.jpg.d24ce7924d406f87bd3d9e191924e2fa.jpg

 

IMG_4326.jpeg.58cece5894f2a81e033e4fed5131b3a7.jpeg

 

K

Hei igjen 

 

@M67 Har jo ikke gjort annet en å bli helt gira på dette. PRS ser jo ut som den kuleste sporten noen sinne. Var ikke klar over at det eksisterte engang. Har satt meg litt inn iberegnende. Har blitt med i gruppa på Facebook og jeg skal komme på arrangementer. Så håper jeg å se å lære masse å forhåpentligvis stifte bekjentskap med andre som har interessen.
 

Så jeg tenker at hvis jeg skal først bruke så mye penger så kan jeg jo kjøpe den lureste rifla med en gang. 
Sett litt på Ulfhednar videoer, tips og diverse andre ting på nettet.

 

Så som du nevner så tror jeg at det lureste er å kjøpe Sauer 200STR med visjon stock. Er alle disse Sauer 200STR like i utgangspunktet? Avtrekk for eksempel? 


Hadde satt blitt glad hvis du kan sette meg i kontakt med noen som kan sette sammen et komplett kompromissløst skytesystem med alt jeg trenger???? 

200str, visjon eller mcmillan stock. sling, puter og bagger. Bubble level, sphur kikkertmontering, Alt jeg trenger. 

 

Når det gjelder kikkert så blir jobbet dyrt som faen uansett men som du skriver over så har jeg noen alternativ jeg kan ha. Har best forståelse for MSR 2 retikkelet. Liker det så går for det.

S&B 3-27x56 virker for meg som det jeg helst vil ha.

ellers så blir det Steiner eller Khales.


søknaden ligger inne på en tikka T3x. Men snakka med en kamerat og han sa at bare man får det rifla invilget så er det ikke så vanskelig å bytte rifle. Det er jo samme kaliber, å med 2 mnd behandlingstid så har det skjedd mye med mitt mål med handelen.

 

Det har blitt dyrere men det skal jeg ta meg råd til. Så vil jeg lade selv også. Ser morro ut det også 😊
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte deg helt bort, beklager det. De to forrige ukene forsvant i ting som MÅTTE gjøres, og skyting ble etter ad Hoc metoden. Mulig det blir noe skyting man, tir, ons nå i påskeuka.


Jeg tror den beste måten å kjøpe en PRS - 200STR på er hos Skytterlinken. 

Ravn83 skrev (1 time siden):

Er alle disse Sauer 200STR like i utgangspunktet? Avtrekk for eksempel? 

De er like, men Sauer har begynt å slurve med justering av avtrekkene, så noen går rundt og tror at de ikke er. En kompetent person bruker 15min på å få de svært bra. Jeg bruker 45... Det handler om å skru på noen skruer mens man prøver seg fram.

Men alle 200STR er "like" innenfor maskineringstoleranser, og alle deler er utbyttbare om hverandre, fra 1990 til idag - det samme gjelder SSG3000

 

200STR,
74cm pipe gjenget 18x1, en demper av stål (brems er en liten fordel skytemessig når du får farta opp i PRS, men bråker bare for mye etter min mening, du bør uansett ha en demper siden du ikke får skyte overalt med brems, og det er sykt behagelig å skyte med demper) 

Vision chassi

Comp. forend

4-6 vekter

Vision picatinnyskinne


 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Jeg glemte deg helt bort, beklager det. De to forrige ukene forsvant i ting som MÅTTE gjøres, og skyting ble etter ad Hoc metoden. Mulig det blir noe skyting man, tir, ons nå i påskeuka.


Jeg tror den beste måten å kjøpe en PRS - 200STR på er hos Skytterlinken. 

De er like, men Sauer har begynt å slurve med justering av avtrekkene, så noen går rundt og tror at de ikke er. En kompetent person bruker 15min på å få de svært bra. Jeg bruker 45... Det handler om å skru på noen skruer mens man prøver seg fram.

Men alle 200STR er "like" innenfor maskineringstoleranser, og alle deler er utbyttbare om hverandre, fra 1990 til idag - det samme gjelder SSG3000

 

200STR,
74cm pipe gjenget 18x1, en demper av stål (brems er en liten fordel skytemessig når du får farta opp i PRS, men bråker bare for mye etter min mening, du bør uansett ha en demper siden du ikke får skyte overalt med brems, og det er sykt behagelig å skyte med demper) 

Vision chassi

Comp. forend

4-6 vekter

Vision picatinnyskinne


 

K

Takk, det skal jeg notere meg. Jeg kommer gjerne å ser på en dag i påska jeg, det kribler etter dette her😊 Trenger bare å vite hvor og når. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (Akkurat nå):

Onsdag, ca etter lunsj ser det ut til at det kan bli noe. Ca Evje. Kan sende deg koordinater om du er interessert.

Det gjelder i grunnen alle som er interessert.

 

K

Ja, skal prøve å se om jeg får tid til det også. Skal en tur til Kvinesdal på torsdag å se litt 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at Applied Ballistics av Litz er noe av det beste som er av bøker for å forstå hva man holder på med. Selv satt jeg med to andre av bøkene hans - "Modern Advancements" og koste meg i sola i helga. Ette å ha skutt litt LH-selvsagt.

 

IMG_9191.jpeg.81ea7459b506bda6bb8ae3a4b7b81500.jpeg

Gjendekjeks, det blir ikke påske uten

 

912463930_IMG_9176(1).jpeg.45297ac095198a0e1336947a4ee573c1.jpeg

1600m til den borteste åsen. Men det blåste i overkant, for repeterbare treff.

 

Jeg fikk noen ideer til lading mellom kaffen, kjeksen og Modern Advancements, og testa litt på 200m på mandag. Idag måtte det prøves på lenger hold. Litt slapp, så nøyde oss med å gå bak til 875m (Det ble 13 000 skritt allikevel) Litt regn holdt den fryktede skogbrannfaren unna.

 

IMG_9230.PNG.ff528f878cf0da12cba4a7ba08eeb843.PNG

So say the ballistics solver. Det stemte også, delvis, men innskytingen min var dårlig. Siktet går ikke ned til 200m, og det blir for mye tenking.

 


IMG_9213.jpeg.d563c9484d6897b13a21ecae45df4309.jpeg

Enden av myra her er det 900m til, SkytterLink/ ShotMarker-skiva står 25m foran fjellveggen for å unngå forstyrrelser

 

IMG_9223.jpeg.99cb20aeb14a2de5054554bb6d76b1b9.jpeg

 

 

IMG_9231.PNG.1b8f2e872519f5b6bd3132f0faa3381d.PNG

Skjev og høy, men første gang over 200m med denne kula, så er ikke misfornøyd.

 

K

 

IMG_9228.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...