Jump to content

Skutt geita, overlever kjeene?


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

Tok ut 4 dyr med beagelen i ettermiddag, bukk, geit og to kje. Etter en times los kommer ett enslig dyr til meg og jeg vurderer det til å være bukken, dyret detter i skuddet, men til min store fortvilelse er det geita som har skilt lag med de andre. Har jaktet i mange år og alltid klart å unngå dette før, og har vært raskt ute med å kritisere andre som har gjort det, men i dag var det min tur :( Som de andre uttalte " er glad det var DU som gjorde det"

Det begynte å mørkne så det nyttet ikke å ta opp jakten på de igjen.

 

Sitter med en kjip følelse her i kveld, har alltid hørt at de har små sjanser uten moren, ihvertfall hvis det blir en hard vinter. Er det noen som sitter på statestikker eller annet fakta på hvor stor sjanse disse har?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Leit dette, og forstår klumpen i halsen. Hvor i landet er dette, og hvor strenge vintre/snøforhold er det? Tilgang på mat? Predasjon? Det har betydning. Men nå skriver vi jo desember, og kjeene har mye større sjanse enn om dette skjedde i slutten av september. Sånt skjer, og er det største problemet med å bruke hund på rådyrjakt. Det er dessverre umulig å si om kjeene klarer seg, men det er lov å håpe.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok også prøvd å få tatt ut disse. Men da ville jeg vært sikker på å få tatt begge og ikke bare ett. Tror de klarer seg bedre når de er to, men det er bare følelsene mine som sier dette ikke fornuft. Vanskelig dette med geit og kje her jeg jakter. Går losen over en kvarter parkerer geita kjeet og av en eller merkelig grunn er det i 90%av tilfellene geita bikkja springer etter. En må rett og slett ta seg tid og se etter tusten bak eller avstå fra å skyte, men er ikke lett bestandig .

Link to comment
Share on other sites

Dette er desverre noe som skjer i de aller fleste jaktlag før eller siden. Dette har også skjedd hos oss og vi har alltid gjort en ekstra innsats med å prøve å få tatt kjeet (kjeene).

Men.. En tanke som gnager meg litt er hva hvis det er to enslige kje, og du får bare skutt den ene av de?

 

Jeg er sikker på at de har større sjanse med å greie seg gjennom vinteren når de er to.

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer til å prøve å få tak i dem igjen ja, men er som nevnt ett dilemma da de er to, kan være vanskelig å si sikkert på forhånd om man klarer å felle begge, hvis vi skyter det ene og det andre er alene igjen så er det vel enda verre.

 

Området ligger på sør-vestlandet med middels harde vinterer, hvis ikke de blir felt tror jeg vi satser på vinterforing, kan jo ikke skade uansett.

 

Skal prøve buttoloen, hadde vært genialt hvis vi hadde fått tak i dem på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Halaisen

 

Jakter selv på sør-vestlandet, så jeg uttaler meg utifra mine og mine jaktkompisers erfaringer og obervasjoner herfra

Går litt mot strømmen her å si at kjea vil så å si garantert overleve...

Har flerne eks på det. Skyter "aldri" geiter på mine egne terreng(burde vel strengt tatt gjort det og i ny og ne) men har flerne kompiser som ikke er så nøye med hva de tar ut. De er i tillegg veldig flittige å besøke terrenget gjennom hele året for å holde oversikten.

De ser ofte kalvene igjen utpå vårparten, gjerne ilag med andre dyr eller at de går for seg selv...En faktor er at her har de tilgang på dyrket mark(grenser til terrenga)..Vet ikke hvordan det er hos deg?

Tror egentlig ikke det er avgjørende for om de overlever eller ikke, men det gjør det gjerne litt lettere :wink:

 

Kjea er gaske store uti desember(tviler ikke på at de overlever hvis geita blir skutt tidligere også)de har fått en del erfaringer, vet hvilken og hvor de skal finne mat osv. Var rart hvis rådyra var "lagt" slik at hvis geita døde av en eller annen årsak godt uti leveåret til kalvene at de og automatisk skulle bukket under... Ikke enig?

 

Av de to kalvene som ikke får ei kule i seg så setter eg en høvding på at de overlever :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er slikt som kan skje. Ikke stort å gjøre med. Å kritisere andre for å skyte feil er ihvertfall ingen vits lenger, nå ser du hvor fort gjort det kan være :wink:

 

Er også av en oppfatning at de klarer seg. Ett stykke ut i desember begynner det å bli passe med både størrelse og livserfaring på killingene. Eneste som jeg har erfart er at de kan virke noe spede neste sesong. Dessuten er det vel ikke noe mer melk i geitene nå tror jeg. Ingenting er sikkert her, men kunne vært interessant å sett noen statistikk på sjansen for at de greier seg.

 

Trøttsomt er det uansett når slikt skjer, men jakter man mye vil dette skje igjen. Ingen er perfekte. Uansett tror jeg nok de greier seg.

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer til å prøve å få tak i dem igjen ja, men er som nevnt ett dilemma da de er to, kan være vanskelig å si sikkert på forhånd om man klarer å felle begge, hvis vi skyter det ene og det andre er alene igjen så er det vel enda verre.

 

Området ligger på sør-vestlandet med middels harde vinterer, hvis ikke de blir felt tror jeg vi satser på vinterforing, kan jo ikke skade uansett.

 

Skal prøve buttoloen, hadde vært genialt hvis vi hadde fått tak i dem på den måten.

 

 

Halaisen

 

Jakter selv på sør-vestlandet, så jeg uttaler meg utifra mine og mine jaktkompisers erfaringer og obervasjoner herfra

Går litt mot strømmen her å si at kjea vil så å si garantert overleve...

Har flerne eks på det. Skyter "aldri" geiter på mine egne terreng(burde vel strengt tatt gjort det og i ny og ne) men har flerne kompiser som ikke er så nøye med hva de tar ut. De er i tillegg veldig flittige å besøke terrenget gjennom hele året for å holde oversikten.

De ser ofte kalvene igjen utpå vårparten, gjerne ilag med andre dyr eller at de går for seg selv...En faktor er at her har de tilgang på dyrket mark(grenser til terrenga)..Vet ikke hvordan det er hos deg?

Tror egentlig ikke det er avgjørende for om de overlever eller ikke, men det gjør det gjerne litt lettere :wink:

 

Kjea er gaske store uti desember(tviler ikke på at de overlever hvis geita blir skutt tidligere også)de har fått en del erfaringer, vet hvilken og hvor de skal finne mat osv. Var rart hvis rådyra var "lagt" slik at hvis geita døde av en eller annen årsak godt uti leveåret til kalvene at de og automatisk skulle bukket under... Ikke enig?

 

Av de to kalvene som ikke får ei kule i seg så setter eg en høvding på at de overlever :wink:

 

 

Støttes

 

De overlever glatt.

 

de kommer nok til å bruke tia framover til å vimse litt rundtomkring å lure på hvor de skal gjøre av seg og kommer til å beite ganske åpent framover.

 

Elgkalver overlever også når kua blir skutt men de blir "preget" av det så de blir mindre i vekst.

 

jeg hadde nok tatt de ut om jeg kunne, lett bytte og mye god mat :D

Link to comment
Share on other sites

Er endel dyrket mark og granholt i tilfelle mye snø så tror forholdene skal ligge til rette for at de skal klare seg. Hadde vært innteresant å se faktiske tall og statestikker på hvor stor sjanse de har. men er ikke sikkert det er forsket på?

 

Er ganske sikker på at det var denne geita da jurene bar preg av å ha kalver selv om det ikke var melk i dem. De 4 dyra ble observert 15 min tidligere på vei mot min post.

 

I utgangspunktet skyter vi heller ikke geiter, men etter gevirfelling er det lett å ta feil, under los har man som regel ikke mange sekunder på å avgjøre dette heller, synes speilet er lettest å se det på men når du ser bakparten er det som oftest for sent å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Kjeene har vel større sjanse på sørvestlandet enn i de snørike og kalde innlandsbygdene. Spørs jo og på gaupebestand og slikt, kje har lite vett og å unngå rovdyr er blant de viktigste tingene de skal lære av geita gjennom vinteren. Vi får bare krysse fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Er endel dyrket mark og granholt i tilfelle mye snø så tror forholdene skal ligge til rette for at de skal klare seg. Hadde vært innteresant å se faktiske tall og statestikker på hvor stor sjanse de har. men er ikke sikkert det er forsket på?

 

Er ganske sikker på at det var denne geita da jurene bar preg av å ha kalver selv om det ikke var melk i dem. De 4 dyra ble observert 15 min tidligere på vei mot min post.

 

I utgangspunktet skyter vi heller ikke geiter, men etter gevirfelling er det lett å ta feil, under los har man som regel ikke mange sekunder på å avgjøre dette heller, synes speilet er lettest å se det på men når du ser bakparten er det som oftest for sent å skyte.

 

Det er jo sånn som skjer, og folk får selv velge hva de vil ta ut på sine egne terreng, det legger ikke jeg meg oppi i det hele tatt :wink: Håper ikke du oppfattet det som kritikk, det var det overhode ikke :)

 

E bør vel ideelt sett ta ut en viss % geiter uansett...

Har en mulighet å ta ut eldre geiter som ikke har kje er det vel optimalt, selv om det ikke er bare bare å kunne gjøre det...

Link to comment
Share on other sites

Uff, jeg føler med deg. Har vært i nøyaktig samme situasjon, og jeg la børsa på hylla i mange år. Dette gnager meg den dag idag, 12 år etter.

 

Jeg dreit på draget i november etter elgjakta. Det var en mild og grei vinter, og ikke altfor mye snø, så jeg vil tru det gikk bra. Men uvissheten gnager fælt. Ingen dyr skal behøve å oppleve dette, og jeg har forbanna meg på at kommer det ikke et dyr med noe på huet, så blir det ikke avgitt skudd. Dette vil jeg ikke ha om igjen, for det ga jaktgleden en solid knekk gitt. Det er flere som jakter oppi der, så alt avhenger ikke av meg, med å ta ut de riktige dyra.

Link to comment
Share on other sites

Vi som driver med rådyrjakt kommer opp i dette en eller annen gang.

Så...Been there, done that...

 

3 år siden da Dachsen var 1 år og jeg holdt på med intensiv trening var jeg en tur på ei øy der det var rådyr. jeg hadde felling på 4 stk og hadde skutt 2 bukker fra før av.

 

Da jeg hadde gått hele terrenget uten å se noe og var på vei ned fra heia spratt det ut 3 dyr. Dachsen gikk på fot så jeg gikk opp på en post som jeg hadde hatt suksess på før.

 

Etter 5 min smalt losen og den gikk rett bak meg.

 

5 min, 10 min......30min.....40min ...og jeg hørte et knekk på andre siden av dalen.

 

Der så jeg et dyr.....som stoppet faktisk på den eneste plassen jeg kunne skutt.

 

Rett ned på kne og pang...der datt det. Da jeg kom opp stod Dacsen og ragget det den kunne.

Første dyr felt for henne etter en fin los over 20 min.

 

MEN.....det var gjeita. SHIT tenkte jeg, men jeg burde ha vist at gjeita parkerte kjeène og kom alene med hunden.

 

Dette var siste helg før jul (og svigermor ventet med julemiddag, noe jeg kom 2 timer for sent til)

Kunne ikke gjøre så mye annet enn og håpe på at kjeène greide seg.

 

Året etter på bukke jakta så jeg igjen begge kjeène. De gikk enda sammen. I beste vellgående.

En spissbukk og ei lita gjeit.

Fikk tatt spissbukken og første los med Dachsen etter 25 Sept. fikk jeg tatt gjeita etter 40-50 mins los.

 

Hell i uhell......

 

Disse 2 dyrene greide seg uten mora, og godt var det. Ikke hard vinter på disse øyene som ligger ute i havgapet.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skyter vi heller ikke geiter, men etter gevirfelling er det lett å ta feil, under los har man som regel ikke mange sekunder på å avgjøre dette heller, synes speilet er lettest å se det på men når du ser bakparten er det som oftest for sent å skyte.

 

Det handler mye om innstillinga. Hvis innstillinga til jegeren når det kommer dyr på post at første prioritet er å finne ut kjønnet på dyret, kan en se det fra alle vinkler. Fasong på hodet, penselen, speilet, "dusken" til geita. Hvis første pri er å få skutt, blir det annerledes.

 

Jeg får ofte servert teorien fra enkelte om at det er umulig å se forskjell. De siste 10 åra har jeg ikke skutt et dyr jeg ikke har vært sikker på kjønnet på. Og det detter da en del dyr i løpet av høsten. Som regel på trange poster i skogen. Stort sett 100% losdyr. Hvis en har rett innstilling, er det lett å se forskjell.

 

Spørsmålet er vel heller hvor mye hensikt det har å ta slike hensyn når rådyrstammen er på topp (som den er her i disse dager). I mine jaktområder tar vi ut såpass lite av stammen at vi uansett ikke klarer å skyte den ned. Og med en økende gaupestamme går vi bare og venter på krakket. Så verdien av å spare geiter begynner å bli rimelig liten.

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort undresøkelser når det gjelder overlevelsesevne for rådyr på forskjellige steder og så vidt jeg kan erindre kom man i disse fram til at vinterværet har mye større betydning for om kjeene skal overleve enn om de går sammen med geita eller ikke. Levevilkårene for rådyr er langt fra ideelle mange steder i landet det finnes rådyr og en hard vinter vil på slike steder ta livet av mesteparten av kjeene.

 

Det er selvsagt opp til enhver hvor mye man vil "ta inn over seg" feilskyting, men faktum er likevel at før eller seiner kommer alle som jakter i noe omfatning ut for situasjoner der feilbedømming fører til feil eller skadeskyting. Jakt er ingen eksakt vitenskap der oppgaver og fasit er gitt på forhånd. Hadde det vært slik hadde nok fascinasjonen for jakta vært borte.

Link to comment
Share on other sites

Hodefasongen er også veldig forskjellig på bukk kontra geit. Bukken er mer kantete, bredlagt i hodet, og rosenkransene gir hodet et "høyt" preg, og veldig "flatt" mellom ørene. Geita er, helt enkelt, mer feminin i hodefasongen.

 

Bruker å ta de på dette, rimelig 100%. Ett unntak, og den gangen var det ei geit som hadde en veldig "bukkete" hodefasong. Jeg så i grunnen ikke så mye annet enn hodet og bogbladet av dyret.

Link to comment
Share on other sites

Å se forskjell på bukk uten gevir og geit er omtrent det samme som å se forskjell på ung reinsbukk og simle. Man må gå etter de feminine trekkene :D . Men jaggu ikke enkelt når rådyret kommer sprettende i los!

 

Jeg ser det er mange som sier at geita setter igjen killingen(e) og tar med seg hund på tur. Og det er vel kanskje det vanlige, men vi har faktisk veldig ofte erfart motsatt. Vi har skutt mange killinger som kommer alene i los. Vi hadde en drever som jaget litt vel raskt og da splittet dyrene seg ofte. Men de siste årene har vi hatt en mer saktegående drever og en dachs og da kan losen gå lenge og hele følget er fortsatt med.

Link to comment
Share on other sites

Hodefasongen er også veldig forskjellig på bukk kontra geit. Bukken er mer kantete, bredlagt i hodet, og rosenkransene gir hodet et "høyt" preg, og veldig "flatt" mellom ørene. Geita er, helt enkelt, mer feminin i hodefasongen.

 

Bruker å ta de på dette, rimelig 100%. Ett unntak, og den gangen var det ei geit som hadde en veldig "bukkete" hodefasong. Jeg så i grunnen ikke så mye annet enn hodet og bogbladet av dyret.

 

 

Jeu men gjeita jeg skjøyt forrige søndag var JÆVLEIG mandig...typisk bukkehode med høy panne. Trodde det var en bukk. Så som sagt ikke ræva med stjerten.

Link to comment
Share on other sites

Min "lille teori" og erfaring rundt temaet, er at rådyrkjeet eller elgkalven greier seg fint hvis de befinner seg på sitt naturlige vinterområde når geita/kua blir skutt. Der har de tilgang til mat, mindre snø og det vil finnes andre dyr der de kan flokke seg med. Blir de derimot morløse før de er blitt ført til vinterbiotopen av geita/kua tror jeg de får problemer da de vil bli gående i et område de normalt ikke skulle oppholdt seg på om vinteren med tanke på tilgang på mat, snødybde etc. Et kje som blir morløs i desember tror jeg klarer seg fint da det trolig allerede befinner seg i en naturlig vinterbiotop.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forholdsvis (les: 99%) sikker på at det er forskjell på hundene hva de jager når følget splittes opp. Eller når de tar ut dyr fra en skokk som står samla i uttaket, men som spretter hver sin vei. Er helt overbevist om at gamlebikkja (drever, hannhund) jagde betydelig mer bukk enn den vi jakter med nå (drever, tispe). Er også rimelig sikker på at gamlebikkja oftere tok spora til kjeene når disse skilte lag med mora enn den vi jakter med nå.

Link to comment
Share on other sites

. Og med en økende gaupestamme går vi bare og venter på krakket.

 

Det slipper du nok,hvis det er som du sier at det er mye rådyr.. Det er nok bare i veldig glisne rådyrstammer at gaupa kan være en reell faktor for kraftig bestandsnedgang.

Link to comment
Share on other sites

. Og med en økende gaupestamme går vi bare og venter på krakket.

 

Det slipper du nok,hvis det er som du sier at det er mye rådyr.. Det er nok bare i veldig glisne rådyrstammer at gaupa kan være en reell faktor for kraftig bestandsnedgang.

 

Det var langt fra en glissen rådyrbestand her i området tidlig på 90-tallet, men den forsvant i løpet av et par vintre i 96-97. Husker fra tidlig 90-tall i den tida jeg begynte å bli bitt av basillen. Gikk en runde rundt marka heime (ca 2000 daa sammenhengende) og observerte 20 rådyr bare på noen hogstfelt i løpet av et par timer. I 97 jakta jeg hele jaktterrenget (14.000 daa) med hund, og hadde knapt los i løpet av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Var dette krakket p.g.a gaupe eller var det andre faktorer i bildet?

 

Fra mitt ståsted var det ingen tvil om at gaupa gjorde rent bord i løpet av et par vintre. Det kan sikkert sammenholdes med at reven var på vei tilbake fra skabben omtrent i samme periode, og at det var et par bra snøvintre som gjorde forholdene ypperlige for gaupa, og dårligere for rådyra. Men faktum er at i løpet av rådyrjakta i -97 fant jeg flere rådyrkadaver etter gaupa enn jeg skjøt selv. Og vi hadde gaupa alle steder, ikke bare "oppe i bygda" der den vanligvis holder hus.

 

Og det var forsåvidt også dokumentert et rekordhøyt antall familiegrupper i Trøndelags-fylkene i denne tida. Stykkjunkeren kan vel forsåvidt fortelle omtrent samme historie, på motsatt side av fjorden. Vi fikk bl.a en drever fra den sida av fjorden rett etter bestandskollapsen, fordi det ikke var bruk for den der lenger....

 

Men dette begynner å bli off-topic for denne tråden, og on-topic for en annen...

Link to comment
Share on other sites

Hei Sauer 6,5x55!

Jeg tror sannsynlighet for at det går bra er meget stor, så lenge de små ikke lenger dier mora og Under jakta sent på høsten dier ikke rådyra lenger og klarer seg sannsynligvis helt greit.

Undertegnede har selv sett mange rådyrkalver overleve uten mor høsten/vinteren i første leveår.

 

Den største faren er Gaupe, Rev ved mye snø og selvfølgelig mye snø.

Les dette og julefreden kommer til deg også!:

http://www.klikk.no/friluft/jakt/article290280.ece

 

Ønsker deg en riktig god kveld!

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Slikt skjer iblant når man jakter med hund. Personlig tror jeg ikke det er så farlig. Rådyret er vinterstid et flokkdyr, og sannsynligheten er stor for at kjeene slår følge med andre voksne dyr og får den hjelp og opplæring de trenger. Men voksne geiter er produksjonsdyr og utgjør kapitalen i bestanden. Men allikevel tror jeg ikke det er galt å skyte en og annen geit. Jeg er vanligvis av den oppfatning at naturen bestemmer den beste sammensetningen i stammen, og at jegrene bør skyte "tvert gjennom" bestanden.

 

Etter min mening er det viktigste at du og hunden hadde en fin jaktsituasjon, som endte med at byttedyret ble rent lagt ned. Du er nok en av de minste faktorene for utviklingen i rådyrstammen...

Link to comment
Share on other sites

Hei Truls. Var oppe og så etter det men slapp ikke hunden. Så kjeet og det er velvokst. Nesten så jeg ble usikker på att det var an killing;) Ska opp igjen til torsdag så får tenke litt på hva jeg gjør. Om det er stor risiko for att det dør i vinter er det vel best og felle det, men...

 

Det er jo ikke godt å spå, men du gjør ihvertfall ingen feil om du feller det.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...