Jump to content

375 i Afrika


kjella

Recommended Posts

Kravene varierer fra land til land i Afrika, men ingen krever mer enn .375!

Noen få land setter krav til anslagsenergi (eksempelvis Namibia), og elefant krever eksempelvis 5400 joule ved munningen. Det når du akkurat med 300gr i 750ms. Jeg tror ikke noe land stiller strengere krav enn 5400 joule ved munningen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Kjør på! Et av de prosjektene jeg har lyst på er nettopp en 375-06. 

Finnes det hylser med rett merking? Det kan visstnok være tema ved innreise i enkelte land. Jeg har forsåvidt en løsning på det da, riktig så kul og elegant😎

Har du noengang opplevd at det har vært tema ? 

Tigget "originalembalasje" blant svirebrødre på mine første turer. Fant etter hvert ut at de som kontrollerte, aldri hadde sett, eller spist en Springbok (som de visste om).

Plastboksen(e) med ammo har aldri fanget noe interesse.

 

Ellers, tråd som følges ;)

 

 

 

og forslag til trådtittel for DIN neste tråd.. "Bunnmerking av hylser...done easy ;) 

 

Edited by Ruger #1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Tro om Nisi driver og trekker opp løp fremdeles?

 

Sist jeg var i kontakt med han så var han i ferd med å avvikle men har sett at folk her inne har fått ting fra han etter det så mulig han tar en jobb i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er grønnskolling når det gjelder jakt i Afrika med bare tre turer, og ingen på DG (minste steenbok, største kudu).
Men for min del ble det kun brukt kikkertsikte 1,5-6x42, og 2-7x 33.
Det holdt fint på blue wildebeest på 15 meter, og springbok på 150.
Åpne sikter skal jeg ikke mene noe om da mitt syn (altså øynene, ikke livssyn) kun fungerer med optikk.

 

Men 375 Whelen høres spennende ut, keep it coming :)

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

750 m/s er nesten for raskt, du får ofte bedre virkning i viltet med lavere hastighet.

Hylsestemplet har jeg opplevd å få kontrollert, så ikke ta noe risiko med det.

375 kaliber duger til alt, men på elefant og bøffel anbefales noe grovere om du kan håndtere det.

Ellers er dette en effektiv patron, jeg ville ikke brukt den på farlig vilt på grunn av for rette hylsevegger og dermed mulighet for klebing i kammeret, og forkiling i magasinet. Men det er kun relevant dersom du må ha et raskt oppfølgingsskudd.

Alternative grove patroner i mauserkasse er de originale grove tyske som er maksimalt av det en kan trumfe inn i en mauserkasse.

Link to comment
Share on other sites

Min låskasse er en ny CNC produsert dobbel square bridge 

låskasse fra Reimer Johannsen i Tyskland. Den er i standar lengde 

(30-06) og justert for denne improved.

Derfor er  375 Whelen imp valgt. 

Det er også tilpasset 1 pipe i 30-06 imp og 1 pipe i 338-06 imp. + 1 pipe i 

6,5×55 AI.

Pipene byttes med løpspresse og låskassenøkkel, ikke løpsmoffe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikk du tak ei låskasse fra Reimer Johannsen.  Importerte  du direkte ? eller fikk du en børsemaker til og importere  for deg . Så vidt jeg husker har tyske børsemakere kun lov til og eksportere barreled actions som er trykk skutt til privat personer. Låskasser kun til børsemakere

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Bronx skrev:

Tøft prosjekt 👍, men her trengs bilder etterhvert 😳

Jeg har skrevet og lagt ut bilder om

Prosjektet flere steder på kammeret! Bla Mauser tråden 

Side 35.

 

 

 

 

Edited by kjella
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Er vel like mange løsninger der, som i norske skoger... Men de som legger ut videoer på youtube bærer nok mest på skuldra ja :-)

 

Skiskytter-reim anbefales. Det blir fort endel gåing, om du ikke har booket der tur på avskyting fra bil... Rart at ikke norske bønder får lov til å selge Dagros på anbud til kunder som vil skyte?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
På 11.6.2019 den 15.20, Per-S skrev:

750 m/s er nesten for raskt, du får ofte bedre virkning i viltet med lavere hastighet.

Hylsestemplet har jeg opplevd å få kontrollert, så ikke ta noe risiko med det.

375 kaliber duger til alt, men på elefant og bøffel anbefales noe grovere om du kan håndtere det.

Ellers er dette en effektiv patron, jeg ville ikke brukt den på farlig vilt på grunn av for rette hylsevegger og dermed mulighet for klebing i kammeret, og forkiling i magasinet. Men det er kun relevant dersom du må ha et raskt oppfølgingsskudd.

Alternative grove patroner i mauserkasse er de originale grove tyske som er maksimalt av det en kan trumfe inn i en mauserkasse.

I disse dager hvor det snakkes om effekt i vilt med mono eller lodda blykuler, 

Hva mener du er rett hastighet med Swift A-Frame 300 grain kule?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt for lite vilt med .375 til å være guru på det. A-frame er hard, så i en .375 H&H til bruk i Norge ville jeg prøvd på opp mot 750. Kevin Robertson har mye om dette i sin bok "The Perfect Shot". Han anbefaler noen ganger å lade til lavere hastighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...