Jump to content

Helgrillet villsvin, how to?


B686SP

Recommended Posts

Det har seg sånn at i et noget svakt øyeblikk klarte jeg å spørre kjerringa om vi skulle gifte oss. Svaret var kontant. 😍

Og like kontant var det bestemt at helgrillet villsvin skal serveres. Dette er noe jeg aldri har vært med på. Så da er spørsmålene mange. Hvordan går jeg frem ifht skrotten? Flåes, eller fjerne raggen på annen måte? Fryses ifht parasitter og annet grums(skal selvfølgelig trikintestes)? Hvor stor gris til ca 40 personer?  Andre tips og triks taes også gladelig i mot. 

Mvh 

Mats (ingen kalde føtter ennå)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri grillet villsvin , men har vært med på å grille hel gris. Det et vel noe av det samme. Den kom ferdig skåldet fra slakter.  Skulle vi skåldet selv , så måtte vi vel bare brukt mye varmt vann og ei skrape , og mye muskler og tid. I tillegg var grisen steamet av slakteren. Tror de bare bruker en steam høytrykk spyler . Vet ikke helt. Det siste er vel for å redusere timene på grillen litt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får vel bare først og fremst gratulere med giftemål. 

Søk på "whole grilled wild hog" amerikanere er glade i BBQ og solide måltider. Fikk servert nydelig saftig villsvin. De la hele grisen i "brine" (salt lake med diverse krydder og smakstilsetninger) i 24 timer+, fyr opp grillen og hold ca120ºC (hvis du har tilgang til en stor nok smoker) la grisen kose seg til den er ca 85-90ºC  i de tykkeste delene mens du pensler den med en marinade. De "bretter" ut grisen for å få den så gjevn som mulig, de hugget ribbeina på innsiden langs ryggraden. Blir vanskelig å beregne tiden siden vekta bestemmer, de fyrte opp etter frokost og vi spiste på ettermiddagen. Sikkert noen BBQ guruer her inne som vet alt du trenger å vite.

 

Synes slutt temperaturen høres høy ut men det er det jeg har skrevet ned 🤔

Edited by Sakoen75
Temp
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Grættis! Så et norsk tv program for et par uker siden, camp kulinaris tror jeg det heter, der grilla de en 100kg gris, mulig du kan plukke opp noen tips der om du har tilgang på det via smart-tv. Vet ikke om det er noe å lære, kjærringa som så på, jeg fulgte ikke med. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tip_2_Image_Weber_STATIC.jpg

 

Om du bruker samme prinsipp som på bildet er det ikke så vanskelig. Du trenger bare tid.  Altså kull på begge sidene og bakker med vann under det du skal steke, pluss det viktigste, lokk.

 

Selv har jeg stekt svinesteik på nesten 10kg på denne måten i den største Weber kulegrillen. ( hel skinke) det tok 4,5 timer. 

 

Selvsagt er ikke selv den største kulegrillen stor nok, så utfordringen blir å få lånt eller laget en som er stor nok. Jeg har fått servert helgrillet gris en gang, å må advare om at grillen så mest ut som en likkiste. 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innmaten i en stor varmtvannsbereder er en stor rustfri tønne med avrundede ender. Jeg synes den egner seg bedre enn oljefat. Skjæres den fint av på langs er det bare å montere hengsler så har en lokk. Fordelen er at den er rustfri og mer renslig enn en tønne som ruster.

Link to comment
Share on other sites

På 24.3.2019 den 0.51, B686SP skrev:

Steamer og skraper man bare av raggen? Bør dette gjøres før henging, eller rett før tilberedning? Tønnegrill er planen, og det er en smal sak å fikse. 

Busta må av, det vanlige er å skålde grisen og skrape busta av før slakting. YouTube har garantert filmer som viser dette.

 

Med steaming mener jeg koking i dampovn, ikke en tur bortom Cirkel-k og høytrykkspyleren der... Utfordringen kan bli at de som har dampovn ikke har lov å ta ukontrollert kjøtt inn på kjøkkenet.

 

Er helt sikker på at jeg har postet bilder her inne av en slik "grill en gris"-hendelse men finner de ikke igjen.

 

Praktiske løsninger rundt tilberednig og servering. Du må ha et arbeidsbord nær grillen, grisen må typisk av og på grillen flere ganger (etterfylling av kull, snu grisen). Ha flere slike tenrør for kull og et sted å fyre de klare. Beregn nok tid, selv en steamet/kokt gris tar tid. 4-4,5time har vi brukt på en gris på rundt 20kg. Til sammenligning, en 12kgs rå gris på spyd tar 4-5 timer den og.

Svinet må smøres jevnlig underveis. Lag en god litt feit grillsmørje, gjerne med øl og pensle jevnt.

La skrotten hvile før du hugger løs.

 

Servering; del opp grisen i passe biter, server med coleslaw, salat, potetsalat, hjemmelagde burgerbrød og et par-tre sauser. Buffet-style er det som funker her når 40 stk skal ete.

Edited by Chiefen.v-2
Ford... autokorrektur
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting sammenlignet med styret det er å få villsvinet fram til skoldekaret!

 

På 24.3.2019 den 14.09, vavlo skrev:

Skålde og skrape? Flår dere ikke villsvin?

Det er TS som vil ha svoren på. Og da er det skolding og skraping (etter at grisen er død og før en åpner den....) som er løsningen. Har aldri prøvd men vil tro det er en solid jobb...

 

Sånn helt personlig, jeg hadde bestilt en fin, lyserosa smågris, ferdig steamet hos slakteren... Så slipper en satse på jaktlykke, trikintest, skolding og skraping,  og kan fokusere på å bli gift

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Det er sant som amerikanerne sier; "If you boil the pig the terrorists will win!". Med andre ord så er det viktig at en ikke steamer grisen!

 

Jeg syntes det er like greit å flå villsvinet. Fordelen er at en får gnidd mer "rub" inn i kjøttet før grilling, gir veldig god smak. Svoren er uansett vanskelig å få til ved helgrilling, blir ofte hard og seig. Den enkleste fremgangsmåten syntes jeg er å splitte ryggraden på dyret og brette det ut for deretter og feste det inn mellom 2 armeringsnett. På denne måten kan en enkelt snu grisen (noe som kan være utfordrende når den begynner å bli stekt). Det beste resultatet derimot er å bygge en "pit". Vil dog ikke anbefale dette hvis en ikke tidligere har grillet gris da en har veldig lite kontroll med prosessen. Ikke vanskelig å få til men ser for meg at kokken fort kan bli litt småstresset.

 

Ellers, bruk indirekte varme, ca 125 - 150 grader, ferdigstekt når de største musklene måler +/-85 grader (i praksis når kjøttet detter av beina av seg selv). Bruk gjerne 2-3-4 steketermometere for å holde øye med status. Nakke og lår tar LANG tid mens ribbene går noe fortere. Kan justeres ved at en flytter litt rundt på kullet mens en griller. 

 

Fikk forøvrig så lyst på å helgrille selv nå at jeg gjorde et lite google søk. Kommer til å gjøre det på denne måten neste gang tenker jeg. Støtter forøvrig @Chiefen.v-2 i at jeg hadde gått for smågris fra slakteren. Veldig enkelt og greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville leid en ordentlig stor grill med spyd som tåler vekten. Evt en stor smoker hvis du har tilgang på det, men det blir fort sånn type som kommer på egen henger.

 

Steaming er jo litt (ganske) juks, men ved første forsøk så hjelper det jo veldig. Jeg synes kjøttet mister litt av tyggemotstanden når det steames, i ekstreme tilfeller litt posteiaktig.

 

Viktig som nevnt over å bruke god tid på forberedelser. Legge kjøttet i lake hvis man kan er noe av det beste en kan gjøre, og så kan man lage en baste med som man injiserer med sprøyte som kan kjøpes på Jernia.

 

Under grilling ved åpen grill pleier jeg ha en stålbøtte med olje, smør, og masse krydder liggende på siden av kullet så det holder varmen. Greit å ha en lang kost for å kline ut "stekemarinaden". 

 

Og til sist, ikke forvent at maten er ferdig til tidspunktet middagen er planlagt, middagen blir når maten er ferdig ;) 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Målet må vel være å få til noe alà det Asterix og folkene i Gallia får til.

 

 

Helt annet kjøtt på villsvin enn pattegris sikkert.. Men har prøvd å stappe nassenøff i bryggekjelen ett par timer, og så senere på bålet. Det ble det knapt spisbart. Mistet teksturen i kjøttet.

Har sett på sous vide som ett sikkerstikk m.t.p steking av alt kjøtt, men dette ble en vekker om at noe kjøtt rett og slett ikke er egnet. Om villsvin er det.. tja.. ikke vet jeg.

12065794_10156110797350383_786794895212212487_n.jpg.6d940d7b5295115beef40cc9e744d1ae.jpg 12027339_10156110797515383_5600929813865157827_o.jpg.e616e7f0bb847e5043763074c40b4c00.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

På 24.3.2019 den 10.08, Chiefen.v-2 skrev:

å skålde grisen og skrape busta av før slakting.

 

18 timer siden, Per-S skrev:

Spreller den ikke mye r du skolder og skraper den før slakting?🤪<span>

 

På "kammeret" får man svar på alt! Og vi har - selvfølgelig! - vært inne på dette temaet tidligere:

 

https://www.kammeret.no/topic/7807-slakting-av-julegris/?do=findComment&comment=493934

 

Link to comment
Share on other sites

På 24.3.2019 den 15.54, Chiefen.v-2 skrev:

Sånn helt personlig, jeg hadde bestilt en fin, lyserosa smågris, ferdig steamet hos slakteren...

Jeg anser det som kjetteri å kjøpe kjøtt, spesiellt til mitt eget bryllup. Det skal være villsvin, og den skal være sjølskutt. Og selvfølgelig sjølskutt elg til gjestene som har en annen kultur. 

 

Jeg har ingen invendinger mot å flå kontra å skolde og skrape dyret. 

 

Jeg har fått tak i en del ekstra hender for det meste praktiske,  og bryllupet blir ikke mere høytidelig en at jeg skal ha på rosa crocs. Fin crocsa selvfølgelig, ikke hverdags crocsa.  

Vi spiser når maten er klar, og frem til da får folk nøye seg med forrett og godt drikke. Hvis det ikke er nok, er det brød i brødboksen. 

 

Det blir som nevnt ikke store bryllupet, og pirkete finfolk som forventer bryllup av Disneydimensjoner blir ikke innvitert. Kun nærmeste (de fleste av dem ihvertfall) familie og de nærmeste vennene er ønsket, og disse vet hva de kommer til.

 

For de intereserte, så vil forøvrig menyen bestå av italiensk forrett av type mozzarella,tomat og urter og litt speka kjøtt.

Hovedrett svin/elg med enten saltbakte poteter eller gratinerte poteter (ikke bestemt ennå) servert med gresk salat og saus (blir litt forskjellige sauser).

Som dessert vurderer vi  bær, enten være seg en enkel multekrem, evt friske bær av typen jordbær og bringebær hvis det er å oppdrive. 

Det blir en grei nok middag.

 

Takk til alle som har bidratt til litt mere kjøtt på beina (great pun?) !! 

 

Mvh

En som faktisk gleder seg til å bli smidd i Hymens lenker 😊

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
På 24.3.2019 den 16.45, jjrckd skrev:

Det er sant som amerikanerne sier; "If you boil the pig the terrorists will win!". Med andre ord så er det viktig at en ikke steamer grisen!

 

Disse 2 var steama på forhånd, begge gangene har det haggla med lovord. Så at man ikke kan steame grisen er tydeligvis litt overvurdert. 

 

Skal grille gris til sommeren også, da blir det såpass mange folk at det trengs ett stooort dyr evt 2 litt mindre. men da har jeg lyst til og prøve meg på hjort/reinsdyr. Men hører det kan være veldig vannskligt pga lite fett og kjøttet kan bli tørt 

20190817_223009.jpg

20191021_191946.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...