Jump to content

Skryt eller sannsynlig?


norbaggen

Recommended Posts

En bekjent fortalte forleden dag at han, i militærtjeneste ved Pasvikelva hadde plassert en 12.7-kule i en vannmelon, på godt over 1200m hold.

 

Kan dette stemme? Vedkommende holder sjelden sitt lys under en skjeppe, men har aldri nevnt denne historien før, og det er 15 år siden han var ferdig som befal i militæret.

 

Jeg vet man kan skyte langt med 12.7 og annet, men er det noe man leker med på grensa til Russland?

Link to comment
Share on other sites

Det er på ingen måte usannsynlig. Da jeg var der oppe skjøt vi 1000-vis av skudd med AG3/ MG3 og MP5 i et "grustak"/"skytebane" bare noen hundre meter fra elva. Dette var noe vi stadig gjorde, og vi skjøt på blink ute på OPene, og vi gikk på jakt med MP5 og AG3 (9mm er forresten genialt på rype), Dette var på 80-tallet, og det var i det hele tatt litt "lovløst land", bare man ikke gjorde noe som ble lagt merke til av noen, så var det fritt fram.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Syntes bare «vannmelon» og «1200+ meter» hørtes litt fargerikt ut.

Hva slags 12.7-børser hadde man oppi der for 20-30 år siden?

Det mest usannsynlige er vel "vannmelon" - det er ikke en vanlig forekommende grønnsak der oppe. Mer vanlig nå enn i 1987 kanskje, og uansett ikke umulig. Barrett M82 ble tatt i bruk tidlig på 90-tallet. 

 

Å treffe en vannmelon på 1200m er fullstendig mulig, meg ville vel ikke veddet hele månedslønna på at jeg skulle treffe på 1. skuddet, 

 

Fant en video der jeg skyter på 1150m med 6.5x55 på MSRC (et skytestevne) Mener det var flest mulig treff på 10 eller 12 skudd på ett minutt som var oppgaven. Her der ingen innskyting først, det er vind, og 1 skuddet teller (og det bommer..) Som du ser er jeg lavt, og hadde jeg bedømt (elektronikk var forbudt) temperatur og trykk og korrigert bedre for det, så hadde jeg vært midt på, og alle unntatt 1. skuddet hadde vært på. 
Uansett, her ville 6 av 10 truffet en middels vannmelon, og 9 av 10 om innskytingen var bedre. Så jeg sier "myth confirmed"


Jeg skremte et par politimenn (jaktkamerater) en gang med å skyte en papptallerken på 1230m, hadde lagt den på skogsbilveien på andre sida av dalen vi jakta i, og da de kom fikk jeg en av dem til å spotte, mens jeg skjøt - og papptallerkenen forsvant i steinspruten på 1. skuddet... Man skal jo ha litt flaks også, jeg kan ikke skyte 10 av 10 på en papptallerken der ute.

Vi skyter på trening regelmessig på 1000-1200m her og det er ingen tvil om at vi kan treffe en vannmelon med en høy andel av skudden, på 1200m, og mer.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes det høres veldig sprekt ut med vannmelon på 1200+ meter ja...

Er vel ikke så ofte større enn 30ish cm...

Kula skal jo så klart ende en eller annen stand, så en kan jo alltids ha flaks.

 

Men at det skal kunne gjøres kontrollert med militært utstyr tror jeg ikke på.

Det 12,7 utstyret vi hadde på SVI for 25 år siden kunne det ikke ihvertfall.

 

Sivilt utstyr og "skikkelig" ammunisjon, og ikke minst nok trening, er helt noe annet....

 

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt noen tusen skudd med mør tør jeg si at det er innenfor. 

Har benyttet dette våpenet med 3 forskjellige sikter først testvåpnene med leupold, deretter produksjonsvåpnene med hensold og Schmidt & Bender.

 

 

 
 
Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, NM149 skrev:

Etter å ha skutt noen tusen skudd med mør tør jeg si at det er innenfor. 

 

Ja, treffer man ikke en vannmelon på minst ett av de, burde man finne seg en annen hobby (eller en større blink)...

 

For historien sa vel ikke noe om hvor mange ganger han bomma, før han traff? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På King of 2 Mile i 2018 i USA var det en som skjøt 5 skudd på ca 12-13 cm på ca 1600 m IIRC. Og i bra med vind. Men det som var synd var at de satt i rammen, ikke skiva....

 

Det mest usannsynlige med din historie er vel at presisjonen  Barrett M82en til forsvaret med militær ammo er vel ca 2 MOA. Noe bedre med den beste og værre med helmantlet MG ammo.

Jeg tviler ikke på at han kan truffet på 1200m. Spørsmålet er vel om hvor mange skudd tok det, og kan han gjøre det igjen på kommando?

Link to comment
Share on other sites

En av elementene i historien er at han aldri har trent langhold, annet enn hva man nå går gjennom på rekruttskolen...

 

Siste fråga: har man rell mulighet til å sette opp en vannmelon og deretter legge seg på 1200m, uten at noen omkring en ringer noen med striper og stjerner på jakka?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, norbaggen skrev:

En bekjent fortalte forleden dag at han, i militærtjeneste ved Pasvikelva hadde plassert en 12.7-kule i en vannmelon, på godt over 1200m hold.

 

Ikke umulig. Om man klarer se den vannmelonen godt nok til å skyte på den. 

Ang presisjon på MØR og ammo. Jeg har sett flere personer skyte 4 skudd med samling på en snusboks på 400m med 12,7 MØR med MP ammo, skudd som var midt i sikteblinken slik at alle ville truffet snusboksen. Jada det er muligens bedre enn spesifikasjonene på ammo, men jeg har sett det skje flere ganger. ;) 

 Så derfor tror jeg det fint kan være mulig å treffe en vannmelon på 1200m. 

 

(forresten blir hverken 1.skuddstreff eller at man ikke skjøt seg inn, nevnt  som kompliserende elementer i historien.) 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

En av elementene i historien er at han aldri har trent langhold, annet enn hva man nå går gjennom på rekruttskolen...

Lån meg den M107en, så skal jeg ha 10 meloner, og 10 ungdomsskoleelever til å skyte hver sin på lørdag ;) Men jeg plukker ungene.

Noe av poenget med MØR, med opplæringen, og tabellene som brukes, er jo at "den jevne infanterist" skal kunne bruke den - og som det sies over - kula skal havne et sted.

 

Her er noen bilder fra i høst. Det var 4 skyttere som tok turen denne dagen. Husets 14-åring. Jeg sier ikke at han ikke har "langholdstrening", men han trener ikke skyting regelmessig, det er en "garvet" DFS-skytter, og en voksen nybegynner, som i følge seg selv hadde skutt med rifle en gang før... Meg bak kamera, og bak en av Sauerene.

Våpnene er på bildene, en "stock" Sako TRG22 (308Win), to Sauer 200STR, og en "opphora" Remington 700 i 7mm Rem Mag

IMG_0300.jpeg.47543d046808b74e3ceca31089dd9087.jpeg

 

308Win er ikke optimalt på 1200m. Men i rolig vær, og med rett ladning, så kommer den fram, skytteren må bare vite hva han gjør (eller ha en spotter som vet det ;)

IMG_0296.jpeg.2b12633afd94ae0064c319d576244559.jpeg

 

1000, 1100, 1230. 1250 er en overdrivelse, det er 1232m

IMG_0301a.jpg.fe6bffe47574d0f189b888977f4e8c60.jpg

 

IMG_0302.jpeg.08f0e1b59e0041772eb86d2f418d4612.jpeg

 

1200m-gongen etterpå. Denne er 50x50cm, det henger også en 40x40 der som vi også skjøt på. Alle traff, men det sier seg selv at 308en slet når det begynte å blåse, og 7mmRM var kongen på haugen, nesten uten bom. Han som hadde skutt en gang før gliste godt da vi gikk ned.

IMG_0526.jpeg.591caeaed14d817ee189a089209036ea.jpeg

 

K

 

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk, ikke for det skytetekniske eller mulighet for å gjøre dette med en god 12,7 rifle.

MØR riflene hadde særdeles variabel presisjon. Det er vel normalt når kikkertsiktet ikke har fast forbindelse med løpet. Disse ble innkjøpt rundt 1990 så årstall før er tvilsomt. Det fantes svært på 12,7 rifler i forsvaret før Barret M82.

Jeg har testet mange av disse av de første leveransene som Forsvaret mottok, og det var få som hadde god presisjon, mange var så dårlig i maskinering og utførelse at de ble returnert. De hadde også en tendens til dobbeltskudd, det var en sær opplevelse, litt merkelig rekyl og så lå det to tomhylser.

Rifler mottatt senere er nok noe bedre, men rundt -92, tvilsomt om det ikke fantes andre typer enn MØR tilgjengelig.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var jo en periode hvor ca alle som dimmiterte fra Hæren (og noen fra marinen...) hadde vært "skarpskyttere" (iallefall de som diffunderte til div. skytterlag og klubber)... Alle hadde vært "operatør" på MØR, og alle demonstrerte med elendige skyteferdigheter og manglende forståelse at de enten løy, eller at Forsvarets utdannelse er helt og fullstendig undermåls.

Og alle samla 5 skudd på appelsin på 800m med MØR...

 

Den ene MØRen jeg har skutt med, og den ene jeg har sett skutt en del med (ett eksemplar M107,) var svært presis, helt på høyde med mine egne rifler, når sammenligningen er å skyte på steiner av varierende størrelse, siden de grønnspissede kulene lager høl i gongene... Alle traff ca nøyaktig det de sikta på, ut til rundt 1500m.

Jeg har også sett brukt, og skutt en håndfull skudd med en custom boltrifle og hjemmeladd ammunisjon, og den også var svært presis, mer enn presis nok til "ta" den nevnte melonen.

 

Som et apropos, så må jeg jo si at skyting av meloner på langt hold er nokså skuffende, siden de slett ikke "eksploderer" slik man ser på film, eller de gjerne gjør på 50m (men ikke alltid der heller). Den ene gangen jeg har skutt melon på langt holdt var på ca 600m, og etter at 2 skyttere hadde fått spottet x-antall "bom" kjørte vi fram til den, verdens mest perforerte melon...

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Siden vi allerede har sporet av..

 

Apropos unger. I it-tidens cambrium silur, 90-tallet, frekventerte jeg Silicon Valley ganske ofte. Et av firmaene jeg besøkte het Silicon Graphics. De lagde dengang de råeste grafiske arbeidsstasjonene på markedet og flysimulatorer for forsvarsindustrien. Jeg fikk testet F18 i arkademodus(for idioter). Det var tøft :-) Imidlertid fortalte de at de hadde "sivilisert" en simulator for Apache kamphelikopter, hvis jeg ikke husker riktig type, og plassert den i en lokal spillehall. Den ble populær blandt gutta. Etter en stund fikk de testet de flinkeste guttene mot profesjonelle piloter. Gjett en gang hvordan det gikk.. :-) Jeg tviler ikke et sekund når jeg ser 13åringen i kjelleren i aksjon med kompiser i Fortnite, etc. Jeg er "lost in space" :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De første våpnene vi fikk var testvåpen som ble skutt opp og tilbakemelding gitt fabrikken på svakheter med våpenet. Selv etter at initialtestene var gjennomført og leveransen startet opp ble våpenet modifisert flere ganger. Ron (Ronnie) Barrett utalte på Hjerkinnhus at han ikke hadde tjent noe på de Norske leveransene men han satte veldig pris på tilbakemeldingene fra Norge. De hadde medført at han nå hadde et vesentlig bedre våpen og tilby markedet som resultat av modifiseringer utført etter Norske tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

Siden vi allerede har sporet av..

 

Apropos unger. I it-tidens cambrium silur, 90-tallet, frekventerte jeg Silicon Valley ganske ofte. Et av firmaene jeg besøkte het Silicon Graphics. De lagde dengang de råeste grafiske arbeidsstasjonene på markedet og flysimulatorer for forsvarsindustrien. Jeg fikk testet F18 i arkademodus(for idioter). Det var tøft :-) Imidlertid fortalte de at de hadde "sivilisert" en simulator for Apache kamphelikopter, hvis jeg ikke husker riktig type, og plassert den i en lokal spillehall. Den ble populær blandt gutta. Etter en stund fikk de testet de flinkeste guttene mot profesjonelle piloter. Gjett en gang hvordan det gikk.. :-) Jeg tviler ikke et sekund når jeg ser 13åringen i kjelleren i aksjon med kompiser i Fortnite, etc. Jeg er "lost in space" :-)

Tja, sett 13 åringen opp imot en en fra feks 88 generasjonen som har spilt spill hele livet så blir han vel knust. De er vel de som sitter i konteinerne ner nede uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Vel, folk som er 30+ er for gamle og trege i forskjellige grener ettersom nivået blir tøffere og tøffere.

Det gjelder alt fra sjakk til Formel 1 og skyting. Rutine-andelen av det totale grunnlaget for resutat ser ut til å bli mindre og mindre. Før måtte en F1 sjåfør gå gradene gjennom klasse og var egentlig for gammel til å starte i F1 når han kom dit. Nå er de tenåringer som kommer rett fra gokart. Sjekk Solberg jr i rallye. Erich Hartmann var heller ikke gamle karen nå krigen var ferdig så det gjalt i gamledager også. I Nordisk i skyting i fjor hadde vi en 15-åring som skjøt 297 av 300 på hurtig gris. Det er så psykedelisk at det er vanskelig å ta inn. Jag stod og så på og gned meg i øynene.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Nuvel, jeg har fulgt gaming på høyt nivå over et tiår, det er dyktige Kids, men de når toppen nærmere 30 enn 20.

 

Edit; jeg er ikke uenig i at feks reaksjon, syn osv er bedre på unge, slik du påpeker til feks gocart.

 

Men totalpakka er jo større, derfor ser vi først toppen mye senere. 

 

F1 er vel et god eksempel på hva man kan få til med penger. Supertalenter! tidligere verdensmertere som trenere og psykologer til å rydde opp i små hoder. 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

De fleste som hevder seg i CS (dvs verdenstoppen) er vel fortsatt de som begynte før/i 1.6-tidene.

 

Jada, offtopic 😛

De er ihvertfall halveis til 30 og mange vel så det. 

 

Sjuke gutter, 14t strukturert trening hver dag. Jeg hadde spydd etter 1t retake. 

Edited by Zippaznip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er CS? 

 

Sitat

De våpna de kjøpte inn i sin tid, var alle M82A1M NG, ikke M107A1.

Jeg fikk forståelsen at de bare hadde bytta navn på dem, det var bytta diverse slitedeler, og pipe, og kikkert, og vipps, så ble de M107. Men jeg kan ta feil. Det smalt høyt iallefall ;)

 

Sitat

Men - jeg føler for å snarest få hengt meg på noen som kan faget, så jeg får punktert en gong på 1500m, bare for å stoppe skrytet på’n 😎😀

Mellom 12- og 1500m så skjer det en hel del. Ta kontakt så skal du få pepre 1200m gongen så mye du vil, jeg garanterer nesten at du treffer. Men 1500, not so much. Vi har to stk 40x40 hengende på 1550m, og jada, jeg har truffet dem, men det er ikke noe en vedder på... Med 338LM er det nå strengt tatt godt gjørbart, men 6.5x55 er noget tungpustet der ute.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har vært på banen i dag og slitt med å klare å skyte kun 50 serier på kne på 15m

Nå skyter man normalt ikke på 1500m på kne, iallefall ikke med 12.7. Jeg sliter også med å skyte kun 50 serier på kne, hovrer på 48-49 for å være helt ærlig. Men det er gøy å skyte langt, og jeg har ikke tid til å vente med det til jeg skyter alle DFS-stillingene feilfritt.
 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei det er vel så. Men nå tror jeg faktisk jeg har skutt med det meste som har vært i det norska forsvaret de siste 30 år som er kamnret for 12,7. Inklusiv våpen på fjernstyrt gyroplattform. Og jeg har skutt mange 12,7 skudd.

For de som ikke har prøvd kan jeg med en gang avlive myten om at en bare kan hive seg ned og treffe en vannmelon på 1200m på første skudd. Det kan jo selvsagt skje om det er totalt vindstille og en treffer med alle parameter men det er slettes ikke gitt. Selv en slik kule har en stor avdrift med lit vind. Men skyter en bare mange nokk skudd vil en jo før eller siden treffe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...