Jump to content

Første optikk, første rifle, første jakt


ChristofferS

Recommended Posts

Hei. Jeg skal gå til anskaffelse av rifle for småviltsjakt. Har landet på rimelige Ruger American 223.

 

Jeg har tenkt til å legge 5 - 8 tusen i optikk. Det er mye der ute, men har erfart at det finnes mange med kunnskap her inne som kanskje kunne snevre alternativene inn for meg? Primært tiltenkt bruk per nå er gåsejakt og sjøfugl, men ikke utenkelig at man på sikt kunne prøvd seg på toppjakt. Jeg har ikke jaktet med rifle tidligere, og har derfor ingen preferanser fra tidligere. Skyter links (hvis det skulle ha betydning)

 

Alle forslag tas imot med takk

Link to comment
Share on other sites

Hei,jeg ville sett på brukt europeisk som Zeiss,Schmidt&Bender,Swarovski.Du bør opp til 10-12 x forstørrelse til ditt bruk vil jeg tro,fugler kan bli små blinker på litt hold.

Mye bedre å kjøpe brukt kvalitet enn halvbra nytt.For 8000 kan du finne et veldig bra kikkertsikte 👍

Skitt jakt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med AKL, kjøp brukt europeisk. Jeg har kikkert med lyspunkt, men det er veldig sjelden jeg har reelt behov for det, selv ikke på åtejakt på gris. 

Uten lyspunkt får du masse bra til prisen du skisserer. En Zeiss Classic 2,5-10 x 50 blir sjelden feil. 

 

Lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeg gikk fra 2,5-10x50 så til 2,5-15x56 så til 8-32x56, nå bruker jeg 1,5-6x42 ettersom jeg fant ut at jeg skyter best med lav forstørrelse. Uproblematisk å skyte ut til 600m på bane med 6x som maks forstørrelse. Jaktmessig har jeg ikke savnet noe zoom, men på bane er det litt uvant. VX-R er ett godt alternativ til ditt bruk om du skal kjøpe nytt. Start med 2,5-10x, 3-12x eller 3-9x som forstørrelse. Alle kikkerter har forskjellige styrker og svakheter, hva du trenger finner du ut etter hvert som du skyter/jakter.   

Link to comment
Share on other sites

Prikkskyter du bedre på blink også med 1,5-6 kontra f.eks. 8-32?
Jeg gjør ikke det, men det kan like gjerne skyldes at jeg har feil tilnærming til skytingen når jeg skyter med lav forstørrelse.

 

Forøvrig enig i at 3-9 og de rundt der fungerer helt topp og hvis en kjøper brukt europeisk kvalitet blir det enklere å få igjen pengene sine den dagen man evt. kjenner litt mer på hva man faktisk trenger.
Leupold VX-R vil også være i den kategorien som er lett omsette senere, men nyprisen i dag er for høy.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mindre samlinger på med 1,5-6 forstørrelse liggende med tofot og bag. Typisk 50mm med 32x zoom og 25 mm samling med 4x zoom på 200m med DL felt. Stående på frihånd merker jeg litt mindre utslag. At det funker for meg betyr ikke at det funker for noen andre, men kan være greit å teste det ut. Skjøt også bedre med 8x på 8-32x56 kikkerten så det at 1,5-6x42 kikkerten veier omtrent halvparten er ikke grunnen. Bruker stort sett 2,5-4 når jeg skyter på banen, hender jeg må opp til 6 hvis blinken er vanskelig å se, elgbanen er det stort sett 1,5-2 jeg bruker. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ca samme samlinger liggende med rødpunkt, diopter og whatever forstørrelse - 40x hjelper ikke når det er 20mm man klarer på 200m. Men har jeg noe som samler tett, så så skyter jeg nok bedre med forstørrelse ja. Det er vanskelig å skyte 8-10-12mm samlinger på 200m uten en viss forstørrelse... Det er vanskelig uansett, men VELDIG vanskelig uten. Prøv å skyt 10 skudd på 50-60mm på 500m med 1-6-en?

Stående og sånt vil mange få avtrekksvegring med mye forstørrelse, og kan god skyte (mye) bedre med liten eller ingen forstørrelse. Men det er individuelt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gonger ut til 400m kan man skyte med åpne sikter på en gammal Mauser fra krigen ;) 40x er ofte for mye faktisk spesielt på de lange holdene, en ser for mye luft, bildet blir for urolig pga mirage veldig ofte. prøve meg med en fast 40x, men det funka ikke.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

På 1.12.2018 den 13.09, ChristofferS skrev:

Jeg ser i en tråd fra i dag der Leupold VXR 3-9x50 får en del lovende ord. Denne kunne kanskje vært et bra alternativ til mitt bruk?

 

Som flere har antydet, det ligger mye bra optikk på Finn.no til veldig overkommelige priser, også av anerkjent Europeisk optikk. Jeg har tidligere latt meg imponere av Leupold som vanligvis har gitt mye kvalitet til grei pris, men når jeg prøvde det i skogen ble jeg ikke like imponert. Det mangler litt på den optiske kvaliteten til europeerne. Om du ikke vil tømme banken, har jeg alltid ment - og mener fortsatt - at Meopta er høyt oppe. Meostar 3-12x56 R1r har vært med i mange år, og det synes å være en grunn til det, meget kurant sikte til under 10' 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

+1 for Meopta MeoStar 3-12x56. Mer for penga får man nok ikke tak på. Zeiss Classic, som var meget lavt priset her til lands, er også bra kjøp.

 

Småvilt jakt er nok den jaktformen som krever mest av optikken siden målene er små. Har ymse kvalitet optikk på diverse rifler, men på småvilt rifla er det skikkelig Europeisk kvalitet som gjelder.

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode tips så langt. Jeg er veldig positiv til å kjøpe brukt for å få bedre kvalitet til en billigere penge. Det går velsig igjen at de etablerte europeiske firmaene er noe man bør satse på. Jeg får sette meg litt inn i disse og hvilke «linjer»/utgaver hver av dem fører. Man må nesten ha litt kunnskap hvis man kjøper brukt. Det er ikke til å komme vell fra at mange av kikkertsiktene som ligger på Finn befinner seg godt spredt geografisk. Hvordan har dere løst det tidligere? Har dere noen gang kjøpt et sikte uten å sett på det først? 

 

Igjen, alle tips tas imot med takk. Det er flere en meg som har dette spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips ifm bruktkjøp av kikkertsikte. Nå vet jeg ikke om du bruker Facebook, men der er en gruppe som heter "kikkertsikte og optikk kjøp, salg og bytte"

Den er veldig transparent, og seriøs etter min mening, og jeg har fulgt med der en god stund. Priser diskuteres også, slik at man unngår å betale mer enn markedsverdi etc.

Ut over det er min oppfatning at der heller ikke er mye tull rund kjøp og salg av optikk på Finn heller, og forumet her har også en kjøp/salg avdeling som anbefales.

Jeg har kjøpt brukt optikk flere ganger, uten å se den først, og har enda ikke blitt lurt. 

Kan ikke si det samme om fotoutstyr dessverre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, ChristofferS skrev:

Det er ikke til å komme vell fra at mange av kikkertsiktene som ligger på Finn befinner seg godt spredt geografisk. Hvordan har dere løst det tidligere? Har dere noen gang kjøpt et sikte uten å sett på det først? 

 

Igjen, alle tips tas imot med takk. Det er flere en meg som har dette spørsmålet.

Jeg har handlet og solgt våpen, optikk og våpenteknisk materiell fra både Finn og Kammeret i mange år. Forhåndsbetalt ved kjøp og krevd det samme ved salg. Har aldri opplevd noe som helst tull. Våpeneiere er generelt meget lovlydige og pliktoppfyllende folk. Det er veldig ugunstig for oss om vi for eksempel skulle bli anmeldt vedrørende kjøp eller salg. Det er selvfølgelig en del vanvittig overprising, men det må det være opp til hver enkelt og sette seg inn i. 

 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130256300

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134890710

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134836416

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134746059

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130185902

 

Eksempel på en del OK kjøp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet mye på finn.no. Har alltid gått bra med våpen, men har i høst blitt lurt på kjøp av kikkertsikte. Fikk kopi av førerkort på selger før jeg betalte, men fikk aldri siktet. Finn.no har ikke «sikker betaling» lenger, så betalte med Vipps. Saken er politianmeldt og meldt til Forbrukerrådet men vet ikke hvor det ender. Selger påstår at kikkerten ble sendt som brevpost, selv om jeg ba om sporet sending.  

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Selger påstår at kikkerten ble sendt som brevpost, selv om jeg ba om sporet sending.  

Ingen sender en vare med verdi på over 1000kr som vanlig brevpost. Med en slik påstand har selger avslørt seg selv som kjeltring.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Ingen sender en vare med verdi på over 1000kr som vanlig brevpost. Med en slik påstand har selger avslørt seg selv som kjeltring.

Jeg er ikke i tvil om at han er kjeltring. Han har også lovet å betale tilbake, men da dette ikke hadde skjedd innen en mnd anmeldte jeg han. Han innrømmet da også at han haddd blitt utestengt fra finn.no før. All korrespondanse foregikk på finn.no samt SMS, la med utskrift av alt i anmeldelsen. Tar veldig lang tid og vet ikke om det er noe å hente fra vedkommende, kjedelig situasjon.

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Elgjaeger skrev:

la med utskrift av alt i anmeldelsen. Tar veldig lang tid 

La oss håpe politiet ikke er så opptatt med å planlegge hjemmebesøk hos våpeneiere, og å følge opp egne anmeldelser av folk med smakløse klistremerker på bilene sine, at de ikke har tid til å riste noen tjuv-radder.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, ErlingElev skrev:

Jeg kan finne på det. Kjøper får den forsendelsen han ber om. 

Skjønner ikke at du gidder å ta en slik risiko. Jeg hadde krevd at kjøper betalte de 80kr ekstra som sporing koster. Hvis ikke hadde jeg solgt til noen andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 3.12.2018 den 0.36, pererik skrev:

Bare et lite tips ifm bruktkjøp av kikkertsikte. Nå vet jeg ikke om du bruker Facebook, men der er en gruppe som heter "kikkertsikte og optikk kjøp, salg og bytte"

Den er veldig transparent, og seriøs etter min mening, og jeg har fulgt med der en god stund. Priser diskuteres også, slik at man unngår å betale mer enn markedsverdi etc.

Ut over det er min oppfatning at der heller ikke er mye tull rund kjøp og salg av optikk på Finn heller, og forumet her har også en kjøp/salg avdeling som anbefales.

Jeg har kjøpt brukt optikk flere ganger, uten å se den først, og har enda ikke blitt lurt. 

Kan ikke si det samme om fotoutstyr dessverre.

 

Jeg finner ikke denne gruppen når jeg søker på den... rart

Link to comment
Share on other sites

Har en 4.5-14x44 på min småviltrifle. De fleste ryper skyter jeg med rundt 6-8 gangers forstørrelse, på litt lengre hold er jeg på maks og jeg har aldri savnet mer på jakt. Har garantert skutt flere vilt på minimum enn på maks. Det som er bra med litt høyere forstørrelse på litt hold er at man ser kvister og gresstrå lettere. På banen ønsker jeg av og til mer. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...