Jump to content

Ny Blaser R8, to løp, hvilke kaliber?


Talenikov

Recommended Posts

Hei kammeret

 

Jeg skal kjøpe en blaser r8 professional, men trenger litt hjelp til valg av kaliber.
Budsjettet mitt holder til to løp.

Bruksområde blir i første omgang hjort, rev, og av og til villsvin (kanskje elg og rådyr i framtiden). Vil gjerne ha muligheten til å bruke gode blyfrie kuler.
Og ett av kalibrene må være billig å trene med.

Etter og ha lest litt om europeiske kalibers fortreffeligheter havnet jeg først på 6,5x55 og 8x57.
Men så etter å ha lest litt mer på kammeret virker 7x64 også interessant. Kanskje i kombinasjon med 223. Eneste er vel at 7x64 ikke egner seg i korte løp, hadde tenkt 47cm i 8x57 for å spare vekt og få en mer hendig rifle.

Hva tenker folket?

Link to comment
Share on other sites

308 og 223. Verdens mest tilgjengelige kalibre med masse billig treningsammo.

308 = 5,- pr skudd og 223 = 3.- pr skudd.

Blaserpipene tåler 7 - 10000 skudd i disse kalibrene, dvs rett over 1kr pr skudd i løpsslitasje.

Ikke kapp pipene. Blaseren er kort og vanskelig nok i utgangspunktet å skyte bra med på feks drivjakt på gris

 

Edited by Torf
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Torf skrev:

308 og 223. Verdens mest tilgjengelige kalibre med masse billig treningsammo.

308 = 5,- pr skudd og 223 = 3.- pr skudd.

Blaserpipene tåler 7 - 10000 skudd i disse kalibrene, dvs rett over 1kr pr skudd i løpsslitasje.

Ikke kapp pipene. Blaseren er kort og vanskelig nok i utgangspunktet å skyte bra med på feks drivjakt på gris

 

 

+1

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Talenikov skrev:

Dere som foreslår 9,3x62, har dere erfaring med forskjell i rekyl fra 8x57?  Gjerne i samme type rifle.

Rekylen er en funksjon av vekt på kula og hastighet, det ligger mange "recoil calculator" på nettet. Std kulevekt i 8x57 er 196 gr mens 9,3x62 har 286 gr,  så det er godt merkbar forskjell. Men det er forskjellig fra person til person hvordan rekyl takles at det er vanskelig å si hvordan du vil oppleve det. Jeg brukte 9,3x62 i Blaser tidligere, solgte denne og har brukt 8x57 i endel år nå. Kommer ikke til å bytte tilbake

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Talenikov skrev:

Takk for mange tilbakemeldinger🙂 Heller mot 6,5x55 og 8x57.

 

Dere som foreslår 9,3x62, har dere erfaring med forskjell i rekyl fra 8x57?  Gjerne i samme type rifle.

 


Er vel teoretisk ca en 50% økning i rekyl energien fra 8x57IS til 9.3x62 ref denne tabellen her:
https://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm

Cartridge                    Rifle Weight    Recoil energy    Recoil velocity

9.3x62 (286 at 2360)                9.0        28.0        14.1

8x57JS Mauser (195 at 2500)            8.0        18.5        12.2

 

Blir det ille vil en evt demper ta bort en god del.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Talenikov skrev:

Vil gjerne ha muligheten til å bruke gode blyfrie kuler.
Og ett av kalibrene må være billig å trene med.

 

Dei einaste kalibera som oppfyller begge krava må være 308 eller 30-06.  I alle fall om du skal kjøpe ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Så mye tilbakemeldinger, kammeret leverer🙂

9,3 virker interessant, men tror det blir litt mye rekyl for meg. Og kombinerer jeg det med 7x64, så har jeg ikke noe billig å trene med.

308 og 3006 er jeg egentlig ikke så interessert i. Funker fjell, men virker kjedelig. Og klart det er billig, men trenger bare ett billig kaliber til mengdetrening og da tenker jeg som nevnt 223 eller 6,5x55.

Så "storvilt" kaliberet trenger ikke være billig, bare relativt snill med skulderen samtidig som det er godt nok til å stoppe en kjempegris raskt. Vil gjerne ha noe litt annerledes 😁

Når det gjelder kapp av piper kan det hende jeg beholder løpene 58cm da blaseren allerede er kort.

Er det bare på drivjakt man trenger litt lengde? Har bare vært på posteringsjakt så langt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har inntrykk av at det beste utvalet av blyfrie kuler er i .30, og det nest beste i 7mm.

 

Ein herværande despot reklamerar med 7mm treningskuler til kr 1/stk.  Viss han faktisk klarer å levere det, må det være det rimelegaste storviltkaliber det går an å ladde til.  (Sjølv om du garantert må kjøpe hylsene.)

 

Lyddempar fjernar rekyl-problemet, med mindre du skal jakte i utland som ikkje likar slikt.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Talenikov skrev:

9,3 virker interessant, men tror det blir litt mye rekyl for meg.

Så "storvilt" kaliberet trenger ikke være billig, bare relativt snill med skulderen samtidig som det er godt nok til å stoppe en kjempegris raskt. Vil gjerne ha noe litt annerledes Når det gjelder kapp av piper kan det hende jeg beholder løpene 58cm da blaseren allerede er kort.

Med 220-250grs blyfrie kuler i 9,3 så blir ikke rekylen kraftig. Setter du på en demper også, så greier selv rekylpyser som meg å skyte godt med det ;) 

 

Edit, ser du får helt ned i 184grs jaktkuler som er blyfri i 9,3 ;) Da blir det ikek mer rekyl en .30-06 leverer.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

9,3 + demper er fine greier, rekylen går mer over til å bli et kraftig skyv enn slag da. Men det er kanskje best om du får testet dette selv hos en vennlig sjel på skytebanen, smak & behag osv.

Det som fremdeles ikke er så kult er hvis du bruker KKC sin kolbekappe som er formet som en (lett) halvmåne i liggende stilling (eks ved bruk av tofot). Hos meg så treffer da den øverste "spissen" av kolbenkappen inn i skulderen, og det skal ikke mange skuddene til før det blir litt vel ømt. Sittende eller stående posisjon (overkropp mer vertikalt) funker helt fint, da passer "halvmånen" bedre med min skulder. Så poenget mitt med det siste her er at av og til så er det tilpasning som også avgjør hvor behagelig et større kaliber (og der av rekyl) oppfattes.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarteren har "villsvin" med på lista over vilt. Hvis drivjakt er med i bilde har jeg følgende spørsmål til dere som anbefaler 8x57 og oppover:

Greier dere å sette et dobbeltskudd( 2 skudd pr sprang) i tellende område på løpende elg med slik grovkaliber? Selv med en Blaser rettrekker?

Det er vesentlig lettere å få til dette med patroner fra 270 til 308 og med 30-06 som maks med lett kule. På blaser spesifikt er også lengden på sluttstykkevandringen viktig. 308 har den korteste sluttstykkevandringen av alle akseptable patroner.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Drivjakt er ikke med i bildet med det første. Men å ha mulighet til raske oppfølgingskudd kan nok være lurt allikevel. Og da er vel 7x64 med lette kuler innenfor, eller?

 

Har forøvrig mer eller mindre bestemt meg for 6,5x55 som trenings/småvilt kaliber da jeg fikk en bra pris med det løpet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎08‎.‎2018 den 21.32, Talenikov skrev:

308 og 3006 er jeg egentlig ikke så interessert i. Funker fjell, men virker kjedelig.

 

Ikkje at 6.5x55 er eit dårleg val, men du må være den første som kjøper det fordi andre kaliber er kjedelege.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 9.3(ikke blaser) til årets elgjakt. Jeg opplever at jeg må trene litt med den etter å ha vært vant med 6.5 noen sesonger for å få ok samlinger liggende uten noen form for støtte.. Må trene enda mer med den før jeg skyter like middels som jeg gjør med 6.5. Begge med demper. Artigere å skyte med 9.3'en :-)

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Til trening og småvilt ville jeg valgt 223. Billigere ammo og mindre rekyl enn 6,5. Siden du vil bruke blyfri ammo. Er nok ikke et storviltkaliber i gate med 270w, så dumt. 7x64 som du vurderer vil være midt i blinken. Har skutt endel gris med søsterpatrona 7x65R. Ingen av de har klaga på effekten. 

Link to comment
Share on other sites

I og med at denne tråden handler om Blaser R8 er det som sagt ingen krise (slik jeg ser det da) om du velger "feil" kaliber. Det er vel ingen andre rifler som er så fleksible mht kalibre - om man ser bort fra prisen på pipene da :)

 

Det jeg "slet" mest med var om jeg skulle ha standard stokk (17 mm) eller 19/22mm stokk på første R8 rifle.  Man kan bruke 17 mm piper på en 22 mm stokk men det blir en glippe jeg estetisk sett ikke liker. Semi weight piper (eller match) gir jo en del mer stabilitet/vekt for de grovere kalibrene. Ei 17 mm pipe med ett svært hull (9.3+) er jo en del lettere enn samme pipa i .223rem.

 

Har i dag ei R8 Pro Success i 22 mm og ei R8 classic sporter i 17 mm. Og ei K95 i 17 mm (rund pipe). 6 forskjellige kalibre totalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...