Jump to content

Kamuflere rifla med kamoteip


små_vill(t)90

Recommended Posts

Har tenkt på å få kjøpt meg noe kamo tape... eller det er vel ikke tape, siden det ikke er noe som helst lim på den. man surrer bare rundt og rundt helt til man har nok!

 

HSCT-CM-big.jpg

Ser det selges rundt om på noen steder. til og med på "morrobutikker" (softguns, paintball) men sliter med å finne den hvite til sporsnø-jakt...

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du surrer tape stramt rundt pipa og kolben så kan du få treffpunkt endring pga svingninger i pipa blir endret.

Skyt med rifla etter du har gjort endring på den, så er du sikker på at du treffer der du skal.

Det er i hvertfall min erfaring med tape

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på å få kjøpt meg noe kamo tape... eller det er vel ikke tape, siden det ikke er noe som helst lim på den. man surrer bare rundt og rundt helt til man har nok!

 

HSCT-CM-big.jpg

Ser det selges rundt om på noen steder. til og med på "morrobutikker" (softguns, paintball) men sliter med å finne den hvite til sporsnø-jakt...

 

Noen forslag?

 

Hva men XXL Stavangerda? de har

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte noen ruller fra Cabelas da dollaren var sympatisk lav.

Bruker det konsekvent under jakta på de rustfrie løpene.

Vet ikke om det gjør den store forskjellen, men det skalder ihvertfall ikke.

Mener bestemt at jeg har sett kamotape i flere våpenbuttikker her i kongeriket også.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en sprayboks med juledekorasjon snø for å spraye på vinduer, og sprayet på hagla i fjor vinter, greit nok.

Den flasset av der jeg holdt om skjeftet og der den lå mot ryggen men alikevel var det noe hvitfarge igjen på de plassene.

Etter bruk tørket jeg bare av børsa med en varm såpeklut og en med bare vann for å fjerne såperestene før den ble tørket av og innsatt med olje igjen.

For den viderekomne så kan man kanskje lage en kortvarig vintercamo på børsa som i tråden "pimp my ...." som ligger her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte faktisk på å spraye ned hele rifla med snøspray, men tenkte at det måtte være ett hellsikke å få vekk (ut fra div. sprekker o.l.)

 

Det jeg gjorde var at jeg tok en rull med sportstape og surret hele sulamitten inn!

 

 

DSC_2096.jpg?t=1227366672

DSC_2101.jpg?t=1227366700

DSC_2108.jpg?t=1227366718

DSC_2111.jpg?t=1227366736

 

Bare ett tips: start fra et sted og slutt på ett annet! (løp, skjefte, kolbe, kikkert) kan være litt vanskelig å dra av hvis disse overlapper hverandre... var ikke noe særlig lim igjen på rifla... men jeg ville ikke ha latt det stå på i ei uke i strekk (ut i kulde, inn i varme, ut i kulde) da kan det blir vanskeligere å fjerne limet!

 

Så konklusjonen er nok at hvis jeg skal bruke tape med lim på blir det nok en sportstape til 10,- rullen i stede for camo-tape til 100,- rullen.

Fordelen med tape uten lim er selvfølgelig at du kan la den stå på så lenge du vil uten å være redd for at limet skal sette seg! og hvis du er forsiktig; kanskje bruke samme tape til neste sesong!

Link to comment
Share on other sites

Det er nok som oftest helt andre ting en hvitt/ikke hvitt som støkker fuglen.

 

Men man skal aldri undervurdere trua. Hvis jegeren tror at kamuflasje hjelper og jakter bedre på grunn av det, vil hvit kamo kunne være gunstig. Jeg er en av de som har mer "tru" hvis jeg går i hvite klær på vinterjakta og kanskje har "kamuflert" børsa med gasbind, teip el.l. Hvis jeg har bedre "tru", vil jeg som regel jakte bedre enn hvis jeg ikke har den "trua". Om det så er en optisk eller en psykologisk grunn til at jeg jakter bedre, er vel egentlig ikke så nøye ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker camotape, ikke på hvit riktignok, men helt ordinær camotape på riflene mine, selv om det er vinter. Også på hagla.

Den eneste årsaken til det, er å hindre sol/lys-reflekser, som kan være temmelig synlig og sjenerende, selv på lange avstander.

Link to comment
Share on other sites

Har mer tro på at hvit camo er nyttig på stillesittende posteringsjakt enn på bevegelig fuglejakt. Fugl vil oppfatte lyder og bevegelser uansett.

 

Men jeg holdt på å miste et rådyr en gang fordi jeg var i hvitt men børsa ikke, og dyret reagerte da jeg lirket opp rifla. Men det reagerte ikke fort nok, he he! 8)

 

Forøvrig selger Europris så billig og elendig elektrikertape at du sikkert kan blåse tapen av rifla etter endt bruk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Militær våpenlakk! har 3 bokser av NFM type, funker fett som faen. lett og pusse av og hvis du vil ha den av. den slites også av etterhvert så veldig kurrant å bruke hvis du vil ha rifla brun/grønn osv sommerhalvåret og hvit om vinteren..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...