Jump to content

Hagle- Får man det man betaler for?


pelsjager

Recommended Posts

Jeg har en enkel Silma Lappland hagle som jeg har brukt i 7  år. Aldri hatt noen feil med den, og treffer da på en del av de rypene jeg peker på. 

 

Var på leirduebanen i går, og ser jo at jeg ikke treffer på mer enn 7 av 25 duer. I pistolskyting så vil det være stor forskjell på "treffsikkerheten" på forskjellige pistoler, og ofte får man det man betaler for.  Spørsmålet mitt er: foruten om å bli bedre til å skyte, hvor mye har hagla å si? 

Vil det lønne seg å gå opp noen prisklasser? 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

7 av 25... 😉.- Beklager, men du har du utvilsomt litt skyting framfor deg om du har ambisjoner på å bli god med hagla.

 

Selv om din hagle (Silma Lapplander) har fungert greit nok med et fåtal (?) skudd på jakt pr år, er jeg redd for at kvaliteten nok ikke holder mål for litt mer seriøs baneskyting over tid.

Du kan sikkert også lære deg å treffe bedre med den du allerede har, men som du selv antyder vil du i lengden være mer fornøyd og tjent med et våpen som er konstruert for, og som tåler bruk på bane med stålhagl.

 

I den mer "vanlige" prisklassen er det fremfor alt to merker som gjør seg gjeldende og er godt synlig på banene rundt omkring,.. begge begynner på "B"...😉

 

Lykke til.

(nei...tenker ikke baikal eller bettinisoli)

Edited by bobby
legge til
Link to comment
Share on other sites

Du skal skyte mye før du sliter ut en silma hagle, har skutt noen 1000 skudd med min uten at den bærer ikke preg av det. Viktigste er jo at hagla passer, og er nok mer viktig med god hagle for å komme seg fra 22 til 25 treff enn det er fra 7 til 20 treff, kommer du deg ut å skyter en eller to serier to ganger i uka kommer du til å se progresjon ganske raskt. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

Du kan sikkert også lære deg å treffe bedre med den du allerede har, men som du selv antyder vil du i lengden være mer fornøyd og tjent med et våpen som er konstruert for, og som tåler bruk på bane med stålhagl.

Hjelper ikke med dyr hagle, hvis den ikke passer jegeren.  :(  Men som du nevner, med mange treningsskudd kan skyttere tilpasse seg noe til ei hagle og treffe noe mer. Men det er vel bedre på til passe hagla til skytteren og ikke omvendt. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En god venn "dro" meg med till XXl (Tiller Tr.heim) for en tid tilbake. Han ville ha min vurdering over Fausti-hagler.

Nok om det, mens vi kikket på disse, kom en voksen mann i +50årene som også ville se på hagler. Han fortalte den ganske unge speditøren,.. og oss, at han hadde skapet fullt med forskjellige hagler, men det hjalp ikke,.. ble vist MYE bom og nu ville han ha ei hagle som han "TRÆFFT ME"!

 

Jeg overhørte ikke videre denne sikkert MEGET "interessante" ☺️ samtalen han fikk med selger, men jeg hadde "vurdert ferdig" både Fausti og selger og funnet begge for "lette" og trakk meg diskret tilbake.

 

Hva jeg vil si med dette,..

53 minutter siden, Geco5 skrev:

Hjelper ikke med dyr hagle, hvis den ikke passer jegeren.

En God skytter treffer som regel bra med alle hagler han får i hendene.

En Dårlig skytter treffer ikke selv om han har fått den tilpasset.

 

Selvklart vil vi ha våpen som passer (sånn noenlunde), men de siste "fin-justeringene" er noe en selv best finner utav,.. etter noen tusen skudd.- Ofte SMÅ justeringer, som den litt hendige ofte selv klarer av.

 

Et kvalitetsvåpen kan man faktisk også få til så "den passer".

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En God skytter treffer som regel bra med alle hagler han får i hendene.

En Dårlig skytter treffer ikke selv om han har fått den tilpasset.

Dette er ikke helt sant. Jeg tror jeg må regnes som en dårlig hagleskytter, tor ikke en finner de verre sånn helt uten å lete litt...

Jeg har skutt kanskje 300 skudd med hagle på 10 år. I de siste 3-4 årene har jeg vært 5-6 ganger på haglebanen. Jeg har utelukkende skutt med lånte hagler, og det er ingen tvil om at jeg treffer med noen hagler, og ikke treffer med andre hagler. Vi har skutt jegertrap, og sånn "sporting" der det kommer duer alle veier. Jeg kan treffe godt over halvparten i sporting, og skyte doubleer og alt mulig, med ei hagle, som jeg jo merker at passer, og jeg kan skyte 3 av 25 på jegertrapen med ei anna, som passer som ei åre. Jeg har ingen formening om disse haglene er dyre eller billige. Den verste jeg har skutt med til nå var ei Beretta forresten. Skulderstokken var ca 10cm for kort...

Min påstand er at en dårlig skytter skyter mye bedre med ei tilpassa, eller iallefall ei hagle som passer, en god skytter skyter jo godt med alt, men vil nok helt sikkert gjøre færre feil om hagla passer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, pelsjager skrev:

 

Var på leirduebanen i går, og ser jo at jeg ikke treffer på mer enn 7 av 25 duer.

Bruker du lang tid på å skyte? Hvis du gjør det er det er det sannsynlig at du konsekvent skyter over. Det du må være klar over er at ryper starter med lav fart og leirduer begynner med høy. Du har med andre ord mye bedre tid på rypa enn på leirdua.

Skyter du raskt på leirduebanen er dua på tur opp, men venter du for lenge er den på tur ned. Har du ikke erfaring med hvordan siktebilde skal være på nedgående mål blir det nokså garantert skudd over og bom.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen stor hagleskytter, men jeg gikk fra 7-8 av 25 til stabilt over 20 på jegertrap ved å tørrtrene montering og å terpe siktebilde - i den grad man har det med hagle. Jeg har lånt hagler jeg ikke fikk til (til og med en på B, med feil skjeftemål), så det spiller sikkert en rolle, men nøkkelen for meg lå i å få en god nok grunnleggende teknikk. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte forskjell på skuddbildet i ei kvalitetshagle og ei billighagle. Ammo og choker er heller ikke helt uten betydning. Men det viktigste er at man kan gjøre  samme montasje om og om igjen. 

Skyting med hagle er ferskvare og må vedlikeholdes jevnlig. Jeg vet for nå har jeg vært fri for haglebane på andre året. Nå skyter jeg så dårlig at det suger balle. 😝

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Så... hvis man skal prøve å fordele prosentene da? Hvordan blir det?:

 

Erfaring/Trening på bane: XX%

 

Riktig tilpasset hagle: XX%

 

Billig eller dyr hagle: XX%

 

Noen forslag?

 

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert det lureste å få hjelp av noen som kan det med tilpasninger av hagle 🤔. Så er det trening og trening, og atter trening. Kjipt, men sånn er det bare. 

Eneste grunnen for å kjøpe en ny hagle er hvis den ikke kan tilpasses, ikke virker, eller at det blir økonomisk ufornuftig å tilpasse i forhold til hva hagla har av verdi.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, bobby skrev:

En God skytter treffer som regel bra med alle hagler han får i hendene.

Hvis du med "god skytter", mener noen av Norges og verdens beste baneskyttere, så har du sikkert rett. Alle jegere kunne sikkert skyte litt mer, enten det er med hagle, eller rifle. Men for jegere som ikke er baneskyttere og har ikke tid og råd til å skyte 15 - 20 tusen skudd i året (eller mer), er er det vel litt tullete påstand du kommer med. :( Er vel ikke så mange jegere som skyter et tusen skudd i året - engang. Det reelle tallet ligger vel heller på noen få hundre skudd.

 

Som du sikkert vet så er vanlige hagler tilpasset en "standard" person. (Selv om dette kan varriere noe fra produsent, til produsent). Har en en tilnærmet standard i kropp, er det normalt lite, eller ingen tilpassning, før en kan skyte greit etter relativt får skudd med rett instruksjon. Men desto mer en avviker fra standard personen, desto mer må en skyte, for å tilpasse seg hagla. Men noen ganger, er ikke engang det nok.

 

Med min ringe erfaring som jeger (gjennom mange ti-år), er at for folk flest er godt tjent med å får tilpasset våpnet og dermed ikke har behov for å skyte mange tusen skudd i året, for å skyte habilt. Forutsetter at de får en bra instruksjon i forkant. Og kan bruke fritiden sin på andre ting, som bl.a. jakt. I de fleste tilfeller er det enkle justeringer, som ikke koster mange kronene. Det er heller ingen garanti for, at en dyr hagle passer eieren. Og da er en like langt.  Ja - det finnes dyre hagler, med eget kolbesystem. Men, da er vi vel i en annen prisklasse.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

 

Med min ringe erfaring som jeger (gjennom mange ti-år), er at for folk flest er godt tjent med å får tilpasset våpnet

 

Er du nå sikker på at du kjenner så mange ("folk flest") som har fått sine våpen "tilpasset"?? 

 

At noen har fått hjelp fra selvutnevnt "besserwissere" og dilettanter er nå så,..disse er det  mange av.- Derimot å FINNE og å få dette utført av en kompetent person er verre,.. langt imellom de.

 

Tilpassing er noe for "viderekomne", for folk som har rutine og VET hva og hvordan man vil ha ting.- For en nybegynner, dessverre ofte bortkastede penger, er min mening.

 

1 time siden, Geco5 skrev:

I de fleste tilfeller er det enkle justeringer, som ikke koster mange kronene.

 

Ja, men da er vi enig 😉

22 timer siden, bobby skrev:

Selvklart vil vi ha våpen som passer (sånn noenlunde), men de siste "fin-justeringene" er noe en selv best finner utav,.. etter noen tusen skudd.- Ofte SMÅ justeringer, som den litt hendige ofte selv klarer av.

 

TS; 

På ‎29‎.‎04‎.‎2018 den 11.25, pelsjager skrev:

I pistolskyting så vil det være stor forskjell på "treffsikkerheten" på forskjellige pistoler, og ofte får man det man betaler for.

... Dette gjeller vel for der meste her i livet,... også hagler, i hvert fall mht driftssikkerhet.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bobby skrev:

Er du nå sikker på at du kjenner så mange ("folk flest") som har fått sine våpen "tilpasset"??

 

At noen har fått hjelp fra selvutnevnt "besserwissere" og dilettanter er nå så,..disse er det  mange av.- Derimot å FINNE og å få dette utført av en kompetent person er verre,.. langt imellom de.

Tja... antallt jegere som har hatt hjelp av børsemakere, er da et to-sifret antall. Det er da noen. De fleste ganske enkle endringer og til litt mer avansert som å lage nye kolber (innkjøpt råemne av kolbe fra fabrikk), etter å ha benyttet det jeg vil kalle for en hagle-jigg (justerbar kolbe), for å måle alle relevante data, som bl.a. "fall", "cast off", m.m. Det er også foretatt slike målinger og sent bestilling til våpenfabrikken, for ny tilpasset kolbe. Til de meste avanserte jobbene, er det benyttet de fremste børsemakere/kolbemakere her i landet. Det er de samme som eliten, av baneskyttere har benyttet og INGEN besserwissere! Hva hver enkelt børsemaker har gjort selv og hva som er foretatt på fabrikk, vet jeg har varriert. Det har også varriert mye fra 60-tallet og frem til i dag, hva som er foretatt av tilpassninger (justeringer, nye kolber, o.l.) her i landet og hva som er fullføt utenlands. Noe som også har vært avhengig av våpneprodusent. Og jeg kjenner sevfølgelig noen som har fikset problemene selv, noe jeg også har gjort på 3 hagler. Splittet kolber, limt på valnøttkloss og tilpasset.

 

Jeg kjøpe min første hagle i 1965 og har jaktet over det "ganske land", fra Haukeli- og Rukan området i sør og til Finnmark i nord (samt noe i Sverige) og gjennom mange ti-år. Og jeg har bekjente jegere i fleste fleste områder av landet (og noen i Sverige), ikke bare her i Drammens- og Østlandsområdet. Selv om jeg ikke kan all verden om kolbetillpassning selv, har dette opptatt meg gjennom en del ti-år og det blir diskutert blandt bekjente og jaktkammerater. Spessielt hvis de bommer mye på "bane" (offentlig og private), eller på jakt. Og jeg har ivert for, at flere skulle få tilpasset sine hagler. Men jeg også bekjente som kjøper nye hagler i tide og utide, for å finne det som passer. Til de som kjøper dyre hagler, hvor tilpassning er medregnet i prisen. Men det store flertallet av bekjente, skyter med det de har, enten våpnet (kolben) passer, eller ikke.

 

Ser du unnlot å komentere resten av mitt innlegg. Men poenget du forfekter, er at det hjelper lite å innvestere i dyre våpen, hvis ikke våpnet passer jegeren! Og jeg tviler på om jegere flest, er interessert i å betale mange ti-tusener av kroner for et jaktvåpen (kanskje også reserve våpen), samt skyte maaange ti-tusener av skudd i året. Folk har kanskje familie, hus og andre hobbier som krever tid og penger, så da blir det en prioritering, hva som er viktig! Noe velsituerte baneskyttere ikke forstår.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan man vrir og vender på det så må skytteren være i stand til å montere hagla likt fra gang til gang. For å få til det må man ikke nødvendigvis skyte. Men det er grusomt kjedelig å tørtrene uten "pang", selv om det er billigste løsning. 

Men så er det et men med hele greia, for det lønner seg å starte med en hagle som er tilpasset. Hvis ikke blir man aldri ferdig med problemene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly;  Jeg vet du "er venn av tilpassing", vet også at dette er noe du selv holder på med, og ,.. skulle jeg tro, selvsagt utfører på dine egne våpen.

 Personlig har jeg selv aldri "stolt" på at noen andre vet bedre enn meg selv om et våpen passer meg eller ikke, og evt er i behov av en justering, .. vri kolbe hit eller dit etc. - Dette er noe jeg selv kan se og bedømme, og om kolben behøver kappes/forlenges, for høy kolbekam som må files ned eller andre små justeringer, så har jeg (som deg?) hittil klart dette selv på mine våpen.

 

Ikke min første hagle,.. men det var med en Rem 1100 jeg virkelig begynte å lære meg å skyte,- i virkeligheten tror jeg det var den som lærte meg.- Et billig våpen og "still going strong" med en bein/rak kolbe helt UTEN Cast Off.- Rem 1100 og Rem 870 (samme kolbemål), er begge gode eksempel på masseproduserte våpen som de aller fleste skyter bra med,.. ikke bare bra, men MEGET bra.

 

Jeg vil bare sette fingeren på nyansen (og prisforskjellen) mellom et våpen som "passer" brukeren og et som er "tilpasset",.. for så vidt helt OK , men tilpasset av HVEM?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som deg begynt med med rett kolbe, og av og til skutt bra. Av og til skutt dårlig. Jeg har vært helt avhengig av å sikte. Det betyr at jeg aldri har vært i stand til f.eks å skyte skeet hvor tempoet er høyt. Først når jeg skjønte sammenhengen mellom tilpasning og intuitiv skyting forsto jeg hvor viktig tilpasninger er. Jeg har desverre gått den vanskelige veien. Jeg har brukt årevis på å få til skytingen og plages fortsatt siden jeg har uvanen med "siktebilde" innebygd i ryggmargen. 

 

Når jeg vet det jeg vet i dag ville jeg begynt en helt annen plass om jeg kunne. Plassen er å starte med riktig instruksjon i montering og en hagle som passer med riktig montering. Hvem kan det? Ikke vet jeg, men en nybegynner med fersk jegerprøve kan det i hvert fall ikke. 

 

Mitt tipps er å oppsøke en hagleinstruktør og be om hjelp 🙄

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjøt med Relativt dyr hagle for et par år siden. Og tilpasningen som ble gjort første dagen økte treffene fra 8 av 25 til 18 av 25 på 2 runder. Har nå ei litt rimeligere hagle som jeg fikk ferdig tilpasset på butikk den ga 22 av 25 treff første runde. Så om grunnleggende skyteferdighet er tilstede vil jeg si tilpasning og montering i skulder teller 80-90% merke og pris kun på selvfølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke rimeligere modeller er det som faktisk har tilpasning? Kan selvfølgelig finne noe som passer i butikk, men har mer troen på at noen som faktisk kan det tilpasser for meg.

 

Ser JD skryter av tilpasset hagle, men med det mener de at de tilbyr to forskjellige stokker. Ganske sikker på at jeg på kort tid på gata kan plukke ut 5 voksne menn med ganske forskjellige dimensjoner på nakke, skuldre og armer...

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, msteiro skrev:

Hvilke rimeligere modeller er det som faktisk har tilpasning? Kan selvfølgelig finne noe som passer i butikk, men har mer troen på at noen som faktisk kan det tilpasser for meg.

 

Ser JD skryter av tilpasset hagle, men med det mener de at de tilbyr to forskjellige stokker. Ganske sikker på at jeg på kort tid på gata kan plukke ut 5 voksne menn med ganske forskjellige dimensjoner på nakke, skuldre og armer...

Handlet hos Taylor outdoors.(justerbar kolbe)Med rimelig mener jeg under 20.000. Og om du skal handle grepsstokk"tilpasset" så ryker det fort 10-15.000 der også.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er over mitt budsjett, tenkte mer på å få en hagle som passer mine mål, ikke tilpasset pistolgrep etc.

 

Tenker rundt 10-15k for haglen, Intersport Bogstadveien har bla et par modeller de leverer tilpasset for ca 10 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mye du har skutt tidligere, men husk at tilpasningen også må ta hensyn til din skyteteknikk. Jeg skyter nå med mye høyere kolbe enn da jeg startet. Så at målene på kolben endrer seg frem til skyteteknikken har satt seg, er ikke uvanlig. 

Normal tilpasning i norske butikker er at du prøver en hagle, som selger kan justere, og du sier selv om det kjennes godt ut. Det du egentlig ønsker er en selger som vet hvordan haglen skal ligge og kan fortelle deg at "det er disse målene du skal ha". Men det blir fort en annen prisklasse da. 

Link to comment
Share on other sites

Joda, men er jo butikker med ansatte som har mer peiling enn andre som også selger rimeligere hagler. Fått tips om Taylor Outdoors, Bogstadveien og Løvenskiold. Så er jo spørsmålet om en hagle derfra til 10k er et greit nok steg opp mtp tilpasning, og funksjonering. 

 

For alvor begynt å skyte litt for 3-4 år siden, og skyter kanskje i snitt 150-200 skudd i måneden. Men merker at hvis jeg har lengre opphold enn vanlig mellom skytingene, bruker jeg uforholdsvis mye tid på å finne riktig posisjon. Irriterende når jeg testet haglen til en kamerat, og følte den satt betydelig bedre etter bare 3-4 skudd.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Joda, men er jo butikker med ansatte som har mer peiling enn andre som også selger rimeligere hagler. Fått tips om Taylor Outdoors, Bogstadveien og Løvenskiold. Så er jo spørsmålet om en hagle derfra til 10k er et greit nok steg opp mtp tilpasning, og funksjonering. 

 

Jeg har utelukkende gode erfaringer med Halvor i Bogstadveien, dvs sjappa ligger jo nå i Kirkeveien, men heter Bogstadveien...

Jeg hadde tatt en telefon og hørt med ham. Mitt inntrykk er at han ikke gjør det dyrere og mer komplisert enn det behøver å være.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Får se hva det blir til, litt kort tid til jaktsesongen, men kanskje en julegave til meg selv :) 

Uansett lyst på en kal 20, så da har jeg to unnskyldninger...

 

Forresten, når er en hagle for gammel for tilpasning? Hørt noen mene at eldre hagler vil sprekke ved bøying, men hva er eldre? 5 år, 10 år, 30+ år? 

 

Har selvfølgelig noe med behandlingen av våpenet, men vil det være mulig å tilpasse en 40 år gammel Merkel feks?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...