Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

Ting jeg lurer på rundt pulverlakk

 

-kalibrering og påsetting av GC, gjøres det før eller etter lakking? 

-ladedata, hva bruker en som et utgangspunkt? Blykuledata og forsiktighet? Ender en vanligvis med høyere kruttvekt enn for tilsvarende kule uten lakk? 

Link to comment
Share on other sites

Folk ser ut til å gjøre det ulikt med tanke på rekkefølgen. Jeg krymper på gas check før lakkering, det fungerer fint. Hvis man setter på gas checks etter lakkering, kan det gå litt tungt pga økt diameter på "skaftet". Tar en tur til gjennom (push-through) sizeren til slutt.

 

Du kan trygt bruke blykuledata til lakkerte kuler, det er helt ufarlig. Men du kan også bruke type startladninger for mantlede kuler med ca samme vekt.

Lakkerte kuler er veldig glatte, og ser ut til å generere noe lavere trykk enn både mantlede, og vanlige smurte, kuler av samme vekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag skjøt jeg bl.a med Arsenal 266-92 kula i Schultz & Larsen 6,5x55. Jeg var litt spent på hvordan denne kula ville fungere, den er temmelig lett og kort. Men den har vist seg å fungere fint, 15 grs N110 gir stabile 5- skuddsgrupper rundt 60mm på 100 m, skutt liggende med støtte på sekk. Men jeg har sett litt sot på hylsehalsen. Ikke farlig i seg selv, men ganske uvanlig med N110. 16 grs blir for mye, da åpner gruppene seg opp. JEg var nyskjerrig på om en liten krymp faktisk kunne være på sin plass her, for å liksom dytte litt på brennkurven. Så det prøvde jeg. 2 5- skuddsserier med støtte på sekk, 15grs N110 og en LITEN krymp, med Lee FCD. Gruppene målte 39 og 40mm, ingen sot på halsene. Dette er de beste gruppene jeg så langt har skutt med denne kula. Interessant.

6306DACF-4B0F-4657-BED8-8DD529D02182.jpeg

89B5D4B9-B935-4AFE-B65E-A2E98E460A41.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M83_Kongsberg, beklager sent svar, så ikke i farten spørsmålet. Den 92-grs kula har gas check (kobber, fra sagesoutdoors.com). Skal prøve uten gas checks etterhvert (det er bare så mye som skal prøves «etterhvert»).

 

Prøvde ny kule igår, fra NOE, til S&L 6,5x55. NOE 266-126, som i utgangspunktet er konstruert mtp 6,5 Grendel. Jeg har en to-hullstang, som lager en «plainbase» og en gas-check kule. Hjemmelagd kulefett i rillene (pan lubing), lite lag med rullesmøring på toppen. Hornady gas check på gc-kulene. Sizet .266. Norma hylser, win LR hetter. 

 

En interessant ting med denne støpeblokka, er at alle kulene (med henholdsvis gc og pb) kommer fra samme form. Man kan tenke seg at det gir mer homogen kuleform.

 

GC- kulene ladet jeg med 18-19-20 grs n120. PB- kulene med 7,5-8-8,5grs Hodgdon universal. 18-19 grs n120 var en umiddelbar suksess. Da jeg skulle skyte 20grs, erkjente jeg at børsa var i varmeste laget, og valgte å dra sluttstykket tilbake for å la børsa hvile litt. Hylsa kom ut, men kula satt igjen mot bommene! Sånn kan det gå, med lav halstensjon og «jam fit». Så det ble ikke test av 20grs denn gangen 😀

 

Med plainbasekulene fikk jeg 5skudd/ca 70mm med 8 grs, skal utforske det nabolaget litt mer. Med gc- kulene skal jeg bare krype oppover litt til, se hvor mye fart jeg kan få med god presisjon.

 

C5D252F6-9555-4B4E-B922-F81B4E9638BF.jpeg

0DA1F28B-925B-4E1D-96D0-B385D0D917CA.jpeg

873E65A5-106A-4142-B6D3-5007D766EA70.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan man kjøpe lykke?

Det virker sånn. Idag kom en pakke fra Slovenia, nærmere bestemt

https://mp-molds.com/

 

Jeg har kjøpt en 3-hulls støpeblokk i messing, .311- kuler, med mulighet for å lage hullspiss (175grs) eller flatnese (180). Jeg kjøpte også håndtak, de kostet omtrent det samme som Lee- men er et hakk mer forseggjort.

 

Maskineringen på denne støpeblokka er.... fabelaktig. Den oser av kvalitetsfølelse. Kutteplata er i polert stål. Her fikk jeg veldig mye kvalitet for pengene.

Selve kula er en slags reproduksjon av et RCBS- design (SIL), med meget godt ry. Gleder meg til å støpe, men ikke minst skyte disse kulene. 

 

3CD81620-29B4-423A-B3F0-2888A7FEDF41.jpeg

Edited by spindrift
Rettet skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nei, bare såvidt fylt formene noen ganger. Støping av hullspiss er tydeligvis en greie jeg ikke har helt taket på ennå 😀

Jeg tenker jeg begynner med flatspiss, til formen er innkjørt.

Aner ikke om du kan få tak i 165 SIL -kuler noe sted. 

Kuledesignet på denne kula ser iallefall lovende ut. Den er ingen "bore rider", som man kanskje kan få inntrykk av. Nesa er en lang kjegle, egentlig. 

Link to comment
Share on other sites

Lee TL309-230-5R er en mildest talt ukonvensjonell konstruksjon. Lang som en vondt år, med boat tail. Oppgitt BC er 0,688, det tror jeg ikke mange støpekuler kommer i nærheten av. Den er konstruert med tanke på .300 BLK, og lignende patroner med kvass riflestigning. 

Jeg kjøpte en slik tang i et svakt øyeblikk, vel vitende at stabilisering av slikt prosjektil i vanlig 1:10 .30- kaliber kanskje er noe optimistisk. Men jeg er ikke så opptatt av stabilitet egentlig (i sammenhengen rekreasjonsskyting), bare kula treffer der den skal. 

 

Så slo det meg, hva om jeg skyter den baklengs?

 

Jeg har ikke skutt så mye med denne ennå, men har forsøkt litt i en Rem 700, :30-06. Rifla har bare sånn passe presisjonspotensiale (den skal nok til større kirurgi). Trenden så langt, er at baklengskulene har samlet best. 9,5grs N32c gir 310m/s, og 5 skudd/75mm på hundre meter. Forlengskulene, når ladd til subfart, har gitt tildels tragisk presisjon. 

 

Med kula bak-frem minsker selvsagt forbrenningsrommet i hylsa, med dertil økt trykk av en gitt kruttmengde. MEd pistol/haglekrutt i ladeområdet ca 8- 10grs var forskjellen i ladevekt-med-samme-fart ca 10%. Altså; jeg måtte bruke ca 10% mer krutt for å oppnå samme fart når kulene var orientert med spissen frem.

 

Det går forresten å krympe på gas check på disse også. 

Etterhvert skal jeg prøve disse kulene i litt friskere ladninger med «spissen først», de kan sikkert være morsomme å trakassere gonger med. Men i Sub-fart virker det som de fungerer best bak-frem.

 

6B5149FC-4DC9-438B-BFE2-B85F8AF281DC.jpeg

52C3311D-DE1B-4403-AAC9-324F55F69088.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så gøy!

Som jeg antagelig har skrevet før, N-110 er et supert krutt i det ladenivået. Hvis jeg bare kunne hatt ett krutt til blykuler, hadde det blitt N110. Brenner stort sett rent, gir ofte god presisjon - og veldig behagelige ladninger å skyte med. Børsa blir jo knapt varm, så man kan skyte masse. 

 

Gøy å høre at det går fremover! Slike triumfdager er veldig tilfredsstillende, og gode å varme seg på hvis man får noen mer skuffende dager senere (det har iallefall jeg av og til😀).

Kult!

Link to comment
Share on other sites

Til de svakeste ladningene, med plain-base kuler med vanlig kulefett, bruker jeg pistol/haglekrutt, i størrelsesorden 8-10 grs. Da blir det ren, konsistent forbrenning uten at den resulterende farten blir for høy for sarte blykuler med rompa bar.

 

N110 er fint for slike "mellomladninger" med gas check, med eller uten pulverlakk. 

 

For litt høyere ladevekt/fart har vectan tubal 3000 fungert fint, med og uten pulverlakk (type 30-34 grs i.308). Det ligger tett mot viht n-133.

 

For nesten-mantel-fart i. 308 har imr4064 vært bra. Det er likt N140. N150 har også fungert fint, og tubal 5000.

 

I 6,5x55 har n120 (ca 20 grs) gitt gode resultater.  Norma 200 under utprøving. 

 

Jeg kunne helt klart greid meg med færre kruttsorter 😀

Men jeg lader et ganske bredt spekter,  bare i. 30- kaliber lader jeg 18 forskjellige kuler, med og uten Gc og PC, fra sub til 700m/s. Da er det kjekt å ha litt forskjellig drivstoff 😁

 

Link to comment
Share on other sites

Første test med MP 311-180 idag. Flatnesede kuler, som veier 175 grs i min legering. Startet med vannherdede kuler (BHN ca 27), pannesmurt med hjemmelagd kulefett med et toppstrøk med rullesmøring. Hornady gas check. Sizet .309. Win large rifle hetter. Friflukt null. Howa .308win, skutt på 100m.

N110/18grs, tubal-3000, 27&29 grs. Bare en liten «pilottest», for å få inntrykk av presisjonspotensialet. Og det ser bra ut! Alle tre ladningene skjøt godkjente grupper, N110 var riktig bra. Faktisk omtrent like bra som denne (litt middelmådige) skytteren klarer med matchkuler fra fabrikken. 

 

6C2D9CDE-AA52-403E-81F9-C3214D67807E.jpeg

8BCE45FB-FF5D-48E8-9B76-1ED469D8FB4F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter et par støpeseanser med flatnesede kuler i MP 311-180, er nå støpeblokka fint innkjørt. I dag følte jeg for å prøve å lage noen hullspisskuler. Jeg glattet over hullspisstappene litt med stålull, knikket de med blyant. Forvarmet støpeblokka på varmeplate, og ga hullspisstappene en ekstra oppvarming med stormlighter. Fungerte som bare det! 

Disse har jeg støpt i en legering som er litt mykere, og med høyere tetthet. BHN 15. Seig som rakkeren. Hullspisskulene med gas check veide 175 grs (altså det samme som flatspisskulene, i en hardere legering). Disse skal jeg teste både med vanlig kulefett, og pulverlakk. Så hadde det selvsagt vært gøy å få ekspasjonstestet dem. 

Er de ikke fine? 😀

 

9F367E9B-0BCE-44E2-B093-AE28E26AD583.jpeg

EEAC1909-8DF3-48EF-8755-01C3683D6894.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg startet for alvor med pulverlakkering i vinter. Og det har i grunnen gått greit. Men, jeg må si det er langt mer utfordrende å få god dekning med pulveret nå, som vi har en relativt fuktig sommer. Jeg har foreløpig kapitulert, og legger to strøk. Det er mer jobb, men ikke dobblet så mye. Jeg kan liksom jobbe litt mer raskt og sjødesløst. På første strøk tar jeg «det jeg får». Til neste strøk hefter pulveret mye bedre. Kulene legger jeg på en teflonmatte (grillutstyr fra biltema), 

 

Gleder meg til å skyte med MP311-180 hullspiss/pulverlakk. Den tror jeg kan bli giftig.

 

70E072FB-D0AD-4473-ABAB-53FB221D2F72.jpeg

B914E84E-8DFF-4ED0-8495-B284FE5BEDDC.jpeg

6A31993E-C7D3-4A0F-8962-59A377948173.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Første liille testen med MP-311-180, hullspiss idag. Rössler Titan Alpha .30-06, Viht N110, 18-19-20 grs. Hjemmelaget kulefett, Hornady GC. Skutt liggende, med støtte på sekk.

Ingen grupper var sensasjonelle idag, dessverre. Men ingen var direkte ræva, og det er jo alltid et lyspunkt (og ingen selvfølge i denne bransjen 😀). Jeg tror kanskje rundt 19 grs kan være riktig for denne kula/legeringen i denne rifla (siste skuddet var liten avtrekksfeil, naboen skjøt i det jeg skulle trekke av, og jeg ble litt forstyrret). Skal pusle litt mer rundt dette ladenivået, så blir det litt heitere ladninger med pulverlakkerte kuler etterhvert. Og kanskje en ekspansjonstest.

 

 

A87B9976-0911-4A50-81AC-FF5607DED06C.jpeg

BD88A3B3-615E-4692-91DF-DE95971DA5E1.jpeg

5635F5A9-AC4F-47A3-8F82-F69F2CCBD7C8.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, spindrift skrev:

Fin video, flott børse, god skyting og NYDELIGE kuler. Den ladningen bryter jo antagelig «storviltmuren». Hvilket pulver har du brukt, om jeg tør spørre?

 

Her brukte jeg 42 grain Hodgdon H380. 

 

Kulene blir flotte ja :-). Jeg har gitt opp 'shake-metoden', bruker nå bare en rimelig pulverlakkpistol. 

Link to comment
Share on other sites

On ‎7‎/‎16‎/‎2019 at 1:30 PM, mig16 said:

En liten videofnutt fra en skytesesjon i forrige uke med M1891 Mauseren. Støpte kuler fra Lyman 314299-blokk, pulverlakkerte og med gas check. Ikke alle treffene var like gode, men ikke så verst for en 120 år gammel børse som har reist rundt halve jorden :).

 

YouTube video

 

IMG_0392.JPG.00bc2affb9f3ee436564b8903ab42e8d.JPGIMG_0391.JPG.bfe7bc89a3d7a5c018c9a9836ec408dd.JPG

Morsom video,
men hva med treffene?
:-)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M83_Kongsberg skrev:

Morsom video,
men hva med treffene?
:-)

 

Første treff på moskusen var et sted på kroppen sannsynligvis, men ikke sikker. De andre fire tror jeg traff midtplata, eller tett på i hvert fall. På 150-metern var første et bra treff, og siste. De andre traff marginalt da. Ikke så verst med støpte kuler, omformede brukte 30-06 hylser, og en 120 år gammel børse med jernsikter, synes nå jeg da :).

Edited by mig16
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en rem 700 inne til ombygging, til bl.a muffesystem. 2 fornuftige piper (6,5x55 & 30-06), og en tøysepipe i et av de mindre utbredte patronene basert på .308win, nemlig .44 auto mag. Støpeblokker er innkjøpt, diesett, kalibreringsutstyr. 400 Starline- hylser er på vei. Dette blir gøy!

Ett av bildene under viser .44 automag sammen med vanlig 44 rem. Mag. Dessuten familiebilde av mine nye .44- kuler

 

0AE0FF48-20DB-43A6-A0BF-FD762E2AA504.jpeg

40CA3FA2-AEA9-441D-8020-697D7E7FAE1B.jpeg

70DC185E-F8BF-41D3-A572-7804FB877BE7.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

MP311-180, hullspiss, skutt i Rössler titan alpha .30-06 idag. Vectan TU-3000 har jeg brukt litt nå og da, det har igrunnen fungert fint. Men jeg har liksom aldri fordypet meg i det. I det siste har jeg fått endel resultater som har inspirert meg til å forske mer på dette kruttet. Og så mye kan jeg si, det blir brent mer TU-3000 her i gården!

 

Når jeg sizer MP-kulene med Hornady GC, er det nokså kraftkrevende. Jeg har merket meg at jeg av og til får små finner/ekstrusjoner fra kulebasen. JEg prøvde derfor hjemmelagde alu GC idag, de krymper på uten pes og gir jevne baser. Jaggu ble ikke presisjonen god, også!

 

De harde fakta: Norma plukkhylser, halspresset (Lee FCD). Ekspandert til 0,001in kulehold. Friflukt null. Hjemmelaget kulefett, og GC. Win LR hette. Vectan tu-3000, 28grs. SKutt liggende på 100m med anlegg på en sekk, og 10x nikonkikkert. 22mm samling, sto det på skjermen.

 

 

 

 

 

E725E73C-216B-4698-B30F-3ED987307138.jpeg

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, spindrift skrev:

MP311-180, hullspiss, skutt i Rössler titan alpha .30-06 idag. Vectan TU-3000 har jeg brukt litt nå og da, det har igrunnen fungert fint. Men jeg har liksom aldri fordypet meg i det. I det siste har jeg fått endel resultater som har inspirert meg til å forske mer på dette kruttet. Og så mye kan jeg si, det blir brent mer TU-3000 her i gården!

 

Når jeg sizer MP-kulene med Hornady GC, er det nokså kraftkrevende. Jeg har merket meg at jeg av og til får små finner/ekstrusjoner fra kulebasen. JEg prøvde derfor hjemmelagde alu GC idag, de krymper på uten pes og gir jevne baser. Jaggu ble ikke presisjonen god, også!

 

De harde fakta: Norma plukkhylser, halspresset (Lee FCD). Ekspandert til 0,001in kulehold. Friflukt null. Hjemmelaget kulefett, og GC. Win LR hette. Vectan tu-3000, 28grs. SKutt liggende på 100m med anlegg på en sekk, og 10x nikonkikkert. 22mm samling, sto det på skjermen.

 

 

 

 

 

E725E73C-216B-4698-B30F-3ED987307138.jpeg

 

Hei spindrift

 

Det er veldig interessant å følge med på tråden din da jeg skyter en del med blykuler i rifle selv.

Kanskje litt off-topic, men hvordan rengjør du rifleløpene etter å ha skutt med blykuler?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pusseprosedyrer er jo helt on-topic!

Tidligere har jeg dratt gjennom en lapp med Ed’s red, fulgt av et par tørre lapper eller propper. Tørket ut av kammeret med en papirdott tilslutt. Altså ganske minimalistisk.

 

Nå har jeg tenkt å blåse fullstendig i løpspuss, for a se hvordan det går (så langt- fint!). Bare en liten liten kammerrens en gang i blant.

 

Hvis jeg skal skyte mantlede kuler, har jeg gjort litt mer ordentlig rent med børste etc. Det viktigste er å få smøremidler ut av kammeret. 

 

Hvis jeg skal gå andre veien, fra mantel til bly, har jeg tidligere pusset ut alle mantelrester. Det er en «tradisjonell sannhet» at man må gjøre det. Min erfaring nå, er at det er unødvendig- iallefall hvis det bare er litt mantelbelegg. Smørte blykuler ser faktisk ut til å være en effektiv avmantler. Og mye, mye morsommere enn guffne ammoniakk-greier!

 

Blying har jeg ingen erfaring med. Tusenvis av blykuler til tross, har jeg bare sett blying på youtube 😀. Utenom noen små spon på pusselappen av og til, da.

 

Hvilke rifler og kalibre skyter du med, @tjensve?

 

Ps hyggelig å høre at du har glede av tråden, forresten

Edited by spindrift
Tilføyelse
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, spindrift skrev:

Smørte blykuler ser faktisk ut til å være en effektiv avmantler

Normalt er det tinn som brukes som avmantlingsmiddel. I kanoner brukes ofte tinnfolie over kruttet som avkobringsmiddel. (dersom det er kobber styrebånd) Bly gjør samme jobben, derfor blir det mer mantelavsetninger med hulspisskuler enn med kuler der blyet er synlig i bunnen, de små blymengdene fra kulen hjelper, det samme gjør blyinnholdet i tennhetten. På blyfri miljøammunisjon tilsettes ofte tinn i kruttet for å redusere mantelbelegget.

Årsaken til at dette hjelper er at bly og tinn danner legeringer med kobber som har mye lavere smeltepunkt og derfor lettere blir skrapt ut av løpet under skyting.

Edited by Per-S
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, spindrift skrev:

Pusseprosedyrer er jo helt on-topic!

Tidligere har jeg dratt gjennom en lapp med Ed’s red, fulgt av et par tørre lapper eller propper. Tørket ut av kammeret med en papirdott tilslutt. Altså ganske minimalistisk.

 

Nå har jeg tenkt å blåse fullstendig i løpspuss, for a se hvordan det går (så langt- fint!). Bare en liten liten kammerrens en gang i blant.

 

Hvis jeg skal skyte mantlede kuler, har jeg gjort litt mer ordentlig rent med børste etc. Det viktigste er å få smøremidler ut av kammeret. 

 

Hvis jeg skal gå andre veien, fra mantel til bly, har jeg tidligere pusset ut alle mantelrester. Det er en «tradisjonell sannhet» at man må gjøre det. Min erfaring nå, er at det er unødvendig- iallefall hvis det bare er litt mantelbelegg. Smørte blykuler ser faktisk ut til å være en effektiv avmantler. Og mye, mye morsommere enn guffne ammoniakk-greier!

 

Blying har jeg ingen erfaring med. Tusenvis av blykuler til tross, har jeg bare sett blying på youtube 😀. Utenom noen små spon på pusselappen av og til, da.

 

Hvilke rifler og kalibre skyter du med, @tjensve?

 

Ps hyggelig å høre at du har glede av tråden, forresten

 

Kalibrene jeg skyter blykuler med er: 375 H&H, 416 Rigby, 500/416 NE, 458 WM og 458 Lott.

Mye av grunnen er selvfølgelig at kuleprisene er relativt høye i disse kalibrene.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Skjøt noen subsoniske ladinger i .30-06 idag. Kula jeg brukte, er NOE 311-221, som veier ca 220 grs i min legering. Altså en betydelig vekt i .30 kaliber, men den er bare 1mm lenger enn Oryx 180 grs; butt kuleform og høy massetetthet (pga ingen mantelmateriale) bidrar til det.

 

Bergers stabilitetskalkulator spådde at den ville være stabil i 320m/s, og det stemte nok- iallefall ble hullene rimelig runde. Skjøt på temmelig godt brukte skiver idag, det kunne derfor være noen flere hull i skiva enn jeg hadde skutt- som følge av klistrelapper som ble avdekket. 

 

Denne kula er en kopi av Ideal/Lyman 311284, som i sin tid ble konstruert med tanke på 30/40 Krag. Dette er jo en patron med meget lang hylsehals, kula har en uhorvelig lang bæreflate med feite fettriller. Den er kjent som en kule med en tendens til å skyte bra i mange rifler. Ladd i .30-06 til max COL gikk kulebasen nedenfor halsen, men det ser ut til å fungere bra likevel.

 

Skutt på 100m, liggende med anlegg på en sekk. Og en skytter med smellforsterker ved siden av 😒

Hodgdon universal 8,5 grs, og Vectan Prima V 8,5grs. Norma plukkhylser. Winchester large rifle standard hetter. Ingen modifikasjoner på hylsene (det er ikke nødvendig, iallefall ikke med blykluler).

 

PS på bildet med to patroner er 311-221 nederst. Den andre, stuttbutte saken, er NOE 311-166, mer om den en annen gang.

72B11C64-BFB0-4BEB-9B91-B1F0748AA40B.jpeg

AED61B84-0E2F-4B1E-80DC-FF27455AECDD.jpeg

Link to comment
Share on other sites

@tjensve

Jeg er litt klokere angående pussing, iallefall med mitt oppsett. Presisjonen blir tydelig svekket etter 150-200 skudd uten noen form for puss (iallefall med det kruttet jeg brukte under testing, som har litt inkomplett forbrennng). Jeg har vendt tilbake til min vanlige rutine:

hvert 50. skudd, omtrent

-1 lapp Ed’s red

-ca 3 tørre lapper

- tørker utav kammeret med en papirdott

 

Ikke allverden, altså- men det gjør tydeligvis en forskjell

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 23.9.2019 den 22.56, spindrift skrev:

@tjensve

Jeg er litt klokere angående pussing, iallefall med mitt oppsett. Presisjonen blir tydelig svekket etter 150-200 skudd uten noen form for puss (iallefall med det kruttet jeg brukte under testing, som har litt inkomplett forbrennng). Jeg har vendt tilbake til min vanlige rutine:

hvert 50. skudd, omtrent

-1 lapp Ed’s red

-ca 3 tørre lapper

- tørker utav kammeret med en papirdott

 

Ikke allverden, altså- men det gjør tydeligvis en forskjell

Flott. Hvor får en kjøpt Ed`s red? Må nesten prøve det da.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, spindrift said:

Du får ikke kjøpt det, det lager du selv. Jeg bruker like deler automatgir olje, white spirit, parafin og aceton. Den pusser, smører og rustbeskytter. Acetonen løser rester av kulefett veldig fint (og plaststriper etter koppen i hagleløp). 


Potent mix...
White Spirit og parafin... Hva slags parafin bruker du da? I vår lavaromatiske verden er det vel knapt forskjell på de to,
lampeolje, tennvæske og andre destillater med fhv høyt flammepunkt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2.5.2019 den 15.56, Chiefen.v-2 skrev:

Ting jeg lurer på rundt pulverlakk

 

-kalibrering og påsetting av GC, gjøres det før eller etter lakking? 

-ladedata, hva bruker en som et utgangspunkt? Blykuledata og forsiktighet? Ender en vanligvis med høyere kruttvekt enn for tilsvarende kule uten lakk? 

 

Og en ting til; legering-hvor "følsomt" er det med powdercoat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...