Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


spindrift

Recommended Posts

Imponerende presisjon! Hvilken hastighet har du her?

Jeg har såvidt prøvd litt støping med to-hulls Lee trenger, men begge de to tengene gikk rett og slett i oppløsning før jeg fikk rynkene bort fra kulene og gyngen kom på støpinga. Dessuten ble kulene for små for min 7.62x39. Mulig jeg fikser de opp for 308n ved en senere anledning :-)

Uansett, ble inspirert av dette til å sjekke Mihec , og jammen har de ei tang på lager som passer mitt prosjekt nå.

https://www.mp-molds.com/e-shop/molds/hb-molds/mp-314-hbwc-4-cav

 

Forøvrig, Noe sine ekspandere fungerer utmerket og lettet isetting av kuler betraktelig. Betraktelig mindre knot enn å justere inn Lee sin universalekspander. Jeg har fortsatt ikke skrudd meg 100% inn på halsåpning og kulehold. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke kronografert de siste ladningene. Etter jeg byttet til 96/2/2- legering, vil ikke magnetospeeden lese farten (må ta meg sammen, og lese manualen...).

Mine Lee 2-hullstenger har fungert fint, men de trenger litt kjærlighet (og soting). Totaktsolje på ei fille, til "sprue plate lube", fungerer fint.

NOE-ekspanderene er supre. Kontroll på halstensjon er essensielt. 

Mihec skal være "top notch", jeg har ikke prøvd. NOE sine alu -tenger er jeg veldig fornøyd med.

Fortsatt lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har lest litt de siste dagene og kommet over at sizerne til lee gir underdimensjonerte kuler. Vet ikke hvorfor jeg har oversett det før. Slugget løpet på nytt, sjekket kulene rett fra tanga og etter sizing og det ble så klart .002 for lite i fohold til hva som oppgies og .001 mindre en løpsdiameter..

 

Jaja, frem med smergelpapir og drill, sjekke på nytt og nå stemmer det. Løpet er 310 og kulene er 311 så nå har jeg et litt bedre utgangspunkt enn sist jeg prøvde og ga  opp. 

 

Jeg har litt smør på flesk, en runde med alox før pan lubing.  Så langt har jeg kommet til nå.. 

 

IMG_0748[1].JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette ser bra ut! 

Ja, alle mine Lee-sizere gir litt mindre kalibreringsdiameter enn oppgitt.. 309,. 311 og. 225 ligger en halv tusendels tomme under oppgitt diameter. Size-bushingene fra NOE er helt som de skal.

Det blir spennende å se hvordan det fungerer for deg med feitere kuler (trolig mye bedre). Fortsatt er det mulig at du vil ha nytte av å gå opp i diameter hvis du kan. Match mellom kulediameter, og kammerhals er kanskje viktigere enn riflingsdiameteren til pipa. Hvis du ikke får presisjon nå, kan du kanskje prøve usiza kuler?

Lykke til, dette blir bra!

Link to comment
Share on other sites

Forbasket irriterende med ladeutstyr som må «kalibreres». 

Tenker jeg tar turen innom butikken og bestiller en 314-sizer i tillegg så jeg får satt GC.

Har veeldig lyst å prøve tunge kuler i 32-20 og da må jeg uansett ha en👍

 

Tenker jeg skal bruke tregere krutt denne gangen. Muligens N120 og få litt ekstra hastighet men mykere start for kula. 

 

Jeg synes gc ser lav ut i forhold til bilder jeg har sett av den kula. Muligens bare fordi det er godt fylt med fett?

 

image.jpg.93a8c1a0c3caed5a601ebe35f0a56ee5.jpg

Link to comment
Share on other sites

.314-sizer høres veldig lurt ut!

32-20, sier du..... Det må jo være midt i blinken. Denne

https://www.titanreloading.com/lee-precision-reloading-equipment/lee-molds/bullet-molds/32-20-32-sw-long-32-colt-np/lee-dc-mold-tl314-90-swc-

.. kan kanskje bli en kul liten «plinker», med en liten dæsj raskt krutt....

N120 har jeg ikke brukt (og har ingen erfaring med den kule, stuttfeite russeren), men det høres ut som noe som burde fungere. 

 

Kulene dine synes jeg ser fine ut. Under et et bilde av min, litt kvestet nese pga brukt «feil» top punch når jeg skviset på GC (setter dem med pressa, som jeg har skrevet om over, et sted). 

 

Hvilket kulefett bruker du, forresten?

Og- har du cast bullet handbook, eller skal jeg poste noen bilder med ladedata?

 

Her er forresten et forum hvor jeg mener det står endel om 7,62x39. En aktiv bruker her er bl.a Ed Harris (som har konstruert kula du/jeg bruker, og dessuten Ed’s red)

http://www.castbulletassoc.org/forum

 

A296F67D-6A83-47C8-8C71-A28228043CD5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk den tanga til 32-20. Husker ikke data men mener det var 3-4 grs N340 jeg brukte. Hadde ikke hylsene vært så pludrete å lade så hadde jeg kjørt på med tusenvis av skudd for å la ungene trene på myra. 

 

Ser dine kuler er lik mine så da har jeg mitt på stell.  Det er godt å få det bekreftet! Det er så lett å mistenke alt mulig rart når man sliter med presisjonen..

 

Jeg har ikke boka du snakker om og ville bli svært takknemlig for et bilde av data så jeg har et verifisert sammenligningsgrunnlag.🙂

 

Kulefettet jeg bruker tror jeg stammer fra en artikkel i våpenjournalen.  Gundas kulefett mener jeg det var. Så har jeg tilsatt litt eget lurium og fått det til å fungere med alox som grunning.

Noen ganger vet jeg ikke hva jeg har styrt med. En blanding viste seg å være helt ubrukelig til formålet men fantastisk å smøre jaktstøvlene med. Det fant jeg ut dagen før første jakthelg når alt skulle overhales og jeg var fri for vanlig fett. 

 

Takk for linken. Det er en side som jeg ikke har fått med meg.

 

😂  Det er unektelig et flott syn for den som skjønner seg på det. Kjærringa lurer vel fælt på hva det er som gjør meg begeistret😋

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1672427689_IMG_07491.JPG.304fa17e64b098a4a3123753952e4de1.JPG

 

Man kan satse på flaksen og bare stille inn diene i en progressiv presse... 

Jeg har en presse stående å støve ned. Jeg satte i ekspander i første stasjon og necksizer hylsene før de settes i sving i den progressive pressa. 

Jeg stilte den inn på en middels ladning og dro noen ganger i spaken😂

Skal si tanken tiltaler meg. Å raskt og enkelt lade opp med billige kuler og en liten dose krutt, Klar for en ny runde på banen..

 

Men jeg skal så klart gå litt mer nøye til verks og lade opp en rekke testladninger👍🙂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

668693621_IMG_E07521.JPG.47b6ad9173f7594bd345e9c8a7f16285.JPG

 

Jeg har en cz 527 med to løp. Desverre er det et evig problem at jeg liker begge kaliber like godt og vet ikke helt hva jeg skal bruke.

 

Jeg synes også x39 er en veldig godt balansert patron og svært enkel å ha med å gjøre. Får jeg den til å gå bra med bly så blir jeg å bruke den til mengdetrening og det andre løpet blir muligens gjemt litt bort.

Jeg har hatt flaks før. Sikkert mer enn jeg fortjener! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var ei flott rifle!

Jeg kjenner meg igjen i «problemet» med piper i ulike kalibre. Alltid noe du vil prøve- i den pipa som er ute av børsa. Jeg har ei rifle rundt hjørnet, som blir «dedikert blykaster». Det er noe så spennende som en litt aldrende Rem 700 i 30-06 (de er jo nesten gratis om dagen, og kan bli til nesten hva som helst. Bortsett fra supersnerten karabin med minikasse, da).

Men jeg har jo vært inne på nettopp en 7,62x39 i minikasse til blyskyting. Det er et kaliber som burde kunne fungere glimrende. Får se hva jeg gjør etterhvert. Salonggeværet har nesten utspilt sin rolle når jeg kan lage like rimelig og nesten rekylfri ammo til sentertent 30-kaliber

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet skuddene i dag. 

Ikke kronografert, kun presisjon. 

Må si jeg er bittelitt skuffet. Kulene holdt helt grei samling mtp vær og vind i dag men kulehullene viser at kulene er understabillisert. Til tross for at kulene står i bommene. 

Sååå,, da skal det ikke så mye til før jeg kjøper en helt annen kuletang med større diameter. 

Link to comment
Share on other sites

Det var jo kjipt, men for å si det sånn; det blir noen skuffelser på veien...

En mulighet ved manglende stabilitet/ presisjon er at trykk/fart er for høy, slik at kulene skrenser over bommene. Hvis du i tillegg får blyspon /fragmenter på pusselappene, er det en ganske sannsynlig forklaring. 

Hvis lavere ladevekt ikke gir presisjon,  kan det være du må gå til et raskere krutt for å treffe balansen (jevn forbrenning /obturasjonstrykk/ikke for høyt trykk/fart for inngrep i rifling). 

 

Når det er sagt, er det ikke usannsynlig at du lettere kan få presisjon med utgangspunkt i f.eks. 314-tang, og kalibreringsdie. 313.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal over på n340 igjen! 

Jeg hadde ikke tegn til ustabile kuler når jeg brukte raskt krutt i kombinasjon med kula i bommene. 

Presisjonen var innenfor 50mm så der bør det være noe å bygge videre på.. håper jeg, det er 3-4 år siden de siste forsøkene. 

 

en ting jeg fant ut i dag er st patronene med moderat krymp gikk merkbart bedre en de som var uten. Om det enda gjelder med n340 gjenstår å se. 

 

Når jeg har tenkt gjennom sakene litt så skjønner jeg at jeg skal vente med å kjøpe ny tang.

 

En annen ting.. SWC til lee (314-90grs) med en ørliten dose raskt krutt må da være ok å bruke med demper?

Ingen GC og moderate mengder alox.. kan da ikke være verre enn innsmurte 22lr som skytes i tusenvis med demper. 

 

Voksen salongrifle med andre ord. Hadde vært snasent å kunne bruke tunge og lette kuler om hverandre. Det er ikke sjeldent en kunne hatt bruk for en lydløs revepille

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du er på sporet!

Jeg har litt varierende erfaring med krymp; noen ganger hjelper det, andre ganger skader det- det blir rett og slett en av variablene man kan justere for å tune seg inn. 

Har aldri hatt noe problem med å skyte med demper, gas check eller ikke. Men stort sett skyter jeg uten, det smeller så lite uansett (med propper og hørselvern🙂)

7,62x39 med 90grs semi-wadcutter, 4-6 grs krutt, 400m/s  omtrent..... Høres ut som en veldig kul salongrifle for store gutter (omtrent samme ammopris også)!

Link to comment
Share on other sites

Mine tidligere erfaringer klippet fra en annen tråd:

n340, samme kule, fett, gc 

 

"8 grs n340 ga sot og dårlig gasstetting bakover. Etter de første 2 skudene ble resten blåst avgårde i myra.

9 grs ga mindre sot, men presisjonen var elendig. Uten å måle vil jeg si 70-80mm

10 grs sotet ikke og presisjonen begynte å komme seg. Innenfor 50mm.

11 grs sotet ikke men presisjonen va tilbake til elendig. Om det skyldes slurvete laderutiner vites ikke.

12 grs sotet ikke og presisjonen var nå innenfor lovende. Tilbake til godt innenfor 50mm."

 

I følge ql skulle 12 grs bikke 500ms  Da er det nokk innenfor med 4-6 grs på SWC🙂

 

Prøver i første omgang å holde meg til 11,5- 12 -12,5  grs n340 og heller justere krymp, settedybde innenfor de tre ladningene. 

 

Ammoprisen har faktisk litt å si for meg. Jeg skyter fort 50 skudd. Om det koster meg 100- 250 eller 500kr så er det en merkbar forskjell🙂 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, tailgunner skrev:

 

......

 

I følge ql skulle 12 grs bikke 500ms  Da er det nokk innenfor med 4-6 grs på SWC🙂

 

Prøver i første omgang å holde meg til 11,5- 12 -12,5  grs n340 og heller justere krymp, settedybde innenfor de tre ladningene. 

 

Ammoprisen har faktisk litt å si for meg. Jeg skyter fort 50 skudd. Om det koster meg 100- 250 eller 500kr så er det en merkbar forskjell🙂 

 

4-6grs kan være et bra sted å starte. Men det kan faktisk tenkes at det vil fungere best med et enda raskere krutt (type haglekrutt) til 90grs plainbase. Du får bare prøve og se, det er jo halve moroa (iallefall de gangene det fungerer😀).

 

Med 312-155-2r høres det lurt ut å utforske ladeområdet du har fått bra presisjon med før. Det kan være verdt å forsøke kun tumble lube også, forresten- det er slett ikke dumt (altså prøve uten annet kulefett). 

 

Ammoprisen har helt klart betydning. Som jeg pleier å si: børser er billig, det er skyting som er dyrt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk 340 er det raskeste jeg har.  Eneste haglekruttet jeg har er longshot..

 

Blir mye testing i vinter, men hvordan har du opplevd temperaturforskjell? 15 kalde burde ha litt å si tenker jeg

 

Jeg skal gjøre det! Kun alox hadde vært en skikkelig forenkling.

 

 

Når vi er inne på sparing..

Denne voksen her er tykk, billig og lukter som alox uten alle løsemidler. Leker litt med tanken ja.

 

6E4C74B7-E2DD-41A4-A589-E7CD61726E48.jpeg.b7929e39ad17dacc095fa4a6158f251c.jpeg419CFB4E-86E9-45CB-A204-8C3156C2EB7D.jpeg.d6e7cad518d8a16a6ab1261152b3edfa.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde i sommer at en ladning utviklet om vinteren ga dårlig presisjon i sommervarmen. Denne lå opp mot grensen for legeringens tåleevne under vintertemperaturer, og med noen ekstra varmegrader ble det for mye... I forhold til presisjon, altså. I forhold til «farlige» trykk var det fortsatt langt igjen (ca 50% av kaliberstandard, kanskje).

 

Rustbeskyttelsesmassen fra Biltema har jeg også kjøpt, og grubler på hvordan jeg skal bruke! Den tørker litt sent som ren «tumble lube», må kanskje blandes med noe voks eller lignende. Jeg mistenker at egenskapene forøvrig er temmelig like.Jeg har lurt på 60%bivoks/20%universalfett/20%rustbeskyttelsesmasse, til pan lubing. Men jeg har også lurt på å teste den som den er- jeg tipper det fungerer bra.

 

Eller har jeg bare gode erfaringer med X-lox fra white label lube (e-bay), da får du en kanne på ca 1l alox til en rimelig penge. Jeg tynner den med Biltema «boat wax», som koster en slikk og ingenting. Løsningen blir tynn og fin å jobbe med, tørker fort, lite kliss, mindre røyk, like god presisjon (minst)- og aloxen varer lenger.

 

Link to comment
Share on other sites

Var presisjon jeg tenkte på ja. både fett, kule og løp må bli påvirket av tempen men jeg kan ikke huske å ha hatt noen nevneverdige problemer innen 22lr så kanskje jeg overtenker. 

 

Jeg hadde noen voksstifter fra liberon liggende og ungene har fargestifter i søkk og kav. Om jeg blander inn litt terpentin og voks så kanskje....Men så frister det egentlig å bare kjøpe den x-lox`en.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Magtech 90ånoe wadcuttere i 7.62x39, med N330 (eller muligens det var N340)

Målet mitt var/er subsonic og opplevde soting.

En boks N32C og noen få testskudd bekreftet at det problemet var løst.

Og lengre har ikke jeg kommet .. :-)

Har ikke ladedata for hånden nå, men jeg kan sjekke.

 

 

Edited by nof
Fjernet feil krutt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bladde igjennom notatene mine og kan konkludere med at jeg ikke helt har knekt kodene. (Altså i en 7.62x39)

Blykula jeg har eksperimentert med er en Magtech BU32SWLA på 98gr. .313/.314 omkrets

Utdrag fra notatene:

N310 3.5 gr ga 250 m/s COL 47 mm `soter no jævlig` er kommentaren..

N32C 4 gr col 45 mm 250 m/s på morgenen 10. juli, mens utpå dagen ble det 290 m/s `Steksol, VARMT!´ er komentaren.

 

Mange parametre å holde styr på :-)

 

Betraktelig mere komplisert enn mantlete kuler. Å få en Sierra matcking 174 GR til å gå repeterbart subsonic var en ladestige med N340 og hylsene preparert med en Lee collet die.

 

 

Edited by nof
Lee collet presisering
Link to comment
Share on other sites

N32c er et krutt jeg også har på hylla, det burde jo være et ypperlig krutt til koseladninger. Jeg har ikke brukt det så mye ennå, 10 grs/308 win/c309-180-r ga jevne hastigheter rundt 350m/s og presisjon rundt 6cm/100m med hornady gas checks. Jeg vil tro at det egner seg særlig godt for plainbase kuler. 

 

Aner du noe om hardheten på kulene? Jeg bruker blyantmetoden for å måle hardhet, det fungerer greit til mitt bruk

Ja, det er veldig mange variabler! Betraktelig mer avansert ladningsutvikling enn med mantlede kuler.

Jeg ville fokusert først på å finne presisjon, deretter på å finne en god subsonisk ladning (som jeg forstår er din målsetning). Det er  mulig du nå er på et nivå med litt inkonsistent forbrenning, kanskje ting stabiliserer seg med noen kruttkorn til i hylsa. Hvis kulene dine skulle vise seg å være relativt harde (bhn 15 eller mer), er det tenkelig at du må ha et enda raskere krutt for å få presisjon i sub-nivå (eller mykere kuler). En anne indikator som kan tilsi behov for raskere krutt (eller mykere kuler) er hvis presisjonsområdet ditt ligger i et høyere hastighetsområde enn ønskelig. Du får altså nyttige opplysninger om kule/krutt- forholdet ved først å finne hvor presisjonen ligger.

 

En annen ting det kan være verdt å prøve, er et tynt toppstrøk med alox (gjerne fortynnet med ett eller annet). Jeg har gode erfaringer med det, og mer eller mindre alt i ladebua mi (inkl meg) har etterhvert et «tynt toppstrøk med alox) 😀

Fortsatt lykke til med et artig prosjekt. Her er noen lenker

 

https://www.midwayusa.com/product/417189/magtech-bullets-32-s-and-w-long-313-diameter-98-grain-lead-round-nose

(under «reviews er det noen generelle erfaringer med kula)

http://www.castbulletassoc.org/forum/thread/7-62x39-advice/

På dette forumet er det flere tråder om blykuler i ditt kaliber

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kontroll en gang på legeringene mine men det gikk litt i surr til slutt. Alle platene bak til høyre er renset og legert og jeg tror det er kun to legeringer. Litt rent bly og resten hjulvekter. 

Skal jaggu prøve den blyantmetoden jeg. 

Og før jeg renser mer skal jeg lage et jern for å merke platene...65C3C462-6B29-4647-987A-4909FD7A6094.jpeg.98ed4b349df1973676064d1bf761b73e.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 15.10.2018 den 22.13, tailgunner skrev:

år vi er inne på sparing..

Denne voksen her er tykk, billig og lukter som alox uten alle løsemidler. Leker litt med tanken ja.

 

6E4C74B7-E2DD-41A4-A589-E7CD61726E48.jpeg.b7929e39ad17dacc095fa4a6158f251c.jpeg

 

Våpenjournalen testet en eller annen Tectylhulromsvoks som kulefett, konklusjonen var at det fungerte akkurat like bra som div aloxbaserte produkter.

Og nå fikk jeg lyst til å prøve 50/50 Biltema hulromsvoks og bivoks....

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Våpenjournalen testet en eller annen Tectylhulromsvoks som kulefett, konklusjonen var at det fungerte akkurat like bra som div aloxbaserte produkter.

Og nå fikk jeg lyst til å prøve 50/50 Biltema hulromsvoks og bivoks....

 

en liten skvett luktfri tynner er sikkert på sin plass om du skal bruke som tumble lube. 

Jeg har trua, må bare bestille mer bivoks.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd det her:

Jeg skyter en del bly med 45/70, egentlig et annet tema. I flaskehals derimot har jeg skutt noen/en del blykuler med 30-30WCF. Jeg har prøvd en del i forskjellige vekter som en ser på bildet under. Uansett krutt og enkelte kulevekter havnet jeg på utrolig god presisjon med 190 grain kule i Winchester mod.94. Jeg fikk en del kuler av en bekjent for flere år siden. Jeg er usikker på hvilken tang denne 190 grain kula stammer i fra, tror det er en RCBS. Han jeg fikk dem av har funnet evige jaktmarker, dessverre. Med 190 grn. kula fikk jeg 1890ft. (576m/s.) Presisjonen var mer enn forventet med dioptersikte på denne rifla, har aldri skutt bedre samlinger husker jeg rett. Hadde jeg hatt tanga hadde det vært fristende å ta opp kulestøping, jeg har Lyman kalibreringspresse, ellers har jeg tilgang på smeltegryter. En bekjent av meg skyter en del 8x57 med blykuler, han fullroser resultatene. Han skyter med Krag og Mauser 98.

Denne tråden frister til støping....:winke1:

Når det gjelder 40/70 ser jeg på kost nytte, tidsforbruk i forhold til å kjøpe ferdig fra norsk produsent. 

DSC01794.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Største variabelen har vært repeterbarhet. Det vises godt på hastighetsmålingene.

NOE -ekspanderen hjalp betraktelig på jevnheten i hastighet. 

 

Variabel nr to er sizing, det må måles litt før jeg fortsetter.

Jeg vet ikke hvor harde Magtech kulene er, men har på følelsen at de er ørlite for små,

og er de det må jeg kanskje tilpasse en NOE-ekspander til formålet + tilpasse en sizerdie.

Ja, det er kanskje en ide å lade noe hardere for å se hva som skjer.

 

Mihec -tanga ligger klar for henting på postibutikk.

Jeg burde sikkert skaffe meg bly med kjente egenskaper nybegynner som jeg er.

Og høsten er en travel tid..

 

 

Link to comment
Share on other sites

@tailgunner: herlig blyhaug du har! En haug med lykke! 

 

@Chiefen.v-2: alox er jo også opprinnelig et rustbeskyttelsesmiddel: oksidert, relativt uraffinert petroleumsprodukt med høy filmstyrke og bred variasjon av karbonkjedelengder. Jeg tror Biltemas (og andre) tilsvarende produkter kan fungere fint, jeg kommer til å teste etterhvert- men andre tester står foran i køen. Det står i produktbladet fra Biltema at rustmiddelet har «thixotrope» egenskaper, som betyr at det går over i flytende form når det settes under trykk. Det er akkurat hva vi ønsker.

 

Jeg har kjøpt bivoks fra ebay, for en billig penge. Jeg leste nettopp en guru (Glen Fryxell, kulestøper og ph.d i kjemi) som påpekte av hvit bivoks er like bra som gul for våre formål; den hvite er ofte litt rimeligere.

 

@Vaquero: Moro å høre om dine erfaringer! Jeg kan ikke skjønne annet enn at tiden er overmoden for deg å starte med kulestøping.

Du får nye innsikter i jordens hemligheter. Overnaturlig styrke og visdom. Du kan gjøre lykke i selskapslivet med dine kunnskaper om smøremidler. Kona vil synes du er en tulling. Bare å sette igang 😀

 

@nof: Det blir spennende å se hva du kan få ut av Mihec- tanga. Kvaliteten på disse skal være av ypperste klasse. Hvis du mistenker sterkt avvikede kammergeometri i rifla, kan det være nyttig å gjøre en kammeravstøpning eller «pound cast», her er en oppskrift

https://www.artfulbullet.com/index.php?threads/article-2-how-i-make-pound-casts.131/

Jeg har ikke gjort det selv, jeg har bare jobbet etter prinsippet om prøving og feiling. Men hvis børsa er helt vrang, kan det sikkert være opplysende. 

 

Jeg har noen nye .30- kaliberkuler på trappene. Fra venstre er to 311-127-FN- kuler fra en 4- hulls NOE- tang, med to GC kuler og 2 PB- kuler. Dette er en Lovereign- type design, opprinnelig designet for .30US- i litt modifisert utgave med flat nese. Sabla mye bæreflate, riller som egner seg godt for tumble lube. Spent på disse.

 

Til høyre er NOE 310-165- FN (= 30XCB, eXtreme Cast Bullet), som er en kule med konisk neseparti (i motsetning til en «bore rider» som har to diametre; bæreflate (riflingsdiameter + litt) og nese (bomdiameter, ideelt sett)). Det finnes XCB kammerbrosjer som freser kammerhalsen til samme koningsvinkel som kulenesa (for de mest ivrige), en slik «match» gjør at man kan skyte ganske ordinære legeringer med hastighet/presisjon man vanligvis forbinder med mantlede matchkuler. Jeg har ikke spesialkammer, men tror de kan egne seg godt for høyere hastigheter (de er designet for det). De skal jeg teste vannherdet, med litt kvassse ladninger. 

 

Disse kulene måtte jeg size til .309, for å få patronlendre lang nok til å unngå eksponert bæreflate der kruttet bor. Med denne diameteren får jeg perfekt patronlengde med ingen friflukt i .308. Det føles som de fyller godt i kammerhalsen. Jeg har troen på disse!

 

Artig at flere interesserer seg for dette feltet. Lykke til, alle sammen! Skyt og nyt!

 

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

@spindriftjeg tok en pouncast på rifla for tre år siden, jeg har tatt så mange målinger på den at den er utslitt nå 😅

Min teori er at med så korte kuler så er kulehold helt essensielt. Kula er ute av hylsa før den når riflinga, så lite hjelp å få dær.

Overgangskonusen (er det riktig navn?) er ganske lang på disse riflene, men jeg tror at alt er som det skal være når jeg ser på poundcasten.

Jeg må bare finne tid til å teste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag testet jeg blykuler i 6,5x55 for aller første gang. Kulene er fra en firehulls NOE 266-140-FN. Kobber gas checks fra Sages. Disse bunnkoppene er jeg litt lunken til, de er veldig grunne og jeg er usikker på om de henger på. Jeg har etterhvert skaffet gas checks fra Hornady også, disse er litt dypere- og checkmaker die fra Pat Marlin, hvor jeg lager veldig dype, fine kopper av 0,3mm aluminium. Test av disse kommer etterhvert. 

Valgte å forsøke å size kulene til .265 i første omgang. Pan lubing, med toppstrøk xlox/båtvoks. Kruttene på menyen i første omgang var N110 (15-17grs), TU-3000 (20-22grs), TU-5000 (28-29), IMR4198 (19-20). Veldig gode forhold på banen idag. 

 

Resultatene med de første ladningene i 6,5 var variable. Problemet er at de varierte mellom dårlig, og elendig 😀.

TU-5000- ladningene var åpenbart for varme, med treffbilde ala buckshots!

TU- 3000, 22 grs ligner nesten på en «samling». N110/15grs, og IMR4198/19grs var omtrent tilsvarende, noe å bygge videre på iallefall. 

Det er åpenbart noe som er galt med oppsettet til nå. De mistenkte i saken er

1) Uhensiktsmessig kalibrering. Forsøker med .266, og .267 neste gang (det er her bushing sizeren til NOE er så genial)

2) For små/løse gas checks. Forsøker sammenligning med hjemmelagde, neste gang

3) Smøring. Det kulefettet jeg brukte til «pan lubing» denne gangen var jeg litt uheldig (eller klønete) med, ble litt i mykeste laget og trenger mer bivoks. Eller kanskje jeg bare gjør det enkelt, og prøver med kun «tumble lubing» neste gang.

 

Heldigvis var ikke alt bare dritt. NOE 311-179- FN i plainbase versjon ble testet påny med Hodgdon universal 8,5 grs, og presterte fortsatt ca 5 skudd/1,3MOA 100M, med min Howa .308. Det var skikkelig klarvær idag, og jeg så faktisk kula de siste metrene mot blinken! Underlig opplevelse.

Testet gas check- versjonen av denne kula idag, for første gang. N110 ser ut som et bra utgangspunkt her, får drive litt mer ladningsutvikling. 

 

B5C16659-1C1D-4E59-9BA9-C948A05BCA56.jpeg

0E619E62-DA0B-41DE-91E2-C1BB7ED2DAA8.jpeg

0ACB703E-CB28-4DA5-BFAD-FFA7D33D4771.jpeg

9B126658-BB53-4D9F-8CCE-1EE0502C4FBF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, spindrift skrev:

Kobber gas checks fra Sages. Disse bunnkoppene er jeg litt lunken til, de er veldig grunne og jeg er usikker på om de henger på. Jeg har etterhvert skaffet gas checks fra Hornady også, disse er litt dypere- og checkmaker die fra Pat Marlin, hvor jeg lager veldig dype, fine kopper av 0,3mm aluminium. Test av disse kommer etterhvert. 

Jeg har dårlig erfaring med grunne Gas Checks med 45/70:

Jeg har vært innom dette fenomenet tidligere, men gjentar noe igjen. Jeg skjøt noen tester med blykuler fra en produsent som brukte grunne GC, jeg måler ca.1,70mm. tykkelse. Disse falt av under testene og traff kronografen som kunne blitt mer skadet hvis den sto nærmere. Gas Checks fra en annen produsent er dypere og måler 2,15mm. Disse på 2,15 har jeg ikke merket noe avvik med. Når jeg skjøt disse testene var det på vinteren med skaresnø. Jeg fant Gas Checks-koppene strødd bortover skaren. 

DSC01799.JPG

Kulen til høyre har tykkere/dypere GC. Siden jeg ikke har støpt disse selv aner jeg ikke hvilke produsenter som har laget disse Gas Checkene.

 

DSC01800.JPG

Kronografen kunne tatt større skader dersom den hadde stått nærmere.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tidligere hadde man to typer gas checks, «slip on» og «crimp on». Lyman lagde vel «slip on», disse satt relativt løst. Nå er ikke disse på markedet lenger. Jeg tenker at de enten må henge på alltid, eller falle av på en konsistent måte. Jeg har en litt dårlig følelse med den grunne varianten fra Sages. Blir sammenligning med hjemmelagde neste gang, med litt feitere kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bare et lite tips til alle som er interessert i kulestøping. Lee selger ut 6-hulls støpeformer fra «custom shop», for 25$ stykket (med frakten blir det jo fort litt mer). Det er endel konstruksjoner her som ser interessante ut. 

https://leeprecision.com/custom-overrun-6-cavity-bullet-mold.html

 

Jeg har bestilt en 309-109-R, en plain base konstruksjon. Her er det trolig et lite antall som er tilgjengelig (og status «coming soon» i nettbutikken betyr nok «to late»). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle er enige om betydningen av at kula passer; «fit is king». Men hva vil det egentlig si at kula passer? Konvensjonell visdom er at man «slugger» pipa, måler riflingsdiameter og legger seg en tusendels tomme eller to over. Og det skal være sikkert- en kule som er mindre enn riflingsdiameter vil, etter alle solemerker blye, med elendig presisjon (med mulig unntak for kuler av rent bly i svartkruttvåpen). 

En annen skole legger vekt på at kula passer optimalt til kammerhalsen, for at kula skal slingre og deformere minst mulig på sin vei inn i pipa. Dette er en tankegang som typisk favoriserer kuler med koniske neser, i motsetning til tradisjonelle «bore rider»- kuler. 

Jeg har tester på trappene av en ny kule, NOE 310-165- FN (aka XCB). Denne skal testes i min gode, gamle Howa .308. Og en ny (for meg) Rem 700 i .30-06. Remingtonen er en CDL på 1995, veldig lite brukt, om jeg byttet til meg for en Baikal kombi (fornøyd!).

 

Begge disse pipene har jeg «slugget» til .308. Jeg har nå målt maksimal patronlengde (ved friflukt 0) i begge riflene. I Howaen gikk alt fint opp med sizing .309, bunnkoppen holdt seg i hylsehalsen med godt kulehold. Med sizing .3105 ble patronlengden vel kort, med eksponert bæreflate i kruttrommet. 

I Remingtonen derimot, ble patronlengden i lengste laget med .309 kulediameter, men alt stemte fint med kalibreringsdiameter .3105. 

Jeg prøver altså her å tilpasse kalibreringen av kulene slik at de skal få best mulig støtte i kammerhalsen. For Remingtonens del betyr det at kulene er sizet hele 2,5 tusendels tomme over riflingsdiameter. Blir spennende å se hvordan det går!

B6597CF5-3B8F-40B4-B720-0360F76F8EF3.jpeg

013F2CF4-032A-47D8-AF83-4641B7FE4A6F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror 314- sizeren er en veldig god ide til x39. Den 160grs .312- kula virker som en veldig fin kulekonstruksjon, jeg fyser litt på en sånn selv- men da til .308 og -06. Den har konisk nese, og mye lenger bæreflate enn man kan få inntrykk av ved første øyekast. 

Det blir nok et par uker til neste tur på skytebanen, det er så mye andre ting som skjer (jakt, f.eks). 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent selv. Med den kula ser jeg for meg at tumble lubing virkelig kan ha noe for seg. 

Pakken ligger i posten nå og jeg er på siste flyet hjemover etter en måned på havet. Nå skal jeg bare ta meg av kjærringa, døpe en baby, trene unghunden og så kanskje jeg får tid til å støpe litt, lade og skyte👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flere interessante erfaringer fra skytebanen idag, jeg deler opp i forskjellige poster for oversiktens skyld. 

Først 6,5x55, NOE 266- 140- fn. Forrige gang prøvde jeg kalibrering .265, N110, TU-3000 og IMR4198. Resultatene var såpass stusselige at det åpenbart var noe galt med de grunnleggende tingene. Idag prøvde jeg .266 og .267, dels med Sages kobber GC (som jeg var litt usikker på), og dels med hjemmelaget (Pat Marlin) GC av 0,3mm aluminium. 

 

0,3mm aluminium var litt for tykt for 6,5, det ble «finner», eller ekstrusjoner, fra kulebasene. Dette er løsbart ved enten tynnere materiale, eller å krympe GC med basen først. Kulene med hjemmelaget GC hadde således et lite handicap denne gangen, siden basene ikke var perfekte.

 

Idag tok jeg uitgangspunkt i de to ladningene som var minst dårlig forrige gang, N110/15, og TU- 3000/22. Det er på ingen måte sikkert at dette er de beste ladevektene her, men jeg hadde altså behov for å «krysspeile» med tanke på kalibreringspreferanser og GC- materiale.

 

Hovedfunnene idag var

- .266 og .267 er innnbyrdes temmelig likeverdig, begge er vesentlig bedre enn .265

- Sages GC og mine hjemmelagde er tilsynelatende likeverdige

 

Hovedproblemet forrige gang var åpenbart kalibrering .265.

 

N110/15 ga 5-skuddsamlinger 60-70mm/100m. TU-3000/22 ga typisk 4 tett og en vekk, jeg misternker at den ladningen er akkurat litt for heit for legeringen.

Alt i alt er dette fremskritt. Nå går jeg tilbake til vanlig «ladestige»- utvikling med kalibreringsdiameter .266.

67F0C8D9-A904-4207-87DC-9A08E57A84DC.jpeg

A49DC68C-B443-431E-816D-46E49CAEA3BD.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...