Jump to content

Ikke pusset rifleløp før første skudd


Nordson

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte nylig en ny tikka t3 - 308Win, og visste ikke om dette med pussing av løp før innskyting. Jeg dro rett på skytebana og skjøt rundt 20 skudd før jeg pusset rifla hjemme. Mitt spørsmål er da; er løpet ødelagt fordi jeg ikke pusset det før innskyting? 

 

Hilsen nybegynner

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til at man pusser før første skyting er for å være sikker på at det ikke ligger noe inni der fra produksjonen. Metallspon eller hva som helst. Det gjør det uansett så og si aldri. De færreste pussa vel løpet på sin første rifle før første skyting? Ville ikke ligget våken. Iallefall ikke om den fungerte greit under innskytinga.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt rart (som salige McMillan nevner) at man skal pusse på seg tennisalbue, senebetennelse, brokk, og skoliose med 17 forskjellige oljer, 10 løsemidler, 5 skum, og 8 mantelfjernere etter 1., 2., 3., 4., 5., 10., 15., 20., 30., 40., og 50. skudd på nye rifler, men på pistoler driter man tvert i det..?

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Problemet med å ikke pusse før førstegangs bruk er at fett i løp og kammer kan lage tull. Eks så kan du skyte kul på løpet om du ikke tørrpusser. Fett i kammer vil føre til at hylsene ikke henger i kammer under skyting og vil presse seg mye hardere enn nødvendig mot sluttstykket som vil føre til økt slitasje.

 

Men om du får god presisjon har du sikkert ikke fått ødelagt noe. Bare husk det til neste gang ;) Og alltid tørrpuss løp og kammert før skyting, etter at du har pusset våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! Som 1937M98 sier, er den allerede prøveskutt på fabrikken og da tviler jeg på at den var full av fett og drit før det første skuddet. Presisjonen var bra, skjøt en ganske fin samling på 100 meter, men ble ganske stressa et øyeblikk etter at jeg leste om alle som renset før de skjøt første gang. 

 

God jul til alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Mas-36 skrev:

Problemet med å ikke pusse før førstegangs bruk er at fett i løp og kammer kan lage tull. Eks så kan du skyte kul på løpet om du ikke tørrpusser. Fett i kammer vil føre til at hylsene ikke henger i kammer under skyting og vil presse seg mye hardere enn nødvendig mot sluttstykket som vil føre til økt slitasje.

 

Men om du får god presisjon har du sikkert ikke fått ødelagt noe. Bare husk det til neste gang ;) Og alltid tørrpuss løp og kammert før skyting, etter at du har pusset våpen :)

Hvilken teknisk forklaring har du på at en reel øget statisk belastning, fra 1500kg til 3000kg på en stillestående samling, med en bæreevne på fra 12.000 til 25.000 kg skulle øge en slitage ?????

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Mas-36 skrev:

presse seg mye hardere enn nødvendig mot sluttstykket som vil føre til økt slitasje

Som Ignorant skriver fører dette ikke til øket slitasje.

Men det kan føre til bedre presisjon i våpenet. Hvorfor?

 

Som julequiz oppfordrer jeg til å finne forklaringen på hvordan det går til!

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Mas-36 skrev:

Problemet med å ikke pusse før førstegangs bruk er at fett i løp og kammer kan lage tull.

 

Vært borti to tilfeller der det ble skutt prøveskudd med Merkel Helix (rettrekker), nyvåpen rett ut fra eska uten tørrpussing av kammer, der sluttstykket låste seg. Sannsynligvis lagringsfettet i kammeret som lagde krøll. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Som Ignorant skriver fører dette ikke til øket slitasje.

Men det kan føre til bedre presisjon i våpenet. Hvorfor?

 

Som julequiz oppfordrer jeg til å finne forklaringen på hvordan det går til!

 

Fordi delene får seg en smekk og eventuelle skjevheter mellom låskasse og sluttsykke setter seg og blir mer stabile for fremtiden?

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Per-S skrev:

Som Ignorant skriver fører dette ikke til øket slitasje.

Men det kan føre til bedre presisjon i våpenet. Hvorfor?

 

Som julequiz oppfordrer jeg til å finne forklaringen på hvordan det går til!

Kanskje fordi friksjonen blir mer lik på alle skudd, slik at belastning på lås og patronens kamring blir lik fra skudd til skudd?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, evert skrev:

Fordi delene får seg en smekk og eventuelle skjevheter mellom låskasse og sluttsykke setter seg og blir mer stabile for fremtiden

Bingo!

Med litt overtrykk blir anleggsflatene mer jevne slik at det blir bedre symetri i låskassen.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har egentlig aldri bekymret meg over slikt 

Ikke jeg heller. Joda jeg har det som rutine når jeg pusser, og jeg liker å pusse etter hver skyting, sette inn med olje iallefall. Men blir det glemt så blir det glemt. Det pleier å fungere alikevel. Er det olje i kammeret på ei moderne rifle, og du har normale ladninger, så merker ingen det, og på neste skudd, eller i verste fall 2-3 skudd etterpå, så er det tørt.

Skal en være "kaldskuddfanatiker" så bør en nok pusse både løp og kammer likt fra gang til gang, men da skal ha, og være skytter til å stå bak, temmelig ekstreme presisjonskrav.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har merket meg ved olje i kammer og løp for den del er at slike pusseskudd egentlig ikke er noe å bekymre seg for. Det holder tieren uansett. Til min jakt som stort sett begrenser seg til et par hundre meter, så er det ikke noe å bekymre seg for. Det står nok mere på skytter og avtrekk enn at løpet ikke er helt tørt

Link to comment
Share on other sites

Gikk til innkjøp av en Merkel Helix tidligere i høst og hadde tilfeltigvis lest ett eller annet inlegg her på kammeret at det var lurt å pusse nye løp så valgte derfor å gjøre dette. Det var tydelige tegn på lagringsfett i pipe og kammer. Ser at Jibrag nevner problemer ved testskyting av helix uten puss, så er forsåvidt glad jeg fikk pusset før første turen på banen. Men om du har bra presisjon og ikke merker noen problemer med tikkaen din så sier jeg bare skyt og vær glad :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...