Jump to content

lover /regler for softgun


iår

Recommended Posts

Norsk lov tilsier at den som eier eller bruker softgun må være fylt 18 år. Softgun kan likevel brukes av personer under 18 hvis disse er under oppsikt av person over 18 år.

 

Softgun er kopi av orginal våpen og kan forveksles med disse. Politiet kan beslaglegge våpen som brukes på steder som kan skape uro / frykt fra andre tilstedeværende.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret!

For eingongs skyld håpte eg på eit forbud!

Komuna har gitt ein gjeng som driv med dette, lov å holde på med det i eit komunalt plantefelt

på jaktvaldet vårt. Får håpe det ikkje kjem til å påvirke hjortejakta til neste år...

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel etter en liten tid, dra til kommunen og klage på søppel. For disse små gule kulene blir det fort mange av og det ser virkelig ikke bra ut. Så etter noen uker, dra å klag på dette. Det som vil skje, er nok enten at de vil bli bortvist, eller at de må plukke opp kulene, som de ikke gidder og velger å trekke seg bort.

Link to comment
Share on other sites

Softgun er regulert under våpen loven å for å selge disse så må du ha godkjenning fra politiet, mest for at de skal ha kontroll med hvem som selger disse. Kulene er laget av bioplast og forvitrer avhengig av hvor stor fuktighet det er i bakken. ( ca 2 mnd) noen kuler er laget av mais kjerne og disse forvitrer i løpet av 24 timer, men det er sjelden disse blir brukt pga de koster noen mere.

Link to comment
Share on other sites

Ja fysj-i 9 måneder av året skal marka ligge urørt og kun være kuvøse for (jaktbart) vilt! Også sånne fæle ungdomer de-de skal jo være i sentrum-helst innedørs!

Link to comment
Share on other sites

Softgun er regulert under våpen loven å for å selge disse så må du ha godkjenning fra politiet, mest for at de skal ha kontroll med hvem som selger disse. Kulene er laget av bioplast og forvitrer avhengig av hvor stor fuktighet det er i bakken. ( ca 2 mnd) noen kuler er laget av mais kjerne og disse forvitrer i løpet av 24 timer, men det er sjelden disse blir brukt pga de koster noen mere.

Dette gjelder desverre bare noen kuler,har noen naboer som leker en del med detta og kulene kan bli liggende i blomsterbedd i årevis. tror dette gjelder hovedsakelig de aller billigste gule/grønne kulene, de litt bedre som vanligvis er hvite har jeg aldrig sett ligge å slenge så de er muligen nedbrytbare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker av egen erfaring når jeg omtaler softgun, bare så det er sagt. Har drevet med dette i 4 år, på et jorde og i et skogholt rett ved huset vårt. De hvite kulene forsvinner ikke med det første, tro meg :wink: Ikke de gule heller for den sags skyld.

Har forresten reveåte/kråkeåtet på samme jorde, og rådyra beiter der like ofte nå som før.

 

De maiskjernekulene som omtales er veldig veldig sjeldne. Har til i dag aldri sett dem i bruk, og bare i et fåtall av butikkene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker av egen erfaring når jeg omtaler softgun, bare så det er sagt. Har drevet med dette i 4 år, på et jorde og i et skogholt rett ved huset vårt. De hvite kulene forsvinner ikke med det første, tro meg :wink: Ikke de gule heller for den sags skyld.

Har forresten reveåte/kråkeåtet på samme jorde, og rådyra beiter der like ofte nå som før.

 

De maiskjernekulene som omtales er veldig veldig sjeldne. Har til i dag aldri sett dem i bruk, og bare i et fåtall av butikkene.

 

Ja. De er kjempesjeldne :roll:

 

http://www.sandefjordpaintball.no/index ... ts_id=1709

http://www.sandefjordpaintball.no/index ... ts_id=1754

http://www.sandefjordpaintball.no/index ... cts_id=658

http://www.sandefjordpaintball.no/index ... cts_id=534

http://www.sandefjordpaintball.no/index ... ts_id=1266

 

Sånn for å ta det jeg fant på 30 sekunder..

Link to comment
Share on other sites

...og har de ikke råd til å betale i underkant av 7øre pr.skudd så får de finne på noe annet å gjøre!

Forby plastkuler til softguns! Det er mitt klare budskap.

Skulle ikke være så vanskelig, særlig for en forbudskåt og miljøvenlig-wanna-be regjering som den vi har nå!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører om softgun tenker jeg umiddelbart på slike ræva leiketøy (CO2-skytere av tvilsom kvalitet som skyter 6mm plastikk-kuler) som slyngler under 18 år kjøper på martna' for så å rase rundt i nabolaget for å skyte på alt mulig, inklusive unger som er mindre enn dem selv. Slike softguns er jeg ekstremt imot, med ettertrykk og høye kneløft, og slike kan etter min mening utmerket godt forbys. Jeg ser ingenting nyttig man ikke like gjerne -- eller bedre -- kan bruke et vanlig luftvåpen til.

 

Fra denne diskusjonen virker det som om det finnes andre typer softguns. For å motarbeide fordommene mine, er det noen som kan opplyse meg?

Link to comment
Share on other sites

Slike våpen er jeg ekstremt imot, med ettertrykk og høye kneløft, og slike kan etter min mening utmerket godt forbys. Jeg ser ingenting nyttig man ikke like gjerne -- eller bedre -- kan bruke en vanlig mauser til.

 

Hvis man lurer på hvordan det er mulig for myndighetene å ostehøvle bort private våpen, tror jeg vi akkurat har fått en demonstrasjon av den nødvendige tankegangen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører om softgun tenker jeg umiddelbart på slike ræva leiketøy (CO2-skytere av tvilsom kvalitet som skyter 6mm plastikk-kuler) som slyngler under 18 år kjøper på martna' for så å rase rundt i nabolaget for å skyte på alt mulig, inklusive unger som er mindre enn dem selv. Slike softguns er jeg ekstremt imot, med ettertrykk og høye kneløft, og slike kan etter min mening utmerket godt forbys. Jeg ser ingenting nyttig man ikke like gjerne -- eller bedre -- kan bruke et vanlig luftvåpen til.

 

Fra denne diskusjonen virker det som om det finnes andre typer softguns. For å motarbeide fordommene mine, er det noen som kan opplyse meg?

 

Samme ulla, bare dyrere og litt mer komplisert. De små som drittunga bruker er egentlig 18 års aldersgrense på de å.

http://www.sandefjordpaintball.no/index ... _55_78_165

 

EDIT: og nei, jeg mener å opplyse - for all del ikke å motarbeide fordommene dine!

Link to comment
Share on other sites

Fra denne diskusjonen virker det som om det finnes andre typer softguns. For å motarbeide fordommene mine, er det noen som kan opplyse meg?

Næh.... Motarbeide deg gidder jeg ikke, men å opplyse kan man jo prøve på.

 

http://www.nasf.no/website.htm

 

Det finnes faktisk folk som driver seriøst med airsoft, såkalt milsim.

Der ville et vanlig luftgevær være litt drøyt... Hehe!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder softgun så finnes det alt mulig på markedet, alt fra de billige til 100 kroner som ikke en gang plasten koster halvparten, til de som koster 3000-6000 og så langt opp som du kan tenke deg. Disse er da laget av jern konstruksjoner, meget robuste og nøyaktige på lik linje med luftgevær.

Må si meg enig med at å skyte plast kuler kan man gjerne slutte med og gå over til bio nedbrytbare kuler. Kan forøvrig nevne at det er en del slike klubber som utelukkende bruker slike nedbrytbare kuler.

Leste litt lengre over her om at ungdom heller skulle sitte forran pc skjermen. Personlig syntes jeg det er mye bedre at folk kommer seg ut i skogen, i frisk luft istedenfor å bli hjernevasket av alle de data spillene og sitte 24 timer i døgnet forran data maskinen og ha cyper venner istedenfor å knytte et sosialt nettverk.

Egentlig er det vel bare utviklingens cowboy og indianer lek de driver på med, og hvem har ikke i sin ungdom gått rundt med blåserør og sprettert :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis man lurer på hvordan det er mulig for myndighetene å ostehøvle bort private våpen, tror jeg vi akkurat har fått en demonstrasjon av den nødvendige tankegangen.

Vel, nå redegjorde jeg for mine forutinntatte meninger, innrømte at de var forutinntatt og ba om argumenter mot denne holdningen. Hvis du tar dette som grunnlag for restriksjoner, ser jeg på det som ditt problem, ikke som mitt.

 

Forøvrig ville jeg sette pris på om du lot være å feilsitere meg.

Link to comment
Share on other sites

Softgunnere og de derre paintball-folka er retarderte, trygdemisbrukende mammadalter, som på dagene sitter og tørrunker til Soldier of Fortune og som på kveldene driver med Nokas-ran og militiavirksomhet. Det vet vi alle. Jeg liker det bare ikke. Det skulle vært forbudt hele skiten. Forby - en gang for alle! Det kan ikke sies for ofte: Forby. Forby. Forby.

 

Jeg hater softgunnere. Jeg ville ikke hatt en softgunner om jeg fikk ham kastet etter meg, med bruksanvisning og bæresele. Bare tanken gjør meg kvalm.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå redegjorde jeg for mine forutinntatte meninger, innrømte at de var forutinntatt og ba om argumenter mot denne holdningen.

Da har jeg tatt feil.

Jeg skjønte nemlig ikke at det dreide seg om argumenter for nytten av softguns, og hengte meg vel unødig opp i viljen til å forby alt man ikke skjønner nytten av.

Link to comment
Share on other sites

Softgunnere og de derre paintball-folka er retarderte, trygdemisbrukende mammadalter, som på dagene sitter og tørrunker til Soldier of Fortune og som på kveldene driver med Nokas-ran og militiavirksomhet.

Jeg forstår at det er lett å la alle falle under en kam, men når det gjelder de som utøver paintball sportens side med speedball så er det langt i fra nærheten som du sikter til. Man har to indelinger, de som spiller i skogen for å ha det gøyt og de som utøver den seriøse delen av sporten som heter speedball, som er utrolig stor på verdensbasis. Serier som lanseres i europa kan nevnes Millenium og centurio som arrangeres over hele vest og øst europa, med lag fra hele verden.

 

 

En ukjent side for de fleste , men den tredje største ekstrem sporten i USA og utrolig stort i resten av verden og i Norge. rundt 80 lag deltok på NM i år.

Link to comment
Share on other sites

Innledningsvis vil jeg berømme deg for å svare så rolig og saklig på mitt innlegg, zx6r81, gitt at du virkelig tok det alvorlig.

 

Men kjære deg: Jeg mener da vel ikke det jeg skrev! Jeg mener det motsatte: At man ikke trenger å ha som innstilling, basert på forutinntatthet eller ei, å forby alt det man selv ikke liker, når denne aktiviteten ikke går utover noen andre. Vi burde alle ha lyttet på teksten til Odd Børretzens Måkene ("Jeg hater måker").

 

Live and let live!

 

En god kveld til deg. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja dessverre så tok jeg det alvorlig. Jeg bedriver selv med speedball og har gjort det i 5 år no der majoriteten ligger i aldersgruppen 20-40. Han eldste jeg har møtt var en sprek amerikaner på 60 :) Jeg har dessverre hørt altfor mange fordommer og mye rart så når det gjelder den siden av sporten har jeg virkelig lysst til å opplyse om en veldig spennende og utfordrende idrett :)

 

 

Vi burde så absolutt lyttet litt mere til den teksten, så absolutt :D

En riktig fin kveld til deg og :)

Link to comment
Share on other sites

Bland nå for all del ikke paintball og softguns, disse ligger riktignokk bruksmessigt i samme område, men har normalt helt forskjellig innvirkning på miljøet rundt seg.

 

Med forskjellig innvirkning mener jeg i skremsels effekt (og glem speedball, det har ingenting med det vi diskuterer her å gjøre. Da det er en ren bane sport, med klare regler mot alt som kan minne det minste om militær bekledning etc).

 

Det er klart at paintball kan klare å skremme de som er helt uten peiling når det kombineres med uniformer, men luftflasker og magasiner gjør de normalt så forskjellige å se til, at selv bestemor mente at det der var noen rare greier (ikke våpen, men greier :wink: ). vi klarte likvel å skremme turgåere når vi spilte i terenget. :?

 

Softguns ja, djevelens oppfinnelse. Hvorfor? Fordi de ofte brukes uten omtanke som leketøy. Brukt etter loven er de knapt noe problem, men det var det da.

Man har ikke lov til å gå etter vei eller i tettbyg strøk med slike fremme (tenker da spesielt på håndvåpen utgavene), ei heller i hylster på kroppen.

Kort sagt så bør/skal man oppføre seg som det var ekte våpen man håndterer. Da de er egnet til å skremme.

Naturlige untak er der man har varslet om organisert aktivitet til naboer og politi.

 

Men tar man slike hensyn? Ikke ofte etter det jeg har sett.

 

Selv låner jeg for tiden en HK USP softgun for å kjenne på grepet (nøyaktig kopi), og jeg er meget nøye med å ikke oppføre meg slik at noen kan bli skremt/missforstå når jeg tar den frem for å trene sikteteknikk. For før en ser det tynne messingløpet (og det ser man ikke før man er på nært hold og nesten rett forfra), er det jaggu ikke mulig å se forskjell (og da fortsatt kun for de som vet om forskjellen). Og det må man ta hensyn til.

 

Så kort sagt så liker jeg ikke leketøys våpen som er så like virklige våpen at de kan forveksles av ukyndige. En annen ting er at dette er det stikk motsatte synet av hva jeg hadde før jeg begynte med virklige våpen, og ble vant til sikkerhets tankegangen vi der må ha. Man ser kort og godt galskapen og farene ved å ha leketøy på markede som kan forveksles (spesielt siden vi nå har ett meget "trigger happy" politi her i landet).

Og så ser man at det er en del av en kultur som uten tvil, etterhvert vill gjøre det vanskligere for de som har våpen som hobby og sport.

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå er vel ikke softguns å betrakte som leketøy, de er regulert på samme måte som andre våpen i våpenloven og er underlagt de samme bestemmelsene for kjøp og innehav som luftgevær. Jeg sitter litt på gjerdet i forhold til å anskaffe meg kopier av ett par stykker jeg har i skapet for "våt" tørrtrening i kjellern.

 

Det generelle problemet til airsoft som jeg oppfatter det er oppfattelsen av at det er leketøy og ikke våpen. Etter hva jeg har lest meg til på nettet, jobbes det steinseriøst i airsoftforbundet med problemstillinger knyttet til våpnene. Internasjonalt brukes de også i konkuranser i land hvor privat våpeninnehav ikke er tillatt. Og det var via noen søk på youtube jeg endte opp med spekulering rundt disse våpnene til treningsforemål.

 

Det er også klart at de våpnene kan misbrukes på lik linje med patronvåpen, og at terskelen for å misbruk er lavere enn ved patronvåpen, bla pga oppfattelsen av at dette er leketøy f.eks ved "martnansalg" og tanketomme foreldre som vurderer softgunene som lekepistoler, hvilket de ikke er. Eldstemann av gutta mine var rimelig klar for softgunhandling på ferie i år og ble såra og vonbroten da den grumme fader satt foten bestemt ned med ett klart NEI, hvorpå det da kom frem at "alle" de andre guttene i klassen hadde det. Jeg tror som sagt, at holdningene er problemet, ikke at våpnene eksisterer...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

ser at dette er en gammel tråd men. dere klager på at ungdom sitter for mye inne og spiller data. så hva er det så er så farligt ja du har det hvite kulene men dei vil forsvinne etter en stund av blader og andre ting som blir til jord. og softgun skremmer ikke dyrene. eg jakter selv og på hausten så er det softgun som er ute å går så det er ikke noe å si. sunst det er bare bra at ungdom/voskne peller seg ut i steden for å sitte inne. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei, se å få skremt disse ungdommene tilbake til passivitet foran PCen. Verre enn blyhagl disse greiene jo! Marka er til for oss gammelkara!

 

 

ser at dette er en gammel tråd men. dere klager på at ungdom sitter for mye inne og spiller data. så hva er det så er så farligt ja du har det hvite kulene men dei vil forsvinne etter en stund av blader og andre ting som blir til jord. og softgun skremmer ikke dyrene. eg jakter selv og på hausten så er det softgun som er ute å går så det er ikke noe å si. sunst det er bare bra at ungdom/voskne peller seg ut i steden for å sitte inne. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hver gang du leser om"Våpenlignende gjenstand" i avisen er det sikkert i 99% av tilfellene en softgun. Altså er Softgun den største trusselen mot idretten pistolskyting, er ganske sikker på at Skyting ikke hadde vært like tabu i media om de ikke hadde eksistert.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...