Jump to content

Jakthund slept til døde etter bil


Kenny

Recommended Posts

Men det er bra att sånt kommer på trykk, bruker ofte kroken på bilen jeg og, men det er mens jeg står bak og kler på sekk og utstyr, før vi går. :oops:

 

Forferdelig trist det her.

i Sverige er det forbudt ved lov å: sitat.: Det er forbudt å binde en hund til et kjøretøy uten at dette hindrer bruk av kjøretøyet, og det er ikke tillatt å lufte eller trene hund fra bil.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare kroken som er farlig. En kollega mistet en Alaskan Malamute som han hadde i bur bak på pickupen. Hver gang han stoppet slapp han hunden ut av buret og den gikk rundt bilen i lang line. Linen var på hele tiden. En gang lukket han ikke buret ordentlig, og hunden hoppet ned av planet uten at han merket det.

Jeg har senere hørt om noe liknende under transport innen et jaktområde. En jeep kjørte et kort stykke med bakluken åpen. Dessverre var også luken til buret åpen, og lenken var på.

 

Etter å ha sett på nært hold skyldfølelsen til min kollega over det som var skjedd ser jeg absolutt ingen grunn til å kritisere. Det er bare for oss andre å legge deres tabber på minnet så vi unngår å havne i samme forferdelige situasjon selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke uten synd, men jeg binder aldri aldri aldri aldri hunden min fast til bilen.

Jeg påtaler alltid når jeg ser folk slenge båndet over hengerfester, støtfangere ol. og det synes jeg alle andre som har hund også bør gjøre.

Hvis det er mennesker jeg ikke kjenner gjør jeg dem oppmerksom på en høflig måte, de aller fleste skjønner hva det handler om, de fleste har også som regelel en unnskyldning, men noen blir sure, heldigvis er det skjeldent, da pleier jeg å beskrive hvordan en hund som har hengt etter en bil noen kilometer ser ut.

 

Så hvis man synes dette er trist bør man begynne å bry seg hver gang man ser en hund bundet til bil.

Link to comment
Share on other sites

[...]Etter å ha sett på nært hold skyldfølelsen til min kollega over det som var skjedd ser jeg absolutt ingen grunn til å kritisere. Det er bare for oss andre å legge deres tabber på minnet så vi unngår å havne i samme forferdelige situasjon selv.

 

På ett eller annet tidspunkt så går idiotien over i det kriminelle. Jeg har ingen forståelse for at folk skal være hevet over envær kritikk fordi de er fryktelig lei seg... Hadde bikkja vært drept av ett vådeskudd fordi jegeren hadde vært maks uheldig etter 5 sekunders uoppmerksomhet på hvor børsepipa pekte hen, vill jeg tro vi hadde vært på side 48 allerede og det hadde maks vært 3 innlegg som ikke hadde oppfordret til "å r*vp*le med frossen uer".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde gått rett i kjelleren psykisk dersom det var meg som gjorde dette med hunden min. Det må være det ultimate marerittet :( Husker en lignende episode over Karmsundbrua for noen år siden - folk kjørte bak hundeliket i km-vis og tutet og prøvde å stoppe føreren... Når han endelig gjorde det så var det selvsagt for seint. Folk trengte nesten krisehjelp for å takle det synet som møtte dem.

 

Selv holdt jeg på å drepe en valp jeg hadde for mange år siden nettopp på sammen måten. Heldigvis oppdaget jeg det etter 2 m kjøring og hunden ble ikke skadet. Men fy faen så skjelven jeg ble etterpå - det var ren tankeløshet fra min side.

 

Ingen av mine hunder står bundet i bilen - enten får de være inni bilen eller så tar jeg dem med / setter lina i et tre.

Link to comment
Share on other sites

 

På ett eller annet tidspunkt så går idiotien over i det kriminelle. Jeg har ingen forståelse for at folk skal være hevet over envær kritikk fordi de er fryktelig lei seg... Hadde bikkja vært drept av ett vådeskudd fordi jegeren hadde vært maks uheldig etter 5 sekunders uoppmerksomhet på hvor børsepipa pekte hen, vill jeg tro vi hadde vært på side 48 allerede og det hadde maks vært 3 innlegg som ikke hadde oppfordret til "å r*vp*le med frossen uer".

 

Hadde den situasjonen kome av uaktsomhet, og ikkje av rein ondskap eller likegyldighet, hadde fortsatt eit av dei 3 nevnte innlegga vore frå meg. Og det står eg ved.

 

Men ja, uaktsomhet kan straffast etter norsk lov. I enkelte tilfeller vil det kunne virke som dobbel straff.

I andre tilfeller skuldast uaktsomheten likegyldighet eller mengal på respekt. Då kan straff vere på sin plass.

 

PS: dette gjelder generelt, og ikkje denne saken spesielt. Eg kjenner ikkje til detaljane i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

har sjøl opplevd å drage den eine dachsen etter bilen,

vi holdt på å slakta noen sauer og guttungen hadde bikkja i bånd ,da ej fant ut at ej skulle reise opp til svigers å låne en lampe så vi fikk litt meir lys men det ej ikkje såg va at guttungen hadde hengt hundebandet på sleppekroken på bilen. så bikkja blei slept etter bilen en 5-600 meter eller noe sånt. heldigvis så overlevde bikkja med vekslipte klør og en god del store skrubsår.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en trist sak, og jeg vil tru hundeeieren allerede har fått den største straffa han kan få. Den psykiske biten av dette overgår bøter og uker i fengsel. Så det er ingen grunn til å fordømme.

 

Men det er jo klart dette ikke skulle skjedd, og det er nok med noen sekunders tankeløshet, så er skaden skjedd. Jeg har vel også i løpet av mitt liv med hunder, bindt dem til bilen. Men det har heldigvis gått smertefritt.

 

Sender min dypeste medfølelse til hundeeier og familie/jaktlag.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars fyr. For et mareritt.

Bruker sjelden kroken på bilen som feste. Bare i det jeg tar ut børsa og sekken av bilen. Og skal gå ut. I paronia for at jeg har glemt noe med bikjene. Har jeg gjort det som en vane og gå rundt bilen før jeg setter meg inn og kjører.

Det hjelper også på for og unngå overkjørte børser som står lent opp mot dekket på bilen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Huffhuff. Stakkars kar.

 

En kamerat av meg var på rypejakt. På tur ut av terrenget sto fuglehunden i baksetet med vinduet halvt oppe. Plutselig traff de en skikkelig dump i veien, og hunden ble kastet ut av vinduet i 80 km i timen.... Heldigvis slapp den unna med livet i behold.

 

Uhell kan skje den beste, men man skal tenke seg litt om.

Link to comment
Share on other sites

Tragisk, stakkars mann (og hund)....

 

På et helt generellt grunnlag, så vil jeg bare få påpeke en sak her;

 

Det å bruke bil for å legge fra seg ting på/ eller som her, feste bikkja til, er en uting. En sak er lakken, for de som tenker på det, men:

En glemmer det, og så kjører en avsted.....

 

Jeg har gammel bil, så den eneste plassen jeg legger fra meg ting på den, er foran førerplassen, på panseret. Dersom jeg da allikevel kjører, vel... (Det har heldigvis ikke skjedd så langt...).

 

Dersom en allikevel absolutt skal feste ei bikkje til en bil, så er det jo lite iveien for å legge reima over toppen av førerdøra og lukke den? Dersom en da allikevel greier å kjøre.... Vel....

 

Senest i går så kjørte det en forbi meg, pent plassert oppå taket lå ei matpakke av rimelig god størrelse.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fester hundene mine til tilhengerfestet, og har heller ingen problemer med å gjøre det. Hundene er de siste jeg slipper ut når jeg begynner jakten og de første som skal inn når jeg er ferdig. Noen ganger så er man bare nødt, kan være at jeg må ha dem i bånd i begynnelsen pga veien, og skal du ha du 2-3 hunder som er klin gærne i bånd så går du fort fri for hender og tålmodighet, og da er tilhengerfestet godt å ha.

 

De gangene jeg tror dette skjer er når eieren lar hunden stå fast i tilhengerfestet mens eieren holder på med andre ting, snakker i mobiltelefon, jaktradio, andre kompiser, avsluting på jaktdagen etc etc. Da er det fort gjort å glemme bikkja. Sist ut og først inn...

 

Hva med alle bikkjene som blir overkjørt hjemme på sin egen gårdsplass? Skal vi lage en regel om at det er fy fy å ha bikkja stående i løpestreng hjemme? Dette skjer desverre oftere enn at bikkja blir hengende etter på hengerfestet. Eller alle de som lar hundene gå laus ved siden av hovedveier? Så har du de som bare slipper bikkja ut slik at den lufter seg selv, den stikker jo ikke av... Og sommerstid med bikkjer i bil... Tror det syndes mere på dette enn at bikkjer blir dratt etter biler.

 

Nå skal vi ikke være så skinnhellige og moralske ovenfor andre, tragedier skjer om du vil eller ikke. Hadde noen kommet å messet til meg om å feste hunder til bilen så måtte de regne med å få svar også.

Link to comment
Share on other sites

Detta skjedde også med dachsen til en kamerat av meg. Han hadde hundehus rett ved siden av bilparkeringa, og stod i kjetting. Bikkja sov ute i huset om natta(uten gjerde rundt), og under en liten tissetur på natta så hadde bikkje festa kjettingen rundt henger feste sjøl.. Kona til den uheldige hundeieren skulle på jobb kl.6.00 på morran, og da var det bek mørkt. Hun dro inn mot Oslo, men kom ikke mange mila før ho blei innhenta av polti. I det jeg kom opp te hundeieren den dagen blei jeg møtt av et trist syn, og vil ikke akkurat si at resten av dagen blei no bedre. Stakar bikkje, og ikke minst eier.. :!:

Link to comment
Share on other sites

- Hørte om et tilfelle her i Telemark for noen år siden. Skulle lufte labradoren litt ved en kiosk-stopp underveis, huket bandet på kroken mens han skulle handle, glemte hunden og kjørte...

Bare to ting å si - Stakkars hund - Stakkars eier, som glemte seg bort.

Om vi, som ikke har vært så uheldige, blir forbannet over slikt så kan vi vel være sikre på at de som har vært ute for dette er enda mer forbannet på seg selv..

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er ikke navnet på denne tråden:

"jakthund DREPT av eier" ?

 

ref ulvetråden som heter noe lignende av det........

 

Synes vi skal fortsette å dra ulv inn i en hver tråd. :evil: Synes du "slept til døde" høres så mye bedre ut en "drept". Ulvedebatt kan dere holde til egne tråder. Greit å samle en del av det våset for seg.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er ikke navnet på denne tråden:

"jakthund DREPT av eier" ?

 

ref ulvetråden som heter noe lignende av det........

 

Synes vi skal fortsette å dra ulv inn i en hver tråd. :evil: Synes du "slept til døde" høres så mye bedre ut en "drept". Ulvedebatt kan dere holde til egne tråder. Greit å samle en del av det våset for seg.

ulvedebatt blir fort noe jakt-hund-folk er tungt inne i fordi en hund eller flere hvert år blir tatt av ulv.

 

og for å få folk til å tenke litt på hva man legger som trådtittel.

 

for den hunden som ble slept til døde bak en bil ble i mine øyne like mye DREPT av eieren, som det hunder som blir tatt av ulv blir DREPT av ulven.

bare min mening.

 

et lite eksempel. en kanin gikk bort til huskyen min. den overlevde ikke møtet.

hvordan skal jeg framstille det:

1)kanin bitt til døde av hund

2)kanin DREPT av hund

3)kanin skambitt av hund

4)hund tok kanin

 

alle forstår at jeg kan vinkle det jeg vil si med hvordan jeg sier det. alle de 4 der forteller osss at kaninen døde og den ble tatt av hunden. men med forskjelli innhold av følelser

 

blir som min kompis neon 77 pleier si det....det handler om å kommunisere ;)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er ikke navnet på denne tråden:

"jakthund DREPT av eier" ?

 

ref ulvetråden som heter noe lignende av det........

Det er det flere som lurer på.

 

Er det det noen her inne som tror at eier har gjort dette med vilje?

Er det noen her inne som aldri har gjort en kjempebrøler?

 

Noe grunnleggende må ha gått meg forbi, for i min verden er dette bare tragiske, Hverken mer eller midre

Link to comment
Share on other sites

Er det det noen her inne som tror at eier har gjort dette med vilje?

Er det noen her inne som aldri har gjort en kjempebrøler?

 

Noe grunnleggende må ha gått meg forbi, for i min verden er dette bare tragiske, Hverken mer eller midre

 

Jammen, jeg var jo bare uheldig...

Jammen, jeg er jo veldig trist og sånn da....

Jammen, det var jo ett uhell....

 

Prøv den etter ett vådeskudd, en ganske flau unskyldning, er det ikke?

 

Veier du mulig gevinst mot konsekvens og risiko, er vel ikke særlig vanskelig å se at det ikke er en god ide å feste bikkja til tilhengerfestet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg var litt grinete - jeg synes det er ufint å herse med en som åpenbart har vært maks uheldig. Og så synes jeg det blir litt meningsløst å gnåle om drap og ulv og ditt og datt i en tråd som handler om en som har vært uakstom nok til å slepe bikkja etter hengerfestet.

 

Men jeg kan jo velge å la være å lese tråden, selvsagt. Det er fort gjort å bli grinete i alt julestresset. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...