Jump to content

Ulv


Brac

Recommended Posts

Jeg påstår at det definitivt finnes flere ulver enn myndighetene påstår. En på jaktlaget mitt observerte 7-9 ulver i èn flokk, uten å bli hørt, kun fordi de ikke hadde bekjentskap til eller sett denne flokken med egne øyne. Det var også andre som hadde observert denne flokken. At det samme skjer i andre tilfeller tviler jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Myndigheitene operera med minimumstal, og det er dei nødt til å gjere.

Ein trenger likevel ikkje å vere rakkettforskar for å skjønne at talet etter all sannsynlighet er større enn myndigheitene sine minimumstal.

 

Desse myndigheitene nektar ikkje for at uregistrerte ulv finnast, men dei kan heller ikkje telle dei med utan tilstrekkeleg dokumentasjon. Observasjon innmeldt frå eit jaktlag er dessverre ikkje god nok dokumentasjon i slike tilfelle, uasnett kor frustrerande og ulogisk det måtte følast for den som observerer.

Link to comment
Share on other sites

7 dyr i flokk vil nok garantert ha et lederpar som vil hevde revir. Dermed kan grensene kartlegges og dyr som bruker området registreres veldig nøyaktig. Men dette krever da sporsnø.

Det som er vanskelig å kartlegge er ulv som ikke er revirmarkerende, da de på kun spor ikke kan skilles fra hund på noen som helst måte. Eneste måte da er å følge på til nærmeste kadaver av stor nok størrelse til at hund kan utelukkes...

Link to comment
Share on other sites

Vi må huske på at antall ulver i 2008 er basert på tellinger i 2007. Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det ikke sporsnø da tellingene ble foretatt her i Østfold.

I ettertid har jeg også lest at det har vært flere ynglinger av ulv enn hva forskerne hadde regnet med.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt synes problematikken med telling og verifisering av rovvilt, å være basert på manglende middler. Paradoksalt nok da Ulven stikker av med det meste av middlene i denne sektoren.

 

I tillegg kan det synes (privat subjektiv oppfattning) at man kansje ikke er så hippne på å dokumentere for mye av ulv utenfor kjerneområdene (denne skal vel egentlig tas ut?). For ikke å nevne at forskerne nok har hørt ulv og funnet hund så mange ganger, at de nok kansje har blitt litt vel blaserte når de hører om ting de fra før ikke vet noe om.

 

Man kan jo se på bjørne bæsj registreringen, og se hvor lite enkelte likte at det ble bevist ett betydligt høyere antall enkeltindivider i Norge (delt med svenskene) enn anslått. Noen annen måte å forstå den manglende interessen for å kjempe for økte middler til dette enn motstand mot de nye tall materialet, kan ikke jeg forstå det som. (Dette var igjen en privat og subjektiv oppfattning). :wink:

 

Uansett så vær dere trygge på at disse 7 dyrene ble plottet rett inn på deres uoffisielle kart (det kartet det kan synes de bruker når ulovlig jakt o.l skal dokumenteres for mere middler :roll: ). Litt av ett ormebol å jobbe i det dere gitt.

 

Men som sagt er dette mine private og i hovedsak subjektive meninger, etter å ha lest en og annen utalelse fra forsker og Nina hold.

 

Man kan jo håpe på at "Nu er alt s meget bedre" :?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen, hverken forskere eller oss vanlige folk som har et eksakt tall på antallet ulver som finns. De er der og man får bare gjøre det beste ut av situasjonen.

 

Skal bli artig å se hvor mange dyr som holder til her inne i år.....

Får ikke vite det før sporsnøen har lagt seg, men flokken (Gräsmark) var av brukbar størrelse i fjor og nye valper er født i år.

 

Har inntrykk at det etablerer seg nye par over alt nå, så det skal nok bli en festlig vinter. Nyetablerte ulverevir er nok som regel de farligste å bruke hund i.

 

Har forresten et spm dersom noen vet svaret...:

Der jeg jager elg i Värmland fantes det en flokk for noen år siden. Ingen tjuvjakt, men noen individer vandret ut og andre døde av naturlige grunner (drukning, alderdom, sykdom etc.)

Tilgangen på elg var upåklagelig.

Dette reviret er nå oppløst.

Har noen hørt om et veletablert revir som går i oppløsning uten menneskelig innvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ulv som tar harehunder og fuglehunder på jakt-"småviltjakt"?Småviltjakta i Hedmark og Østfold er jo ødelagt pga ulvens herjinger.

Det var vel ikke akkurat det trådstarter spurte om, var det vel?

 

Men om en skal diskutere om ulvens inntog i den norske skog har innvirkninger på dagens småviltjakt... jo da er jeg enig med deg om at det passer seg å diskutere det under småvilt.

 

Tilbake til topic.

Har det seg sånn at vi også deler ulvebestand med finland og i kanskje ubetydelig grad med russland? Mye av det "friske" blodet til den skandinaviske ulvebestanden sies jo å komme fra russland.

 

Det store ulvekullet som ble født nå i våres, hvor mange av valpene pleier å overleve?

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange og fornuftige svar.

Skjønner her at det er vanskelig og komme opp med eksakte tall.

 

La det innlegget inn på småvilt jakt pga at min diskusjon med folk utenfor dette forumet gikk på

ulvens påvirkning av småviltjakten. Ser jo nå at jeg burde ha skrevet det :oops:

 

Selv om det er rimelig umulig så hadde det vært veldig interessant og ha eksagte tall.

Link to comment
Share on other sites

Har forresten et spm dersom noen vet svaret...:

Der jeg jager elg i Värmland fantes det en flokk for noen år siden. Ingen tjuvjakt, men noen individer vandret ut og andre døde av naturlige grunner (drukning, alderdom, sykdom etc.)

Tilgangen på elg var upåklagelig.

Dette reviret er nå oppløst.

Har noen hørt om et veletablert revir som går i oppløsning uten menneskelig innvirkning?

 

Jeg vet ikke, men det er mulig at slektskapet ble såpass nært hos alfaparet at reproduksjonen ble lavere enn den naturlige avgangen. Det kan også hende at en av alfaparet døde, av en eller annen grunn, og at flokken derfor ble oppløst - eller at en av alfaparet ble byttet ut mot en steril ulv.

 

Rart at selv om det offisielt er så lite ulv, synes døde alfa-ulver å erstattes usannsynlig raskt. Det har jo skjedd gjentatte ganger at alfahanner har blitt skutt eller dødd av andre årsaker, men i løpet av kort tid er det en ny ulv på plass.

Link to comment
Share on other sites

Nesten mystisk hvordan friskt blod pluttslig dukker opp ertter år med tørke, men så tok jo de opprinnlige ulvene ferge fra baltikum. Så alt er vist muligt. :roll::?:wink:

 

Med litt is på klara til og med eg og du å krysse Bottenviken, VM. So alt er mulig ja.

 

Og blodet i stammen er vel russisk/finsk, meg bekjent. Men ka veit vel eg. Eg har berre lest artiklane...

Link to comment
Share on other sites

Rart at selv om det offisielt er så lite ulv, synes døde alfa-ulver å erstattes usannsynlig raskt. Det har jo skjedd gjentatte ganger at alfahanner har blitt skutt eller dødd av andre årsaker, men i løpet av kort tid er det en ny ulv på plass.

 

Det har vel med hierarkiet i en sunn ulveflokk og gjøre. Det er alltid en nummer 2 på stigen som griper sjangsen umiddelbart om sjefen blir borte. Det vil bare være tre muligheter i en lokk om alfa-ulven forsvinner:

1. Nummer 2 blir sjef

2. Nummer 2 og 3 (og 4, 5,... ) "finner ut av det", og om mange nok overlever eller ikke blir jagd ut blir det en ny sjef.

3. Flokken oppløses.

 

Jeg har ikke sett/lest/hørt om noen tilfeller der det er en "ny" ulv utenfra som kommer inn og tar over flokken etter alfa-ulven er vekk. (men sleng gjerne frem noen eksempler :))

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ulv som tar harehunder og fuglehunder på jakt-"småviltjakt"?Småviltjakta i Hedmark og Østfold er jo ødelagt pga ulvens herjinger.

 

Off topic som nevnt tidligere og som kommentar til din påstand.....

Nei på langt nær! Har aldri jaget så mye som jeg gjør nå for tiden og det med selskap av gråbein :D

Link to comment
Share on other sites

Har en liten diskusjon gående.

Hvor mange ulv finnes det i norge?

Og hvor mange finnes det i sverige?

Er klar over at vi "deler" ulv med sverige. Men er det no ca tall som sier at vi har så så mange i norge?

 

Her er konklusjonen til to viltforvaltere på begge sider av grensen... Null kontroll!!

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6283628

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett/lest/hørt om noen tilfeller der det er en "ny" ulv utenfra som kommer inn og tar over flokken etter alfa-ulven er vekk. (men sleng gjerne frem noen eksempler :))

 

Jeg husker et par tilfeller fra de siste årene, men finner ikke noe på nettet i farta som frisker opp minnet, men i Julussa-reviret ble det i allefall erstatta ei alfa-tispe i løpet av noen måneder rundt årsskiftet 2003-2004

"Yngling ble dokumentert påfølgende sommer, og den nest siste dagen i elgjakta (30. oktober) ble yngle-tispa avlivet i nødverge under angrep på hund øst i reviret (Wabakken m.fl. 2004a). På senvinteren 2004 ble det sporet et dyr i flokken som av og til revirmarkerte med blod i urinen. Dette sammen med valper påvist seinere på året bekreftet at reviret hadde fått en ny yngletispe, noe som også ble bekreftet ved DNA-analyser (Flagstad m.fl.. 2005). I februar 2005 var det en tredje ny tispe i reviret, også henne påvist ved DNA-analyser (Flagstad m.fl.. 2005). Reproduksjon ble påvist i 2005 (for tredje året på rad) og vinteren 2005-2006 ble sju ulver sporet i reviret."

Link to comment
Share on other sites

"Yngling ble dokumentert påfølgende sommer, og den nest siste dagen i elgjakta (30. oktober) ble yngle-tispa avlivet i nødverge under angrep på hund øst i reviret (Wabakken m.fl. 2004a).

 

Se der, ja! Nødverge. Unnskyld at jeg knabber sitatet ditt, Jibrag. Vet du hvordan det gikk med hundeeieren etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Er det nødvendig å vite det eksakte antall ulv i skogen? Eller bjørn? Eller elg? Eller rype?

Vil vi at våre skogar og fjell skal vere ein "park" kor vi har full kontroll?

 

Eg berre stiller spørsmålet. Eg veit svaret for min eigen del, men sikkert mange som er ueinige med meg.

 

PS: dette er eit spørsmål som ikkje gjelder spesielt for ulv, men eit stort og komplisert tema om natursyn generelt.

Link to comment
Share on other sites

Her er vel poenget mer at forvalterne har gjort et poeng av at de vet hvor dårlig det står til med ulvebestanden. Som ikke det var nok, har en del sannsigere sluppet til med påstander om at ulovlig ulvejakt bortimot er hovedårsaken til at det står nettopp såpass dårlig til.

Og nå sier representanter for den samme forvaltningen at de ikke vet hvor dårlig det står til, de vet ikke engang hvor mange ynglinger det er. Dermed vet de vel egentlig ikke om det står dårlig til, heller da.

Link to comment
Share on other sites

I dagens samfunn er det viktigt med noenlunde nøyaktige estimater, for større rovvilt blir dette selvsagt veldig viktig med tanke på at disse (spesielt ulven) egentlig er dyreparkdyr sån passe dosert utover (altså at dyrene er innført/tillatt være her, mere eller mindre med tanke på at de skal berike naturopplevelsen til enkelte) Dyreparken heter forøvrig Norge, der man i lengre tid har justert og endret på bestandene av de forskjellige dyrene. Vi er tross alt den siste sovjetstat.

 

Siden disse dyrene (ulven) har en spesefik funksjon, og skader i ugangspunktet er tenkt erstattet. Må man ha kontroll med de.

De er tross alt ikke ment å skulle kunne bre seg ut, utover det arealet som er tildelt dem.

 

De jeg nå venter på er lisensjakt på Ulv (burde ha vært på all Ulv utenom kjærne området slik politikerne nå engang bestemte at det skulle være). Men for at man kan åpne for slik jakt, så må man ha en viss kontroll på bestanden. Det har man desverre ikke i dag. Men det kommer, det kommer.

Link to comment
Share on other sites

I dagens samfunn er det viktigt med noenlunde nøyaktige estimater, for større rovvilt blir dette selvsagt veldig viktig med tanke på at disse (spesielt ulven) egentlig er dyreparkdyr sån passe dosert utover (altså at dyrene er innført/tillatt være her, mere eller mindre med tanke på at de skal berike naturopplevelsen til enkelte) Dyreparken heter forøvrig Norge, der man i lengre tid har justert og endret på bestandene av de forskjellige dyrene. Vi er tross alt den siste sovjetstat.

 

 

:lol::lol::lol:

Det måtte jo berre komme...

Link to comment
Share on other sites

"Yngling ble dokumentert påfølgende sommer, og den nest siste dagen i elgjakta (30. oktober) ble yngle-tispa avlivet i nødverge under angrep på hund øst i reviret (Wabakken m.fl. 2004a).

 

Se der, ja! Nødverge. Unnskyld at jeg knabber sitatet ditt, Jibrag. Vet du hvordan det gikk med hundeeieren etterpå?

 

Han overlevde...? Nei, så godt husker jeg ikke.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hedmark_og_oppland/3222005.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...