Jump to content

Er det mulig å skyte gås på 500m


jjrckd

Recommended Posts

Før noen tar helt av og hyler opp om at dette er unødvendig og inhumant så vil jeg presisere at dette er et teoretisk emne. At målet er å skyte gås på 500m betyr ikke at jeg kommer til å gjøre det. Vi får se.

 

Etter at jeg var så dum å skrive at jeg har en kikkert som jeg ønsker å bruke til å skyte gås på 500m i en annen tråd har fokus i den andre tråden dreid seg vekk fra opprinnelig emne. Finner det såpass interessant at andre mener dette er en umulighet så tenkte jeg kunne lage en egen tråd på dette. Noen vil selvfølgelig nå henge seg opp i at jeg nettopp har skrevet at jeg ønsker å skyte gåsa med kikkerten men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

 

Jeg mener at dette ikke burde være noe problem. Krever selvfølgelig at en er trygg på at en treffer godt nok ettersom blinken er relativt liten. Jeg har anslått at treffpunktet er 8-10cm på en gås. Muligens er dette litt stort men her har andre sikkert meninger. Det forutsettes selvfølgelig også at værforholdene ligger til rette for at et slikt skudd skal gjennomføres.

 

Tar for ordens skyld med et par quotes fra den tidligere nevnte tråden fra der hvor ting begynner å spore av.

 

Sistnevnte er til gås på 500m.

Du bør delta på 500m NM om du driver med slikt på humant vis. Ser ikke på langt nær alle som stabilt treffer "en gås" på 500m på disse stevnene.

 

Den er til gås på 500m som i målet er å skyte gås på 500m. Ser forøvrig ikke på det som noen umulighet. Men igjen, til vanlig norsk storviltjakt er man som oftest bedre tjent med lav forstørrelse og evnt stor zoom en man er med høy forstørrelse og samme store zoomen. Ville heller gått på elgjakt med åpne sikter enn med 6-24.

 

Siden det har blitt bragt på banen, hva kan en forvente på 500m under NM? Litt avhengig av vinkel vil jeg si at humant treff på gås ligger innenfor 80-100mm på ett skudd. Skalert ned til 100m blir dette 18-22mm (i runde hodetegningstall).

 

Det er andre faktorer å ta hensyn til på 500m enn på 100m :roll: Å skyte samlinger på 18-22mm på 100m er ikke store prestasjonen, 80- 100mm på 500m er etter det jeg har fått med meg noe annet.

Ser ikke poenget med å skyte gås på 500m. Målet er meget lite på dette holdet, fare for skadeskyting stort. Du kan jo prøve å være jeger i stedet, og kanskje kravle noe nærmere? :lol:

 

Jeg vet ikke fordi jeg ikke har prøvd men jeg tror ikke det er noe problem. Jeg skyter som sakt 25cm gong uten problem på 500m men har enn så lenge ikke vurdert hvor på gongen jeg treffer. M67, som er en ha il skytter, skriver at folk skyter 10cm samlinger på 500m uten forstørrelse. Skal bli artig å se hva jeg får til. Er forøvrig i mangel på bedre viten interessert i å vite hvilke faktorer som virker inn på 500m som ikke virker inn på 100m men dette hører kanskje hjemme i en egen tråd.

 

Men igjen, tilbake til emnet. 4,8-35 er et dårlig førstevalg til norsk storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig? -Ja.

Hver gang? -Nei, ihvertfall treffer ikke jeg innenfor 10cm diameter med førsteskuddet alltid..

 

Hmmm... søk opp "langholdstesten" eller hva det nå het på youtube, der ligger det mange videoer av forsøk på førsteskuddstreff på 500m, av dyktige langholdsskyttere.

 

Patronen jeg skyter med i 6,5 har rundt 1 klikk / 0,5m/s vind på 500m. Klarer skytter alltid å vurdere vinden med slik margin? Neppe.

 

Det moralske og etiske aspektet hva gjelder slike skudd regner jeg med du har kontroll på selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig! Jeg har klart det og jeg hadde nok ikke gjort det spesielt bra på ett 500m stemne heller tror jeg.. Og jeg vil påstå det er litt forskjell, man skyter 1 skudd på gåsa og ikke 10;) jeg bruker ekspanderende kule som gir ett dødelig skudd på gåsa omtrent uansett hvor jeg treffer, og treffer jeg der jeg ønsker(i nakke gropa) ødelegger jeg ikke noe kjøtt.. Så jeg vil påstå blinken er ganske mye større enn 8-10cm..

 

Selvfølgelig prøver man og komme nærmere men i noen tilfeller lar det seg ikke gjøre, da syns jeg det er greit og ha muligheten til og utnytte sjansen. I dette tilfelle var det svaner mellom meg og gåsa og bebyggelse jeg måtte ta hensyn til som gjorde det umulig for meg og komme nærmere.

 

 

Og for og ikke skape noe debatt rundt norske regler og human jakt her til lands vil jeg understreke att jeg ikke skriver noe om hvilket land dette har blitt gjort i..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Patronen jeg skyter med i 6,5 har rundt 1 klikk / 0,5m/s vind på 500m. Klarer skytter alltid å vurdere vinden med slik margin? Neppe.

 

Spesielt med tanke på at grågåsa stort sett befinner seg i åpent landskap under jakta, vanligvis kystnært og derfor med overveiende stor sannsynlighet for vind av ulik styrke.

Når den i tillegg er i konstant bevegelse når den beiter (unntatt vaktpostene) kan nok dette bli en utfordring.

Den jaktmessige etikken skal jeg ikke si noe om, men antar som en selvfølge at den er pri 1.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig? -Ja.

Hver gang? -Nei, ihvertfall treffer ikke jeg innenfor 10cm diameter med førsteskuddet alltid..

 

Hmmm... søk opp "langholdstesten" eller hva det nå het på youtube, der ligger det mange videoer av forsøk på førsteskuddstreff på 500m, av dyktige langholdsskyttere.

 

Patronen jeg skyter med i 6,5 har rundt 1 klikk / 0,5m/s vind på 500m. Klarer skytter alltid å vurdere vinden med slik margin? Neppe.

 

Det moralske og etiske aspektet hva gjelder slike skudd regner jeg med du har kontroll på selv.

 

Det må jo ikke gjøres på førsteskuddet, en kan jo alltids skyte seg inn litt på noe annet først. Ang vind så anser jeg dette som et ikke tema i denne sammenhengen. Ligger man på en høyde på morgenkvisten og ser ut over x antall kvadratkilometer med speilblank sjø så er man trygg på vindforholdene. Dette er selvfølgelig en forutsetning.

 

Når det gjelder dette med moral og etikk anser jeg ikke faren for skadeskyting som større her enn ved jakt med hagle. Her et lite utdrag fra NJFF sitt infohefte om gåsejakt:

 

Advarselen om skadeskyting kan ikke trekkes frem for ofte. Danske

undersøkelser viser at gåsejegere i Danmark skadeskyter to gjess pr.

felt fugl. Den største enkeltårsak er skyting på for lange hold. Det

anbefales 25 m som maksimalavstand for skyting med hagle etter

gås. Den danske undersøkelsen gjaldt kortnebbgås, men svenske

undersøkelser av sædgås viser det samme resultatet. De har også

gjennomført undersøkelser av grågås i Danmark, og denne viste at

hver tredje voksen grågås hadde hagl i kroppen. Det er ingen grunn til

å tro at vi er bedre i Norge

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig! Jeg har klart det og jeg hadde nok ikke gjort det spesielt bra på ett 500m stemne heller tror jeg..

 

Selvfølgelig prøver man og komme nærmere men i noen tilfeller lar det seg ikke gjøre, da syns jeg det er greit og ha muligheten til og utnytte sjansen. I dette tilfelle var det svaner mellom meg og gåsa og bebyggelse jeg måtte ta hensyn til som gjorde det umulig for meg og komme nærmere.

 

 

Og for og ikke skape noe debatt rundt norske regler og human jakt her til lands vil jeg understreke att jeg ikke skriver noe om hvilket land dette har blitt gjort i..

 

 

 

Aannerud

 

Etikk er et stort aspekt i dette, samme hvilket land man er i. Noen ganger kommer jeg ikke nærmere enn 500m på hjorten heller, er det greit å skyte da? Må si jeg blir overrasket over mangel på moral her(vet jeg høres ut som en grinebiter, men dette er gale).

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det det om du føler deg/er kapabel til det.. En forskjell er att den dør ikke uansett hvor du treffer den uansett hvilken kule du bruker så det blir en vurderings sak du selv må ta!

 

Som regel begynner det debatt rundt dette ut i fra hva som står i jegerprøve boka og hvordan man tolker norske regler. Derfor utelukker jeg denne debatten med att dette skuddet kan ha blitt sendt i ett annet land med andre regler.. Jeg mener selv jeg holder meg innenfor hva som er etisk riktig og humant med mine ferdigheter! Og ser på mitt skudd på 500m som mye mer humant en og hive ei hagle skur inn i en gåse/rype skogsfugl flokk og klappe seg selv på skuldra vis en av de ramler i bakken uten tanke for hvordan der gikk med resten av flokken. Dette er det ingen som reagerer på..? Mitt skudd dreper uansett vis jeg treffer hvor som helst på gås og skader ingen om jeg bommer..

 

Jeg mener det samme uansett hvilket land jeg er i..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Alltid underholdende å lese tråder her inne hvor dere legger ut om deres Sniper-ferdigheter, litt vel mange wannabe's men pytt-pytt...

Selvsagt er det mulig, men er det strengt tatt nødvendig ? Synes selv jakta er mer spennende når jeg greier å komme nærmest mulig viltet selv om jeg kanskje bruker hele dagen på akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke nødvendig. Skyter flest fugl på 50-150m. Tanken oppstod her en dag hvor jeg skjøt fugl på (ca, husker ikke lenger helt hva jeg målte avstandene til) 100m, så 200m og deretter 300m uten å flytte meg eller at gjessene som satt lenger vekk lettet. Hadde jeg trent, og vært komfortabel med det, kunne jeg også skutt fugl på lengre hold.

 

Rotet litt rundt i løpshaugen og fant et 6,5-284 løp som passet i Saueren. Kjøpte en Kahles k624i og har tenkt å se om jeg kan tilegne meg ferdigheter tilstrekkelig til å prøve på noe slikt. Veien er mer viktig enn målet men det er viktig å ha noen mål her i livet;)

 

Edit: trykkleif

Link to comment
Share on other sites

@fury: prøver å skyte 2 ganger i måneden hele året. Noen ganger blir det mindre, noen ganger blir det mer men i snitt tenker jeg at det stemmer ganske bra. Forrige uke skjøt jeg 40 skudd, blir nok 20 skudd i morgen.

I tillegg jakter jeg 20-30 dager i året. Regner da ikke med dagene jeg jakter gås ettersom dette bare er tidsfordriv. Syntes det er gøy å skyte på langt hold men er skeptisk til konseptet langhold. Hva faen er galt med å ha en målsetning om å skyte gås på 500m?

Link to comment
Share on other sites

Teknisk sett er det mulig. Få deg en jaktfeltfigur av gås og sett den opp på 500 m, figuren er en stor feit gås, og når du har skutt 10-15 skudd på den kan du evaluere resultatet. På jakt er dødelig treff på første skudd nødvendig dersom du skal drive seriøs jakt.

Når du skyter dødelige treff hver gang på papirgås er du klar for virkelig gås.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å skyte en hjort i planeten på 400m? :wink:

Er det godtatt å skyte en hjort i planeten på 400m?

 

Hvem tar på seg oppgaven å skyte ett reinsdyr i planeten på 400m forran oppsynet og finne ut om det er greit?

 

Hva er forskjellen på å skyte en stor reinsbukk i planeten på 400m og en gås på samme avstand?

Link to comment
Share on other sites

En ting er å skyte 10 skudds grupper på 80-100 mm på 500.... Noe annet er å skyter 10 skudd i senter på UNL skiven (den er 97 mm), la oss si 1 skudd hver dag uten sighter skudd først osv osv.

Jeg kjenner INGEN som klarer det her i landet.

 

Prøv Sniper wannabe testen her inne som en start på 100 meter, tror mange har fått aha opplevelser med den.

THLR testen på 500 meter er også fin der ;)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Det må jo ikke gjøres på førsteskuddet, en kan jo alltids skyte seg inn litt på noe annet først.

Har du noen gang vært på gåsejakt?

Der jeg jakter er ikke gåsa skjær, og endatil der reagerer den på husdører som lukkes på flere hundre meter. Og så skal du gafle deg inn på gåsa på 500 meter? :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva faen er galt med å ha en målsetning om å skyte gås på 500m?

 

Hvorfor skal man ha som mål om å felle vilt på et gitt hold?

 

STorviltprøven er jo definert ut fra et gitt hold så hvorfor ikke? Hadde folk faktisk trent utover de påkrevde 30+5 (+5+5+5+5+....) skuddene hvert år så er jeg sikker på at skadeskytingsprosenten hadde gått drastisk ned. At folk som såvidt klarer prøven på tredje forsøket mer eller mindre drar rett ut på jakt finner jeg forkastelig.

 

Skal bli artig å se hvordan dette går. I verste fall så blir jeg en bedre skytter.

Link to comment
Share on other sites

Det må jo ikke gjøres på førsteskuddet, en kan jo alltids skyte seg inn litt på noe annet først.

Har du noen gang vært på gåsejakt?

Der jeg jakter er ikke gåsa skjær, og endatil der reagerer den på husdører som lukkes på flere hundre meter. Og så skal du gafle deg inn på gåsa på 500 meter? :lol::lol::lol::lol:

 

Nei aldri, men har lest en del i "jeger" om det + at jeg så på serien "helt vilt" hvor de blandt annet jaktet gås.

Link to comment
Share on other sites

Hvem tar på seg oppgaven å skyte ett reinsdyr i planeten på 400m forran oppsynet og finne ut om det er greit?

 

Hva er forskjellen på å skyte en stor reinsbukk i planeten på 400m og en gås på samme avstand?

 

Treffer man er det ingen etter norsk lov som kan påstå det er blitt gjort noe ulovelig.. Og som jeg skrev over her er det en stor forskjell! Treffer man ikke der man skal på reinsdyret får du en skadeskyting, med rett kule på gåsa er den enten død eller du bommer uavhengig av hvor du treffer..

 

og hvorfor skal det ikke være lov og skyte gås på den avstanden skytter behersker når det er lov og skyte gås med hagle selv med 2 skadeskutte fugler pr. Gås som blir felt?

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det må jo ikke gjøres på førsteskuddet, en kan jo alltids skyte seg inn litt på noe annet først.

Har du noen gang vært på gåsejakt?

Der jeg jakter er ikke gåsa skjær, og endatil der reagerer den på husdører som lukkes på flere hundre meter. Og så skal du gafle deg inn på gåsa på 500 meter? :lol::lol::lol::lol:

 

Nei aldri, men har lest en del i "jeger" om det + at jeg så på serien "helt vilt" hvor de blandt annet jaktet gås.

Om du er seriøs nå eller sarkastisk er vanskelig å avgjøre.

Ihvertfall, en gås er så var at den absolutt garantert tar til vingene om den får kuler i sin retning uavhengig av hvor de lander.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir det aldri enighet om det vet vi alle. Men jeg mener att skal man argumentere mot å skyte vilt på over 150m med etikk og skadeskyting bør man rette nesen sin litt mot statestikker og ikke bare ukritisk akspetere det kjente og "lovlige".

 

Uansett hva/hvordan man jakter bør hver enkelt sørge for att man behersker det man driver med!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er nok helt klart mulig, og det er ikke sikkert at en spesialist bommer eller skadeskyter mer enn den jevnlige haglskytter.

 

Jeg har ingen langholdserfaring, men problemet er at alle variabler dobler seg for hver hundremeter. Presis innskyting, kulebane og avstandsmåling er ikke problemet, men presisjonen og variablene vindavdrift, siktefeil, avtrekksfeil og vinkel/bevegelse på viltet.

 

På storvilt er DN's målsetting at skadeskyting skal være under 5%. Det skal en svært forsiktig jeger til for å klare det selv på normale og lovlige skuddavstander. Overfører vi dette til gås på 500 meter vil jeg se den som klare 19 av 20 treff innenfor 10 cm. Men til sammenligning vet vi at de fleste er fornøyd med et patronforbruk på under 2 per rype...

Link to comment
Share on other sites

Hadde folk faktisk trent utover de påkrevde 30+5 (+5+5+5+5+....) skuddene hvert år så er jeg sikker på at skadeskytingsprosenten hadde gått drastisk ned. At folk som såvidt klarer prøven på tredje forsøket mer eller mindre drar rett ut på jakt finner jeg forkastelig..

 

2 mars, dette var faktisk tidlig når det gjelder årets første kommentar til storviltprøven. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke all verdens nivå på jegerstanden. Vi skal vel ikke diskutere skyteprøven her: Men jeg er overbevist om at hvis prøven heller var en kontroll av samlinger og innskyting så ville skadeskytingene gått drastisk ned!

 

Presis innskyting er alfa og omega. Det er det som er det grunnleggende for alle treff uansett avstand (sett bort fra bruk av spotting). Og tilbake til 500 meter, så kan ikke egenspredningen i våpnet være mer enn 20mm på 100 meter for at det skal være mulig å oppnå 100% treff. Samler børsa innenfor 10mm, så har man 50mm å "vingle" innenfor. Da bør man kunne komme opp på en rimelig bra treffprosent under vindstille forhold.

 

Når det er sagt, behøver ikke en slik "tofoting" være en god jeger. Kunsten å unngå skadeskyting ligger i hovedsak i å ikke skyte, og ikke i det å beherske vanskelige skudd slik mange tror. Og en annen historie er at de fleste fugler slipper deg adskillig nærmere enn 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Treffer man ikke der man skal på reinsdyret får du en skadeskyting, med rett kule på gåsa er den enten død eller du bommer uavhengig av hvor du treffer..

 

Ikke helt enig i den.

Jeg har selv hatt et uhell med en skarv på 250m. Hadde en dårlig avstandsmåler som ikke ville få inn skarven på støtta den satt på. Så da tok jeg heller og målte skjæret som støtta sto på - trodde jeg. Bare at støtta sto 25m bak skjæret - noe som var umulig å se fra den posisjonen. Resultatet ble lavt skudd og streif i mage og fot - skadeskutt skarv - som heldigvis var så klein at den ikke gadd fly. Fikk avliva den med hagla kort tid etter.

 

Kan vel argumentere for at arealet som gir skadeskyting er mindre enn arealet for å treffe dødelig skudd og mye mindre enn arealet for å bomme - således er bom eller treff mer sannsynlig. Men, murphys lov etc.

 

Anbefaler i likhet med Per-S å sette opp en gåsefigur på 500m og prøve passende feltmessig stilling, og sende ivei 10-15 skudd på den og evaluere resultatet.

Som nevnt før i tråden gjelder det å unngå skadeskyting i å vite når du ikke skal skyte - og kjenne hvilken avstand børsa alltid (hvertfall i 9 av 10) treffer - og føle seg trygg.

 

Jeg tror nok de fleste som driver med langholdsskyting/skyter mye på 500m ville vurdert at en gås på 500m prøver de ikke på dersom de måtte sette børsa si på at det ble et dødelig treff.

Link to comment
Share on other sites

Treffer man ikke der man skal på reinsdyret får du en skadeskyting, med rett kule på gåsa er den enten død eller du bommer uavhengig av hvor du treffer..

Jeg vil gjerne høre mer om disse magiske kulene, jeg, som dreper (og jeg antar du mener på stedet, og ikke av sepsis etter en kjip uke) med et treff i nebb, fot eller gomp. Selv ville jeg ikke bli overraska om gåsa kom seg unna med et treff i låret eller buken også, men for all del, fortell!

Link to comment
Share on other sites

De er ikke mer magiske enn hvilkensomhelst varmint kule. Og selvfølgelig kan man klare og skadeskyte men jeg er ganske sikkerpå att med både treff i nebb og fot flyr den ikke spesielt langt! Ikke no lengre utras enn man kan forvente fra annet vilt med vitalt treff.. (Gomp vet jeg ikke hva er) Men det er selvfølgelig mulig og skadeskyte.. Jeg kan ikke si jeg har prøvd og treffe gåsa på alle de feil stedene heller.

 

Men som det sies over her er skadeskytings område ganske minimalt.

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med varmintkuler så spør derfor om de er spesielt egnet til å skyte på viltarter man skal spise?

Om man skal ha gåsa som reveåte så ser jeg nytten men ikke om man planlegger å få noe matnyttig ut av gåsa.

Blir litt feil i mitt hode å skyte gås på 500 meter med varmintammo og sprenge hele fuglen bare for å vise seg selv at det går

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med varmintkuler så spør derfor om de er spesielt egnet til å skyte på viltarter man skal spise?

Om man skal ha gåsa som reveåte så ser jeg nytten men ikke om man planlegger å få noe matnyttig ut av gåsa.

Blir litt feil i mitt hode å skyte gås på 500 meter med varmintammo og sprenge hele fuglen bare for å vise seg selv at det går

 

I prinsippet grunnleggende enig men mye av den gåsa vi skyter går under skadefelling. For "holde stien ren" bruker jeg ikke denne til mat. Skiller altså på jakt og skadefelling. Får uansett nok gås under jakta til å dekke behovet for gåsekjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til at jeg sporet meg inn på langholdsskyting var gåsejakta. Til tider kunne det være helt umulig å komme på skuddhold. Ble du ikke oppdaga av gåsa kunne du ta deg faen på at det var en jævla måse som bare måtte kauke noe så inn i h.., å ødelegge hele situasjonen. Eller så var du uheldig å krøyp rett inn i et rypekull.

 

Smygjakt på gås er den mest utfordrende og spennende jakta jeg driver med. Det er bare så synd at grågås egentlig ikke smaker spesielt godt. Jeg gir bort stort sett alt kjøttet jeg skaffer. Mye kjøtt blir det heller aldri. Jeg er mere opptatt av jaktsituasjonen enn resultatet, men det er ikke til å komme unna at skal det bli felt noe som helst, så må man være villig til å skyte på druge hold innimellom.

 

Fordelen med å skyte mye langhold er jo at man lærer seg hvilke begrensninger som ligger i de fleste situasjonene en måte komme opp i. Hva man velger å gjøre med den erfaringen blir litt opp til hver enkelt, og samvittigheten eller jaktmoralen om en vil. Jeg er hovedsakelig haglejeger og er vant til at skadeskyting oppstår. Det er litt prisen for å jakte med hagle hvor situasjoner oppstår fort og vurderinger kanskje ikke er helt optimale. Om jeg skulle skadeskyte ei gås er det ikke verdens undergang selv om jeg ikke synes det er moro heller, for å si det sånn. Jeg er med andre ord tilbøyelig til å ta et skudd jeg ikke er 110% sikker på. Men jeg tar ikke skuddet hvor det er helt bingo om det blir treff eller ikke.

 

500 m er ikke umulig, men det krever, og er absolutt ikke enkelt. Ha det i bakhodet. Veien dit er antagelig ikke så enkel som du tror. Du skal ha god kontroll på mye før det begynner å bli sannsynlig at gåsa detter. Når det er sagt så har jeg ikke skutt gås på 500 m selv, men rett under. Jeg liker smygingen for godt til å gi opp så tidlig, men i det tilfellet tillot ikke terrenget at jeg kom nærmere. Avstanden er egentlig helt uviktig. For meg er det egentlig smygingen som er den virkelig store spenningen ikke nødvendigvis skuddet :wink: De jaktsituasjonen jeg husker aller best, er der jeg virkelig har klart å komme nært innpå før skuddet. Da er jeg virkelig fornøyd med meg selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi må ha noen tamme gjess på Jæren :lol: Klarer stort sett ved hjelp av lav åling og bruk av landskap, gjærder o.l. å komme nærmere enn 300m. I starten av jegerkariæren smøg jeg innpå en gåseflokk på et jorde bare ved å bruke ujevnhetene i jordet bevisst. Måtte tilbake da jeg ikke kom nærmere enn 70-80m, men fikk stilt om, brukt en kanal og et gjerde, fikk flokken på 25m sittende, og fikk skutt to med hagla. Den ene var tydeligvis ledergåsa, for det gikk bare et minutt, så kom flokken tilbake :lol:

 

At man ikke skal komme nærmere enn 500m nekter jeg å tro. At Knut E gjør dette med "kanonen" sin på dette holdet betyr ikke at andre bør :wink:

Link to comment
Share on other sites

At Knut E gjør dette med "kanonen" sin på dette holdet betyr ikke at andre bør :wink:

 

Akkuratt som med all annet jakt og skyting så bør ikke alle andre gjøre det med mindre de har tilegnet seg ferdighetene og kunnskapene som skal til!

 

Tror ett større problem er den ferske jeger som drar med seg hagla for og slenge noen skudd etter fugl i flukt enn rifle jegeren som skyter på for lange hold på stillesittende fugl.. Jeg har selv vært fersk jeger med ei gammal hagle og tenkt att det er lett og treffe med ei diger hagl skur...

 

Det irriterer meg att LH jakt eller skyting på over 150m er den store stygge ulven fordi det er snevert miljø, nytt og ukjent mens all annen jakt med dokumenterte skadeskytingsstattestikker som ikke ligner grisen og etiske grunnpinaipper som sier det er helt greit og feia avgårde ei hagleskur på lykke og fromme aldri blir reflektert over..?

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi må ha noen tamme gjess på Jæren :lol:

Til det har jeg bare en kommentar. Du må prøve gåsejakt på kysten i Nord-Norge for å skjønne det. Det er litt andre forhold når gåsa egentlig har bestemt seg for å forlate åstedet :wink:

Pussig nok vet gåsa også hvor den ikke blir jakta på :roll: ,for "hagegåsa" kan godt stå som "close up" fotomodell på samme tidspunkt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det irriterer meg att LH jakt eller skyting på over 150m er den store stygge ulven fordi det er snevert miljø, nytt og ukjent mens all annen jakt med dokumenterte skadeskytingsstattestikker som ikke ligner grisen og etiske grunnpinaipper som sier det er helt greit og feia avgårde ei hagleskur på lykke og fromme aldri blir reflektert over..?

Støttes 100%

Link to comment
Share on other sites

Hvem tar på seg oppgaven å skyte ett reinsdyr i planeten på 400m forran oppsynet og finne ut om det er greit?

 

Hva er forskjellen på å skyte en stor reinsbukk i planeten på 400m og en gås på samme avstand?

 

Treffer man er det ingen etter norsk lov som kan påstå det er blitt gjort noe ulovelig.. Og som jeg skrev over her er det en stor forskjell! Treffer man ikke der man skal på reinsdyret får du en skadeskyting, med rett kule på gåsa er den enten død eller du bommer uavhengig av hvor du treffer..

 

og hvorfor skal det ikke være lov og skyte gås på den avstanden skytter behersker når det er lov og skyte gås med hagle selv med 2 skadeskutte fugler pr. Gås som blir felt?

 

Aannerud

 

 

paragraf 19 kan benyttes. kjenner ikke til noen slike saker, men utfra det jeg leser her er det bare snakk om tid før dette prøves i retssystemet. Man kan anmeldes for brudd på paragraf 19 selv om skudd avfyrt var drepende hvis mulighet for skadeskyting var overhengende stor. Mulig gås på 500m er det som vil velte om på lov og forskrift om jakt felling og fangst.

Prøv å besinn deres bløte ønsker spes på sosiale medier.

Link to comment
Share on other sites

Prøver vel bare her og opplyse om annen type jakt som man kanskje bør gå nærmere i sømmene på før man angriper de som som skyter på litt lengre hold enn den almene elgjeger.. Men til tross for att det står i samme innlegg att det skadeskytes 2 gås pr felte med hagle så ser vi hvor øynene ser(skylapper heter det vel) det er med andre ord ikke etikk og skadeskyting som folk har problemet med, det er begrepet langholds jakt..?

 

Jeg må og legget til att jeg i innlegget over argumentert mot å skyte på rein på lange hold mtp. fare for skadeskyting..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...