Jump to content

Første Pistol, CZ 75?


Martin Ruter King

Første Pistol?  

55 members have voted

  1. 1. Første Pistol?

    • CZ 75 SP-01 Shadow + Kadett II Konverteringssett til .22
      9
    • CZ 75 SP-01 Shadow + Annen .22 pistol
      36
    • Annet
      10


Recommended Posts

Hei, jeg fyller 21 neste høst, og skal kjøpe meg pistol for å delta i forskjellige stevner og konkurannser og skyte på bane.

Dette blir mitt første håndvåpen og jeg håper på inspill og å få høre deres erfaringer angående valg av pistol :)

 

Jeg valgte å ta med en avstemmning hvor dere evt. kan velge en av alternativene og kanskje begrunne valget under :)

Jeg begynte først å se på "Tacticoole" pistoler sånn som pimpa glock og S&W Osv, men når jeg investigerte litt nærmere så hørte jeg Cz 75 SP-01 Shadow fra alle kanter, om hvor pålitelig, presis, behagelig den er. Men som sagt, mitt første håndvåpen og null erfaring angående dette bortsett fra noen uker på banen med lånepistol (22 lr)

 

I tillegg til 9mm skal jeg også ha en 22 lr pistol. Dette er også en av grunnene jeg lener litt mot CZ'en, da jeg kan kjøpe konvert. kit til den og skyte .22 med samme pistolen.

Vil dette være er godt valg?

 

Jeg er 70 % overbevist om at Shadowen og kittet er det beste valget men valgte å høre her før jeg var helt sikker. Jeg ganske så god tid, men godt å vite i god tid og hva man skal ha :)

 

Vil helst ikke bruke mer enn 15 000 på begge kalibrene til sammen

Link to comment
Share on other sites

Slett ikke et dumt spørsmål. Som du sikkert har blitt fortalt i klubben din, kan du kun søke om ett våpen pr. bruksområde dersom du ikke kan dokumentere behov for reservevåpen. Når du så skaffer deg ett 22 kit til en 9mm, så har du en 22 som du lovlig kan bruke i baneprogram. Til dette bruket vil du helst ha en matchpistol, f. eks en Walther GPS eller en Feinwerkbau AW93. Noen våpenkontor vil nekte deg kjøpetillatelse på en 22 matchpistol dersom du allerede har et 22 kit. Søk på forumet her, så finner du flere tråder som omhandler dette problemet. Som førstegangssøker kan du normalt søke om 4 våpen. For deg kan det være lurt å søke om 9mm, 22 kit og 22 matchpistol. Dersom dette ikke går igjennom, vet du hvor landet ligger.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at jeg kommer til å kjøpe en 22 pistol i nærmere fremtid om jeg kjøper cz 9mm med 22 kit. Da har jeg liksom fått dekket begge områder.

 

Men jeg hadde meget lyst på en Walther p22 Hehe, hva er sjansen for at jeg vil få godkjent 9mm pluss 22 kit og enda en 22 pistol?

 

Hva er det jeg må skrive på søknaden på hver pistol? "Konkurannse/trening" ?

regner med det er nok i tillegg til diplom fra klubben etter 6mnd aktiv skyting?

 

 

Hva skal skrives på som bruksområde på kittet og 22 pistolen ? du nevnte noe med Match?

Link to comment
Share on other sites

Om det er til NSF skyting må du skrive hvilken klasse du skal skyte i eller divisjon om det er DSSN.

 

For eks

Våpenet skal brukes til: grovpistol

og kryss av for trening/stevner under på søknaden.

 

Etter loven skal det ikke være noe problem å få 9mm 22kit og 22 pistol, men noen våpenkontorer feiltolker loven og siter at kittet regnes som ett komplett våpen, noe det ikke er og dermed stenger for erverv av egen 22 pistol.

 

kittet skriver du ombygningssett 22lr.

22 pistol blir vel finpistol (sjekk selv reglementet i NSF/Dssn avhengig av hvor de skal brukes.)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er utrolig relevant for noe jeg har spekulert på i det siste.

Jeg har også spekulert på en cz 75 shadow, og en .22 i tillegg.

Var såvidt inne på tanken med .22-kit, men slo det fort ifra meg, greit å kan bruke begge, evt slippe å bytte imellom ved skyting av begge kaliber.

 

Leverte søknad på 9mm og .22 før helga, så det blir vel handel etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er utrolig relevant for noe jeg har spekulert på i det siste.

Jeg har også spekulert på en cz 75 shadow, og en .22 i tillegg.

Var såvidt inne på tanken med .22-kit, men slo det fort ifra meg, greit å kan bruke begge, evt slippe å bytte imellom ved skyting av begge kaliber.

 

Leverte søknad på 9mm og .22 før helga, så det blir vel handel etterhvert.

 

Hva skrev du på dine søknader mtp. klasse osv?

 

Perjan, har ikke peiling på hva dette vil si :/ Går du ut ifra at NSF kanskje er Norge Skytter Furbund, er dette forskjellige organisasjoner som har ulike stevner? Finnes det flere? Går det ann å sette på begge? Hørte at Shadowen kan brukes til sp si alt av klasser... militær, produksjon eller noe lignende

Link to comment
Share on other sites

fra "Mer Info" i våpensøknaden,

 

"Søkes det som konk. skyting oppgis hvilke program samt innenfor hvilket godkjent skytterforbund våpenet lovlig skal benyttes. Har søkeren våpen fra tidligere som lovlig kan benyttes til samme bruksområde gis nærmere info. om begrunnelse"

 

Siden jeg skal søke 2 stk 22 lr bør jeg begrunne dette? men hva evt.?

 

Også står det Medlem i skytterlag/klubb og Medlem i skytterorganisasjon. Vel jeg er medlem i den lokale klubben hvor jeg skal ta sikkerhetskurs og skyte, men hva menes med skytterorg.? er dette noe man må melde seg inn på for å søke?

 

Hos 22'ene under bruksområde skal det stå Finfelt og på 9mm militærfelt rett?

 

og våpen/våpendel skal det stå pistol eller matchpistol?

 

Fælt mas her, men blir ikke klokere av å gjette hehe

Link to comment
Share on other sites

Kadet Kit til Shadow er gøy, meget gøy :D Men noe matchvåpen er det ikke. Deltok på klubbfeltstevne i dag og klarer hevde meg. Trur andre sikter ville hjulpet meg noe. (og mer enhåndstrening) så det er ikke noe dårlig våpen og ikke noe dårligere enn feks Ruger Mk3, Buckmark og Xesse. (har Xesse til SP)

 

Shadow til NSF militær og DSSN Production er et meget godt valg. Mye enklere å skyte bra med en Glock, S&W M&P og andre tjenestevåpen. Sett til pris og ytelse får du ikke bedre våpen for pengene.

 

De kadet kit jeg prøvde og som er i klubben funker fint. MIn gikk 350 skudd uten problem rett opp av esken. Fik litt puss, dro på stevne og den bare kranglet. Pusset på nytt og var rausere med olje (er vant med Glock og de skal kun ha noen dråper olje) og prøvde 100 skudd før stevnet uten problem. Og så 48 skudd til uten problemer. Så den er nå friskmeldt. Jeg fører opp dette som brukerfeil regnskapet..

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at du får godkjent 2 stk. 22lr, men det er som sagt opp til det enskilde våpenkontor å avgjøre..

Klubben din er tilknyttet en organisasjon, f.eks NSF.

 

Men...for å gjøre det hele MYE enklere for deg: si til klubben din at du skal søke på våpen, og de vil da skrive ut et skjema til deg som du MÅ ha som vedlegg til din(e) søknad(er).

Da vil klubben spørre deg om hva slags våpen du vil søke på, og de vil fylle dette ut på nevnte skjema, med påtegning om hvilke bruksområder som omsøkte våpen skal benyttes i (f.eks fin,grov,militær og revolver).

Når du så har fått ferdig utfylt nevnte skjema, kan du ta frem søknad(ene) som klubben helt sikkert vil kunne hjelpe deg med å fylle ut.

 

 

Enkelt og greitt.

Link to comment
Share on other sites

Kittet er en våpendel ikke ett våpen (altså du prøver å kjøpe noe du ikke har søknad for) og våpendeler skal egentlig ikke behovprøves eller føres opp som våpen, men som del. At enkelte på våpenkontoret gjøre det er deres sak.

Best mulig svar får du av våpenkontoret der du hører til. (Da noen av dem har desverre egene meninger om hva som er lov og hvordan det skal gjøres selv om dette er helt feil.)

 

Nå vet ikke jeg hvor mye du har skutt, men du sier det er neste høst du kan søke, da vil jeg heller si test så MANGE pistoler du kan, selv om shadowen er ett veldig bra valg for mange så har vi ikke like hender alle sammen, kan godt hende at du finner ut at glock, 1911, eller whatever passer deg bedre.

Bruk tiden godt, les deg opp på klassene, vær med og skyt stevner/se på (alltids noen som kan ta med våpen og kjøpe ammo for deg) og se hvilken gren du liker best.

Link to comment
Share on other sites

Er intensjonene kun hobbyskyting er det greit å tenke kit i kal 22. Men skulle tanken senere bli mer på seriøs konkuranse duger ikke denne kitvarianten overhode og da må kittet selges igjen til fordel for en konkuransedyktig 22 variant. Noe å tenke på først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Er intensjonene kun hobbyskyting er det greit å tenke kit i kal 22. Men skulle tanken senere bli mer på seriøs konkuranse duger ikke denne kitvarianten overhode og da må kittet selges igjen til fordel for en konkuransedyktig 22 variant. Noe å tenke på først som sist.

 

Har du selv erfaring med Kadett II Kitter til Shadowen? FOrdi jeg har hørt av mane at det er like bra om ikke bedre enn de feste 22 pistoler og helt overlegen til alle andre konverteringskitt i 22

Link to comment
Share on other sites

Sikker dumt spørsmål, men hva mener du med "Match" 22 ?...

Sikkert et dumt svar, men tror du det er forskjell på å kjøre folkevogn og ferrari vist du skal

konkurere om kjøre fortest rundt på en bane ?......forøvrigt kunne man like gjerne dratt

eksempelet med å springe 100m'rn med tresko vs. joggesko.

 

Merkelig nok så forstår dem fleste dette når det gjelder biler og sko, men når man snakker

om jern så går rullegardina ned. Skal du ha best mulig utbytte og ikke minst hygge med å

drive med denne sporten så kjøper man det som er best egnet til den oppgaven man skal utføre.

 

Å snakke om konverterings sett og kanskje en Walther P22 så er du faktisk ikke intressert i å stå på bane

og skyte mye konkuranser iallefall. Du gjør det kanskje 1-2 ganger for å så oppdage at du har feil utstyr.

Men for litt billig mengdtrening der målet er å bli kjent med 'grepet' til en 9mm er jo greit nok. Det har

sin misjon.

 

9mm er mest egnet til feltøvelser. Til baneprogrammer så er trenden at det brukes på papp der

programmet tillater dette kaliberet (Hurtig mil, nais) , men på baner med elekronikk så er trenden

at du ikke får lov og skyte med 9mm.

 

Diskusjoner om konverterings sett + egen 22 utenom er det masse tråder om og du får svar fra dem som leser

hva dem vil lese og hopper over det dem ikke vil lese i regelverket. Er resultatet med et konverterings sett at

du tilslutt sitter med 2 individuelle jern i samme kaliber og til samme bruksområde, så slår regelen om aktivitet

inn for å kunne ha 2 jern, eller du skal ha andre begrunnelser som er gode nok. Det sliter du med som nybegynner.

 

Starter du i riktig ende, så satser du på en brukt Match i 22 til 10 høvdinger og så kan du kjøpe en 9mm

for resten. Det er tross alt 3-4 ganger dyrere å skyte 9mm vs. 22 og du får masse billigere trening og

konkuranser med en god 22.

 

PS!......slutt å velg ut jern på bakgrunn av utseende ett år før du i hele tatt kan kjøpe noe. Prøv så mange som

muligt og bestem deg heller på det grunnlaget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at konverteringssett generelt er kjent for å være lite funksjonssikre, men Kadet er kjent for driftsmessig å fungere like bra som en ren .22. Da snakker vi om pålitelig mating og lite klikk. Dette er kanskje fordi Kadet I opprinnelig var en dedikert .22 pistol, nå selges kun Kadet II som sleide.

 

Det andre vi snakker om er hvor konkurransedyktig Kadet er i forhold til matchpistoler med anatomisk skjefter osv. Den mekaniske presisjonen er sikkert omtrent den samme (kanskje litt bedre på en matchpistol), men det er lettere å utnytte matchpistolen sin presisjon. Det som skiller en Kadet fra matchpistol er at den ser og føles ut annerledes ut. Avtrekk har sikkert mye å si, matchpistoler er single action mens Shadow har både double og single action. Det finnes gode og dårlige avtrekk av begge typer.

 

Skal du satse på baneskyting vil gjerne en matchpistol få deg litt høyere på resultatlisten. Personlig ville jeg valgt Shadow med Kadet fordi jeg synes det er morsommere, og hvis du er god nok så vinner du uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå må du roa deg her S.O.N, Trenger ikke bli opphisset fordi ikke alle er like erfarne skyttere som deg vet du. Hvis det hadde vært slik at alle kjøpte våpen kun for funksjonaliteten dems og ga blanke f i utseende og at det skal være gøy og du skal være fornøy med våpenet ditt, så hadde verdenen vært et trist sted.

 

Jeg kan ikke fordra utseendet på en slik matchpistol du snakker om, jeg synes ikke det er fint. Og jeg skal ikke dedikere livet mitt til sportskyting, jeg vil ha en 9mm til å skyt emed på bane, militær, dynamisk, og samme med 22, og jeg har hørt at shadowen fungerer meget bra i disse områdene.

 

Spørsmålet om MAtch pistol var ikke fordi jeg ikke kan skille mellom volkevogn og ferrari, men jeg hadde aldri hørt om "ferrarien", og det spurte o, var hvorfor jeg måtte skrive "Match 22" i søknaden i stedet for bare "22" når jeg skulle søke pistol/kitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjemperoligt. Du ber om et råd. Du får et råd. Så enkelt er det.

 

Du starter tråden din med å si du skal konkurere på bane, da får du svar

på det. Vist du nå sier det ikke er det som er satsingsområdet, men at du skal

heller drive med dynamisk, er det en helt annen greie der behovene er anderledes.

 

Så da bør du editere innlegget ditt i begynnelsen og vere tydelig på hva som skal

vere primær bruksområde, for skal du ikke skyte NSF sine baneprogrammer, så

har du mindre bruk for en match, selv om det likevel ville vært er lurere valg.

Link to comment
Share on other sites

Må nok desverre si du går i samme fella som mange andre før deg. Under sikkerhetskurset ses flere varianter av våpen og de som imponerer mest er ofte de som smeller mest + det er veldig lett å la seg påvirke av andre mindre seriøse skyttere som prater mye og fryktelig mange lar seg nå imponere av en stor blank 9mm da dette ser tøft ut og kjøper nå dette som sitt første våpen. Resultatet er nå en totalt kunskapsløs nybegynner uten snev av erfaring med en 9mm i neven. Han skulle kjøpt et 22 banevåpen å brukt det første året til å lære seg å skyte presisjon, når dette sitter ville tiden hvert inne til andre våpenkjøp og du ville nå inneha den erfaringen du trenger til å velge riktig våpen videre, ikke som nå som du famler i blinde og denne påtenkte 9mm vil bare gi deg frustrasjoner og bremser din videre interesse og utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt Shadowen fordi Cz 75 er en av verdens beste pistoler, dette er jo fakta. Den er presis, pålitelig, klikker nesten ikke, så jeg skjønner ikke hvorfor dere mene rdenne vil være feil? Og grunnen til at jeg kjøper 22 er jo fordi jeg vil bli flink før jeg begynner riktig med 9mm...

 

Og jeg kjøper ikke cz fordi jeg synes den er "tøff". Det finnes mye mer harry pistoler enn Cz... Ut ifra DA/SA og de pålitelige presise pistolene var CZ det beste alternativet etter min mening

Link to comment
Share on other sites

Det betyr ikke at utformingen av grepet passer deg. Så enkelt er det.

En pistol kan være fantastinsk, men det hjelper jo ikke en dritt om den ikke passer deg... Derfor skal man teste og prøve andre pistoler... Akuratt som klær.. alt passer ikke alle..

Var veldig heldig før jeg skulle kjøpe min første pistol/pistoler i at jeg har en bror/klubbkamerater som lot meg teste og låne våpen på trening og matcher cz,1911 glock,sig osv.

Det er i alle fall mye bedre enn å kjøpe ett våpen som ikke passer for deg....

Link to comment
Share on other sites

Dette med passende grep er helt riktig. En av grunnene til at jeg presterte bedre med Kadett Kit enn med min GSP med anatomisk skjefte. Det passet ikke meg og jeg hadde hverken lyst eller vilje til å drive å prøve meg frem med modifieringer så det passet meg. Shadowen passet mye bedre og da ble også resultatene bedre. Men da er grener inne finpistol ikke så inntressant for meg og baneskyting enda mindre..

Mest sannsynlig (nesten garantert) ville jeg ha prestert mye bedre med et bra tilpasset skjefte på GSPn sammenlignet med kadet kit, Ruger mk3, Buckmarks og lignende.

 

En mulighet hvis du vill ha en 22lr er jo å handle en CZ bunndel som du setter sleiden på, så får du to våpen.

 

Så husk en ting, det er lov å angre seg og bytte våpen etterhvert som du finne rut hva du ønsker bruke og type skyting du vill holde på med :wink:

 

Men styr unna de billige dritten, Walther P22 og slikt ræl. For dem er vanskelige å skyte bra med og dem krangler vel en del har jeg merket meg. Vill du ha noe billig, sjekk hva klubben bruker som klubbvåpen, de får som regel ikke så mye puss og stell men funker som regel for det.

 

Det som er litt gøy, er at du får en bra brukt Walther GSP for samme penger som et nytt Kadet Kit, så du må ikke ut med 10-15-20k for et bra matchvåpen heller.

 

Men kadet kitene har god driftsikkerhet og høy kvalitet. Var selv meget skeptisk til disse, men etter 5 år der mine kamerater har brukt disse så jeg hvor bra de funker og presterer.

Link to comment
Share on other sites

TS: Har du faktisk skutt med en CZ? For den sakens skyld; har du holdt i en? Om du ikke har det, så må du se å komme deg til en forhandler for å kjenne på en, eller høre med en i klubben om du kan få prøve deres.

 

For all del, CZ'en er et flott våpen, men å kategorisk påstå at fordi den er en av verdens beste pistoler, så må den være rett for deg er ganske enkelt feil. Du må gjerne kjøpe den, men forvent ikke at noen skal ha sympati dersom det viser seg at den ikke passer deg allikevel.

 

For min egen del kan jeg anføre at jeg har skutt med mange forskjellige våpen, og for meg er CZ'en verdens dårligste pistol; jeg må tvinge siktene på plass, og sliter med å skyte godt med den. TIl sammenligning skyter jeg betydelig bedre med Glock (og venter da også på å få plukke opp en Glock 19, som er klar for spesialfelt).

 

Hva angår .22-pistol så avhenger det helt av hva du vil. Om baneskyting ikke egentlig er greia, ville jeg styrt langt unna rørtenger, hvor gode skytejern de enn måtte være. Personlig har jeg plukket opp en Ruger Mk. III, som passer meg svært godt, og i tillegg har fordelen av tilnærmet lik grepsvinkel og kontoller som Glocken. Om planen er å bli god med CZ'en (og forutsatt at den passer deg), er nok tingen et 22-kit til den; da får du billig mengdetrening med samme våpen som du ellers skyter med.

 

Det er ingen her som såvidt jeg kan se sier at CZ'en er feil, men vi påpeker at den meget god *kan* være det. Å prøveskyte våpenet du tenker på å kjøpe er alfa og omega.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt med en CZ, men jeg har sett folk si at grepet til shadowen passer utrolig bra i hendene til de fleste. De eneste håndvåpenet jeg har skutt er klubbens 22 som var en ruger tror jeg. Jeg kjenner ingen som driver med dette så jeg får ikke prøvd så mange våpen, det er derfor jeg vil finne ut hva som er best av våpen generelt.. Men dette var ikke så lett som jeg trudde gitt. Jeg må vel rett og slett bare prøve noen pistoler, selv om jeg ikke vet hvordan.

 

Jeg hører stadig vekk at man ikke skal kjøpe våpen pga utseendet, blir nærmest kjeftet på om man vil ha noe som ser ut, men altså selv om et våpen er pent vil jo ikke det si at det er dårlig. Skulle kjøpe meg pumpehagle, og luftet ideen inne her, da kom O/U mafiaen og attakerte og lurte på hvorfor i all verden jeg skulle ha harry runkehagle, samma med CZ 455 American, jeg kjøpte begge to og er storfornøyd med dem.

 

Om jeg kjøper CZ og si at den ikke passer meg da, sånn fysisk inni hånda, vil det ikke være mulig å kjøpe andre grep bare som gjør at den vil passe?

 

Og trener man nok så vil det vel gå seg til om man ikke skyter så bra til å begynne med.. eller?

Link to comment
Share on other sites

Start med å ta turen innom en forhandler, og be om å få kjenne på litt forskjellig, da vil du fort kunne gjøre deg opp en mening om pistolen passer deg eller ikke. Om du holder til i Oslo-området, kan det være en ide å dra til Oslo Skytesenter; de har skytebane der man kan prøveskyte våpnene også - alltid en fordel.

 

Personlig har jeg det slik at Glock, som sagt, passer meg svært godt. Med G19 og G17 er det slik at jeg løfter pistolen for å sikte, og har kornet i skuret med en gang. Glocken har en brattere grepsvinkel enn mye annet, men passer altså meg godt.

 

Fremfor alt har du massevis av tid, et år er et hav av tid i denne sammenhengen, og det er store sjanser for at du får prøve ting folk skyter med i klubben. Spør rundt, og snakk med folk.

 

Hva angår å trene seg til en pistol som ikke passer en, så er nok det *mulig*, men vil kreve mye mer av deg enn å kjøpe en pistol som passer i utgangspunktet. Akkurat det handler om å gjøre livet enkelt for seg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Walther PPQ 9mm 5" istedet for en CZ ;)

Fantastisk avtrekk og presisjon rett ut av boksen !

PPQ var ikke representert på topp 10 i NM i felt i år det jeg vet, var det noen på topp... 50?

 

Her fullstendig feil fokus, ingen blir ikke norgesmester om man kjøper våpenet til mesteren.

Link to comment
Share on other sites

Eller for å gjøre det enkelt, pr i dag har du ingen mulighet til å bedømme hva som er/vil bli det beste valget. Det hjelper heller ikke å høre på andre, jeg skyter kun Neuhausen og kan selvsagt anbefale den eller selvbygg av en 1911 variant til den er perfekt for deg. Nei kjøp det du føler for nå og bytt senere.

Link to comment
Share on other sites

Shadow sitter veldig godt i krysningspunktet mellom pris og kvalitet; du får rett og slett mye pistol for pengene. Litt bedre pistoler koster fort betraktelig mer, og å finne noe som er betraktelig billigere er vel ikke så lett? Det er rett og slett en god pistol, man gjør ikke mye feil ved å kjøpe en.

 

Selvsagt er det forskjeller på mennesker med store og små hender, og pistoler med store og små skjefter, så alt passer selvsagt ikke til alle (selv om en del kan tilpasses med skjefteplater og backstraps på forskjellige våpen). Men det virker som om enkelte tror og hevder at man må finne et våpen hvor hver minste detalj og vinkel må "passe" hånden din, hvis ikke kan det ikke skytes og treffes med. Det stemmer ihvertfall ikke med mine erfaringer etterhvert som jeg har fått skutt litt og prøvd forskjellige våpen. Ja, noen våpen kan peke mer "naturlig" rett på enn andre, men hvor mye av dette er faktisk naturlig, og hvor mye er tillært gjennom tidligere trening med lignende våpen?

 

Jeg liker CZ og kloner samt 1911 bedre en Glock. Når jeg plukker opp en Glock så peker den høyt for meg, og det er ikke rart når man har skutt mest med CZ-vinkel. I fjor lånte jeg og skjøt Production på et level 3 stevne med en Glock 17, fordi Sphinxen min (CZ klone) gikk til helvete torsdag kveld og stevnet startet lørdag morgen. Null trening, fikk kun skutt 30 skudd ca. for å verifisere sikter. Aldri likt Glock, men innen jeg var ferdig med første stage så var det ingen problemer med grepsvinkler, den sluttet å peke høyt nesten med en eneste gang. Jeg tilpasset meg altså dette nye våpenet som var annerledes, og sluttresultatet for match ble svært likt hva jeg senere har pleid å ligge på med andre våpen. Så jeg føler ihvertfall at dette stadige maset om grepsvinkler kanskje er smått overdrevet.

 

Så, har jeg byttet til Glock? Svaret er nei, rett og slett fordi jeg ikke får den samme godfølelsen med dem som med en del andre våpen. Og denne svært subjektive godfølelsen tror jeg er noe av det aller viktigste, da det er mye lettere å gidde og trene med et våpen man liker, kontra ett man egentlig skyter like bra med men ikke liker like godt. Jeg har selv solgt våpen som jeg objektivt sett vet var knallgode, men som jeg rett og slett ikke likte eller var lei av og derfor ikke gadd å bruke.

 

Til slutt, ikke vær redd for å kjøpe og selge litt. Man trenger å utvikle egne erfaringer og preferanser, og noen bomkjøp kan fort forekomme. Det er null stress, ta det som læring. Det skal godt gjøres å lese seg til sitt perfekte førstevåpen basert på andres erfaringer.

 

Bare noen usorterte tanker fra meg på søndagskvelden.

Link to comment
Share on other sites

ingen blir ikke norgesmester om man kjøper våpenet til mesteren.

Kanskje ikke, men topplista er ofte en veldig god pekepinn på hva som faktisk funker på utstyrsfronten. Når noen trekker frem en spesifikk modell som "the shit" og en ikke selv har kunnskap til å vurdere påstanden vil en slik kontroll være ganske fornuftig.

 

Lindskog har mange gode poenger, Shadow er et relativt sikkert valg. Mange gjør det bra med de, så det sier at de er gode nok og passer greit for de fleste. Det gjør det til et rimelig trygt valg for en uerfaren person, om den ikke passer for deg blir du i det minste kvitt den fort.

Link to comment
Share on other sites

Dra på noen stevner. Det går fint an å skyte stevne med klubbvåpen. Så får du snakket med folk, du kan se hva de bruker, og hva som funker eller krangler. Og så spør du pent om du kan få prøve det som virker interessant for deg. Det er ingen fasit i forhold til hva som vil passe deg og dine hender. Det er for enkelt å si at "hvis du er god nok så vinner du uansett" for det er ikke alle handikapp som lar seg overvinne like lett.

 

Sjøl kjøpte jeg en CZ 75 som mitt andre våpen (samme dag som det første...), men har siden byttet til Glock 17 til militærfelt. Og jeg skyter mye bedre med Glocken enn jeg noen gang gjorde med CZ.

Link to comment
Share on other sites

De som sier du må prøve våpenet først er de du skal høre på!! Så enkelt er det.

 

Glock er en helt grei pistol og til sitt opprinnelige formål som tjenestepistol er den noe av det bedre man kan få. Den virker stort sett uansett hvilken mishandling den utsettes for. Og det er genialt for et militært feltvåpen. Men så er det dette med at et konkurransevåpen møter litt andre krav enn det et militært våpen møter.

 

Håndvåpen er litt som med damer, noen passer for deg andre slett ikke! Selv opplever jeg at Glock ikke er min greie. Jeg har en CZ75B som passer min hånd mye bedre, med det resultatet at jeg treffer bedre ( får høyere poengsum ) med CZ enn med Glock. Men man kan selvsagt ikke ut fra det påstå noe som helst om at den ene er bedre enn den andre.

 

Hvis du kjøper et våpen kun fordi du synes det ser coolt ut risikerer du å kjøpe "feil" våpen på den måten at det ikke "passer" deg og at du da skyter dårligere enn om du hadde hatt et våpen som passer deg bedre. Og jeg tror samtlige her inne som har litt erfaring vil skrive under på at hvis du hele tiden skyter dårligere resultat enn det du kunne hatt vil det hele ende med at våpenet blir solgt og at du muligens vil gi opp skytesport fordi du etter hvert vil synes det er "kjedelig" eller dumt" eller du finner en annen unnskyldning. Du vil i så fall ikke være den første, alle klubber har eksempler på folk som har gått i denne "tacticool fella".

 

Hvis du egentlig ønsker å bli en virkelig god skytter burde du kjøpe deg en høykvalitets luftpistol (booring!!! :? ) for det er den beste læremester du kan få når det kommer til å lære seg å skyte virkelig godt. Få gidder å gjøre det og derfor er det ikke så skrekkelig mange som blir gode nok til internasjonale konkurranser som VM og OL. Det nest beste du kan kjøpe er en god, virkelig god, .22 matchpistol. Også en langt bedre læremester enn en 9mm, uansett hvilken 9mm du kjøper.

 

9mmPARA er imho. et "møkkakaliber" for det er ikke lett å skyte med, det har en skarp hissig rekyl som mange sliter med. Personlig foretrekker jeg 45ACP langt framfor 9mm for selv om den har "mere" rekyl så er det en mye "snillere" rekyl. Dette er selvsagt helt subjektive oppfattelser, som alt annet innen skyting. Her er ikke mange universelle absolutter, bortsett fra at den med flest poeng vinner.

 

Jo du kan selvsagt trene deg opp til å bli veldig god bare med 9mm også, men om du vil ha tålmodigheten til å trene så mye som du da må er et spørsmål, et annet er om du vil ha råd til å kjøpe så mye ammo som du da vil trenge for å få nok trening.

 

Erfaringen er at de som blir i skytesporten ( pistol ) er de som faktisk begynner med finkaliber ( .22 ) og lærer seg å treffe med den. De som begynner med 9mm eller 45 har en lei tendens til "gå lei" og gi seg etter ganske kort tid, for det er både kjedelig og demotiverende å bomme!

 

Kadettsettet er greit nok til sitt bruk, men erfaringene rundt driftssikkerheten er noe delte. Selv har jeg et kadettsett som knapt ser dagens lys utenfor våpenskapet. På grunn av et utall forkilinger er det rett og slett ikke morsomt skyte med. men andre har andre erfaringer med dette konverteringssettet så det også er noe du bør prøve før du kjøper.

 

For øvrig får du har lykke til, det er du som skal bruke penger på denne hobbyen så du må selv bestemme hva og hvordan du ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder luftpistol vil enkelte av oss bytte ut "booring" med utfordrende. Så dersom du liker utfordringer...

 

I tillegg er det mange klubber som ikke har andre muligheter for vinteraktivitet enn luftpistol.

 

 

Helt enig "Domino", men når man prøver å forklare dette til en nybegynner med "Glock" eller "Colt 1911" i blikket er det dessverre "booring" reaksjonen man får. Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg har vært der selv også en gang for lenge siden.

 

Det som er så dumt er at det er først når man får litt erfaring at man ser verdien av å trene med luft. Jeg bruker å si at den som skyter godt med luft vil kunne skyte godt med absolutt alt! Luftpistolen "tilgir" ikke en eneste feil med grep eller avtrekk og "tvinger" deg til å gjøre sakene riktig. At det er utfordrende? Ja visst er det det! Mulig jeg begynner å bli gammel men jeg har en følelse av at ungdommen av i dag ikke ønsker utfordringer som gjør at de må "strekke seg" og yte noe........! Håper jeg tar feil, men.....?

Link to comment
Share on other sites

Gjentar det andre har skrevet over: prøv før du kjøper om mulig. I det aller minste, sjekk hvordan våpen passer i hånda.

Jeg har selv en CZ 75 SP01 Shadow og er fornøyd med den. Men her for leden stod jeg ved siden av en annen på banen med en CZ 75 av den gamle typen og han slet med å treffe rett. Da vi byttet om traff han mye bedre med min og jeg hadde litt problemer med hans. Viste seg av hans hadde et slikt grep med finger-gummi som gjorde den akkurat litt for lang. Da lå den skjevt i hånden (bakstrap hvilte mer mot tommel og løp pekte da mer mot høyre). Dette er akkurat det problemet jeg hadde med flere 1911 .45 våpen før jeg kjøpte Glock 21. Så sjekk at våpen passer til hånden din.

 

Jeg har også kadett-settet i .22 og bruker dette en del for trening med CZ'en. Jeg starter da gjerne med å skyte 50 skudd i .22 før jeg bytter til 9mm for å se at alt 'sitter' før jeg går opp i kaliber. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette noen gang og det går så godt jeg kan få til som skytter.

Men når jeg skal på stevne med .22 tar jeg ikke med dette settet, men heller en faktisk .22 for denne typen program. Du kan bruke .22 settet men grep, vekt, avtrekk, etc. er bedre på rene .22 våpen for slike program.

Og ikke glem prisen. Kadett-settet kostet meg med børsemaker-tilpassning innpå 7000.-

 

Det å ha en .22 å lære å skyte med er mye bedre enn 9mm. Som Ole Brumm over sier er 9mm hardt og skarpt kaliber. Faktisk skyter jeg ofte bedre med Glock i .45 enn med med CZ 75 i 9mm om jeg har hatt et avbrudd i skyting en stund.

Med en .22 er det lettere å bli kjent med siktebilde, avtrekk, pust, etc. før du må tenke så mye på rekylopptak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke kjøpe verken brukt eller ny 22 matchpistol for 10 000- 15 000 da det rett og slett er for mye. 9 000 for CZ pluss 15 000 for 22 pistol er uaktuelt. Derfor ligger prisen jeg kan gi for 22 mellom 5 og 6 k, derfor var de aktuelle Walther pq22 og kadett settet. Og siden kaddet settet er mer presist og bedre generelt så tenkte jeg jeg skulle ha det sammen med CZ'en

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den beste .22 du har råd til og drit i 9mm frem til du får råd igjen. Innen den tid har du kanskje nokk kunnskap til å forstå hvordan du skal få til å bruke 9mm pistolen din.

De som skal kjøpe alt med en gang faller i 80% av tilfellene bor ganske raskt. Rett og slett fordi de går lei av å ikke få det til.

En ekstra bonus er jo at mens du skyter .22 og koser deg så kan du prøve så mange 9mm som mulig til du får spart opp til din egen. Da kan du ta en avgjørelse basert på egen erfaring og ikke intrernettrykter.

Link to comment
Share on other sites

Om ønsket er mengdetrening og noe matchbruk, kan jeg anbefale Ruger mk. II/III, evt. 22/45-varianten. Gode, presise pistoler, som på bruktmarkedet går for rundt 2500-3000 kroner.

 

Eg vil heller anbefale å bruke noko meir pengar. Ja, egenpresisjonen på mk II og III (og mk I for den del) er det ingenting å seie på. Dei er også pålitelege og uslitelege. Men dei har råtne avtrekk, til nyare dei er til verre er det. Dette gjeld spesielt mk III. Min mk I har OK avtrekk men så har den også vore massert av børsemaker i si tid. Eg har og skifta skjefte til eit som passar mi hand betre. Likevel kan eg plukke opp ein av klubbens GSP-ar og skyte betre enn med Rugeren som eg har skutt med sidan eg var 12...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører mange klager på avtrekket i Mk. II og III. På mk. II kjenner jeg meg ikke igjen i det i det hele tatt, men Mk. III har definitivt godt av en ny hammer bushing så man får fjernet magazine disconnecten, hvilket også forbedrer avtrekket merkbart.

 

I sammenligningen mellom et matchvåpen av typen GSP og en mk. III taper Rugeren mer eller mindre hver gang. Dette gjenspeiles også i prisen. Dersom TS skal ha både grov- og finkalibret pistol innenfor sitt budsjett, er det ikke rom til et matchvåpen av typen GSP.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...