Jump to content

Våpensøknad etter inndragelse


Razorback

Recommended Posts

Jeg fikk inndratt våpenkortene mine etter en uheldig sak for 2 år siden. Ikke våpenrelatert, men distriktet jeg sogner til har vært litt strenge og gitt meg 2 års karantene. Etter en liten prat med tanten på våpenkontoret ble jeg fortalt at jeg kan søke igjen nå i september. Ei venninne av meg hadde en prat her om dagen med samme tanten sa hun er ansvarlig for rekruttene i klubben vår, og har også kjøpt mine våpen da jeg ikke lovlig kunne ha de lengre. Planen er å kjøpe disse tilbake når jeg får mine godkjenninger i boks igjen.

Hun hadde såvidt luftet salg av disse våpnene med tanten, uten noen navn oppgitt, men bare på generelt basis, hvorpå tanten mente at jeg måtte begynne min "nybegynner-periode" omigjen?

Mitt spørsmål da er, medfører dette riktighet? Jeg har jo beholdt mine medlemskap i klubber(HPK) og forbund(NSF&NFPS) i den tiden jeg har hatt karantene. Godkjenningskurs, minimumstid og antall treninger har jeg jo allerede tilfredstillt for mange år siden.

En av følgende av å få inndratt våpenkort er at man ikke får benytte skytevåpen i inndragningsperioden, men har dette noe innvirkning på om jeg skulle fått godkjent?

Ved svar, legg gjerne ved henvisning til paragrafer el rundskriv, da dette hjelper mer ved klaging enn "noen sa/mener".

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke trodd det var de ord som falt fra din munn Hassel....?

 

Jeg har vel strengt talt ikke "fått en sjanse med blanke ark" da jeg jo skal behandles som enhver person som søker om erhverv og pr nå tilfredstiller alle gitte krav for å kunne få tillatelse?

 

Spørsmålet mitt er vel heller, stilles det krav om aktivitet pr nå, el tilfredstiller mine tidligere 12år som skytter dette allerede? Og da i såfall, hvor mye? Er det nok med 4 oppmøter som rekreasjonsskytter?

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke trodd det var de ord som falt fra din munn Hassel....?

 

 

Tiltrer denne!

Her etterspør trådstarter lover/regler i forbindelse med en konkret sak, og så får han beskjed om å følge det lokale våpenkontors forgodtbefinnende??!

 

"En av følgende av å få inndratt våpenkort er at man ikke får benytte skytevåpen i inndragningsperioden" skriver trådstarter.

Såvidt meg bekjent er ikke dette riktig. Man kan godt skyte med klubbvåpen eller prøve kompsens hagle på lerduebanen. Det som ikke er lov er å låne ut våpen (med utlånserklæring) til folk som har fått inndratt våpenkortet sitt.

 

En annen ting som er uklar i en slik situasjon som TS er i er gebyr. Må han betale helt eller halvt gebyr når han skal kjøpe våpen igjen?

Noen med erfaring om dette? Kan vel sammenlignes med en som har kun et våpen, selger det for å kjøpe et nytt en mnd etterpå. Han vil jo i mellomtiden stå i våpenregisteret, men med tomt kort.

Link to comment
Share on other sites

Claytask:

Denne er jo sentral ang benyttelse under karanteneperioden, skal sjekke litt mer brevene jeg har fått om jeg faktisk har blitt pålagt slikt forbud eller ikke.

"6.7 Våpenloven § 10, sjuende ledd

Blir våpenkort tilbakekalt etter første ledd eller skytevåpen eller våpendeler besluttet innlevert etter sjette ledd, kan politimesteren nedlegge forbud mot at vedkommende framtidig eier eller innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som nevnt i § 5."

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg Razorback, at du har gjort noe galt betyr ikke at du ikke har noen rettigheter. Problemet er bare at vi våpeneiere ikke har spesielt mange rettigheter til å begynne med :evil:

 

Du har to valg, gjøre akkurat som de sier eller ta en fight, men uten kjennskap til din sak og lokal praksis er det umulig å forutsi utfallet. Men at du skulle måtte gå pliktløpet på nytt er etter min mening et urimelig krav. Denne regelen ble innført for å sile ut folk som ikke har noen reell interesse for sporten, du har jo for lengst bevist din intensjon. På den andre siden må et slikt aktivitetskrav ha en utløpsdato, å vise til 6mnd aktivitet for 10 år siden vil neppe oppfylle regelens intensjon.

 

Det mest problematiske her er påstanden om at du ikke har lov til å håndtere våpen i karantenetiden. I utgangspunktet er ikke skyting regulert, man trenger ingen tillatelser for å skyte med lånt våpen. Et tilbakekall av våpenkort betyr kun at man mister retten til å eie eller inneha våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer nå litt på siden av spørsmålet, men kan ikke dy meg.

Om en er såpass interessert i våpen og skyting, hvorfor ikke bare starte med to våpen, delta på en rekke stevner det første halvåret og dermed bevise sin aktivitet i approberte stevner? Trenger en å gjøre det mer komplisert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer nå litt på siden av spørsmålet, men kan ikke dy meg.

Om en er såpass interessert i våpen og skyting, hvorfor ikke bare starte med to våpen, delta på en rekke stevner det første halvåret og dermed bevise sin aktivitet i approberte stevner? Trenger en å gjøre det mer komplisert?

 

Jo takk, det er jo hensikten det, spørsmålet var jo mer om jeg nå faktisk kan kjøpe el om jeg må gå min "nybegynner-periode" om igjen etter utløpt karantenetid. Jeg ville jo i andres(ikke bare mitt tilfelle) si meg enig med Erland Meyers kommentar om at personen for lengst har vist min intensjon med sporten med 12 års fartstid.

Min aktivitet har vært jevn og trutt de foregående 10 årene forutfor min antatte forbud mot bruk og håndtering av våpen i karanteneperioden.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt stiller bare loven krav til medlemskap for langvåpen, 6 mnd aktivitet for håndvåpen. Dette kan faktisk oppfylles ved å møte opp og koke kaffe, lappe blinker eller delta på møter.

Arbeid som tillitsvalgt innen klubb/forbund samt deltakelse i dugnadsarbeid vil også kunne regnes som fremmøte.
Link to comment
Share on other sites

Er det noe sted gitt krav om at minimum 6mnd aktivitet må ha vært nært el bare generelt krav om at man må ha hatt det som et minimum? Dvs kunne skytter A tatt godkjenningskurs, kjøpt våpenskap osv ta seg 1-2 års pause også søke og få godkjent våpen, så burde det ikke være noen forskjell på skytter A og mitt tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke at det er spesifisert at det må være nylig aktivitet.

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Uansett, med mindre du er ilagt forbud som nevnt tildigere, er det ikke noe i veien for å ta et par turer på banen og bruke klubbvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at det er forbudt å overlate våpen til deg dersom våpenkortet ditt er tilbakekalt, kfr. våpenloven § 11

Hva som menes med "overlate" i sammenhengen diskuteres i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=66880

 

Tolkningen av forskriftens krav om 6 måneders aktivt medlemskap varierer, her omkring medfører det at man må ha vært medlem i minst 6 måneder og ha vært aktiv i løpet av siste 6 måneder ("aktiv" er ikke kvantifisert). Den tolkningen er forsåvidt tvilsom ift. lovteksten, men til å leve med, -- det er uansett vanskelig å argumentere med at noen har behov for våpen uten å ha vært aktiv siste halvår. Dersom ditt våpenkontor forholder seg til PODs uhjemlede synsing om aktivitet slik det beskrives i rundskrivet og mener at du må starte fra scratch "der" har du min fulle sympati. Klageinstans er vel det selvsamme POD.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, må begynner det å komme seg!

Pr. lovteksten så har du ikke lov til å overlate(utlån over tid som jeg klarer å lese meg til) til meg, men den sier jo ikke noe om at jeg da ikke har lov til å benytte ditt eller klubbens våpen i denne perioden på banen under ditt og klubbens tilsyn?

Link to comment
Share on other sites

Mitt velmenende råd (hvis det er interessant) er i samme gate som Hassels råd. Du er av en eller annen grunn fratatt retten til å inneha våpen som da antagelig er hjemlet under paragrafen som omhandler skikkethet (siden du referer til en sak og ikke sykdom).

 

Selv om din karantenetid for den angjeldende sak er over vil du fremdeles måtte oppfylle kravet om at du er skikket for å inneha våpen. Jeg vet veldig lite om deg som person og skal vokte meg vel for å gi noen karakteristikker, men jeg må si at jeg overraskes av folk som omhandler saksbehandlere som "tanter" (nedlatende) i et åpent forum som de samme saksbehandlere lett kan kjenne igjen saken. For meg viser det liten respekt for de som er satt til å forvalte det lovverket du selv er på leting i for å eventuelt finne argumenter for å starte en sak som etter min mening, for deg høyst sannsynlig bare vil vanskeliggjøre din tilværelse som fremtidig skytter og våpen innehaver.

 

Benytt sjansen til å starte med blanke ark og vis deg skikket som våpeninnehaver ... det er tross alt en rettighet du blir tildelt i hht gitte kriterier, og ikke rettighet du blir født med - i motsetning til den amerikanske grunnloven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke uttalte meg om de andres mening, men bruken av "tante" her, er ikke ment i noen nedsettende mening, bare som tante og onkel Politi istedet for den mer korrekte med kjedeligere "saksbehandler.

 

Jeg er i grunnen enig med deg og de andre, spørsmålet er bare om det stilles et faktisk krav på 6 mnd, el om rekreasjonsskytter(da jeg jo tidligere er skytter) med 4 oppmøter i året(fort gjort i løpet av en mnd) er nok til å tilfredstille betegnelsen som aktiv.

 

Leste litt nærmere, så stod det at det stilles krav til aktivt medlemskap i klubb/forening, ikke til aktivitet.

 

3.5.1.2.3 Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting kan bare gis

søker som godtgjør medlemskap i skytterlag/klubb tilsluttet skytterorganisasjon godkjent av

Justisdepartementet/Politidirektoratet. Den som skal erverve og inneha pistol eller revolver

må i tillegg dokumentere 6 måneders aktivt medlemskap i pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Nei han spurte ikke om råd (selv om du gav ham et dårlig et), han spurte et konkret spørsmål om lovverket og ba samtidig om henvisning til paragrafer og rundskriv.

 

Selvsagt MÅ ikke politiet innvilge alle våpensøknader, men hvis avslag begrunnes med ting som ikke er fastsatt i lov/forskrift bør man klage til høyere instans.

Link to comment
Share on other sites

Pr. lovteksten så har du ikke lov til å overlate(utlån over tid som jeg klarer å lese meg til) til meg, men den sier jo ikke noe om at jeg da ikke har lov til å benytte ditt eller klubbens våpen i denne perioden på banen under ditt og klubbens tilsyn?

Her tar du feil. Våpenloven § 11 har unntak fra krav om minstealder og utlånserklæring dersom våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet, men det er ingen andre unntak. Ingen.
Link to comment
Share on other sites

Ok, altså INGEN mulighet for de som har inndratt våpenet å bruke andres våpen eller klubbvåpen i karanteneperioden. Krav om aktivitet kan da "omgåes" ved annen aktivitet på banen.

Pr definisjon kan jeg da ikke skyte før jeg har fått eget våpen igjen, som jeg ikke får pga manglende aktivitet...?

Link to comment
Share on other sites

Det blir bare litt rart når folk som aldri ville fått innvilget en søknad kan låne våpen på banen, det er jo ikke slik at klubber gjør en bakgrunnssjekk før de tar opp rekrutter. Jeg vil tro at de færreste som får tilbakekalt våpenkort er noen umiddelbar trussel mot sine omgivelser i en slik situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe sted gitt krav om at minimum 6mnd aktivitet må ha vært nært el bare generelt krav om at man må ha hatt det som et minimum? Dvs kunne skytter A tatt godkjenningskurs, kjøpt våpenskap osv ta seg 1-2 års pause også søke og få godkjent våpen, så burde det ikke være noen forskjell på skytter A og mitt tilfelle?

 

 

Jeg ser en diger forskjell jeg da..

Link to comment
Share on other sites

Det er en 3. mulighet: Dialog. Det er ikke sikkert at "tante" prøver å være vrang her, det er veldig varierende kompetanse på våpenkontorene og ofte rom for skjønn. Men også da er det lurt å ha satt seg inn i lovverk og gjeldende praksis, om de (etter din mening) har feiltolket noe og du kan komme med en godt, rasjonelt argument for noe annet blir du neppe straffet for det.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en i vår klubb som ble dømt til fengselsstraff for "noe" de andre aktive ikke syntes om, for å si det forsiktig. Etter Idrettsforbundets regler er det meget vanskelig å ekskludere medlemmer så den ga vi opp tidlig. I følge forbundet var forbrytelsen begått "på fritid" og ikke i idrettssammenheng. Problemet var likevel at andre medlemmer ikke syntes om å skulle trene sammen med denne mannen.

 

Etter en del juridiske konsultasjoner med fagfolk på området som kan mye mer juss enn meg endte saken slik:

 

Han var dømt for et forhold som var så alvorlig at det fikk konsekvenser for hans rettigheter til å inneha skytevåpen. De våpen han hadde, også luftvåpen ( større enn .177 ) ble inndratt. Juristene mente at det da ville være ulovlig for klubben å la vedkommende få slippe til på skytebanen med klubbvåpen på organiserte treningsdager. Når hans våpen var inndratt hadde han ingen rett til å håndtere våpen, punktum! Vedkommende fikk igjen innbetalt kontingent for det året og trakk seg fra klubben, heldigvis uten mer bråk!

 

Dette er selvsagt litt på siden i forhold til saken som reises her, men det belyser i alle fall en mulig vinkling som en politijurist vil kunne bruke. Alle saker er selvfølgelig unike og få er helt like, men jeg tror det kan være "smart" å smile pent, holde kjeft og gjøre som "tante" sier! Du sitter i glasshus og bør ikke være den første til å kaste stein for å si det slik. Hvis du kommer på kant med "saksbehandlertanten" kan nok klager og anker dra ut venteperioden med mye mer enn de 6 mnd hun ber om, tenk litt på det. Du er såvidt på gyngende grunn at man antakelig ( dessverre ) kan gå ut fra at POD vil være enig med saksbehandler, på prinsipielt grunnlag. Om du til slutt får medhold av Sivilombudsmannen hjelper deg lite om det vedtaket kommer etter ett eller halvannet år.

 

Bare det at du protesterer vil kunne brukes mot deg i en slik sammenheng med begrunnelsen "han har tydeligvis ikke sett alvoret i det han har gjort!" ( Nå vet ikke jeg hva du har gjort og det spiller egentlig liten rolle da det nok uansett vil bli brukt mot deg.)

 

Men hvis du ønsker å bruke opp det lille du måtte ha av goodwill på våpenkontoret med å kverulere ( protester vil av "tante" oppfattes som kverulering! ) så vær så god. Det er din soleklare rett, men smart? Nei!!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner så absolutt argumentene deres her, og får prøve meg på Erland Meyers forslag med litt dialog med saksbehandleren, og blir nok til at man nok må ta lua i handen, bøye seg i støvet og ta enda et halvår med noe skranglete klubbvåpen mens Matchgunen ligger og samler støv litt til.

 

Synes nesten det var litt rart at det ikke var omtalt noe om sådanne tilfeller i rundskriv el annet, som jo kan gi veldig forskjellig behandling fra kontor til kontor.

 

Hassel, wise words! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare lest halvparten. Men søk i september å se hvordan det går. Det kan godt være at tanta har svart nåværende eier av dine våpen på stående fot. Det kan godt være at tante endrer mening når søknaden ligger der og hun har god tid til å områ deg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hun sa til meg når hun satt med papirene på hele saken min at jeg kunne søke igjen nå i september(2 år etter), kunne ihvertfall ha informert om at jeg ville få avslag og måtte ha 6mnd aktivitet før jeg fikk det godkjent da, og som du sa, bare informert hun på generelt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er strengt tatt hvilken "status" du har når våpenkortet ditt er tilbakekalt.

 

Sagt på en annen måte blir det et spørsmål om det er usaklig å dele gruppen "har ikke våpenkort" inn i de tre gruppene "har aldri hatt våpenkort", "har hatt våpenkort men har ikke nå", og "har hatt våpenkort, men dette er blitt tilbakekalt" for så å behandle de tre gruppene ulikt.

 

Utgangspunktet i våpenloven er at den som har fått tilbakekalt sitt våpenkort ikke behandles på lik linje med den som aldri har hatt. Det følger f.eks. av våpenloven § 11 annet ledd at et våpen ikke kan overlates til noen som har fått våpenkortet tilbakekalt etter § 10 første ledd (ikke edruelig/pålitelig, eller uskikket til å ha skytevåpen) eller som er blitt ilagt forbud mot å inneha skytevåpen i medhold av § 10 syvende ledd, eller som "for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet".

 

I forarbeidene (NUT 1958:9 s. 31) uttales det om skillet mellom kortvarig og varig utlån:

 

I en del tilfelle vil utlån bare finne sted mens långiveren selv hele tiden er til stede og har tilsyn med våpnet og bruken av det. I realiteten er våpnet da ikke ute av hans besittelse. Han vil under eventuell kontroll kunne vise fram sitt våpenkort. Det antas derfor ikke nødvendig med særskilt bevitnelse for utlånet i slike tilfelle. Heller ikke antas det at aldersgrensen på 18 år bør opprettholdes når den som bruker våpnet er under direkte og forsvarlig oppsyn. Man peker her på at loven av 26. april 1912 også gir adgang til unntak fra regelen om at skytevåpen ikke skal overlates til barn under 15 år, når barnet under besittelsen og bruken av våpnet står under forsvarlig tilsyn.

 

Det eneste man kan slippe når det er snakk om "utlån under tilsyn" er med andre ord det formelle i å skrive utlånserklæringen, fordi man selv kan vise frem eget våpenkort. De underliggende vilkårene for å låne ut våpenet (ikke tilbakekalt, ikke uskikket, ikke forbud, mv) sier forarbeidene ingenting om, og de må derfor forutsetningsvis fortsatt være til stede.

 

Våpenforskriften etablerer krav om "aktivt medlemskap i [forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon]". Aktivt medlemskap forutsetter ikke utelukkende skyting, siden rundskrivet åpner for at tillitsvalgtarbeid og dugnadsarbeid kan være et surrogat. Men noe fullverdig surrogat er det ikke: den som bare deltar på dugnad, har ikke nødvendigvis godtgjort noe behov for våpen (legg et øyeblikk til side hvor u-/sannsynlig det er at noen melder seg inn i en pistolklubb for å delta på dugnad).

 

Politiet vil antagelig også trekke den veldig nærliggende (for dem) parallellen til trafikkopplæringsforskriften § 2-1, hvor det heter at den som har tapt eller fått tilbakekalt førerretten ikke kan øvelseskjøre uten politiets samtykke. En vrang saksbehandler vil kunne få gehør hos POD (og domstolene, siden dette vurderingstemaet er forvaltningsskjønn) for at du må dokumentere behov på nytt, og fordi du med ditt tilbakekall ikke kan få våpen overlatt til deg i den perioden tilbakekallet varer kan du heller ikke ha hatt fullt ut tellende aktivitet som underbygger behov for våpen i denne perioden.

 

Så jeg vil si som Hassel: Gode miner til slett spill er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Politiet vil antagelig også trekke den veldig nærliggende (for dem) parallellen til trafikkopplæringsforskriften § 2-1, hvor det heter at den som har tapt eller fått tilbakekalt førerretten ikke kan øvelseskjøre uten politiets samtykke.

 

Ja dette er meget nærliggende. Hvis man mister førerkortet for en periode på mer enn 6 mnd. ( om jeg husker rett?? ) får man det ikke automatisk tilbake, man må i tillegg til å søke også ta opplæring hos trafikkskole på nytt og ny oppkjøring. For alle førerkortklasser!! Dvs, har du mistet "lappen" så ryker både personbil, lastebil og tilhenger ( om det var det du hadde ) og du må ta turen til kjøreskolen og så meldes opp til nye oppkjøringsprøver på alle kjøretøygruppene! Det er grunnen til at de fleste yrkessjåfører i Skandinavia passer på å holde seg under "lapp-grensa"!

 

Rent juridisk er det mange likheter mellom våpenkort og førerkort. Det er ingen menneskerett å få det, du må oppfylle visse vilkår i forhold til det å være egnet og du må ha den nødvendige kunnskap om hvordan dette skal "brukes". Den eneste forskjellen er egentlig at du i forhold til han som vil ha tilbake førerkortet stiller med 500 meter "handicap" som det heter i travsporten, kun på grunn av at det dreier seg om våpen!

 

Husk at selv blant skyttere og jegere er nok sympatien for din sak ikke så veldig stor. Folk som "gjør ting" med den følge at våpen blir inndratt slår tilbake på oss som gruppe da argumentet "våpeneiere er de mest lovlydige i landet" brukes ofte og slike som deg "ødelegger" dette argumentet! ( Ikke ment som kritikk av deg som person, men kun en observasjon ) Du kan jo på et medlemsmøte i klubben din spørre om en ærlig og anonym tilbakemelding på spørsmålet om hva folk synes om det du har gjort og om de er komfortable med at du fortsatt skal skyte sammen med dem. Du kan også spørre om hva folket synes om at du eventuelt "går til krig" mot våpenkontoret, for det kan "slå tilbake" på klubben og alle medlemmene. Det kan være at du blir veldig overasket over svarene du får! Det burde selvsagt ikke være slik, det kan vi jo være enige om. Har du gjort opp "din gjeld" til samfunnet burde du stå med "blanke ark og fargestifter til" ( fritt etter Prøysen ). Men i virkeligheten er ikke verden perfekt, dessverre!

Link to comment
Share on other sites

Om belag av våpenkort alltid betydde at en var uegnet til å håndtere våpen ville jeg vært mer enig, i dag kan en miste det for bagateller og ting som ikke er relatert til våpen i det hele tatt.

 

Men jeg er enig i tolkningen, tap av våpenkort betyr slik forskriften er formulert at en ikke kan skyte med lånte våpen. Unødvendig strengt og unyansert etter min mening, om en feks blir tatt med bestefars gammel kriger eller har havnet i bråk i fylla en gang betyr ikke det at en er uskikket til å håndtere våpen på banen. Men slik har nå engang samfunnet blitt, våpen har blitt så pokkers alvorlig at en knapt nok kan fise offentlig før en får problemer. Med mindre en er politi da, de kan jo skyte hull i hva de vil :roll:

Link to comment
Share on other sites

Liten tvil om at makten til håndheverne av lover og regler har vokst ut av alle fornuftige proporsjoner. Og liten tvil om at våpeneiernes rettigheter er tilnærmet lik null. Men, jeg liker ikke sammenlikninger mellom førerkort og våpenkort. Hvis du mister førerkortet ditt har du fremdeles lov til å eie bilen din. Førerkortet har ingenting med eierfoholdet til bilen din å gjøre. Mens våpenkortet er direkte knyttet til din egen eiendelsrett.

 

Derfor burde det, i motsetning til kravet for tap av førerkort, stilles strengere krav til at politiet kan inndra ett våpenkort. Men når det først er inndratt, bør det også stilles strenge krav til den tidligere våpeneier, som ønsker å søke på nytt.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg 32-40Win, men så er det dette med at det dreier seg om våpen da! Våpen er som alle vet skrekkelig farlige greier. Så farlige er de å håndtere at selv "sindige godt trente" :moresarcasm: politifolk ikke klarer å unngå at det avfyres skudd i "hytt og gevær"!

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt er at man fortsatt er skikka til å bære skarpladd våpen i offentlig rom etter å ha skutt gjennom et speil og to vegger. You talkin' to me?

 

Sånn litt off-topic, skulle likt å sett om de samme folkene hadde latt oss beholde våpen og kort dersom vi hadde gjort noe sånt som disse "foran speilet" har klart å prestere.....

Leste forresten på morgenen nå at Politi-helten fra Nokas ranet har valgt å ikke følge instruksen om å gå med ladd og usikret våpen. Vel være seg at det er et Striker-fire-våpen, men synes nå det er måte på å skulle være "beret"....

Link to comment
Share on other sites

For min egen del så tror jeg at hvis man først tar utgangspunkt i at det befinner seg en skarp patron i kammeret, så må da en nedspent double action være tryggere enn både halvspent striker-fired eller oppspent hane og manuell sikring.

 

Å hele tiden kalle en double action med nedspent hane for usikret synes jeg er tullete. Stemmer at det ikke er påsatt en manuell sikring; det at hanen er nedspent er i seg selv en sikring.

Link to comment
Share on other sites

OOPS!! :overrasket:

 

My bad.....

 

Dobbel action, laddet og usikret... de skal ikke ha hammeren spent opp også da, "sånn for sikkerhets skyld"....?

 

Du får jo ikke spent hammeren på p30l på vanlig måte heller da, når du tar ladegrepet på V1 varianten som politiet bruker så er den halvspent som jeg forstår det, ment slik at avtrekket er tyngre enn single action og lettere enn doble action.. litt rart avtrekk på den som jeg synes er litt leit å bruke, men kommer vel på at jeg bare har prøvd den litt.

Link to comment
Share on other sites

Helt OT, men er nok litt blanding her, det noen av dere referer til er HK LEM som er DAO med half cock mulighet

 

Politiet har DAO, Double Action Only. For å illustrere, tenk på det som en magasinmatet revolver, der SA modus på hanen er fjernet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...