Jump to content

valg av kikkertsikte


ErikBrauten

Recommended Posts

Enig med amatør.

De fleste setter på allt for store kikkerter, i forhold til bruksområdet.

En 1,5-6 eller 3-9 er gode alround kikkerter.

De kikkertene du listet opp er gode til nattjakt etter hjort på bøen.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal du prmært jakte, og hva skal du jakte på? Universelt, ja, men da må du likevel inngå kompromisser. Pris spiller også en rolle regner jeg med.

 

Gitt den info du så langt har fremlagt, og pris uavhengig, vil jeg foreslå følgende:

 

http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... 96_1_style

 

Leupold VX II er en mer prisgunstig kvalitetskikkert hvis du ikke skal jakte midt på natta, og ønsker noe mer kompakt/ lettere kikkert. De 2 du alt har foreslått blir i mine øyne verken fugl eller fisk.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips er å prøve bruktmarkedet.

Det er mye god Europeisk optikk å få tak i der.

Jeg leter etter en Swaro AV 3-9x32, de er mere skjeldne.

Men Swaro, Zeiss, Kahles, Docter, S&B, Meopta etc. er gode greier.

Har en Kahles 1,5-6x42, det skal komme noe meget spesielt før jeg selger den.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Noen liker å skyte med liten forstørrelse og andre motsatt. Min mening er at 3-12x56 er veldig bra til det meste.

Prøv og se i noen forskjellige kikkerter, evt låne noen.

Må bare begynne et sted og så finner du ut etterhvert hva som passer for deg :)

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at 3-12x56 er veldig bra til det meste.:)

 

Der er jeg veldig uenig.

I min verden er denne størrelsen ypperlig for posteringsjakt hvor dårlig lys er regelen, men bra "til det meste" er det definitivt ikke.

 

Som flere har sagt tidligere, til generell storviltjakt hvor jakt i dårlig lys ikke er det primære, kommer en ikke utenom 1,5-6x42 eller 2,5-10 x42 som svært allsidige sikter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du jo være :), men som jeg skrev så er det min mening. Det har fungert fint for meg både til beverjakt, hjortevilt, toppjakt, bjørnejakt og til ibexjakt. Det jeg skal frem til er at vi er forskjellige! Jeg feks liker å kunne ha stor forstørrelse, derfor har jeg nå 2,8-20.

Link to comment
Share on other sites

Det som er så bra er at vi kan velge det vi selv syns er best :wink:

 

Din preferanse og erfaring er annerledes enn min, og dermed får vi frem forskjellige sider av samme sak :)

Å gå i elgskogen eller klatre i bratte hjortelier med en 3-12x56 blir feil for meg.

På måneskinnsjakt etter hjort, eller på grisepost i Skåne, er den derimot førstevalget.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med den, men har negativ erfaring med Burris. Har i dag to kikkerter på Sakoen. En 3-12 x 56 som nesten bare brukes på bana og en 1-4 x som brukes på jakt. Hadde jeg kunnet velge i dag hadde jeg kjøpt en Swarovski 1,7 - 10 x 42.

 

 

De ligger en annonse på ny kikkert i ca samme forstørrelse her: FINN-kode: 47901440

Ikke noen dårlig kikkert dette. Conquesten har blitt vesentlig oppgradert fra tidlige modeller.

Mye kikkert for pengene.

Lykke til.

 

Mvh Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal høre på hva et par skyterkompiser som trener MYE sier, og som skyter bedre stående med lang arm enn hva jeg klarer sittende så er ikke stor forstørrelse noe problem bare man skyter nok, så det kan hende det har noe med treningsmengde å gjøre også. Takler man stående på jaktfelten med 30-50 x forstørrelse så er vel en 3-12 et kakestykke i en hver jaktsitusjon?

Link to comment
Share on other sites

http://www.theopticzone.com" target="_blank

 

http://theopticzone.com/products-page/r ... te-110799/" target="_blank

 

Leupold VX2 3-9 x 40 matt, German nr. 4 , ca 3500,- ferdig levert, momset og fortollet.

 

380$ (forsikret flyfrakt til døra di/postkontoret) x kurs 7,40 x 1,25 mva = 3515,-.

Legg inn kupongkode spring9 for 9% rabatt.

 

Da får du deg et sikte som duger til all-round, solid kvalitet, sparer 1000,- i forhold til norsk butikkpris. Rifla med kikkertsikte ( og leupold QR) vil veie ca 3200 g (min med dette oppsettet i 6,5 x 55 light ss veier 3220 gram.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal høre på hva et par skyterkompiser som trener MYE sier, og som skyter bedre stående med lang arm enn hva jeg klarer sittende så er ikke stor forstørrelse noe problem bare man skyter nok, så det kan hende det har noe med treningsmengde å gjøre også. Takler man stående på jaktfelten med 30-50 x forstørrelse så er vel en 3-12 et kakestykke i en hver jaktsitusjon?
Nå regner jeg med at disse kompisene dine også vil treffe svært godt om de hadde lav forstørrelse?
Link to comment
Share on other sites

Stor forstørrelse er ikke noe problem så lenge du skyter på en liten stillestående blink fra flatt underlag på en skytebane.

Men et kikkertsikte som skal brukes på allsidig jakt må kunne brukes i alle situasjoner.

Får du en løpende elg på 4 m i tett kratt så kan du prøve å sette skuddet riktig når alt du ser i siktet er pels, synsfeltet er lite og paralakseinnstillingen er på 100 m.

 

Enkelte steder er maks tillatt forstørrelse på drivjakt 3 ganger. Det ivaretar sikkerheten, men det fungerer ikke på griser som løper i sikksakk i krattet 5-10 meter borte.

 

Min konklusjon er at med 4-6 ganger forstørrelse så kan du treffe det vitale området på et hvilket som helst storvilt som er innenfor forsvarlig jakthold, altså trenger du ikke mer forstørrelse på allsidig storviltjakt. Minste forstørrelse på 1-1,5 er nesten en forutsetning for å kunne skyte på korte hold, spesielt på dyr i bevegelse.

 

Jeg tør å påstå at den største nybegynnerfeilen ved kikkertsiktekjøp er å kjøpe en stor og tung kikkert med altfor stor forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør å påstå at den største nybegynnerfeilen ved kikkertsiktekjøp er å kjøpe en stor og tung kikkert med altfor stor forstørrelse.

Det er ikke bare nybegynnere som gjør det :D

Jeg har gjort det samme, Per S.

Derfor jeg har to kikkerter på samme våpen. En til bane / skumring, og en til jakt i skogen.

Fikk overtalt broder`n til å gå for 1,5-6x 42 på begge sine rifler og det er vel egentlig bedre løsning enn min. Unntatt til skumringsjakt. Men da kan han låne noe stort som ligger i skapet ubrukt her. :smile:

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på hva man mener med allsidig og hvilken av tingene man prioritere høyest. På de eksemplene per-s kom med her kan man faktisk bare lene børsa litt og sikte langs løpet. men tren på det før du tar den teknikken i bruk.

 

Kommer langt med jern sikter også. Har du planer om å drive langskyting og jakt på relativt lange avstander så kjøp en kikkert til dette og bruk jern siktene til den jakten man ikkje MÅ ha kikkert til.

Link to comment
Share on other sites

trenger du ikke mer forstørrelse på allsidig storviltjakt.

Det er ett unntak som jeg kan komme på, og det er når en skal jakte bukk (rådyrbukk), og jakter på akkurat den bukken, med akkurat de hornene... Da kommer forstørrelse til sin rett - en kan fint skyte bukken med 2.5X forstørrelse, men da aner en ofte lite om hva den har på hodet. Da kan det være greit å kunne hente opp 24X forstørrelse, men gjerne fra en lite og lett kikkert.

Ellers har du (som vanlig :wink: ) helt rett

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sjelden på elgjakt, og har sjelden dyr på 4m hold. Derimot er jeg ofte på rådyr og hjortejakt der holdene fort blir 150-200m, og lys er mangelvare. En 3-12x56 passer bedre til min jakt, og sånn er det. Om jeg skulle bli nedrent av en hjort så får jeg håpe at jeg har montert aimpointen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kun hatt en kikkert så hadde jeg nok beholdt min Schmidt & Bender 1,5-6x42.

 

Ligger noen slike på finn nå. Hadde gått for en av de, hadde jeg vært trådstarter.

 

Men som nevnt av noen, universelt kan være så mangt...

 

Universelt med tyngde på storvilt: 1,5-6x42

Universelt med tyngde på småvilt: 2,5-10x50

Link to comment
Share on other sites

tenkte på en kikkert under 5k men som det er litt forstørrelse på.
Her skriver alle om FORSTØRRELSE, og om man bør ha stor eller liten sådan. Jeg vil gjerne ha masse forstørrelse - for eksempel i slike situasjoner:
Takler man stående på jaktfelten med 30-50 x forstørrelse så er vel en 3-12 et kakestykke i en hver jaktsitusjon?
Når man skyter på noe som står i ro, f.eks. pappskiver, er stor forstørrelse "kjekt å ha".

 

Men når man (fortrinnsvis) skal skyte på noe som beveger seg, og som kanskje går sammen med andre dyr, og i vegetasjon, er det noe som er viktigere enn forstørrelse, og det er SYNSFELT. Dessverre får man ikke både i pose og sekk - forstørrelse og synsfelt er (innen samme kvalitetssegment) dessverre omvendt proporsjonale størrelser. Det er derfor en utsøkt fornøyelse å kunne si at fagfolk som "amatør" og "Per-S" uttaler seg upresist, når de anbefaler liten forstørrelse. Det de egentlig skriver, er at man må ha skikkelig synsfelt. At kikkerter med liten forstørrelse heller ikke trenger så enormt mye glass, og derfor blir både lettere, mer robuste, og rimeligere, er ikke akkurat noe minus.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men; er det bare noe jeg innbiller meg, eller benytter "godt voksne" jegere stort sett sikter med lav/moderat forstørrelse i større grad enn de unge fremadstormende?

(Nå snakker jeg om storviltjakt hvor mørkeegenskaper ikke betyr så mye).

 

Etter at langholdskyting ble populært er det kommet mye utstyr på markedet, inkludert sikter med helt andre egenskaper enn "old faithfull" 1,5-6x42 og til en viss grad, 2,5-10x50.

Naturligvis fenger dette (noe jeg godt forstår), og utstyr og erfaring fra skyting på lengere hold videreføres til jakt....eller hva?

 

Egenskaper som bla. Per S, Amatør og Jegermeister påpeker, har en tendens til å drukne sammenlignet med alt det nye innen kikkertsikter.

Men i de jaktsammenhenger de fleste av oss dumper bort i, mener jeg fortsatt at en kommer langt med forholdsvis lav forstørrelse, godt synsfelt og kvalitetsoptikk.

 

At fabrikantene også henger seg på er ikke vanskelig å se da retikkel #1 og 4 nesten er historie.

Opplyst retikkel er også blitt mer og mer vanlig selv på sikter som egner seg best for dagjakt.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men; er det bare noe jeg innbiller meg, eller benytter "godt voksne" jegere stort sett sikter med lav/moderat forstørrelse i større grad enn de unge fremadstormende?
Det kan jo kanskje ha noe å gjøre med at vi "godt voksne" ikke har ork til å bære med oss ekstra vekt i form av diverse Norgesglass, 34 mm mellomrør, montasjeskinner som en smalsporet jernbane, ringer som kan løfte en lastebil, og diverse laser-innretninger som kan måle avstanden til månen på nærmeste hele millimeter! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

For min egen del bruker jeg stort sett kikkerter med minste forstørrelse 1-2 ganger på storviltjakt, det er fordi det fungerer best. Da kan jeg skyte med begge øynene åpne, noe som gir meg mye bedre oversikt på korte hold og med dyr i bevegelse.

Jeg har også kikkerter med stor forstørrelse, men har stort sett funnet at det kun er skumringsjakt de gir meg fordeler.

Jeg velger å tro at valget skyldes erfaring, men de fleste lærer ikke av andres erfaring, de må gjøre sine egne feil før læringen sitter.

 

Unntaket er som M67 påpeker bukkejakt på rådyr, men jeg har opplevd at støkket bukk kom for å undersøke om det var en rival som bråkte i skogen, og råbukk i bevegelse på 6-7 m med 15 ganger forstørrelse blir vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig fra Jegermeisteren og Per-S her, men jeg bet meg merke i denne

men jeg har opplevd at støkket bukk kom for å undersøke om det var en rival som bråkte i skogen, og råbukk i bevegelse på 6-7 m med 15 ganger forstørrelse blir vanskelig

Nå er det ytterst få sikter som ikke kan skrus ned på 6 i det minste. Mange vil heller ikke skyte på rådyrbukker i bevegelse, uansett hold. Jeg har forresten skutt bukk på 7-8m hold, med siktet på 10x :wink: Det var en 2.5-10, og å skru på zoomen var ikke voldsomt aktuelt der og da.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg tror dette har litt med smak og behag, samt foretrukkene jaktformer også.

 

For noen er jakt synonymt med posteringsjakt på bøen - Da er det fornuftige valget ett med x56 objektiv.

 

For andre er det jaging, hundejakt, smygjakt osv osv.

 

Mitt valg av eneste sikte til en variert jakt hvor man legger vekt på allround egenskaper er ett Zeiss 2,5-10x50.

 

Jeg synes x6 forstørrelse som max blir litt lite, det er mange scenario hvor man ønsker å forstørre detaljene litt ekstra f.eks:

 

-Hjortejakt, er det en kolle, eller ungkolle? Spissbukk med 1cm knaster, eller ungkolle?

-Rådyrjakt, gevirfrie bukker i desember.. har den pensel, eller ikke ??

osv osv osv..

 

 

Når det gjelder skyting på bevegelige mål så ser jeg absolutt fordelen med lav forstørrelse, trener selv en del på bevegelig skyting, men skal man tenke praktisk jakt så er det nærmest en oppkonstruert problemstilling. Hvis dyret kommer i en fart slik at det kunne vært aktuelt og skyte for de som har litt trening, så klarer man vel i omtrent 95% av tilfellene og stoppe dyret før man skyter.

 

Kommer Hjorten i full gass rett etter uttak så kan man glemme både stopp og skudd..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rådyr på alt fra 6-200m med Zeiss V 2,5-10 x 50, normalt med forstørrelse 6-8 ganger.

Det gamle salgsargumentet til Aimpoint om at alt du ser er pels er bullshit så lenge ikke dyret beveger seg for fort og kikkerten er lavt nok montert i forhold til kolben.

 

Jeg hadde heller kjøpt brukt tysk optikk enn Terra/Burris, pleier å være endel gode kjøp på Finn.no.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun 2,5-10x56 og 3-12x56 kikkertsikter. Det går i revejakt, mest på åte, men også lokkejakt. Rådyr og hjort, både postering i måneskinn og med hund og smygjakt.

 

Klart jeg kunne brukt noe helt annet på "dagtid", men det har blitt til at jeg er meget godt fornøyd med den optikken jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg til alt med klover, og litt til:

VX-3 1.75-6x32mm - med tysk #1.

Leveres idag med duplex + heavy duplex.

Måtte jeg ha en ny så ville jeg bestilt en spesial med G#1 fra Leupold.

Vekt 309 gram

Linear Field of View (m/100 m) 17.10 m (low) 6.40 m (high)

 

leupold.JPG

 

Entusiast video, er det ZZ Top som spiller?:

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...