Jump to content

Slanke Rem 700 til høyfjellsjakt?


msteiro

Recommended Posts

Lyst å slanke riflen min til bruk på reinsjakt i tillegg til elg. Vil ha noe litt lettere på lange fjellturer.

 

Min første (og eneste) rifle er en Remington 700 LA i 30-06 med trestokk, ukappet løp og EAW svingmontasje.

Sitter en MeOpta kikkert på den, som jeg vet er relativt tung, og er nok de enkleste grammene å fjerne å bytte til en lettere kikkert.

 

Ble satt opp av børsemaker for en liten mannalder siden, men har jo forstått at dette er et veldig allsidig våpen som varer livet ut.

Har lite kjennskap til spesifikk våpendeler som kasse etc, men alltid gøy å lære.

 

Hva vil være den enkleste og beste metoden å slanke denne?

Hvor mye veier en trestokk ca?

Hightech, GRS, KKC etc etc?

Hvor langt anbefales det evt å kappe løpet? (har en Sonic 45 demper)

 

 

Børsa veier ca 3,1-3,2 kg med montasjer.

 

Tanken bak dette vil være å heller ha en veldig bra og lett Rem 700 til flere typer jakt, enn å kjøpe en "helt ok" lettvektsrifle i tillegg, men dette er kanskje noe som vil være tapsprosjekt?

Link to comment
Share on other sites

En lettere stokk kanskje:

http://www.amazon.com/Ram-Line-Carbon-F ... B001F0IHEU

http://www.ramlinestocks.com/

Så gjelder det å sjekke vekta.

Titanium?

Litt dyrt, men det er jo lett.

 

Hvis du kapper løpet så er det vondt å ukappe det.

Lettere optikk?

Hvis du har gromt med penger burde det gå greit.

 

Ta av kolben og vei den og se om du kan lette den noe ved å bore noen strategiske hull i kolben.

Gå på nettet og se om du finner vekten av optikken.

Jeg gjetter på at kiloprisen for å lette optikken blir plagsomt høy.

 

Det er ikke så veldig mye å hente. 500-600 gram kanskje?

Våpenet bør veie litt så ikke rekylen blir altfor giftig.

Det er mere å hente på annet utstyr og kroppen din.

Litt fettrimming skader neppe.

En klok mann sa en gang.

"All you need is a High Protein Diet"

Sjekk kostholdet og øk trimmen.

Det er sikkert 2 kilo å hente her og på bedre trim som du trenger på høyfjellet.

 

Hvis alderen tynger så kanskje en daglig overdose vitaminer og mineraler hjelper på.

Mat som er lett å fordøye og ikke krever så mye energi av totalen du klarer å produsere per dag.

 

Sjekk vekten på skotøy og bukser.

Det er mye å hente her - Lettere sko og tynne vide bukser, men vær forsiktig. Været på høyfjellet slår kjapt om og hvis du ikke holder varmen er det fort slutt.

Noen ler når Kurdiske damer fører krig i sandaler. Jeg ler ikke.

De unge Damene treffer godt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Meopta hadde før stålrør i kikkertene - med alu-rør sparer du ca. 100 gram. Hvis du går ned fra en standard 3-10x45 til en fast 24-millimeter, sparer du 100 gram til.

Kutter du pipa under ca. 60 cm (nå er standard 55 cm), må du gå med aktive hørselvern, eller montere demperen - da er hvertfall vektresultatet negativt.

Du kan spare etpar-tre hekto ved å montere et kevlar-skjefte - pris pr. innspart kilo - 20.000?

 

Hvis du vil spare vekt, har du fått de beste rådene litt lenger oppe:

Det er mere å hente på annet utstyr og kroppen din.

Litt fettrimming skader neppe. Sjekk kostholdet og øk trimmen.

Det er sikkert 2 kilo å hente her og på bedre trim som du trenger på høyfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anskaffet en Remington 700 mountain i 270 som jeg ønsket å slanke til høyfjellsjakt. Jeg kappet løpet til 55 cm og etpar cm av kolben før jeg regnet på hva jeg sparte i vekt. Løpskapping monner overraskende lite ( enkel volum beregning x tettheten til stål ). Å dreie ned løpsprofilet er nok mer effektivt, men løvtynne pipeprofiler blir voldsomt varme hvis du skal skyte litt på banen før jakta. Børsa ble kort og hendig men egentlig ikke veldig mye lettere. Forbedringene ved inngrepet var nok mer mentalt enn reelt. Jeg brukte børsa i mange år men som nevnt over fikk jeg en voldsom munnigsflamme av krutt som ikke rakk å gjøre jobbe der det var ment å bidra til å gi skyv på kula. Jeg jaktet endel med andre rifler og høyfjellsrifla føltes etterhvert litt for stutt i kolben ( det var greit til vinterjagt hvor man hadde på mye klær) men etterhvert fikk jeg tak i en ny orginal kolbe, og nå har jeg gjenget pipa og montert lyddemper på denne - så da er jeg tilbake til start, noen kroner fattigere men etpar erfaringer rikere... ( det er vel egentlig livet i et nøtteskall).

Link to comment
Share on other sites

En orginal Rem700 nøttetrestokk for longaction veier 1050gram; en lettere stokk en det blir dyrt! En HighTec koster deg 5-6000 ferdig til bruk og veier 6-650gram.

Kappe løp og sette på demper=tyngere børse en før en kappet; ta med noen ørepropper istedet.

 

Hiv ut noe ræl fra sekken istedet, 3,2kg med kikkert er ikke tungt på noe vis :winke1:

Link to comment
Share on other sites

3,2 uten kikkert ;)

 

Har sett litt på Leupold (VX2, 3, R eller Ultralight) og de er omtrent 400g lettere enn min Meopta, så en brukt sånn en er kanskje den billigste løsningen uten å gjøre store inngrep i selve riflen? Kan jo lett flyttes til et annet våpen senere.

 

Men etter erfaring med diverse sekk, er det kanskje bedre å finne en skikkelig komfortabel rem... Byttet til en billig neopren rem fra XXL fra den originale, utrolig bred og god på skulderen.

 

Vits med demper på reinsdyrjakt? Har en jeg har brukt på elgjakt, og er jo utrolig behagelig å skyte med, men veier jo en del. Hørt fra et par erfarne jegere at viltet ikke blir like skremt siden det er vanskeligere å høre nøyaktig hvor skuddet kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

Børsa var vel 3,2 kg med montasjer, men uten kikkert, Chiefen - da blir den ca. 3,7 kg med en normal kikkert. Omtrent det samme som 9,3-mauseren min, uten demper.

 

Man kan komme ned i ca. 2,4 kg, for et våpen der alt er gjort for å spare milligram. Ultra-Light Arms er vel i produksjon igjen - for den som har bankkonto, plass i garderoben, og mulighet til å importere. Men det er kostbare gram. Og våpenet skal skytes med også - hvis totalvekt med kikkert blir under 3 kilo, blir de heftigste kalibrene uaktuelle.

 

Som mange har sagt - det er andre ting man kan spare vekt på, hvis man absolutt vil. Vi har noen tråder om å "gå lett" her på forumet - det er enklere, og billigere, å spare en halvkilo på ryggsekken (og glem ikke magesekken! :mrgreen: ).

 

Edit.: ULA modell 20 i "308W-lengde" veier 2265 gram. Et snadder-våpen til reinsjakt i 7mm-08, med et Doctor Holo-sight og reimfester/reim ville den blitt under 2,5 kg. Prisen, hvis man kunne fått importert den? 3.500 dollar, + frakt, toll, mva etc.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt svar på spørsmålet dette heller men, vekta gir seg vel mest til kjenne I form av skulderverk utpå dagen? Om det blir mye bæring foretrekker jeg å bruke riflesekk. Rifla kjennes lettere ut når vekta blir fordelt på begge skuldre. Har både Vorn og Eberlestock selv. Begge er gode, men med forskjellige bruksegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Riflesekk kan jo fort bli billigere enn å slanke riflen ja, for den er ellers veldig balansert og god å skyte med. Finnes det noe bra futteral løsninger til recon packen? Sett litt forskjellige som kan festes på siden, noe erfaringer?

 

En DIY løsning hadde jo vært å bytte/få sydd om ene sidelommen.

 

Ville egentlig sjekke hva folk trodde, blir vel litt som sykkel, der det fort blir dyrt pr kilo spart.

 

For prisen av hightech stokken alene kan man jo få kjøpt en weatherby lightweight på xxl nå for 6000 kr, og da er vekten spart allerede, pluss man har en backup børse.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rifle til reinsjakt så er det vel ikke først å fremst bærekomforten på selve rifla som er poenget, men snarer lavest mulig "dødvekt" når fellinga er et faktum. Da er det ikke sikkert riflesekk, for eksempel, er veien å gå.

 

For øvrig så synes jeg ikke 3,2 +kikkert er spesielt tungt på ei rifle i 30-06, med vettug løpslengde. En lett, liten kikkert duger. Da er en fort nede i ca 3,5 kilo totalt. Det er ikke spesielt tungt. Som flere allerede har påpekt.

Link to comment
Share on other sites

Sidelommene på Recon Pack er vel så store at børse med kikkert vil gå ned i den, og at det vil holde å laget et hull i bunnen (forsterkes slik at ikke børsa faller igjennom) for børsepipa , så har du et utmerket rifle hylster ... må bare huske at pipa stikker ut der og da ikke slenge sekken i bakken med den siden først... Det kunne være et tips til Norønna å lage som ekstra utstyr ... (hvis det ikke allerede finnes)

Link to comment
Share on other sites

Tanken bak dette vil være å heller ha en veldig bra og lett Rem 700 til flere typer jakt, enn å kjøpe en "helt ok" lettvektsrifle i tillegg, men dette er kanskje noe som vil være tapsprosjekt?

Uansett hva du velger vil det være et tapsprosjekt :wink:

Om du ikke har planer om å være hobbybørsjemaker må du regne med at det blir veldig dyrt å "slanke grisen". Det har alle før meg poengtert, men å ønske seg en lettvetsrifle handler ikke om å være rasjonell :mrgreen: Du vet sikkert best hvordan du har det, og hvorfor du har lyst på en lett rifle. (Jeg lider nå og da av samme sykdom :| ) Det trenger heller ikke være slik at man må velge å spare vekt på annet utstyr i stedet. Hvorfor ikke bare spare vekt på alt :mrgreen:

 

Tilbake til rifla. Hadde jeg ikke trengt å tenke på penger innimellom, hadde jeg kjøpt en Sako Carbonlight i .260 med en Swarovski Z3 3-10x42 på toppen montert i en Sako one piece ringmontasje (,og ett par elektroniske ørepropper). Ferdig til bruk ca. 3kg alt inkludert :mrgreen: Denne pakken trenger ikke å importeres.

Link to comment
Share on other sites

Se på Golight tråden viewtopic.php?f=35&t=88863

Og vurder f.eks. en lettere sekk før du begynner å tenke på å lette på børsa. (Ei tung børse er lettere å skyte godt med.)

 

Tenk først og fremst at du skal optimalisere bruksegenskaper, og sikt mot de lette alternativene.

 

F.eks sett på en swaro z3 3-10x42 og talley lightweight montasjer, så har du spart over 300gram OG fått bedre optikk :roll:

 

Sett opp en liste på hvilket av utstyret ditt du kan oppgradere og hvor mange gram du sparer per krone brukt, og vurder det evt opp mot om du mister eller tjener noe i bruksegenskaper ved å bytte ut.

Sannsynligvis vil å oppgradere noe av det andre turutstyret spare mer vekt per krone enn en riflestokk og samtidig gi bedre bruksegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne gått for en Swaro, men 10 000 for ny kikkert blir mye pr gram :)

 

For den prisen kan jeg få en ny Weatherby m5 Ultra lightweight 3006 på XXL billigsalg og en brukt leupold vx-r eller vx-2 ultralight, og da er rifle med kikkert på 2,9 kg.

 

Men som andre har sagt, sikkert mer å hente på å pakke lettere/mer fornuftig.

Recon pakken er litt tung, men til virkelig tunge løft er den uslåelig (synes jeg), og får jeg moddet sidelommen til å passe riflen er det jo bare velstand :)

Link to comment
Share on other sites

Recon pakken er litt tung, men til virkelig tunge løft er den uslåelig (synes jeg), og får jeg moddet sidelommen til å passe riflen er det jo bare velstand :)

 

Tar du av ei sidelomme på recon kan du spare deg for å bytte stokk på børsa. Tar du av den andre kan du spare deg for å bytte kikkert også.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo noen ganger ha både pose og sekk :)

 

Vil jo prøve å pakke så lett som mulig også, og på kroppen er det nok ikke sååå mye å ta av.

Har ikke planer om å kutte vekt for enhver pris, for eksempel recon pack'en er uaktuell å bytte ut selv om den er tung, siden den er uslåelig til tunge løft. Men er det noen enkle grep jeg kan gjøre her og der, skader det jo ikke, før man vet ordet av det har man 5 kg mindre å bære med seg, og det merker man nok.

 

Men bruker sjelden sidelommene på Recon'en, så kan likegodt prøve å sy den om til futteral. Sjekket litt rundt, lite funnet om det, men kan jo bli en fin liten moddetråd det her, er vel ikke bare meg som har et par sånne lommer liggende innerst i skapet :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor man kan få tak i en "kopp" til kolben eller løpet?

Litt vanskelig å forklare, men 511 tactical har et futteral hvor man kan tre løpet ned i en kopp/rør, med en sånn i bunn kunne man hatt noen enkle stropper eller deler av gamle lommen over kikkert, det kan bli lett å stramme og i tillegg ha mulighet for å trekke ut våpenet med sekken på ryggen.

 

http://www.511tactical.com/rush-tier-rifle-sleeve.html

 

Man kan jo evt kjøpe en sånn, men når jeg først har lommene kunne jeg brukt de til noe.

Link to comment
Share on other sites

Og der var ene lommen slaktet for spenner etc, og "prototype" laget med litt tau og festene fra lommen (så jeg kan ta av festet når jeg ikke bruker det).

 

Fungerer egentlig veldig bra, litt gymnastikk i stuen viste at våpenet satt bom fast, mens jeg lett og raskt kunne ta av riflen i to bevegelser uten å bøye meg eller ha unormalt myke ledd. Veier ingenting heller.

 

Blir kanskje å lage en løsning for camelbak (3l) på andre siden for å få jevn fordeling av vekt.

 

Nå er det vel bare å kjøpe noen nylonstropper og få satt sammen en endelig versjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel drømmen til de aller fleste vektløst utstyr. Men slanker du rifla så blir den vanskeligere og skyte med. Og tar du bort sidelommene så får du problem med og få med deg sakene ned igjen etter sekken er fylt opp med kjøtt. System for og trekke rifla av sekken klare jeg heller ikke og se det helt store poenget i. Tror ikke det er mange som skyter stående med en stor sekk på ryggen. De aller fleste legger sekken fra seg og smyger seg inn på dyra.

Så jeg vil heller gi samme råde som flere lenger opp har gidd. Kom deg i god form og lær kroppen og bære tungt. Ellers så blir det en stygg overalskelse når sekken bli 50kg med kjøttbør

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode råd!

 

Er jo egentlig enig, og er ikke akkurat et prosjekt etter behov, men kribler litt i fingrene :)

Blir mer en oppussing av sekken en modifisering.

 

Lommene er praktiske til tider, men har den gamle versjonen med "knapper" hvor webbingstrikken omtrent er slitt av. Planen er å beholde knappene, og sette sammen et sett nylonstropper i tillegg som kan festes på samme måte, og så bruke vanntett pose som ytterlommer hvis behovet viser seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært gjennom et tilsvarende prosjekt med en gammel Rem 700 BDL. Sluttvekten tror jeg ble på rett over, hvis ikke temmelig nøyaktig, 3 kg inkl kikkert men uten demper.

 

Følgende er gjort, hvis jeg husker riktig:

- Dreid nytt løp fra Lothar Walther-emne, 1/12" twist, 51 cm og Ø16, gjenget for lyddemper

- Låskasse rettet

- Bansner High Tech stokk

- Pacific Tool and Gauge aluminum underbeslag, flutet tennstift og M70-sikring

- Tunet fabrikkavtrekk, fjernet sikring

- Leupold Dual-Dovetail kikkertmontasje, rettet

- Leupold VX2 3-9x33 Ultralight

- Duracoat på alt bortsett fra kikkert

 

Har ikke tatt noen altfor teite beslutninger mht vekt, tror jeg. Vektbesparelsene ligger vel i stokken, kikkerten og pipa. Kikkerten er jeg veldig fornøyd med til sitt bruk, den veier bare 264 gram, lar seg montere veldig lavt, var rimelig i innkjøp og er god nok til reinsjakt. Børsemaker har forøvrig vært så dyktig med pipa at treffpunktsendring med eller uten demper er umerkelig med tofot på 100 meter. Lader 150 grains Nosler Accubond med Normas maksladninger og får rekyl en spebygd pyse kunne håndtert, selv uten demper, så har inntrykk av at rekyl er mye påvirket av kulevekt. Husker ikke helt hvorfor jeg valgte Dual Dovetail montasje, men gjetter på at det er fordi den er veldig lav og ganske lett, og uten svakheten i bakre ring som Leupold Standard har. Ulempen er at kikkerten må ut av ringene for å tas av, men jeg har uansett ikke åpne sikter - så skader jeg kikkerten er jakten over, åkke som.

 

Bærer hele greia i en Eberlestock Dragonfly, og er veldig fornøyd med det helt til jeg skal bære kjøtt...

Link to comment
Share on other sites

Lettere kuler er jo fint alternativ til rekyldemper.

 

Angående den sekken, så har jeg gamleversjonen, uten stropper på tvers og ingen stretch i lommen, blir veldig trang med full sekk, såpass at kolben lett smetter ut. I tillegg er det sånne knapper langs sidene til lommene, så de er ganske knotete å få opp med litt kalde fingre eller hansker.

 

Remmer, spenner og strikk er kjøpt inn, prosjekt quick-release til recon pack er godt i gang.

Link to comment
Share on other sites

Synes du skal gå for et riktig lett rifle. Det er mange ganger at prosjektet er like morro som selve bruken av resultatet. Mange her på kammert skriker høyt og tydelig hvis ting koster penger, men og stikke ut på byen og svi av flere tusen kroner (les øl) er helt ok. Har selv gått for mange fornuftige prosjekter gjennom årene og har fått noe kompetanse. Har du lys på ei lett rifle så bygger du deg ei lett rifle. Jeg vil nesten si med sikkerhet at du blir fornøyd 8) Morro er det uansett. Lettvektsrifla mi er en remington mod 7 med Brown stokk, 60 cm LW pipe (sugerør) i kal 260 + 50 cm 308 pipe + zeiss 3-9x36, her kunne jeg spart litt vekt og valgt leopold. Rifla veier prikk 3 kg med fult magasin og reim. Kunne spart 100-200 gram med og byttet ut kolbekappa med et tilskjært liggeunderlag.

 

Lykke til med prosjekt 8)

Link to comment
Share on other sites

Er litt enig der; hva gjorde man før rekyldemper og lyddemper var allemannseie??

 

Blir nok bare å kjøre au natural, riflen er helt fin å skyte med uten demper nå, og hvis det sparker litt mer med lavere vekt på riflen, gjør det jo pent lite når det forhåpentlgvis ikke trengs å skyte så mange skudd på høyfjellet.

Link to comment
Share on other sites

- hva gjorde man før rekyldemper og lyddemper var allemannseie??
Man hadde noe som het "standard pipelengde", og det var 60 cm (M/98 K) for kaliber 30.06 og desslike, 66 cm for magnumkalibre, og 70 eller mer for originalkragere. Da var skuddsmellet akkurat på grensen til å gi hørselsskade.

 

Nå er det stort sett 55 cm på de fleste våpen (53 på Tikka T3), eller enda kortere, hvis våpenet leveres med gjenging for demper. Disse cm-ene gjør at en kommer på "feil side" av grensa - faren for varig hørselsskade er overhengende. Da må det brukes (aktive) hørselvern, eller demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var fornuft lagt til side, brukt McMillan Hunters Edge stokk (600 g) kjøpt for en billig penge, samt picatinnyskinne og leupold vx-3 sikte i 3-9x42.

Gammel stokk, montasje og sikte gikk fint unna på finn.no.

 

Levert til børsemaker for bedding, montering av skinne, justere avtrekk pluss lakking av løp og stokk. Løpet blir original lengde for å minske smell uten demper.

 

Ved litt kjøp og salg på Finn kommer hele oppgraderingen på rundt 1000 kr. Ikke dårlig for "custom" rifle :)

"Quick release" for sekk er også snart klar, så nå får bare jakten begynne!

 

Får vel oppdatere med bilder (og vekt) når den er tilbake i hus :)

Link to comment
Share on other sites

Slanker Saueren min, eller, det betyr at jeg kjøper meg ei ny Alukasse og en trestokk, løp har jeg nok av, kjøper en lettere Zeiss HD5 3-15x42 på denne måten sparer jeg 1 kg i børsevekt fra den jeg har den veier 4,7 kg med kikkert uten demper.

 

Denne moroa kommer på drøye 20k men så har jeg ei ny børse da.

 

Og jada trener motbakke annenver dag, går ca 2,5 km alt jeg orker, kjenner fremgang allerede, så når reinsjakta kommer så er vi fit for fight.

Og enda bedre form da hjortejakta drar igang.

Link to comment
Share on other sites

Recon Pack med kalv i sekken og rifla godt tjoret fast.

Stikker bare rifla ned i den lille lomma nederst og spenner fast.

d2h3R0RP.jpeg

 

Samme måte som jeg gjør det. Enkelt og greit.

 

Er noe lignende jeg har tenkt, men min lomme er ikke elastisk, da den er av litt eldre modell.

Prøvde med full sekk, og da gled den ut med en gang ved litt bevegelse.

 

Tenker henge remmen over ene alu-røret, og lage en "kappe" rundt børsen ved å bruke de orignale lommefestene (knappefester) og litt polyester remmer, ingen bevegelse i børsen og kan tas av ved å hekte av en enkelt stropp på motsatt alu-rør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...