Jump to content

Rifle av militær karakter?


HaRKooN

Recommended Posts

Er det noen som vet om en lov eller forskrift som definerer hva som menes med rifle av militær karakter ?

 

Er ganske lei diskusjoner rundt dette og lurer på om det er noen som vet hvor det står. Selv politiet hadde ikke noe svar på hvor det stod . De hadde dog mange meninger rundt det , helt til de ble spurt hvilken lov/forskrift de hjemlet sitt svar i .

 

Håper det finnes noen jurister her inne som kan komme med et godt svar ..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Benevnelsen er svært vag og i grunnen uinteressant og i beste fall kun relevant for halvautomatiske rifler, disse finnes det uansett en liste over der de aktuelle er nevnt, er de ikke på listen er det heller ikke anledning til og få dem innvilget.

Listen ligger litt ned på denne siden for både jakt og konkurransevåpen. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

Link to comment
Share on other sites

Det var for 4 år siden at DN kom med et forslag om forbud mot "militærlignende" jaktvåpen.

 

Det resulterte i en 10-siders tråd her på forumet. Denne tråden er fornøyelig lesning - hvertfall for de av oss som ikke er byråkrater. I tråden er det opptil flere innlegg fra "kammer"-ater som hadde ringt eller skrevet til DN, og spurt hva de egentlig mente - og fått svar som, i beste fall, var "meningsløse"!

 

Edit: EM skriver "et regelverk ingen andre enn de selv forstår".

Det gjenstår faktisk å se om de sjøl forstår hva de mener med dette! De får trøste seg med sitatet fra den danske enevoldskongen Fredrik VI: "Ingen uden Vi alene være i Stand til at bedømme, - ".

Link to comment
Share on other sites

 

Per i dag har FN G1 rett i at det kun gjelder halvautomatiske rifler, men DN ønsker å utvide dette til alle våpentyper (O'glede).

 

Og politimesteren i Sør-Trøndelag var bekymret fordi jegere hadde for presise våpen. Sannsynligvis et forsøk på tute med ulvene når det nærmer seg fornyelse av åremål.

Link to comment
Share on other sites

 

Per i dag har FN G1 rett i at det kun gjelder halvautomatiske rifler, men DN ønsker å utvide dette til alle våpentyper (O'glede).

 

 

Og det er derfor jeg mener at man i Norge ikke tjent med å presse eller provosere frem en tydeligere forskrift.

 

Jeg tror det reelle alternativet er:

 

1. Ha det som i dag med litt diffuse regler og litt forskjellig praktisering.

eller

2. Man presser frem presisering, og som du sier, så kommer nok MD ganske enkelt til å fjerne "halv auto" slik at det gjelder alle typer, og så vil de nok helt sikkert skrive forskriften slik at feks våpen som AI AX/SSG08/TRG M10 etc blir definert som Militærlign og da forbudt på jakt.

Og konsekvensen av det, vil da være at man ikke lenger får kjøpt dem til jakt, og ikke nok med det, de som allerede har slike har jo da ikke lenger behov for dem! Så de kan bli tvunget til å enten selge dem eller evt få dem overført til bruk i konkurranse hvor dem er lovlige. (og nei, det vil IKKE være "tilbakevirkende kraft")

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelen er Jaktforskriftens § 15, som igjen er hjemlet i viltlovens § 20. Ut fra dette har DN utviklet et regelsett som ingen andre enn de selv ser ut til å forstå helt.

 

Per i dag har FN G1 rett i at det kun gjelder halvautomatiske rifler, men DN ønsker å utvide dette til alle våpentyper (O'glede).

 

I henhold til saken som Nojs var engasjert i i fjor der man fra POD fikk avslag på en retttrekker AR15 til jakt presiserte Miljøverndirektoratet ovenfor POD at farge og form ikke var avgjørende for om våpenet var egnet til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat der finner jeg, i motsetning til flere andre steder i den suppa vi kaller lovverk, noe svakt eller synse-verdig. Iallefall ikke når det gjelder et repetervåpen, som det i den saken var snakk om. Kanskje man skulle søke om DPMS rettrekker til rådyrjakta... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat der finner jeg, i motsetning til flere andre steder i den suppa vi kaller lovverk, noe svakt eller synse-verdig.
Manger det en "ikke" i denne setningen?

 

Er vel liten tvil om at begrepet "militærliknenede" for halvauto er svakt og lett å synse rundt. Tviler ikke på at POD kunne prøve å trekke dette til å gjelde alle rifler.

 

Godt å høre at det nå faktisk finnes rettspresedens for det motsatte :)

Link to comment
Share on other sites

1. Forbud mot rifle av militær karakter gjelder kun halvauto rifle til jakt.

2. En rifle er av militær karakter når den opprinnelig er konstruert for militært/ politibruk og det er laget en halvauto versjon for sivilt salg.

3. Ingen av riflene på jaktlista får militær karakter uansett hva du gjør med dem og overholdes minstelengden på 840 mm (84 cm) er du safe på jaktlista uansett utseende.

4. Repeter rifle kan være konstruert for militær /politi bruk så mye den vil uten at det gjør den ulovlig på jakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Forbud mot rifle av militær karakter gjelder kun halvauto rifle til jakt

Per i dag er det riktig, men det er greit å være klar over at DN ønsker å endre på dette.

 

2. En rifle er av militær karakter når den opprinnelig er konstruert for militært/ politibruk og det er laget en halvauto versjon for sivilt salg.

Tja, det er vel her usikkerheten ligger. Hvorfor er feks Valmet Petra og Vepr som begge er "siviliserte" AK-kloner lovlige mens salonggevær kan ha "militær karakter"?

Link to comment
Share on other sites

Mini 14 ble først lansert som ett sivilt våpen. Full auto varianten AC 556 kom etterpå og er således bygget på ett sivilt våpen.

Vepr er konstruert som jaktrifle og det at miltære/paramilitære velger å benytte den pga kvalitet og presisjon over andre kalasjnikov prinsipp våpen gjør den ikke mer militær.

Valmet petra er også konstruert som jaktvåpen selv om Rpk deler til en viss grad kan brukes.

Hv mausern har definitivt militær karakter men er repeter og da spiller det ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

1. Forbud mot rifle av militær karakter gjelder kun halvauto rifle til jakt.

2. En rifle er av militær karakter når den opprinnelig er konstruert for militært/ politibruk og det er laget en halvauto versjon for sivilt salg.

3. Ingen av riflene på jaktlista får militær karakter uansett hva du gjør med dem og overholdes minstelengden på 840 mm (84 cm) er du safe på jaktlista uansett utseende.

4. Repeter rifle kan være konstruert for militær /politi bruk så mye den vil uten at det gjør den ulovlig på jakt.

JEG vet dette... Nå må du bare prøve å selge det til POD og 27 politimestere :winke1:

 

Er dog litt i tvil hvorifra du får dekning for punkt 2, men det blir litt uvesentlig i og med godkjenningslisten for 1/2-auto.

Link to comment
Share on other sites

Angående punkt 2, så har jeg sett en presisering ett sted tror det var linket til det her på kammeret en gang men det spiller ingen rolle i og med godkjenningslisten. 8)

En AK 47 har militær karakter med trestokk, 5 skuddsmagsin og uten en eneste lys,laser,kikkert, rail, frontgrep, eller annen duppeditt. Springfield M1A er halvauto M14 og militær. Tigr er sivil dragunov- militær. En remington 7400 blir ikke militær selv om man bygger ULOVLIG helauto, går under LOVLIG minstelengde osv. Den blir bare ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

det blir litt uvesentlig i og med godkjenningslisten for 1/2-auto.

Eh, det er vel nettopp disse kriteriene som er utgangspunktet for lista? Er ikke det relevant nok?

 

Når det gjelder Petra og VEPR er de vel begge bygd på militære låskasser (AK og RPK), jeg har aldri hørt noen vettug forklaring på når et modifisert design slutter å være en "sivil versjon" og blir en "ren sivil modell". Jeaants liste forklarer heller ikke hvorfor feks Benelli MR1 ikke er tillatt. Men der var det vel POD som satte foten ned pga AR-magasiner, uten at jeg kjenner til deres hjemmel for akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Gitt at Vepr og Petra er bygget på militære låskasser, ville det vel strengt tatt ikke vært noe i veien for å anskaffe AR 15 til jakt, dersom "Halvautomatiske våpen av militær karakter" ble fjernet fra utøvelsesforskriften. Ikke at jeg tror det kommer til å skje mens jeg lever...

Link to comment
Share on other sites

Hverken vepr, petra eller mini 14 er bygget på militær kasse hvis dere kikker etter er ingen militære kasser like. For petra kan sikringen fra RPK og magasinet fra valmet 308 og 223 militær(til petra 223 hønsetann) brukes men alt annet er annerledes. Vepr har trappetrinn i bakkant og alle innvendige dimensjoner er gjort om. Men de bygger på kalasj og garand prinsipp ja. Akkurat som winchester m70 pre64 bygger på mauser prinsipp. Når det gjelder benelli mr1 er det ett nytt våpen hvor det er tvil om hva det egentlig er konstruert for:

AR 15 lowere er rimelig like ellers hadde ikke upperne gått om hverandre. Ergo all AR 15 har militær karakter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det blir litt uvesentlig i og med godkjenningslisten for 1/2-auto.

Eh, det er vel nettopp disse kriteriene som er utgangspunktet for lista? Er ikke det relevant nok?

Kriteriet for lista er vel først og fremst at de ikke "lett" kan bygges om til helauto.

 

Og ja, "militær karakter" er irrelevant i den forstand at du ikke trenger å vurdere selv om våpen som er på lista er lovlige til jakt eller ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kriteriet for lista er vel først og fremst at de ikke "lett" kan bygges om til helauto.

Vi har to lister, en for halvautoer som er lovlig til sport og en for de som også er tillatt til jakt. For at våpenet i det hele tatt skal være lovlig må det godkjennes mtp ombygging etc, deretter er det opp til DN om det skal tillates på jakt. Og det er her begrepet "militær karakter" kommer inn.

 

Og ja, "militær karakter" er irrelevant i den forstand at du ikke trenger å vurdere selv om våpen som er på lista er lovlige til jakt eller ikke.

Vel duh! Det endrer ikke på poenget at kriteriene for å havne på lista er like klare som neste ukes lottorekke.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakket vi ikke om kriteriet for å havne på lista, men om at det faktum at en rifle ER på lista gjør at eier ikke trenger å bekymre seg for eventuelle påstander om at rifla er forbudt til jakt pga påstått "militær karakter".

 

Hvorvidt andre halvatomatiske rifler (f. eks. de som er på konkurranselista) har "militær karakter" eller ikke er likegyldig, da de uansett ikke er tillatt til jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakket vi ikke om kriteriet for å havne på lista

Eh, jo? Var ikke nettopp det utgangspunktet for denne tråden?

 

At lista gjelder uansett hva en gjør med våpenet innenfor 400/840mm er helt riktig, og enn så lenge har vi vel ikke sett noen modeller bli fjernet derfra. Men er det egentlig så utenkelig? For sportsvåpen har det skjedd gjentatte ganger...

Link to comment
Share on other sites

For sportsvåpen har det skjedd gjentatte ganger...
Hvilke våpen har forsvunnet fra lista? Tenker du på US Carabin og Garand så har de vel aldri vært der.

 

Dvs de var forbudt til jakt fra før listetiden, og ingen har giddet forsøke å få de på sportsvåpenlista.

 

HK 91 forsvant i hvert fall på mystisk vis fra sportslista for noen år tilbake.

Ikke at jeg er bitter for det eller noe altså.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hva er feil med MR1 om jeg tør spørre? Det er vel kun en versjon av Argo?
Det må du spørre POD om.

 

Hvorfor er det så populært med "kill the messenger" her på kammeret? Erfaringsbaserte påstander om hva POD/Miljødirektoratet antakelig kommer til å gjøre er da ikke det samme som å være enig med dem.

 

Skulle gjerne hatt en MR1 jeg...

Link to comment
Share on other sites

Ah, da forstår jeg deg. I praksis kan man vel konkludere med at om den er praktisk og rimelig så får du den ikke :evil:

 

Noe sånt ja.

 

Lurer på om MR1 hadde kommet på jaktlista hvis den istedenfor AR magasiner kun tok proprietære 5-skudds mag? Jeg innbiller meg fortsatt at det er der skoen trykker, ihvertfall den ene. Den andre er nok svart pistolgrepskolbe.

Link to comment
Share on other sites

For alle de som ikke har tilgang til konkuranselista og ikke er sugne på to år med kjøring land og strand rundt har jeg vel bare ett råd; start ett nytt skytterforbund. Det kan hete Stridsskytterforbundet eller rett og slett bare Morroskytterforbundet. :mrgreen: Og nei jeg har ikke tilgang til konkuranselista. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke tåler å kjøre en time eller tre for stevner så er det bare å arrangere stevner selv. :winke1:

 

Men, her snakkes det vel om jaktvåpen? Det er ihvertfall det jeg har gått ut i fra. Vil du diskutere konkurransebørser og/eller DSSN så start en annen tråd, eller grav opp en av de som allerede finnes.

Link to comment
Share on other sites

For alle de som ikke har tilgang til konkuranselista og ikke er sugne på to år med kjøring land og strand rundt har jeg vel bare ett råd; start ett nytt skytterforbund. Det kan hete Stridsskytterforbundet eller rett og slett bare Morroskytterforbundet. :mrgreen: Og nei jeg har ikke tilgang til konkuranselista. :lol:

 

Det er ikke så enkelt, nye forbund og programmer må godkjennes av POD. Konkurranselista er for konkurranse. Konkurrerer man ikke, hva skal man da med en konkurranserifle?

 

Men dette med "militær karakter" er jo egentlig bare relevant for godkjenning av nye jaktvåpen ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Joda men 8 konkuranser og to år er drøyt sammenlignet med pistol. Jaktlista blir nok ikke utvidet med annet enn ting som ligner sauer 303 på beskaffenhet. Vepr selgerne sa for 8 år siden at i dag (den gang) hadde det ikke blitt godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Joda men 8 konkuranser og to år er drøyt sammenlignet med pistol. Jaktlista blir nok ikke utvidet med annet enn ting som ligner sauer 303 på beskaffenhet. Vepr selgerne sa for 8 år siden at i dag (den gang) hadde det ikke blitt godkjent.

Hele poenget med systemet er vel da at folk.. faktisk fortsetter med konkurranser.. ikke bare erverver og blir borte, det ser ut til å fungere også.

 

Om du faktisk VIL skyte stevne er det 0! problem å få lånt rifle de første 2 år, om du bare vil ha en for å vise til kompiser derimot er det jo ett problem.

 

Jeg fikk tilbud av 6stk om å låne bort rifle før tuneflua i helgen, sykt bra miljø med mye hyggelige/bra folk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...