Jump to content

dreper 30-06 og 308W bedre en 6,5x55?


Eriksjon

Recommended Posts

Mange meninger om 6,5 Jeg deler en del elger hver høst, og vi finner en del kuler i skrottene.. Mitt inntrykk er at 6,5 kulene ekspanderer dårlig, og ofte ser ut som ("bananer") som er litt flisete i spissen.. Det er mitt argument for å velge et litt grøvere kaliber, da ser kulene ut til å oppføre seg bedre..

 

Selv jakter jeg med 308/30-06

Link to comment
Share on other sites

Enkel forskning har også vist at de som skyter med 6,5x55 er bitte, bitte litegrand
(Rettet sitatet, så det går fram hvem som skrev gullkornet. Jegermeistern.

At 6.5x55 jegerne er bittelitt mindre intelligent enn andre jegere er det nok liten tvil om ja.

Men heldigvis er det grunneiere som nekter disse mindre intelligente på sine eiendommer.

Link to comment
Share on other sites

Mange meninger om 6,5 Jeg deler en del elger hver høst, og vi finner en del kuler i skrottene.. Mitt inntrykk er at 6,5 kulene ekspanderer dårlig, og ofte ser ut som ("bananer") som er litt flisete i spissen.

Det kan ha med kulevalg å gjøre også.

 

@Mix:

Sjekk at fingrene dine står på rett plass :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Glem nå ikke at elgen helst vil bli skutt med klassiske våpen og patroner; 8x57SI og 9,3x62 er OK men av ren takknemlighet dør de 3,97 ganger raskere om en bruker en klassisk dobbelrifle. Motsatt springer den over til nabobygda om den blir skutt på med 308win fra en halvauto.

Her ligger selvfølgelig forklaringen på at patroner med målene 6,5x55 etter 1974-sesongen har vist seg ubrukelige på elg; elgen tar det som en fornærmelse å bli påskutt med SVENSKE patroner, ekstra ille er det om de er kommer fra SVENSKE rifler (eller gud forby-gamle NAZIdrapsrifler; Lisbeth Holand prøvde å advare oss fra Stortingets talerstol for noen år siden-men hørte vi etter??) og labber fornærmet avgårde uansett hvor den treffes mens den, svært opprørt, tenker på sine oldeforeldres historier om den tiden Krag-Jørgensen og sølvblanke 10,1grams blyspisser gjorde det trivelig å dø i skogen.

Link to comment
Share on other sites

I dag er det jo populært å kappe løp for å montere demper, også på 6,5x55...

Kan dette være grunnen til at enkelte klager på 6,5x55?

Kunne vært artig å hørt hvor mange av de som skyter 6,5x55 med kappet løp som har skutt i kronograf etter at løpet er kappet...

Alle jaktkuler må ha fart for å ekspandere tilfredstillende, noen mer enn andre...

Link to comment
Share on other sites

Mer ettersøk? En teori som statistikken i "bedre elgjakt" gruset. 7500 elg lyver ikke. Med 6,5 har du 0,9% mindre kjangs for ettersøk sammenlignet med 30-06 hehe.

Vi har flere tall i tråden.

Siden anslagenergien til 30-06 er 35% mye bedre enn 6,5 vil jeg tro at:

35%mer drep + faktisk 0,9% mer bom/skadeskyting = 35,9% som ikke takler å skyte presist med sin 30-06 :mrgreen:

 

 

Nå er du inne på noe viktig, nemlig at en udempet 30-06 er i overkant av hva de fleste skyter godt med. Denne "bedre elgjakt" er 10 år gammel, dvs før demper ble alle manns eie. I militæret har det blitt gjort praktiske tester på hva rekyl har og si på skyte prestasjoner. Kun ca. 10% som ikke er noe særlig påvirket av rekyl. Spør man folk vil 50% si at de ikke er påvirket... Har selv en lett 30-06, og den er ubehagelig uten demper. Med demper er den som 223, dvs meget behagelig rekyl.

Som tallene viser over kan 30-06 ha ca. 35% mer rekyl enn 6.5, og udempet er uten tvil 6.5 å foretrekke. MEN siden de fleste i dag bruker demper, så faller argumentet med rekyl fullstendig bort. Dette er grunnen til at mange inkludert meg selv sitter på en 6.5. Men å anbefale en fersk elgjeger å kjøpe 6.5 er feil i dag da teknologien på dempere har kommet veldig langt. 30-06 er et bedre valg, da ammo pris er lik 6.5, og terskelen for å kjøpe mer ammo og skyte mer enn 30 pliktskudd blir lavere. 9.3*62 er bedre valg på elg, men ammo er dyrt for en som ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

I dag er det jo populært å kappe løp for å montere demper, også på 6,5x55...

Kan dette være grunnen til at enkelte klager på 6,5x55?

Kunne vært artig å hørt hvor mange av de som skyter 6,5x55 med kappet løp som har skutt i kronograf etter at løpet er kappet...

Alle jaktkuler må ha fart for å ekspandere tilfredstillende, noen mer enn andre...

 

Dei homogene er vel avhengig av ein viss fart.

Link to comment
Share on other sites

Nå er du inne på noe viktig, nemlig at en udempet 30-06 er i overkant av hva de fleste skyter godt med. Denne "bedre elgjakt" er 10 år gammel, dvs før demper ble alle manns eie. I militæret har det blitt gjort praktiske tester på hva rekyl har og si på skyte prestasjoner. Kun ca. 10% som ikke er noe særlig påvirket av rekyl. Spør man folk vil 50% si at de ikke er påvirket... Har selv en lett 30-06, og den er ubehagelig uten demper. Med demper er den som 223, dvs meget behagelig rekyl.

Som tallene viser over kan 30-06 ha ca. 35% mer rekyl enn 6.5, og udempet er uten tvil 6.5 å foretrekke. MEN siden de fleste i dag bruker demper, så faller argumentet med rekyl fullstendig bort. Dette er grunnen til at mange inkludert meg selv sitter på en 6.5. Men å anbefale en fersk elgjeger å kjøpe 6.5 er feil i dag da teknologien på dempere har kommet veldig langt. 30-06 er et bedre valg, da ammo pris er lik 6.5, og terskelen for å kjøpe mer ammo og skyte mer enn 30 pliktskudd blir lavere. 9.3*62 er bedre valg på elg, men ammo er dyrt for en som ikke lader selv.

(Kuttet ned sitatet til det innlegget er et svar på. Jegermeistern.

 

Har ikkje skote med verken dempa eller udempa tredevenullseks, men sia dei fleste i dag bruker demper så må det nå vera enda mindre rekyl i seksogeinhalv dempa enn tredevenullseks dempa, har skote både med seksogeinhalv og trenullåtte dempa og noke rekyl er det jo uansett.

Link to comment
Share on other sites

Etter mye synsing og svada her kom det endelig noen skikkelige argumenter på banen. Stor takk til Chiefen for det.

 

Jeg tror det følgende er greie retningslinjer.

 

6,5x55: Opp til hare størrelse, men ikke hare.

308 og 30-06: Til og med rådyr.

9,3x62: Til og med elg og hjort.

 

Husk at dette er minimumskrav. Den humane jeger vil selvsagt benytte tyngre skyts for å ha marginene på sin side.

 

Selv går jeg for to rifler, en i .600 Nitro Express til alt storvilt inkludert rådyr (selvsagt dobbeltrifle for 3,97 ganger mer drep), og så en hendig liten sak i 9,3x62 til småviltjakt (300 grains blytupp gir gode skuddtegn og kort fluktstrekning på både hare og kråke, samt tydelige spor ved ettersøk).

 

Andre prioriterer sikkert annerledes, men husk at human jaktutøvelse er noe vi alle må kunne stå inne for.

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at en større og tyngre kule er mer effektiv enn en mindre kule. Det er den enkle virkelighet.

Da var vi i gang igjen, med nok en 6,5 x 55 tråd. :shock:

De fleste med fartstid her på forumet kjenner til at Kalstad har inertiert, og også medvirket med faglige råd i, slike tråder tidligere.

Kalstad skal begrense sin deltagelse denne gang til å mene at mange velger det svakt rekylerende 6,5 x 55 fordi de er av den oppfatning at det er lettere å treffe riktig med ett slikt kaliber. Det kan nok, for jegere med begrenset skyteerfaring, mindre god treffsikkerhet, og/eller lidende av skuddreddhet, være riktig. Og derfor et fornuftig valg, isolert sett.

 

Gode, skyttere/jegere, med tiltro til egen skyteferdighet, bør nok ha utsagnet i quoten ovenfor i tankene.

Joda, 6,5 x 55 er lovlig på storvilt, forutsatt reglementert kulevekt og energi.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes heldigvis mange 6.5 kreasjoner, som fint holder kravet med meget korte piper. Man må ikke alltid skyte 6.5x55.

Skal ha meg ei .264 winmag pipe i fremtiden, og med dagens trege krutt, holder den kravet lett med alt av kuler.

Jeg har drept mange storvilt, først med 308, så 6.5x55, deretter 6.5x65RWS, så 300 win mag, nå 30-06AI og 338 Lapua.

Av alle de skudda jeg har avfyrt mot hjorten, så har 14 ført til ettersøk, ila 18 år. Har ikke sett noen trend som heller til at det ene kaliberet har drept dårligere enn det andre. Har rota mye med kuler, mye ligger der, skuddplassering teller mest. Med 1030 m/sek utav 65RWS på 140 grs Nosler Accubond, gikk lyset selv med skikkelige vomskudd. Sjokkeffekt er gull om man er uheldig med plassering.

338 Lapua Mag dreper også dyret der det står, i alle vinkler ;)

 

I 2014, snart 2015, er ikke rekyl lenger et tema. Så ikke skyld på det. At man er en god jeger, veier ikke opp for at man er en drittdårlig skytter, uansett hva man skyter med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg giddet ikke å lese alle innleggene. Så jeg vet ikke hva du har bestemt deg for.

Men du skal bare kjøpe den rifla i 6,5x55 som du ønsker.

Det er et perfekt førstegangs våpen som du kan bruke på smått vilt som rype.

Ekstremt presis og rimelig ammo som Norma Golden Target og Lapua Scenar. Dette kan du bruke til trening og småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg giddet ikke å lese alle innleggene. Så jeg vet ikke hva du har bestemt deg for.

Men du skal bare kjøpe den rifla i 6,5x55 som du ønsker.

Det er et perfekt førstegangs våpen som du kan bruke på smått vilt som rype.

Ekstremt presis og rimelig ammo som Norma Golden Target og Lapua Scenar. Dette kan du bruke til trening og småviltjakt.

 

Litt leit det der med dysleksien, man går gjerne glipp av poenget i det andre skriver.

 

Edit:

Tolker det som litt pubertilt når noen mener seg meningsberettiget samtidig som de ikke gidder å lese andres innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Omatatt er gammel moro, men det er også gøy!

 

For å hevede reell forskjell på "De Tre Store" 6,5x55, .308, og .30-06, må man optimalisere våpnene til hvert sitt kaliber, ikke bare nappe tak i nærmeste (billigste) eske blyspiss og hjorte ut i elgskogen...

 

.30-06 kan ofte ha noe mer å gå på i forhold til tyngre kuler da den ikke så sjelden er kamret i piper med raskere riflestigning. Da kan selv 14grams kuler gå godt. Men; det må du hvite at stemmer! før det faktisk er en fordel.

 

.308 passer i korte låskasser, sparer litt vekt på våpenet; om ditt våpen faktisk har det! Rem 7 har det, men de fleste bruker en låskasselengde på standardkalibre av prishensyn. Bruker du tunge kuler i .308 stikker de såpass langt ned i hylsa at det går utover plass til krutt..

 

6,5x55 har ikke så godt av korte løp, det er minste tillatte storvilkaliber, og kompenserer overhodet ikke for liten t!ss. Å finne gode storviltkuler kan være noe mer krevende enn for .30-06, men de finnes absolutt og kommer til å fortsette med det i overskuelig framtid.

 

For at din venn/kamerat/bekjents synspunkter om større kule/mer drep skal være reelt må man opp i mellomgrove kalibre. Der bor .35 Wheelen, .338 Win Mag, 9,3x62 og en masse andre spennende nye bekjentskaper. De kan du trygt vente med til du vet at de er noe du har lyst til å innlede et forhold med..

 

Lykke til med valget!

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Uten og trø noen på tærne, hverken når det gjelder kunnskap, erfaring, kaliber...men jeg er lei lei og atter lei, av de samme diskusjonene, om dette temaet for 1000 ende gang! Personlige følelser og erfaringer kommer raskt i sving...og da er det raskt og havne i en tematikk type diskusjon, hvor det gjelder å "vinne" med sitt kaliber og sitt syn!

Gang etter gang, 6,5x55, 308win og 30.06 SPRG. Det tror jeg virker og være det mest debatterte tema her!

Jeg har ikke selv 6,5x55, men gode kamerater av meg, som er dyktige jegere med over 200 hjortefellinger bruker 6,5x55, jeg har aldri orket, hatt lyst til og har null interesse for å debattere med dem om dette kaliberet! Jeg ser at det virker veldig bra, og gjør den jobben den er tenkt og gjøre. Jeg bruker selv 308win og 30.06 SPRG, mange andre bruker mye annet, jeg er kjedelig og gammeldags, jeg er fornøyd med "kjedelige" standard kalibre, andre søker prøving fart og spenning, jeg lader også selv til info, og er godt fornøyd med det også.

Slike diskusjoner blir alltid personlige, meg og mitt, og da må jo alle andre forstå at det også er og skal være slik...uff, igjen og igjen...

La folk få gjøre som de vil, la folk få ta sine egne valg, basert på deres personlige erfaringer, tanker og ideer. Legg ned mange timer på skytebanen, meget gjerne på jaktfelt stevner, øv og øv enda mer, skuddplassering er alfa & omega!

Jeg kjenner at jeg ikke lenger orker og lese flere slike tråder som dette, ei heller skrive og lese det samme 150 ganger nok en gang.

God helg folkens, det nærmer seg innspurten av årets sesong, skitt jakt til de av dere som enten sitter i måneskinnet nå, eller som skal ut og traske i myrer, fjell, lier og tette skoger imorgen! :-)

Link to comment
Share on other sites

"End of discussion"...
Diskusjonen 6,5/elgjakt vil nok aldri stilne.

6,5x55 har ikke så godt av korte løp, det er minste tillatte storvilkaliber, og kompenserer overhodet ikke for liten t!ss.

Noen har tidligere antydet i andre tråder om dette gjengangertema at dette kaliberet er utmerket for "qvinder og mænd", den siste kategori da av de mænd der sitter på huk når de tisser. Uten at Kalstad ønsker å gjenta synspunktet her.

For å unngå å trådde noen på tærne.

For ikke å si tråkke noen på kaliberet.

Tråkker man en jeger på kaliberet risikerer man jop å ta livsløgnen fra vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Trodde 6,5 kompenserte for stor tiss :roll:

Kalstad har ikke inngående kunnskap om det. Burde det startes en avstemning her om det? Vi har jo en aktiv tråd her nå med avstemning om "europeiske standard-kalibre". Hvor 6,5 x 55 er utelatt! :shock:

Kalstad har nok avfyrt langt flere 6,5 x 55 skudd enn gjennomsnittet av landets befolkning har. Uten at det har gitt noe røsk i verken baller eller spett.

Link to comment
Share on other sites

Trodde 6,5 kompenserte for stor tiss :roll:
Kalstad har ikke inngående kunnskap om det. Kalstad har nok avfyrt langt flere 6,5 x 55 skudd enn gjennomsnittet av landets befolkning har.

Tredje person igjen? Gaius Julius Caesar på kammeret? Majestet, jeg bukker så mye ... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kalstad har nok avfyrt langt flere 6,5 x 55 skudd enn gjennomsnittet av landets befolkning har.
Gjennomsnittet av Norges befolkning har vel skutt omtrent 0stk 6,5x55-patroner - ...
Gjennomsnittet av landets befolkning? (Det er et uttrykk som heter "det uklart skrevne er det uklart tenkte)

 

DFS selger ca. 5 millioner 6,5-skudd i året, og minst like mye kuler. Andre selger også 6,5 baneammo, og så kommer jaktammoen i tillegg. Kanskje blir det avfyrt omkring 20 millioner 6,5 skudd i året (?). Fordelt på de ca. 4 millioner av befolkningen som er i stand til å trykke på en avtrekker, kan det altså dreie seg om et gjennomsnitt på 5 stk. 6,5 skudd pr. person.

 

Men er dette typisk for den norske befolkningen? Neida, det er kanskje mindre enn 200.000 personer som løser skudd med dette prominente (?) kaliberet. Fordeler vi dem etter hvor mange skudd de skyter, vil vi jo, i nedre del av "resultatlista", få ca. 3,8 millioner personer med 0 skudd pr. år. Går vi midt på lista, dvs. person nr. 2.000.000, finner vi, ikke uventet, verdien 0 skudd. Dette er da verdien i midten av en rangert liste, medianverdien , som, i de aller fleste tilfellene, sier mer om "det typiske" for en eller annen fordeling enn det gjennomsnittsverdien gjør.

 

Jeg gjentar min påstand: Naturlover (deriblant matematikk og statistikk) er noe herk!

Link to comment
Share on other sites

Tredje person igjen? Gaius Julius Caesar på kammeret? Majestet, jeg bukker så mye ... :mrgreen:

 

Kan også være slik man snakker til små barn/babyer:"Komme til farfar så skal vi surfe på Kammeret".

Eller i skogen til elgen:"Komme til pappa så skal du få 6,5x55".

 

Autistiske barn med språk kan gjerne omtale seg selv i tredje person (ikke relvant her).

Mennesker med lang fartstid i asia kan i noen tilfeller tendere til å omtale seg selv i tredje person - slik asiatene gjør.

Noen har lagt seg det til som en for andre irriterende (u)vane.

Vi savner vel en som omtaler seg i majestetis pluralis her på Kammeret :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi savner vel en som omtaler seg i majestetis pluralis her på Kammeret :lol:
Neida, "Kammeret" har det meste, vettu!

 

I en tråd, som dessverre ikke lenger ligger på åpent forum, skrev jeg følgende:

Som noen kjenner til har Kalstad igjen sagt seg villig til å være med å drifte og moderere et annet friluftrelatert forum, og mye av hans alltid positive energi kan da bli kanalisert dit. Det kan derfor bli lengere perioder uten innlegg herifra. For de som da står i fare for å pådra seg Kalstadabstinens, - -
For de av oss som allerede har hatt kroniske "omtale-seg-sjøl-i-3.-person"-abstinenser, etter at Lars Sponheim (i følge daværende Venstre-leder Lars Sponheim: "Sponheimen") trakk seg fra rikspolitikken, vil fravær av egenuttalt 3.-persons "Kalstad", være en direkte livstruende situasjon.

Vær imidlertid klar over at for mye lesing av "3.-persons-skriverier" kan medføre smittsomme plager:

Nå har du tatt deg for mange "Jägermeister", Jegermeistern!
Jegermeistern er avholdsmann!
Link to comment
Share on other sites

Kalstad har nok avfyrt langt flere 6,5 x 55 skudd enn gjennomsnittet av landets befolkning har.

Utsagnet fra Kalstad ovenfor kan se ut som et utsagn med tyngde.

Tenkes det nøyere etter ser leserne at utsagnet egentlig ikke sier noe som helst om Kalstads forbruk av 6,5 x 55 patroner.

Kalstad kunne reformulert "landets befolkning" til "landets voksne befolkning" eller mer spesifikt "landets befolkning som bedriver jakt". Utsagnet sier forsatt svært lite om Kalstads forbruk av 6,5.

Reformulerer han videre til "landets befolkning av aktive storviltjegere" sier utsagnet ikke mer enn at Kalstad har skutt noen esker 6,5 x 55. "Jegermeisteren" har oppfanget at dette fra Kalstad side var ment som et kamuflert intetsigende utsagn.

Det var fra Kalstad side ønsket at de fleste skulle det. Kalstads utsagn er forenlig med seriøsiteten i den herværende tråd. :roll:

Link to comment
Share on other sites

En 30 kaliber Partition som har mistet blyet foran deleveggen er fortsatt bedre enn det meste av 6,5 kuler. Storviltjakt selvsagt.

 

Ganske likt at et gevær som har mistet kikkertsikte er bedre enn et spyd :lol:

Den er fryktelig dårlig hvis den mister blyet foran deleveggen :shock: Har aldri opplevd det med kuler i 6,5 :mrgreen:

Vi hadde noe som het Norma Elite på åttitallet - i 30-06 vel og merke - hvor kulen bokstavlg talt gikk i oppløsning ved treff i hjort. Da var det en av jegerne som mente at det kom av at hastigheten var så høy at blyet ble flytende. Når jeg nå ser at folk kan ha problemer med at bly foran deleveggen i kuler forsvinner så kan det muligens ha samme årsak - det renner rett og slett ut på veien mellom gevær og mål :overrasket:

 

@Generaldfeld

Måtte den bekomme deg vel :-D

Steikt med rikelig løk til?

6,5 hekto lyr x 55 gram smør

Link to comment
Share on other sites

Stekt løk er en misforstått matrett!

 

Skrell og skjær 2-3-4-5-såmangeduvil gule løk i skiver

I en varm stekepanne; ha i 1-2-3 ts sukker og en klatt margarin. Når margarinen (eller smøret om du driver å slanker deg med lavkarbo..) er smeltet ha i løken og fres den til den begynner å få farge, hold den jevnt i bevegelse. Ha i 2-3dl vann, skru ned varmen og la dette surre til vannet nesten er kokt helt bort.

hmm-godt!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...