Jump to content

dreper 30-06 og 308W bedre en 6,5x55?


Eriksjon

Recommended Posts

Jeg ble i ung alder fortalt at en 6,5 hadde rekyl som et strykejern, og med den instillingen fyrte jeg av første skuddet slappt og ledig. Forskrekket over virkeligheten la jeg patronen øyeblikkelig for hat. Nå skyter jeg utelukkende .308, og godt er det - patronen er jo åpenbart best i verden - til alt. Alt. Jo.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som (fremdeles) baserer sin konklusjon på førsteintrykket. Vi som skyter med 6,5 sier ikke at alt annet som skytes med er dr.. og at de som velger noe annet enn oss nødvendigvis lider av et eller annet syndrom. Vi er åpne, rause og tolerante mennesker som kan kose oss over at andre finner lykke i det de holder på med. Eksempelvis at en Kammer'at skal nyte en lyr han har fisket og tilberedt :wink:

Vi vet at godt inngrodde fordommer er vanskelig å endre og forventer heller ikke at de med "30-kaliber-er-det-eneste-saliggjørende" syndrom plutselig skal se lyset ettersom nisseluen i tillegg ser ut til å ha glidd langt ned på nesen :lol:

Avslutningsvis vil jeg bare understreke at bruken av "vi" i innlegget er benyttet som et "på vegne av" begrep :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lyr er ein utmerka steikefisk, faktisk ein av dei aller beste steikes helst i meierismør med løk, best selvsagt rett fra sjøen før fryseboksen.

 

Helt enig.

Stekt fersk Lyr er helt klart en av mine klare favoritter når det gjelder torskefiskene, og den gjør seg meget godt med stekt løk, en god smørsaus og råstekte nyplukka mandelpoteter.

Link to comment
Share on other sites

Er 6,5 tillatt på Lyr?
Nei, faktisk (!) ikke. Det er forbudt å bruke skytevåpen til "fiskeformål", eneste unntak er skyting av gjedde (tror vi har noen tråder om det også her inne).

 

I "hine hårde dage", da jeg var lykkelig uvitende om dette forbudet, skjøt jeg en håbrann med kaliber 16-løpet i en gammel drilling med raklete lås. Hvilket kaliber rifleløpet var, aner jeg ikke, men mener å huske at det var ca. 8 mm - kanskje 8x57 I, eller 8 mm Lebel?

Link to comment
Share on other sites

no spore dette heilt av men om sommaren (sommarhalvåret) går storlyren heilt inn i tanga er jo ett stykke mellom dei store da men dei er der. Forskjellige gummidyr er bra på lyr går også på sniksnøre agna med makrell, men dei fleste har eg nok fått på garn. Uansett får du ein på 3 kg pluss på fiskestang så gløymer du det ikkje så fort skikkelig fighter.

Link to comment
Share on other sites

Er 6,5 tillatt på Lyr?

Kan bruke strikkharpun og denslags men da må du være hjemme hos lyren. Det ble laget noen adaptere for haglepatroner til haruner. Har sett dem i bruk på haijakt - vel og merke i land som ikke omfattes av norsk lovgiving. Uten at jeg kan postivt bekrefte det men ser heller ikke bort fra at andre adaptere kunne adapteres til disse. Et valg kunne da eksempelvis være 6,5x55 Rekrutt :mrgreen:

 

 

Edit

Må nevne tema av og til

Link to comment
Share on other sites

Etter en del fundering har jeg kommet frem til at trådtittelen muligens er formulert slik at vi aldri vil kunne gi noe fyldestgjørende svar utover bare å si nei. Mange har hatt innlegg som hevder bedre drepeevne med den en vs den andre patronen, men det var ikke det spørsmålet dreide seg om.

 

I morgen kan det tenkes at jeg setter trollgarn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...