Jump to content

Farvel Nosler Accubond


Linduvarri

Recommended Posts

Hei.

 

Skaut ein reinsbukk før helga på 80 kg. Nytta 270wsm og 9,1 gram Accubond med V0 ca 925 m/sek. Haldet var langt, med treff midt i "sirkelen" med gjennomskyting av begge boger utan å ha treft bogbein. Reinen sprang rundt 25 meter og fell.

 

Slaktet var kraftig blodslege på begge sider frå svangen bakerst på sidene til fram i nakken og er det verste eg nokonsinne har sett. Det vart mykje skraping og skjering, og sider + bøger vart i går malt til kjøtdeig med ein del vekkskjæring av blodslege/øydelagt kjøt.

 

Heretter blir det anten lodda og litt tyngre kuler som Rhino, Woodleigh, utskjelte Oryx eller homogene kuler som XP3. Sistnevnte har eg nytta med godt resultat før i fabrikkladd utgåve, som eg heldigvis har nokre att av.

 

Framleis god jakt og haust til alle.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Nøkternt oppsummert har det skjedd før og, på reinsimle for to år sidan med same kombinasjon, då kort hald på kring 50 meter. Den var og ille med blodslegne sider. Med skot lavt i bog.

 

4 elgar (2 vaksne og 2 kalvar) eg har felt med same kule/våpen var i grunnen fine slakt. Halda var her både korte, middels og lange, med treff i/bak/framfor bog.

 

Ellers har eg nytta AB 180 grains i 300 win mag med godt resultat på 4 elg og lange hald, dels betydeleg verre på litt fleire hjort med omsyn til blodslegne slakt. Spesielt når kula treff bein.

 

Har alltid likt kula med omsyn til pris/presisjon og effekt. Men no innser til og med eg at kaliber med stor fart gjerne krev at eg vel ei meir solid kule.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull. Har skutt over 100 dyr med Accubond, kanskje nærmere 200 også, og jeg har skutt 140 grs Accubond ut av min 6.5x65rws i over 1000 m/sek, og har aldri hatt blodslåtte slakt. Skudd plassering er nøkkelen, ikke hastighet.

Det er jo fantastisk at du aldri har opplevd blodslått på et så stort antall dyr. Så fantastisk at min umiddelbare reaksjon er at du ljuger.

 

For å dreie litt på saken, alle er ikke like gode til å plassere skuddet på rett sted som du kaller det. Og det er ingen tvil om at langsommere kule gir mindre blodslått enn en rask kule. Og ja, jeg har også skutt noen hundre dyr uten at jeg trenger å briske meg med det.....

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 10-12 dyr i Namibia med .375H&H 260 grain Nosler Accubond, Oryx og Blue Wildebeest....den har gitt god ekspansjon og stor sårkanal, det er den kula jeg har best erfaring med i tillegg til 235 grain Barnes X..

 

Men kuler kan oppföre seg helt forskjellig i ulike kalibre..

Link to comment
Share on other sites

Men har du skutt noen 100 dyr med Accubond da? Eller er du bare verdensmester sånn generelt? Jeg skjøt med 200 grs kule i 308 i min tidlige karriere, og de kulene var nærmere 600 m/sek enn 700 m/sek, og jeg har aldri hatt så stygge slakt som den gang. Jeg har skutt dyr på såpass lange hold at farta er mer enn lav nok, og allikevel fått blodslåtte dyr, så igjen, i mine øyne er plassering hovedårsak til stygge slakt, og ikke nødvendigvis fart.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull. Har skutt over 100 dyr med Accubond, kanskje nærmere 200 også, og jeg har skutt 140 grs Accubond ut av min 6.5x65rws i over 1000 m/sek, og har aldri hatt blodslåtte slakt. Skudd plassering er nøkkelen, ikke hastighet.

Har sagt det før, og sier det igjen, dette er en kule langholdfolket liker. Tipper de 100 - 200 dyrene ikke er skutt på det vi kaller normale jaktavstander i Norge? Lettekspanderende kule på 300 - 400m og utover er sikkert ganske fornuftig, men til jakt på normale avstander finnes det betraktelig bedre egnede kuler.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen må vel bli att det finnes andre kuler som er mindre ømfintlig på skuddplassering da? Jeg skyter helst midt i bogen(gjerne gjennom skuldra og) da det viktigste for meg er att dyre går i bakken og ikke om jeg får noen kg ekstra med kjøtt deig, når det er sagt har meget god erfaring med Barnes TSX når farten blir høy! syns den tåler godt å støte på litt bein på veien og..

 

Gode og dårlige erfaringer får man før eller siden uansett hvilke kule man velger, det er for mange andre faktorer som spiller inn.. Kaliber, Hastighet, Avstand, Utras, vinkel osv. osv.

 

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Faktisk så har jeg ikke hatt blodslåtte slakt med Accubond. Men med Oryx, Woodleigh og Fusion i lave hastigheter så har det sett ille ut. De som har blitt tatt på lange hold, har vært skutt med Berger i godt under 500 m/sek ved innslag, og da så det ikke så pent ut. Men dette var bogskudd og ikke høye lungeskudd. Men store fine hull ble det uansett ;)

 

Det er mange som tror at en grusom magnum ødelegger viltet. Har fått mange påstander på skytebanen når de ser at jeg skyter opp med 338lm, om at " den der sprenger du vel hjorten med"? Hvorfor det? Ei stor god kule i lett trav (865 m/sek) sprenger ikke mer enn ei 150 grs kule utav en 308. Men det sliter jegere flest med å forstå.

Link to comment
Share on other sites

enig med deg knuterik

Eneste ødelagte slaktet jeg hadde med 300 win mag var når jeg tok ei kolle på 30 meter, 180 grs Accubond i 900 m/s.

Traff midt i bogen og dønn midt på knokkelen både på vei inn og ut :oops: er vel omtrent det værste stedet man kan treffe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rolig som skjæra på tunet :)

Men synes det er dumt å bli kalt en løgner. Jeg går langt for å dokumentere både skytinga jeg bedriver, likeså jakta. Jeg har ingen personlig gevinst av å lyve om noe som helst, ei selger jeg heller Nosler Accubond kuler. Men jeg har faktisk bred erfaring med nevnte kule i xxx antall felte dyr, og synes det er synd at de som opplever det trådstarter beskriver, bytter kule pga noen få uheldige opplevelser. Man kan nok fint lage søl med Accubond om man skyter midt i bogen. Jeg tror neppe det finnes noen kuler som ikke lager blodsøl akkurat der. Jeg har iallfall ikke opplevd det, og av den enkle grunn, skyter jeg heller aldri midt i bogen. Men det er opp til hver enkelt å bestemme dette selv. Men skyld da ikke på kula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår trådstarter sin frustrasjon. Ingenting er mer irriterende enn når man føler at ting går til helvete. Flere ganger.¨

 

Samtidig så har Knut Erik ett fryktelig godt erfaringsgrunnlag; uansett hvor lei han er blitt av hjortekjøtt så tviler jeg på at han tar seg råd til å bosse 200 dyr...

Uansett BC på kulen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mye interessante betraktninger her:-)

 

Har akkurat partert 5 rein, tålig bra skutt, noen med et hull, noen med blodslått kjøtt. Egentlig tenker jeg ikke over dette lenger fordi det ikke er et problem annet enn for syns skyld...

Det er litt begrepsforvirring ute og går; Er det blod i HINNER eller blodsprengt i KJØTTET? Det siste er sjelden vare.

 

For en del år siden parterte jeg elg for andre jaktlag, og hørte mye prat som i denne tråden, men etter hvert ser jeg at kula/hastighet/kaliber etc. spiller ingen rolle hvis vi ikke snakker om rene varmintkuler. Det som ser "bomba ut" er i praksis målt i gram kjøtt. Skjær vekk>problem løst.

 

Er det egentlig noen som regner på tapt kjøtt som en kostnad lengre??? Jakt i dag er så dyr(alt inklusive) at kilosprisen i praksis passerer tusenlappen;-) (rype på leid terreng i dag er vel dyrere enn kokain pr. gram???:-) )Det billigste er å ikke jakte, men kjøpe kjøttet ferdig. Nå skal jeg selge noe reinskjøtt. Det koster 5X+++ mer enn jeg får for det...

En elg vi jaktet en fredag her for noen år siden der alle tok seg fri fra jobb, regnet vi ut at kostet 500 kr. kiloen...

 

Skyt med gode kuler i et eller annet kaliber du føler for, tren så du skyter godt, ta kurs i kjøttskjæring og hiv blodslåttt kjøtt på reveåta og jakt rev og du kan ta ut 5 rådyr ekstra for hver rev du skyter;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter hjort for andre, som igjen selger slaktet. Med 50 dyr på kvota hvert år, blir det endel slakting på meg. Og da vil jeg gjerne levere et pent slakt, som da også er pent skutt. Og jeg har fått mye skryt for det, og blir oppmuntret til å fortsette slik. Så har vi andre jegere i valdet som ikke er så opptatt av hvordan det ser ut etter skudd og slakting. Da ser det strax verre ut.

Link to comment
Share on other sites

Det var for ordens skuld mest blod mellom/i hinner i det tilfellet eg omtalte innleiingsvis. Hadde eg hugsa korleis skulle eg lagt ut bilde frå Samsungtelefonen min. Den viser knallraudt slakt frå halsen til langt bak på sidene.

 

Og det er sikkert feil å bruka få døme som statistisk grunnlag, som i mitt tilfelle, og det vil eg heller ikkje. Folk må bruka den kula dei vil, og bastante konklusjonar er ofte tvilsame. Eg har og sett mykje blodslegne slakt, der viltet oftast var felt med normalkaliber og Norma Elite. Når eg tenkjer meg om, er den "finaste" kombinasjonen 300 win mag og 12 gram Lapua Mega, men det set vel i gang ein ny runde med diskusjon her (og greit det).

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

jeg har på langt nær det store erfaringsgrunnlaget , med i underkant av 20 felte rein. De 2 med mest ødelagt kjøtt eller blod i hinner osv var skutt hhv. med 30-06 180 grs Lapua Mega kjøpeammo og 270win 140grs Federal Trophy Bonded kjøpings. :)

Min foretrukne "medisin" har endt opp som beryktede 140-150grs Hornady interlock i 270win, i "passe" fart.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull. Har skutt over 100 dyr med Accubond, kanskje nærmere 200 også, og jeg har skutt 140 grs Accubond ut av min 6.5x65rws i over 1000 m/sek, og har aldri hatt blodslåtte slakt. Skudd plassering er nøkkelen, ikke hastighet.

Hvor er din foretrukne skuddplassering for å unngå blod mellom hinnene?

Link to comment
Share on other sites

Har skote ca 30 dyr med 140 grs accubond i V0 850m/sek, eg har ca samme antal med 140 grs interlock i samme kaliber. Samtlige hjort skote med reine fine sideskot bak bogen på måneskinnsjakt.

 

Mi erfaring er at det blir minst etterarbeid med slaktet med hornady interlock av desse to kulene. Dybdevirkningen virkar og for å vere litt sikrare med interlock då eg har opplevd å ikkje få gjennomskot med accubond noko eg ikkje har sett med interlock.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt flere hundre villt med denne kula. Har ikke helt antall, men ca 30 dyr (gris, hjort, rådyr) i inn og utland, med accubond i 300 wsm, 6.5x55 og 7x65R. Jeg har hatt ett stygt slakt, det var et rådyr som ble skutt midt i knoken... da ser det jævlig ut uansett. Jeg synes accubond er en fotreffelig kule med fin terminalballistikk, og så lenge jeg har god tid og lirker kula inn mellom to ribben... så ser det bedre ut med denne enn noe annet jeg har prøvd. Dette er min standardkule i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Til Knut Erik

Først vil jeg bare si at jeg syntes det du bidrar med på kammeret, er noe av det som er mest interessant å lese. Du er banebrytende og har utvilsomt meget god peiling på det du driver med. Kula tråden dreier seg om har du også brukt mye, og til ditt bruk er den sikkert meget godt egnet. Men det hadde vært interessant å høre om du vil anbefale N-A kula til jegere som skyter utelukkende på avstander ut til ca 100 meter, og som kanskje har nok med å sikte midt i bogen?

Link to comment
Share on other sites

Det er det vanskelig å svare på. Jeg har ikke satt den kula midt i bogen på et dyr, men jeg vil tro at den i likhet med andre kuler, vil lage er stort hull, og gi mye beinsplinter og blodfyllte boger.

 

Jeg skal i år jakte 220 grs Lapua Scenar L i min 30-06 AI. Jeg tok 12 dyr med den kula i fjor og resultatet var meget bra. Jeg skal ta bilder av alle slakta og poste i en ny tråd, så kan folket gjøre seg opp en mening selv. Lapua sier at kula kan brukes til jakt, så ingen kan arrestere meg for å bruke uegnet kule.

 

Alle jakt kuler er nok godt egnet til det meste, og om det er du som jeger som tilslutt skal ha dyret, so forstår jeg at det ikke alltid er så nøye om man må kutte vekk litt kjøtt. Men det er en luksus jeg ikke har, og dermed har jeg som sagt, funnet ut at Accubond, Berger og Scenar L fungerer til mitt formål :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker bildene dine KnuteriK, treffer du høyt og tar ryggrad pluss kanskje lungetoppen?

Slike treff er vel stort sett knall og fall, og naturligvis blir dette mye finere slakt enn knust bog inn og ut.

 

Har noen råbukker skutt på denne måten med 150 grs Hornady Interlock i 308 Win, og resultatet er rett ned og reine fine slakt.

Samme kule satt i bogbeinet ville nok gi en del søl, men som enkelte hevder...til eget bruk kan en skjære bort det en ikke liker.

Link to comment
Share on other sites

Har selv dårlig erfaring med 270 mtp myyye daublod..Har brukt Accubond, Swift, Tonheim og Barnes, men like gale alle sammen.

Har skutt flere hjort med lette kuler i 300 win mag og hastigheter over 1000 ms med mye finere resultat enn i 270`en min, dette både med Tonheim, Accubond og Barnes.

Kula som skal brukes i år er accubond i både 338 Norma, 30-06 AI, 300 Blaser imp og 6,5-30 JDJ. Kula går utrolig godt, og har vist seg å ikke ødelegge mere enn andre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mye sterke meninger om mye på denne tråden. Nå har ikke jeg skutt så veldig mange hundre hjort men noen. Har studert jaktkuler og deres virkning i en mannsalder. Har skrevet det før men gjentar det gjerne : Det er situasjonen og plassering av skuddet som avgjør nesten alt, dyr som er lenge i bevegelse etter skuddet får mye oftest mer blod mellom muskellagene og i hinnene. De som går ned i smellet og blir liggende har oftest lite blod nevnte steder. Ryggskudd er perfekt her.

 

Så bruker man ei kule som ikke går helt i splint så er det andre ting som bestemmer hvor mye blod man får mellom kjøttlagene etc. Det kan også virke som om feite dyr ofte får mindre blod mellom lagene enn magre dyr, der er vel mer plass til blodet i sistnevnte(?)

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Accubond i en 7mmRM på hjort, samt at jeg brukte den tidligere på rådyr også.

 

Accubond .284/140grs @ 960ms

Accubond .284/160grs @ 900ms

 

Med 140grs AB spurte bl.a han jeg jakter hos i Skottland om hvilken kule jeg brukte, da det var noe av de peneste slakta han hadde sett! Dette er da en som feller ca.400 rådyr pr.år

Har også brukte 140grs kula på hjort, sitter igjen med inntrykk av at jeg har flere knall og fall med 140 VS 160grs Accubond på hjort. Jeg har med vilje testet litt forskjellig treffpunkt (høyt, lavt, bak bog, midt i bog osv)

 

Har hatt et fall som var ordentlig grisete med Accubond, dyret sto mer skrått en jeg trodde og kula dro med seg noen ribbein på vei inn. Skutt skrått bakfra. Dette skuddet avskrev jeg tvert som "shit happens"

Hvor mange dyr jeg har felt med Accubond? Har det i boka mi, men "gidder" ikke å lette ræva fra godstolen nå. Men det har blitt noen rådyr og hjort.

I fremtiden er det rådyr med 6,5 og A-max og hjort med 7mmRM og Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Hei dere.

 

jeg jakter kun med accubond i min 6,5-284. Skyter 140grs i 920ms

 

I fjord skjøt jeg 1 reinsbukk på 101kg. Stort dyr på ca 100m hold. datt som en sekk i smellet!

 

Dette slaktet så helt forjævlig ut for å si det son. Var blodslått fra nakken til baklåret. kulen traf riktig nok mitt i bogen å klippet beinet av på inn siden.

Er det verste jeg har sett på de ca 50 hjortedyrene jeg har skutt med denne kula.

 

Men jeg skjøt 9 hjort å to rådyr med samme kule å ladning. i fjord, men det er første året jeg jakter med forvåkst 6,5 hylse. Her var slaktene helt normale.

 

Vi skjøt to store reinsbukker sammtidig den dagen. kompisen min skjøt en på 80kg men oryx i 30,06. Jeg syntes også dette slaktet så stykt ut.

Han har skutt mer rein en jeg har å mente dette var normalt. IKKE VET JEG, men syntes det var gale.

 

Om dette var tilfeldig eller om reinen tåler mindre vet jeg ikke! BARE EN TANKE.

 

Accubond er en fantastisk kule :D

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Accubond i en 7mmRM på hjort, samt at jeg brukte den tidligere på rådyr også.

 

Accubond .284/140grs @ 960ms

Accubond .284/160grs @ 900ms

 

Med 140grs AB spurte bl.a han jeg jakter hos i Skottland om hvilken kule jeg brukte, da det var noe av de peneste slakta han hadde sett! Dette er da en som feller ca.400 rådyr pr.år

Har også brukte 140grs kula på hjort, sitter igjen med inntrykk av at jeg har flere knall og fall med 140 VS 160grs Accubond på hjort. Jeg har med vilje testet litt forskjellig treffpunkt (høyt, lavt, bak bog, midt i bog osv)

 

Har hatt et fall som var ordentlig grisete med Accubond, dyret sto mer skrått en jeg trodde og kula dro med seg noen ribbein på vei inn. Skutt skrått bakfra. Dette skuddet avskrev jeg tvert som "shit happens"

Hvor mange dyr jeg har felt med Accubond? Har det i boka mi, men "gidder" ikke å lette ræva fra godstolen nå. Men det har blitt noen rådyr og hjort.

I fremtiden er det rådyr med 6,5 og A-max og hjort med 7mmRM og Accubond.

Så vidt meg bekjent, er du også en av herrene som skyter på lengre hold enn folk flest gjør på jakt?!? Filmer jeg har sett fra denne type jakt i Skottland tyder iallfall på at andre gjør det. Bare så det er sagt, har jeg ikke noe problem med akkurat det. Dere kan skyte, trener mye og leverer varene! Tillater meg derfor å stille deg samme spørsmål som jeg gjorde til KE; ville du anbefalt denne kula til en jeger som skyter på maks 100 meter og ikke har kapasitet til å gjøre annet enn å sikte midt i bogen?

Link to comment
Share on other sites

jan.borge viss du siktar til mitt innlegg så kritiserer eg ikkje. Eg er berre nysgjerrig for det å klare så gode treff er ikkje så heilt lett. Mange klarer ikkje dette enten fordi dei ikkje skyt bra nok,men ved for eksempel drivjakt så har ein dårlig tid til finsikting og mange prioriterer då berre å treffe innafor "sirkelen" . Desse vil kanskje ikkje oppleve Accubond som korkje betre eller verre enn andre kuler med tanke på kjøtskade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bedriver ikke drivjakt. Det er den mest forkastelige jaktformen jeg vet om. DA snakker vi skadeskyting og brudd på paragraf 19. Men nok om det.

Jeg trener mye gjennom året, er med på en del konkurranser, og skyter i snitt mellom 3-5000 skudd pr år. Alt er trening til jakt, og jeg skyter i vind og noe regn.

Jeg posterer i utmark, 100 meter fra innmarka, slik at jeg har kontroll på dyr som kommer og går. Foretrekker å skyte dyra på innmark, men i de seinere år, har det også blitt felt en del dyr som er på trekk til og fra, da de har lagt om på vanene sine.

 

Dyr som beiter, blir gjort oppmerksomme med en plystrelyd, eller et HOY!!. Når de da retter seg opp, har jeg en naturlig siktepunkt oppe bak bogen, som jeg automatisk finner, og sender kula dit. Innafor 300 meter, skyter jeg enkelt innafor den berømte snusboksen (70mm), og dyra går rett ned.

Dyr som er på vei til og fra beite får egentlig samme medisin, jeg roper på de etter at jeg har målt avstand og ellers rigget meg klar, og når de stopper, så dreper nysgjerrigheta dem.

 

Jakter mye i måneskinn, og da fungerer alt på samme måte.

Jeg er ikke lenger nervøs når jeg skyter en hjort. Jeg kan få puls om det er en flott bukk, eller et element som gjør skuddet særs krevende, men å skyte ei kolle eller en kalv eller en liten bukk får ikke pulsen til å stige lenger. Kanskje ørlite på den første hjorten i ny sesong, men så går det litt over på automat, og det blir litt "jobb" over det hele. Det er nok ikke så populært blant de romantiske jegerne, men sånn er det, dessverre.

 

Men jeg har moralen i boks, og koser meg på jakt, og gleder meg hvert år. Har for øvrig en ettersøksstatistikk som lyder på 14 dyr av 330 felte.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Accubond i 6,5x55, 7x65R og 7mm Rem mag, i 6,5x65 bruker jeg Swift scirocco, i 30-06 bruker jeg 150gr TTSX osv. Før brukte jeg en del Lapua Mega fabrikk i 6,5x55. Det er den børsa som brukes mest på innmark.

 

Er det stor forskjell på hvordan slaktene ser ut? Tja..

På innmark, normale hold plasserer jeg alltid skuddet høyt bak bogene, helst slik at jeg tar blodårene og sneier borti ryggraden. Dyret går rett ned og det pumpes ikke blod ut mellom hinnene. Det er det optimale. Slaktene blir pene, men de ble like pene når jeg brukte Mega.

 

På drivjakt, smygjakt og postering til fjells hvor holdene kan blir lange, dyret ikke står i 90 graders vinkel osv... Så sikter jeg midt i for størst mulig marginer. Har fått noen griseslakt, men sånn er det når det er jakt og ikke slakting en bedriver.

 

Det blir ofte store forskjeller på to tilsynelatende like skudd, lik skuddplassering, samme kule og patron. Det er mye mer enn bare kule og hastighet som gir utfallet, men selvfølgelig ser man enkelte "trender" når man skyter såpass mange dyr som K-E. Her har det vel falt rundt 50 dyr for Accubonden, blanding av Hjort og Rådyr. Helt ærlig så ser jeg ikke store forskjeller fra de andre kulene vi i valdet bruker.

 

Artig at folk deler erfaringer med forskjellige kuler, ser frem til å se hvordan slaktene ser ut når de blir beskutt med 220gr Scenar-L.

 

Oi..dette ble litt av et innlegg..kort oppsummert, jeg er ikke sikker på noe.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

ville du anbefalt denne kula til en jeger som skyter på maks 100 meter og ikke har kapasitet til å gjøre annet enn å sikte midt i bogen?

Uten tvil ja.

 

Fra Skottland har jeg bare skutt rådyr. All hjort er skutt her hjemme i Norge.

95% av mine fellinger er fra 25mtr til 250mtr. Med hovedtyngde mellom 60-180mtr

 

De resterende 5% er når jeg oppsøker andre områder eller er i LH modus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når eg nemnte drivjakt så kan det nok hende at andre heller ville kalle det eg snakkar om som trykkjakt, dvs nokre jegerar posterar,mens andre jegerar går sakte gjennom terrenget. Ikkje jaging med hoing og skriking for få fram dyr i full fart eller jaging med drivande hund,men nok om det.

 

Eg har aldri brukt Accubond ,men eg slo opp i boka "Rifle bullets for the hunter"av Barsness, Boddington mfl og der får kula veldig bra kritikk. Det blir nemnt at den er ei blanding av maximum ekspanderende kuler dvs cup & core kuler og kuler som Oryx, Scirocco,Interbond altså kuler med stor ekspansjon og balanserte kuler som t.d. Barnes TSX altså meir penetrerande kuler. Med andre ord ei kule som gir forholdsvis stor ekspansjon og samtidig god penetrering eller sagt på ein anna måte ei god allround kule.

I samme artikkelen advares mot høg hastigheit som over 3000 fps ved anslag,men da for vanlige cup & core kuler.

 

Forresten så har Accubond sin slektning Partition eit rykte på seg for mykje kjøtøydeleggelse,men kan det rett og slett ha med skotplassering å gjere? For når ein les kva Nosler skriv sjølv så burde det ikkje vere så enorm forskjell i praksis http://faq.nosler.com/index.php?action= ... artlang=en" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen dyr nå med Accubond i 9,3'en og vil da si at penere slakt og bedre knall og fall skal man lete lenge etter. Nå er vi 3 stk i jaktlaget som bruker Accu'en (calber 9,3x62 og 280 Rem) og vi er alle like fornøyd. Men hvordan den funker i 270 skal jeg ikke uttale meg om...

Link to comment
Share on other sites

Her noen bilder av Nosler Accubond i 1040 m/sek, på 75 meters hold, høyt ryggskudd.

 

IMAG0236.jpg

IMAG0235.jpg

IMAG0234.jpg

 

Her er ei av 3 kuler som jeg har funnet igjen.

IMAG0227.jpg

 

 

 

Standard utgangshull 140 grs Accubond

DSC00638.jpg

 

Har redigert bort bilder med komentarer som viser jakt på langt over det som regnes som forsvarlig samt skyting på flere dyr samtidig.

BRM , Moderator.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...