Jump to content

Flere enn meg som synes priser på best-guns har sporet av ?


pondoro

Recommended Posts

Leste i The Field at en standard sideligger game-gun fra Purdey nå koster fra 94.000 engelske pund..

 

Hmm.....de sier de bruker ca. 800 timer på å bygge disse..

 

La oss si lönnsutgifter 800 timer x 200kr. = 160.000

 

Stokkemne 15.000

 

Baskyle/piper (tipper litt nå..) 30.000

 

Sum 205.000

 

Avanse på mer enn 700.000 pr. produsert hagle....jeez..!

Link to comment
Share on other sites

Tja vil du ikke betale for en best gun kjøper du noe annet og surver over prisene er brae dumt da di alltid finner noen som er dumme nok til å betale slike summer for ei hagle/rifle.

 

Det samme er det med folk som kjøper seg stygg dyre tyske sportsbiler når du fint klarer deg med en Toyota Avensis :wink:

Link to comment
Share on other sites

Purdey faller i klassen smykker/status for de rike/adelen.

Dette har lite med våpen å gjøre og du trenger ikke

å se på prislappen - Prislappen er ikke for deg.

Prøv å se på prisen som en Nederlandsk auksjon -

Prisen starter på toppen og synker nedover til rikfolk

hugger til og noen får tilslaget.

Nestemann får vente 800 timer.

Prøv å selge Adelige titler de rike vil ha - Det ville bli saftige priser skulle je tru...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Purdey_%26_Sons" target="_blank

 

De som higer etter ett sniff av status kan se om de finner en pent utslitt Purdey eller noe for en overkommelig pris i restebingen:

http://www.guntrader.co.uk/Purdey,+Jame ... s-For-Sale" target="_blank

 

XXL har fremdeles gunstige tilbud for almuen:

(XXL gjør det de kan for å gjøre våpen vanskelig tilgjengelig på hjemmesiden.)

NOK 2499

Hagle Weatherby PA-08 Synthetic 26´´12/76 66 cm

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 49_1_style" target="_blank

(Merkelig - Har regjeringen stanset importen av russerhagla

eller er den bare utsolgt på grunn av panikkjøp av frykt for importstans?)

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Purdey faller i klassen smykker/status for de rike/adelen.

Dette har lite med våpen å gjøre

Hvis du noen gang får et slikt våpen i hendene skjønner du fort at dette absolutt har med våpen å gjøre. Høy pris, flotte utsmykninger og overdådig luksus, ja, men definitivt bygget for å ha bruksegenskaper av ypperste klasse.

Hvorvidt man synes det er verdt prisen er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

"Du kan vel gange fakturerbar timespris med 3. 200kr/time kjøper deg ikke fagarbeidere".

 

Kan ikke tenke meg at Purdey betaler sine fagarbeidere 600 kr. timen..

 

 

De betaler ihverfall mer enn 200kr; her oppe i Skottland er timeslønn for div ufaglært løsarbeide (lasting/lossing, fiskeindustri osv) rundt £12.

Og du ser også helt bort fra sosiale utgifter (nei-det er ikke bare Norge som har slikt...)

Link to comment
Share on other sites

jeg syns ikke at dei har sporet av. dei er bare på et annet spor enn meg. det er bare å gå i banken å pantsette alt hvis man ønsker å gå på det sporet. mange betaler en formue for malerier som ser ut som julebordsdiare på et lerret.en skikkelig flott hagle er vel brukskunst/kunst som kan brukes i tillegg. jeg liker å se på fine børser med eksklusive skjefter og smekre linjer. godt at noen produserer slike fine børser så jeg kan få se bilder av.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at Purdey, Holland&Holland og Boss med flere har sporet totalt av på prisene... og profitt pr. våpen..

Tilgangen på fagfolk til å produsere det beste er begrenset.

Da stiger markedsprisen hvis etterspørselen stiger.

Det er ikke noe mer eksotisk enn om du skulle selge en

leilighet sentralt i Oslo. Du selger til høystbydende ikke sant?

Kjøperen er villig til å betale for å kunne spasere til Karl Johan.

Du driver neppe med aandsvageomsorg og vældedighed og selger med 70% rabatt - gjør du?

Det samme forholdet finner du her - Utsøkt høyt etterspurt kvalitet med begrenset tilgang selges til høystbydende.

Det er ikke noe galt med å ta ut den profitt markedet vil bære med mindre man er dårlig informert og har en Sosialistisk grunnholdning som ikke liker kapitalistisk grådig profitt.

 

Det samme forholdet finner du i markedet for dyrere ur.

Dette er smykker/luksus/status for de rike.

Selv klarer jeg meg utmerket med en pent brukt Casio til £ 22.50 med Radio-Control. Den går helt presis og kan fange opp signaler fra 4 radiosendere - Tyskland, Storbritannia. Japan og USA.

(Akkurat denne modellen stiger i pris på bruktmarkedet, men jeg selger ikke :-)

Det er status det og gir beundring for god utsøkt smak og teknologisk teft - Beundring - den mest ettersøkte partikkelen i Universet - men det er stort sett bare Nerder som meg selv som lar seg imponere. (I min omgangskrets vil ett rådyrt smykkeur bare gi ett skuldertrekk og folk ville undres på om jeg ikke lenger er NERD - min status ville synke dramatisk.)

 

Rikfolk har penger og noen er villig til å betale for kvalitet/luksus/status. Andre stikker innom BurgerKing før de spaserer til leiligheten bak slottet. Antrekket minner om noe Bill Gates går i-

Genser og jakke fra Gant og noen myke sko til en tusenlapp. Ganske ordinært, men mannen har gjerne NOK 5000-6000 liggende løst i baklomma (Lommepenger :-) i tilfelle han plutselig skulle få lyst på noe. I tilfelle han skulle

trenge mere har han kontantkort og kredittkort mer enn de fleste.

(Jeg husker en gang han gikk litt duknakket fra en visning på en bedre leilighet - "Ja, da får jeg skrape sammen er par millioner ekstra da.")

 

Dette er ingen grunn til bekymring - Tilgangen på folkehagler og bedre er rikelig. Treffer gjør dem også.

 

Just my 500 €URO :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

De betaler ihverfall mer enn 200kr; her oppe i Skottland er timeslønn for div ufaglært løsarbeide (lasting/lossing, fiskeindustri osv) rundt £12.

Og du ser også helt bort fra sosiale utgifter (nei-det er ikke bare Norge som har slikt...)

 

La meg gjette på £ 21 pluss saftige personlige tillegg for de dyktigste.

Så kommer sosiale omkostninger. Bonus. Pensjon. Administrasjon og alt det andre.

Billig blir det neppe. Noe i gata med reparasjon av Avionikk/elektronikk/biler per time fakturert.

Fagfolk koster alvorlig mye hvis du vil ha det beste.

Enda mere hvis du har produksjon i London.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1: Lønnskostnader er langt fra de eneste utgiftene man har ved produksjon, man skal også betale ting som bygg, strøm, verktøy og råvarer. Fakturerbar timespris handler derfor om mye mer enn hva de ansatte får utbetalt.

Punkt 2: En vares verdi bestemmes til syvende og sist av markedet. Hvis folk vil betale 1mill for et slikt våpen så er de per definisjon verdt så mye.

 

Du synes ikke det. Og det må du selvfølgelig få lov til å mene. Samtidig er det ikke noen tvil om at Purdey & Co gir, alltid har gitt og alltid vil gi fullstendig faen i hva du og oss andre fattiglus måtte mene. Og jeg har til nå ikke sett et eneste godt argument for hvorfor de burde endre på det.

Link to comment
Share on other sites

London Best guns og børser fra Ferlach..... Det er rett og slett udannet og spørre om prisen. En bestiller betaler og ser glad ut. Har en ikke råd lar en det rett og slett være. Sånn er det bare.... Jeg har lyst på en Scheiring , men dessverre jeg har ikke råd ,får nøye meg med Blaser K95.

Funker det og . 8)

Link to comment
Share on other sites

God dag god dag, mitt navn er Ståle Krapyl,

det er jeg som driver byens våpenasyl...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Diminishing_returns

 

...und so weiter

 

Du betaler ikke for ei hagle, du betaler for et smykke, og Purdey kan ta hva fanden de vil. Skal du bare skyte får du mer for pengene i en litt påkostet Beretta til 1/30-del av prisen av en Purdey. Å klage over prisen på noe i den klassen vil jeg nesten karakterisere som absurd.

Link to comment
Share on other sites

hehehe ,,,, godt med litt sutring ... jeg var så dum og spurte herr Giesske om pris på en ny skinne drilling i en litt annen konfigurasjon enn min egen.

Fikk til svar 33500 Euro .Han ble litt fornærmet ,,,,, sånt spør en ikke om ,,, Skal vi bestille best guns fra Ferlach ,Suhl og London ,,, betaler vi og smiler pent... Thats life. Baikal funker bra det og ...Smykker koster rett og slett ,men bommer like bra.,..

Markeds økonomiske betraktninger som gjelder for Remington , mauser , blaser og andre ... gjelder nok ikke for dette segmentet av markedet ... Dette er våpen som selges uansett pris... Thats life

Link to comment
Share on other sites

Man får lobbyere for minst en Best Gun i året på blåresept etter beste sosialdemokratiske mal ...

 

Thor!!!

Fysj. Det der vet du er helt feil.

Sugerør ned i Statskassa er ikke veien framover.

Her satser vi på solid avkastning og saftige overskudd

i Statsfinansene - Så kan andre plages av underskudd

og statsgjeld og desslike med annen elendighet som følge.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

PUC (Product Unit Cost) er mye høyere enn timeprisen til de som faktisk gjør jobben med å lage noe.

Jo mer profilert et produkt er, jo større er forskjellen. (Dette er det mange firma som ikke tenker på når det blir argumentert mot de høye lønningene på produksjon i Norge!...)

Hvor stor denne forskjellen er, kan avhenge av svært mange faktorer. Men som nevnt, profilerte firmaer (av såkalte "kvalitetsvarer"...) har en (som regel) høy PUC.

Jeg tror nok at den reelle timeprisen ligger et sted mellom £50 til £100. Gang da (la oss, for tankens skyld) £75 med 800 timer. Da får vi en kostnad på ca. 600000 NOK. Det som blir igjen da går til aksjonærene, fremtidige investeringer, etc...

Jeg synes ikke at et firma som bruker 800 timer på å lage et produkt på rundt 3~4kg da har tatt seg blodpris på dette produktet...

Link to comment
Share on other sites

200 kr i timen for børsemakerne hos Purdeys er nok altfor lavt anslått, gang dette med 10 så er vi nærmere.

 

Dessuten - et stokkemne til 15000 kr er også fort vekk 10 gangeren for lavt det også. Vi snakker ofte om Exhibition grade her.

 

Lokalene er nok også svindyre. Butikken ligger i et meget eksklusivt strøk rett øst for Hyde Park og prisnivået her er to gangen av Oslo.

 

Dessuten tar de råd til å ha en apekatt som dørvakt/tyverisikring, sånt koster jo litt det også.

 

Slet faktisk å finne noe til under 1000 kr i butikken, men de hadde noen Purdey slips til rundt 80 pund. Dyreste hagle jeg så var på solide 120 000 pund.

 

Ville jeg hatt en? Absolutt, smekre og lekre saker!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
"Du kan vel gange fakturerbar timespris med 3. 200kr/time kjøper deg ikke fagarbeidere".

Kan ikke tenke meg at Purdey betaler sine fagarbeidere 600 kr. timen..

De betaler ihverfall mer enn 200kr; her oppe i Skottland er timeslønn for div ufaglært løsarbeide (lasting/lossing, fiskeindustri osv) rundt £12.

Og du ser også helt bort fra sosiale utgifter (nei-det er ikke bare Norge som har slikt...)

Og det er sikkert arbeidsgiver avgift også

 

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...