Jump to content

Avstemming. Plukke hylser?


schultz_30-06

Hvilke hylser bruker du til hjemmelading?  

142 members have voted

  1. 1. Hvilke hylser bruker du til hjemmelading?

    • Engangskutte hylser funnet på banen
      78
    • Kjøper nye hylser/patroner fra fabrikk
      66


Recommended Posts

Plukker 308 Norma og Lapua engangskutte.

Samt 45acp

Alt annet jeg skyter samler jeg opp i tønne hjemme

Så er det til metallretur og pante hylser. Sist ble det 2400 kr og det var akkuratt til 100 nye 338Lm lapua nye hylser .

 

Nå er tønna snart 90 kilo så det nærmer seg ny panterunde :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg vokste opp hadde vi en ildsjel i skytterlaget , alt av hylser som kom i bøtta ble sortert og solgt

Alt av inntekter gikk til å drive skytterlag og da spesielt rekrutter , huska det kosta en femmer og ville vi skyte to omganger kosta omgang nr to 25kr . alt av kurs var gratis og rekrutt rifler, utstyr var gratis å låne

 

Plukker selv hylser , spesielt etter jakttrening . men håper det fins flere ildsjeler der ute

Om hylser kan være med på at flere rekrutter får god opplæring og får skyte mer så ofrer jeg gjerne det å plukke "gratis hylser"

Link to comment
Share on other sites

Når spareånden har tatt overhånd, så har jeg plukket hylser. Det har bare resultert i problemer. Så jeg har endt opp med fabrikknye Lapua i 100pk. Faktisk er tilgangen på Lapua-hylser avgjørende for valg av patron. Men den siste tida er jeg blitt litt usikker. Jeg begynner nemlig å få problemer med disse Lapua-hylsene (i 6BR). De begynner å kamre trangt, og helpressing hjelper ikke lenger. Skal kvalitetshylser virkelig ikke vare lenger? Kjøpte dem i 2003. Må nok se meg nødt til å ta i bruk de siste 25 hylsene i boksen nå, og kassere de andre. Hvis jeg kunne plukket disse hylsene på banen, så kunne jeg spart flerfoldige kroner pr. mnd. Det blir fort vekk 2-3 ekstra 6mm-kuler i måneden det! ;)

Link to comment
Share on other sites

Glemmer aldri den gangen forsvaret prøvde ut 338 LM første gangen og det lå igjen kasser med fabrikk hylser skutt 1 gang.

Hva skal man med de da? Lot de ligge.

Hadde det bare vært i dag :mrgreen:

Mat for mine 338 panger hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg passer på å "gå over" alle skytterne for å se hvor mange som skyter med .308 (og ikke er av typen som bruker nato ammo) for så å spørre pent om de lader selv, eller om jeg kunne fått hylsene når de er ferdige. Da får jeg gratis 1 gangs skutte hylser garantert og siden 788en min er ganske rom i kammeret har jeg aldri hatt problemer med kamring etter helpressing.

Link to comment
Share on other sites

Tar med meg mine egne Norma og Winchester hylser hjem.

 

Jeg liker å føre opp hvor mange ganger hver hylse har blitt skutt, så da blir det endel skriving og hylse logistikk. Alle ladninger blir nøye skrevet ned, og oppbevert for seg selv. Men vurderer og spørre om lov til å ta andre sine Norma hylser, om de ikke selv har bruk for dem selvsagt. Gode hylser er fryktelig dyre i innkjøp, så hvorfor ikke ta med seg det man får lov til å ta med seg av hylser? Det er veldig mange som bruker Norma Jaktmatch, og jeg tenker at en ressurs som det er, er greitt å ta med seg og bruke!

Link to comment
Share on other sites

Gode hylser er fryktelig dyre i innkjøp, så hvorfor ikke ta med seg det man får lov til å ta med seg av hylser?

 

Fordi innkjøpsprisen på hylser har svært lite å si på hva det koster å skyte. Som oftest er kula det dyreste, og det med god margin. Og kula får du brukt kun en gang. Pent behandla hylser varer mange omladinger.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet har Lapua .308-hylser til 493,-/100 stk. Lad dem 10 ganger, så koster det 49 øre pr. smell. Det er langt billigere enn kula i patronen, billigere enn kruttet, og neste like billig som tennhetta. Lad dem 20 ggr så er hylsa den billigste komponenten i patronen. Løpsslitasje koster fort vekk 50 øre smellen også. Kjøring til skytebanen koster osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Etter at eg kjøpte den nye tikka rifla kjøpte eg og 50 treningskot med lapua for og få hylser, dette var ifjor sommar. Har desse hylsene endå og har bestemt meg for og kun bruka lapua hylser heretter. Tykkjer dei er best. Før brukte eg alt mulig rart eg fann på banen men det er det no slutt på, men det kan hende at eg kjem til og plukka med meg lapua hylser, får sjå det litt Ann. 6,5x55 for ordens skuld.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Hmm leste litt på innlegga her, jaktdepotet hadde 100 lapua hylser til 493 pr juni 2014, no kostar det 1049. Var no temmeleg stor auke, lønna mi har ikkje meir enn dobbla seg på same tid. Mogleg det har vore mindre auke på andre ting men lapua hylser får eg vist spara på. Er litt dyretid no ser det ut til. Bra eg har vedovn og gratis ved, sjølvhogd iverfall. Gjeld .308 winchester.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Til trådens tema: Når jegerne er så snille at de legger igjen tomhylser på banen, må man jo bare takke og bukke. Jeg samler hylser i 6,5x55, og litt i 30-06 og 9,3x62 også. 22-250 og 308 Norma Magnum (som kan lages fra 7 mm RM) er det sjelden på de banene jeg skyter (folk som skyter slikt, tar jo med seg tomhylsene sine).

 

Jeg tar bare med de hylsene som ser "nye og pene" ut. Så sorterer jeg dem på fabrikat. Etterpå tester jeg dem i kammeret (har jo flere Sauer-piper, med forskjellige dimensjon på kammeret). De som ikke går i kammeret, blir lagt i bøtta for hylser som skal helpresses (de fleste går tilbake til skytterlagets hylseretur, uten pressing). De øvrige blir ladet på ordinær måte (halsen avdreid innvendig med avgrader, og så halspresset i Lee-die).

 

Jeg har aldri sett noen forskjell på hylser "ervervet" fra jegere, og hylser fra nye patroner jeg har skutt. 

 

Det er opptil flere på forumet som mener at hylser skutt i andre våpen ikke kan presses tilbake til normal dimensjon. Min erfaring er som med halspressing, når engangsskutte plukkhylser er helpresset i de gamle Bonanza/Forster-diene fra 70-tallet, er de helt OK.

 

Jeg leser også på forumet at folk som kjøper nye hylser, helpresser dem før de lader. Da må jeg nesten spørre: Hvis dere tror at de tomme kjøpehylsene ikke er "minimums"-dimensjon, hvordan kan dere da stole på at ferdige patroner fra samme fabrikk alltid passer i våpenet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har helpresset nye hylser når de er kjøpt i bulk, en pose med hylser mishandlet i posten viste seg å ha en hel del små bulker og deformasjoner. Like greit da å forsikre seg om at de i alle fall er runde og rette. Fabrikkammo kommer som regel bedre pakket og fri for skader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...