Jump to content

Jakt med Krag


HaakonSkudem

Recommended Posts

Har en gammel krag. Og har veldig lyst til å prøve den ut på jakt. Noen jaktformer dere anbefaler? Rifla er såklart i 6,5 og er uten kikkert eller diopter, her snakker vi åpne jernsikter, original M94 Langkrag slik den ville blitt utdelt til en infanterist en gang før 1940. Er det noen jaktformer der denne kan brukes, eller burde jeg bare bruke den til trening, og kjøpe meg ny rifle? Jeg skulle tro åpne sikter går greit om jeg er forsiktig og legger inn noen ekstra timer til treninga? Noen som har erfaring med jakt uten kikkertsikte?

 

Er jo ei nydelig gammal rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Rådyrjakt på ikke alt for langt hold og i godvær burde være en grei jaktform. Kragen får betydelig treffpunktforandring hvis det blir vått, men det visste du sikkert. Ellers er vel alt som kryper og går i Norge lovlige arter for rifla, men du har sikkert bedre egnede våpen for storviltjakt. En ting er at patronen er litt på grensen for hva som er lurt å fyre av med mot store storvilt, men slik jeg jakter storvilt kan man sjelden være helt sikker på at man ikke snubler over en vanndråpe eller to. Jeg syns i hvert fall storviltjakt er vanskelig nok om jeg ikke skal gjøre det enda vanskeligere med et våpen uten kikkert som er sårbar i forhold til vann, og i tillegg har et litt marginalt kaliber. Men du hadde sikkert ikke tenkt å bruke den til storviltjakt heller, siden du ikke nevner dette i innlegget ditt.

 

Så småvilt og rådyr på moderat hold i godvær er altså svaret.

 

Du vet sikkert også at kragen helst ikke bør skyte vanlige 6,5-patroner, da disse er ladd til høyere trykk enn det den er dimmensjonert for? Et heldig unntak er Norma Rekrutt, som er ladd svakt nok til at den passer fint til trening med krag. Jaktammunisjon bør du nok lade selv, med mindre du vet at den er ladd til lavt trykk. Ladeboka har noen ladetabeller for Kragammo.

Link to comment
Share on other sites

Norma jaktmatch med 6,5g hulspiss er ladd like hardt som rekrutt, forskjellen ser ut til bare å være prosjektilet (som veier like mye) Den skal også ha anslagsenergi høyt nok for Rådyr og bever, som er 980j på 100 meter , jaktmatch har godt over det 1600j. Så der har man ammo som burde være grei til jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke ulovlig å bruke den til jakt, merk at det er nok forskjell på kaliber fra den kragen i 6.5x?? Til 6.5x 55 swedish mauser..

Tullprat! 6,5x55mm har flere betegnelser, herunder både 6,55x55 Swedish Mauser, 6,5x55 Skan og 6,5x55 Krag.

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

Det kommer vel litt an på hvordan man tolker kaliber.

 

Men att det er Tullprat! vil jeg ikke si.

 

Du vil nok slite med å få kammret en 6,5x55 Krag patron i ett 6,5X55 Swedish Mauser kammer. I noen tilfeller en Skan patron i Swedish Mauser kammer også.

 

Skan er vel midt i mellom Swedish og Krag.

 

Dedikerte Krag patroner er vel ladet med lavere trykk en de to andre.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Trykket kan være et problem. Dimmensjonene på patronene er ikke et problem. Dvs det er jo et problem at du uten problem kan kamre en hvilken som helst 6,5x55 patron, selv om den har for høyt trykk.

 

Når det gjelder treffpunktforandringer, så er dette spesielt for krag med frittliggende og tung pipe. En original langkrag vil ikke ha problem med treffpunktforandring med fukt i kammeret. Ihvertfall ikke i samme grad som de ombygde DFS krag'ene.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med jakt er jo at et prosjektil etter å ha forlatt løpsmunningen skal treffe et utvalgt bytte med dødelig konsekvens.

Så til Krag Jørgensen og jakt. Standardpatron for Krag Jørgensen geværene tilfredsstiller ikke myndighetskrav til anslagsenergi for storvilt på gitt avstand.

Dermed er det ikke sagt at 6,5x55 som kaliber ikke gjør det eller at man heller ikke kan lade patroner tilpasset Krag Jørgensen kammer kraftig nok til å møte kravet.

Poenget er at når patronen tilfredsstiler myndighets krav til anslag på gitt avstand så er man over det trykket Krag Jørgensen riflene er laget for.

I enkelte tilfeller har avfyring av overladde patroner ført til sprenging av Krag Jørgensen gevær, og da kan man kanskje si at hensikten i setningen øverst i innlegget ikke lenger er tilstede :wink:

Den er fremdeles innenfor myndighetskrav til jakt på småvilt med standard "Kragtrykk" :D

Link to comment
Share on other sites

Norma jaktmatch med 6,5g hulspiss er ladd like hardt som rekrutt, forskjellen ser ut til bare å være prosjektilet (som veier like mye) Den skal også ha anslagsenergi høyt nok for Rådyr og bever, som er 980j på 100 meter , jaktmatch har godt over det 1600j. Så der har man ammo som burde være grei til jakt. :)

 

Tror denne egner seg meget dårlig til rådyrjakt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke ulovlig å bruke den til jakt, merk at det er nok forskjell på kaliber fra den kragen i 6.5x?? Til 6.5x 55 swedish mauser..

Tullprat! 6,5x55mm har flere betegnelser, herunder både 6,55x55 Swedish Mauser, 6,5x55 Skan og 6,5x55 Krag.

 

Det jeg mente @ razumny er at det er forskjell på 6.5x55 mauser/scan og 6.5x55 krag-jørgensen da det er forskjell på ladetabbeler med tanke på at gammle krag ikke bør utsettes for så høye kammertrykk, det er ikke være en å sjekke litt fakta,

Link to comment
Share on other sites

Kragen er mer solid enn de fleste tror. Den ble laget for å tåle samme trykk som svenskemauseren. Erfaring med Krag i over 100 år viser at den holder godt. P*å grunn av mange slitte våpen, ble konkuranseammunisjon til krag ladet til et lavere trykk, og da holder våpenet mange titalls tusen skudd.

Lader du kragammunisjon med tung kule (over 10 g) og normalt trykk holder den i massevis til alt storvilt i Norge.

Det er heller ingen fare for hverken våpen eller skytter. Treffpunktavvik med langkrag er ikke så mye at du behøver bekymre deg over. Sørg for at kammeret og patronene er fri for olje, så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke ulovlig å bruke den til jakt, merk at det er nok forskjell på kaliber fra den kragen i 6.5x?? Til 6.5x 55 swedish mauser..

Tullprat! 6,5x55mm har flere betegnelser, herunder både 6,55x55 Swedish Mauser, 6,5x55 Skan og 6,5x55 Krag.

Det jeg mente @ razumny er at det er forskjell på 6.5x55 mauser/scan og 6.5x55 krag-jørgensen da det er forskjell på ladetabbeler med tanke på at gammle krag ikke bør utsettes for så høye kammertrykk, det er ikke være en å sjekke litt fakta,

Du har helt rett; det er ikke verre enn å sjekke fakta. Faktum er at et kaliber spesifiserer ytre dimensjoner på patronen. Faktum er at et kaliber ikke spesifiserer type og mengde krutt, type tennhette eller type og vekt på kula. Dette er fakta. Din påstand om at det er forskjell på definisjonene rundt 6,5x55 Mauser, Scan og Krag er kontrafaktisk; dvs. den samsvarer ikke med fakta. De tre er et og samme kaliber, med samme dimensjoner. De har tre forskjellige betegnelser; det er det hele.

 

Forvirringen oppstår fordi det i ladetabeller skilles på 6,5x55 mm Krag og 6,5x55 mm Mauser. Jeg siterer fra Ladeboken, Utgave 4, side 311:

 

At vi fortsatt bruker betegnelsene 6,5 Krag og 6,5 Mauser har med ladningen å gjøre, siden den svakere Krag'en uikke bør utsettes for like høye kammertrykk som Mauser'n.

 

Videre, fra samme bok, side 315:

 

Opprinnelig dreier det seg om en og samme armepatron fra 1894 ... Kammermålene skulle egentlig også være like, men på et eller annet vis kom man til å bruke maksimumstolkene i Norge, og minimum i Sverige. Internasjonalt er det den svenske versjonen som er kjent, og den går under navnet 6,5x55 Swedish. Her i Norge kaller vi den 6,5 Mauser for å skille den fra Krag-ladninger

 

Altså: Samme kaliber, forskjellig ladning.

 

Til sist: jeg er enig i poenget ditt; at det er viktig å være obs på ammunisjonen man bruker i Krag, og at denne er ladet for bruk i Krag. Det er dog etter mitt syn god skikk å forsikre seg om at den ammunisjonen man bruker er egnet for det våpenet man skal skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at et kaliber spesifiserer ytre dimensjoner på patronen

Skal du være pirkete så er kaliber og patronnavn ikke det samme.

Kaliber er boringsdiameter på løpet.

6,5 Krag osv er et navn på en patron, og det er patronnavnet som beskriver ytre dimensjoner på patronen.

Dessverre slurver vi litt for ofte med begrepene, og det fører til misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

Selv om en 6,5x55 mauser ikke er ladet med hensikt å bli brukt i en krag. så kan den det om den har lavt nok kammertrykk. All 6,5x55 ammunisjon kan brukes om den er ladet til laft nok trykk. Hvis man ikke vet eller om man vet trykket er for stort, styrer man ganske enkelt unna.

 

Jeg har for tiden ikke mulighet til å lade ammunisjon selv. Kommer sikkert til å gjøre det i fremtiden, men kan ikke nå (Har ikke råd til ladepresse og annet utstyr)

 

Jaktmatch med 6,5g hulspiss har anslagsenergi på over 1600j, og kravet på bever og rådyr er 980j. Hastigheten er 800m/s. Hvofor skal ikke denne da være grei til rådyr? Hvor kraftig ammunisjon trenger jeg eventuelt?

 

Jeg kommer ikke til å jakte noe særlig større vilt enn rådyr. Jeg har ikke hund, og er ikke medlem av noe jaktlag. Skal jeg jakte noe større så kjøper jeg meg en mauser i 7,92 eller 7,62

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke å dy meg for å skryte litt når dette emnet kommer opp :mrgreen:

Skjøt en elg med Krag jeg for et par år siden. Knall og fall ble det, men siden holdet var ubetydelig over et par løpslengder satte jeg kula i panna på dyret. Ville neppe spilt noen rolle hva slags ammo som ble benyttet i det tilfellet da.

Link to comment
Share on other sites

Din påstand om at det er forskjell på definisjonene rundt 6,5x55 Mauser, Scan og Krag er kontrafaktisk; dvs. den samsvarer ikke med fakta. De tre er et og samme kaliber, med samme dimensjoner. De har tre forskjellige betegnelser; det er det hele.
Nå er det nok du som må ut og sjekke fakta!

 

Dimensjonene på 6,5x55 Mauser (svensk) og 6,5x55 Krag (norsk) var litt forskjellig - den norske patronen var litt større i alle retninger enn den svenske, sjøl om begge stammet fra Geværkommissionens arbeider. Vandrehistoriene ville ha det til at dette var noe norskene hadde gjort med vilje - laget sitt kammer, og sin ammo, litt større enn den svenske. Baktanken skulle være at da kunne norske soldater bruke erobret svensk ammunisjon, mens svenske soldater ikke kunne bruke erobret norske ammunisjon. Det finnes ingen historiske holdepunkter for denne påstanden - dimensjonsforskjellene oppsto pga. unøyaktigheter. Og man kunne nok få presset en KJ-patron inn i et SM-kammer, hvis man ville.

 

Da DFS og søsterorganisasjonene skulle ha nytt våpen (STR 200), valgte man en patrondimensjon som lå mellom Krag og Mauser, det nye SKAN-kammeret, og fikk dette godkjent ihht. internasjonale standarder. Så det er faktisk 3 forskjellige dimensjoner - med minimale forskjeller.

 

Skal du være pirkete så er kaliber og patronnavn ikke det samme.
De som måtte være interessert i "pirkerier", vil finne en del opplysninger i dette innlegget.
Link to comment
Share on other sites

Nuvel, det er bare ett offisielt navn på patronen: 6,5x55

 

Geværkommisjonen laget ikke to eller tre patroner, de laget en. Utarbeidelsen av en felles armepatron i den Norsk-Svenske personalunionen var en del av et standardiseringsarbeid for å effektivisere og legge til rette for samvirke mellom de to armeene. Det var blant annet planer om norsk støtte til Sverige i tilfellet et russisk angrep, og det var militært i begge unionslandenes interesser å standardisere. At man laget tegninger på patronen som hadde ganske så romslige toleranser i 1890-årene og at det var tradisjon for å sikte mot minimum i Sverige mens det ble siktet mot maksimum i Norge var tilfeldig. Alle andre forklaringer stammer fra bruddet på unionen og propagandaen rundt dette ("lure" nordmenn osv.).

 

Navnene Krag, svensk eller swedish er kallenavn. Ikke et offisielt navn fra de som laget patronen. Noen, ikke svenske eller norske myndigheter, har registrert "swedish" hos CIP og SAAMI, men det er altså ikke en offisielt navn uansett. Det blir litt som 9,3x62 som mange produsenter slenger på en "Mauser" etter, også dette et kallenavn da Mauser ikke hadde noe med tilblivelse av den patronen.

 

Det burde være åpenbart at man fra svensk hold ikke hadde brukt et engelsk navn på sin patron... Kragen ble også tilpasset 6,5x55 og hadde før det blitt kamret i forskjellige patroner og produsert i flere utgaver med ulike tekniske forskjeller fra det som ble den norske rifla.

 

Altså:

Offisiellt navn: 6,5x55

Kallenavn/markedsføringsnavn: 6,5x55 - Krag, KJ, Svensk, Mauser, Swedish Mauser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

dimensjonsforskjellene oppsto pga. unøyaktigheter.

 

I Norge la en seg opp mot maksimumsmålene, i Sverige ned mot minimum.

"Patronaffæren" var en nokså stor sak i media, og oppsto etter at en svensk offiser handlet norske patroner og ikke fikk kammret disse i sin mauser.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern: Jeg viser til det jeg allerede har sitert:

 

Forvirringen oppstår fordi det i ladetabeller skilles på 6,5x55 mm Krag og 6,5x55 mm Mauser. Jeg siterer fra Ladeboken, Utgave 4, side 311:

 

At vi fortsatt bruker betegnelsene 6,5 Krag og 6,5 Mauser har med ladningen å gjøre, siden den svakere Krag'en ikke bør utsettes for like høye kammertrykk som Mauser'n.

 

Videre, fra samme bok, side 315:

 

Opprinnelig dreier det seg om en og samme armepatron fra 1894 ... Kammermålene skulle egentlig også være like, men på et eller annet vis kom man til å bruke maksimumstolkene i Norge, og minimum i Sverige. Internasjonalt er det den svenske versjonen som er kjent, og den går under navnet 6,5x55 Swedish. Her i Norge kaller vi den 6,5 Mauser for å skille den fra Krag-ladninger
Link to comment
Share on other sites

Da "patronaffæren" oppsto gjorde man undersøkelser og fant ut at det var mulig å kamre norskprodusert ammunisjon i svenske mausere, men det var trangt og ville ikke være heldig i kamp.

 

Opprinnelig var norske og svenske patroner ladet til samme trykk og som sagt, hele prosjektet med 6,5x55 var standardisering for lettere samarbeid i krig mot en yttre fiende.

 

Historien er full av standardiserte løsninger som ikke er så vellykket. 6,5x55 er ikke det mest vellykkede prosjektet, men det er langt i fra det dårligste heller. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor "trangt" norsk krag-jørgensenammunisjon kamrer i svenske mausere kan nok diskuteres.

Jeg har en slik svensk mauser med det orginale militærløpet fra 1941 og den børsa svelger unna norsk kragammunisjon uten noen særlige tegn på at det er "trangt".

Link to comment
Share on other sites

På hvilket grunnlag sier du det? kravet på anslagenergi på rådyr og bever er 980j, Hulspiss jaktmqatch har anslagenergi på 1600j+. Det er ikke karv til kulevekt på bever og rådyr i motsetning til større storvilt, kun ekspanderende og anslagenergi på 980j

Link to comment
Share on other sites

Matchkuler ER slik. De er ikke laget for sikker ekspansjon. De er laget for presisjon. Noen ekspanderer, andre ikke. Scenar f.eks ekspanderer ikke. A-max ekspanderer sikkert i følge nærværende jegere med erfaring med en kula, selv om den er laget for skiveskyting. Sierra varierer. Noen holder sammen, andre pulveriseres. Rekruttammo vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at den ikke er en sikker ekspanderende kule. Bruk en som er laget for jakt. Ikke en som er laget for papp. Husk at kravet er jakt med ekspanderende prosjektil. Da bruker vi det. Får du ikke kjøpt ammo som oppfyller kravene, så får du lage ammo selv. Et enkelt ladesett som du får produsert jaktammo på, er ikke dyrt.

Link to comment
Share on other sites

På hvilket grunnlag sier du det? kravet på anslagenergi på rådyr og bever er 980j, Hulspiss jaktmqatch har anslagenergi på 1600j+. Det er ikke karv til kulevekt på bever og rådyr i motsetning til større storvilt, kun ekspanderende og anslagenergi på 980j

 

http://www.miljodirektoratet.no/old/dir ... fangst.pdf

 

nederst på side 20.

Dette er hva politi (og i ytterste konsekvens aktor) vil forholde seg til; du står selvfølgelig fritt til å teste ut om fagmyndighetenes anbefaling holder juridisk...

 

 

Igjen-finn deg et bedre egnet jaktvåpen..

Link to comment
Share on other sites

Kuler med hull ser ut til å være mer presise. Spør meg ikke hvorfor.
Men hvis noen spør, har altså "bbdg" gitt svaret.

 

Når man lager kuler "til å lage pene hull i skiver", former man til en mantel, som er åpen i en ende, og fyller bly nedi. Før hadde man hullet bak, og fylte på bly derfra. Det gir, som noen alt har nevnt, ikke helt jevn og lik bakende på kula. Man så at kuler for jakt, med heil bakende og "hullspiss", overgikk "matchkuler" i presisjon, og da var ikke veien lang til konklusjonen om at "hull foran gjør mindre ugagn enn hull bak". Hullet foran, i den grad det varierer fra kule til kule, er også mye mindre enn åpninga i mantelen bak på vanlige helmantler (Lapuas "Lock-base" kule her lite hull også bak), og vil, også av den grunn, gi mer presisjon.

 

Uansett - match-kuler har ingenting å gjøre på jakt. Men Krag-Jørgensen er ei interessant jaktrifle - for de som kjenner våpenets begrensninger, og i godt vær.

Link to comment
Share on other sites

"Veldig egnet " er vel å ta i litt :)

Men når TS ikke i det hele tatt tar inn over seg de utfordiringene (lovlig) jakt med en Krag inebærer blir det bare surr.....

Jepp,veldig egnet :winke1: har felt mange dyr både i Norge og utland med krag og det fungerer utmerket. Bare pass på i regnvær.. Jeg har brukt 10g Lapua Mega kula. kronografert til ca710 m/s

Driver å får bygget meg en ny krag nå. Dessuten er det morsomt å jakte med norsk våpen historie :winke1:

Link to comment
Share on other sites

"Veldig egnet " er vel å ta i litt :)

Men når TS ikke i det hele tatt tar inn over seg de utfordiringene (lovlig) jakt med en Krag inebærer blir det bare surr.....

Jepp,veldig egnet :winke1: har felt mange dyr både i Norge og utland med krag og det fungerer utmerket. Bare pass på i regnvær.. Jeg har brukt 10g Lapua Mega kula. kronografert til ca710 m/s

Driver å får bygget meg en ny krag nå. Dessuten er det morsomt å jakte med norsk våpen historie :winke1:

joda, fordi du har tatt konsekvensen av at du jakter med Krag (lader egnet ammo og passer på i regnvær) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Greit, ikke noe rådyr med Jaktmatch. Men den er ihvertfall ok til småvilt som fugl, ettersom dette er noe flere butikker markedsfører den til.

 

Hulspiss er utviklet for å ekspandere. Ekspanderende prosjektiler er blyspiss eller hulspiss http://no.wikipedia.org/wiki/Ekspanderende_ammunisjon "Ekspanderende prosjektiler er laget med en blyspiss eller hullspiss som gjør at den deformeres og ekspanderer ved penetrering og påfører store indre skader. Den er uegnet mot harde mål men spesielt velegnet til jakt fordi den overfører all bevegelsesenergien til byttet og dermed minsker sjansen for skadeskyting. Et helmantlet prosjektil vil derimot lett kunne passere gjennom byttet uten å drepe det." Om hulspiss har noen påvirkning på treffsikkerheten vet jeg ikke. Men Hulspiss er laget for å ekspandere. Jeg skap ikke benekte at man lager hulspiss til match fordi det er mer treffsikkert, men Hulspiss er som sagt utviklet for å ekspandere.

 

Jatmatch markedsføres som jakt og trenings patron. Den heter ikke Norma match, men JAKTmatch, til deg som sa at det heter match for en grunn. Dette er hva Norma har å si om patronen på sin hjemmeside: Treningsammunisjon skal ha samme kvalitet som dine jaktpatroner. Mange bruker også Jaktmatch på toppjakt, Norma Jaktmatch produseres i de fleste populære kaliber. Den overlegne presisjonen gjør dem til et selvskrevent valg ved konkurranseskyting, trening og jakt. Norma Jaktmatch er skandinavias aller mest populære patron for toppjakt!

 

Men jeg tar dere på ordet når dere sier den ikke er egnet til rådyrjakt. Jeg får heller spare til ladepresse og utstyr. :) Det er vell grei skuring å lade opp en grei rådyrpatron som er innenfor trykket som Kragen tåler?

Men jeg tar også Norma på ordet og regner med at den er god til toppjakt og småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tar dere på ordet når dere sier den ikke er egnet til rådyrjakt.

Men jeg tar også Norma på ordet og regner med at den er god til toppjakt og småvilt.

 

 

Det første vil du kunne lese deg frem til nederst på s.20 i linken til Chiefen. Der står det ettertykkelig at den er forbudt til alle storviltartene(og rådyr er definert som storvilt) og bever.

 

Toppjakt-ja, en del småvilt-ja, men ikke til bever.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ok. Kanskje litt gammal diskusjon. Men føler jeg burde klargjøre hvorfor jeg tok feil angående jaktmatch ammunisjonen.

Det er forøvrig riktig at det er spesifikt forbud mot å jakte med den.

Grunnen til at jeg missforstod var at den var betegnet som hulspiss, noe som vanligvis er ekspanderende ammunisjon,

men det viser seg at det er en annen type hulspiss på disse jaktmatch kulene, som ikke ekspanderer noe særlig.

Slik jeg forstod det er denne typen hulspiss laget for bedre presisjon, kontra helmanter.

Hullet i spissen er der de fyller inn blyet, baksiden av kula er derfor dekket av mantelen, noe som skal skape bedre presisjon. Helmantel fylles med bly fra baksiden, som da er åpen.

"Vanlig" hulspissammunisjon er ekspanderende, og har et mye større, og jeg tror dypere, hull, som gjør at kula ekspanderer.

My bad :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...