Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd buttnesede helmantelkuler i 6,5 på rev . Jeg har ikke finkaliber rifle ala 222-223-17 rem og kommer sannsynligvis ikke til å skaffe det heller , derav spørsmålet . Har ei rifle i 6,5 rem mag med lang Kriegerpipe og sprenger alt under rådyrs størrelse når jeg bruker blyspiss . Selv med swift a frame på rådyr er det makabre utgangshull . Tenkte en 100grs Lapua buttneset helmantel i 1100+m/sek burde gi effekt nok . Noen med erfaring ???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I natt var det godt og sove, selv om både tanker og lyst var tilstede for nok engang og komme seg ut og prøve lykken. Været ser bra ut fredag kveld og natt til lørdag, så da er jeg klar igjen, og dagene rundt fullmåne ser også veldig bra ut. Jeg håper det snart kan løsne og at reven dukker opp når jeg er på post!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd buttnesede helmantelkuler i 6,5 på rev . ..//.. Tenkte en 100grs Lapua buttneset helmantel i 1100+m/sek burde gi effekt nok . Noen med erfaring ???

 

Min nye favorittkule på rev er 100grs Lapua FMJ (Trainer, buttneset) i så lite som kun 820m/s. Den legger revene flat på stedet, må være rimelig god "punch" i den kula. Har skutt masse rev de siste 5-6 årene i 6,5x55 med vanlig spiss helmantel, v-max, PowerShock, Sierra Varminter, Lapua Scenar, samt noen andre i andre kaliber, men ingen har vært så utrolig effektiv på reven samtidig som pelsen er helt strøken.

Skaut og flådde en rev for ei uke siden, og den hadde to hull på størrelse med en tiøring, og den strakk ikke på føttene engang etter å ha blitt servert knall!!

 

Jeg er ferdig å lete etter revekuler! :D

 

(Og så er den meget snill med både ryper og hare i samme hastighet!)

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget for at du deler dine erfaringer med lapua kula . Har bestilt ei eske for å prøve om den er presis nok i mi pipe . Den gir høye hastigheter så kansje jeg må bytte til et raskere krutt for å få ned hastigheten . Synd ikke den leveres i 120 grs med samme butte fasongen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Årets første revefall på meg. Som intro kan jeg si at jeg alltid sover med vinduet mitt åpent, og i natt var intet unntak. Litt over 03.00 bråvåknet jeg av et smell og glass i hele sengen da et vindkast hadde slått vinduet inn og knust det. Da jeg var ferdig å rydde glassbiter tenkte jeg som så at siden jeg allikevell var våken kunne jeg lokke litt på reven. Etter kun en runde med musepipen på njff appen,kommer reven luskende :) jeg går i skapet og henter 22-250' og tilbake i vinduet og legger ann. Reven står og stusser litt på hvor den musa kan ha gjemt seg før den får en velplassert kule i maskineriet på ca 70m :)

Hell i uhell kanskje :) blir iallefall en tur til glassmesteren imorgen å bestille nytt vindu :)

Link to comment
Share on other sites

Årets første på meg litt før klokka 1 i natt. Satt godt tilbakelent i stolen og titta ned på åtet mens jeg småduppa. Stakk huet nesten ut av glugga for å se ut til sidene da jeg så en lys flekk på det mørke jordet i kanten av lyskjegla fra arbeidslampa. Viste seg å være en rev som lå på bakken og spiste på en kjøttbit.

 

.204 Ruger gjorde igjen jobben særdeles effektivt. En 32 grains V-Maks bak bogen slukka lyset så raskt at kjøttbiten fortsatt satt i kjeften på den fine hannreven da jeg henta den.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt ca er det fra lampa til åtet? Er den lyskasteren en som samler lyset på åtet?

Jeg har en følelse av at lampa mi skremmer når det blir for nærme. Og på den avstanden jeg har nå til åtet blir det så pass dårlig lys at jeg nærmer meg grensen til sikker felling med det siktet jeg har. (60 meter til åtet, for jeg bruker kaliber 17 hmr så jeg vil ikke strekke det lenger, særlig på grunn av vind)

Link to comment
Share on other sites

Tror at det er veldig tilfeldig. Mine 6 har blitt skutt mellom 23-02. Jeg bommet på en fin en forrige helg kl 06:30. Er det steder med mye menneskelig aktivitet så tror jeg at perioden mellom 00-06 er nok mest produktiv. Er det mer landlig kan reven komme når som helst. Har flere bilder på viltkamera mellom kl 05-12. Tilgangen til mat på åteplassen er også veldig viktig. Reven må vite at det er mat å få.

Når det gjelder hundepellets har jeg begynt å grave dem ned. Før så heiv jeg dem bare ut med resultat at kråkefuglen spiser 90% av dem med mindre det fores om kvelden. Jeg liker ikke å legge ut mat samme kveld som jeg skal jakte pga vittringen. Reven liker å grave etter mat så jeg graver et hull i snøen 30-50cm dypt og tømmer en pose med hundemat oppi og pakker snøen lett igjen oppå. Blir fort et skarelag i disse dagene derfor kun lettpakking. Null problem for Mikkel å lukte seg fram til godsakene og mindre mat for kråkefuglene.

Det beste er nok grisevom, trafikkdrept vilt osv men hundepelletsene er lettvint og billig.

Link to comment
Share on other sites

er begynt å spekulere i om gris egentlig er så bra åte....di siste årene har reven valgt bort det her....den tar først på kujur,så sau og geit...spesielt geit og kje ser ut til å fryde mikkels gane.har alle disse tingene på samme åte,liggende fra hverandre noen meter,så det er lett å se hva mikkel velger bort.

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett bare pellets som et påskudd til å gå nærme å sjekke forholda. Har rådyr,rådyrskinn/pels,grisevom,høne og elgkalvlår liggende under snøen. Alt så nært som låret ligger en god halvmeter under snø. Og der ser det ut til at det får ligge i fred. Er rev innom men det virker ikke som det frister med gratis mat. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Spolerte en 100%-sjanse i natt. :evil: Hadde reven i kikkerten, men ville slå på lyset i trådkorset for å være HELT sikker i og med at det er snøfritt her, og marginalt med lys. Knappen på Zeiss'n var imidlertid ute og jeg måtte presse den inn og ut igjen med høyrehånden for å få det på, noe som i forhastelsen resulterer i et lite klikk. Dette klikket var tydligvis nok til at reven fattet mistanke og travet bjeffende unna. Holdet var 60m. Varierende vind kan også ha vært en mulig årsak. Har bare mulighet for revansje i natt(pga jobb), så her må alt klaffe. Tar ingen sjanser og setter meg i bua med både hagle og Anni'en i 17HMR, nyinnskutt med Hornady V-max. Holdet nå blir bare mellom 10 og 50m.

Begynte å knalle ned kråker på åtet idag , noe jeg gjør i slutten av hver sesong, så noen kanonader og tråkking har det blitt her. Har også fylt på med 50 kg storfekjøtt, noe som samlet sett ikke er gunstig. Har på feelingen at det likevel skjer noe. Forrige besøk var kl 0112, så kl 1230 er det lock'n load 8)

Link to comment
Share on other sites

Det både virker å ser ut til at reven er på åte her, men enda ikke når jeg bruker tiden der! :-)

 

Var en tur før helgen, og nå i natt, lite nytt å melde om rev. Men idag var ca halve det store åtet borte, så noe skjer iallefall. Begge dager var det gode forhold værmessig sett.

Jeg sitter i boden ca alt i fra klokken 21-22, og så mot midnatt, enkelte netter mot kl 01. Det er nå en gang slik at det er godt og sove og være klar til å møte den nye dagen som forsåvidt da har begynt, men det er fint og kunne være i form og uthvilt når dagen og gjøremålene ellers skal gjøres. Tidligere brukte jeg mye mer tid, satt veldig lenge, kvelden og natten, og til det lysnet...men det orker jeg ikke nå lenger. I helgene, om jeg ikke har for mange planer og for mye å gjøre, blir det gjerne lengre tid.

 

Det er litt slitsomt når det går så lang tid og så mange ganger uten rev når man er klar for å møte den på åte, men slik er det av og til. Imorgen eller på onsdag så er det vel en ny tur ut igjen tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har vært det som nok kan regnes som sesongens siste tur i bua med mindre det skjer noe på åte. Som sagt før så ligger alt jeg har lagt ut urørt under en god halvmeter med snø. Dette blir jo bare postering og det kan jeg gjøre mange plasser. Begynner å bli lei av å se på den samma snøen. :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja skal prøve litt denne fullmånen men vurderer lokkejakt inntil jeg ser at det har vært noe graving på åte. Men da må vel 30.06 ut av skapet igjen for 17 hmr er ikke noe å strekke holdet med.

Jo det kan jo være noe med det men har på følelsen at de vet om åte men at de har nok mat noe annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Mange ting å ta hensyn til i denne jakt verden. Det er litt slitsomt å sitte gang etter gang å speide ut i det samme terrenget, fult av håp, og tro at de samme buskene, steinene og noen av trærne, plutselig er og kan være en rev som beveger seg på vei mot åte...men når man ser i kikkerten, så er det jammen meg den samme busken, steinen og treet... :-)

 

Men hva gjør man ikke for den store interessen, men heller godt på tide å få en felling og to nå snart igjen kjenner jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

Driver faktisk å vurderer om jeg skal grave fram åte i et siste krampetrekk nå. Jakter uansett ikke lenger enn ut denne mnd. tenker jeg. Så lite trafikk det er der så kan det ikke skade tenker jeg. Spesielt hvis det er sånn at den reven i nabolaget mitt vil ha lett tilgang på mat. Denne gravinga jeg ser det påstås at reven liker har jeg ikke trua på hjemme hos meg. Og det er bra med rev rundtomkring,ser mye spor når jeg er ute å går eller kjører.

Link to comment
Share on other sites

Driver faktisk å vurderer om jeg skal grave fram åte i et siste krampetrekk nå. Jakter uansett ikke lenger enn ut denne mnd. tenker jeg. Så lite trafikk det er der så kan det ikke skade tenker jeg. Spesielt hvis det er sånn at den reven i nabolaget mitt vil ha lett tilgang på mat. Denne gravinga jeg ser det påstås at reven liker har jeg ikke trua på hjemme hos meg. Og det er bra med rev rundtomkring,ser mye spor når jeg er ute å går eller kjører.

 

skader ikke å gjøre maten mer tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Da kom det endelig litt lokke føre over her også, jaggu smalt det ikke ordentlig første turen å ! :winke1:

 

Tispe skutt etter 3 min med hareskrik,fortsette å lokke da jeg hørte en rev til som skrek 400-500 m ifra meg. Sluttet med hareskrik.Så prøvde og lage et skrik tilbake med dan thompson P3..jaggu funket ikke det..etter 6-7 min kom tipse nr 2 ! Skutt på samme post under 10 min.. dette er medisin til rådyrkillingene :)

 

33nhmxl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok spaden fatt da jeg kom hjem fra jobb på onsdagen og gikk ned på åte for å grave det opp. Men mikkel hadde kommet meg i forkjøpet gitt. Over femti små hull i snøen rundtomkring også hadde den begynte å grave på hovedåte. Så det blir ei spennende helg med lite søvn.

Link to comment
Share on other sites

Revjeger, du har nok hatt en topp opplevelse, med to rever på lokk, kan tenke meg at det var endel adrenalin og god stemning da ja! :-)

 

Idag har jeg på følelsen, skal, skal ikke...har veldig mye lyst, og ikke så mye lyst...og så klarer jeg ikke helt å lande...joda, av og til går jakten generelt, foran alt annet, andre ganger slik som idag, vet jeg hva jeg skal og hva jeg må gjøre, ikke bare idag, men også endel dager fremover. Blir det jakt ikveld/natt, blir hele arbeidsplanen godt forskjøvet, sikkert mange som kjenner seg igjen der...

 

I et par års tid, var jet skuffet over, å kunne ikke forstå hvorfor jaktkamerater, både når det gjelder hjort og revejakt, alltid måtte så tidlig hjem? Joda, de hadde sine forpliktelser selvsagt, en ting var nå både kone og barn, men også en jobb som må ivaretas. Jeg strakk meg lenger enn langt, mange ganger med godt resultat, og mange ganger uten noe som helst, bare en ekstra trett mann, som bare ville sove ekstra den ene lille timen før jobb kanskje...

 

Noen ganger synes jeg det er helt greit og stå på til siste slutt, andre ganger er det faktisk også bare deilig og sette seg i bilen og kjøre tidlig hjem, uten at det gjør noe med "hodet", verden går ikke under for det. Men idag, var liksom dagen, hvor jeg skulle ut...men nå tilter lysten og tvilen seg om hverandre :-)

 

Vi får se hvem av dem som får meg ut på jakt ikveld eller ikke! Håper jeg like like fornøyd samme hva lyst/valg jeg tar! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja TS det krever litt å drive med dette, blir mange resultatløse timer før det endelig klaffer, men få ting er så artig som det. Var selv usikker på hva jeg skulle idag, endte med å dra på høyfjellet på ski til ei bu der hvor jeg har en finfin åteplass. Skøt en rev nå nettipp og angrer ikke et sekund på alt slitet det medførte.rått, skikkelig harmonisk. Anbefaler alle å dra ut ikveld å oppleve natur, månen er illrød inatt.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Griseflax :-)

 

Ja, nesten umulig å finne noe bedre enn jakt, det er helt sikkert! Ikke de beste forholdene rundt her ikveld, men bruker led lyskaster på åte, så er ikke avhengig av månen. Men, ingenting er bedre enn å sitte på post i måneskinnet, om det er hjort eller rev, det er like interessant og givende for det! Lykke til med videre jakt! :-)

Link to comment
Share on other sites

I natt lykkes jeg endelig, etter mange timer i gluggen og 5 besøk av Mikkel de siste ukene. Men nå var flaksen på min side! Det blir min no. 7 for sesongen, men jeg håper på flere nå siden brunsten er på hell, og jeg har masse snadder igjen på åta!!

Link to comment
Share on other sites

Det gikk litt over 14d fra forrige til denne. Kjente det var lenge.

Vel, varsleren peip litt før 05.30 i dag tidlig. Rusla ned og fant rifla i våpenskapet.

Lirket opp vinduet og såg reven slite i elgkadaveret. På med lyspunkt og

opp på 16x på kikkerten. Reven står fint, og jeg slipper kula i bogen.

Rett ned. Ikke gjennomskudd med 30 grs. Berger Varmint. Nr. 12 ja.

Hannrev på 6 kg.

IMG_5853.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det må være mye rev i området ditt mork, når du sesong etter sesong kan felle så mange rever som du gjør, det er som du sier, en god innsats for annet vilt som skal vokse opp. Her blir "alle" revene stort sett levert inn, skuddpremien ligger på ca 500-550, alt etter hvilken kommune man leverer til.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det snart ut igjen å sitte å se inn i led lyskater lyset, og noen andre steder også, om en rev skulle dukke opp. Har vært en veldig stor reve tørke, så jeg har ikke den helt store troen på noe i natt heller, men nytt godt åte er lagt ut tidligere idag, og brunsten går vel mot slutten...joda, vi håper på rev helt til 15 april! Faktum er at jeg har ikke sett eller fått en eneste rev i hele 2015, sålangt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...