Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble en tispe til forleden kveld. Hadde en til i kikkertsiktet en halvtime etter den som falt, men den fikk jeg ikke til å stoppe så den fikk gå. Har vært lite trafikk en stund nå. De 5-6 siste revene som er skutt er ikke skutt på selve åta, men når de løper rett forbi. Bruker også en litt modifisert Biltema forautomat, men det ser ut til at den stort sett forer distriktets katter:(

Link to comment
Share on other sites

Kjørte nedpå et rådyr i ettermiddag. Har ligget i en stamp med regnvatn (til tider isblokk) siden romjula. Rådyret er like fint, men lukta bør nok trekke noe til åteplassen.... :lol:

Da har jeg satset "all inn" fram til den 15. april. Får spe på med litt hundemat når det blir aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Fredagen startet kl 07, opp og hopp, og nå for 10 min var de fleste arbeidsoppgavene unnagjort, fikk gjort mye, men er sjeleglad for at ikke alle dagene er slik!

 

Imorgen blir det ut i et helt nytt terreng, har ikke vært på gården eller området før, men jakter veldig mye ca 7-8km derifra. Her sies det å være veldig mye rev(det er det mange som har sagt før!), men tanken her er, iallefall nå å prøve meg litt på lokkejakt, det blir første gang på denne siden av nyåret. Alt etter type område og terreng, har jeg endel forskjellige opplevelser der, hvor bla reven har kommet bakfra og inn fra siden i hundre, og veldig nærme, da er det og har hørt umulig for meg å snu meg rundt med riflen, det har gått for raskt, samt at det ikke har vært sikker nok bakgrunn. Det ideelle hadde vært å hatt med en hagle...men men.

 

Hopper av en liten stund fra åtejakten, som har vært usedvanlig vanskelig sålangt, så det blir å finne frem noen lokkefløyter å prøve lykken med dem, ser frem til det!

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok all in her og fram mot slutten. Men har ikke trua på så mange fellinger akkurat. Men jeg får stå på til siste slutt. Satser på åteplassen blir kjent i hos reven. Har planer om å fore utover ei stund etter jakta,og starte tidlig på sommeren. Åte blir bare liggende. Skal få satt opp ei litt større og mer behagelig bu i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

En gedigen klump av frosset slakteavfall ble lagt ut på åteplassen igår, nå blir det all in her og, nærmer seg slutten på sesongen, så det er bare å fore på. Selv om fellingene har uteblitt, skal jeg prøve så godt jeg har tid, med å stå på til sesongen er over. Det ble virkelig en klassisk lokke dag igår, i stresset og i kavet, tok jeg feil pose med meg, så alle lokkene og den elektroniske lokken, var hjemme og ventet på meg! Fantastisk :-) Men det skal ikke gjenta seg!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det rapportert om veldig mange kråker og skjærer på åte, samt diverse ravner som sitter litt bak i trærne...joda, alle fuglene som er på åte og kakler, er det beste som rev, for å varsle reven om at her er det noe som man burde komme å sjekke ut! Spm er om det er nok for meg til å kjøre ut på ikveld...men det får jeg ikke vite om jeg ikke kjører ut...

Men så er det dette med mandag morgen og ny uke da...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om revehyling og bjeffing. Merker meg at jeg hørte bjeffing for to uker siden ca. Nå er det hyl. Trodde de kommuniserte sammen men begynner å mistenke at bjeffinga er revir markering/hevding,mens hylinga er"her er jeg,kom å $#%+@ meg". Har jeg misforstått :?:

Link to comment
Share on other sites

@Mork.Fine de to der. Veldig fin pels. Er det 222 med berger du bruker konsekvent ser at du sjelden får gjennomslag. Har du ca. hastighet på kula. Begynner å bli sugen på ei børse med lengre rekkevidde enn 17hmr som jeg personlig mener har utspilt sin rolle på rev ved 50meters hold. Foreløpig står valget mellom 17hmr og 30.06 her i huset. Åte ligger på 35-40m og sånn vil jeg ha det så det går ikke med hagla heller.

Link to comment
Share on other sites

Satt litt i går kveld,ti på elve til halv ett. Hørte bjeffing og hyling på samme sted. Dette var så nærme at jeg hørte fresinga til tipsa,vet ikke om de paret. Men det er tydelig at brunsten er på topp nå her ihvertfall. Spesiell opplevelse,pulsen økte drastisk og tommelen flytta seg over til sikringa. Men de var nok opptatte med noe helt annet enn mat. Noen som vet sånn ca. hvor lenge de henger sammen etter paring?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde igjen jeg. Ut ved 23.20 og satt ei lita stund da kom det en rev fram ca.20 m foran glugga,denne ble skeptisk da jeg løfta børsa på plass. Skulle akkurat til å plassere rødprikken da stakk den i vei. Satt litt til da jeg fikk se en mørk skygge som beveger seg i ytterkanten av lyset. Får børsa på plass og ser en rev som rusler rundt følger etter og blir litt stresset da den nærmer seg skogkanten. Den stopper opp med hodet mot meg da slipper jeg avgårde skuddet. Skutt skrått forfra på 42-44 meters hold. Knall og fall. 17hmr med tnt ikke gjennomslag. Tipse 7,2kg.

dyazcy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei,største tipsa jeg har skutt fikk samla litt urin nå så da skal jeg prøve meg på hannen jeg har hørt. Den gikk å bjeffa i natt også men nå har jeg strekt strikken angående søvn så jeg måtte bare gi meg igår. Var fornøyd likevel. Ikveld tar jeg en pils prøver nok igjen imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg slutten av årets sesong, den mest rolige av alle, når det gjelder rev. Men det blir å prøve seg fremover allikevel. På sett og vis skal det bli godt med litt fri til neste sesong begynner igjen. Men det er alltid rart når en jaktsesong er over, det går alltid så raskt, selv om revejakt sesongen jo er veldig lang! Litt vakuum blir det i etterkant uansett synes jeg. Plutselig slipper man å tenke å ha jakt fokuset, men kan tenke og bruke tiden på veldig mye annet.

 

Ser veldig frem til neste gang jeg skal ut å se etter reven, som alltid!

Link to comment
Share on other sites

Ja skal bli litt godt når sesongen er over. Men det blir innspurt nå. Hadde nok litt fart på åte igår men da satt ikke jeg i bua. Må nok skjerpe meg,stenger lyset ikveld tenker jeg satser på skytelys på nysnøen og måne. Kommer nok en god halvmeter igår og idag. Og fuglene har funnet åte igjen,lenge siden jeg har skutt fugl på åte nå.

Link to comment
Share on other sites

Stor opplevelse i kveldinga! Hannrev lokket inn med hareskrik på fjellet. 6,7 kg. Holdet ble litt langt, og innslaget tilsvarende lavt. Men varmintkula gjorde såpass ugagn at jeg fant reven med å følge blodspor knappe 200 m. Brukte Turbo Dog og Crit`r Call peewee. Nr. 14 denne sesongen.

Bilde1096.jpg

Link to comment
Share on other sites

idag når mor mi var på tur stakk hunden av, etter 2 min med los kom hunden springande fooort tilbake igjen med ein rev i hælane!!! Reven kom heilt innpå 20m (då hunden søkte tilflukt hos matmor) før han snudde! Tydeli at reven jagde hunden! ER DETTE NORMALT?

Link to comment
Share on other sites

Her har det vært lite og ingen action og tiltak på noe som kalles jakt i en god stund, slik føles det også på mange måter. Skal ut idag og montere opp et viltkamera, og fylle heftig på åtet. Åtet er det eneste jeg har holdt godt i hevd i så måte denne sesongen. Vi får se, idag blir det vel laks og hundefór det går i. Føler stor lyst til en god innsats nå snart før sesongen er ler for denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Satt ute ett par timer natt til lørdag. Ble veldig overrasket da jeg hørte både bjeffing og hyling ikke så langt unna. Trodde brunsten var over nå,men det var tydelig fart i sakene enda. Nå har jeg dratt ut strømmen på lampa mi. Det har jo kommet som kjent litt snø her på østlandet nå så det er helt hvit rent og pent. Satser på god hjelp av månen fremover nå,kan vel jakte skjærtorsdag og andre påskedag. Fullmånen er vel påskeaften. Blir det ikke overskyet så blir dette bra.

Link to comment
Share on other sites

Fikk lagt ut rikelig med åte idag, det ble noen smålakser på rundt kiloen, og noen større på kanskje 5kg, og div hundefór spredt rundt. Håper nå virkelig at det skal skje noe her på dette åtet snart, og aller helst mens jeg er der selv!

 

Hadde med noen utvalgte lokkefløyter og gikk videre fra åte opp en skogsvei og videre oppover en liten dal, hvor det på det ene siden er et fint åpent hogstfelt, omkranset av skog av for det meste bjørk og grantær, med bratte fjell bakom, nydelig natur og terreng der! På skogsveien, kun ca 130 meter fra åtet så jeg endel reveskit, og videre enda mer, samt en oppspist sau. Men det var helst den relativt ferske reveskiten jeg la mest merke til!

 

Jeg fant en ok plass, men allikevel ikke helt topp optimal, var vanskelig å se hvor jeg ville i "alle" retninger. Var troende til å kunne tro, at jeg kunne ha hørt noen skritt bak meg i brakebuskene, men det var kanskje mer illusjon og håp enn realisme!

 

Når det som jeg trodde og har trodd en god stund, har vært der i området, så er det store spørsmålet, hvorfor i all verden er den ikke nedom åte?

 

Det har vært foret rimelig jevnt og trutt med bare godsaker, laks, hundefór og gedigne blandinger av div hjortevilt slakteavfall. Kan det være led lyskasteren som gjør den skeptisk? Åte ligger ikke mer enn ca 10 meter i fra sikker rømningsvei for den, hvor det er en bratt stigning med trær, brake og steiner, gode sikre gjemmesteder.

 

Jeg har til og med lat være å montere og sette opp viltkamera, for å gi den mer fred! Det var egentlig planen at jeg skulle sette opp et viltkamera idag, men planen for vente litt til tror jeg. Er redd at reven kan høre eller se når det blinker rødt når bilder eller film tas.

 

Jeg vet nesten ikke hva mer jeg kan gjøre, føler at det ikke er så mye som er gjort feil, men led lyskasteren kan kanskje være den som er det mest sannsynlige årsaken. Mulig at jeg prøver med en grønn film foran. Blir i boden tirsdag og onsdag håper jeg på, kanskje også torsdag, vi får se!

Link to comment
Share on other sites

Off! Trur eg gjer opp heile jakta no! Etter eit dusin mislylkka lokkeforsøk klarte eg å lokke inn ein rev med twisted psyko fløyta... reven setteseg ned på 90m, hadde godt anlegg, men pga puls på 250 klarte eg å rykke av skuddet = bom! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tror mengden smågnagere spiller en rolle i år. Grønn film på lyset var bra det,men veldig slitsomt å sitte å se på. Kanskje ekstra slitsomt for meg som har korte hold. Skal prøve å få meg ei sånn lampe det ble linket til i led på rev åte tråden. Og da blir det å prøve det røde lyset. Satt i går kveld uten lys og da merket jeg at alle sanser var mer på plass,men tåka kom sigende så da var det bare å gi seg.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å bli en nattlig tur idag, skulle gjerne prøvet mer lokking mens det enda er dagslys, men det får jeg ikke tid til.

Idag er jeg nesten tilbøyelig til å prøve elektroniske lokken på åtejakten i fra jaktboden! Ikke heeeelt ideelt...men prøver alt jeg kan nå i innspurten!

Får bare ikke håpe at det blir reve skremming av høyt nivå :-)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det er en del ting eg stusser på vedrørende min åteplass, søker eg råd hos dere som har fått uttelling.

 

Har lagt ved bilde av plassen, der de røde markørene viser åte og de gule viser posterings-posisjonene.

Åte- og posteringsplassene lengst til høgre viser hovedåtet, den til venstre har eg kun lagt ut litt åte på i noen uker.

 

aWxMRXgy.jpeg

 

 

 

 

 

Området:

Åtet ligger på et nedlagt småbruk, har ikke bodd folk eller dyr der siden midten av 90-tallet.

Begynte med åte for litt over 1 år siden, har også viltkamera plassert ved plassen. Har ikke åtebelysning.

Har foret med div, bl.a hundemat, pølser, fisk, karbonader og annet utgåtte produkter.

 

Viltkameraet ved åtet viser kun hjort, men har fått rev på et annet lenger vest inne i skogen. Spor i snøen på bruket viser at det er rev i området også.

 

Postplasser:

Den ene ved hovedåtet er i et hus ca. 110m fra åtet. Den andre er i skogen nedenfor åskammen (alså ikke i silhuett) og naturlig kamuflert med einer. Avstand her er også ca. 110m.

 

Spørsmål:

 

1. Åtene har aldri blitt rørt noensinne, verken av fugler eller annet. Har merket meg at det er lite eller ingen kråker der, men sporadisk så ser eg en og annen fly forbi. Er årsaken mest sannsynlig at gården har stått så lenge tom, at fugler og rev veit at det ikke er mat/søppel/rester å finne der ??

 

2. Er åtene lagt ut for "åpent" i terrenget ? La det opprinnelige et stykke fra skogen, men nær elven slik at reven på vinterstid ville finne lett frem. Det siste åtet ble lagt ut da dette er nærmere skogen, og kansje ville reven da være tryggere å gå på dette.

 

 

Har lokket med fløyter også, tidlig som sent, men heller ingen respons.

Dersom noen har noen tips til forbedringer, eller generelt bare noen teorier, mottaes dette med interesse :)

Link to comment
Share on other sites

Ser greit ut.

Kanskje best å bruke stort åte f.eks hjortevilt / gris for å trekke best mulig.

Ser at det er observert revespor i nærheten. Tror at større åte ville trekke mer fugl/rev.

Kråkefuglene er vanligvis en bra signal for revene.

At åte står åpent behøver ikke å bety så mye da mange rev tusler over åpne områder under nattens mørke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...