Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Nr. 7 for sesongen datt i dag tidlig kl. 0500. Varsleren peip 04.30. Hadde reven nesten i siktet, men så forsvant den. Satte meg til og ventet. Til slutt dukket den opp igjen bak steingarden. I det den entret åteplassen, slapp jeg ei illsint 30 grs. Bergerkule. Reven knela. Men, spratt opp igjen og sprang 10 m før den kjente at den var død. Tispe på 5,9 kg. Ikke gjennomskudd. Luna er selvfølgelig med :)

IMGn_8269.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bruker med tid og tankevirksomhet på hjorten :)

 

Ingenting er bedre enn stor og glødende interesse for begge deler! :-) Revejakt er veldig spennende, og en ypperlig måte å forlenge sesongen, samtidig foregår oftest jakten på begge arter, så man kan tilegne seg mye kunnskap gjennom en sesong og flere!

 

Heldigvis og endelig ser været her ut til å bli helt helt perfekt! :-)

Så nå er det bare og gi gass og håpe at det dukker opp noen rever! Gleder my veldig til de neste dagers revejakt! Lykke til og trippel skitt jakt til alle revejegere i måne perioden!

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten ligger noe over 950 ms, så går rimelig fort unna.

Poenget er vel at alternativet blir hagle, å da er åta alt for langt unna, den ligger på 100 meter.

Kunne så klart brukt en annen kule, men liker å vite at når jeg treffer så ligger han der. Å når man i tillegg ikke bruker

skinnet til noe, funker dette kalibret utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Blir det normalt sett mindre liv på åta når det er parringstid? Har kun hatt en rev på åta siden jeg la den ut i begynnelsen av Januar.

 

Den reven er død, ingen nye bilder etter den reiste til de evige jaktmarker.

 

En annen ting: leser at mange sliter med kråke, ravn osv. Som spiser opp åta. Jeg har ikke hatt en eneste fugl på kameraet siden jeg la den ut. Trekker rett over, men vil ikke ned. Litt dumt da jeg har forstått at dette er en god reve attraktor?:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan bli mye mindre fres når det er parringstid. Hva fòrer du med, og hvor ofte? Det er jo helt naturlig at skjære, kråke, ravn, måker, hauk, ørn, katt osv er bort på åtet.

 

Det at du ikke får fugl ned på åtet, kan kanskje ha noe med hva du fòrer med? Har du brukt dette stedet før med gode resultater?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan bli mye mindre fres når det er parringstid. Hva fòrer du med, og hvor ofte? Det er jo helt naturlig at skjære, kråke, ravn, måker, hauk, ørn, katt osv er bort på åtet.

 

Det at du ikke får fugl ned på åtet, kan kanskje ha noe med hva du fòrer med? Har du brukt dette stedet før med gode resultater?

 

 

Har litt av en hjorteskrott, fisk, og hundemat i et hull under en palle. Samt at jeg har strødd hundepellets, og blod i en omkrets av 10-15 meter rundt hoved åte. Har og gravd ned 5-15 kg laks 5 meter bortenfor hovedåte.

 

Ble fortalt at det har vert åte der før for ''mange'' år siden, der det ble skutt ''kjempe mye'' rev. Hva mange og kjempe mye betyr vet jeg ikke. Men går ut i fra at det er mellom 5 og 10 år siden:)

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke nødvendigheten i å bytte til et annet kaliber når JEG er fornøyd med det JEG bruker.

Helt enig

Har ladet v-max til flere som bruker 30-06. Ser ut som om det blir mindre utgangshull og "gørr" enn de jeg vet om, som bruker f.eks 6,5x55 og varmint kuler. Siste rev som ble tatt (ned i smellen), hadde utgangshull som en fem krone.

Dumt det er utsolgt for v-max i .30

Link to comment
Share on other sites

Prebs, kanskje er det for vanskelig og se for fuglene?

Jeg graver også endel ned, men lar noe stikke opp eller ut, alt etter som. Men foret du bruker er det ikke noe å si på, det er helt topp!

Jeg vil foreslå, ta en god frossen laks, bind den fast en en pinne, da bør det bli fart spetakkelset! :-) Noen ganger tar jeg en mega frossen klump med slakteavfall og legger ut, uten og dekke til, da blir det mye action. Men du må ha rikelig tilgang på for, og helst fore 2-3 ganger i uken, alt etter hvor raskt ting forsvinner selvsagt! Men variasjon er viktig, ikke alltid på samme plassen, noen meter, ikke så mye som skal til. Og nok forskjellig for. Lykke til! :-)

Link to comment
Share on other sites

Har fått i meg en tallerken middag og slukt innholdet i en kaffekopp. Venter bare på å gå å pisse før jeg hopper i jaktdressen og tusler opp i bua. Har strødd med hundepellets og litt middagsrester ett par dager nå. Vanvittig fugleliv har det vært. Og endelig revespor. Tror jeg sliter med en stor Hanne her nå. Tatt to før i sesongen,dette var ungtisper begge to. Som nevnt over her været er perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten tass i kveld. Klappet sammen i smellen da ei 155 grs. Mega fra en 6,5x55 suste i gjennom maskinrommet ;)

28qyxg.jpgjpg

 

Sendt fra min Galaxy S5 via Tapatalk

 

Hei. Lurer på hvor du har kjøpt den kolbeforhøyeren? Har vært borti de tidligere en plass men finner ikke det igjen nå.

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke nødvendigheten i å bytte til et annet kaliber når JEG er fornøyd med det JEG bruker.

Tror du har missforstått meg litt her. Var ikke kalibret jeg reagerte på. Det jeg tenkte på var at jeg ville valgt en kule som ikke ødelegger fullt så mye som en V-max. Selvfølgelig bruker du det du vil, skulle bare mangle :wink: Heller ingen tvil om at V-max funker, men jeg ville brukt samme ammo som jeg bruker til annet vilt når det gjelder 30-06.

Link to comment
Share on other sites

5 rever er det blitt til nå denne sesongen. Det er blitt 3 stk på de 3 siste helgene i januar. En stund siden jeg har vært inne her så jeg må forske litt før jeg får lagt ut bilder.

 

31_aug_2014_%28640x360%29.jpg

 

Ser ut som at jeg husker dette. Dette var sesongens første rev. Skutt på åte 31 aug 2014. Valp

Link to comment
Share on other sites

14_sept_2014_%28640x360%29.jpg

Sesongens 2, 14 sept 2014 på åte.

 

16_jan_2015_%28640x360%29.jpg

Sesongens 3, 16 jan 2015

 

25_jan_2015_%28640x360%29.jpg

Sesongens 4, 25 jan 2015, denne hadde skabb.

 

01_feb_2015_%28640x360%29.jpg

Sesongens 5, 1 feb kl 03:40, denne hadde også skabb. Sovnet av i ca 30 min i bua. Mens jeg sov hadde det vært en annen skabbrev på åte. Men fikk tatt ut 1 skabbrev tross en liten dupp, det tok bare nesten 2 timer lengre. Den andre skal også bort, må bare få anledning til og jakt.

 

Samtlige er skutt på åte. De 2 første ble skutt med 222 rev 40 grs v-max. De 3 siste ble skutt med Remington 700 i 30-06. De 4 første ble skutt på 100 m, men den 5 dukket opp på 50 m ble nesten bom da jeg hadde litt for lite overhold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei ikke noe spesielt men har merket at den kommer senere på natten eller tidlig på morgenen. Må vel gjøre seg ferdig med genspredning før mat kan inntas.

 

Ble feil. Skulle være svar til deg som spurte ang nedgang i besøk i paringstiden. Fikk ikke slettet innlegget for og legge svaret inn på rett plass.

Link to comment
Share on other sites

Satt i bua fra 01.20 til 03.20 inatt. Så bare noe jeg mistenker var øya på en rev. Driver med ny åteplass av året og har ikke viltkamera,ser heller ikke åte fra huset. Så da må jeg finne ut av det på gamlemåten. Har prøvd forskjellige klokkeslett nå en stund. Nå gjenstår morgenkvisten til helga da jeg ikke må på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Tispa jeg avbildet høyere oppe hadde lite dekkhår i nakke/rygg-partiet, noe jeg tror er resultat av paring. Tok en ny tispe to dager etterpå, men den hadde ikke disse. Noen andre observasjoner av dette?

Forøvrig virker det som om revene på mine kanter er tidlig ute og får valper før jakten er slutt. Gir meg derfor vanligvis i midten av mars.

Link to comment
Share on other sites

Varsleren vekket meg kl. 03.45. Såg en rev nedpå åtet. 20 m unna stod to rådyr og åt formargkål. Litt lenger unna gikk en 6-takkers hjortebukk og beitet. Reven ville ha matfred, og dro med seg det lille som var igjen av rådyret nedom steingarden. Der såg jeg kun ryggen på den. Av og til kikket den opp for å kontrollere området. La rifla godt til rette i frontresten (ris i tettvevd stoff) i vinduskarmen. Kjørte opp Zeiss`n på 16x. Siktet på hodet et par ganger, og følte jeg hadde god kontroll. Reven stod på knappe 100 m hold. Neste gang reven kikket opp, slapp jeg kula mot målet. Reven klappet sammen. Hjorten tuslet bortover marka, men tok opp beitinga igjen. Rådyra hadde i mellomtida tatt seg en runde nedom reven før de tuslet bort til et skogholt.

 

I dag tidlig var det med spenning jeg gikk nedpå for å hente reven. Syns hodet virket stort i kikkerten. Og det stemte. Fin hannrev på 8,4 kg. Det er trolig revirhannen i området. Så nå spørs det hva som skjer framover. Får bare fortsette å fore. Har et rådyr til som trolig må nedpå åtet snart. Elgen er relativt urørt. Vurderer å åpne den mer opp.

Dette var sesongens 8. rev:

IMGn_8331.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er vel normal bestand. Men, når det ligger litt snø, kan man få en del sjanser på åtet. I fjor var det omtrent ikke snø. Da ble det fire-fem. 2012-2011-2010 ble det henholdsvis 20-19-17.

Har et realistisk håp om tosifra i år. Kanskje 15 om det blir litt snø framover. Åte har jeg rikelig av. To sensorer på åteplassen. Ellers godt med utstyr på lys mot åte/rifle/optikkfronten.

Link to comment
Share on other sites

Artig økt i gluggen denne veka. 100 meter til åtet, men fint måneskin, god Meoptakikkert og anlegg gjorde tilhøva bra for åtejakt. Først kom ein mår på åtet. Den datt. 20 minutt seinare kom ein rev. Den gjekk rett bort og tok måren. Men stoppa nett eit par sekund mens den rista måren med kjeften. Då fekk den ei heilmantla kule frå .260'en i bogen og datt. 40 minutt deretter kom rev nr to og vart liggjande. Klokka var då ti over to og det var greit å avslutta for å få litt søvn til neste dag.

Link to comment
Share on other sites

Artig økt i gluggen denne veka. 100 meter til åtet, men fint måneskin, god Meoptakikkert og anlegg gjorde tilhøva bra for åtejakt. Først kom ein mår på åtet. Den datt. 20 minutt seinare kom ein rev. Den gjekk rett bort og tok måren. Men stoppa nett eit par sekund mens den rista måren med kjeften. Då fekk den ei heilmantla kule frå .260'en i bogen og datt. 40 minutt deretter kom rev nr to og vart liggjande. Klokka var då ti over to og det var greit å avslutta for å få litt søvn til neste dag.

 

Hørtes ut som ei super økt!

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første rev i natt på åte, ei fin tispe. Men er det noen som har prøvd å bruke skutte rever til åte igjen? Fungerer d?

Har også lurt på å rigge lys på åta. Det grønne for batteri som de selger på brunst tror jeg, noen som vet om det funker, eller blir reven mer skeptisk når det er lys på?

Link to comment
Share on other sites

Har en piggokse liggende ved åteplassen siden jula. Den er ikke rørt enda. I dag tok jeg kniven og kappa av fram- og bakfot. Disse stripsa jeg sammen for å gjøre det vanskelig for reven å dra den med seg. Da er elgen "åpnet" opp, og jeg håper det kan bli litt liv nedpå åtet. Ørn og kråke på dagtid vil nok lokke reven ned fra lia om natta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...