Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan tenke meg at siden det er litt mindre aktivitet her, så kan det kanskje skyldes at menge er mer opptatt med hjortejakt og elgjakt og div andre jaktformer. Om jeg sitter på post ifm hjortejakt og en rev passerer, så om sikkerhet, avstand og om de nødvendige faktorer er tilstede, blir reven forsøkt tatt. Det oppfordrer jeg andre jegere til også og gjøre, så langt det er forsvarlig selvsagt, det er godt viltstell! Skitt jakt til alle i fullmåne perioden, og ellers!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tenke meg at siden det er litt mindre aktivitet her, så kan det kanskje skyldes at menge er mer opptatt med hjortejakt og elgjakt og div andre jaktformer....

 

Både og, for min del. Har ikkje sett snurten av rev der eg jaktar, verken på lokk eller åte etter x antall posteringer. Svaret på mine mistanker har eg for så vidt fått av dei fastbuande naboane omkring i ettertid: "Det finns omtrent ikkje rev her."

 

 

Hjelper heller ikkje at det knapt finns hønsefugl igjen her heller... :thumbdown::(

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at disse jetflyene med krokete nebb har overtatt alt eller?

Her finnes nesten ikke rev og det har ikke vært noen oppgang i rypebestanden som samsvarer med nedgangen i rev.

 

Jeg har sett MYE rovgfugl også vet jeg at gaupa har litt skyld i at det er dårlig med rådyr.

 

Noen fler som deler erfaringen?

Link to comment
Share on other sites

Her virker det som det er bra med rev i år. Går bare å grugleder meg til litt snø på bakken nå. Observert noen revevalper, men åta er ikke besøkt enda (har ikke pepet i varsleren i alle fall), så en får bare fortsette å hente slakteavfall som kan godgjøre seg i gropa. Lurer også på å lage halmdunger for musa for å se hvordan det fungerer. Så er det bare å gjøre klar glugg og godstol. Og snoke rundt her inne og se om noen har tips og triks. Og ja, her får vi ikke skyte rev på elgjakt. Her er det stort sett kun elg som er jaktbart for de fleste på laget og derfor vanskelig å få forklart viltstell etc når de ikke har interesse for de andre artene.

Link to comment
Share on other sites

Det har kanskje blitt skrevet her før, men sitter jeg på post på hjortejakt, og Mikkel eller Mikkeline rev kommer forbi, så sant det er trygg bakgrunn og alt er greitt, skyter jeg reven alltid. Gjennom noen år, har jeg sett at hjorten, om den er i nærheten, sjelden og aldri bruker meget ekstra lang tid på og komme frem. Jeg har sluppet tankene at om jeg skyter en rev, så har jeg ødelagt resten av kvelden og natten for hjortejakt, det har jeg enda til gode og oppleve.

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig ligger litt bak alle revejakt planer, noe har det blitt, men ikke slik jeg hadde planlagt. Nå ser jeg fremover til en litt kaldere årstid, kanskje med et tynt lag hvitt oppå markene, åtet ligger allerede klar i to frysere, så lenge det er noen rever som er interessert i det, har jeg en god del og fóre med! Gleder meg til fortsettelsen! Lykke til med andre sin jakt og deres planer!

Link to comment
Share on other sites

Litt stille og rolig på revejaktfronten?

 

På noen dager har jeg fått to revevalper og en hannrev, har ikke bilder da iPhone batteriet ikke ville mer, men alle tre ligger i fryseren, i påvente av flere, leverer de alltid inn til kommunen her og får 550 kroner i skuddpremie, som dekker litt diesel :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har ett spørsmål:-) er det noen som har erfaring med hunder i nærheten av der hvor dere jakter rev på åte? Har to fuglehunder i hundegård på gården der jeg bor. Å jeg lurer på om reven bryr seg om dette? Den ene er en unghund på 1 år. Å er litt redd for han begynner å bjeffe å holder styr om han hører noe som tusler ute på jordet der hvor jeg jakter:-p

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første rev fallt på Mandag, var for å tømme mer slakteavfall på åta, men hadde med børse og kikkert for sikkerhetsskyld, og joggu kom det en rev rett på meg som ble felt fra ca 15m. Med det våknet også iveren etter revejakt igjen :lol: Tømmte på mer slakeavfall på åta i går, og da hadde det vært rev på åta siden mandag, så dette lover bra, nå er det bare å glede seg til snø.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen faktorer som spiller inn her, står de "hele" dagen i hundegården og gjør på alt ele tiden, og ikke så langt i fra evt åte eller i fra marker hvor reven ferdes, trenger det ikke være så positivt at du har hundene der. På den annen side, jeg jakter rev på en gård hvor det er to hunder som har tilhold i hundegård, og springer litt rundtomkring på gården, ca 280-300 meter fra gården har jeg en jaktbu og reveåte, jeg har ikke merket at hundene har skremt bort reven i fra og komme og gå på åtet.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har erfaring med hunder i nærheten av der hvor dere jakter rev på åte?

 

Broderen brukte hunden som revevarsler, når hunden jødde gikk han ut med børsa.

Hunden sto ca. 100m unna åteplassen og distraherte reven så det var lettere å snike seg frem til å få skudd på den.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har erfaring med hunder i nærheten av der hvor dere jakter rev på åte?

 

Broderen brukte hunden som revevarsler, når hunden jødde gikk han ut med børsa.

Hunden sto ca. 100m unna åteplassen og distraherte reven så det var lettere å snike seg frem til å få skudd på den.

 

 

Hører d forekommer hos flere jeg har snakket med. Er bare litt redd for at d ikke kommer rev når jeg har plassert hundegården der hvor den er plassert:-p men skal følge med utover høsten. Om reven kommer eller ikke:-p

Link to comment
Share on other sites

Sesongens andre rev ramla på Lørdag, egentlig synes jeg det er kjedelig å sitte i glugga når jeg må ha lys, men da viltkameraet viste regelmessig revebesøk på åta ble det helt uimotståelig.

Skrudde på lyset og reven satt på jordet 94m fra glugga og åt på ei elgribbe den hadde henta seg på åta. Var en kompakt hannrev, som føltes veldig tung, den hadde skabb dessverre.

 

2nk5b8m.jpg

Sesongens første, Mandag.

 

2hyjmrp.jpg

Sesongens andre

 

27zlmrc.jpg

Denne hadde sansynligvis gått en hard vinter i møte

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med stor flott rev Mauser m67!

 

Den så ut som om den har hatt god tilgang på mat?

 

Ja en feit Rev, Har en mistanke om at det er noen rever som har funnet en åpning inn i fjøsen og spiser kraftfor sammen med kuene.. Ikke bra..

Er ikke vær til jakt nå, men så snart det er opplett så blir det en ny runde.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

To stykk eg skaut i sommar på lokkejakt :)Begge to var kvalpar. Eg og brodern lokka inn to til og men fekk ikkje skuddsjangs på dei.

Beklager litt makabre bilder, skutt med blyspiss.

DSC00965_zpsf8a5bfb7.jpg

DSC00893_zpsee0d9d04.jpg

 

Ein kompis som jakter hjort hos hos oss skaut denna første jaktdagen i år :) Låg og sov når han kom innpå den :P

DSC01218_zps02fbcc25.jpg

DSC01217_zpsef4b93c4.jpg

 

Har planar om og jakte litt rev på åte i vinter. Ka klokkeslett er det vanlegast at reven er på åtet og eter? :)

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett kommer reven

i to perioder: Den første gode perioden varer gjerne fra kl 21.00 til kl 24.00. Etter denne roer det seg ofte ned litt. Fra kl 02.00 til rundt kl 04.30 går det ofte varmt for seg igjen. Tidlig og seint på sesongen kommer reven ofte tidligere på kvelden.

 

Mer grovt sett, i utgangangspunktet kan en rev når som helst komme på et åte, noe viltkameraene mine gjennom flere år har vist.

Men som skrevet først, det er gjerne da det er størst mulighet for at den kommer på disse tidspunktene...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forsåvidt det samme hva du bruker. Men gris, er best, dernest kommer slakteavfall fra hjortedyr, fisk, høner etc. Det er viktig at det er jevn tilgang på mat for reven på åtet. Sjekk først ut hvor den går, se om du finner spor trekkruter, legg så ut åte naturlig etter det, sørg for at reven kan ha en fluktmulighet, slik at den kan føle seg litt trygg. Begynn gjerne med og legge ut åte rett på bakken, slik at kråker, skjærer, måker lager et forferdelig spetakkel, det er noe som er meget interessant for reven, den vil da komme for og se hva dette er for noe. Bruk gjerne et viltkamera. Om du ser aktivitet, grav etterhvert noe av åtet ned, bare la litt stikke opp, strø gjerne hundefór eller fiskefór pellets i området, slik at reven må bruke litt tid på og lete og plukke. Større deler av åtet, som er nedfryst, kan også bindes fast i et tre feks, når det er litt kaldt. Har du en liten bod eller jaktbu, låve eller et lite skjul og sitte i i måneskinnet, er dette en fantastisk jaktform synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt å ha litt åte i bakhånd, nå som det er mildt blir åta fort borte, har selv fryst en del slakteavfall samt et "gåseskrog" og noe fisk som jeg kommer til å bruke utover vintern, håper å få et ihjelkjørt rådyr i år også, det har vist seg å være det som funker best på plassen min, prøvde med en sau et år, det funka ikke i et hele tatt. I år har det vært mer aktivitet på åta enn tidligere, normalt sett har ikke reven vært særlig interesert før på senvintern, om dette skyldes de to elgskinnene jeg la over åta eller dårlig mattilgang er uvisst.

Åtejakt er gøy, og det er et flott skue å se mikkel gli over et snødekt jorde i måneskinnet, også de gangene det ikke byr på noen skuddsjanse.

Link to comment
Share on other sites

Martinj

Åtejakt er gøy, og det er et flott skue å se mikkel gli over et snødekt jorde i måneskinnet, også de gangene det ikke byr på noen skuddsjanse.

 

Ja, det er fantastisk spennende, det har gitt veldig mange fine og uforglemmelige stunder!

Som du skriver martinj, sau er ikke det aller beste til åte, veldig mye annet som er bedre!

Jeg har veldig mange store laks som ikke er menneskefór, som legges ut godt nedfryst, de virker veldig godt, hjortevilt er også prima vare for reven.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Har ikke brukt åte, Har observert et par uker hvor Revene mest sannsynlig har hi og hvor den kommer ned fra skogen om kvelden og at den går opp samme veien.

Og da er det bare å ordne seg godt til rette ca 100m fra der jeg forventer den vil komme.

En veldig spennende jaktform,

Men jeg tror den viktigste faktoren for å lykkes er tollmodighet.

Er mange mange timer før man får sjansen.

 

 

Hagle der jeg vet jeg kan ta den på kort hold.

De to siste har jeg tatt med rifle 6,5x55 og 140 grain Nosler Accubond

En god kule.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Fikk en nesten helsvart i natt, tispe valp. Har åte på 70m. med lys 12v. som kan dimmes og med rele fra 230v. Har også et grønt led-lys direkte kobla til et fritids batt. på konstant lading ! Åtet består av en sau som fluelarvene har fest på, og hjorte avfall som her nevnt er populert hos reven. Jeg har og en egen fryseboks som jeg får fylt opp med høns hos en egg bonde, det er snadder for Mikkel !! Den siste reven blei skutt med 223, og v-max, funka bra kunne brukt skinnet, datt i smellen. Lite storfugl ??? Skyt mer rev !!!!

Link to comment
Share on other sites

Får du ikke knall og fall effekt i det hele tatt med 17hmr?

Denne påstanden er tullete. En 17HMR i kjelerommet gir normalt det en ønsker direkte død. Har sett dette noen ganger og fått inn rapporter fra mange som bruker 17HMR. Men kaliberet har sine begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...