Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Godt og interessant innlegg cutlass!

 

Fugl er viktig å få på åte, reven er jo ikke så veldig langt borte. Er det noen skjærer der? Ravn? Se om du kan få tak i noe viltslakte avfall, gris er som nevnt her helt perfekt, hjortevilt fungerer veldig bra også.

 

Du sier du har lokket sent og tidlig, av og til er det heller ikke bra, det blir mer reveskremming, det har jeg nok også selv gjort. Nå lokker jeg meget sjelden på hver plass om jeg ikke får noe. Reven er svært lærevillig, og skjønner raskt hva det går i.

 

Angående åte, jeg ville foret mer og med større saker, jeg tror mye ligger der, for all del, ikke skjøt de evt kråkene og skjærene som måtte dukke opp! Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dere som mener det er så bra med fugl på åte, har dere forsøkt å skyte/holde kråkefugl borte fra åte? Jeg mener det er helt unødvendig og svært uheldig for viltstellet å drive å fore opp store mengder med kråkefugl. Reven finner frem uannsett og har meget god kontroll på hvor det er mat å finne. Jeg skyter aktivt kråkefugl på åte og legger ut skutte kråker rundt åte for å holde kråkene borte. Det gjør at det ikke er kråkefugl på åte men reven kommer. Ny skutte kråker er det første han tar. Er heller ikke nødvendig med så store åter, grav ned et hovedåte og bruk hundefor, pølsebiter osv som strø åte.

Til dere som sliter med å få inn rev så skyldes det 99% sikkert ugunstig plassering. Det bør være et naturlig trekk forbi åte fra før av. Er også bare et fåtall rev som går direkte på åte, de fleste går rundt å lurer og skytes dermed på åkrene/myrene rundt åte.

Link to comment
Share on other sites

Har du muligheten til å benytte evt uthus på dette småbruket? Ville satset på en plass,blir mindre unødvendig ferdsel i terrenget da. Spesielt hvis du er den eneste som driver der på vinteren. Prøv om du kan å sitte i sør og ha åte i nord da får du best hjelp av månelyset,dette må du se litt an etter hvordan vinden oppfører seg.Og som nevnt før et hovedåte (elg,rådyr,hjort). Strø på pellets,røkte kjøttpølser(uten bacon),fisk,rester hver gang du er ved åte. Gå dit helst bare for å hente skutt rev(evt.daglig). Og husk Mikkel reagerer på alt som er unormalt i området. Enig i dette med plassering som nevnt over her.

Link to comment
Share on other sites

Bra med respons her :thumbup:

 

Mht lokking sent og tidlig: det eg mente var at eg har lokket både tidlig (alså satt meg på post i mørket og lokket når skytelyset kom) og sent (vice versa mht skytelys og postering).

Har ikke lokket ofte og dagevis på rad ettersom eg bor et godt stykke unna, det har blitt ca. 1 gang annenhver mnd omtrentlig.

 

Men har jo vært på gården på dagtid innimellom og gått turer, skutt med både rifle og pistol og sjekket viltkamera og åtet.

Det er på desse turene eg har sett sporene etter reven. Men har også lagt merke til at det ikke er en kråke, ravn eller skjære å se/høre i denne dalen hvor bruket ligger, kun en sporadisk kråke en eller to ganger. That's it liksom...

 

Hadde på en måte forventet at reven ville blitt frista til en tur bortom åtet når det ligger der, og eg er der så sjelden.

Men skal høre med viltnemda om det er mulig å få tak i noe påkjørte dyr eventuelt.

 

Huset og uthuset har eg sittet i før, da desse ligger tvers over bøen der hvor den østre gule stjernen er. Ville ikke ha åtet på nordsiden av bøene da de da ville ligge nær bebyggelsen på bruket, både mht det visuelle og lukta. Tror neppe eieren av bruket ville ha likt dette noe særlig heller...men skal ha dette i bakhodet om alt annet feiler fremover!

Link to comment
Share on other sites

Vannet/elva har vært frosset til ja. Kan virke som at reven krysser elva en annen plass, har ikke sett spor over elva på hvor eg har jaktrett.

 

Har markert hvor de fleste spor og tegn til musejakt i snøen er observert (røde sirkler).

Den gule sirkelen indikerer hvor viltkameraet som fanget opp reven står.

 

SCtja0NP.jpeg

 

NWZFMVVS.jpeg

SnA3Wi9Z.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nei, har til gode å se rev "live" der oppe, kun på viltkamera og via spor i snøen.

Fastboende sier at det omtrent ikke finns rev i området, men da den er nokså sky av natur så kan det jo være en bestand likevel (tenker da eg i alle fall...). Kvalper har eg heller ikke hørt snakk om.

 

Eg er der for sjelden til å ha en reell oversikt, men kan det være noe i teorien om at ettersom gården har vært tom for folk&fe siden 90-tallet, så har dyrelivet "migrert" til andre områder mht mattilgang?!?

Link to comment
Share on other sites

Blir nok ein tur på lokkejakt snart (etter fredninga) har laga meg til eit åte oppe ved støylen her no, og myyykje altivitet rundt d :D men pga av masse snøv går det ikkje an å skyte dei på åte :?

 

Blir samme post som forrige gang (bom) Då eg veit det er minst 1rev til området... kun 1ting som skal forandrast: pappa skal få ta seg av rifleskytinga, so kan eg heller sitte å passe på bak han med hagla :winke1: Revane i området kan ikkje vere vetaskremde iallefall, dagen etter var det ferske revespor 1m frå posten :)

 

Trur og at det blir eit hi i nærheten av åtet (reven er der konstant)

 

GOD PÅSKE!!!

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange gode ideer, forslag til løsninger her, virkelig bra. Flott at så mange deler av sin erfaring og interesse!

 

Idag var en perfekt tur ute på post med elektronisk lokk. Dagen var perfekt selv om fangsten uteble. Været kunne ikke blitt bedre, det var kommet noe snø, det medførte riktignok endel lyd når jeg gikk, men jeg fikk sett mange spor, av både hjort og rev.

 

På åteplassen var det begynnt å bli tomt, så det ble påfyll. Jeg er av den oppfatning, at selv om reven ikke har et direkte trekk gjennom en plass, kan man få den dit, ved hjelp av godt planlagt foring, det viser mine tidligere erfaringer. For å si det slik, er det rev i området, og om det foret jevnt og trutt og man passer på alt man kan regelmessig, så vil den til slutt komme. Jeg tenker at fuglene er den beste åtevarsleren for reven vi kan tenke oss, så jeg skyter aldri fugl på åte! Jeg ser poenget med å fore en skvadron med feks kråker, men mår jeg først har fått reven på åte, graver jeg mer ned og bruker mindre og sprer litt på det. Blir været bra, blir det kanskje 3-4 turer med lokking, men selvsagt ikke i samme terreng. Jakt boden blir nok også brukt noen netter før den 15 april. Litt dumt at månen nå er helt på topp, mens det nå ikke er lov til å jakte, men det er det ikke noe å gjøre noe med.

 

God påske!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å lokke litt natt, med fugleskrikfløyta... kom en rev etter 2min :D men den gjekk ned i vinden, fekk veire av oss og gjekk ned i skogkanten... der sto den i 1min, men såg kun den kvite flekken i brystet på den, so skot blei ikkje avfyrt. :? Men uansett so ga ditta meirsmak :D og ikkje nokk med det, reven hadde vore på åtet 100m ovafor etterpå! Laga maaange groper, og laga ein "motorvei" frå skogen å bort til åtet :D so reven/ane er iallefall ikkje skremde!

Link to comment
Share on other sites

Ble rev forrige lørdag og onsdag, oppe i 9 sålangt. Fikk et påkjørt rådyr igår og erstatta det udelikate slakteavfallet med dette, skal sitte hver kveld til det er over nå i håp om å få tatt en til.

Er vel uansett alle grunn til å være fornøyd da det har blitt like mange denne sesongen som de to foregående sammenlagt.

Link to comment
Share on other sites

Som eg sa over har det vert mykje aktivitet på åta på støylen her, so imåra reise eg opp i 8tida på kvelden og sitt eit par tima utover kvelden. Blir mest sannsyneleg å ligge oppe på taket. Utruleg fin oversikt derifrå :D

 

PS: Skaut 8skot med sakoen på ein plakat med rev på idag. Alle satt inni :D holdet var ca 110m, so bommen for ei stund sida var nok napping ja :? (Litt for høg puls) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde på siste rest med pellets igår kveld,ikke hatt trafikk på ei stund nå men det er rev i området. Neste sesong blir nr. to på denne plassen,håper at det vil hjelpe og at reven blir mer komfortabel med plasseringen. Dette er ved et trekk. Satser på å bruke en del timer nå i helga. Har skrudd av lyset mitt nå så jeg må bruke god tid på å sitte å få nattsyn. Har snø rundt åte enda så det skal vel være mulig.

Link to comment
Share on other sites

Da var det min tur til å melde nytt fall. Og det satt langt inne! Etter 8 nærkontakter med stang ut!!! Sat og såg på en som var på musejakt, litt for langt hold i 1.5 time, og den forsvant! Så kom en ny inn i synsfeltet i stor fart, hadde den i siktet men nei ville ikke stoppe! Forsvant! Men jeg satt, og etter 20 min. kom den inn fra venstre på kort hold og i min 10x56 såg den ut som en ulv i størrelse! Fikk rødpunkten på plass, pang, den datt rett ned i smellen! Hann 8 kg. fin pels. Min no.8 i sesongen og 18 totalt på tre år, håper på flere før jakt slutt!

Link to comment
Share on other sites

Da var absolutt alt av åte lagt it tidligere, bortsett i fra hundefóret, som kan bli i tønnen sin videre og lukte forhåpentligvis enda mer til neste gang!

 

Gikk en liten tur i skogen med elektronisk lokk, og idag hadde jeg veldig god tro på at det skulle klaffe. Over et mindre myr område, på andre siden i kanten fra granskogen hvor jeg satt, er det brattere, med endel fine steinurer for reven, og fin bjørkeskog. Ved inngangen til dette terrenget, 50 meter fra hvor jeg satt, var det endel reveskit. Lokken ble strategisk utplassert under en gran, som holdt tett under for det meste av regnværet. Det gikk i angst hareskrik, holdt på i ca 30 minutter, før jeg fant ut at det var på tide å bevege seg hjemover igjen. Håper jeg får tid til å sitte minst en dag i boden på åte, om ikke tiden strekker til, så er nok revejakten for min del over for denne sesongen. Men heldigvis er det snart 15 juli igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Så min første rev med skabb her i distriktet for to dager siden.

Var hos en kompis og drakk kaffe da den kreket seg forbi huset og inn i skogen.

Vi rakk ikke å hente hagla før den var vekk, men stakkaren var bare skinn og bein.

Er det fortsatt en del skabb hos reven, eller er det kun enkeltforekomster her og der... ?

Link to comment
Share on other sites

Ja da var sesongen over. Det var litt rolig her de siste dagene i innspurten med tanke på fangst. Er det mange her som har fått mindre, eller flere rev, sammenlignet med tidligere år? For min del, ble det ikke revefangst på denne siden av året, på tross av de beste muligheter for det. Vel vel, nå er det rettet fokus inn mot 15 juli, og nok en ny sesong for revejakt!

Link to comment
Share on other sites

Ja da var det over, en annerledes sesong for min del. Det meste av jakta foregikk på høsten og våren kontra kun vintern som har vært tilfelle tidligere.

Ble 7 rev på høsten og 4 fra midten av april frem til jaktslutt, siste rev ble felt ti minutt før sesongen var slutt, bra avslutning.

Totalt 11 denne sesongen er ny rekord med god margin for min del, har hatt 5 som beste.

Har fortsatt et ihjelkjørt rådyr på åta, og kommer til å la kamera stå oppe, for å få et hint om aktivitet til neste sesong.

Tenker også å få til en bedre løsning for lys på plass før neste sesong, har fått fatt på et solcellepanel, og har diverse lykter liggende i garasjen som kanskje kan brukes til noe fornuftig.

Vurderer også å flytte glugge 20m nærmere åteplassen for å få litt kortere hold til en del streifreven på nabojordet, kan dog hende at bedre lys løser noe av dette problemet også.

Nå gjenstår det bare å ta en vårrengjøring på rifla, så får en glede seg til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...